نوشته شده توسط : vakiel

اختلاف صلاحیت چگونه حل می‌شود؟ صلاحیت به این معنی است که مرجع رسیدگی کننده به موضوع قانونا توانایی رسیدگی به پرونده را داشته باشد. صلاحیت ذاتی به مرجع‌های تخصصی و صلاحیت محلی به محل دادگاهی که در آن شکایت خود را مطرح می‌کنید مربوط است. حال ممکن است شما به دادگاهی مراجعه کنید و آن دادگاه خود را صالح، برای رسیدگی نداند و پرونده را به مرجع دیگری ارجاع دهد و دادگاه جدید نیز خود را صالح نداند و قرار عدم صلاحیت صادر کند. این امر ممکن است باعث سردرگمی و گمراهی شما در پرونده شود در صورتی که اگر دانسته‌های حقوقی خود راجع به صلاحیت دادگاه‌ها و اختلاف در صلاحیت دو دادگاه را، بالا ببریم به راحتی می‌‌توانیم از این موارد گذر کنیم. در این مقاله به اختلاف در صلاحیت‌ها و رفع آن پرداخته‌ایم.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه شرکت ها می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

مناط حل اختلاف در صلاحیت

سئوال آن است که چه زمانی را باید ملاک تشخیص صلاحیت یا عدم صلاحیت دادگاه دانست. در این خصوص باید توجه داشت که:

۱. در صلاحیت محلی: مناط صلاحیت، تاریخ تقدیم دادخواست است و تغییرات بعدی در صلاحیت محلی موثر نیست پس کافی است که دادگاه در تاریخ تقدیم دادخواست، صلاحیت داشته باشد.

۲. در صلاحیت ذاتی: وجود صلاحیت تا پایان رسیدگی دادگاه لازم است پس تغییرات بعدی صلاحیت در جریان دادرسی، موجب صدور قرار عدم صلاحیت می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله صلاحیت ذاتی را مطالعه نمایید.

اقسام اختلاف در صلاحیت

۱. اختلاف در صلاحیت اثباتی: نسبت به موضوع واحد، دو یا چند دادگاه خود را صالح می‌دانند. این طریقه اختلاف در صلاحیت در صورتی محقق می‌شود که یک دعوا در دو یا چند مرجع مطرح شود و آن‌ها علی‌رغم اطلاع از طرح موضوع در مرجع دیگر، خود را صالح دانسته و از صدور قرار عدم صلاحیت امتناع کرده و به رسیدگی خود ادامه دهند. در این حالت دو یا چند مرجع به‌صورت موازی به یک موضوع رسیدگی می‌کنند و تعارض اثباتی محقق می‌شود. هر یک از متداعیین که خواستار حل این اختلاف باشند می‌توانند با تنظیم و تقدیم یک درخواست به مرجع حل اختلاف، درخواست حل اختلاف کنند.

۲. اختلاف در صلاحیت سلبی: خود دارای دو حالت ذیل است:

الف) مستقیم:

نسبت به یک موضوع: دو دادگاه هر یک با اعتقاد به صلاحیت دادگاه دیگر از خود نفی صلاحیت کند. یعنی یک دادگاه با اعتقاد به صلاحیت دادگاه دیگر، قرار عدم صلاحیت صادر کند و پرونده را به دادگاه دوم بفرستد. ولی دادگاه دوم قرار عدم صلاحیت دادگاه اول را نپذیرد و همان مرجع را صالح بداند؛ اگر دادگاه دوم عدم صلاحیت دادگاه اول را بپذیرد اما صلاحیت خود را نپذیرد بلکه مرجع ثالثی را صالح بداند هنوز تعارض محقق نشده و پرونده را با صدور قرار عدم صلاحیت به همان دادگاه ثالث می‌فرستد.

ب) غیرمستقیم: یک دادگاه با اعتقاد به صلاحیت دادگاه دیگر قرار عدم صلاحیت صادر کند و پرونده را به آن دادگاه ارسال کند دادگاه دوم عدم صلاحیت دادگاه اول را بپذیرد اما صلاحیت خود را نپذیرد و مرجع ثالثی را صالح بداند؛ در این حالت دادگاه پرونده را با صدور قرار عدم صلاحیت به دادگاه ثالث می‌فرستد. حال فرض کنید که دادگاه ثالث مجددا دادگاه اول را صالح بداند، این اختلاف غیرمستقیم است.

قواعد حل اختلاف در صلاحیت

در خصوص حل اختلاف چند قاعده حاکم است:

۱. حل اختلاف در صلاحیت بین مرجع تالی و عالی: نظر مرجع عالی برای مرجع تالی لازم‌الاتباع است.

۲. حل اختلا‌ف در صلاحیت بین دادگاه‌های دو استان: با دیوان عالی کشور است.

۳. حل اختلا‌ف در صلاحیت ذاتی: با دیوان عالی کشور است.

۴. حل اختلاف در صلاحیت بین دادگاه‌های هم‌عرض یک استان: با دادگاه تجدیدنظر همان استان است.

احکام اختلاف

۱. تشخیص صلاحیت هر دادگاه با همان دادگاه است.

۲. اگر دادگاهی با صدور قرار عدم صلاحیت پرونده را به مرجع صالح ارسال کند دادگاه مرجوع‌الیه باید نسبت به صلاحیت یا عدم صلاحیت خود اظهار نظر کند.

۳. حل این اختلا‌ف توسط مراجع حل اختلاف خارج از نوبت صورت می‌گیرد و نیازی به دعوت از طرفین ندارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اختلاف در صلاحیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اختلاف در صلاحیت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه شرکت ها می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
سوالات متداول
اختلاف در صلاحیت چگونه به وجود می‌آید ؟

وقتی حداقل دو مرجع دادگستری در خصوص صلا‌حیت رسیدگی به یک موضوع دچار اختلاف شوند. مثلا هردو خود را صالح به رسیدگی بدانند و…

قواعد حل اختلاف در صلاحیت چیست ؟

حالات مختلفی در این مورد به وجود می‌آید که در متن مقاله شرح داده شده است مثلا اینکه مرجع تالی تابع مرجع عالی است.



:: برچسب‌ها: اختلاف صلاحیت میان مراجع دادگستری ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

انحلال شرکت به معنای از بین رفتن شرکت، اتمام فعالیت‌های اقتصادی آن و پایان شراکت شرکاست. انحلال‌شرکت با ورشکستگی شرکت تفاوت دارد چنانچه که خواهیم دید ورشکستگی به علت ناتوانی شریک در پرداخت بدهی‌های شرکت است اما انحلال می‌تواند دلایل عدیده داشته باشد و ورشکستگی تنها یکی از دلایل انحلال‌شرکت است.

در این مقاله دلایل انواع انحلال‌ها را توضیح می‌دهیم و با ارائه مثال‌هایی این موارد را روشن سازیم و مواردی که افراد می‌توانند انحلال شرکتی را از دادگاه خواستار شوند را نیز بازگو می‌نماییم. برای آشنایی بیشتر با شخص حقوقی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 
 
 

موارد انحلال شرکت

-> انحلال به سبب غیرممکن شدن موضوع فعالیت شرکت یا به انجام رسیدن آن

فرض کنید یک شرکت اقتصادی با هدف وارد‌کردن ماشین‌های بوگاتی تشکیل شود سپس به موجب بخشنامه دولتی ورود ماشین‌های خارجی ممنوع شود. در چنین حالتی شرکت منحل می‌گردد.

-> انحلال به سبب مدت‌دار بودن شرکت یا انقضا مدت

فرض کنید شرکتی برای تهیه نیشکر یک سال شرکت دیگری تأسیس شود این شرکت بعد از پایان یکسال منحل است منوط بر اینکه قبل از انقضای مدت خود، آن را تمدید نکرده باشد.

-> انحلال در صورت ورشکستگی

چنانچه دارایی‌های شرکت کفاف بدهی‌های آن را ندهد شرکت ورشکسته می‌شود که در این صورت تابع قواعد ورشکستگی شرکت‌هاست.
-در صورت تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت: زمانی که اکثر شرکا بر انحلال توافق کنند شرکت منحل می‌شود. حالتی را تصور کنید که تمامی شرکای شرکت به دلیل سود‌ آور‌نبودن شرکت تصمیم به منحل‌کردن آن می‌گیرند. در این حالت با تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده، انحلال را به رأی گیری می‌گذارند. این انحلال باید ثبت و به اطلاع عموم برسد.

صدور حکم قطعی انحلال شرکت از سوی دادگاه

در این شیوه اکثریت درخواست ادامه حیات شرکت را دارند و یا انحلال به صورد غیر اختیاری رخ می‌دهد. چنانچه یکی از این دو حالت وجود داشته باشد، دستور انحلال‌شرکت به سه طریق می‌تواند از سوی دادگاه صادر شود. با استفاده از کمک یک وکیل خیلی اوقات می‌توانید مانع از این موضوع بشوید، بنابراین توصیه می‌شود در این مواقع از خدمات وکیل کار استفاده بفرمایید.

1.انحلال شرکت به درخواست هر ذینفع

برای مثال شخصی به علت طلبی که از یکی از شرکا دارد تقاضای انحلال را به دادگاه تقدیم می‌کند. تا با از بین رفتن شرکت و درآمدن سهم هر شریک از حالت مشاع طلب خود را وصول نماید. یا برای مثال اگر سرمایه شرکت از حداقل‌های ذکر‌شده در قانون کمتر شود و سایر شرکا برای جبران آن کاری نکنند.

2.انحلال به درخواست یکی از شرکا

هریک از شرکا می تواند درخواست فسخ قرارداد شرکت را بکند مشروط بر اینکه این حق در اساسنامه از او سلب نشده باشد و دلیل موجهی برای فسخ ارائه کند که تشخیص موجه‌بودن این دلایل بر عهده دادگاه است.

بنابراین شریکی که قصد سوء‌استفاده و ورود ضرر به سایر شرکا را دارد نمی تواند انحلال شرکت را تقاضا کند. برای دلایل موجه یکی از شرکا می توان حالتی را تصور کرد که سایر شرکا از تحویل سهمی که تعهد کرده‌اند سر باز زنند.

3. انحلال به موجب وضعیت شریک

الف) انحلال‌شرکت در صورت فوت یا حجر شریک

فوت و حجر شریک در شرکت‌های خاصی موجب انحلال است. چنانچه شرکتی دارای شرکای ضامن باشد با فوت یا حجر وی شرکت منحل می‌گردد.

شریک ضامن کسی است که به تنهایی در برابر کلیه بدهی‌های شرکت مسئولیت دارد و هر طلبکار می‌تواند بخشی یا تمام بدهی خود را از وی وصول کند. پس از فوت یا حجر شریک ضامن، سایر شرکا می‌توانند با توافق با قائم‌مقام فرد متوفی شرکت را نگه دارند که این قائم مقام می‌تواند جزو شرکا شود یا این درخواست را رد کند.

ب) ورشکستگی شریک (و نه شرکت)

اگر یکی از شرکا تاجر باشد و به دلیل ورشکستگی عاجز از پرداخت دیون خود باشد مدیر تصفیه چنین تاجری می‌تواند درخواست انحلال را تقدیم نماید تا با به دست آوردن سهم تاجر ورشکسته در شرکت بدهی‌های وی را بپردازد.

آنچه مسلم است این است که چنانچه بدهی‌های تاجر از محل دیگر اموال او قابل وصول باشد تقاضای انحلال منتفی می‌شود اما با این وجود چنانچه شریک ورشکسته طلبکارانی داشته باشد که موفق به وصول طلب خود نشده‌اند می توانند با تقدیم اظهار‌نامه کتبی و گذشت شش ماه تقاضای انحلال شرکت را به دادگاه بدهند.

راه جلوگیری از انحلال شرکت

باید توجه داشت که به محض تقاضای یکی از شرکا برای انحلال که دلایل موجه دارد یا ورشکسته است نباید شرکت را منحل فرض نمود. چنانچه درخواست انحلال از جانب یکی یا گروه مشخصی از شرکا باشد و سایر شرکا خواستار انحلال نباشند دادگاه می‌تواند حکم به اخراج آن شرکا دهد و شرکت پابرجا بماند.

در صورت درخواست سایر شرکا به اخراج و پرداخت سهم شرکای اخراج‌شده شرکت می تواند به حیات خود ادامه دهد. از طرفی وقتی شرکت به درخواست یکی از شرکا منحل می‌گردد که تقاضایش را به صورت کتبی به سایر شرکا برساند و شش ماه از آن بگذرد.

ثبت انحلال شرکت

1. پس از تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده بر انحلال و تعیین مدیر تصفیه نسخه‌ای از صورت‌جلسه مجمع به وسیله پست پیشتاز به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌گردد.

2. کارشناس مربوطه پس از بررسی درخواست مزبور با موازین قانونی و دریافت هزینه‌های آن اقدام به ثبت انحلال در مرجع ثبت شرکت‌ها می‌نماید.

3. این انحلال از طریق یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار به اطلاع عموم می‌رسد.

در دو مورد اخیر یعنی انحلال به تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده و انحلال به حکم دادگاه، به علت بحث تخصصی و حقوقی دقیق برای جلوگیری از تضییع حقوق خود بهتر است که با وکیل دادگستری مشورت نمایید. مرحله‌ ثبت این انحلال نیز می‌تواند توسط وکیل انجام پذیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انحلال شرکت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت و امور شرکت ها پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: انحلال شرکت ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نخاع عضو بسیار مهمی از بدن به شمار می‌رود که در واقع می‌توان گفت بدون دارا بودن نخاع زندگی بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن می‌شود. نخاع از مغز انسان تا انتهای مهره‌های پشتی او ادامه دار بوده و در ستون فقرات قرار گرفته است. حال در برخی موارد دیده می‌شود که فردی باعث آسیب کلی یا جزئی به نخاع دیگری شده که در این صورت باید دیه او را بپردازد. اگر آسیبی به نخاع فردی وارد شود ممکن است او فلج شود و یا اعضای دیگر بدن او دچار نقص شوند که به همین دلایل قانونگذار دیه نسبتا سنگینی را برای قطع نخاع در نظر گرفته است. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه قطع نخاع توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : دیه قطع نخاع

دیه قطع تمام نخاع

قطع تمام نخا‌ع به این معنی است که نخا‌ع فرد از پشت گردن او قطع گردیده است که در این صورت تمام بدن او فلج خواهد شد اما همچنان زنده خواهد بود. دیه قطع تمام نخا‌ع سنگین‌‌تر از موارد دیگر می‌باشد زیرا فرد تقریبا قدرت حرکت خود را به طور کلی از دست داده است. دیه قطع تمام نخا‌ع طبق قانون معادل دیه یک انسان کامل است که مبلغ آن در حال حاضر ۴۸۰ میلیون تومان می‌باشد و مجرم موظف است این مبلغ را به قربانی بپردازد.

دیه قطع قسمتی از نخاع چقدر است ؟

در برخی موارد دیده می‌شود که با وجود آسیب رسیدن به نخا‌ع تمام آن قطع نشده است و تنها قسمتی از آن ‌قطع گردیده که در این صورت دیه آن بر حسب قطع نخا‌ع کامل به نسبت قسمت آسیب دیده تعیین می‌شود.‌ برای مثال اگر تمام نخا‌ع ۴۰ سانتی متر باشد و ۱۰ سانتی متر از آن قطع شود دیه قسمت قطع شده یک چهارم دیه قطع تمام نخا‌ع خواهد بود.

دیه قطع نخاع منجر به عیب

در بالا میزان دیه قطع نخا‌ع را خدمتتان شرح دادیم. اما در بعضی مواقع ممکن است قطع نخا‌ع باعث نقص دار شدن اعضای دیگر بدن شود که در این صورت قوانین جدیدی اجرا خواهند شد. در صورتی که قطع نخا‌ع باعث نقص دار شدن اعضای دیگر بدن شود مجرم ‌باید دیه یا ارش آن‌ قسمت را به همراه دیه قطع نخا‌ع به فرد قربانی بپردازد. به عنوان مثال اگر پای فرد نقص دار شود مجرم نه تنها محکوم به پرداخت دیه قطع نخا‌ع است بلکه می‌بایست دیه یا ارش پای قربانی را نیز به او پرداخت نماید.

سوالات متداول

نخا‌ع در کدام قسمت از بدن قرار دارد ؟

نخا‌ع در مهره ستون فقرات پشتی انسان قرار گرفته است و نقش بسیار مهمی ‌را در بدن ایفا می‌کند.

دیه قطع تمام نخا‌ع چقدر است ؟

دیه قطع تمام نخا‌ع برابر دیه کامل انسان ۴۸۰ میلیون تومان خواهد بود که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر در صورت قطع نخا‌ع عضو دیگری آسیب ببیند تکلیف چیست ؟

مجرم باید دیه یا ارش آن قسمت آسیب دیده را نیز بپردازد که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه قطع نخاع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه قطع نخاع پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: دیه قطع نخاع ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه خرید ملک یکی از مسائل مهم در جامعه به شمار ‌‌‌‌می‌رود. برای خرید ملک فرد ‌‌‌‌می‌بایست سال‌‌‌‌‌ها زمان صرف کند تا بتواند با پس انداز اموال خود خانه مورد نظرش را خریداری کند. اما خرید خانه نیز دارای برخی قوانین حقوقی‌‌‌‌ ‌‌‌‌می‌باشد که ‌‌‌‌می‌بایست بسیار به آن‌‌‌‌‌ها توجه نمود. یکی از این قوانین انتقال سند ملک ‌‌‌‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم در خصوص هزینه انتقال سند ملک توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : هزینه انتقال سند ملک

انتقال سند ملک چیست ؟

همانطور که‌ گفته شد هر فرد برای خرید ملک مثل زمین و خانه ‌‌‌‌می‌بایست مدت زمانی را صرف کند و هزینه زیادی را بپردازد. هر ملک ‌دارای سندی ‌‌‌‌می‌باشد که به نام‌ فروشنده‌‌‌‌ آن است. هرگاه خریدار ملک را از فروشنده خریداری کرد فروشنده موظف است که سند آن را به نام ‌او انتقال دهد. این به این معناست که فروشنده به طور رسمی ملک خود را به خریدار واگذار ‌‌‌‌می‌کند و در قبال آن مبلغ ملک را دریافت خواهد کرد. برای انجام این‌کار هردو طرف خریدار و فروشنده ‌‌‌‌می‌بایست به دفتر ثبت اسناد مراجعه کنند و با ارائه برخی مدارک‌ سند را به نام خریدار انتقال دهند.

هزینه انتقال سند ملک چقدر است ؟

برای انتقال سند ملک به نام خریدار ‌‌‌‌می‌بایست هزینه‌‌‌‌‌هایی پرداخت شود که ‌برخی از آن‌ها مربوط به فروشنده است و برخی دیگر نیز مابین فروشنده و خریدار تقسیم خواهد شد. در مرحله اول برای فروش ملک ‌‌‌‌می‌بایست خریدار و فروشنده مبلغ پنج درصد از کل ملک را به املاک بپردازند. برای انتقال سند در دفتر رسمی نیز تمام هزینه‌‌‌‌‌های خلافی، نوسازی، پسماند و… از فروشنده دریافت ‌‌‌‌می‌شود. اما اصلی‌ترین هزینه‌‌‌‌‌‌ای که باید برای انتقال سند ملک پرداخت شود حق التحریر ‌‌‌‌می‌باشد. به هزینه‌‌‌‌ انتقال ملک که توسط فروشنده و خریدار به دفترخانه پرداخت ‌‌‌‌می‌شود حق التحریر می‌گویند. حال شاید برایتان سوال شود مبلغ حق التحریر چقدر است؟ که در این باره باید بگوییم‌‌‌‌ هزینه حق التحریر با توجه به نوع ملک و عوامل مختلفی‌‌‌‌ تعیین ‌‌‌‌می‌شود اما به طور کلی این هزینه مابین ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان خواهد بود.

عوامل تعیین کننده هزینه انتقال سند زمین و‌‌‌‌ خانه

همانطور که گفتیم هزینه انتقال زمین و خانه با توجه به عوامل مختلفی معین ‌‌‌‌می‌شود. به عنوان مثال هزینه انتقال‌‌‌‌ سند خانه بالاتر از زمین خواهد بود. همچنین‌‌‌‌ عواملی مثل بزرگ‌ یا کوچک بودن خانه، نوساز بودن و… نیز در تعیین هزینه‌‌‌‌ انتقال بند آن‌‌‌‌‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

سوالات متداول

چرا فروشنده ملک را به نام خریدار انتقال ‌‌‌‌می‌دهد ؟

زیرا پس از فروش‌‌‌‌ خریدار مالک آن خواهد بود و ‌‌‌‌می‌بایست سند نیز به نام او انتقال داده شود، که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

هزینه حق التحریر چقدر است ؟

هزینه حق التحریر چیزی مابین ۲۰۰ هزار تومان الی ۲ میلیون تومان خواهد بود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

هزینه انتقال سند ملک ‌با توجه به چه چیزی تعیین ‌‌‌‌می‌شود ؟

هزینه انتقال سند ملک با توجه به عوامل مختلفی تعیین ‌‌‌‌می‌شود که در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه ا‌نتقال سند ملک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه ا‌نتقال سند ملک پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: هزینه انتقال سند ملک ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از شرکت‌های بحث برانگیز و جالب در بین شرکت‌های تجاری، شرکت تضامنی است. در این نوع شرکت شخصیت افراد تشکیل دهنده آن بسیار اهمیت دارد تا آن جا که تخطی هریک از شرکا و یا ورشستگی آنان باعث می‌شود تمام آن‌ها در مقابل طلبکاران و یکدیگر مسئولیت داشته باشند و هر یک از طلبکاران در صورت رجوع به هرکدام از شرکا می‌تواند کلیه طلب خود را از هر یک شرکا یا تمامی آنان وصول کند. هر شریک در مقابل تمام طلب، با سایر شرکا مسئولیت تضامنی دارد و باید آن را پرداخت کند و به همین دلیل به این نوع شرکت، شرکت تضامنی می‌گویند. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد ثبت شرکت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه شرکت ها می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع » شرکت تضامنی

تعریف و اوصاف اساسی شرکت تضامنی

شرکت تضامنی بین دو یا چند شریک و به منظور امور تجارتی تشکیل می‌شود که در آن در صورتی که دارایی شرکت در زمان انحلال برای تادیه دیون کافی نباشد هرشریک با تمام دارایی خود مسئول تادیه تمام دیون است. برای آشنایی با تعریف شخصیت حقوقی کلیک کنید.

از اوصاف اساسی این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.برای تاسیس آن حداقل سرمایه‌ای تعیین نشده است.

۲.در این شرکت هرشریک مسئول تادیه تمام دیون است.

۳.نقل و انتقال سهم الشرکه با رای تمام شرکا امکان پذیر است.

مسئولیت در شرکت تضامنی چگونه است؟

مسئولیت تضامنی به معنای مسئولیت هر شریک در برابر تمامی بدهی‌های شرکت است.

سهم الشرکه چیست ؟

آورده هر شریک را در شرکت سهم الشرکه گویند.

مسئولیت هر شریک در شرکت های تضامنی

در خصوص مسئولیت شرکا در شرکت تضامنی باید توجه داشت که:

۱.قبل از انحلال شرکت، دیون شرکت از خود شرکت مطالبه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انحلال شرکت کلیک کنید.

۲.اگر شرکت تضامنی منحل شود باز هم دیون شرکت از خود شرکت مطالبه می‌شود، اما اگر دارایی شرکت برای تادیه دیون‌اش کافی نباشد هر شریک مسئول تادیه تمام دیون است.

۳.در شرکت‌های تضامنی مسئولیت شرکای ضامن بابت دیون آن شرکت جنبه وثیقه‌ای دارد یعنی طلبکار شرکت ابتدا باید به شرکت رجوع کند و اگر شرکت از پرداخت طلب او امتناع کند مطابق شرایط مقرر، درخواست ورشکستگی و درنتیجه انحلال شرکت را بدهد. بعد از انحلال نیز در وهله اول می‌تواند به شرکت درحال تصفیه رجوع کند و اگر شرکت طلب او را نپردازد آن زمان می‌تواند به شرکای ضامن رجوع کند.

۴.مسئولیت شرکا در برابر طلبکاران شرکت، تضامنی است اما بین خودشان، نسبی است یعنی هر شریک می‌تواند پس از پرداخت هریک از دیون شرکت بابت سهم تک تک شرکای دیگر به نسبت سهم الشرکه ایشان به آن‌ها رجوع کند.

زمان تشکیل شرکت

شرکت تضامنی زمانی تشکیل می‌شود که:

۱.تمام سرمایه نقدی تامین شود.

۲.تمام سهم الشرکه غیرنقدی تقویم و تسلیم شود.

شیوه اخذ تصمیمات

طبق قانون درموارد زیر اخذ تصمیم با اتفاق ‌آرا صورت می‌گیرد:

۱.انتقال سهم الشرکه به دیگری

۲.اقدام یکی از شرکا به فعالیتی تجاری از نوع تجارت شرکت یا ورود وی بعنوان شریک ضامن یا شریک با مسئولیت‌محدود در شرکتی دیگر

۳.تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی

۴.انحلال شرکت

۵.بقای شرکت در صورت حجر یا فوت یکی از شرکا

رابطه طلبکاران با شرکت تضامنی و شرکای شرکت

۱.قبل از انحلال: مطالبه دیون شرکت از خود شرکت انجام می‌شود.

۲.بعد از انحلال: اگر دارایی شرکت کفاف مطالبات طلبکاران را ندهد طلبکاران می‌توانند بابت تمام یا بخشی از طلب خود به یک یا هرچند نفر از شرکا مراجعه کنند زیرا شرکا در برابر طلبکاران شرکت، مسئولیت مضامنی دارند.

۳.هر شریک در ازای تمام دیون شرکت مسئول و مدیون است هرچند میزان دیون از سرمایه‌ای که او با خود به شرکت آورده است بیشتر باشد.

مسئولیت شرکای سابق و جدید نسبت به دیون شرکت

۱.اگر پس از آن که شرکت تضامنی تشکیل می‌شود کسی بعنوان شریک ضامن به شرکت بپیوندد نسبت به دیونی که قبل از ورود او به شرکت حاصل شده است با دیگر شرکا مسئولیت تضامنی دارد پس شریک جدید مانند سایر شرکا نسبت به تمام دیون شرکت مسئول است.

۲.شریک قبلی که سهم الشرکه خود را به شریک جدید واگذار کرده است نسبت به دیون شرکت هیچ مسئولیتی ندارد. اگر دربین شرکا قراری خلاف این ترتیب گذاشته شده باشد این قرار دربرابر ثالث غیرقابل استناد اما در رابطه بین خود شرکا قابل استناد است.

رابطه طلبکاران شرکت با طلبکاران شرکا

در صورت انحلال شرکت تضامنی:

۱.اموال شرکت ابتدا به مصرف تادیه دیون خود شرکت می‌رسد و قبل از تادیه دیون خود شرکت، طلبکاران شخصی شرکا حقی بر آن اموال ندارند.

۲.اگر دارایی شرکت برای تادیه دیون کفایت نکند طلبکاران شرکت می‌توانند به شرکا رجوع کنند و در این صورت طلبکاران شرکت و طلبکاران شخصی شرکا از حیث تقدم بر اموال تفاوتی باهم ندارند

تهاتر در شرکت تضامنی

اگر شخصی مدیون شرکت و درعین حال طلبکار یکی از شرکا باشد چه قبل از انحلال و چه بعد از انحلال شرکت، نمی‌تواند به تهاتر استناد کند.

اگر شخصی طلبکار از شرکت و درعین حال مدیون یکی از شرکا باشد:

قبل از انحلال شرکت نمی‌تواند به تهاتر استناد کند زیرا قبل از انحلال شرکت دیون شرکت به شرکا تسری نمی‌یابد.

بعد از انحلال شرکت اگر طلبی که آن طلبکار از شرکت دارد وصول نشود می‌تواند دربرابر شریک مدیون به تهاتر استناد کند.

برای کسب اطلاع در خصوص تهاتر مقاله مربوطه را مشاهده فرمایید.

تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی

برای چنین تبدیلی دو شرط لازم است:

۱.تصویب تمام شرکا

۲.با توجه به آن که ثبت شرکت‌های سهامی عام نیازمند تجویز سازمان بورس است پس تبدیل شرکت تضامنی به سهامی عام نیازمند تجویز سازمان بورس است اما تبدیل به سهامی خاص نیازی به تجویز سازمان بورس ندارد.

با تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی، مسئولیت شرکا نسبت به دیون قبل از تبدیل، تضامنی است اما نسبت به دیون بعد از تبدیل، فقط به میزان مبلغ اسمی سهام است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت سهامی عام کلیک کنید.

انحلال شرکت تضامنی

انحلال به موجب موارد زیر رخ می‌دهد:

۱.وقتی که شرکت برای انجام موضوع خاصی تشکیل شده و آن را به اتمام رسانده یا انجام آن غیرممکن شده باشد.

۲.وقتی که شرکت برای مدت معینی تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد مگر اینکه مدت قبل از انقضا تمدید شود.

۳.درصورت ورشکستگی

۴.درصورت تصمیم یکی از شرکا

۵.تقاضای انحلال شرکت از جانب یکی از شرکا

۶.فسخ شرکت توسط یکی از شرکا

۷.ورشکستگی یکی از شرکا

۸.در صورت درخواست طلبکاران یکی از شرکا

۹.فوت یا محجوریت یکی از شرکا

(موارد ۵ تا ۹ بخودی خود باعث انحلال شرکت نمی‌شوند و شرایط خاصی لازم دارند تا این امر حاصل شود.)

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرکت تضامنی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرکت تضامنی پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه شرکت ها می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع » شرکت تضامنی

 



:: برچسب‌ها: شرکت تضامنی ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نظر کارشناس رسمی چه ارزشی دارد و چگونه در رای تاثیر می‌گذارد؟ گاهی در امور حقوقی قاضی پرونده نمی‌تواند رای مقتضی را صادر نماید و برای این کار نیاز به کارشناس متخصص در این امر دارد که با توجه به نظر کارشناسی رای را صادر نماید. اما این تنها دادگاه نیست که می‌تواند از نظر کارشناس برای حل پرونده‌های موجود استفاده‌ کند بلکه طرفین دعوا نیز می‌توانند از دادگاه درخواست کارشناسی بنمایند به این ترتیب قانون برای درخواست کارشناسی توسط طرفین یا دادگاه قوانین متفاوتی وضع کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

کارشناسی

کارشناسی یعنی قاضی در اموری که جنبه فنی و تخصصی غیرقضایی دارند نظر متخصص امر را ملاک قرار می‌دهد و با کسب نظر از متخصص امر یا متخصصین امر، ابهاماتی را که نسبت به امور موضوعی وجود دارد می‌زداید.

اوصاف کارشناسی عبارتند از:

۱.درقالب قرار کارشناسی اجرا می‌شود.

۲.قاضی می‌تواند راسا یا به درخواست یکی از طرفین این قرار را صادر کند.

۳.اطلاعات حاصل از این قرار در زمره امارات قضایی است.

 

الزام یا عدم الزام قاضی در تبعیت از نظر کارشناس

۱.در امور فنی و تخصصی غیرقضایی که نظر کارشناس متخصص امر نیاز باشد، قاضی در حیطه مسائل غیرقضایی امر مربوطه را به کارشناس ارجاع می‌دهد.

۲.چون نظر کارشناسی اماره قضایی است در صورت تعارض با سایر ادله دادگاه می‌تواند ادله مزبور را ترجیح دهد.

۳.اگر نظر کارشناس با اوضاع محقق و معلوم قضیه مطابقت نداشته باشد یعنی اشتباه بودن نظر کارشناس کاملا واضح و مبرهن باشد قاضی به آن نظر توجه نمی‌کند بدون آن که نیاز باشد طرفین دعوا به این نظریه اعتراض کنند.

 

امور قابل ارجاع به کارشناس

اموری قابل ارجاع به کارشناس است که دو شرط زیر را داشته باشد:

۱.در شمار امور موضوعی باشد.

۲.دارای جنبه فنی و تخصصی باشد.

 

قواعد انتخاب کارشناس

کارشناس باید دارای اوصاف زیر باشد:

۱.پروانه کارشناسی رسمی دادگستری داشته باشد.

۲.مورد وثوق دادگاه باشد.

۳.درصورت تعدد کارشناسان مورد وثوق دادگاه، کارشناس به قید قرعه انتخاب می‌شود.

۴.انتخاب کارشناس با دادگاه است.

۵.کارشناس یک شخص حقیقی است.

 

اقسام کارشناس از حیث طریقه انتخاب

۱.کارشناس منتخب دادگاه: کارشناسی که توسط دادگاه تعیین می‌شود.

۲.کارشناس مرضی‌الطرفین: ممکن است طرفین دعوا قبل از آن که دادگاه کارشناس انتخاب کند با توافق یکدیگر شخصی را بعنوان کارشناس مرضی‌الطرفین تعیین و به دادگاه معرفی کنند. کارشناس مرضی الطرفین می‌تواند کارشناس رسمی دادگستری نباشد.

 

طریقه انجام کارشناسی

۱.قاضی قرار کارشناسی را راسا یا به درخواست یکی از طرفین دعوا صادر می‌کند.

۲.با درخواست یکی از طرفین دعوا، قاضی درصورتی مکلف به صدور قرار کارشناسی است که آن موضوع را واجد جنبه تخصصی غیرقضایی بداند.

۳.این قرار از جانب طرفین دعوا قابل شکایت نیست.

۴.اگر محل انجام تحقیقات کارشناسی، خارج از مقر دادگاه رسیدگی‌کننده به دعوا باشد، دادگاه رسیدگی‌کننده، به دادگاه محل انجام تحقیقات نیابت می‌دهد تا کارشناس تعیین کند.

۵.کارشناس مکلف به قبول امر کارشناسی و ارائه‌ نظر است مگر آن که دارای عذر موجهی باشد.

 

مهلت کارشناس برای ارائه نظر

۱.قاضی در قرار کارشناسی مهلت کارشناس را تعیین می‌کند.

۲.مهلت کارشناسی به درخواست کارشناس توسط قاضی برای یک بار قابل تمدید است.

۳.اگر کارشناس در مهلت مقرر نظر خود را به دادگاه تسلیم نکند کارشناس دیگری تعیین می‌شود.

۴.این مقررات برای کارشناس مرضی‌الطرفین هم جاری است.

قواعد حاکم بر حق‌الزحمه کارشناس

۱.در قرار کارشناسی دستمزد علی‌الحساب تعیین می‌شود.

۲.دادگاه، حق‌الزحمه نهایی را بعد از تقدیم نظر کارشناس تعیین می‌کند.

۳.دادگاه نمی‌تواند دستمزد کارشناسی را بیش از تعرفه تعیین کند.

۴.پرداخت دستمزد به کارشناس منوط به تسلیم نظر کارشناسی است.

۵.اگر کارشناس نظر خود را خارج از مهلت تقدیم کند همچنان مستحق حق‌الزحمه است.

۶.اگر کارشناس اقدام به کارشناسی کند اما به دلایلی که خارج از اراده اوست انجام کارشناسی منتفی شود او مستحق دریافت حق‌الزحمه‌ای متناسب با اقداماتی است که انجام داده است.

۷.اعتراض به نظر کارشناس مانع از پرداخت حق‌الزحمه او نیست. حتی عدم پذیرش نظریه کارشناسی از جانب دادگاه نیز مانع از پرداخت حق الزحمه او نیست.

 

شخص عهده‌دار دستمزد کارشناس

تادیه دستمزد کارشناس و تهیه وسایل اجرای قرار کارشناسی به‌نحو زیر است:

۱.اگر قاضی راسا قرار را صادر کرده باشد:

الف. در مرحله بدوی بر عهده خواهان است.

ب. در مرحله تجدیدنظر بر عهده تجدیدنظر‌خواه است.

۲.اگر قاضی به درخواست یکی از طرفین قرار را صادر کرده باشد:

هزینه برعهده متقاضی است.

توصیه می‌کنیم مقاله تعرفه کارشناسان رسمی را مطالعه نمایید.

 

اعتراض به نظر کارشناس

۱.هم نظریه کارشناس منتخب دادگاه و هم نظریه کارشناس مرضی‌الطرفین قابل اعتراض است.

۲.طرفین دعوا از تاریخ ابلاغ وصول نظریه کارشناس، ۷ روز مهلت اعتراض دارند.

۳.اعتراض به نظر کارشناس باید کتبی باشد.

۴.پذیرش اعتراض و ارجاع امر کارشناسی مجدد، بستگی به قاضی دارد.

توصیه می‌کنیم مقاله رد نظر کارشناس را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نظر کارشناس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نظر کارشناس پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
سوالات متداول
نظر کارشناسان رسمی کجا لازم است و چگونه اتخاذ می‌شود ؟

نظر آن‌ها در مواقعی که نیاز به اظهارنظر تخصصی در خصوص یک موضوع باشد اخذ می‌شود و قاضی به آن‌ها مهلتی برای بررسی و اظهارنظر می‌دهد.

آیا نظر کارشناس را می‌توان رد نمود ؟

بله هر یک از طرفین حق اعتراض به آن را دارند.

پرداخت هزینه کارشناس بر عهده چه کسی است ؟

اگر قاضی درخواست کند بر عهده خواهان یا تجدیدنظرخواه است در غیر این صورت بر عهده متقاضی است.



:: برچسب‌ها: نظر کارشناس رسمی دادگستری چگونه اتخاذ می‌شود ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از جرائمی‌‌‌‌ که از سال‌‌‌‌‌ها قبل در جامعه رواج ‌داشته است جرم جعل نام دارد. از انواع جرم جعل ‌‌‌‌می‌توان به جعل اسناد، جعل گواهی و… اشاره نمود. جعل امضا نیز مانند دیگر موارد جرم به حساب آمده و شامل مجازات ‌‌‌‌می‌شود. قانونگذاران حساسیت زیادی نسبت به این نوع جرم نشان داده‌‌‌‌‌‌‌‌اند و در صورت وجود برخی شرایط‌‌‌‌ برای مجرمین مجازاتی را در نظر گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند. در ادامه قصد داریم در خصوص جرم جعل امضای متوفی توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : جرم جعل امضای متوفی

جرم جعل امضای متوفی چیست‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

به فردی که جرم جعل امضا را انجام ‌‌‌‌می‌دهد جاعل ‌‌‌‌می‌گویند. جاعل‌‌‌‌ در صورتی که امضای فرد ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی را بدون کسب اجازه از او و به منظور تقلب جعل نماید مجرم به حساب آمده و طبق قانون‌ مجازات خواهد شد. برای مثال اگر یکی از وراث ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی یا افراد دیگر امضای او را به منظور تصرف خانه و زمین جعل نماید و این‌ کار او باعث ضرر وراث یا افراد دیگر شود جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی‌‌‌‌ صورت گرفته است و جاعل به سزای عمل خود خواهد رسید.

در ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی در خصوص جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی به این شکل بیان ‌شده است:‌‌‌‌ استفاده نمودن از مهر دیگران‌ بدون‌ کسب اجازه از آن‌ها و به منظور تقلب، سیاه کردن، قلم ‌بردن، خراشیدن تاریخ سند، الصاق یک نوشته به نوشته دیگر، ساختن نوشته یا سند به نام ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی، ساختن مهر و امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی همگی مصداق جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی ‌‌‌‌می‌باشند و شامل مجازات تعیین شده توسط قانون خواهند شد.

شرایط تحقق جرم جعل امضای متوفی

برای تحقق جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی نیاز به وجود سه عنصر است که در صورت موجود بودن‌‌‌‌ آن‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌می‌توان گفت جرم جعل امضا ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی تحقق یافته است. این سه عنصر به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشند:

  • عنصر مادی: جرم جعل امضا صورت گرفته باشد.
  • عنصر معنوی: جاعل به هدف و قصد تقلب و ضرر رساندن به دیگران این جرم را مرتکب شده باشد.
  • عنصر قانونی: عمل ارتکابی توسط او جرم محسوب شود. برای مثال اگر جاعل سندی را با امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی جعل کند که باعث ضرر افراد زنده نشود جرم جعل امضا ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی صورت نگرفته است.

در صورت وجود عناصر بالا ‌‌‌‌می‌توان گفت جرم جعل امضا محقق شده است.

مجازات جرم جعل امضا چیست‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که گفتیم قانونگذار برای جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی مجازات خاصی را در نظر گرفته که به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشد:

  • چنانچه جاعل اسناد غیر رسمی را جعل نموده باشد طبق قانون مجازات اسلامی علاوه بر جبران و پرداخت خسارت وارده به حبس از شش ماه تا دو سال و به پرداخت جریمه نقدی از سه تا دوازده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

سوالات متداول

برای تحقق جرم جعل امضا ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی نیاز به وجود چند عنصر ‌‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

برای تحقق این جرم نیاز به وجود سه عنصر ‌‌‌‌می‌باشد که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

مجازات حبس جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی چقدر است‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

مجازات حبس این جرم مابین شش ماه تا دو سال است که با توجه به میزان جرم تعیین ‌‌‌‌می‌شود.

جریمه نقدی جرم جعل امضای ‌‌‌‌‌‌‌‌متو‌فی چقدر است‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

جریمه نقدی ارتکاب این جرم ما بین سه تا دوازده میلیون‌‌‌‌ ریال است که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم جعل امضای متوفی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم جعل امضای متوفی پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: جرم جعل امضای متوفی ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که می‌دانید در تمام کشور‌های جهان هرگاه جرمی از فردی سر بزند آن فرد مجازات می‌شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که مجازات مجرمین برای تنبیه و شکنجه آن‌هاست که در این مورد باید بگوییم این تصور کاملا اشتباه است و فرد به این دلیل مجازات می‌شود که تربیت و اصلاح شود و به جامعه بازگردد. مجازات‌ها بر اساس شرایط مجرم تعیین می‌شوند و قانونگذار تا حد امکان رعایت حال مجرمین را نموده و مناسب‌ترین مجازات را برای آن‌ها تعیین کرده است. نظام نیمه آزادی نیز یکی از قوانینی است که به منظور درک شرایط و رعایت حال مجرم وضع گردیده است. در ادامه قصد دادیم در خصوص نظام نیمه آزادی توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : نیمه آزادی چیست

نظام نیمه آزادی چیست‌‌ ؟

نظام نیمه ‌‌آزا‌دی قانونی است که برای اولین بار در سال ۱۳۹۲ وضع و تصریح گردیده است و هدف از وضع این قانون رعایت حال مجرمین می‌باشد. همانطور که می‌دانید برخی جرائم دارای مجازات حبس هستند. طبق شیوه نظام نیمه ‌‌آزا‌دی که در قالب یک ماده در قانون مجازات اسلامی آمده است مجرمی ‌که به حبس محکوم گشته است می‌تواند در مدت زمان تحمل حبس خود خارج از زندان به فعالیت‌هایی مثل حرفه آموزی، درمانی، آموزشی و موارد از این قبیل بپردازد. البته اجرای نظام نیمه ‌‌آزا‌دی به سادگی اتفاق نمی‌افتد و می‌بایست تمامی شرایط تعیین شده توسط قانونگذار وجود داشته باشند.

شرایط اعمال نظام نیمه آزادی

برای اعمال نظام نیمه ‌‌آزا‌دی می‌بایست شرایطی مهیا باشد تا بتوان این قانون ‌را در خصوص فرد محکوم به حبس اعمال نمود. این شرایط به شرح زیر می‌باشند:

  • فرد محکوم به حبس باید تامین مناسب را ارائه نماید.
  • برای اعمال نظام نیمه ‌‌آزا‌دی شاکی باید از مجرم گذشت کرده باشد.
  • حبس فرد مجرم می‌بایست حبس درجه ۵ الی ۷ تعزیری باشد.
  • مجرم باید تعهد بدهد که در صورت اجرای نظام نیمه ‌‌آزا‌دی حتما به مواردی مثل حرفه آموزی، فعالیت شغلی و… خواهد پرداخت.
  • فرد محکوم می‌بایست در خصوص اجرای نظام نیمه ‌‌آزا‌دی رضایت کامل بدهد.

درخواست صدور حکم نظام نیمه آزادی از طرف مجرم

چنانچه مجرم به حبس محکوم شود و مدتی را در زندان سپری کند می‌تواند در حین تحمل مدت زمان حبس خود درخواستی را مبنی بر صدور حکم نظام نیمه ‌‌آزا‌دی به دادگاه ارائه نماید و خواهان اجرای این ماده از قانون مجازات اسلامی شود. در این صورت دادگاه به درخواست او رسیدگی کرده و چنانچه شرایط ذکر شده در بالا فراهم باشد حکم اجرای نظام نیمه ‌‌آزا‌دی از طرف دادگاه صادر خواهد شد.

سوالات متداول

نظام نیمه ‌‌آزا‌دی به چه منظور اجرا می‌شود‌‌ ؟

نظام نیمه ‌‌آزا‌دی به منظور رعایت حال محکومین به حبس اجرا می‌شود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

در صورت اجرای نظام نیمه ‌‌آزا‌دی زندانی به انجام چه مواردی مشغول می‌شود‌‌ ؟

در این صورت زندانی به انجام مواردی مثل حرفه آموزی، درمانی و… مشغول می‌گردد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر زندانی به اجرای نظام نیمه ‌‌آزا‌دی رضایت ندهد تکلیف چیست‌‌ ؟

در این صورت نظام نیمه ‌‌آزا‌دی اعمال نحواهد شد زیرا رضایت مجرم از شرایط اعمال این ماده از قانون می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نیمه آزادی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نیمه آزادی پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: نیمه آزادی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه چگونه نگارش می‌شود؟ معمولا مرسوم است که هنگام آغاز زندگی مشترک زن و شوهر، خانواده دختر وسایل زندگی را فراهم کرده و به ایشان می‌دهند که به آن جهیزیه گفته می‌شود. در واقع می‌توان گفت زن مالک جهیزیه می‌باشد. در صورتی که پس از ازدواج، زن یا مرد با یکدیگر به اختلاف بخورند زن می‌تواند با انتخاب یکی از روش‌های استرداد جهیزیه و تنظیم اظهارنامه اقدام به پس گرفتن جهیزیه خود کند. در ادامه نمونه اظهارنامه‌ای مربوط به استرداد جهیزیه می‌آوریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

استرداد جهیزیه

به موجب ماده 1107 قانون مدنی فراهم نمودن وسایل زندگی که جزئی از نفقه بوده بر عهده شوهر می‌باشد اما در عرف و سنن ایران زن برای کمک به همسر و شروع زندگی مشترک وسایلی را با خود به عنوان جهاز به منزل مشترک می‌آورد.

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله قانون استرداد جهیزیه را مطالعه نمایید.

با توجه به توضیحات بالا زن مالک جهیزیه بوده و هر زمان که خواست می‌تواند اقدام به استرداد و پس گرفتن جهیزیه خود نماید.

از رویه دادگاه‌ها سه طریق را می‌توان نام برد که زن با استناد به هر کدام از آن‌ها می‌تواند تقاضای استرداد جهیزیه کند. اول اینکه از طریق لیست سیاهه یا همان لیست وسایل جهیزیه، دوم از طریق شهادت شهود و سوم از طریق ارائه فاکتور خرید وسایل.

توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات تکمیلی مقاله روش‌های استرداد جهزیه را مطالعه نمایید.

روش قانونی برای استرداد جهیزیه

اولین کاری که زن می‌تواند در این راستا انجام دهد تنظیم اظهارنامه و اعلام قصد خود مبنی بر بازگرداندن جهیزیه‌اش می‌باشد. بدیهتا مخاطب این اظهارنامه شوهر است.

در این اظهارنامه استرداد جهیزیه مهلتی قید می‌گردد تا شوهر اقدامات لازم را برای استرداد جهاز انجام دهد، ولی ممکن است شوهر اصلا به این اظهارنامه توجهی ننماید. باید نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه را ببینید تا بتوانید آن را به درستی تنظیم نمایید.

در این حالت زن به روش قضایی و قانونی دیگری رجوع کرده و دادخواستی در باب استرداد جهیزیه نوشته و به دادگاه صلاحیت‌دار تقدیم می‌کند.

همچنین زن در این دادخواست باید به لیست سیاهه و همچنین فاکتور خرید وسایل و همچنین اظهارنامه تنظیم شده استناد کند.

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله استرداد جهیزیه با و بدون سیاهه را مطالعه نمایید.

دادگاه صلاحیت دار برای اقامه دعوای استرداد جهاز دادگاه خانواده می‌باشد. در ادامه به ارائه نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه می‌پردازیم.

نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه

مخاطب محترم : . . .

با سلام

جنابعالی به استناد عقدنامه شماره ……… تنظیم شده در دفترخانه ازدواج به شماره ………. و به نشانی ……….. همسر شرعی و قانونی اینجانب بوده‌اید. به استناد مدارک و شواهد موجود، جهیزیه‌ای که لیست کامل به همراه قیمت آن به پیوست این اظهارنامه ارائه شده است، در اختیار جنابعالی قرار گرفته است که فهرست سیاهه جهیزیه که از سوی خانواده اینجانب در حین ازدواج تهیه شده بود، به تایید و امضای شما و خانواده محترم رسیده است.

اکنون با عنایت به دادخواست طلاقی که از سوی شما ارائه شده/ پذیرش درخواست طلاق توافقی از سوی شعبه ……… مجتمع …….، تقاضا دارم در مدت……….. روز از تاریخ رؤیت (دیدن) این اظهارنامه، نسبت به استرداد جهیزیه اینجانب اقدام نمایید؛ در غیر این صورت، مراتب استرداد جهیزیه از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
سوالات متداول
دیدن نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه چه کمکی می‌کند ؟

به شما کمک می‌کند تا متن اظهارنامه استرداد جهیزیه خود را طبق آن نمونه تنظیم کنید تا حقوقتان تضییع نگردد.

نمونه اظهارنامه استرد‌اد جهیزیه را چگونه می‌توانم مشاهده کنم؟

با رجوع به متن مقاله یک نمونه را مشاهده خواهید کرد.



:: برچسب‌ها: نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ترک انفاق در چه صورتی اتفاق می‌افتد؟ امرزوه افراد زیادی هستند که در تلاشند تا از حقوق زنان دفاع نمایند و آن را اجرا کنند. یکی از این حقوق نفقه است که فقط به زوجه تعلق دارد و تکلیفی است که بر عهده زوج است. مرد حتی اگر اوضاع مالی مناسبی نداشته باشد و زن هم هر قدر دارا باشد مرد همچنان موظف به پرداخت نفقه است و تحت هیچ شرایطی این تکلیف از مرد سلب نمی‌شود مگر در موارد معدودی. در ادامه به بررسی تفصیلی ترک انفاق می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
منبع : ترک انفاق

ترک انفاق چگونه اتفاق می‌افتد ؟

نفقه مالی است که تامین کننده و برطرف کننده نیازهای مادی مورد نیاز برای گذران زندگی زن است که وی بتواند آبرومندانه و به نحو متعارف زندگی کند و از جانب مرد پرداخت می‌شود.

طبق قانون مدنی دو شرط اصلی برای الزام کردن پرداخت نفقه توسط زوج وجود دارد:

1)دائمی بودن عقد نکاح.

2)تمکین زوجه از زوج.

حال اگر زوج به هر دلیلی اقدام به پرداخت نفقه نکند ترک انفاق اتفاق می‌افتد. ممکن است وی برای این کار دلیل قانونی داشته باشد یا این اقدام او غیرقانونی باشد.

ضمانت اجرا (مجازات) عدم پرداخت نفقه

1) ضمانت اجرای کیفری

عدم پرداخت نفقه زوجه تحت شرایطی جرم است و شوهری که از پرداخت نفقه زوجه خود امتناع می‌کند ممکن است مجرم تلقی شود و قابل پیگیری جزایی باشد. البته کسی را می‌توان به دلیل عدم پرداخت نفقه مجرم دانست که توانایی برای پرداخت نفقه دارد اما از پرداخت آن خودداری می‌کند. کسی که توانایی پرداخت نفقه ندارد، نمی‌توان از جهت کیفری تحت تعقیب قرار داد ولو اینکه بتوان علیه وی از ضمانت اجراهای حقوقی استفاده کرد.

قانون گذار مشخص نکرده است که شوهر باید برای چه مدتی ترک انفاق کند تا مجرم تلقی شود.

عدم پرداخت نفقه جرمی مستمر است یعنی ممکن است بعد از رسیدگی و مجازات ادامه پیدا کند. از آن جا که این جرم مستمر است، می‌توان حتی پس از اعمال مجازات و استمرار آن باز علیه شوهر شکایت کیفری کرد.

علاوه بر عنصر مادی که عدم پرداخت نفقه در مدتی است که این مدت با نظر عرف توسط قاضی معین می‌شود، جرم عدم انفاق نیاز به عنصر معنوی نیز دارد که مهم‌ترین جلوه آن داشتن استطاعت و عدم پرداخت نفقه است. بنابراین اگر شوهر توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد قابل پیگیری کیفری نیست.

علاوه بر عنصر معنوی و مادی جرم، تمکین زن نیز باید احراز گردد. در این جا به تمکین عام رجوع می‌شود. یعنی اگر تمکین عام برای دادگاه احراز گردد، دادگاه شرط لازم برای مجرمانه بودن عمل شوهر را مفروض می‌داند مگر شوهر ناشزه بودن زن را ثابت نماید.

قابل گذشت بودن جرم ترک انفاق

جرم عدم انفاق از جرایم قابل گذشت است که تنها در صورت شکایت زوجه قابل پیگیری است و چناچه زن در هر مرحله از شکایت خود صرف نظر کند، پیگیری یا مجازات شوهر موقوف می‌گردد.

2) ضمانت اجرای حقوقی ترک انفاق

الزام به پرداخت

هر زنی که نفقه وی پرداخت نشود می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده الزام شوهر به پرداخت نفقه را تقاضا کند. قبل از رسیدگی به اصل موضوع، زن می‌تواند نظر به فوریت مسئله از دادگاه صدور دستور موقت را تقاضا کند. هر چند دستور موقت اصولا مستلزم تامین مناسب است، ماده 7 قانون حمایت از خانواده زن را از اعطای چنین تامینی معاف کرده است.

تقاضای طلاق

هرگاه شوهر ترک انفاق نماید و اجرای حکم دادگاه نیز میسر نگردد، در این صورت زن می‌تواند به تجویز ماده 1129 قانون مدنی تقاضای طلاق کند. این عدم پرداخت چه در نتیجه عدم توان مالی مرد چه در نتیجه عدم تمایل او برای پرداخت باشد دادگاه اجازه طلاق به زن می‌دهد.

راه‌های اثبات ترک انفاق در دادگاه

شاکی پرونده که همان زوجه می‌باشد برای اثبات ترک انفاق نیاز به شاهد دارد که شاهدین نیز باید دارای شرایط خاصی باشند:

  1. شاهدین از بستگان نزدیک زوجه نباشند.
  2. از موضوع پرونده که ترک انفاق است به طور کامل اطلاع داشته باشند.
  3. کامل بودن مدارک لازم شناسایی.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت ترک انفاق ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت ترک انفاق پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
سوالات متداول
آیا ترک انفاق یک جرم است و مجازات دارد؟

ترک انفاق ممکن است قانونی باشد یا غیر قانونی. اگر مرد در صورت توان مالی و تمکین زن از گرداخت نفقه خودداری کند مجرم است.

راه اثبات ترک انفاق چیست ؟

یکی از راه‌های آن شهادت شهود است.

اگر مرد خلاف قانون و با تمکین زن ترک انفاق نماید تکلیف چیست ؟

زن با ادله خود به دادگاه مرجعه نموده و دادگاه مرد را ملزم به پرداخت نفقه می‌نماید.

اگر مرد ترک انفاق نماید و در عین حال توان مالی پرداخت نداشته باشد تکلیف چیست؟

دادگاه می‌تواند حکم طلاق زن را صادر کند.



:: برچسب‌ها: ترک انفاق ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هر گونه اقدامی که باعث زیر پا گذاشتن قوانین‌‌ در جامعه‌‌ شود جرم تلقی شده‌‌ و شامل مجازات خواهد شد. نشر اکاذیب نیز یکی از جرائمی است که ممکن است توسط هر فردی انجام گیرد، قانونگذار نشر اکاذیب را جرم تلقی نموده و برای آن مجازاتی نیز در نظر گرفته است. علاوه بر این شرایطی نیز در نظر گرفته شده‌‌‌‌ که در صورت وجود آن‌ها‌‌ می‌توان گفت جرم نشر اکاذیب صورت گرفته است. در ادامه قصد داریم در خصوص جرم نشر اکاذیب و شرایط تحقق آن توضیحات‌‌ مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : نشر اکاذیب

 

جرم نشر اکاذیب چیست‌‌‌‌ ؟

نشر اکا‌ذیب یکی از جرائمی است که توسط قانونگذاران تعیین گردیده و ‌برای آن مجازاتی نیز در نظر گرفته شده است. نشر اکا‌ذیب به معنای منتشر کردن مطالب و خبر‌های دروغ می‌باشد که باعث آسیب و زیان رسیدن به دیگران می‌گردد و یا اینکه با هدف آشفتن اذهان عمومی و مقامات رسمی انجام می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت جرم نشر اکا‌ذیب به معنای نسبت دادن عملی به دیگران است که در واقعیت چنین نباشد.‌‌ چنانچه فردی مرتکب جرم نشر اکا‌ذیب شود و خبر و مطلب دروغی را به واسطه شکواییه، نامه، گزارش‌‌ و… به دیگری نسبت دهد که این‌کار او باعث ضرر و زیان طرف مقابلش شود مجرم شناخته‌‌ شده و طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات خواهد شد.

شرایط تحقق جرم نشر اکاذیب چیست‌‌‌‌ ؟

برای اینکه جرم نشر اکا‌ذیب تحقق یابد و دادگاه بتواند فرد را به ارتکاب این جرم محکوم‌‌ کند می‌بایست شرایطی وجود داشته باشند. شرایط تحقق جرم نشر اکا‌ذیب‌‌ به شرح زیر هستند:

  • اخبار منتشر شده و یا عملی که مجرم به فرد مقابلش نسبت داده است می‌بایست حتما کذب باشد.
  • فرد مجرم باید حتما با سوء نیت این کار را انجام داده باشد.

نکته: فردی که از مجرم شکایت می‌کند هم می‌تواند یک شخصیت حقوقی‌‌ باشد و هم یک شخص حقیقی که در هر صورت به جرم رسیدگی می‌شود.

تفاوت جرم نشر اکاذیب با جرم تهمت و افترا

نشر اکا‌ذیب و تهمت و افترا هر دو جرم بوده و شامل مجازات می‌شوند. اما این دو نوع جرم دارای تفاوت‌هایی نیز می‌باشند. تفاوت این دو نوع جرم این است که تهمت و افترا نسبت دادن عملی به دیگران‌‌ است که جرم تلقی شده اما در نشر اکا‌ذیب عمل نسبت داده شده لزوما جرم نیست و فقط به دلیل رساندن زیان به طرف مقابل به او نسبت داده شده است.

سوالات متداول

آیا منتشر کردن خبر دروغ به دلیل تشویش اذهان عمومی جرم است‌‌‌‌ ؟

بله این کار جرم نشر اکا‌ذیب نام دارد.

آیا یک ‌شخصیت حقوقی می‌تواند از جرم نشر اکا‌ذیب شکایت کند‌‌‌‌ ؟

بله در صورت شکایت به جرم رسیدگی می‌شود.

برای تحقق جرم نشر اکا‌ذیب عمل نسبت داده شده باید حتما کذب باشد‌‌‌‌ ؟

بله این مورد یکی از شرایط تحقق این نوع جرم به شمار می‌رود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نشر ا‌کاذیب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نشر ا‌کاذیب پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: نشر اکاذیب ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه ما انسان‌ها‌ راجع به یکدیگر صحبت می‌‌کنیم در واقع به فرد مشخصی اشاره داریم و درباره او به صحبت می‌‌نشینیم. جالب است بدانید تمام انسان‌ها‌ و اطرافیان ما جزو شخصیت‌ها‌ی حقیقی به حساب می‌‌آیند. در ادامه قصد داریم در مورد شخص حقیقی و حقوقی توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

شخصیت حقیقی کیست‌‌ ؟‌

شخصیت حقیقی اشاره به فرد خاصی نیست و در واقع همه ما انسان‌ها‌ شخصیت حقیقی هستیم. هر فرد از زمانی که به دنیا می‌‌آید یک شخص حقیقی است و تا زمانی که از دنیا برود نیز یک شخصیت حقیقی باقی می‌‌ماند زیرا او یک انسان است و طبق قانون‌ دارای حقوق می‌‌باشد.

دلیل اینکه به افراد شخصیت حقیقی گفته می‌‌شود این است که هر فرد از زمانی که به دنیا می‌‌آید دارای شایستگی‌ها‌یی می‌‌شود که قانون به همین دلیل حقوق و تکالیفی را برای او در نظر می‌‌گیرد و به او شخصیت حقیقی گفته می‌‌شود.

شخص حقوقی کیست‌‌ ؟‌

با توجه به توضیحات بالا ممکن است این سوال در ذهنتان مطرح شود که شخصیت حقوقی کیست؟ که در این‌باره باید بگوییم شخصیت حقوقی یک انسان نیست. هرگاه افراد به کمک همدیگر شرکت ‌یا موسسه‌‌ای‌ را راه اندازی می‌‌کنند در واقع آن ‌شرکت یا موسسه یک شخصیت حقوقی است و طبق قانون دارای حقوق و تکالیف مربوط به خود می‌‌باشد.

شخصیت حقوقی با شخصیت حقیقی تفاوت دارد زیرا شخصیت حقیقی در واقع یک انسان است و از حقوق انسانی بهره مند است اما شخصیت حقوقی انسان نیست و از حقوق انسانی مانند حق زوجیت، حق طلاق و… در قانون بهره مند نیست.

چگونه می‌‌توان یک شخصیت حقوقی به وجود آورد‌‌ ؟‌

برای به وجود آوردن یک شخصیت حقوقی می‌‌بایست یک یا چند نفر یا یکدیگر شراکت کنند و یک شرکت یا موسسه را تاسیس نمایند. شرکت، کارگاه و یا موسسه‌‌ای‌ که آن‌ها‌ پدید می‌‌آورند یک شخصیت حقوقی می‌‌باشد. این چند نفر در واقع باهم عهد می‌‌کنند که شخصیت حقوقی را به خوبی اداره کنند و تمام منافع آن را میان خود تقسیم نمایند.

حقوق یک شخص حقوقی

همانطور که می‌‌دانید یک شخصیت حقوقی نیز دارای حقوق خاص خود می‌‌باشد. برای مثال یکی از حقوق شرکت یا موسسه که به آن شخصیت حقوقی گفته می‌‌شود این است که می‌‌توان آن را خرید و فروش کرد و یا اینکه می‌‌توان آن را به عنوان ودیعه قرار داد یا با کمک آن وام دریافت نمود که همه این‌ها‌ جزو حقوق قانونی یک شخصیت حقوقی به شمار می‌‌روند.

آغاز و پایان شخصیت حقوقی

شخصیت حقیقی از لحظه‌ای که فرد به دنیا می‌آید (در ایران از لحظه‌ای که نطفه تشکیل می‌شود مشروط بر اینکه زنده به دنیا بیاید) تا زمانی که زنده است، تعریف می‌شود. اما شخصیت حقوقی از زمانی که به طور رسمی ثبت و یا تشریفات خاص انجام شود، اعتبار پیدا می‌کنند. شخصیت حقوقی با مرگ موسسان‌اش از بین نمی‌رود و می‌تواند به غیر انتقال پیدا کند. برای آشنایی با نحوه انحلال شرکت ها کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شخص حقوقی و حقیقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شخص حقوقی و حقیقی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متدوال

آیا شخصیت حقوقی دارای حقوق انسانی است؟

خیر، شخصیت حقوقی در واقع یک انسان نیست و دارای حقوق انسانی مانند حق زوجیت و … نیز نمی‌باشد.

انسان از چه زمانی یک شخصیت حقیقی به حساب می‌آید؟

انسان از زمان تولد تا زمان فوت یک شخصیت حقیقی است.



:: برچسب‌ها: شخص حقوقی و حقیقی در قانون ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قانون استرداد جهیزیه چیست؟ آیا می‌دانید استرداد جهزیه به صورت قانونی چگونه انجام می‌شود؟ همانطور که می‌دانید از لحاظ عرفی جهیزیه را خانواده دختر می‌دهند در صورتی که زن موظف به انجام این کار نیست، زیرا از لحاظ قانونی تهیه وسایل زندگی منزل از وظایف شوهر می‌باشد. بنابراین با توجه به این توضیحات، زن می‌تواند جهیزیه خود را هر زمان که خواست استرداد کند ( برگرداند ). مسئله جهیزیه زمانی پیچیده می‌شود که زن و مرد بخواهند از هم جدا شوند. در ادامه به بررسی بیشتر استرداد جهیزیه و قانون آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

قانون استرداد جهیزیه

طبق ماده 1107 قانون مدنی تهیه و فراهم نمودن وسایل زندگی که جزء نفقه می‌باشد بر عهده شوهر است. بنابراین زن می‌تواند وسایلی را که با خود به منزل شوهر برده هر زمان که خواست اقدام به پس گرفتن آن کند.

توصیه می‌کنیم مقاله روش‌های استرداد جهیزیه را مطالعه نمایید.

نحوه قانونی استرداد جهیزیه

برای این کار باید به قانون استرداد جهیزیه توجه نمایید. طبق این قانون زن ابتدا باید اظهارنامه‌ای نوشته و به مرد اعلام کند که تقاضای استرداد جهیزیه خود را دارد. بنابراین باید به طرفیت شوهر نوشته شود. در این اظهارنامه، مهلتی به شوهر داده می‌شود تا مقدمات کارها را برای انجام استرداد جهیزیه انجام دهد.

توصیه می‌کنیم مقاله نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه را مطالعه نمایید.

البته ممکن است که مرد به این اظهارنامه توجهی نکند. بنابراین باید با استفاده از روش‌های دیگر قضایی این کار را انجام داد.

توصیه می‌کنیم مقاله فروش جهیزیه توسط مرد را مطالعه نمایید.

قانون استرداد جهیزیه اعلام می‌دارد برای استرداد جهیزیه ابتدا باید دادخواستی نوشته شود تحت عنوان دادخواست استرداد جهیزیه که باید به دادگاه صلاحیت دار ارائه شود. دادگاه صلاحیت دار برای رسیدگی به این گونه دعاوی، دادگاه خانواده می‌باشد.

در این دادخواست باید خواسته تعیین و بهای آن حتما ذکر شود و می‌توان برای جلوگیری از نابودی و ورود خسارت و آسیب به جهیزیه از دادگاه تقاضای صدور قرار تامین خواسته نمود.

شیوه‌های استرداد جهیزیه

دادگاه‌ها معمولا سه روش را برای استرداد جهیزیه طبق قانون به کار می‌برند.

داشتن سیاهه یا لیست وسایل جهیزیه

در صورتی که شما بخواهید برای استرداد جهیزیه اقدام کنید باید دلیل و مدرکی که نشان دهنده این باشد که جهیزیه شامل چه چیزهایی بوده است داشته باشید. در لیست سیاهه مشخصات وسایل به همراه قیمت آن‌ها نوشته شده و در آخر هم شهود و خانواده داماد زیر آن را امضا می‌کنند.

توصیه می‌کنیم مقاله استرداد جهیزیه با و بدون سیاهه را مطالعه نمایید.

اگر این لیست سیاهه وجود داشته باشد شما می‌توانید با استناد به این سیاهه در دادگاه دادخواست استرداد جهیزیه را مطرح کنید.

شهادت شهود

در صورتی که لیست سیاهه شما از بین رفته و یا حتی از ابتدا اقدام به نوشتن آن نکرده باشید می‌توانید از طریق شهادت شهود دادخواست استرداد جهیزیه را مطرح نمایید.

البته در این مورد پذیرش این که شهادت شهود قابل قبول است یا نه، بستگی به نظر قاضی دارد.

ارائه فاکتور خرید وسایل | قانون استرداد جهیزیه

در صورت داشتن فاکتور خرید وسایل می‌توانید با استناد و ارائه این مدارک دادخواست استرداد جهیزیه را بر مبنای قانون مطرح کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون استرداد جهیزیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون استرداد جهیزیه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
سوالات متداول
به چند شیوه می‌توان جهیزیه را پس گرفت؟

از طریق ارائه لیست سیاهه، شهادت شهود و ارائه فاکتور خرید

کدام شیوه مطمئن ترین راه استرداد جهیزیه است؟

ارائه لیست سیاهه

آیا بدون سیاهه هم می‌توان جهیزیه را مسترد نمود؟

بله



:: برچسب‌ها: قانون استرداد جهیزیه ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ایفای ناروا به زبان ساده یعنی پرداخت اشتباهی مبلغ یا مالی به فردی در صورتی که دینی و طلبکاری وجود ندارد. ممکن است شخصی به اشتباه و با تصور به این که به فردی مدیون است مبلغی به او بدهد تکلیف این پرداخت در حقوق چیست؟ آیا فردی که به اشتباه به او پرداختی صورت گرفته می‌تواند از آن استفاده نماید؟ در ادامه به بررسی تفصیلی ایفای ناروا می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

ایفای ناروا

در مفهوم ایفا وجود دین مفروض است: باید دین یا تعهدی باشد تا وفای به آن معنی پیدا کند. پس اگر شخصی با این پندار که به دیگری مدیون است مالی به او بدهد و در واقع دینی وجود نداشته باشد، گیرنده مال نمی‌تواند به ناروا آن را تصاحب کند و بایستی آن را به مالک بازگرداند. این است که ماده 265 قانون مدنی در مبحث وفای به عهد اعلام می‌دارد: هرگاه مالی به کسی پرداخت می‌شود اصل بر غیر مجانی بودن پرداخت است پس اگر کسی مالی را اشتباها به شخصی بپردازد می‌تواند آن را بازپس گیرد.

اگر بین دو طرف اختلاف پیش آید و یک طرف بگوید مال مجانی به من بخشیده شده و طرف دیگر بگوید مال به فرض پرداخت دین پرداخت شده ادعای کسی که می‌گوید به موجب دین و قرض پرداخت شده پذیرفته می‌شود و طرف دیگر باید برای گفته خود سند ارائه کند. بنابراین فردی که ایفای ناروا نموده می‌تواند با بیان این امر به حق خود برسد.

شرایط تحقق ایفای ناروا

تسلیم مال به عنوان ایفاء

برای تحقق ایفای ناروا باید مالی که گیرنده استحقاق آن را ندارد به او تسلیم شود، خواه این مال پول یا کالای معین باشد.

همین عامل است که ایفای ناروا را از احکام عمومی مربوط به ((استفاده بدون جهت)) جدا می‌کند و به ((غصب)) نزدیک می‌سازد. زیرا شرط تحقق آن وجود استیلای نامشروع بر مال دیگری است در حالی که ضمان ناشی از استیفا چنین شرطی ندارد.

باید افزود که تسلیم مال باید به عنوان وفای به عهد باشد وگرنه هر گاه کسی پولی را به عنوان قرض یا پیش پرداخت معامله یا امانت به دیگری بدهد استرداد آن زیر عنوان ایفای ناروا ممکن نیست. این عامل نیز نهاد حقوقی ما را از انواع غصب ممتاز می‌سازد و نوعی اصالت به آن می‌بخشد.

در هر حال، مدعی استرداد باید تسلیم مادی مال را اثبات کند. مدعی علیه نیز هر گاه بتواند ثابت کند که تادیه به عنوان قرض یا پیش پرداخت یا هبه یا ودیعه بوده است از رد آن به عنوان ایفای ناروا معاف می‌شود.

ناروایی پرداخت یا عدم وجود دین

شرط دیگر تحقق ایفای ناروا این است که تسلیم کننده مال مدیون گیرنده نباشد و به بیان دیگر رابطه دینی میان آن دو احراز نشود. زیرا تنها در این صورت است که پرداخت ناروا جلوه می‌کند.

جایی که مدیون بیش از مقدار دین به طلبکار بدهد یا همه دینی را که تنها بخشی از آن به عهده اوست بپردازد نسبت به میزان اضافه بر دین ایفای ناروا است و پرداخت کننده می‌تواند آن را پس بگیرد.

پرداخت دین به دیگری

در حالتی که در آن پرداخت کننده مدیون است ولی دین را به جای طلبکار واقعی به دیگری می‌پردازد نیز ایفای ناروا اتفاق افتاده است. زیرا پرداخت کننده هیچ دینی به گیرنده ندارد مانند این که مدیون شخصی را وکیل یا وارث طلبکار خود بپندارد و موضوع دین را به او بپردازد و موضوع دین را به او بدهد یا به شخصی که استحقاق بخشی از طلب را دارد تمام آن را بپردازد.

فرض کنیم مالی به امانت نزد متوفی بوده است که اکنون باید به صاحبش رد شود در این حال وارث تعهد به بازگرداندن آن دارد ولی به اشتباه آن را به شخصی غیر از مالک تسلیم می‌کند. در این فرض تعهد در برابر کسی ایفا شده که طلبکار نبوده و به همین دلیل نیز ناروا است و ایفای ناروا اتفاق افتاده است.

پرداخت اشتباهی به وسیله غیر مدیون

موردی که دریافت کننده طلبکار است ولی شخص غیر مدیون به اشتباه آن را می‌پردازد: مانند این که وارثی نمی‌داند که تنها به میزان سهم خود از ترکه باید دین مورث را بدهد و به اشتباه بدون این که قصد پرداخت دیون دیگران را داشته باشد، تمام آن را می‌پردازد. در این فرض، آن چه بیش از سهم وارث پرداخته شده ایفای نارواست که باید بازگردانده شود.

قید اشتباها برای این است که اگر کسی دانسته و با آگاهی از این که مدیون شخص دیگری است آن را بپردازد حق باز ستاندن ندارد.

اشتباه پرداخت کننده در ایفای ناروا

در تحقق ایفای ناروا مهم نیست که گیرنده آگاه به عدم استحقاق خود باشد یا نباشد در هر حال موظف به برگرداندن مبلغ است.

اگر به موجب قرارداد باطلی پرداختی صورت گیرد مشمول ایفای ناروا می‌شود هر چند دو طرف قرارداد به باطل بودن عقد اطمینان داشته باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ایفای ناروا ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ایفای ناروا پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
سوالات متداول
آیا فردی که ایفای ناروا نموده می‌تواند پول خود را پس بگیرد؟

بله

در چه صورتی ایفای ناروا تفاق افتاده است؟

هنگامی که دین خود را به فرد اشتباهی پرداخت کنیم، در میزان بدهی خود دچار اشتباه شویم و…



:: برچسب‌ها: ایفای ناروا یا پرداخت بیجا ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جرائم به طور کلی به 2 گروه قابل گذشت و غیر قابل گذشت تقسیم می‌گردند. این دو دسته از جرائم شامل مجازات‌های خاص خود می‌شوند و تفاوت‌هایی با هم دارند که باعث تمایز یافتن این دو از یکدیگر شده است. در ادامه قصد داریم در خصوص جرایم غیر قابل گذشت توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : جرایم غیر قابل گذشت

جرایم غیر قابل گذشت چه جرائمی هستند‌‌‌‌ ؟

جرائم‌‌‌‌ غیر قابل گذشت جرائمی‌‌‌‌ هستند که جنبه عمومی دارند و نه تنها به افراد ضرر و زیان وارد می‌کنند بلکه قوانین و نظم عمومی جامعه را نیز خدشه دار می‌کنند. مجرمین این جرائم با شکایت شاکیان مورد تعقیب‌‌‌‌ قرار می‌گیرند اما اگر شاکی از شکایتش صرف نظر کند و از مجرم گذشت نماید پرونده مختومه اعلام نمی‌شود و بازهم دادگاه مجرم را مورد تعقیب قرار می‌دهد و طبق قانون او را مجازات می‌کند. حال شاید برایتان سوال شود که کدام جرائم جنبه عمومی دارند و جزو جرائم غیر قابل گذشت به حساب می‌آیند؟ که در پاسخ به این پرسش باید بگوییم جرائمی مثل قتل، فروش مواد مخدر، کلاهبرداری و… جزو دسته جرائم غیر قابل گذشت قرار‌‌‌‌ می‌گیرند زیرا جنبه عمومی دارند و نظم جامعه را خدشه دار می‌نمایند.

پیامد‌های گذشت شاکی در جرایم غیر قابل گذشت

در جرائم غیر قابل گذشت یا شاکی وجود دارد یا ضابطان دادگستری و مامورین انتظامی راسا‌‌‌‌ از مجرم شکایت کرده‌‌‌‌اند. اما اگر مجرم شاکی خصوصی داشته باشد با گذشت شاکی بررسی پرونده خاتمه نمی‌یابد و ساقط نمی‌گردد و این مورد را می‌توان مهم‌‌‌ترین پیامد گذشت شاکی از یک جرم غیر قابل گذشت به حساب آورد. از دیگر پیامد‌های گذشت شاکی در خصوص این نوع جرم‌‌‌‌ می‌توان به تخفیف مجازات مجرم اشاره کرد. چنانچه شاکی گذشت‌‌‌‌ کند با وجود اینکه بررسی پرونده تمام نمی‌شود اما قاضی در مجازات مجرم تخفیف خواهد داد. نکته مهم این می‌باشد که برای بررسی جرائم غیر قابل گذشت نیازی به شاکی خصوصی نیست و افراد مختلفی می‌توانند از مجرم شکایت کنند.

چه کسانی می‌توانند از جرائم غیر قابل گذشت شکایت کنند‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفتیم افراد مختلفی می‌توانند برای شکایت از جرائم غیر قابل گذشت اقدام نمایند. این افراد به شرح زیر می‌باشند:

  • شخص بزه دیده.
  • دادستانی که مدعی العموم می‌باشد.
  • ضوابط دادگستری مانند نیروهای بسیجی.
  • شاهدین جرم حتی اگر ذینفع نباشند.

آیا اعمال تخفیف مجازات به دلیل اعلام گذشت شاکی از طرف دادگاه الزامی است‌‌‌‌ ؟

طبق قانون تخفیف دادن در مجازات در صورت گذشت شاکی برای دادگاه الزامی نبوده و قاضی با توجه به مصلحت جامعه، نوع جرم و عوامل دیگر میزان مجازات مجرم را تعیین می‌کند. اما در رویه گذشت شاکی به عنوان عامل مهم مخففه جرم در نظر گرفته می‌شود و اعمال می‌گردد.

سوالات متداول

چرا با گذشت شاکی بررسی جرائم غیر قابل گذشت خاتمه نمی‌یابد‌‌‌‌ ؟

زیرا این جرائم امنیت و نظم عمومی جامعه را خدشه دار می‌کنند.

کدام جرم‌ها جزو جرائم غیر قابل گذشت می‌باشند‌‌‌‌ ؟

جرائمی مثل قتل، رابطه نامشروع، کلاهبرداری و… جزو جرائم غیر قابل گذشت به حساب می‌آیند که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرایم غیر قابل گذشت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرایم غیر قابل گذشت پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: جرایم غیر قابل گذشت ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اعلام مفقودی چک یا دسته چک به دلیل خطراتی که دارد باید هر چه زودتر انجام شود. هر کسی با در دست داشتن دسته چک و کمی مهارت جعل کردن، به راحتی می‌تواند امضا و مهر شما را جعل کند. از طرفی چک پول نقد محسوب شده و هر کسی میتواند با مراجعه به شعب بانکی آن را نقد کند. بنابراین در صورتی که چک یا دسته چک تان را گم کرده‌اید، هرچه سریع‌تر جهت جلوگیری از نقد شدن و یا سوء استفاده قرار گرفتن آن اقدام کنید. در ادامه نحوه اعلام مفقودی چک و راه‌های جلوگیری از سوء استفاده از آن را شرح داده‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
منبع :  مفقودی چک

مفقودی چک | تعریف و عواقب مفقود شدن چک

مفقود شدن چک به معنای گم کردن و عدم دسترسی به آن می‌باشد. هرگاه فردی چک نوشته شده توسط خود را گم کند ‌‌‌‌می‌توان گفت که چک مفقود گردیده است. اما‌ نکته حائز اهمیت این است که اگر چک گم شود مشکل تنها گم شدن آن نیست و ‌‌‌‌می‌تواند برای کسی که آن را صادر کرده دردسر ساز باشد. چنانچه فردی چک را پیدا کند و به گونه‌‌‌‌‌‌ای چک را جعل کند ‌‌‌‌می‌تواند با ارائه آن به بانک مبلغ ذکر شده در آن‌ را برای خود وصول نماید. از این راه مفقود شدن چک ‌‌‌‌می‌تواند مشکلات زیادی را برای صادر کننده آن به بار بیاورد. برای آشنایی بیشتر با اهمیت مفقودی چک یا سایر اسناد تجاری کلیک کنید.

تعریف چک

چک نوعی سند تجاری به حساب ‌‌‌‌می‌آید که امروزه بسیار مورد استفاده قرار ‌‌‌‌می‌گیرد و کاربرد‌‌‌‌‌های فراوانی دارد. برخی افراد فرد دارای دسته چک هستند که ‌‌‌‌می‌توانند با استفاده از آن اقدام به نوشتن چک کنند و با این کار خرید و فروش و معاملات خود را به انجام برسانند. نکته حائز اهمیت اینجاست که فرد برای نوشتن چک و تحویل آن به دیگران ‌‌‌‌می‌بایست برابر مبلغ ذکر شده در حساب خود پول داشته باشد و اگر چنین نباشد چک او برگشت خورده و مشکلاتی را برایش به وجود خواهد آورد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص چک مقاله چک چیست را بخوانید.

سامانه ای برای اعلام مفقودی چک وجود دارد؟

در حال حاضر سامانه ساد24 جهت اعلام مفقودی یا سرقتی چک ها راه اندازی شده است. برای این کار وارد سامانه SAD24.IR بشوید و اطلاعات چک مفقودی را وارد نمایید.

مراحل اعلام مفقودی چک کدامند ؟

همانطور که گفتیم اگر چک مفقود شود ‌‌‌‌می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای صاحب چک شود و به همین منظور برای جلوگیری از بروز مشکلات صادر کننده چک ‌‌‌‌می‌بایست برخی اقدامات را انجام دهد. فرد صادر کننده ‌‌‌‌می‌بایست مفقو‌دی چک را اعلام نماید تا بتواند از بروز هرگونه ضرری جلوگیری کند. مراحل اعلام مفقو‌دی چک به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشند:

دستور عدم پرداخت به بانک

در مرحله اول فرد ‌‌‌‌می‌بایست با بانک مراجعه نموده و مفقو‌دی چک را اعلام کند. در این صورت بانک شرایط را ‌‌‌‌می‌سنجد و سپس گواهی عدم پرداخت را صادر ‌‌‌‌می‌کند. با صادر شدن این گواهی حساب فرد به مدت یک هفته مسدود ‌‌‌‌می‌شود و اگر فرد دارنده چک به بانک رجوع کند چک ‌برای او پاس نخواهد شد.

مفقودی چک | مراجعه به مراکز قضایی

در مرحله دوم فرد ‌‌‌‌می‌بایست در مدت یک هفته‌‌‌‌‌‌ای که حساب او مسدود است به مراجع قضایی رجوع کرده و با اعلام مفقو‌دی چک گواهی مربوط به مفقو‌دی چک ‌را دریافت نماید.‌‌‌‌ برای این کار اگر مبلغ چک تا ۲۰۰ میلیون ریال باشد فرد ‌‌‌‌می‌بایست به شورای حل اختلاف مراجعه کند و برای مبالغ بالاتر نیز باید به دادسرا برود.

ارائه گواهی به بانک

در مرحله آخر صادرکننده باید گواهی دریافت شده از مراجع قضایی را به بانک ارائه دهد. در صورتی که گواهی به بانک ‌تحویل داده نشود بانک ‌‌‌‌می‌تواند در صورت رجوع دارنده چک آن را برای او پاس کند.

اعلام چک مفقودی به دروغ

برخی افراد سودجو به دلایل مختلف ممکن است اقدام به اعلام مفقودی چک به دروغ بگویند. بر این اساس قانون مجازاتی برای این دست افراد نیز در نظر گرفته است. پس در صورتی که چک اعلام مفقودی شده باشد، دارنده چک برای دریافت وجه باید از صادر کننده شکایت کند. در صورتی که ثابت شود که اعلام مفقودی دروغ بوده بسته به مبلغ چک مجازات صادر می‌شود. برای مثال برای مبالغ کمتر از یک میلیون، به حبس یک تا شش ماه محکوم خواهد شد. در صورتی که مبلغ بین یک میلیون تا پنج میلیون تومان باشد، 6 ماه تا یک سال حبس صادر می‌شود. در صورت بروز چنین مسائلی پیشنهاد می‌شود حتما از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مفقودی چک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مفقودی چک پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

مفقودی چک یعنی چه؟

هرگاه چک گم شود می توان گفت که مفقود شده است و می‌تواند دردسرساز باشد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

اولین مرحله اعلام مفقودی چک چیست؟

اولین مرحله دستور عدم پرداخت به بانک می‌باشد.



:: برچسب‌ها: مفقودی چک ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه میزان ارتکاب جرم توسط مجرمین بسیار بیشتر از قبل شده است. جرائم انواع مختلفی دارند و هرکدام شامل مجازات خاصی ‌‌‌‌می‌شوند. برخی از جرائم شامل مجازات دیه ‌‌‌‌می‌شوند.‌‌‌‌ دیه یک مجازات تعیین شده توسط قانونگذاران است که در خصوص جرائم مختلفی اعمال خواهد شد. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه و مسئول پرداخت آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : مسئول پرداخت دیه

دیه چیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

دیه نوعی مجازات مشخص شده توسط قانونگذاران است که در خصوص جرایم زیادی قابل اعمال ‌‌‌‌می‌باشد. هرگاه فردی به صورت عمدی یا غیر عمدی باعث آسیب رسیدن به اعضای بدن فرد دیگر شود قاضی او را به پرداخت دیه محکوم خواهد کرد. دیه انواع و اقسام مختلفی دارد و هر قسمت از بدن شامل یک میزان دیه مشخص ‌‌‌‌می‌شود.

برای مثال دیه شکستن یک ‌استخوان بسیار بیشتر از دیه پاره شدن یک رگ عصبی ‌‌‌‌می‌باشد و به طور کلی ‌‌‌‌می‌توان گفت میزان دیه با توجه به میزان آسیب دیدگی تعیین ‌‌‌‌می‌شود. طبق قانون هرگاه فردی به پرداخت دیه محکوم شود ‌‌‌‌می‌بایست حتما در زمان مقرر شده توسط دادگاه دیه را پرداخت کند و در غیر این صورت شاکی ‌‌‌‌می‌تواند از او به دلیل عدم پرداخت دیه شکایت نماید. همچنین در صورتی فرد به پرداخت دیه محکوم ‌‌‌‌می‌شود که شاکی رضایت دهد و یا شرایط قصاص او وجود نداشته باشد.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص دیه و ماهیت آن کلیک فرمایید.

مسئول پرداخت دیه کیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

در پاسخ به این سوال که مسئول پرداخت دیه چه کسیست؟ ‌‌‌‌می‌بایست بگوییم طبق قانون اولین نفری که مسئول پرداخت دیه است فرد مرتکب جرم ‌‌‌‌می‌باشد. هرگاه فردی طی ارتکاب جرمی محکوم به پرداخت دیه شود مرتکب نام گرفته و مسئول اصلی پرداخت دیه ‌‌‌‌می‌باشد.

اما اگر مرتکب نتواند دیه را پرداخت کند عاقله او تحت شرایطی موظف به پرداخت دیه می‌شوند. عاقله شامل پدر، پسر و بستگان نسبی ذکور ‌‌‌‌می‌شود و طبق قانون عاقله شامل خویشاوندان مردی ‌‌‌‌می‌شود که ارتباط آن‌‌‌‌‌ها از طریق مادر نبوده و با یک مثال ساده ‌‌‌‌می‌توان گفت دایی جزو عاقله فرد مرتکب به حساب ‌‌‌‌نمی‌آید.

عاقله در چه مواردی مسئول پرداخت‌‌‌‌ دیه ‌‌‌‌می‌باشند‌‌‌‌‌‌‌ ؟

عاقله تحت شرایطی مسئول پرداخت دیه خواهد بود. عاقله در صورت وجود موارد زیر ‌‌‌‌می‌بایست دیه را بپردازد:

  • در صورتی که جنایت خطای محض باشد.
  • جنایت از طریق اقرار ثابت نشده باشد.

نکته مهم: عاقله برای پرداخت دیه ‌‌‌‌می‌بایست نسبت مشروع با مرتکب داشته باشد، عاقل و بالغ باشد و همچنین دارای شرایط مالی خوبی باشد تا بتواند به راحتی دیه را پرداخت کند.

پرداخت دیه از طریق بیت المال | مسئول پرداخت

در برخی موارد دیده ‌‌‌‌می‌شود که مرتکب ‌‌‌‌نمی‌تواند دیه را بپردازد و عاقله او نیز به دلیل عدم وجود شرایط مالی خوب و…‌‌‌‌ نمی‌توانند دیه را پرداخت کنند. تحت شرایطی دیه از بیت المال پرداخت می‌گردد مانند جنایت دیوانه. در این مورد تفاوتی ندارد که دیه نفس باشد یا هر مورد دیگری و در هر صورت از بیت المال پرداخت خواهد شد. نکته حائز اهمیت دیگر نیز این است که اگر عاقله دارای شرایط مالی خوبی باشند اما از پرداخت دیه امتناع نماید، مبلغ دیه از طریق بیت المال پرداخت نخواهد شد.

سوالات متداول

اولین فردی که مسئول پرداخت دیه است کیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

اولین مسئول پرداخت دیه فرد مرتکب حرم خواهد بود.

اگر عاقله در شرایط مالی خوبی نباشد بازهم مسئول پرداخت دیه هستند‌‌‌‌‌‌‌ ؟

خیر در این صورت دیه ار طریق بیت المال پرداخت خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئول پر‌داخت دیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئول پر‌داخت دیه پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: مسئول پرداخت دیه ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در جامعه‌‌‌‌‌‌‌ امروزی جرائم بسیاری وقوع می‌یابد و برای هر نوع جرمی مجازاتی تعیین گردیده است. تفاوتی ندارد که جرم قتل باشد یا یک مزاحمت تلفنی ساده و در هر صورت عملی که جرم تلقی شود شامل مجازات خواهد بود. اما قانونگذار شرایط دیگری را نیز مطرح نموده که طبق آن تکرار جرم نیز شامل مجازات ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد تکرار جرم توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : تکرار جرم

تکرار جرم به چه معناست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا‌‌‌‌‌‌‌ گفته شد تکر‌ار جرم ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند باعث مجازات‌‌‌‌‌‌‌ و تشدید مجازات شود. در برخی موارد دیده ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که فرد جرمی را مرتکب ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و مجازات شده است اما مرتکب جرم دیگری می‌گردد و مجازات قبلی باعث عبرت او ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌شود. در این صورت قاضی ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند مجازات او را در صورت ‌تکرار جرم شدید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر کند و علاوه بر اینکه فرد‌‌‌‌‌‌‌ برای مرتکب شدن جرم مجازات ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود برای تکرار آن نیز مجازات خواهد شد. افزایش مجازات به علت تکرار جرم نیز دارای شرایط و قواعد خاص خود ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

مجازات تکرار جرائم حدی

جرائم حدی به جرائمی گفته ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که قانونگذار برای آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها مجازات به خصوصی را در نظر گرفته است و مستقیما این مجازات‌ها برای‌‌‌‌‌‌‌ جرایم حدی اعمال ‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. در جرائم حدی ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌توان مجازات را تعلیق نمود یا در مجازات تخفیف داد‌. اگر فردی سه بار جرائم حدی را مرتکب شود و هر سه بار نیز مجازات او اعمال شود در صورتی که بار چهارم نیز همان جر‌م را انجام دهد مجازات او اعدام خواهد بود.

مجازات تکرار جرم تعزیری

جرائم تعزیری جرائمی هستند که شارع برای آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها به صورت مستقیم‌‌‌‌‌‌‌ مجازاتی را در نظر نگرفته است و مجازات آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها به توجه به شرایط و نوع جر‌م تعیین ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. چنانچه فردی مرتکب یک جرم تعزیزی درجه یک تا شش شود و از مدت قطعیت محکومیت‌‌‌‌‌‌‌ تا شمول مرور زمان اجرای مجازات مرتکب یک جرم تعزیزی دیگر از درجه یک تا شش شود قاضی او را نهایتا به حداکثر مجازات‌‌‌‌‌‌‌ تا یک و نیم برابر آن محکوم خواهد کرد. در صورت وجود شرایط زیر در مجازات تکرار جرائم تعزیری تخفیف داده خواهد شد:

  • اگر مجازات دارای حداقل و حداکثر باشد قاضی ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند مجازات را تا میانگین حداقل و حداکثر آن تقلیل دهد.
  • چنانچه مجازات دارای حداقل نبوده و ثابت باشد دادگاه ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند مجازات تکرار جر‌م را تا نصف میزان تعیین شده کاهش دهد.

نکته: چنانچه ‌مجرم سه بار مرتکب جر‌م تعزیزی شده باشد تخفیف مجازات اعمال نخواهد شد.

در چه مواردی تکرار جرم باعث مجازات ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

در برخی موارد نیز تکرار جرم باعث مجازات تکرار ‌‌‌‌‌‌‌نمی‌شود. در صورت تکرار جرائم سیاسی، مطبوعاتی و جرائم‌‌‌‌‌‌‌ اطفال مقررات مجازات تکرار جرم برای مجرم اعمال نخواهد شد.

نکته: توجه داشته باشید که افراد در صورت تکرار جرم تعزیری و حدی هم به مجازات عمل مجرمانه خود محکوم ‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند و هم مجازات تکرار جرم برای آن‌ها اعمال‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

سوالات متداول

اگر جر‌م حدی بیش از سه بار تکرار شود مجازات آن چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

در این صورت مجازات آن اعدام‌‌‌‌‌‌‌ خواهد بود.

آیا ‌‌‌‌‌‌‌می‌توان در مجازات تکرا‌ر جرم تعزیری تخفیف داد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله قاضی ‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند در صورت وجود برخی شرایط در مجازات مجرم تخفیف بدهد که توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تکر‌ار جرم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تکر‌ار جرم پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: تکرار جرم ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همانطور که همه ما می‌دانیم در حال حاضر میزان وقوع جرم در جامعه ما بسیار بیشتر شده است و مجرمین با ارتکاب جرائم مختلف باعث پدید آمدن این مسئله شده‌‌‌‌اند‌. قانونگذار در سراسر کشور دادگاه‌ها‌یی را تشکیل داده است تا به جرائم مختلف افراد رسیدگی کنند و با این کار نظم در جامعه برقرار شود. دادگاه‌ها‌ و مراجع قضایی انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه به صلاحیتی که دارند جرائم مشخص شده‌‌ای‌ را پیگیری و بررسی خواهند کرد. یکی از انواع دادگاه‌ها‌یی که امروزه در تمام شهرستان‌ها‌ تشکیل می‌شود دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل می‌باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص دادگاه اطفال و آیین دادرسی آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : دادگاه اطفال

دادگاه اطفال چیست و به چه منظور تشکیل می‌شود‌‌‌‌ ؟‌

یکی از انواع دادگاه‌ها‌یی که به جرائم افراد رسیدگی می‌کنند دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل می‌باشد. این دادگاه زیر مجموعه سازمان زندان‌ها‌ است و وظایف گوناگونی دارد. دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل برای رسیدگی به جرائم ‌‌‌‌اطفا‌ل و نوجوانان تشکیل می‌شود.

هرگاه کودکان و نوجوانانی که سن آن‌ها‌ ما بین 9 تا 18 سال باشد مرتکب جرمی شوند، رسیدگی به آن جرم در صلاحیت دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل خواهد بود. این دادگاه تمام امور مربوط به جرم مانند تعقیب، تحقیقات کشف جرم و‌‌‌‌.‌.. را به انجام می‌رساند و مدارک و مستندات وقوع جرم ‌‌‌‌اطفا‌ل را جمع آوری خواهد کرد. نحوه رسیدگی به این جرائم در دادگاه‌ها‌ کاملا متفاوت خواهد بود و معمولا قضات دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌اطفا‌ل سعی می‌کنند در همه حال مصلحت کودکان و نوجوانان را در نظر بگیرند.

در این دادگاه معمولا قضات و کارکنان به گونه‌‌ای‌ عمل می‌کنند که ‌‌‌‌اطفا‌ل اصلاح و تربیت شوند، تا بتوانند در مدت زمان کمی به جامعه بازگردند.

آیین دادرسی دادگاه اطفال

آیین دادرسی تمامی دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌اطفا‌ل در سراسر کشور با دیگر دادگاه‌ها‌ تفاوت دارد و به گونه دیگری تعیین گردیده است. آیین دادرسی این دادگاه به شرح زیر می‌باشد:

  • مطابق قانون تمامی امور مربوط به جرم و مراحل کشف آن‌ها‌ توسط دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل انجام می‌گیرد. مراحل کشف جرم شامل تعقیب مجرم، جمع آوری اطلاعات و مدارک وقوع جرم و… می‌شوند. چنانچه دادگاه در حین تحقیقات خود نتواند مدارک و مستنداتی علیه ‌‌‌‌اطفا‌ل به دست بیاورد می‌بایست قرار منع تعقیب صادر کند و کودک یا نوجوان مورد نظر تبرعه خواهد شد. اما اگر شواهد، مدارک و‌‌‌‌.‌.. وقوع جرم ‌‌‌‌اطفا‌ل در حین تحقیقات یافت شوند قرار رسیدگی به جرم صادر می‌شود و دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل موظف است این مسئله را به سرپرست قانونی طفل ابلاغ کند.

توصیه می‌کنیم مقاله مجازات کودکان زیر 15 سال را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله مجازات نوجوانان بین 15 تا 18 سال را مطالعه نمایید.

صلاحیت دار بودن دادگاه‌ها‌ی اطفال با توجه به شرایط مجرم

همانطور که می‌دانید در سراسر کشور دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌اطفا‌ل بسیار زیادی پدید آمده‌‌‌‌اند‌. اما اگر بخواهید به جرم یک کودک یا نوجوان رسیدگی شود نمی‌توانید به هر کدام از این دادگاه‌ها‌ رجوع کنید زیرا همه آن‌ها‌ صلاحیت انجام این کار را ندارند‌. صلاحیت دار بودن دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌اطفا‌ل با توجه به شرایط مجرم مشخص می‌شود. اگر دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل در یکی از محل‌ها‌ی زیر واقع شده باشد دارای صلاحیت رسیدگی به جرم خواهد بود:

  • محل کشف جرم
  • محل وقوع جرم
  • محل یافت شدن ‌‌‌‌اطفا‌ل
  • محل زندگی طفل یا سرپرستان او

سوالات متداول

دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل بیشتر بر چه موضوعی تمرکز دارد‌‌‌‌ ؟‌

دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل بیشتر سعی می‌کند بر سر مسئله تربیت ‌‌‌‌اطفا‌ل و بازگشت آن‌ها‌ به جامعه تمرکز کند.

اگر دادگاه ‌‌‌‌اطفا‌ل نتواند مدارک وقوع جرم ‌‌‌‌اطفا‌ل را پیدا کند تکلیف چیست‌‌‌‌ ؟‌

در این صورت قرار منع تعقیب صادر خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه اطفال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه اطفال پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: دادگاه اطفال ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اعلام مفقودی چک یا دسته چک به دلیل خطراتی که دارد باید هر چه زودتر انجام شود. هر کسی با در دست داشتن دسته چک و کمی مهارت جعل کردن، به راحتی می‌تواند امضا و مهر شما را جعل کند. از طرفی چک پول نقد محسوب شده و هر کسی میتواند با مراجعه به شعب بانکی آن را نقد کند. بنابراین در صورتی که چک یا دسته چک تان را گم کرده‌اید، هرچه سریع‌تر جهت جلوگیری از نقد شدن و یا سوء استفاده قرار گرفتن آن اقدام کنید. در ادامه نحوه اعلام مفقودی چک و راه‌های جلوگیری از سوء استفاده از آن را شرح داده‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
منبع : مفقودی چک

مفقودی چک | تعریف و عواقب مفقود شدن چک

مفقود شدن چک به معنای گم کردن و عدم دسترسی به آن می‌باشد. هرگاه فردی چک نوشته شده توسط خود را گم کند ‌‌‌‌می‌توان گفت که چک مفقود گردیده است. اما‌ نکته حائز اهمیت این است که اگر چک گم شود مشکل تنها گم شدن آن نیست و ‌‌‌‌می‌تواند برای کسی که آن را صادر کرده دردسر ساز باشد. چنانچه فردی چک را پیدا کند و به گونه‌‌‌‌‌‌ای چک را جعل کند ‌‌‌‌می‌تواند با ارائه آن به بانک مبلغ ذکر شده در آن‌ را برای خود وصول نماید. از این راه مفقود شدن چک ‌‌‌‌می‌تواند مشکلات زیادی را برای صادر کننده آن به بار بیاورد. برای آشنایی بیشتر با اهمیت مفقودی چک یا سایر اسناد تجاری کلیک کنید.

تعریف چک

چک نوعی سند تجاری به حساب ‌‌‌‌می‌آید که امروزه بسیار مورد استفاده قرار ‌‌‌‌می‌گیرد و کاربرد‌‌‌‌‌های فراوانی دارد. برخی افراد فرد دارای دسته چک هستند که ‌‌‌‌می‌توانند با استفاده از آن اقدام به نوشتن چک کنند و با این کار خرید و فروش و معاملات خود را به انجام برسانند. نکته حائز اهمیت اینجاست که فرد برای نوشتن چک و تحویل آن به دیگران ‌‌‌‌می‌بایست برابر مبلغ ذکر شده در حساب خود پول داشته باشد و اگر چنین نباشد چک او برگشت خورده و مشکلاتی را برایش به وجود خواهد آورد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص چک مقاله چک چیست را بخوانید.

سامانه ای برای اعلام مفقودی چک وجود دارد؟

در حال حاضر سامانه ساد24 جهت اعلام مفقودی یا سرقتی چک ها راه اندازی شده است. برای این کار وارد سامانه SAD24.IR بشوید و اطلاعات چک مفقودی را وارد نمایید.

مراحل اعلام مفقودی چک کدامند ؟

همانطور که گفتیم اگر چک مفقود شود ‌‌‌‌می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای صاحب چک شود و به همین منظور برای جلوگیری از بروز مشکلات صادر کننده چک ‌‌‌‌می‌بایست برخی اقدامات را انجام دهد. فرد صادر کننده ‌‌‌‌می‌بایست مفقو‌دی چک را اعلام نماید تا بتواند از بروز هرگونه ضرری جلوگیری کند. مراحل اعلام مفقو‌دی چک به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشند:

دستور عدم پرداخت به بانک

در مرحله اول فرد ‌‌‌‌می‌بایست با بانک مراجعه نموده و مفقو‌دی چک را اعلام کند. در این صورت بانک شرایط را ‌‌‌‌می‌سنجد و سپس گواهی عدم پرداخت را صادر ‌‌‌‌می‌کند. با صادر شدن این گواهی حساب فرد به مدت یک هفته مسدود ‌‌‌‌می‌شود و اگر فرد دارنده چک به بانک رجوع کند چک ‌برای او پاس نخواهد شد.

مفقودی چک | مراجعه به مراکز قضایی

در مرحله دوم فرد ‌‌‌‌می‌بایست در مدت یک هفته‌‌‌‌‌‌ای که حساب او مسدود است به مراجع قضایی رجوع کرده و با اعلام مفقو‌دی چک گواهی مربوط به مفقو‌دی چک ‌را دریافت نماید.‌‌‌‌ برای این کار اگر مبلغ چک تا ۲۰۰ میلیون ریال باشد فرد ‌‌‌‌می‌بایست به شورای حل اختلاف مراجعه کند و برای مبالغ بالاتر نیز باید به دادسرا برود.

ارائه گواهی به بانک

در مرحله آخر صادرکننده باید گواهی دریافت شده از مراجع قضایی را به بانک ارائه دهد. در صورتی که گواهی به بانک ‌تحویل داده نشود بانک ‌‌‌‌می‌تواند در صورت رجوع دارنده چک آن را برای او پاس کند.

اعلام چک مفقودی به دروغ

برخی افراد سودجو به دلایل مختلف ممکن است اقدام به اعلام مفقودی چک به دروغ بگویند. بر این اساس قانون مجازاتی برای این دست افراد نیز در نظر گرفته است. پس در صورتی که چک اعلام مفقودی شده باشد، دارنده چک برای دریافت وجه باید از صادر کننده شکایت کند. در صورتی که ثابت شود که اعلام مفقودی دروغ بوده بسته به مبلغ چک مجازات صادر می‌شود. برای مثال برای مبالغ کمتر از یک میلیون، به حبس یک تا شش ماه محکوم خواهد شد. در صورتی که مبلغ بین یک میلیون تا پنج میلیون تومان باشد، 6 ماه تا یک سال حبس صادر می‌شود. در صورت بروز چنین مسائلی پیشنهاد می‌شود حتما از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مفقودی چک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مفقودی چک پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

مفقودی چک یعنی چه؟

هرگاه چک گم شود می توان گفت که مفقود شده است و می‌تواند دردسرساز باشد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

اولین مرحله اعلام مفقودی چک چیست؟

اولین مرحله دستور عدم پرداخت به بانک می‌باشد.



:: برچسب‌ها: مفقودی چک ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه میزان ارتکاب جرم توسط مجرمین بسیار بیشتر از قبل شده است. جرائم انواع مختلفی دارند و هرکدام شامل مجازات خاصی ‌‌‌‌می‌شوند. برخی از جرائم شامل مجازات دیه ‌‌‌‌می‌شوند.‌‌‌‌ دیه یک مجازات تعیین شده توسط قانونگذاران است که در خصوص جرائم مختلفی اعمال خواهد شد. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه و مسئول پرداخت آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : مسئول پرداخت دیه

دیه چیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

دیه نوعی مجازات مشخص شده توسط قانونگذاران است که در خصوص جرایم زیادی قابل اعمال ‌‌‌‌می‌باشد. هرگاه فردی به صورت عمدی یا غیر عمدی باعث آسیب رسیدن به اعضای بدن فرد دیگر شود قاضی او را به پرداخت دیه محکوم خواهد کرد. دیه انواع و اقسام مختلفی دارد و هر قسمت از بدن شامل یک میزان دیه مشخص ‌‌‌‌می‌شود.

برای مثال دیه شکستن یک ‌استخوان بسیار بیشتر از دیه پاره شدن یک رگ عصبی ‌‌‌‌می‌باشد و به طور کلی ‌‌‌‌می‌توان گفت میزان دیه با توجه به میزان آسیب دیدگی تعیین ‌‌‌‌می‌شود. طبق قانون هرگاه فردی به پرداخت دیه محکوم شود ‌‌‌‌می‌بایست حتما در زمان مقرر شده توسط دادگاه دیه را پرداخت کند و در غیر این صورت شاکی ‌‌‌‌می‌تواند از او به دلیل عدم پرداخت دیه شکایت نماید. همچنین در صورتی فرد به پرداخت دیه محکوم ‌‌‌‌می‌شود که شاکی رضایت دهد و یا شرایط قصاص او وجود نداشته باشد.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص دیه و ماهیت آن کلیک فرمایید.

مسئول پرداخت دیه کیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

در پاسخ به این سوال که مسئول پرداخت دیه چه کسیست؟ ‌‌‌‌می‌بایست بگوییم طبق قانون اولین نفری که مسئول پرداخت دیه است فرد مرتکب جرم ‌‌‌‌می‌باشد. هرگاه فردی طی ارتکاب جرمی محکوم به پرداخت دیه شود مرتکب نام گرفته و مسئول اصلی پرداخت دیه ‌‌‌‌می‌باشد.

اما اگر مرتکب نتواند دیه را پرداخت کند عاقله او تحت شرایطی موظف به پرداخت دیه می‌شوند. عاقله شامل پدر، پسر و بستگان نسبی ذکور ‌‌‌‌می‌شود و طبق قانون عاقله شامل خویشاوندان مردی ‌‌‌‌می‌شود که ارتباط آن‌‌‌‌‌ها از طریق مادر نبوده و با یک مثال ساده ‌‌‌‌می‌توان گفت دایی جزو عاقله فرد مرتکب به حساب ‌‌‌‌نمی‌آید.

عاقله در چه مواردی مسئول پرداخت‌‌‌‌ دیه ‌‌‌‌می‌باشند‌‌‌‌‌‌‌ ؟

عاقله تحت شرایطی مسئول پرداخت دیه خواهد بود. عاقله در صورت وجود موارد زیر ‌‌‌‌می‌بایست دیه را بپردازد:

  • در صورتی که جنایت خطای محض باشد.
  • جنایت از طریق اقرار ثابت نشده باشد.

نکته مهم: عاقله برای پرداخت دیه ‌‌‌‌می‌بایست نسبت مشروع با مرتکب داشته باشد، عاقل و بالغ باشد و همچنین دارای شرایط مالی خوبی باشد تا بتواند به راحتی دیه را پرداخت کند.

پرداخت دیه از طریق بیت المال | مسئول پرداخت

در برخی موارد دیده ‌‌‌‌می‌شود که مرتکب ‌‌‌‌نمی‌تواند دیه را بپردازد و عاقله او نیز به دلیل عدم وجود شرایط مالی خوب و…‌‌‌‌ نمی‌توانند دیه را پرداخت کنند. تحت شرایطی دیه از بیت المال پرداخت می‌گردد مانند جنایت دیوانه. در این مورد تفاوتی ندارد که دیه نفس باشد یا هر مورد دیگری و در هر صورت از بیت المال پرداخت خواهد شد. نکته حائز اهمیت دیگر نیز این است که اگر عاقله دارای شرایط مالی خوبی باشند اما از پرداخت دیه امتناع نماید، مبلغ دیه از طریق بیت المال پرداخت نخواهد شد.

سوالات متداول

اولین فردی که مسئول پرداخت دیه است کیست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

اولین مسئول پرداخت دیه فرد مرتکب حرم خواهد بود.

اگر عاقله در شرایط مالی خوبی نباشد بازهم مسئول پرداخت دیه هستند‌‌‌‌‌‌‌ ؟

خیر در این صورت دیه ار طریق بیت المال پرداخت خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئول پر‌داخت دیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئول پر‌داخت دیه پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: مسئول پرداخت دیه ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه قانونگذار قوانینی را برای کشور طرح نموده است تا با اجرای دقیق آن‌ها‌ نظم در جامعه برقرار شود. همه ما می‌دانیم که در جامعه امروزی موظف به رعایت قوانین می‌باشیم و در صورتی که خلاف آن‌ها‌ مرتکب عملی شویم در واقع به عنوان مجرم شناخته خواهیم شد. با این وجود بسیاری از افراد مرتکب جرائم مختلفی می‌شوند و به همین دلیل در دادگاه کیفری مورد محاکمه قرار می‌گیرند. دادگاه‌ها‌یی که به اینگونه مسائل رسیدگی می‌کنند به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص دادگاه‌ها‌ی کیفری توضیحات مفید و مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : دادگاه کیفری

دادگاه کیفری چیست و به چه منظور تشکیل می‌گردد‌‌‌‌ ؟‌

دادگاه‌ها‌یی که در جامعه تشکیل می‌شوند به دو دسته حقوقی و ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ تقسیم بندی می‌شوند. دادگاه‌ها‌ی حقوقی بیشتر در خصوص مسائل حقوقی رای صادر می‌کنند. اما دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ بیشتر در خصوص موضوعات ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ اظهار نظر کرده و احکام مربوطه را صادر می‌نمایند.

انجام برخی موارد در قانون به عنوان جرم برشمرده می‌شوند و برای مجرم مجازاتی در نظر گرفته خواهد شد. به اینگونه موارد موضوعات ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ گفته می‌شود که باید در دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ مطرح شوند. در واقع کیفر در لغت به معنای مجازات است. به عنوان مثال وقتی فردی شخص دیگری را به قتل می‌رساند به عنوان قاتل مجرم است و مطابق قانون مجازات او قصاص خواهد بود. حال اگر خانواده مقتول بخواهند نسبت به قاتل طرح دعوا کنند می‌بایست در دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ دعوای خود را مطرح نمایند.

صلاحیت دادگاه کیفری چیست‌‌‌‌ ؟‌

منظور از صلاحیت شایستگی یک مرجع قضایی برای رسیدگی به دعوا است. دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ نیز مطابق قانون در خصوص تمام موضوعات ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ دارای صلاحیت بوده و می‌توانند رای صادر کنند. موضوعات ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ به پرونده‌ها‌یی گفته می‌شود که شخصی در آن‌ها‌ مرتکب جرمی شده است و قانونگذار برای جرم او مجازاتی در نظر گرفته باشد.

دادگاه‌ها‌ی کیفری در خصوص تمامی موارد زیر دارای صلاحیت می‌باشند:

  • ضرب و شتم
  • قتل
  • سرقت
  • ترک نفقه
  • کلاهبرداری
  • مزاحمت تلفنی
  • توهین و …

دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ مطابق قانون شامل دادگاه اطفال، دادگاه ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ 1، دادگاه ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ ۲، دادگاه نظامی و دادگاه انقلاب می‌شوند که هرکدام دارای صلاحیت‌ها‌ی مشخصی می‌باشند.

نحوه طرح دعوا در دادگاه‌ها‌ی کیفری

افراد برای اینکه بتوانند در دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ طرح دعوا نمایند می‌بایست به دادسرای محل کشف یا وقوع جرم یا دادسرای محل زندگی خود و… مراجعه نمایند. سپس می‌بایست شکوائیه‌‌ای‌ را در این خصوص تنظیم نمایند و آن را به دادسرا ارائه کنند. دادسرا موضوع پرونده را بررسی خواهد کرد و تحقیقات خود را آغاز می‌کند. چنانچه مجرم بودن فرد اثبات نشود درخواست شاکی رد خواهد شد.

اما اگر با تحقیقاتی که انجام می‌شود مجرم بودن شخص احراز گردد دادسرا پرونده را به دادگاه ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ صلاحیت دار ارسال می‌کند تا در آن جا برای مجرم مجازات تعیین شود و حکم قطعی صادر گردد.

سوالات متداول

آیا دادگاه اطفال یک دادگاه ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ به حساب می‌آید‌‌‌‌ ؟‌

بله در دادگاه اطفال نیز پس از محاکمه برای کودکان و نوجوانان مجازاتی در نظر گرفته می‌شود و جزو دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ به حساب خواهد آمد.

برای رسیدگی به پرونده‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ باید به کدام مرجع قضایی رجوع کرد‌‌‌‌ ؟‌

برای رسیدگی به پرونده‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ می‌بایست به دادسرا رجوع نمود تا پس از بررسی، پرونده به دادگاه‌ها‌ی ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ فرستاده شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه کیفری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه کیفری پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: دادگاه کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

سند تک برگی چیست؟ امروزه ملک و املاک هر فرد با ارزش‌‌‌‌‌‌ترین و معتبر‌‌‌‌‌‌ترین دارایی‌‌‌‌های او به حساب ‌‌‌می‌آیند. امروزه اکثر املاک دارای سند ‌‌‌می‌باشند و در سند مشخصات آن‌‌‌‌ها قید شده است. سند املاک به دو صورت قدیمی و جدید موجود ‌‌‌می‌باشد که سند‌‌‌‌های قدیمی قبل از سند‌‌‌‌های جدید صادر شده‌‌‌‌‌‌‌اند. در ادامه قصد داریم در مورد سند تک برگی توضیحات مفیدی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

سند تک برگی چیست و ویژگی‌‌‌‌های آن

امروزه ‌‌‌می‌بایست سند‌‌‌‌های قدیمی ملک و املاک‌ خود را به سند‌‌‌‌های جدید با ویژگی‌‌‌‌های بهتر تبدیل کرد و در واقع سند‌‌‌‌های قبلی را با سند جدید تعویض نمود که به این سند‌‌‌‌های جدید سند تک ‌‌‌بر‌گی گفته ‌‌‌می‌شود. برای آشنایی با انواع سند رسمی و غیر رسمی کلیک کنید.

البته دریافت سند‌‌‌‌های تک ‌‌‌بر‌گی به صورت قانونی اجباری نیست و هنوز الزامی در مورد آن وجود ندارد اما توصیه ‌‌‌می‌شود که قبل از الزامی شدن آن برای تعویض سند‌‌‌‌های قدیمی به سند‌ تک ‌‌‌بر‌گی اقدام نمایید. سند‌‌‌‌های تک ‌‌‌بر‌گی دارای ویژگی‌‌‌‌های منحصر به فردی ‌‌‌می‌باشند که باعث شده‌‌‌‌‌‌‌اند اکثر افراد سند‌‌‌‌های قدیمی خود را به سند‌‌‌‌های تک ‌‌‌بر‌گی تبدیل کنند.‌‌‌ ویژگی‌‌‌‌های سند تک ‌‌‌بر‌گی به شرح زیر ‌‌‌می‌باشند:

  • سند‌‌‌‌های تک ‌‌‌بر‌گی مانند سند‌‌‌‌های قدیمی دستی چاپ ‌‌‌نمی‌شوند و روش چاپ و تولید آن‌‌‌‌ها کاملا مکانیزه است. چاپ مکانیزه این سند‌‌‌‌ها باعث شده است که بد خطی در سند وجود نداشته باشد و بتوان به راحتی مشخصات واقعی ملک را در سند خواند و همچنین دیگر مشکلاتی مثل ابهام در متراژ و… به وجود نخواهد آمد.
  • سند‌‌‌‌های تک ‌‌‌بر‌گی را ‌‌‌نمی‌توان به راحتی جعل نمود و تقریبا جعل اینگونه اسناد غیر ممکن است.
  • سند‌‌‌‌های تک ‌‌‌بر‌گی برای یک نفر صادر ‌‌‌می‌شوند‌‌‌ و دیگر دست به دست ‌‌‌نمی‌چرخند و فرسوده ‌‌‌نمی‌شوند.
  • در صورتی که مشکلی برای ملک به وجود بیاید اداره ثبت اسناد بهتر و راحت‌‌‌‌‌‌تر به این اسناد دسترسی پیدا ‌‌‌می‌کند.

بیشتر بخوانید : جعل سند تک برگ

مدت زمان صدور سند تک برگی

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن مالکین به وجود بیاید این است که سند تک ‌‌‌‌بر‌‌گی در چه مدت زمانی صادر ‌‌‌می‌شود؟ که در این باره باید بگوییم سند‌‌‌‌های تک ‌‌‌بر‌گی که برای خود شخص مالک تنظیم ‌‌‌می‌شود تا مدت پنجاه روز از طریق اداره پست به دست او ‌‌‌می‌رسند اما سند‌‌‌‌هایی که برای تعلق ملک به دیگری صادر ‌‌‌می‌شوند به زمانی حدود بیست روز احتیاج دارند تا صادر گردند.

مدارک لازم برای تعویض سند تک برگی

به طور کلی به منظور انتقال و یا تعویض سند تک برگی باید مدارک زیر را به یکی از دفاتر اسناد رسمی تحویل دهید.

1- شناسنامه و کارت ملی (مالک و خریدار)

2- وکالت نامه (در صورتی که یکی یا هر دو طرفین خودشان برای تعویض حضور نداشته باشند)

3- حلاصه معامله یا بنچاق

4- پرکردن فرم‌های مربوط به درخواست سند و فرم مربوط به ارسال به پست (اگر شریک وجود دارد حضورش و پر کردن فرم‌ها توسط شرکاء نیز ضروری است)

5- اصل سند 

6- پایان کار شهرداری، استعلامات سند، تسویه حساب های مربوط به بیمه در مورد املاکی که صنعتی یا تجاری است

7- پرداخت هزینه های مربوط به ثبت

8- آدرس، کد پستی و نقشه و کروکی دقیق

9- قبض تلفن ثابت ملک

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سند تک بر‌گ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سند تک بر‌گ پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متدوال

آیا دریافت سند تک برگی الزامی است؟

خیر الزامی در این مورد وجود ندارد اما بهتر است که برای دریافت آن اقدام کرد.

سندهای تک برگی قابل جعل هستند؟

خیر جعل این نوع سندها تقریبا غیرممکن است و در صورت جعل به سرعت مشخص می‌شود.



:: برچسب‌ها: سند تک برگی ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

سند رسمی چیست ؟ اکثر ملک و املاک افراد دارای سند می‌باشند، سند در واقع صورتی است که نشان می‌دهد ملک به چه کسی تعلق دارد و دارای چه ویژگی‌هایی است. اسناد انواع مختلفی دارند. در ادامه قصد داریم در مورد سند رسمی توضیحات مفیدی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

سند رسمی چیست ؟

سند ‌‌ر‌سمی یکی از انواع اسناد می‌باشد که برای املاک تنظیم می‌گردد. به سندی که در دفتر اسناد ‌‌ر‌سمی تنظیم شود سند ‌‌ر‌سمی می‌گویند زیرا به صورت ‌‌ر‌سمی به ثبت رسیده است. برای مثال صاحب خانه برای اینکه بتواند برای خانه‌اش سند تنظیم نماید به دفتر اسناد ‌‌ر‌سمی مراجعه می‌نماید و در آنجا سند ‌‌ر‌سمی خود را دریافت می‌دارد. 

مطابق ماده 1287 قانون مدنی : اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مأمورین رسمی ، در حدود صلاحیت آن ها و بر طبق مقررات قانونی ، تنظیم شده باشند رسمی است.

برای آشنایی با تشخیص و احتمال جعل سند تک برگی کلیک کنید.

ارکان‌ تنظیم سند رسمی

برای اینکه سند ‌‌ر‌سمی به حساب بیاید و تنظیم آن از لحاظ قانونی اشکالی نداشته باشد می‌بایست به برخی ارکان آن ‌توجه نمود و آن‌ها را رعایت کرد. ارکان سند ‌‌ر‌سمی به شرح زیر می‌باشند:

دخالت مامور رسمی

سند ‌‌ر‌سمی می‌بایست حتما توسط یک مامور ‌‌ر‌سمی تنظیم گردد. مامور ‌‌ر‌سمی شخص ممتاز و دارای صلاحیتی است که قانون او را موظف کرده است که اسناد ‌‌ر‌سمی را تنظیم نماید. مامور ‌‌ر‌سمی می‌تواند یک مامور دولتی باشد و یا یک ‌مامور شخصی و این مورد هیچ تفاوتی در تنظیم سند ایجاد نمی‌کند.

صلاحیت مامور رسمی

صلاحیت نیز یکی از ارکان تنظیم سند ‌‌ر‌سمی می‌باشد.

مامور ‌‌ر‌سمی که برای تنظیم سند اقدام می‌کند می‌بایست حتما صلاحیت انجام این کار داشته باشد و در غیر این ‌صورت سندی که‌ توسط او‌ تنظیم‌‌ شده است دارای اعتبار نخواهد بود. برای مثال مامور ‌‌ر‌سمی نیروی انتظامی یا شهرداری ‌نمی‌تواند یک سند ‌‌ر‌سمی تنظیم کند زیرا صلاحیت این کار را ندارد و انجام این کار به عهده او نیست.

رعایت قوانین تنظیم سند

رعایت قوانین تنظیم سند نیز یکی ارکان تنظیم سند رسمی به حساب می‌آید. مامور ‌‌ر‌سمی می‌بایست تمامی قوانین مربوط به تنظیم سند را رعایت کند، برای مثال او می‌بایست حتما سند را امضا کند و امضای او به این معناست که مشخصات ملک که در سند نوشته شده‌اند واقعی هستند. چنانچه او سند را امضا نکند یکی از ارکان را انجام نداده است و سندرسمی به حساب نخواهد آمد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سندرسمی ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سند رسمی پاسخ دهند. برای اطلاع از شرایط وکیل کار کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متدوال

یک سند رسمی در کجا ثبت می‌شود؟

سند رسمی در دفاتر ثبت اسناد رسمی به ثبت می‌رسد.

آیا مامور رسمی می‌بایست سند را امضا کند؟

بله و در غیر این صورت سند رسمی به حساب نمی‌آید

آیا مامورین رسمی نیروی انتظامی هم می توانند سند رسمی تنظیم کنند؟

خیر زیرا صلاحیت انجام این کار را ندارند و طبق قانون انجام این کار به عهده آن‌ها نیست.



:: برچسب‌ها: سند رسمی چیست ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اطفال و نوجوانان بخش اعظمی از مردم جامعه ما را تشکیل می‌دهند. اطفال نسبت به بزرگسالان نیاز به رسیدگی بیشتری دارند و از آنجایی که هنوز به بلوغ فکری نرسیده‌‌‌‌اند ممکن است دچار اشتباهاتی شوند. امروزه دیده می‌شود که برخی از اطفال و نوجوانان به دلایل مختلف مرتکب جرائمی می‌شوند و با توجه به اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند نیاز به تعلیم و تربیت دارند. در صورتی که اطفال مرتکب جرمی شوند در دادگاه بزرگسالان محاکمه نمی‌شوند و به منظور تعلیم و تربیت و همچنین رسیدگی به جرم به دادگاه اطفال فرستاده می‌شوند. در ادامه قصد داریم در خصوص دادگاه اطفال و احکامی که برای نوجوانان با شرایط سنی مختلف صادر می‌کند توضیحات مفید و مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : دادگاه نوجوانان و اطفال

دادگاه اطفال و نوجوانان چیست و چه وظایفی دارد ؟

دادگاه اطفال یکی از مراجع قضایی می‌باشد که توسط دستگاه قضا تاسیس گردیده و دارای وظایف متعددی می‌باشد. دادگاه اطفال همانطور که از نام آن مشخص می‌باشد برای رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان تشکیل می‌شود و می‌بایست در خصوص پرونده‌های آن‌ها رای صادر کند. برای رسیدگی به پرونده افرادی که در سن ۶ تا ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌‌‌‌اند می‌بایست به دادگاه اطفال رجوع کنید. این دادگاه با توجه به نوع جرم و سن نوجوان حکم مربوطه را صادر خواهد کرد.

نکته حائز اهمیت این است که اگر سن مجرم در حین رسیدگی به پرونده از ۱۸سال بیشتر شود بازهم دادگاه اطفال در خصوص او حکم صادر خواهد کرد. اما اگر سن فرد قبل از شروع رسیدگی به پرونده از ۱۸سال گذشته باشد پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری بزرگسالان فرستاده می‌شود.

احکام صادره از دادگاه اطفال و نوجوانان برای افراد از سنین ۶ تا ۱۲ سال

دادگاه اطفال وظیفه دارد نسبت به پرونده اطفال حکم صادر نماید. احکامی که توسط این دادگاه صادر می‌شود کاملا متفاوت بوده و بر اساس نوع جرم و سن نوجوان حکمی برای او در نظر گرفته می‌شود. در زیر احکام صادره از طرف دادگاه اطفال برای افراد از سن ۶تا ۱۲سال را ذکر کرده‌‌ایم:

  • تحویل طفل به والدین یا سرپرستانش و همچنین دریافت تعهد از او.
  • فرستادن فرد به کانون اصلاح و تربیت به منظور اصلاح گردیدن و بازگشت به جامعه از مدت زمان یک الی شش ماه

توصیه می‌کنیم مقاله مجازات کودکان زیر 15 سال را مطالعه نمایید.

احکام صادره از طرف دادگاه اطفال و نوجوانان برای افراد از سن ۱۲ تا  ۱۸ سال

دادگاه اطفال معمولا برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال احکام سخت گیرانه‌‌‌تری را صادر می‌نماید، زیرا این نوجوانان سن بیشتری داشته و می‌بایست مورد تربیت و تعلیم قرار گیرند. در زیر احکامی که ممکن است دادگاه اطفال برای افراد از سن ۱۲ تا ۱۸ سال صادر کند را ذکر نموده‌‌ایم:

  • فرستادن طفل با سن بیش از ۱۵ سال به بخش زندان کانون اصلاح و تربیت از مدت زمان شش ماه الی پنج سال.
  • اعزام فرد مجرم به یکی از بخش‌های کانون اصلاح و تربیت از مدت زمان ۳ماه الی ۱سال.
  • نصیحت و سرزنش طفل توسط قاضی دادگاه.
  • تحویل به والدین یا سرپرست و دریافت تعهد از آن‌ها به منظور تربیت طفل و حسن اخلاق او.

توصیه می‌کنیم مقاله مجازات نوجوانان بین 15 تا 18 سال را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

اگر نوجوانان ۱۵ساله‌‌ای مرتکب جرم شود دادگاه صالح برای رسیدگی به پرونده او کدام است ؟

در این صورت مرجع صالح برای رسیدگی به جرم او، دادگاه اطفال می‌باشد.

اگر در حین رسیدگی به پرونده سن اطفال از ۱۸سال بیشتر شود تکلیف چیست ؟

در این صورت بازهم پرونده آن‌ها در دادگاه اطفال رسیدگی می‌گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه نوجوانان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه نوجوانان پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: دادگاه نوجوانان و اطفال ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هرگاه فردی مرتکب جرمی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود شاکی معمولا از او شکایت نموده و حقوق خود را مطالبه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند. حال قاضی موظف است که به پرونده رسیدگی کند و مجرم را مجازات نماید. اما چون بررسی پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها زمان بر است بازپرس ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند قرارهایی صادر کند تا مجرم نتواند حقوق شاکی را ضایع کند. یکی از این قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که انواع مختلفی دارد. در ادامه قصد داریم در خصوص قرار نظارت قضایی و انواع آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : نظارت قضایی

قرار نظارت قضایی چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی توسط بازپرس صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. هرگاه فردی مرتکب جرمی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود دادگاه جرم او را بررسی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند اما در حین مدت زمان بررسی ممکن‌ است مجرم بخواهد فرار کند و از دسترس خارج شود تا از اعمال مجازات معاف شود. به همین منظور بازپرس یکی از قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قانونی را صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند تا مانع از فرار متهم شود و بتواند هرگاه که بخواهد او را در دادگاه حاضر کند. قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی نیز یکی از همین قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بوده که ‌به همین منظور صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. این قرار انواع مختلفی دارد و با توجه به سن، جنس، وضعیت روحی و جسمی و شدت مجازات مجرم صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

پیامد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادر شدن قرار نظارت قضایی چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

چنانچه قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی در خصوص مجرم یا متهم صادر شود شرایط تغییر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند و دادگاه برای اینکه بتواند این قرار را به اجرا در بیاورد برخی قوانین را در خصوص متهم وضع ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند. برخی از قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قانونی منتهی به بازداشت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند اما از آنجایی که قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی قرار خفیف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری است پیامد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگری دارد. طی صادر شدن این قرار فرد متهم ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند از محدوده مشخص شده توسط دادگاه خارج شود و تحت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد. در واقع ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان گفت قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند باعث محدودیت و بازدارندگی فرد از خروج از محدوده نظارتی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌ و این مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین پیامد این نوع قرار به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید.

انواع قرار نظارت قضایی

قرارهای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی به طور کلی به دو دسته تقسیم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. انواع قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی شامل موارد زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند:

1. قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی تکمیل کننده:

قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی تکمیل کننده تحت شرایط زیر صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود:

  • معرفی شخص به مراجع تعیین شده به واسطه بازپرس.
  • ممنوعیت رانندگی با تما‌‌‌‌‌‌‌‌می‌ وسایل نقلیه‌ای که موتوری هستند.
  • ممنوعیت اشتغال به شغل‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که با جرم ارتکابی توسط مجرم مرتبط هستند.
  • منع نگه داشتن هرگونه سلاح که دارای مجوز است.
  • ممنوع الخروج شدن.

2. قرار مستقل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی:

قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مستقل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی در صورتی که جرم ارتکابی درجه ۷ و ۸ تعزیری باشد و تضمین مناسب برای تامین خسارت وارده ارائه گردد صادر خواهد شد.

نکته مهم: قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی از جمله قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موقتی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

سوالات متداول

قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی به چه منظور صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی به منظور جلوگیری از فرار متهم و حضور یافتن به موقع او در دادگاه صادر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

چند نوع قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی وجود دارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

دو نوع قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظا‌رت قضایی مستقل و تکمیل‌‌‌‌‌‌‌‌ کننده وجود دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نظارت قضایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نظارت قضایی پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: نظارت قضایی ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جعل سند و اسناد از گذشته تا‌ کنون ‌توسط مجرمین ‌صورت می‌گرفته است و باعث خسارت به مالکین می‌شده است که هم اکنون نیز در برخی موارد جعل سند صورت می‌گیرد. در ادامه قصد داریم در مورد جعل سند تک برگی و استعلام اصل بودن آن توضیحات مفیدی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

جعل سند تک برگی امکانپذیر است ؟

با وجود اینکه ‌‌‌سند تک برگی به صورت مکانیزه تولید می‌شود و جعل آن بسیار دشوار است اما در برخی موارد دیده شده است که مجرم این سختی را به دوش کشیده و ‌‌‌سند را با وجود سخت بودن جعل می‌کند تا بتواند از ملک و املاک افراد دیگر سوء استفاده کند. برای مثال فردی ‌‌‌سند خانه خود را جعل می‌کند و آن را به صورت همزمان به چند نفر می‌فروشد تا بتواند با فروش یک خانه پول چندین خانه را به دست بیاورد و کلاهبرداری کند. برای آشنایی با ارکان سند رسمی کلیک کنید.

استعلام و تشخیص اصل بودن سند تک برگی

یکی از مواردی که ممکن است باعث نگرانی افراد شود جعلی بودن‌‌‌‌ سند‌های تک برگی می‌باشد که در این باره باید بگوییم‌ هیچ جای نگرانی وجود ندارد و فرد می‌تواند برای تشخیص اصل بودن ‌‌‌سند استعلام بگیرد. برای این ‌کار به دو روش زیر می‌توان عمل‌ نمود:

  • از فرد فروشنده بخواهید که استعلام ثبتی ‌‌‌سند را پیش از معامله به شما ارائه دهد و شما را مطمئن‌ کند که ‌‌‌سند اصل بوده و جعلی نیست.
  • شما می‌توانید با رجوع به سامانه ثبت اسناد رسمی و ورود به این سامانه استعلام بگیرید که ‌‌‌سند مورد نظرتان اصل است یا جعل شده که برای این‌کار می‌بایست شناسه ‌‌‌سند را در سامانه وارد کنید تا اطلاعات کامل آن را مشاهده کنید و از اصل بودنش اطمینان حاصل فرمایید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که جعل نمودن ‌‌‌سند تک برگی بسیار کم اتفاق می‌افتد و معمولا چون ‌‌‌سند دارای هولوگرام مخصوص می‌باشد نمی‌توان ‌آن را جعل نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جعل سند تک برگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جعل سند تک برگی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
سند تک برگی قابل جعل است؟

جعل این نوع سند کار بسیار دشواری است و کم اتفاق می‌افتد. با تدابیری که در اسناد رسمی در خصوص سندهای تک برگی اتخاذ شده، جعلی بودن سند به سرعت مشخص می‌شود

برای استعلام اصل بودن سند تک برگی باید به چه سامانه ای وارد شد؟

می‌بایست به سامانه ثبت اسناد رسمی وارد شوید.



:: برچسب‌ها: جعل سند تک برگی ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه در تمام کشور‌ها‌ی جهان مراجع قضایی قبل از صدور حکم سعی می‌کنند ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ میان افراد را حل کرده و آن‌ها‌ را به صلح و سازش با یکدیگر دعوت نمایند. حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ میان طرفین دعوا می‌تواند از بروز مشکلات دیگر در آینده جلوگیری کند و بخشش طرفین از دیدگاه اسلامی نیز عمل پسندیده‌‌ای‌ است. یکی از مراجع قضایی که در جامعه ما به همین منظور تشکیل می‌شود شورای حل اختلاف‌ می‌باشد که دارای صلاحیت‌ها‌ی مختلفی است. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص قانون شورای حل اختلاف و ساختار این شورا توضیحات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : قانون شورای حل اختلاف

شورای حل ا‌ختلاف چیست‌‌‌‌ ؟‌

شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ یک مرجع قضایی می‌باشد که برای اولین بار توسط دستگاه قضا تاسیس شده و همانطور که از نام آن مشخص می‌باشد به منظور حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ و ایجاد صلح و سازش میان خواهان و خوانده دعوا تشکیل می‌گردد. شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ در تمامی‌شهر‌ها‌ تشکیل می‌شود و دارای صلاحیت‌ها‌ی مختلفی می‌باشد. همچنین مطابق نظر قانونگذار اگر لزوم داشته باشد این شورا در روستا‌ها‌ نیز تشکیل خواهد شد. اعضای شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ که شامل قضات و کارمندان مشاوران و… می‌شوند توسط قوه قضائیه انتخاب خواهند شد.

قانون شورای حل اختلاف

شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ نسبت به دیگر مراکز قضایی دارای ساختار متفاوتی می‌باشد. این شورا دارای یک رئیس می‌باشد، همچنین یک عضو علی البدل و دو عضو اصلی دارد. رییس این شورا توسط دستگاه قضا منصوب می‌شود. شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ دارای یک یا چند قاضی می‌باشد که معمولا این افراد از مابین قضات باز نشسته انتخاب خواهند شد. نکته حائز اهمیت این است که یک قاضی‌ می‌تواند به عنوان عضو چندین شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ منصوب شود. تمام اعضای شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ برای منصوب شدن در جایگاه خود می‌بایست دارای شرایط زیر باشند:

  • تدین به دین اسلام
  • متاهل بودن
  • نداشتن سابقه ‌‌‌‌کیفر‌ی‌ و محروم شدن از حقوق اجتماعی
  • دارا بودن حداقل شش ماه سابقه سکونت در حوزه شورا
  • دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی برای اعضای شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ شهر‌ها‌ و دارا بودن مدرک دیپلم برای اعضای شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ روستا‌ها‌
  • دارا بودن حداقل ۳۰سال سن
  • دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت
  • شهرت به حسن عمل، دیانت و امانت
  • التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر، مشروبات الکلی و…
  • دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران

صلاحیت شورای حل اختلاف | قانون شورا

شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ نیز مانند هر مرجع قضایی دیگری دارای صلاحیت‌ها‌ی مشخصی می‌باشد. این شورا به ایجاد صلح و سازش میان دو طرف حقیقی یا حقوقی دعوا می‌پردازد. در زیر موارد صلاحیت این مرجع را برایتان ذکر نموده‌‌ایم:

  • جنبه خصوصی جرائم غیر قابل گذشت
  • کلیه جرائم قابل گذشت
  • تمامی امور مدنی و حقوقی تا سقف مالی بیست میلیون تومان

نکته: شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ در صورتی به موارد بالا رسیدگی خواهد کرد که هر دو طرف دعوا خواهان رسیدگی به پرونده باشند. در صورتی که یکی از طرفین به این مسئله تمایلی نداشته باشد شورا هر دو طرف را به مراجع صالح راهنمایی خواهد کرد. اما در برخی موارد نیاز نیست که هردو طرف از شورا در خواست رسیدگی به پرونده را داشته باشند و چنانچه یکی از طرفین خواهان رسیدگی به موضوع پرونده باشد شورا بررسی آن را آغاز خواهد کرد. این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • دعاوی مربوط به تامین دلیل
  • جرایم تعزیری که مجازات آن‌ها‌ جریمه نقدی تا درجه ۸ باشد
  • دعاوی خانوادگی شامل نفقه، مهریه، جهیزیه و…
  • دادخواست اعسار، در صورتی که شورا از ابتدا به موضوع دعوا رسیدگی نموده باشد
  • صادر کردن گواهی انحصار وراثت، مهر و موم نمودن‌‌‌تر‌که و رفع نمودن آن، تحریر نمودن ترکه
  • دعاوی تعدیل اجاره بهای ملک و املاک به گونه‌‌ای‌ که در رابطه استیجاری طرفین هیچ گونه ‌‌‌‌ا‌ختلا‌فی وجود نداشته باشد.
  • کلیه دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره، به غیر از دعاوی مربوط به سر قفلی و حق کسب و…
  • دعاوی مالی مربوط به اموال منقول تا مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال

شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ به تمامی موارد بالا رسیدگی کرده و در خصوص آن‌ها‌ رای صادر خواهد کرد.

نکته: شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ نمی‌تواند حکم شلاق و حبس برای هیچ فردی صادر نماید.

کدام دعاوی قابلیت طرح در شورای حل اختلاف را ندارند‌‌‌‌ ؟‌

برخی دعاوی وجود دارند که تحت صلاحیت شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ نیستند. چنانچه طرفین این دعاوی بخواهند که این موارد را در شورا مطرح نمایند و از این کار رضایت داشته باشند، طبق قانون این دعاوی باز هم قابل طرح در شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ نمی‌باشند. در زیر دعاوی غیر قابل طرح در شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ را نام برده‌ایم:

  • امور تحت صلاحیت مراجع اختصاصی یا مراجع قضایی غیر دادگستری
  • کلیه دعاوی مربوط به اموال عمومی و دولتی
  • کلیه دعاوی مربوط به حجر و ورشکستگی افراد
  • بروز ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ در وقفیت، تولیت، وصیت
  • فسخ نکاح
  • رجوع و نسب
  • طلاق
  • ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ در اصل ازدواج

سوالات متداول

شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ به چه منظور تشکیل می‌شود‌‌‌‌ ؟‌

شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ به منظور ایجاد صلح و سازش میان طرفین دعاوی تشکیل می‌گردد.

شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ دارای چند عضو علی البدل و اصلی است‌‌‌‌ ؟‌

شورای حل ‌‌‌‌ا‌ختلا‌ف‌ دارای یک عضو علی البدل و دو عضو اصلی می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون شورای حل اختلاف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون شورای حل اختلاف پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: قانون شورای حل اختلاف ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

متاسفانه در جامعه امروزی ما افراد آگاهانه یا به طور ناخودآگاه مرتکب جرائمی ‌می‌شوند که قانونگذار برای آن‌ها مجازاتی را در نظر گرفته است. جرائم انواع مختلفی دارند و هرکدام شامل مجازات مربوط به خود می‌شوند. یکی از جرائمی که در جامعه ما و دیگر کشور‌ها رخ می‌دهد جرم اختلاس می‌باشد. اختلاس یکی از جرائم بزرگی است که با سرقت، خیانت در امانت و موارد از این قبیل کاملا متفاوت است. مجازات توسط کارکنان نهاد‌های دولتی صورت می‌گیرد و مجازات مشخصی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در ادامه قصد داریم در خصوص اینکه جرم اختلاس چیست و شرایط تحقق آن چه می‌باشد توضیحات مفیدی را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

منبع : اختلاس چیست

جرم اختلاس چیست ؟

اختلاس یکی از جرائم بزرگی است که قانونگذار مجازات‌های مختلفی را برای آن پیش بینی کرده است. در ماده پنجم قانون تشدید مجازات جرم اختلاس اینگونه بیان گردیده است: چنانچه یکی از کارمندان یا مسئولین ادارات دولتی، شهرداری‌ها، شرکت‌های دولتی، سازمان‌ها، شورا‌های دولتی، نیروهای مسلح و… که زیر مجموعه دولت هستند، سند، اوراق بهادار، مطالبات، وجوه، حواله‌ها، سهام و… که نگهداری آن‌ها به او واگذار شده است را به نفع خودش یا افراد دیگری که با او مرتبط هستند تصاحب نماید و برداشت کند به عنوان یک شخص مختلس به حساب می‌آید.

افراد مختلس مطابق قانون با توجه به میزان و نوع اختلاس و همچنین شرایطی که دارند مجازات می‌شوند. به عنوان مثال شخصی در یک نهاد دولتی سمتی دارد و نگهداری برخی کالا‌ها به او سپرده شده است اما این فرد کالا‌های تحت اختیارش را به نفع خود یا دیگری تصاحب و برداشت می‌کند. در این صورت شخص مختلس است و به عنوان مجرم شناخته می‌شود.

شرایط تحقق جرم اختلاس

در بالا شرح دادیم که جرم اختلاس چیست و توسط چه افرادی صورت می‌گیرد. اما برای تحقق این جرم قانونگذار شرایطی را نیز در نظر گرفته است، که در صورت وجود این شرایط می‌توان گفت شخص مختلس است و جرم اختلاس صورت گرفته است. در زیر شرایط تحقق جرم اختلاس را برایتان ذکر نموده‌‌ایم:

  • جرم اختلاس می‌بایست حتما توسط یکی از کارکنان و مسئولان نهاد یا موسسه دولتی انجام گرفته باشد.
  • اموال مورد تصاحب مجرم می‌بایست منقول باشند. برای مثال اوراق، سند، حواله و… نهاد‌ها اموال منقول دولتی هستند.
  • شخصی که به عنوان مختلس شناخته می‌شود می‌بایست حتما از انجام این کار خود سوء نیت داشته باشد.

نکته: اختلاس جزو جرائم غیر قابل گذشت می‌باشد و حتی اگر پرونده شاکی خصوصی نیز نداشته باشد بازهم جرم مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای تحقق جرم اختلاس نیز می‌بایست عنصر مادی، معنوی و قانونی مانند سایر جرائم وجود داشته باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله جرم عمدی و غیر عمدی را مطالعه فرمایید.

مجازات جرم اختلاس چیست ؟

مجازات جرم اختلاس نسبت به سایر جرائم سخت گیرانه‌‌‌تر تعیین شده است. مطابق قانون مجازات این جرم بر اساس میزان مال مورد اختلاس تعیین می‌شود. قانونگذار مجازات این جرم را اینگونه بیان نموده است:

  • چنانچه ارزش مالی که مورد اختلاس واقع گردیده است تا ۵۰ هزار ریال باشد مجازات شخص مجرم مابین شش ماه تا سه سال حبس خواهد بود. همچنین مجرم از شش ما تا سه سال از خدمت دولت به صورت موقت محروم می‌شود. مطابق قانون اگر ارزش مال مورد اختلاس بیش از پنجاه هزار ریال باشد مرتکب به ۲ تا ۱۰سال حبس محکوم می‌گردد و از خدمات دولتی نیز انفصال دائمی خواهد شد. با توجه به نظر قانونگذار هر چقدر ارزش مال مورد اختلاس بیشتر باشد مجازات مجرم نیز سخت‌‌‌تر خواهد بود. همچنین مجرم علاوه بر رد مال مورد اختلاس به جزای نقدی تا میزان دو برابر آن نیز محکوم می‌شود. نکته مهم‌‌‌تر این است که اگر مجرم سمت بالایی مثل مدیر کل یک نهاد دولتی را دارا باشد از خدمات دولتی به صورت دائمی محروم می‌گردد.

سوالات متداول

اختلاس توسط چه افرادی صورت می‌گیرد ؟

اختلاس توسط کارکنان ادارات، نهاد‌ها، موسسات دولتی و… صورت می‌گیرد.

اگر مختلس از تصاحب مال سوء نیت نداشته باشد تکلیف چیست ؟

در این صورت مجرم نبوده و عمل او اختلاس به حساب نخواهد آمد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اختلاس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اختلاس پاسخ دهند.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : اختلاس چیست

 



:: برچسب‌ها: اختلاس چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

متاسفانه در جامعه امروزی ما افراد آگاهانه یا به طور ناخودآگاه مرتکب جرائمی ‌می‌شوند که قانونگذار برای آن‌ها مجازاتی را در نظر گرفته است. جرائم انواع مختلفی دارند و هرکدام شامل مجازات مربوط به خود می‌شوند. یکی از جرائمی که در جامعه ما و دیگر کشور‌ها رخ می‌دهد جرم اختلاس می‌باشد. اختلاس یکی از جرائم بزرگی است که با سرقت، خیانت در امانت و موارد از این قبیل کاملا متفاوت است. مجازات توسط کارکنان نهاد‌های دولتی صورت می‌گیرد و مجازات مشخصی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در ادامه قصد داریم در خصوص اینکه جرم اختلاس چیست و شرایط تحقق آن چه می‌باشد توضیحات مفیدی را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

منبع : اختلاس چیست

جرم اختلاس چیست ؟

اختلاس یکی از جرائم بزرگی است که قانونگذار مجازات‌های مختلفی را برای آن پیش بینی کرده است. در ماده پنجم قانون تشدید مجازات جرم اختلاس اینگونه بیان گردیده است: چنانچه یکی از کارمندان یا مسئولین ادارات دولتی، شهرداری‌ها، شرکت‌های دولتی، سازمان‌ها، شورا‌های دولتی، نیروهای مسلح و… که زیر مجموعه دولت هستند، سند، اوراق بهادار، مطالبات، وجوه، حواله‌ها، سهام و… که نگهداری آن‌ها به او واگذار شده است را به نفع خودش یا افراد دیگری که با او مرتبط هستند تصاحب نماید و برداشت کند به عنوان یک شخص مختلس به حساب می‌آید.

افراد مختلس مطابق قانون با توجه به میزان و نوع اختلاس و همچنین شرایطی که دارند مجازات می‌شوند. به عنوان مثال شخصی در یک نهاد دولتی سمتی دارد و نگهداری برخی کالا‌ها به او سپرده شده است اما این فرد کالا‌های تحت اختیارش را به نفع خود یا دیگری تصاحب و برداشت می‌کند. در این صورت شخص مختلس است و به عنوان مجرم شناخته می‌شود.

شرایط تحقق جرم اختلاس

در بالا شرح دادیم که جرم اختلاس چیست و توسط چه افرادی صورت می‌گیرد. اما برای تحقق این جرم قانونگذار شرایطی را نیز در نظر گرفته است، که در صورت وجود این شرایط می‌توان گفت شخص مختلس است و جرم اختلاس صورت گرفته است. در زیر شرایط تحقق جرم اختلاس را برایتان ذکر نموده‌‌ایم:

  • جرم اختلاس می‌بایست حتما توسط یکی از کارکنان و مسئولان نهاد یا موسسه دولتی انجام گرفته باشد.
  • اموال مورد تصاحب مجرم می‌بایست منقول باشند. برای مثال اوراق، سند، حواله و… نهاد‌ها اموال منقول دولتی هستند.
  • شخصی که به عنوان مختلس شناخته می‌شود می‌بایست حتما از انجام این کار خود سوء نیت داشته باشد.

نکته: اختلاس جزو جرائم غیر قابل گذشت می‌باشد و حتی اگر پرونده شاکی خصوصی نیز نداشته باشد بازهم جرم مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای تحقق جرم اختلاس نیز می‌بایست عنصر مادی، معنوی و قانونی مانند سایر جرائم وجود داشته باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله جرم عمدی و غیر عمدی را مطالعه فرمایید.

مجازات جرم اختلاس چیست ؟

مجازات جرم اختلاس نسبت به سایر جرائم سخت گیرانه‌‌‌تر تعیین شده است. مطابق قانون مجازات این جرم بر اساس میزان مال مورد اختلاس تعیین می‌شود. قانونگذار مجازات این جرم را اینگونه بیان نموده است:

  • چنانچه ارزش مالی که مورد اختلاس واقع گردیده است تا ۵۰ هزار ریال باشد مجازات شخص مجرم مابین شش ماه تا سه سال حبس خواهد بود. همچنین مجرم از شش ما تا سه سال از خدمت دولت به صورت موقت محروم می‌شود. مطابق قانون اگر ارزش مال مورد اختلاس بیش از پنجاه هزار ریال باشد مرتکب به ۲ تا ۱۰سال حبس محکوم می‌گردد و از خدمات دولتی نیز انفصال دائمی خواهد شد. با توجه به نظر قانونگذار هر چقدر ارزش مال مورد اختلاس بیشتر باشد مجازات مجرم نیز سخت‌‌‌تر خواهد بود. همچنین مجرم علاوه بر رد مال مورد اختلاس به جزای نقدی تا میزان دو برابر آن نیز محکوم می‌شود. نکته مهم‌‌‌تر این است که اگر مجرم سمت بالایی مثل مدیر کل یک نهاد دولتی را دارا باشد از خدمات دولتی به صورت دائمی محروم می‌گردد.

سوالات متداول

اختلاس توسط چه افرادی صورت می‌گیرد ؟

اختلاس توسط کارکنان ادارات، نهاد‌ها، موسسات دولتی و… صورت می‌گیرد.

اگر مختلس از تصاحب مال سوء نیت نداشته باشد تکلیف چیست ؟

در این صورت مجرم نبوده و عمل او اختلاس به حساب نخواهد آمد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اختلاس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اختلاس پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: اختلاس چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

کسی که مرتکب عملی شده که عمل او طبق قانون جرم است و در قانون هم برای آن عمل مجازات تعیین شده است به دادگاه کیفری ارجاع می‌گردد. همچنین کسی که این عمل یا جرم باعث ایجاد ضرر و زیانی به آن فرد ( علیه تمامیت جسمانی، علیه اموال و علیه امنیت ) شده است می‌تواند از شخص مرتکب شکایت کند که به این نوع شکایت، شکایت کیفری گفته می‌شود. ما در ادامه به بررسی شکایت کیفری و تفاوت آن با شکایت حقوقی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : شکایت کیفری

شکایت کیفر‌ی و شکایت حقوقی

همانطور که از نام این دو پیداست شکایت کیفری و شکایت حقوقی با هم تفاوت‌هایی دارند. به شکایت کیفری، شکوائیه یا شکایت‌نامه می‌گویند اما شکایت حقوقی با دادخواست آغاز می‌شود.

توصیه می‌کنیم برای آشنایی با نحوه نگارش دادخواست و شرایط شکلی آن کلیک نمایید.

نکته: برای نوشتن شکوائیه احتیاج به فرم خاصی نیست ولی برای نوشتن شکایت حقوقی حتماً باید در فرم مخصوصی به نام دادخواست نوشته شود.

همان طور که در بالا توضیح دادیم شکایت کیفری مخصوص اعمالی است که در قانون به عنوان جرم تلقی شده و قانونگذار هم برای آن جرم مجازات تعیین کرده است. پس در دعوای کیفری قاضی برای شخص مجرم مجازات تعیین می‌کند ولی در دعوای حقوقی این گونه نیست یعنی دادگاه برای فرد مجازاتی در نظر نمی‌گیرد.

در شکایت حقوقی به کسی که شکایت می‌کند خواهان و به طرف شکایت خوانده می‌گویند ولی در شکایت‌های کیفری به کسی که شکایت می‌کند شاکی و به کسی که از او شکایت شده است متهم می‌گویند.

برای آشنایی با حقوق متهم کلیک نمایید.

بسیاری از پرونده‌های کیفری با پس گرفتن شکایت شاکی بسته نمی‌شود. مثل پرونده‌های قتل، ولی پرونده‌های حقوقی با پس گرفتن دعوا از طرف خواهان خاتمه می‌یابد.

طرح شکایت کیفری

برای طرح شکایت کیفری ابتدا شاکی باید اقدام به نوشتن شکوائیه یا همان شکایت‌نامه نماید. برای نوشتن شکوائیه باید چند نکته و شرط رعایت شود:

داشتن اهلیت: یعنی فرد برای شکایت کردن از فردی که مرتکب جرمی شده باید اهلیت داشته باشد که برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال است ولی رویه عملی دادگاه ۱۸ سال است.

توصیه می‌کنیم برای آشنایی با مفهوم اهلیت کلیک نمایید.

شکایت شاکی: برخی از جرم‌ها فقط با شکایت شاکی قابل پیگیری هستند مانند جرم توهین.

نکات

شکایت کیفری ابتدا در دادسرا مطرح می‌شود. شاکی باید برای اثبات ادعای خود دلایلی مورد قبول قانون ارائه دهد. در این صورت قاضی می‌تواند با توجه به دلایل شاکی برای متهم قرار مناسبی صادر کند و پس از دفاعیاتی که متهم از خود ارائه می‌دهد، نظر خود را راجع به این شکایت بدهد. اما اگر شاکی دلایل کافی برای اثبات ادعای خود نداشت، قاضی از ضابطین قضایی تحقیقات بیشتری را می‌خواهد و دستورات لازم را به آن‌ها می‌دهد. اما اگر قاضی به مجرم بودن متهم گمان و ظنی نداشت قرار منع تعقیب متهم را صادر می‌کند که البته این قرار قابل اعتراض می‌باشد‌.

توصیه می‌کنیم مقاله نظام دادرسی کیفری را مطالعه نمایید.

قرار: وقتی رای دادگاه در مورد ماهیت و اصل دعوا باشد و دعوا را به طور جزیی یا کلی خاتمه بخشد، حکم است. اگر تصمیم اتخاذی دادگاه هیچ کدام از موارد فوق نباشد قرار است. پس هرگاه دادگاه تصمیمی بگیرد که مربوط به ماهیت دعوا نباشد یا قاطع دعوا نباشد آن تصمیم قرار خواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل کیفری را در همین راستا مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت کیفری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت کیفری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: شکایت کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ضمانت نامه بانکی را چطور و از کجا باید تهیه کرد؟ امروزه با تغییر شکل دادن روابط مالی و تجاری بین اشخاص شکل بانکداری نیز تغییر کرده است. به طوری که بانک‌ها برای جذب مشتری و داشتن سود بیشتر سعی در ارائه خدمات نوین و منطبق با قواعد تجاری هستند. یکی از این خدمات، ارائه ضمانت نامه بانکی است. ضمانت کردن در امور تجاری از دیرباز وجود داشته است اما در زمان حاضر شاهد آن هستیم که بانک‌ها نیز خود را وارد این عرصه کرده‌اند و به ضمانت مشتریان خود می‌پردازند. در این مطلب به بررسی ضمانت بانک‌ها از مشتریان خود یا به عبارت دیگر ضمانت بانکی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : ضمانت نامه بانکی چیست

ضمانت نامه بانکی چیست ؟

با توجه به این که بانک‌ها نگه دارنده اصلی سرمایه‌های مردم هستند از اعتبار مالی و سرمایه زیادی برخوردار می‌باشند. از همین رو می‌توانند طی یک قرارداد به نام ضمانت نامه با‌نکی، ضامن مشتری خود برای پرداخت بدهی او باشند. به این شکل که اگر مشتری نتوانست بدهی را پرداخت کند بانک به عنوان ضامن این مبلغ را به ذینفع می‌پردازد. برای آشنایی با انواع ضمانت نامه بانکی کلیک کنید.

ماهیت عقد ضمانت

برای آشنایی بهتر با ضمانت بانکی در ابتدا لازم است که بدانیم ضمانت کردن به چه معنا است. از منظر حقوقی ضمانت عقدی است که به موجب آن شخصی متعهد می‌شود که در صورتی که بدهکار اصلی نتواند بدهی خود را بپردازد، شخص ضامن به جای او این بدهی را به طلبکار پرداخت کند.

به این صورت که شخص الف باید مبلغ یک میلیون تومان را به شخص ب بپردازد. در این جا شخص ج به دلیل تمکن مالی و اعتباری که دارد ضامن شخص الف می‌شود و اعلام می‌کند که در صورت عدم توانایی الف برای پرداخت یک میلیون تومان، او این مبلغ را به شخص ب پرداخت می‌کند.

ارکان ضمانت نامه بانکی

یک ضمانت‌نامه بانکی دارای ارکان مختلفی است از جمله:

مضمون عنه: مشتری که از بانک درخواست ضمانت نامه می‌کند. مشتری می‌تواند شخص حقوقی مثلا شرکت سیمان یا شخص حقیقی مثلا صاحب گاوداری باشد. حتی در برخی موارد مشتری دولت یا شرکت‌های دولتی است.

مضمون له: شخصی که ذی نفع است و ضمانت به نفع او صادر می‌شود. در واقع شخص طلبکار که پول را دریافت می‌کند اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی.

ضامن: در این جا بانک صادر کننده ضمانت نامه با‌نکی می‌باشد.

وجه الضمان: مبلغی که بانک ضامن می‌شود آن را به جای مشتری پرداخت کند. به طور مثال بانک ضامن می‌شود بدهی مشتری به مبلغ یک میلیارد دلار را پرداخت کند این یک میلیارد دلار وجه الضمان است. برای بانک هیچ الزامی برای ضمانت تمام مبلغ بدهی وجود ندارد بلکه می‌تواند بسته به شرایط مشتری بخشی یا تمام مبلغ را ضمانت نماید.

ویژگی ضمانت نامه‌های بانکی

هر ضمانت نامه بانکی که صادر می‌شود دارای سه ویژگی عمده می‌باشد:

1/ ضمانت نامه با‌‌نکی یک تعهد غیر قابل بازگشت است. یعنی بانکی که ضامن شده است نمی‌تواند بعد از اینکه متعهد به پرداخت شده است از این کار سرباز بزند. فقط امکان ابطال ضمانت نامه بر اساس شرایط مندرج در ضمانت نامه وجود دارد.

2/ ضمانت نامه‌های با‌نکی از قراردادهای پایه مستقل هستند که در صورت مطالبه ذینفع پرداخت می‌شود. اگر مضمون له درخواست پرداخت مبلغ را نکند بانک هم وظیفه‌ای برای پرداخت مبلغ ندارد.

3/ غیر قابل انتقال بودن ضمانت نامه‌های بانکی سومین ویژگی مهم آن است. شخصی که ضمانت نامه به نفع او است یا به عبارت دیگر مضمون له که طلبکار می‌باشد نمی‌تواند آن را به شخص دیگری انتقال دهد. فقط خود ذی نفع که در ضمانت نامه قید شده است امکان استفاده از آن را دارد.

مندرجات ضمانت نامه بانکی

در اکثر موارد اطلاعات زیر در ضمانت نامه درج می‌شود:

  1. نام و مشخصات موسسه اعتباری یا شعبه بانک صادر کننده ضمانت نامه بانکی.
  2. اطلاعات مضمون عنه یعنی مشتری که خواستار ضمانت نامه است.
  3. اطلاعات مضمون له یا ذینفع.
  4. شماره و موضوع رابطه که ضمانت نامه بر اساس آن صادر شده است.
  5. وجه ضمان یا همان وجه ضمانت نامه.
  6. تاریخ صدور ضمانت نامه بانکی.
  7. تاریخ خاتمه اعتبار ضمانت نامه بانکی.
  8. شرایط مطالبه ضمانت نامه بانکی از سوی ذینفع.
  9. رویدادهای خاتمه ضمانت نامه که بر اساس آن ضمانت پایان می‌یابد.
  10. تمبر مالیاتی.

نحوه صدور ضمانت نامه بانکی

برای دریافت ضمانت نامه فرآیند از طریق سیستمی در سایت بانک انجام می‌شود. علاوه بر مدارک شناسایی هر بانکی مدارک خاصی برای صدور ضمانت نامه نیاز دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از مدارک مورد نیاز به سایت بانک یا خود شعبات بانک مراجعه نمایید. معمولا از مشتری وثیقه‌ای معتبر که در ادامه به آن می‌پردازیم نیز درخواست می‌شود. در مرحله بعدی بانک به بررسی شرایط مشتری و وثیقه می‌پردازد که قطعا چند ماه طول می‌کشد.

بعد از اینکه برای بانک محرز گردید که مشتری شرایط لازم را دارد با درخواست مشتری موافقت کرده و ضمانت نامه بانکی صادر می‌شود. بانک ممکن است که تمام مبلع بدهی را ضمانت کند یا ممکن است فقط بخشی را به طور مثال یک سوم از کل مبلغ بدهی را ضمانت کرده باشد. قطعا این که بانک ضامن چه میزانی از بدهی است در ضمانت نامه قید می‌شود و فقط نسبت به همان مبلغی که در ضمانت نامه بانکی آمده است، مسئول می‌باشد.

تمام مراحل از ثبت نام اولیه تا صدور نهایی در سامانه سپام ثبت می‌گردد و در انتها کد منحصر به ضمانت نامه برای مشتری صادر می‌شود. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی اگر بانک‌ها ضمانت نامه را در سامانه ثبت نکنند مجوز صدور ضمانت نامه لغو می‌گردد.

وصول ضمانت نامه بانکی

تنها شخصی که می‌تواند ضمانت نامه بانکی را وصول کند ذینفع است. به محض اینکه مضمون عنه یعنی مشتری که بدهکار است نتواند بدهی خود را پرداخت کند بانک به عنوان ضامن باید معادل مبلغ قید شده در ضمانت نامه را به ذینفع یا مضمون له پرداخت کند.

وصول ضمانت نامه مستلزم آن است که شخص ذینفع وجه الضمان را دریافت بنماید. اگر به هر دلیلی ذینفع نخواهد پول را دریافت کند به معنای پایان اعتبار ضمانت نامه است و بانک دیگر وظیفه‌ای برای پرداخت وجه ندارد.

شرایط صدور ضمانت نامه بانکی

1/ در ابتدا مشتری باید در بانک ضامن دارای حساب باشد.

2/ قطعا این امکان وجود ندارد که بانک به هر شخصی با هر وضعیت مالی  ضمانت نامه بدهد.

با توجه به اینکه بانک قصد دارد مبلغی را به جای مشتری بدهد و در غالب موارد این مبلغ بسیار زیاد است به گردش مالی و کسب و کار مشتری خود دقت می‌کند. این که مشتری دارای کسب و کاری باشد که معتبر بوده و سود زیادی هم داشته باشد اهمیت زیادی دارد.

بانک حتی به گردش حساب بانکی مشتری یعنی واریزها و برداشت‌های او و اینکه چک برگشتی نداشته باشد نیز دقت می‌کند. به عبارت دیگر بانک ضامن فردی خواهد شد که قدرت لازم برای بازگرداندن پول به بانک را داشته باشد.

3/ مهم‌ترین شرط برای دریافت ضمانت نامه بانکی داشتن یک وثیقه معتبر است که نزد بانک می‌ماند و در صورت عدم توانایی مضمون عنه برای برگشت پول، بانک این وثیقه‌ها را برای خود برمی‌دارد.

4/ واقعی بودن قرارداد پایه بین ضمانت خواه یا مشتری با ذینفع. همچنین با توجه به سیاست‌های مبارزه با پولشویی در صورتی که محرز شود که قرارداد بین مضمون عنه و ذینفع صوری بوده ضمانت نامه بانکی صادر نمی‌شود. برای آشنایی با نحوه ابطال ضمانت نامه بانکی کلیک کنید.

وثیقه‌های لازم برای دریافت ضما‌نت نامه با‌نکی

بانک برای ضمانت وثیقه دریافت می‌کند. این وثیقه‌ها بسیار سنگین و ارزشمند هستند از جمله موارد زیر:

الف) وجه نقد یا طلا یا هر نوع سند مالی که دارای ارزش مالی مورد تایید باشد مانند اسناد خزانه یا اوراق قرضه دولتی و اوراق مشارکت منتشره بر اساس مجوز بانک مرکزی یا هر نوع سپرده سرمایه گذاری مانند حساب‌های سپرده مدت دار، حساب پس انداز قرض الحسنه و حساب‌های ارزی مشتری در بانک ضامن یا سایر بانک‌ها. 

ب) تضمین بانک‌ها یا موسسات اعتباری غیر بانکی معتبر در خارج از کشور.

ج ) چک یا سفته با ضمانت قابل قبول بانک.

د) رسید انبارهای عمومی کالا که نشان می‌دهد میزانی از کالا برای مشتری در این انبارها موجود است.

ه) اموال غیر منقول مانند خانه، اموال منقول ارزشمند مانند کشتی و هواپیما و سهام شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده باشند.

 

قطعا دریافت ضمانت نامه بانکی دارای پیچیدگی و دشواری می‌باشد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ضمانت نامه‌های بانکی و سهولت در امر دریافت آن‌ها با گروه وکلای وکیل دات کام در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضمانت نامه بانکی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ضمانت نامه بانکی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالات متداول

ضمانت نامه بانکی چیست ؟

قراردادی است که به درخواست مشتری منعقد می‌شود و در آن بانک ضامن می‌شود. در صورت عدم توانایی مشتری، بدهی او را به ذینفع پرداخت کند …

چطور ضمانت‌نامه بانکی دریافت نماییم ؟

تمام مراحل دریافت ضمانت نامه از طریق سیستم انجام می‌‍شود که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

نحوه وصول و دریات ضمانت‌نامه بانکی چیست ؟

ضمانت نامه بانکی فقط به درخواست ذینفع قابل وصول است ….

آیا برای ضمانت نامه بانکی وثیقه لازم است ؟

بله ، قطعا باید نزد بانک وثیقه بگذارید که شرایطش را در مطلب می‌توانید بخوانید.



:: برچسب‌ها: ضمانت نامه بانکی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم در خصوص نحوه ثبت نام در کارگزاری بورس صحبت کنیم. واضح است که اشخاص در صورت در اختیار داشتن دانش و مهارت کافی می‌توانند سود بالایی از بورس را به خود اختصاص دهند. اما پیش از هر کاری این اشخاص باید در بورس ثبت نام کنند. در ادامه به طور گام به گام و مرحله‌ای به بررسی نحوه ثبت نام در بورس می‌پردازیم.

 

 

منبع : ثبت نام بورس

 

قدم اول برای ثبت نام در بورس

نکته‌ای که اشخاص باید به آن بسیار توجه کنند این است که در انتخاب کارگزاری دقت بالایی را به کار ببرند.
لازم است به این نکته اشاره کنیم که اشخاص حقوقی مانند اشخاص حقیقی باید اقدام به دریافت کد بورسی نمایند چرا که دریافت کد بورسی از الزامات به شمار می‌رود و شناسایی این اشخاص در سامانه اطلاعاتی بورس از طریق این کد صورت می‌گیرد.

کد بورسی اشخاص حقیقی

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی با مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی با یک دیگر متفاوت می‌باشد. اشخاص حقیقی لازم است که اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی، تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقیقی، تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقوقی در بورس کالای ایران و شماره حساب بانکی و شماره شبای آن را ارائه دهند.

کد بورسی اشخاص حقوقی

اما در خصوص اشخاص حقوقی این مدارک عبارتند از کپی آگهی رسمی تاسیس شرکت، کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی، کپی اساسنامه شرکت، کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره، کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی در خصوص اعضای هیئت مدیره، کپی صورت‌های مالی (توجه کنید که این صورت‌های مالی باید به تایید حسابرس قانونی رسیده باشند)، تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقوقی و تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقوقی در بورس کالای ایران.

قدم دوم برای ثبت نام در بورس

بعد از اینکه اشخاص کد بورسی را دریافت کردند باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان ثبت نام کنند. سپس به منظور احراز هویت یک کد ۱۰ رقمی به آن‌ها ارسال می‌شود.

در قدم اول به سایت مراجعه کنید و بر روی گزینه ثبت نام کلیک نمایید. عکس

سپس شماره تلفن خود را وارد کنید و بعد از وارد کردن شماره تلفن کدی برای شما ارسال می‌شود. عکس

بعد از اینکه آن کد را وارد کردید سایر اطلاعات را تکمیل کنید. عکس

در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که اشخاص این امکان را دارند که به دو صورت اصیل و نماینده اقدام به ثبت نام در این سامانه کنند.

بعد از انجام دادن این مراحل باید برای کارمزد ایجاد کد سهامداری و تخصیص اتوماتیک دارایی مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان را پرداخت کنید. عکس
در مرحله بعد باید کارت ملی و شناسنامه (اطلاعات هویتی) را ارائه دهید و به منظور برقراری ارتباط  کد پستی در کارت ملی را وارد کنید. عکس
سپس کد بورسی که در خصوص آن صحبت کردیم را به سامانه ارائه دهید. عکس

بخش دیگر که شما باید آن را کامل کنید مربوط به اطلاعات شغلی است. عکس

همچنین لازم است که اطلاعات مالی را به طور صحیح وارد کنید. عکس
در خصوص حساب بانکی توجه کنید که حتما اطلاعات مربوط به حساب بانکی فعلی را ارائه دهید که اختصاص به خود شما دارد. عکس
بعد از تایید اطلاعاتی که وارد کردید ثبت نام شما به پایان می‌رسد و در نهایت کد پیگیری ده رقمی به شما ارسال می‌شود. عکس

سومین قدم برای ثبت نام در بورس

این مرحله احراز هویت نام دارد و برای انجام آن لازم است که شما مدارکی را ارائه دهید همانطور که پیشتر اشاره شد بعد از پایان ثبت نام در سامانه سجام یک کد پیگیری ۱۰ رقمی برای شما ارسال می‌شود که در این مرحله از آن استفاده می‌کنید.
در کنار آن کد به اصل شناسنامه و اصل کارت ملی و همچنین مدرک تحصیلی دیپلم و دیپلم به بالا نیز نیاز است.
توجه کنید که این مرحله در همه کارگزاری‌ها به طور مشابه و یکسان انجام می‌شود و شما باید به همراه مدارکی که از آن‌ها صحبت کردیم به یکی از شعب کارگزاری مراجعه کنید.

آخرین مرحله

بعد از این که تمام مراحل را طی کردید می‌توانید معاملات خود را آغاز کنید و این امکان برای شما به چهار شکل فراهم شده است. درخواست تلفنی، درخواست اینترنتی، معاملات آنلاین (که به طور مستقیم توسط خود شخص انجام می‌شود) و مراجعه حضوری.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام بورس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام بورس پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: ثبت نام بورس ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوع مورد بحث ما عقد جعاله است که در ماده ۵۶۱ قانون مدنی تعریف آن به طور صریح بیان شده است و اگر ما بخواهیم عقد جعاله را به زبان ساده تعریف کنیم می‌توانیم به آگهی‌هایی اشاره کنیم که در آن برای پیدا کردن گمشده‌ای مژدگانی‌ای را مشخص می‌کنند و بیان می‌کنند که اگر شیء یا فرد گم شده پیدا شود به یابنده مژدگانی اختصاص پیدا می‌کند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر نکات مهم در خصوص عقد جعاله می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : جعاله

 

 

ارکان عقد جعاله

در هر عقد جعاله شخصی به عنوان جائل وجود دارد. به عنوان مثال کسی که در روزنامه قید می‌کند که اگر گم شده‌اش یافت شود مژدگانی‌ای را به یابنده اختصاص می‌دهد.
همچنین در هر عقد جعاله رکن دیگری نیز وجود دارد به نام عامل. در مثال بیان شده عامل کسی است که گمشده را برای جائل پیدا می‌کند و مبلغی را تحت عنوان جعل به عنوان اجرت دریافت می‌کند.

موضوع عقد جعا‌له

مثالی را پیشتر بیان کردیم به این شرح که شخصی به عنوان جائل در روزنامه آگهی می‌کند که اگر گم شده او یافت شود فلان مبلغ را به یابنده پرداخت می‌کند. اگر صرفاً بگوید یک چیزی را به یابنده خواهد داد در این حالت عقد جعاله باطل می‌شود به دلیل مجهول بودن جعل، اما اگر بگوید یک درصدی از فلان مال را به یابنده می‌دهد در این حالت عقد جعاله یک عقد صحیح است چرا که علم اجمالی و حدودی در خصوص مبلغ وجود دارد و جعل به شکل مجهول و مبهم بیان نشده است.

اثر عقد جعاله

همان طور که بیان شد عقد جعاله یک عقد جایز است. به همین دلیل هر یک از طرفین می‌تواند تا زمانی که کار به اتمام نرسیده است عقد را به هم بزند. اما سوالی که در صورت تحقق چنین حالتی مطرح می‌شود این است که تکلیف کاری که انجام شده است به چه صورت است؟

در پاسخ به این سوال باید بیان کرد که اگر کاری که انجام می‌شود از اجزای مقصود بالاصاله تشکیل شده باشد یا به زبان ساده‌تر هر جزء یک کار مقصود و مطلوب باشد در اینجا اگر عقد جعاله به هم زده شود باید اجرت آن کار پرداخت شود. ولی اگر کار انجام شده هر جزءاش مقصود نباشد باید به این نکته دقت کرد که عامل فسخ عقد چه کسی است. اگر کسی که عقد را به هم زده عامل باشد اجرتی به او تعلق نمی‌گیرد و این در حالی است که اگر جائل عقد را فسخ کرده باشد اجرتی تحت عنوان اجرت‌المثل باید پرداخت شود.

تفاوت جعاله با عقد اجاره اشخاص

تفاوت اول به این شرح است که در عقد اجاره اشخاص شخص، زمانی مستحق دریافت اجرت است که عقد منعقد شود. یعنی از زمانی که عقد منعقد می‌شود او استحقاق این را دارد که اجرت را دریافت کند. این در حالی است که در عقد جعاله برای این که شخصی مستحق دریافت اجرت شود باید کار را به اتمام برساند. به این شکل نیست که به محض انعقاد عقد جعاله او مستحق دریافت اجرت شود.

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله زمان دریافت دستمزد در جعاله را مطالعه نمایید.

تفاوت دوم از این قرار است که عقد اجاره اشخاص یک عقد لازم است. به این معنی که هر دو طرف عقد اجاره اشخاص از زمان انعقاد عقد دیگر نمی‌توانند این عقد را به هم بزنند و این در حالی است که در عقد جعاله به عنوان یک عقد جایز طرفین می‌توانند در هر زمان عقد را به هم بزنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقد جعاله، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد جعاله پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: جعاله ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همان طور که می‌دانید قرارداد کاری قراردادی است که باید بین کارفرما و کارگر نوشته شود. اما آیا می‌دانید قرارداد کار چه ویژگی‌هایی دارد؟ و در این نوع قرارداد چه چیزهایی باید نوشته شود؟ قرارداد کار موجب می‌شود تا آن چه که بین کارگر و کارفرما هست و باید انجام دهند، مستند باشد تا در صورت تخلف هر یک از آنان بتوان به قرارداد کار استناد کرد. ما در ادامه به بررسی قرارداد کار، ویژگی و بندهای مربوط به آن و همچنین به بررسی مواد قانونی مطابق قانون کار می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : قرارداد کاری

 

کارگر و کارفرما

کارگر فردی است که به دستور کارفرما مشغول به انجام کاری می‌شود و در برابر آن حقوقی دریافت می‌کند.

کارفرما می‌تواند یک فرد حقیقی یا یک شرکت باشد که افرادی به دستور او مشغول به کارند. مدیر کارگاه هم نماینده کارفرماست و مسئولیت تمام اعمال و گفتار او بر عهده کارفرماست.

قرارداد کاری

قرارداد کار میان کارگر و کارفرما رابطه ایجاد می‌کند و طبق آن کارگر موظف به انجام کار و کارفرما موظف به پرداخت حقوق و مزایای خاصی می‌گردد.

قرارداد کار موجب اثبات رابطه کار می‌شود.  

اثبات وجود رابطه کار با کارگر بوده و لازم نیست که کارفرما دلیل بیاورد که این فرد برای من کار نکرده است.

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله رابطه کار و نحوه اثبات آن مطالعه نمایید.

انواع قرارداد کاری

الف ) به لحاظ مدت قرارداد کاری

1– قرارداد غیر موقت ( دائم )

این قرارداد در کارهایی استفاده می‌شود که طبیعتا استمرار دارند. برای این نوع قرارداد مدتی در قرارداد ذکر نمی‌شود.

هنگامی که فرد فوت کند یا از کار افتاده شود یا شرایط بازنشستگی‌اش فراهم شود، قرارداد از بین می‌رود.

2– قرارداد موقت ( موقت )

قرارداد موقت در دو مدل کار قابلیت اجرا دارد.

_ در کارهایی که طبیعت مستمر دارند و مدتی در قرارداد کار ذکر شود مثل آبدارچی برای شرکتی که به طور مدت‌دار استخدام شود.

_ کارهایی که طبیعت موقتی دارند مثلا انجام پروژه یک ماهه.

3- قرارداد کار معین در کارهایی که طبیعت غیر مستمر دارند و مدتی هم در قرارداد ذکر نمی‌شود برای مثال ما نیاز داریم که کلاس‌های مدرسه‌ای نقاشی شود که این نیاز هر روز لازم نیست، وقتی مدت ذکر نشود هر وقت که کار تمام شود قرارداد به پایان می‌رسد.

ب ) به لحاظ تدوین قرارداد

ابتدای ماده ۷ قانون کار آمده است که قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی…

پس از این جا می‌فهمیم که قرارداد کار به لحاظ تدوین قرارداد به دو دسته تقسیم می‌شود:

1 – کتبی.

2 – شفاهی.

پ ) به لحاظ وجود دوره آزمایشی

1 – قطعی.

2 – غیر قطعی.

اگر قراردادی دوره آزمایشی نداشته باشد یا دوره آزمایشی‌اش سپری و منقضی شده باشد، به آن دوره آزمایشی قطعی می‌گویند.

و اگر قراردادی دوره آزمایشی‌اش هنوز سپری نشده باشد و در حال سپری شدن باشد، دوره آزمایشی غیر قطعی می‌گویند.

مدت دوره آزمایشی با توافق طرفین حاصل می‌شود. طی این مدت هر یک از طرفین می‌تواند قرارداد را به هم بزند. اگر کارفرما به هم بزند باید حقوق کل دوره آزمایشی را بپردازد و اگر کارگر به هم بزند فقط در مدت اشتغال مستحق دریافت دستمزد خواهد بود.

تبصره: مدت دوره آزمایشی برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا، سه ماه است.

در قرارداد کار چه چیزهایی باید نوشته شود ؟

1 – مشخصات دقیق طرفین یعنی کارگر و کارفرما.

2 – نوع کار یا حرفه‌ای که کارگر باید انجام دهد. این بند تعیین کننده حوزه تبعیت دستوری کارگر از کارفرماست.

3 – حقوق، مزد و مزایا.

4 – ساعات کار، مرخصی‌ها و تعطیلات باید مشخص شود.

5 – محل انجام کار.

6 – ذکر دقیق تاریخ انعقاد قرارداد.

7 – مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد.

8 – موارد دیگری که عرف آن کار و کارگاه ایجاد می‌کند هم نوشته شود.

9 – شرایط و نحوه فسخ قرارداد در مواردی که قرارداد مدتی برایش ذکر نشده است، یعنی در قراردادی که دائمی است می‌توان حق فسخ پیش‌بینی کرد ولی به نظر می‌رسد الزامی وجود ندارد و بر خلاف امنیت شغلی است.

توصیه می‌کنیم مقاله مفاد الزامی قرارداد کار را مطالعه نمایید.

ویژگی‌های قرارداد کار

اصل بر لزوم قرارداد کار است.

قرارداد کار جزو عقود رضایی می‌باشد. عقود رضایی فقط به ایجاب درست و قبول درست نیاز دارد و در قرارداد کار غیر از ایجاب و قبول هیچ چیز دیگری لازم نیست و الزامات آمده در قانون ناظر بر شروط قرارداد می‌باشد نه اصل قرارداد.

توصیه می‌کنیم مقاله آشنایی با عقد تشریفاتی و رضایی را مطالعه نمایید.

قرارداد کار عقدی دو تعهدی می‌باشد یعنی هر یک از طرفین نسبت به یکدیگر تعهد دارند.

قرارداد کار یک عقد غیر تبرعی و مالی است.

شرایط صحت قرارداد کار

شرایط ذیل باید در قرارداد کار رعایت گردد:

1) مشروع بودن مورد قرارداد.

2) تعیُن موضوع قرارداد.

3) ممنوعیت قانونی و شرعی در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر وجود نداشته باشد.

برای مثال فرض کنید که مالک یک کارخانه یعنی کارفرما ورشکسته شده و دوره توقف آن شروع شده است و حال آمده با کارگری قرارداد کار منعقد کرده است، در این جا تکلیف چیست؟

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله شکایت کارگر از کارفرما را مطالعه نمایید.

قراردادش غیر نافذ بوده و با تنفیذ مدیر تصفیه، اداره تصفیه یا طلبکاران صحیح می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرارداد کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرارداد کار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: قرارداد کاری ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زنان و مردان پس از ازدواج دائم می‌بایست وظایف و مسئولیت‌هایی را به عهده بگیرند و به آن‌ها به خوبی عمل نمایند. برای مثال مرد موظف است که مخارج زندگی را تامین کند و زن نیز می‌بایست در جهت تربیت صحیح فرزندان به همراه پدر تلاش کند. پس از ازدواج وظایف زن و مرد در قبال یکدیگر بسیار زیاد خواهد بود و آن‌ها می‌بایست بسیار به هم متعهد باشند. یکی از وظایفی که پس از ازدواج به عهده مرد می‌باشد پرداخت نفقه است. در ادامه قصد داریم در مورد شکایت کیفری ترک انفاق توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : شکایت ترک انفاق

 

جرم ترک انفاق چیست‌‌ ؟

ترک انفاق یکی از مواردی است که در قانون کشور ما جرم ‌شناخته شده است و قوانین زیادی در خصوص آن وضع گشته است. پس از ازدواج مرد وظیفه دارد که ‌تمام مخارج متعارف زندگی زن از جمله پوشاک، مسکن، هزینه‌های درمان، خوراک و… را تامین کند که به این کار پرداخت نفقه گفته می‌شود. زن نیز در قبال دریافت نفقه وظیفه دارد که از همسرش تمکین کند. اما در برخی موارد دیده می‌شود با وجود تمکین زن مرد از پرداخت نفقه به او خودداری می‌کند که در این صورت جرم ترک انفاق صورت گرفته است و زن می‌تواند با رجوع به دادگاه خواهان مطالبه نفقه خود شود.

شکایت ترک انفاق | مجازات جرم ترک انفاق چیست‌‌ ؟

برای جرم ترک انفاق قانونگذاران مجازات مشخص شده‌‌ای را در نظر گرفته‌اند. طبق قانون هر فردی که مرتکب جرم ترک انفاق شود و دلیل موجهی مانند عدم‌ تمکین زن را نیز برای این کار نداشته باشد دادگاه او را به حبس از سه ماه و یک روز تا پنج ماه محکوم‌ خواهد کرد. در ماده ۵۳ قانون حمایت ار خانواده آمده است هرگاه فردی با دارا بودن شرایط مالی خوب از پرداخت نفقه همسر خودداری کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌گردد.

مراحل و نحوه شکایت کیفری ترک انفاق زوجه

در مرحله اول زن می‌بایست شکواییه ترک‌ انفاق زوجه را به دادسرای محل سکونت خود ارائه کند و از شوهر شکایت نماید. دادسرا موضوع شکایت را بررسی می‌کند و چنانچه شرایط لازم موجود باشند مرد به مجازات ترک‌ انفاق کیفری محکوم ‌خواهد گردید. اما در برخی موارد نیز مرد می‌تواند از اعمال مجازات خود جلوگیری کند. هرگاه مرد اثبات کند که به علت عدم تمکین زن به او نفقه پرداخت نکرده است شکایت نتیجه مطلوب نخواهد داشت. همچنین اگر مرد مدارکی را ارائه کند که طبق آن مدارک اثبات شود نفقه را پرداخت کرده است باز هم شکایت ادامه نخواهد داشت و مرد مجازات نمی‌شود. زن می‌بایست حتما اثبات کند که از شوهر تمکین نموده است و یا در صورت عدم تمکین دلایل موجهی مثل بیماری‌های مقاربتی مرد و… را به دادگاه ارائه کند تا بتوان مجازات ترک انفاق را برای مرد اعمال نمود.

نکته مهم: مجازات ترک انفاق تنها در صورتی برای مرد اعمال می‌شود که ‌او شاکی خصوصی داشته باشد و زن ار او شکایت کرده باشد، در غیر این‌صورت مجازاتی برای مرد در نظر گرفته نخواهد شد. همچنین مرد باید با وجود توان مالی از پرداخت نفقه سر باز زند و در صورت عدم توان مالی مجازات نمی‌شود.

سوالات متداول

ترک انفاق به چه معناست‌‌ ؟

ترک انفاق به معنای پرداخت نکردن نفقه بدون دلیل موجه توسط مرد می‌باشد.

آیا ترک انفاق شامل مجازات می‌شود‌‌ ؟

بله قانونگذار برای این جرم مجازاتی را نیز در نظر گرفته است که در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت کیفری ترک انفاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت کیفری ترک انفاق پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: شکایت ترک انفاق ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ظهر نویسی در اسناد تجاری به منظور مختلف انجام می‌شود. امروزه اشخاص اسناد تجاری زیادی را برای معاملاتشان بین خود رد و بدل می‌کنند که قانونگذار از این اسناد نام برده است و قوانین مربوط به آن‌ها را در قانون جای‌ نهاده است. ظهر نویسی یکی از فعل‌هایی است که به این اسناد مربوط می‌شود و در بسیاری از مواقع ممکن است باعث سود طرفین و یا حتی ضرر طرفین بشود. ظهرنویسی در واقع به معنای درج واژه‌های تعهد آور در این اسناد تجاری است که ممکن است به صورت درست و تعهد آور نوشته شود و یا نوشته و جمله‌ای نوشته شود که فاقد اثر و تعهد برای طرفین باشد در این مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم. در صورتی که در این باره با سوالات یا مسائلی روبه رو هستید، می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : ظهر نویسی در اسناد تجاری

 

تعریف ظهر نویسی در اسناد تجاری

گر چه عبارت ( ظهرنویسی ) به‌معنای لغوی پشت‌نویسی شناخته می‌شود ولی معنای حقوقی آن درج هر عبارت تعهدآور یا موثر در سند تجاری، چه در روی آن و چه در پشت آن، از جانب شخصی غیر از صادرکننده سند تجاری است. برای آشنایی با سایر قوانین مربوط به اسناد تجاری کلیک کنید.

 

شرح طریقه ظهر نویسی طبق قانون بر اساس اقسام و انواع ظهر نویسی

ظهرنویسی انتقالی

انتقال مبلغ سند تجاری توسط دارنده سند تجاری به شخص دیگر را ظهرنویسی انتقالی می‌گویند. پس از انتقال، شخص منتقل‌الیه دارنده سند تجاری می‌شود و شخص ناقل، ظهرنویس می‌شود.

ظهرنویسی وثیقه‌ای

یعنی دارنده سند تجاری آن را ظهرنویسی کند ولی در این حالت به‌واسطه این ظهرنویسی، مبلغ سند تجاری را به دیگری منتقل نکند بلکه فقط سند تجاری را به عنوان وثیقه طلب یکی از طلبکارانش ظهرنویسی می‌کند. بدین منظور که اگر دین خود را به طلبکارش تادیه نکند طلبکارش بتواند از محل وصول مبلغ آن سند تجاری به طلب خود دست پیدا کند.

ظهرنویسی وکالتی

یعنی دارنده سند تجاری آن را ظهرنویسی کند ولی به‌واسطه این ظهرنویسی مبلغ سند تجاری را به دیگری منتقل نکند بلکه فقط به دیگری وکالت در دریافت وجه سند تجاری یا دیگر اعمال مرتبط با سند تجاری مثل دریافت گواهی عدم پرداخت را بدهد.

شرایط لازم ظهر نویسی جهت انتقال چک یا دیگر اسناد

۱. یک عقد است که بین ظهرنویس و منتقل‌الیه منعقد می‌شود.

۲. از عقود تشریفاتی است زیرا با امضای ظهرنویس به عمل می‌آید.

۳. از عقود عینی است زیرا منوط به قبض سند توسط انتقال‌گیرنده است.

۴. در ظهرنویسی قید تاریخ و اسم منتقل‌الیه الزامی نیست.

۵. در ظهرنویسی صرف امضا کفایت می‌کند.

 اوصاف ظهرنویسی جهت وکالت

۱. ظهرنویسی به عنوان وکالت در صورتی احراز می‌شود که ظهرنویس، وکالت در وصول را در پشت یا روی سند قید کرده باشد یا از شواهد چنین فهمیده شود.

۲. وکیل مزبور حق وصول وجه سند تجاری، اعتراض نکول، اعتراض عدم تادیه و اقامه دعوا را دارد مگر اینکه در ظهرنویسی سند تجاری خلاف آن تصریح شده باشد.

۳. ظهرنویسی وکالتی در موارد سکوت قانون تجارت تابع مقررات وکالت مدنی است.

۴. گر چه سند تجاری در وجه شخص معین قابل ظهرنویسی جهت انتقال نیست اما قابل ظهرنویسی جهت وکالت در وصول می‌باشد.

 

تاریخ ظهرنویسی

۱. در ظهرنویسی درج تاریخ لازم نیست اما اگر ظهرنویسی تاریخ داشته باشد و این تاریخ، تاریخی مقدم بر تاریخ ظهرنویسی قید شود، در این صورت ظهرنویس، جاعل شناخته می‌شود.

۲. اگر در ظهرنویسی تاریخ موخری به عنوان تاریخ ظهرنویسی قید شود بلااشکال است زیرا این امر دلالت بر آن دارد که قصد ظهرنویس آن بوده که منتقل‌الیه از زمانی در آینده مالک سند تجاری شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ظهر نویسی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ظهر نویسی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.
فرق ظهر نویسی با ضمانت چیست؟

ظهر نویس و ضامن در قانون تعریف مجزایی دارند. ظهر نویس کسی است که سند تجاری در وجه او صادر شده و با ظهر نویسی آن را به شخص دیگری انتقال می‌دهد. در مقابل دارنده سند تجاری ظهر نویس و صادر کننده سند مسئول هستند. اما ضامن شخص ثالثی است که صادر کننده را جهت براورده کردن تعهدات ضمانت می‌کند و رابطه تضامنی با دارنده سند تجاری ندارد.



:: برچسب‌ها: ظهر نویسی در اسناد تجاری ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همان طور که می‌دانید اعدام یکی از مجازات‌های کیفری است که برای عده‌ای از مجرمین اجرا می‌شود. اما آیا می‌دانید که اعد‌ام به چند روش صورت می‌گیرد؟ و یا چه کسانی محکوم به اعد‌ام می‌شوند؟ اعد‌ام در تاریخ حقوق کیفری از سنگین‌ترین مجازات‌های بشر است که موفقان و مخالفان مربوط به خودش را دارد. ما در این مقاله به بررسی اعد‌ام و همچنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع: اعدام 

تعریف

اعدام در اصطلاح فقه و حقوق عبارت است از مجازات مرگ برای ارتکاب یک سری از جرم‌های خاصی که در قانون آمده است که از سوی دادگاه و مراجع قضایی صادر می‌شود.

یکی از منابع مهمی که ما در این زمینه می‌توانیم از آن استفاده کنیم قرآن می‌باشد. مجازات اعدام در اسلام وجود دارد.

انواع اعدام

دار زدن، سوزاندن، سنگسار، اتاق گاز، تزریق سم، خفه کردن، صندلی الکتریکی و…

اعد‌ام در حقوق اسلامی

اعدام در حقوق اسلامی به چند دسته تقسیم می‌شود:

اعدام قصاصی: این اعدام زمانی انجام می‌شود که شخص مرتکب قتل عمد شده باشد. البته که این مورد باز هم شرایطی دارد که یکی از آن‌ها درخواست شاکی خصوصی است.

توصیه می‌کنیم مقاله اجرای قصاص نفس را مطالعه نمایید.

اعدام حدی: مجازات حدی بدین معناست که خود جرم، شرایط اثبات و مجازات آن در شرع اسلام آمده است و شرایط ثابتی دارد. پس چنانچه جرایم حدی وقوع یابند و شرایط اثبات آنان نیز فراهم باشد اجرای حد واجب می‌گردد. در اسلام مجازات اعدام به عنوان حد برخی از جرایم در نظر گرفته شده است.

پس ا‌عدام حدی مجازات مرگی است که شارع مقدس آن را تعیین نموده و کسی نمی‌تواند آن را به کمتر از مرگ تقلیل دهد حتی قاضی و حاکم اسلامی.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع حد را مطالعه نمایید.

موارد اعدام حدی

زنا در برخی موارد از جمله زنای محصنه یا زنای با محارم یا تجاوز به عنف یا لواط غیر مسلمان با مسلمان مجازات اعد‌ام دارد.

توصیه می‌کنیم مقاله زنای محصنه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله زنا یا تجاوز به عنف را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله تعریف لواط را مطالعه نمایید.

تکرار جرایم حدی: مثلا اگر کسی سه بار مرتکب جرم شرب خمر شده و هر سه بار هم حد بر وی جاری شده است، اگر برای بار چهارم باز هم مرتکب شرب خمر شود مجازات وی اعد‌ام است.

سومین نوع از جرایمی که موجب مجازات اعد‌ام حدی می‌باشند جرایم علیه دین و امنیت است که شامل محاربه و ارتداد می‌باشند.

چه جرائمی موجب حکم اعدام می‌شوند ؟

همان طور که در بالا توضیح دادیم برخی جرایم مانند لواط و محاربه و تجاوز به عنف حکمشان از قبل در اسلام تعیین شده و مجازات آن‌ها اعدام است. مبارزه مسلحانه با حکومت اسلامی و افساد فی الارض هم حکم اعدام دارند. ولی برخی جرایم نیز بنا به مقتضیات زمانه مشمول حکم اعدام گشته‌اند مثلا فساد گسترده اقتصادی.

تشریفات اجرای حکم اعدام

زمان اجرای حکم اعد‌ام معمولا طلوع آفتاب است مگر این که خود دادگاه یک زمان مشخصی را اعلام کرده باشد.

برای تشریفات آن هم می‌توان مواردی را نام برد از جمله:

جدا کردن محکوم از سایر زندانی‌ها به مدت 24 ساعت.

مطلع کردن خانواده او.

مطلع کردن مقامات ذی ربط.

معاینه محکوم قبل از اجرای حکم.

و . . .

چه کسانی باید در زمان اجرای حکم اعدام حاضر باشند ؟

طبق قانون آیین دادرسی کیفری اشخاص زیر باید در زمان اجرای حکم حاضر باشند:

قاضی صادر کننده حکم.

رئیس اداره زندان یا قائم مقام وی.

فرمانده نیروی انتظامی محل یا قائم مقام وی.

پزشک قانونی یا پزشک معتمد.

 یکی از روحانیون یا افراد بصیر برای انجام تشریفات دینی و مذهبی.

منشی دادگاه.

وکیل محکوم علیه.

موانع اجرای اعدام

1 – درخواست عفو.

توصیه می‌کنیم مقاله آشنایی با درخواست عفو را مطالعه نمایید

2 – زنی که در ایام بارداری یا نفاس است.

3 – زن شیر ده در ایامی که طفل وی شیرخوار است حداکثر به مدت دو سال.

4 – بیماری شدید محکوم به نحوی که قادر به ایستادن در روی پاهای خود نباشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعد‌ام، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعد‌ام پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع: اعدام 



:: برچسب‌ها: اعدام ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جرائم انواع و اقسام مختلفی دارند و در قانون ما برای هر جرمی‌ مجازاتی در نظر گرفته شده است. هر عملی که خلاف قانون کشور باشد طبق نظر قانونگذاران جرم تلقی می‌شود و فرد مجرم نیز مستحق مجازات است. ورود به عنف نیز یکی از جرائمی می‌باشد که قانونگذاران به آن پرداخته‌اند. در ادامه قصد داریم در مورد جرم ورود به عنف و مجازات آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : ورود به عنف

جرم ورود به عنف چیست‌‌ ؟

‌‌ورو‌د به عنف یکی از جرائمی می‌‌باشد که در قانون کشور ما برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. ‌‌ورو‌د به عنف به معنای ‌‌ورو‌د به خانه دیگری بدون اجازه او می‌باشد یا حتی در صورتی که ورود به خانه با رضایت صاحبش باشد اما او پس از ‌‌ورو‌د بخواهد که فرد خارج شود در صورت مقاومت فرد و خارج نشدن می‌توان گفت که ‌‌ورو‌د به عنف صورت گرفته است. برای مثال برخی افراد به قصد سرقت اموال دیگران به خانه آن‌ها وارد می‌شوند که در هر حال این جرم محقق گشته و فرد صاحبخانه می‌تواند در دادگاه از مجرم شکایت کند.

در چه مواردی و‌رود به عنف جرم نیست‌‌ ؟

با وجود اینکه منزل هر فرد حریم شخصی او به حساب می‌آید و ‌‌ورو‌د بدون اجازه به آن جرم شناخته شده است اما بازهم قانونگذار شرایطی را در نظر گرفته است که طبق این شرایط ‌‌ورو‌د به خانه افراد امری ضروری بوده و حتی تفتیش خانه نیز جرم تلقی نمی‌شود.

در برخی موارد بازپرس و قاضی دادگاه طی صدور حکمی برای یافتن متهم یا مجرم‌ یا ادله اثبات جرم اقدام به تفتیش و ‌‌ورو‌د به منزل دیگران می‌کنند که این کار تنها با دارا بودن حکم و مجوز قانونی امکانپذیر خواهد بود. در این مورد اگر صاحبخانه با این عمل مخالف باشد مامورین اجرا می‌توانند بدون اجازه او نیز این کار را انجام دهند زیرا حکم دادگاه برای تفتیش خانه کافی است و در اولویت قرار دارد.

مجازات جرم ورود به عنف

برای جرم ‌‌ورو‌د به عنف مجازات مشخصی در نظر گرفته شده است. چنانچه فردی بدون اجازه صاحبخانه وارد منزل او شود و یا اینکه پس از ‌‌ورو‌د به منزل در صورت درخواست او برای خروج از این کار امتناع کند و از خانه خارج نشود مرتکب جرم ‌‌ورو‌د به عنف شده است و طبق قانون به یک تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد. اگر مجرمین دو نفر یا بیشتر باشند و حداقل یکی از آن‌ها‌ دارای سلاح بوده باشند به یک ‌تا ‌سه سال حبس محکوم خواهند شد.

نحوه شکایت از مجرمین ورود به عنف چگونه است‌‌ ؟

برای شکایت از مرتکبین ‌‌ورو‌د به عنف صاحب ملک می‌تواند به دادسرا مراجعه کند و با ارائه شکواییه ‌‌ورو‌د به عنف از دادسرا بخواهد که به شکایت او رسیدگی کند. دادسرا ابتدا احتمال انجام عمل خلاف قانون را بررسی می‌کند و سپس پرونده را به دادگاه کیفری می‌فرستد تا در آنجا وقوع جرم بررسی و مجازات مجرم تعیین شود.

سوالات متداول

آیا ‌‌ورو‌د به خانه دیگران بدون اجازه جرم است‌‌ ؟

بله این عمل جرم بوده و ‌‌ورو‌د به عنف نام دارد.

اگر مجرمین ‌‌ورو‌د به عنف دارای سلاح باشند شامل چه مجازاتی می‌شوند‌‌ ؟

در این صورت به یک تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص و‌رود به عنف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ور‌ود به عنف پاسخ دهند.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : ورود به عنف

 

 



:: برچسب‌ها: ورود به عنف ,
:: بازدید از این مطلب : 0

|

امتیاز مطلب : 0

|

تعداد امتیازدهندگان : 0

|

مجموع امتیاز : 0

تاریخ انتشار : جمعه 12 آذر 1400 | نظرات (0)

 

توقیف اموال

نوشته شده توسط : vakiel

افراد در جامعه دارای حقوق قانونی ‌‌می‌باشند و هیچکس اجازه ندارد حقوق دیگری را ضایع کند و یا نسبت به آن‌‌‌‌ها ‌‌‌‌بی‌توجه باشد. برای مثال هیچ فردی نمی‌تواند اموال فرد دیگر را بدون اجازه‌اش از او بگیرد و مالک آن‌‌‌ها شود. توقیف اموال نیز یکی از احکامی است که در همین خصوص صادر ‌‌می‌شود‌. در ادامه قصد داریم در مورد توقیف اموال و فروش مال توقیف شده توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : توقیف اموال

توقیف اموال به چه معناست‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفتیم توقیف ا‌موال یکی از احکامی ‌‌می‌باشد که توسط قاضی در دادگاه صادر ‌‌می‌شود. تو‌‌قیف اموال حکمی است که برای افراد بدهکار صادر خواهد شد. هرگاه فردی دارای بدهی باشد و از پرداخت بدهی‌‌‌های خود به شخص طلبکار امتناع نماید حکم توقیف اموال‌‌ برای او صادر ‌‌می‌شود. با صادر شدن این‌‌ حکم فرد تا یک مدت زمان مشخص شده توسط دادگاه حق هیچگونه تصرفی در اموال خود را ندارد و با وجود اینکه مالک آن‌ اموال است نمی‌تواند آن‌‌‌ها را بفروشد یا اجاره بدهد.

حال شاید برایتان سوال شود که حکم توقیف اموال به چه دلیلی صادر ‌‌می‌شود؟ که در این باره باید بگوییم حکم‌ توقیف ا‌موال به این دلیل صادر ‌‌می‌شود که ممکن است فرد بدهکار ا‌موالش را از دسترس خارج کند و یا بفروشد که در صورت صادر شدن این حکم دیگر امکان انجام چنین کاری برای او وجود نخواهد داشت. برای مثال فردی دارای یک طلبکار ‌‌می‌باشد و موظف است که خانه خود را بفروشد و بدهی خود را بپردازد اما از انجام این کار خودداری نموده و خانه را از دسترس خارج ‌‌می‌کند که در این صورت قاضی باید از قبل حکم توقیف اموال را صادر نماید تا مانع این کار او شود.

نکته: صدور حکم تو‌قیف اموال منوط به درخواست طلبکار است.

جرم فروش اموال توقیف شده

اموالی که به واسطه صدور حکم ‌تو‌قیف اموال توسط قاضی توقیف ‌‌می‌شوند طبق قانون دیگر امکان خرید و فروش و معامله را ندارند و مالک حق ندارد مال توقیف شده خود را بفروشد. اما در برخی موارد دیده ‌‌می‌شود که مال توقیف شده‌‌ توسط مالکش به فروش ‌‌می‌رسد که در این باره باید بگوییم فروش مال توقیف شده جرم به حساب ‌‌می‌آید و هر فردی که مرتکب این جرم شود مجازات ‌‌می‌شود. برای مثال فردی خانه‌‌‌‌ای دارد که در توقیف ‌‌می‌باشد اما با آگاهی کامل از اینکه خانه توقیف شده است اقدام به فروش آن ‌‌می‌کند که در این صورت فرد مجرم شناخته خواهد شد زیرا دلیل صدور حکم‌ توقیف ا‌موال در واقع جلوگیری از فروش و از دسترس در آوردن مال ‌‌می‌باشد.

مجازات فروش مال‌‌ توقیف شده چیست‌‌‌‌ ؟

همانطور‌‌ که در بالا گفته شد فروش مال توقیف شده جرم‌ به شمار ‌‌می‌رود و‌ برای آن‌ مجازاتی در نظر گرفته شده است. مجازات فروش مال توقیف شده تحمل حبس از سه ماه تا یک سال ‌‌می‌باشد که با توجه به میزان جرم فرد مشخص ‌‌می‌شود. اما در هر صورت میزان حبس برای این جرم باید از سه ماه کمتر و از یک سال بیشتر نشود. قاضی در صورتی ‌‌می‌تواند مجرم را مجازات کند که عامدانه این کار را انجام داده باشد.

سوالات متداول

حکم‌ توقیف ا‌موال به چه دلیل صادر ‌‌می‌شود‌‌‌‌ ؟

حکم‌ توقیف ا‌موال به منظور جلوگیری از خارج نمودن مال از دسترس، فروش و تصرف مال توقیف شده صادر ‌‌می‌شود.

مجازات فروش اموال توقیف شده چیست‌‌‌‌ ؟

مجازات فروش اموال توقیف شده مابین سه ماه تا یک سال زندان ‌‌می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تو‌قیف اموال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تو‌قیف اموال پاسخ دهند.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : توقیف اموال



:: برچسب‌ها: توقیف اموال ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جرائم انواع و اقسام مختلفی دارند و در قانون ما برای هر جرمی‌ مجازاتی در نظر گرفته شده است. هر عملی که خلاف قانون کشور باشد طبق نظر قانونگذاران جرم تلقی می‌شود و فرد مجرم نیز مستحق مجازات است. ورود به عنف نیز یکی از جرائمی می‌باشد که قانونگذاران به آن پرداخته‌اند. در ادامه قصد داریم در مورد جرم ورود به عنف و مجازات آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : ورود به عنف

جرم ورود به عنف چیست‌‌ ؟

‌‌ورو‌د به عنف یکی از جرائمی می‌‌باشد که در قانون کشور ما برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. ‌‌ورو‌د به عنف به معنای ‌‌ورو‌د به خانه دیگری بدون اجازه او می‌باشد یا حتی در صورتی که ورود به خانه با رضایت صاحبش باشد اما او پس از ‌‌ورو‌د بخواهد که فرد خارج شود در صورت مقاومت فرد و خارج نشدن می‌توان گفت که ‌‌ورو‌د به عنف صورت گرفته است. برای مثال برخی افراد به قصد سرقت اموال دیگران به خانه آن‌ها وارد می‌شوند که در هر حال این جرم محقق گشته و فرد صاحبخانه می‌تواند در دادگاه از مجرم شکایت کند.

در چه مواردی و‌رود به عنف جرم نیست‌‌ ؟

با وجود اینکه منزل هر فرد حریم شخصی او به حساب می‌آید و ‌‌ورو‌د بدون اجازه به آن جرم شناخته شده است اما بازهم قانونگذار شرایطی را در نظر گرفته است که طبق این شرایط ‌‌ورو‌د به خانه افراد امری ضروری بوده و حتی تفتیش خانه نیز جرم تلقی نمی‌شود.

در برخی موارد بازپرس و قاضی دادگاه طی صدور حکمی برای یافتن متهم یا مجرم‌ یا ادله اثبات جرم اقدام به تفتیش و ‌‌ورو‌د به منزل دیگران می‌کنند که این کار تنها با دارا بودن حکم و مجوز قانونی امکانپذیر خواهد بود. در این مورد اگر صاحبخانه با این عمل مخالف باشد مامورین اجرا می‌توانند بدون اجازه او نیز این کار را انجام دهند زیرا حکم دادگاه برای تفتیش خانه کافی است و در اولویت قرار دارد.

مجازات جرم ورود به عنف

برای جرم ‌‌ورو‌د به عنف مجازات مشخصی در نظر گرفته شده است. چنانچه فردی بدون اجازه صاحبخانه وارد منزل او شود و یا اینکه پس از ‌‌ورو‌د به منزل در صورت درخواست او برای خروج از این کار امتناع کند و از خانه خارج نشود مرتکب جرم ‌‌ورو‌د به عنف شده است و طبق قانون به یک تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد. اگر مجرمین دو نفر یا بیشتر باشند و حداقل یکی از آن‌ها‌ دارای سلاح بوده باشند به یک ‌تا ‌سه سال حبس محکوم خواهند شد.

نحوه شکایت از مجرمین ورود به عنف چگونه است‌‌ ؟

برای شکایت از مرتکبین ‌‌ورو‌د به عنف صاحب ملک می‌تواند به دادسرا مراجعه کند و با ارائه شکواییه ‌‌ورو‌د به عنف از دادسرا بخواهد که به شکایت او رسیدگی کند. دادسرا ابتدا احتمال انجام عمل خلاف قانون را بررسی می‌کند و سپس پرونده را به دادگاه کیفری می‌فرستد تا در آنجا وقوع جرم بررسی و مجازات مجرم تعیین شود.

سوالات متداول

آیا ‌‌ورو‌د به خانه دیگران بدون اجازه جرم است‌‌ ؟

بله این عمل جرم بوده و ‌‌ورو‌د به عنف نام دارد.

اگر مجرمین ‌‌ورو‌د به عنف دارای سلاح باشند شامل چه مجازاتی می‌شوند‌‌ ؟

در این صورت به یک تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص و‌رود به عنف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ور‌ود به عنف پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: ورود به عنف ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 آذر 1400 | نظرات ()