نوشته شده توسط : vakiel

حمایت از کارگران در قانون کار چگونه است؟ در جامعه مدنی کنونی کارگران به عنوان بازوان محرک جامعه نقش به سزایی را‌‌‌‌ ایفا ‌می‌کنند. قطعا رشد و بالندگی یک جامعه تا حد زیادی در گرو داشتن نیروی کاری جوان و پویا است. اما همانطور که کارگران به کار و تولید مشغول هستند و وظائف خود را در قبال جامعه انجام ‌می‌دهند در مقابل نیز جامعه و قانون باید از آن‌ها حمایت نماید. در همین راستا برای دفاع از حقوق کارگران و حمایت از آن‌ها قانونگذار در سال 1369 قانون کار را به تصویب رساند. در‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب به بررسی حمایت از کارگران در قانون کار می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: حمایت از کارگران در قانون کار | قوانین حامی حقوق کارگر – ضمانت اجرا

ماهیت کلی قانون کار

در سال 1369 قانون کار در 203 ماده و چندین تبصره از سوی مجلس شورای اسلامی‌ به تصویب رسید.‌‌‌‌‌‌‌ این قانون دارای دوازده فصل می‌باشد که در آن قانونگذار سعی در‌‌‌‌ ایجاد تعادل و تناسب در روابط میان کارگر و کارفرما نموده است.‌‌‌‌‌‌‌ این قانون به مسائل مختلف از جمله جرائم و مجازات‌ها، شورای عالی کار، خدمات رفاهی کارگران، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و… پرداخته است.

با یک نگاه کلی به‌‌‌‌‌‌‌ این قانون می‌توان گفت اگرچه هم حقوق کارفرمایان و هم کارگران در‌‌‌‌‌‌‌ این قانون آمده است اما طرف حمایت از کارگران سنگینی ‌می‌کند. از‌‌‌‌‌‌‌ آن رو که کارگران قشر زحمت کش و آسیب پذیر‌‌‌‌‌‌‌ کشور هستند در‌‌‌‌‌‌‌ این قانون حمایت از آنان در اولویت قرار گرفته است.

برای آشنایی با شرایط کارگاه در قانون کار کلیک کنید.

حمایت از کارگران در قانون کار

در قانون کار در فصل سوم از ماده 34 تا 84 به موضوع حمایت از کارگران در بخش‌های مختلف پرداخته شده است. در مبحث اول دستمزد کارگر بررسی شده است. برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگران حداقل دستمزد یک کارگر تعیین شده است و نمی‌توان به کمتر از آن توافق نمود.

در مبحث دوم در مورد ساعات کاری صحبت شده است و بر این اساس نباید از 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته بیشتر باشد. قطعا ساعات کار زیاد برای جسم و روح کارگران زیان آور است و باعث آسیب به آنان می‌شود. به همین خاطر قانون برای‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع محدودیت ‌‌‌‌ایجاد کرده است و حتی زمان شروع و پایان ساعت کاری را هم مدنظر قرار داده است.

در مبحث سوم مرخصی و تعطیلات کارگران مورد توجه قرار گرفته و قانون گذار داشتن مرخصی و استراحت کردن برای تجدید قوا را حق مسلم یک کارگر می‌داند.

در فصل چهارم و پنجم به موضوع کار زنان و نوجوانان پرداخته شده است. با توجه به‌‌‌‌‌‌‌ این که از نظر جسمی‌ زنان و نوجوانان ضعیف‌تر و آسیب پذیر‌تر هستند در بخش جداگانه به موضوع آنان پرداخته شده است. با توجه به‌‌‌‌‌‌‌ این قانون نمی‌توان زنان را به انجام کارهای دشوار و زیان آور و همچنین کار با وسایل مکانیکی مجبور کرد. همچنین زنان در صورت بارداری می‌توانند از امتیاز مرخصی زایمان استفاده نمایند.

در مورد نوجوانان نیز نسبت به اشخاص بالغ به میزان 30 دقیقه ساعت کاری کمتری در نظر گرفته شده است و نباید آن‌ها را به کاری که بر خلاف سلامتی آن‌ها باشد مجبور کرد.

در سایر مواد نیز به حمایت از سلامتی جسمی ‌و روحی کارگران پرداخته شده است.

برای آشنایی با قوانین مربوط به مرخصی کارگر کلیک کنید.

ضمانت اجرای قانون کار | حمایت از کارگران در قانون کار

برای‌‌‌‌‌‌‌ اینکه کارگر و کارفرما هر دو به‌‌‌‌‌‌‌ این قانون پایبند باشند در ضمن ماده 171 قانون کار ذکر شده است که در صورت تخلف از مواد‌‌‌‌‌‌‌ این قانون شخص متخلف به مجازات حبس، جریمه نقدی و یا هر دو محکوم ‌می‌گردد. در ادامه ماده ذکر شده است که اگر‌‌‌‌‌‌‌ این نقض قانون باعث قطع یا نقص عضو و یا فوت کارگر شود علاوه بر تمام مجازات مطرح شده در‌‌‌‌‌‌‌ این قانون شخص کارفرما به مجازات جرم مقتضی مانند دیه در قانون مجازات اسلامی‌ محکوم ‌می‌گردد.

همچنین بر اساس نص ماده 8 قانون کار تمام مفاد مذکور در قرارداد کار و یا مواردی که بعدا اضافه می‌شود در صورتی که بر خلاف‌‌‌‌‌‌‌ این قانون باشد غیر نافذ هستند و کارفرما حق ندارد مزایای کمتری نسبت به‌‌‌‌‌‌‌ این قانون برای کارگر در نظر بگیرد.

برای آشنایی با فرایند شکایت از کارفرما کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد حمایت از کارگران در قانون کار می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرامی ‌وکیل دات کام از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حمایت از کارگران در قانون کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حمایت از کارگران در قانون کار پاسخ دهند.

 

 

 

سوالات متداول

ماهیت قانون کار چیست ؟

قانون کار ماهیت حمایتی از کارگران دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.      

در صورت تخلف از قانون کار شخص چه مجازاتی می‌شود ؟

در قانون کار برای شخص متخلف مجازات‌های نقدی و حبس در نظر گرفته شده است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه بخشی از قانون کار به حمایت از کارگر پرداخته شده است ؟

در فصل سوم از ماده 34 تا 84 قانون کار که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: حمایت از کارگران در قانون کار | قوانین حامی حقوق کارگر – ضمانت اجرا ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا شما با سامانه توسعه تجارت آشنا هستید؟ کشورها همواره در پی گسترش دادن توانایی تجاری و صادرات خود هستند. با اقداماتی مثل تصویب قوانین برای آسان‌سازی امر صادرات سعی در افزایش حجم صادرات و رشد اقتصادی دارند. کشور ایران نیز سازمان توسعه تجارت ایران را به همین منظور ایجاد ساخت. سازمان توسعه تجارت ایران نیز مانند سایر سازمان‌های دولتی یک سامانه اختصاصی به خود را به نام سامانه توسعه تجارت ایران ایجاد نمود. در ادامه این مطلب به معرفی این سامانه و نحوه بهره‌وری از آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: سامانه توسعه تجارت | نحوه ورود و ثبت نام در سامانه

سازمان توسعه تجارت ایران

کشور ایران برای گسترش تجارت خارجی و دستیابی به بازارهای هدف در خارج از مرز‌های ایران، سازمانی تحت عنوان سازمان توسعه تجارت ایران را ایجاد کرده است. سازمان توسعه تجارت ایران در این راستا تلاش می‌کند. تا با به‌کارگیری دانش جدید تجارت خارجی کشور را گسترش دهد و مدیریت صادرات ایران را تسهیل بخشد.

سازمان توسعه تجارت ایران با اهداف مشخصی ایجادشده است. که از اهداف سازمان توسعه تجارت ایران می‌توانیم. به توسعه بنگاه‌های تجاری به‌منظور افزایش میزان صادرات غیرنفتی، گسترش بازارهای صادرات، توسعه تجارت خارجی اشاره کنیم. همچنین ارائه تسهیلات به‌منظور گسترش صادرات، تنظیم مقررات برای توسعه فعالیت‌های تجاری نیز از دیگر اهداف سازمان توسعه تجارت به شمار می‌آید.
معرفی سامانه توسعه تجارت ایران

در خصوص سازمان توسعه تجارت ایران گفتیم که توسط دولت ایران برای گسترش و تسهیل صادرات تشکیل‌شده است. با توجه به اینکه تمامی سازمان‌های دولتی در مهروموم‌های اخیر اقدام به توسعه الکترونیکی خود نموده‌اند. سازمان توسعه تجارت ایران نیز به‌منظور ارائه خدمات خود اقدام به ایجاد یک سامانه الکترونیک اختصاصی به نام سامانه توسعه تجارت ایران نمود.

این سامانه الکترونیک توسعه تجارت ایران به نشانی tpo.ir در دسترس تاجران و متقاضیان قرار دارد. این سامانه دارای امکانات متعددی است. که این امکانات شامل مشوق‌های صادراتی، نمایشگاه‌ها و هیئت‌های تجاری، تعلیم مخصوص تجار، ارائه مشاوره‌های تجاری، مطالعات در خصوص بازار، آشنایی با مرکز‌های تجارت خارج از ایران، آمار و دستورالعمل‌های مربوط به تجار و سامانه‌ای برای شرکت‌های مدیریت صادرات می‌شود.

نحوه ورود به سامانه توسعه تجارت ایران

جهت ورود به سامانه توسعه تجارت ایران و استفاده از خدمات آن ابتدا باید سایت به نشانی tpo.ir را جستجو کنید و وارد سایت شوید. با ورود به سایت سامانه توسعه تجارت ایران امکانات و خدمات آن در دسترس شما قرار می‌گیرد. البته توجه داشته باشید شرط استفاده از برخی خدمات سامانه توسعه تجارت ثبت‌نام در این سامانه است.

ازجمله خدمات سامانه توسعه تجارت که دسترسی به آن مشروط به ثبت‌نام در سامانه است می‌توانیم به خدمات کلینیک مشاوره صادرات اشاره کنیم. شما برای استفاده از این خدمات مشروط به ثبت‌نام ابتدا باید مراحل ثبت‌نام را تکمیل کنید. بعد از ثبت‌نام در سامانه، گزینه ورود را انتخاب نمایید. بدین ترتیب با استفاده از نام کاربری و رمز عبور به‌حساب ایجادشده خود در سامانه وارد می‌گردید. و تمامی امکانات سامانه توسعه تجارت در دسترس شما قرار می‌گیرد.

بنابراین همان‌طور که گفتیم برای ورود به سامانه توسعه تجارت ابتدا باید وارد سایت tpo.ir شویم. و در صورتی که از قبل ثبت‌نام کرده‌اید گزینه ورود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب گزینه ورود در صفحه پیش رو‌ی خود نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید و سپس دکمه ورود را انتخاب نمایید. در ادامه این مطلب نحوه ثبت‌نام در سامانه را آموزش می‌دهیم.
ثبت‌نام و عضویت در سامانه توسعه تجارت ایران

پیش‌تر اشاره کردیم که برای دسترسی به برخی از خدمات سامانه توسعه تجارت ایران حتماً باید در سامانه ثبت‌نام کنید. خدماتی نظیر کلینیک مشاوره صادرات که بهره‌مندی از آن مشروط به ثبت‌نام در سامانه توسعه تجارت ایران می‌باشد. بنابراین در این بخش قصد داریم نحوه ثبت‌نام و عضویت در سامانه توسعه تجارت ایران را آموزش می‌دهیم.

مراحل ثبت‌نام در سامانه توسعه تجارت چندان پیچیده نیست. جهت ثبت‌نام در سامانه توسعه تجارت ابتدا وارد سایت tpo.ir شوید. سپس گزینه ورود را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که پیش روی شما می‌آید افرادی که از پیش ثبت‌نام کرده‌اند با ورود رمز و نام کاربری خود و کلیک بر روی گزینه ورود،  وارد سایت می‌شوند. اما برای ثبت‌نام شما باید گزینه عضویت که در پایین گزینه ورود در این صفحه تعبیه‌شده است کلیک کنید.

با انتخاب گزینه عضویت، سامانه از شما اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، آدرس پست الکترونیک یا همان ایمیل و شماره تماس می‌خواهد. پس از تکمیل اطلاعات خواسته‌شده روی گزینه ثبت فرم بزنید تا ثبت‌نام شما انجام گیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مرکز وکیل دات کام شما عزیزان را در حل پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌‌‌می‌نماید. از جمله خدمات‌‌‌‌‌‌‌ این مرکز ‌‌‌‌می‌توان‌ به ارائه مشاوره حقوقی تهران و حل انواع پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه های دولتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه های دولتی پاسخ دهند.

سؤالات متداول

سازمان توسعه تجارت ایران چیست ؟

کشور ایران برای گسترش تجارت خارجی و دستیابی به بازارهای هدف در خارج از مرز‌های ایران، سازمانی تحت عنوان سازمان توسعه تجارت ایران را ایجاد کرده است.

سامانه توسعه تجارت ایران نیست ؟

سازمان توسعه تجارت ایران نیز به‌منظور ارائه خدمات خود اقدام به ایجاد یک سامانه الکترونیک اختصاصی به نام سامانه توسعه تجارت ایران نمود.

خدمات سامانه توسعه تجارت ایران چیست ؟

امکانات سامانه توسعه تجارت ایران شامل مشوق‌های صادراتی، نمایشگاه‌ها و هیئت‌های تجاری، تعلیم مخصوص تجار، ارائه مشاوره‌های تجاری، مطالعات در خصوص بازار و… می‌شود.



:: برچسب‌ها: سامانه توسعه تجارت | نحوه ورود و ثبت نام در سامانه ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نمونه دادخواست الزام به تمکین چگونه است؟ در حین عقد زن و شوهر در قبال یکدیگر دارای مسئولیت‌‌‌‌‌هایی ‌‌‌‌می‌شوند که می‌بایست به آن‌ها عمل نمایند. یکی از مسئولیت‌‌‌‌‌هایی که زن در حین عقد عهده دار آن می‌گردد تمکین از شوهر ‌‌‌‌می‌باشد.‌ زن موظف است از همسرش تمکین کند و تمام وظایفی را که حین عقد به عهده او قرار گرفته است انجام دهد، در غیر‌‌‌‌‌‌‌ این صورت مرد ‌‌‌‌می‌تواند به علت عدم تمکین از او در دادگاه شکایت نماید. در ادامه قصد داریم در مورد تمکین از همسر و نمونه دادخواست الزام به تمکین توضیحاتی را بیان نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نمونه دادخواست الزام به تمکین | رسیدگی به دعوای الزام به تمکین – هزینه دادرسی

عدم تمکین از شوهر به چه معناست ؟

زن موظف است که بعد از خوانده شدن عقد نکاح در منزل شوهر سکونت داشته باشد و از او حرف شنوی کند. همچنین موظف است که در برقراری رابطه زناشویی تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا نیاز‌‌‌‌‌های مرد را از‌‌‌‌‌‌‌ این لحاظ برطرف نماید. در صورتی که زن به‌‌‌‌‌‌‌ این موارد توجهی نکند مرتکب عدم تمکین از شوهر خود شده است و شوهر می‌تواند در دادگاه از او شکایت کند.

مرد در صورت عدم تمکین زن ‌‌‌‌می‌تواند با ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که زن را الزام به تمکین نماید. همچنین اگر به دادگاه ثابت شود که زن ناشزه است و از همسر خود تمکین ‌‌‌‌‌نمی‌کند دادگاه دیگر مرد را ملزم به پرداخت نفقه ‌‌‌‌‌نمی‌داند و حتی مرد ‌‌‌‌می‌تواند از دادگاه اجازه ازدواج دوم را نیز دریافت نماید.

دادخواست الزام به تمکین

مرد در صورت ناشزه بودن زن ‌‌‌‌می‌تواند طی ارائه دادخواستی او را الزام به تمکین نماید. در دادخواست الزام به تمکین ‌‌‌‌می‌بایست تما‌‌‌‌می مشخصات مرد و زن نوشته و به دادگاه ارائه شود. دادگاه نیز با بررسی دادخواست و خواسته مرد در صورتی که زن بدون هیچ دلیل منطقی و قانونی ناشزه باشد او را ملزم به تمکین از همسر خود خواهد کرد.

نمونه دادخواست الزام به تمکین

علاوه بر ذکر مشخصات در دادخواست عدم تمکین، مرد ‌‌‌‌می‌بایست خواسته خود از دادگاه را نیز ذکر نماید و بگوید که درخواست صدور حکم الزام به تمکین را دارد. متن یک دادخواست الزام به تمکین صحیح به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشد:

با سلام و عرض احترام خدمت ریاست محترم دادگاه خانواده

اینجاب….. در تاریخ….. با خانم…. اقدام به ازدواج نموده‌‌‌‌‌‌ام. همسر بنده به مدت سه ماه است که منزل را ترک نموده است، با او برای بازگشت تماس گرفته‌‌‌‌‌‌ام اما او از بازگشت به منزل خوداری نموده است. لذا از شما خواهشمند هستم که زوجه را به تمکین از بنده الزام نموده و همچنین خواهان رسیدگی سریع شما و صدور حکم مبنی بر الزام به تمکین زن (همسر خود) ‌‌‌‌می‌باشم. تقاضا دارم با اتکا به ماده ۱۱۰۲ ،۱۲۰۸ و ۱۱۱۴همسر بنده را به تمکین الزام نمایید.

هزینه دادخواست الزام به تمکین | نمونه دادخواست الزام به تمکین

دادخواست الزام به تمکین جزو دادخواست‌‌‌‌‌های مالی نیست و معمولا هزینه‌‌‌‌ای در برندارد، اگر هم هزینه‌‌‌‌ای دریافت شود بسیار کم خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مرکز وکیل دات کام شما عزیزان را در حل پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌‌‌می‌نماید. از جمله خدمات‌‌‌‌‌‌‌ این مرکز ‌‌‌‌می‌توان‌ به ارائه مشاوره حقوقی تهران و حل انواع پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه دادخواست الزام به تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست الزام به تمکین پاسخ دهند.

سوالات متداول

عدم تمکین به چه معناست ؟

ترک منزل، خودداری از انجام رابطه زناشویی و…. جزو مواردی هستند که با وجود آن‌‌‌‌‌ها زن ناشزه محسوب ‌‌‌‌می‌شود.

آیا ‌‌‌‌می‌توان از دادگاه درخواست الزام به تمکین زن را داشت ؟

بله

در دادخواست الزام به تمکین چه مشخصاتی ‌‌‌‌می‌بایست قید شوند ؟

مشخصات کلی زن و مرد مانند‌ نام، نام خانوادگی، تاریخ عقد و…. ‌‌‌‌می‌بایست قید شود.



:: برچسب‌ها: نمونه دادخواست الزام به تمکین | رسیدگی به دعوای الزام به تمکین – هزینه دادرسی ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا با مراجع شبه قضایی و وظایف آن‌ها آشنایی دارید؟ در جامعه ممکن است شهروندان از برخی تصمیمات ادارات دولتی دچار خسارت شوند. لذا باید بتوانند به طریقی نسبت به خسارت وارده اعتراض نمایند. بنابراین مراجعی تحت عنوان مراجع شبه قضایی ایجاد شد تا به این مشکل رسیدگی نماید. مراجع شبه قضایی، مراجعی هستند که به رسیدگی و حل دعاوی میان دولت و شهروندان می‌پردازند. در ادامه این مطلب به معرفی مراجع شبه قضایی، هدف تشکیل آن‌ها می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: مراجع شبه قضایی | انواع و جایگاه مراجع شبه قضایی

مراجع شبه قضایی چیست ؟

در جوامع امروزی به دلیل نقش پررنگ دولت مخصوصاً در نظام اقتصادی جامعه، ممکن است دعاوی میان شهروندان و ادارات دولتی ایجاد گردد. یکی از حقوق مسلم مردم توانایی اقامه دعوا علیه دولت‌ها است. این حق در ایران نیز به رسمیت شناخته می‌شود. بنابراین شرایط جامعه امروزی این‌گونه ایجاب می‌کند تا این دعاوی در مراجع خاصی و با اصول مخصوص به خود بررسی شوند.

به همین منظور مراجعی تحت عنوان مراجع شبه قضایی در ایران ایجاد گشتند. فلسفه ایجاد مراجع شبه قضایی این است که افرادی که به واسطه اعمال نهادهای دولتی دچار خسارت شدند. بتوانند با مراجعه به مکانی که توسط قانون پیش‌بینی‌شده است. احقاق حق نمایند و درخواست جبران خسارت وارده بر خود را داشته باشند.

مراجع شبه قضایی، زیرمجموعه قوه قضاییه نیستند. بلکه این مراجع تحت نظر قوه مجریه قرار دارند. بنابراین نمی‌توانیم این مراجع را به عنوان دادگاه معرفی نمود. با توجه حوزه‌های متعدد فعالیت‌های نهادهای دولتی و روابط متعدد دولت با شهروندان، مراجع شبه قضایی نیز دارای انواع متعددی است.

صلاحیت مراجع شبه قضایی

همان‌طور که اشاره کردیم مراجع شبه قضایی وظیفه رسیدگی به دعاوی میان شهروندان و نهادهای دولتی را دارند. همچنین این مراجع شبه قضایی زیرمجموعه قوه قضاییه نیستند بلکه تحت نظر قوه مجریه می‌باشند. بنابراین مراجع شبه قضایی صرفاً صلاحیت رسیدگی به آن دسته از شکایات و دعاوی را دارند. که توسط شهروندان علیه یکی از نهادهای دولتی و کشور مطرح شده باشد. صلاحیت این مراجع در خصوص رسیدگی به شکایات صراحتاً در قانون ذکرشده است. و خارج از آن نمی‌توانند به رسیدگی پرونده‌های دیگر که ماهیت قضایی دارند، بپردازند.

چرا به این مراجع، شبه قضایی می‌گوییم ؟

مراجع اداری رسیدگی به دعاوی میان شهروندان و دولت مراجعه شبه قضایی نامیده می‌شوند. اما چرا این مراجع عنوان مطلق قضایی ندارند؛ بلکه صرفاً آن‌ها را شبه قضایی می‌نامیم؟ تفاوت‌ها و شباهت‌های مراجع شبه قضایی با مراجع قضایی در چیست؟ چه چیزی موجب اطلاق عنوان «شبه قضایی» به آن‌ها شده است.

تفاوت مراجع شبه قضایی با مراجع قضایی

از یک طرف نمی‌توانیم عنوان قضایی به این مراجع بدهیم. چرا که جزئی از قوه قضایی نمی‌باشند. و در واقع تحت نظر قوه مجریه هستند. همچنین افرادی که در این مراجع به رسیدگی پرونده شکایات می‌پردازند و رأی می‌دهند قاضی نیستند.

هرچند ممکن است که قاضی نیز در میان افراد رأی‌دهنده وجود داشته باشد. اما در این پرونده‌ها رأی اکثریت ملاک عمل قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به اینکه این مراجع جزئی از قوه مجریه قرار می‌گیرند. بنابراین نام آن‌ها دادگاه، محکمه، دیوان و سایر عناوین مشابه مراجع قضایی نمی‌باشد. بلکه این مراجع با عنوان‌هایی نظیر کمیسیون حل اختلاف، سازمان، هیئت و… شناخته می‌شوند.

شباهت مراجع شبه قضایی با مراجع قضایی

اما از طرفی دیگر این مراجع به مراجع قضایی شباهت دارند. آراء صادره از این مراجع همانند مراجع قضایی اثر دارد. به این معنی که رأی صادره در مورد حقوق و تکالیف افراد توسط مرجع شبه قضایی لازم‌الاجرا می‌باشد. بنابراین از آن جهت که ساختار و نحوه رسیدگی به پرونده شکایات توسط مراجع شبه قضایی به دادگاه‌های دادگستری شباهت دارد. این مراجع را با وصف شبه قضایی تعریف می‌کنیم و آن‌ها را مراجع شبه قضایی می‌نامیم.

انواع مراجع شبه قضایی چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم حوزه‌های فعالیت دولت‌ها به خصوص در موضوع اقتصاد در جوامع امروزی بسیار گسترده شده است. در نتیجه تعدد حوزه‌های فعالیت دولت‌ها، روابط میان دولت با شهروندان نیز متعدد و متنوع خواهد شد. بنابراین امکان ورود خسارت به شهروندان توسط نهادهای دولتی در حوزه‌های مختلف وجود دارد. لذا لازم است مراجع شبه قضایی متخصص در هر یک از امور دولتی ایجاد شود.

امروزه با توجه به حوزه و زمینه فعالیت مراجع شبه قضایی انواع مختلفی از آن‌ها را می‌توانیم نام ببریم. به عنوان مثال می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

نهادهای شبه قضایی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات.

کمیسیون‌های شهرداری.

داوری در قوانین موضوعه.

امور اراضی و آب.

اقدامات سازمان‌ها و نهادها در برخی مسائل حقوقی.

ثبت اسناد و املاک.

هیئت‌های انتظامی رسیدگی به تخلفات.

هر یک از این مراجع شبه قضایی نامبرده خود  دارای چند دسته و اقسام مختلف هستند. و هر کدام از این اقسام وظیفه مخصوص به خود را دارند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مراجع شبه قضایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موضوعا پاسخ دهند.

سؤالات متداول

مراجع شبه قضایی به مراجعی گفته می‌شود ؟

به مراجعی که وظیفه رسیدگی به دعاوی میان شهروندان و نهادهای دولتی را دارند مراجع شبه قضایی می‌گوییم.

مراجع شبه قضایی زیرمجموعه چه نهادی از حکومت هستند ؟

این مراجع، زیرمجموعه قوه قضاییه نیستند. بلکه این مراجع تحت نظر قوه مجریه قرار دارند.



:: برچسب‌ها: مراجع شبه قضایی | انواع و جایگاه مراجع شبه قضایی ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مطالبه نفقه با چه روش هایی انجام می شود؟ نفقه یکی از حقوقی است که حین عقد به زن تعلق می‌گیرد. مرد ‌می‌بایست نفقه زن را پس از عقد به طور کامل پرداخت‌ نماید. برای مثال اگر زن قصد تهیه لباس و خوراک را داشته باشد مرد مسئول تامین نمودن آن‌‌‌ها است. اما دریافت نفقه نیز راه‌ها و مراحل قانونی خود را دارد که ‌می‌بایست طی شوند. در ادامه قصد داریم در مورد راه‌‌‌های مطالبه نفقه توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: مطالبه نفقه | راه‌ها و شیوه‌های مطالبه – پیامدهای حقوقی اقدام از طریق هر کدام

مطالبه نفقه

زن ‌می‌تواند هر گاه که بخواهد نفقه خود را از مرد مطا‌لبه کند و مرد نیز موظف است که نفقه را با توجه به اصول قانونی به او پرداخت نماید. مطالبه نفقه زمان خاصی ندارد و پس از عقد زن قادر به مطالبه آن خواهد بود. از آن جایی که نفقه شامل نیاز‌‌‌های ضروری زن برای زندگی ‌می‌باشد مرد ‌می‌بایست برای تامین آن تلاش متعارف کند.
چه راه‌‌‌هایی برای مطالبه وجود دارد ؟

راه‌‌‌های بسیار زیادی برای مطا‌لبه نفقه وجود دارد و زن ‌می‌تواند از طریق مراکز مربوطه اقدام به مطا‌لبه و دریافت نفقه خود نماید. در ادامه دو مورد از اصولی‌ترین راه‌‌‌های مطالبه نفقه را شرح داده‌‌‌‌ایم:

مطالبه نفقه از طریق دادگاه حقوقی

زن ‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی و ارائه دادخواستی از قاضی بخواهد که نفقه‌‌‌‌‌اش را از طریق توقیف و فروش اموال مرد وصول نماید. اگر مرد در قید حیات باشد نفقه از طریق اموالش و در صورت فوت از ترکه‌اش به زن پرداخت ‌می‌شود. توجه نمایید که اگر زن به دادگاه حقوقی مراجعه کند ‌می‌بایست حتما دادخواست تنظیم نماید.
مطالبه نفقه از طریق دادگاه‌‌‌های کیفری

برخی از افراد تصور ‌می‌کنند که مطالبه نفقه فقط از طریق دادگاه‌‌‌های حقوقی امکان دارد که در این خصوص باید بگوییم زن ‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه‌‌‌های کیفری نیز خوا‌‌هان دریافت نفقه خود شود که شرایط خاصی دارد مثلا اینکه مرد متمول باشد. در صورت رجوع زن به دادگاه کیفری برای دریافت نفقه دادگاه مرد را احضار ‌می‌کند و در صورت عدم حضور اموال او را توقیف می‌نماید تا نفقه زن را وصول کند. مرد ممکن است به تحمل زندان نیز محکوم گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطا‌لبه نفقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطا‌لبه نفقه پاسخ دهند.

سوالات متدوال

برای دریافت نفقه ‌می‌بایست به چه دادگاهی مراجعه نمود ؟

دادگاه‌‌‌های حقوقی و کیفری.

در صورت عدم حضور مرد در دادگاه برای پرداخت نفقه تکلیف چیست ؟

در صورت عدم حضور مرد در دادگاه قاضی حکم توقیف اموال وی را صادر خواهد کرد و نفقه را از طریق ‌اموال او به زن پرداخت ‌می‌کند.



:: برچسب‌ها: مطالبه نفقه | راه‌ها و شیوه‌های مطالبه – پیامدهای حقوقی اقدام از طریق هر کدام ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر را از کجا تهیه کنیم؟ پس از طلاق مرد و زن ‌‌‌‌‌‌می‌بایست برای تعیین ‌‌‌‌‌‌سرپرست فرزندانشان در دادگاه حضور پیدا کنند. دادگاه با توجه به مصلحت فرزند پدر یا مادر او را به عنوان شخص ‌‌‌‌‌‌سرپرست انتخاب ‌‌‌‌‌‌می‌نماید و چنین فردی دارای مسئولیت‌هایی ‌‌‌‌‌‌می‌شود که ‌‌‌‌‌‌می‌بایست به خوبی به آن‌ها توجه نماید. در ادامه قصد داریم در مورد سلب حضانت از پدر و نمونه دادخواست آن توضیحات مفیدی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر | عدم صلاحیت پدر برای حضانت از فرزند

حضانت فرزند به چه معناست ؟

حضانت فرزند به معنای نگهداری از او ‌‌‌‌‌‌می‌باشد، شخص ‌‌‌‌‌‌سرپرست موظف است که از فرزند به خوبی مراقبت نماید و نیازهای او را برطرف کند. شخص ‌‌‌‌‌‌سرپرست ‌‌‌‌‌‌می‌بایست صلاح کودک را بخواهد و عملی را انجام‌ ندهد که مصلحت‌ فرزندش به مخاطره بیفتد.
سلب حضانت از پدر | نمونه دادخواست

همان طور که ‌‌‌‌‌‌می‌دانید اولویت حضانت دختر از هفت سالگی تا نه سالگی و اولویت حضانت پسر از هفت سالگی تا پانزده سالگی با پدرش خواهد بود. اما در برخی موارد ممکن است پدر صلاحیت‌های لازم برای نگهداری از فرزند را نداشته باشد و در این صورت مادر ‌‌‌‌‌‌می‌تواند حضانت را از او سلب نماید. مادر ‌‌‌‌‌‌می‌بایست برای سلب حضانت فرزند از پدر به دادگاه خانواده مراجعه نماید و طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که حضانت پدر را سلب کند.

نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر

برای ارائه دادخواست مبنی بر سلب حضانت از پدر مادر ‌‌‌‌‌‌می‌بایست متن مرتبط با این موضوع را در دادخواست ذکر نماید و سپس آن را به دادگاه خانواده ارائه دهد تا حضانت از پدر سلب شود. متن یک دادخواست اصولی برای سلب حضانت از پدر به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌می‌باشد:

با سلام  و احترام خدمت ریاست محترم دادگاه خانواده، اینجانب….. در تاریخ…. با آقای….. اقدام به عقد نکاح نموده‌ام و بنا به دلایلی نکاخ را فسخ نموده و جدا شده‌ایم. طبق نظر دادگاه حضانت فرزندم به نام….. به پدرش واگذار شده است. احتراما به استحضارتان ‌‌‌‌‌‌می‌رسانم که پدر صلاحیت‌های اخلاقی کافی را برای حضانت فرزندم ندارد و اعمال او مانند…. باعث به خطر افتادن مصلحت فرزندم شده است. اینجانب از شما خواهان صدور حکم سلب حضانت ‌‌‌‌‌‌می‌باشم و تقاضا دارم که از این پس ‌‌‌‌‌‌سرپرست فرزندم باشم.

این متن یک دادخواست برای تقاضای سلب حضانت از پدر ‌‌‌‌‌‌می‌باشد که مادر ‌‌‌‌‌‌می‌تواند با ارائه آن به دادگاه خواهان سلب حضانت شود. در صورتی که نزد دادگاه اثبات شود پدر صلاحیت حضانت را ندارد حضانت از او سلب خواهد شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر پاسخ دهند.

سوالات متداول

اولویت حضانت دختر و پسر از چه سنی تا چه سنی با پدرشان است ؟

دختر از هفت سالگی تا نه سالگی و پسر از هفت سالگی تا پانزده سالگی.

آیا ‌‌‌‌‌‌می‌توان حضانت را از پدر سلب نمود ؟

بله اگر دلایل کافی وجود داشته باشد امکانپذیر خواهد بود.

در متن دادخواست سلب حضانت از پدر ‌‌‌‌‌‌می‌بایست نام مادر و فرزند نیز قید شود ؟

بله



:: برچسب‌ها: نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر | عدم صلاحیت پدر برای حضانت از فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج سفید چیست؟ هنگامی که واژه ازدواج را می‌شنویم به آنچه در قانون و شرع ما پذیرفته‌شده است یعنی ازدواج دائم یا موقت، فکر می‌کنیم. اما ازدواج سفید یک پدیده تازه و نوظهور می‌باشد. که جایگاهی در شرع و قانون ندارد. این ازدواج ریشه در فرهنگ کشور ما ندارد و از فرهنگ کشورهای غربی گرفته‌شده است. و در آن خطبه عقد شرعی و قانونی خوانده نمی‌شود. سال‌های اخیر به دلایل اقتصادی، عدم تعهد و … در کشور ما نیز  ظهور پیداکرده است. در ادامه این مطلب به معرفی ازدواج سفید و جرم و مجازات آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید
منبع: ازدواج سفید | جرم ، حکم و مجازات ازدواج سفید.

ازدواج سفید چیست ؟

ازدواج سفید به ازدواجی می‌گویند که زن و مرد؛ بدون اجرای صیغه نکاح که روش قانونی و شرعی می‌باشد زندگی مشترک خود را شروع کنند. این نوع از ازدواج وجاهت قانونی و شرعی ندارد و مدت زمان مشخصی نیز برای آن تعیین نمی‌شود.

در قانون مدنی ما آن ازدواجی صحیح است که ایجاب و قبول در آن صراحتاً به قصد ازدواج زن و مرد دلالت کند. از آنجا که قصد طرفین در ازدواج سفید صراحتاً دلالت بر ازدواج نمی‌کند می‌توانیم بگوییم که این ازدواج وجاهت قانونی ندارد. وقتی زن و مرد بدون توجه به مسائل شرعی و بدون ثبت قانونی و رسمی ازدواج خود، زندگی مشترک را شروع می‌کنند. طبیعتاً نسبت به یکدیگر تعهد شرعی و قانونی هم ندارند.

بنابراین زن و مرد در ازدواج سفید نمی‌توانند در محاکم قانونی نسبت به هم ادعای حق و حقوقی داشته باشند. شاید بتوانیم عدم تعهد طرفین به یکدیگر یکی از دلایل گرایش افراد در اوضاع اقتصادی حال حاضر به ازدواج سفید بدانیم.

آیا ازدواج سفید در ایران جرم است ؟

زمانی یک ازدواج از جانب قانون مورد حمایت قرار می‌گیرد که ازدواج با توجه به مقررات و اصول قانون منعقد گردد. در غیر این صورت ازدواج، مورد حمایت قانون نخواهد بود. بنابراین ازدواج سفید که بدون رعایت مقررات شرعی و قانونی است در نظر قانون‌گذار و قانون ایران رسمیت نخواهد داشت. همچنین این‌گونه از ازدواج به عنوان رابطه نامشروع و زنا امکان مجازات طرفین را دارد.

به عبارتی در قانون ایران، ازدواج سفید به صورت صریح جرم انگاری نشده است. و با توجه به اینکه زیست دو فرد نامحرم با یکدیگر مشروعیت ندارد. می‌توانیم ازدواج سفید را از جنبه زنا، در صورت اثبات، به عنوان یک جرم تلقی نماییم. مجازات برای ازدواج سفید با توجه به اینکه زنای اثبات‌شده محصنه یا غیر محصنه باشد تعزیر یا حد می‌باشد. کیفیت حد نیز با توجه به زنای اثباتی متفاوت خواهد بود.

ماده‌قانونی برای ازدواج سفید

ماده 221 قانون مجازات اسلامی زنا را این‌گونه تعریف می‌نماید:«زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آن‌ها نبوده و از موارد وطی به شبه نیز نباشد. » منظور از جماع مباشرت جنسی مرد و زن است. از آنجا که ازدواج سفید در ایران به عنوان رابطه زوجیت در نظر گرفته نمی‌شود. پس ارتباط زن و مرد تحت عنوان ازدواج سفید نیز در تعریف زنا گنجانده می‌گردد. و با اثبات زنای طرفین امکان مجازات آن‌ها به عنوان زناکار وجود دارد.

مطابق قانون اگر یکی از آن دو یا هر دو طرف دارای تأهل باشند. به عنوان زنای محصنه در نظر گرفته می‌شود و مجازات سنگین‌تری دارد.

مجازات ازدواج سفید چیست ؟

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم ازدواج سفید به طور صریح در قانون ما جرم انگاری نشده است. اما می‌توانیم بر اساس سایر مواد قانونی این‌گونه از ازدواج را مورد بررسی قرار دهیم. و حتی برای طرفین نیز مجازات تعیین نماییم.

بر اساس قانون ایران تنها ازدواج‌هایی که با اصول شرعی و قانونی منعقد شوند مورد حمایت قانون‌اند. و ازدواج‌های سفید در زیرمجموعه قوانین روابط نامشروع که شامل زنا می‌شود قرار می‌گیرند. و امکان مجازات طرفین وجود دارد. اگر ازدواج سفید به عنوان زنا اثبات شود با توجه به اینکه زنای محصنه است یا غیر محصنه در کیفیت مجازات حدی طرفین تأثیر خواهد داشت.

از طرف دیگر ازدواج سفید از آن جهت که به صورت رسمی و قانونی ازدواج را ثبت نکردند نیز قابل پیگیری قانونی می‌باشد. چرا که طبق قانون ایران واقعه ازدواج باید توسط زوجین، به صورت رسمی ثبت شود. در غیر این صورت زوج محکوم و مجازات می‌گردد.

از دیگر آثار قانونی که ازدواج سفید به وجود می‌آورد مسئله فرزندانی است که حاصل این‌گونه ازدواج هستند. با توجه به اینکه ازدواج سفید بدون رعایت شرع و قانون انجام می‌شود مورد حمایت قانون نخواهد بود. و عدم وجاهت قانونی این ازدواج‌ها موجب سلب برخی از حقوق قانونی از فرزندان حاصل ازدواج سفید خواهد شد.

فرزندان حاصل ازدواج سفید و حقوق آن‌ها

همان‌طور که گفتیم ازدواج‌های سفید بدون رعایت اصول شرعی و قانونی انجام می‌گیرند. لذا مورد حکایت قانون نیز نخواهند بود. به همین ترتیب فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها نیز مورد حمایت قانون نخواهند بود. و از نظر قانونی از برخی حقوق مانند دریافت ارث از والدین محروم می‌شوند.

از یک طرف این احتمال که طرفین چنین ازدواج‌هایی فرزند خود را پس بزنند وجود دارد. بنابراین فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها به لحاظ روحی و گاهی حتی جسمی متحمل خسارات جبران‌ناپذیری خواهند شد.

البته باید توجه داشت که با وجود اینکه فرزندان حاصل ازدواج سفید از برخی حقوق نظیر ارث محروم می‌شوند. اما پدر و مادر همچنان از نظر قانون موظف به نگهداری از فرزند خود و دریافت شناسنامه برای این فرزند هستند.

قانون ثبت‌احوال مصوب سال 1355 در بند الف ماده یک خود آورده است. که صدور شناسنامه برای کودکان متولد ایران از پدری ایرانی یکی از وظایف سازمان ثبت‌احوال می‌باشد. با توجه به این قانون مشاهده می‌کنیم که تفاوتی میان فرزندان مشروع و فرزندان حاصل از ازدواج سفید جهت دریافت شناسنامه قائل نشده‌اند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ازدواج سفید، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه معو‌قه پاسخ دهند.

سؤالات متداول

ازدواج سفید چیست ؟

ازدواج سفید به ازدواجی می‌گویند که زن و مرد؛ بدون اجرای صیغه نکاح که روش قانونی و شرعی می‌باشد زندگی مشترک خود را شروع کنند.

آیا ازدواج سفید در ایران جرم است ؟

در قانون ایران، ازدواج سفید به صورت صریح جرم انگاری نشده است. ولی توجه به اینکه زیست دو فرد نامحرم با یکدیگر مشروعیت ندارد. می‌توانیم ازدواج سفید را از جنبه زنا، در صورت اثبات، به عنوان یک جرم تلقی نماییم.



:: برچسب‌ها: ازدواج سفید | جرم ، حکم و مجازات ازدواج سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نفقه معوقه زن چطور محاسبه و دریافت می‌شود؟ پس از ازدواج زوجین قانونگذار زن را مکلف ‌‌‌‌‌می‌داند که با مرد رابطه جنسی برقرار کند اما در قبال‌ این کار به زن حقوقی تعلق می‌گیرد و مرد نیز در مقابل ‌‌‌‌‌می‌بایست به تمام تکالیف خود توجه نماید. یکی از تکالیفی که مرد پس از ازدواج با زن به عهده دارد پرداخت نفقه ‌‌‌‌‌می‌باشد. در ادامه توضیحات مختصری را درباره نفقه معوقه زن بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نفقه معوقه زن | راه‌های مطالبه نفقه گذشته – شرایط و پیامدهای حقوقی

نفقه چیست و در چه مدت زمانی باید پرداخت شود ؟

نفقه یکی از حقوق قانونی زن است که پس از عقد نکاح به او تعلق گرفته و پرداخت ‌آن‌ نیز هیچ مدت زمان خاصی ندارد و پس از عقد نکاح زن ‌‌‌‌‌می‌تواند نفقه‌اش را از مرد مطالبه کند.‌ برای مثال وقتی زن ‌‌‌‌‌می‌خواهد لباس یا خوراک بخرد و یا هزینه‌‌‌‌‌‌های درمان خود را بدهد مرد موظف به تامین همه‌ این‌‌‌‌‌‌ها خواهد بود که به‌ این کار مرد پرداخت نفقه گفته ‌‌‌‌‌می‌شود. نفقه با توجه به شرایط مالی مرد و مشخصات خانوادگی، عادت زن و… پرداخت خواهد شد.

نفقه معوقه زن

شاید شما نیز بارها شنیده باشید که نفقه معو‌قه نیز وجود دارد که در‌ این باره باید بگوییم وقتی زن مدتی مثلا یک یا چند سال نفقه دریافت نکرده است در صورتی که به دادگاه مراجعه کند و خواهان دریافت نفقه‌اش شود دادگاه نفقه او را معوقه تلقی ‌‌‌‌‌می‌نماید.‌ این بدان معناست که نفقه مربوط به گذشته یا سال‌‌‌‌‌‌های پیش ‌‌‌‌‌می‌باشد اما در هر حال زن ‌‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه آن را مطالبه نماید و هیچ دلیلی وجود ندارد که زن نتواند نفقه معو‌قه خود را مطالبه کند.
راه مطالبه نفقه معوقه زن

زن ‌‌‌‌‌می‌بایست برای مطالبه نفقه معو‌قه خود به دادگاه مراجعه و طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که نفقه را از اموال مرد وصول‌ نماید‌. دادگاه نیز با سنجش سطح مالی مرد اقدام به تعیین میزان نفقه نموده و مرد را ملزم ‌‌‌‌‌می‌کند‌ که در تاریخ معین‌ شده توسط قاضی نفقه را به زن پرداخت کند.

شکایت کیفری برای دریافت نفقه معوقه

با وجود‌ اینکه دریافت نفقه معوقه یکی از حقوق قانونی زنان ‌‌‌‌‌می‌باشد اما قانون به زن اجازه نمی‌دهد که برای دریافت‌ این نوع نفقه از مرد شکایت کیفری کند و انجام‌ این نوع شکایت برای دریافت نفقه معوقه امکان پذیر نخواهد بود.

به علاوه شکایت کیفری نفقه در مواردی مطرح می‌شود که مرد با وجود توان مالی نفقه شما را نمی‌پردازد ولی اگر تمکن مالی ندارد اقدام از طریق دادگاه کیفری وجهی ندارد.

دادگاه حقوقی

اصولا برای دریافت نفقه خود ( چه معو‌قه و غیر آن) باید به دادگاه حقوقی مراجعه کنید مگر اینکه زمینه شکایت کیفری فراهم باشد که توضیح آن پیشتر آمد.

نتیجه می‌گیریم که مطالبه نفقه معو‌قه فقط از طریق داگاه حقوقی ممکن است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.[/box]

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه معو‌قه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه معو‌قه پاسخ دهند.

سوالات متداول

نفقه در چه زمان باید پرداخت شود ؟

برای پرداخت نفقه مدت زمان خاصی معین نشده است و مرد پس از ازدواج باید آن ‌را پرداخت کند.

نفقه معوقه چیست ؟

به نفقه‌‌‌‌‌‌های عقب افتاده و پرداخت نشده زن نفقه معوقه گفته ‌‌‌‌‌می‌شود.

آیا ‌‌‌‌‌می‌توان برای دریافت نفقه معوقه شکایت کیفری نمود ؟

خیر.



:: برچسب‌ها: نفقه معوقه زن | راه‌های مطالبه نفقه گذشته – شرایط و پیامدهای حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اسناد ثبت احوال در کجا و چگونه نگهداری می شود؟ از ابتدای تولد تا هنگام مرگ هر شهروند ایرانی دارای یکسری اسناد هویتی است که نشان دهنده احوال شخصی او ‌‌می‌‌باشد از جمله کارت ملی و شناسنامه. شناسنامه را ‌‌می‌توان مهم‌ترین سند هویتی هر ایرانی دانست که تمام اطلاعات شخصی او از جمله نام، تاریخ تولد، محل تولد و… در آن ثبت ‌‌می‌‌گردد.

علاوه بر این اطلاعات کلی، وقایع مهم زندگی اشخاص اعم از ازدواج، طلاق، ولادت فرزند و در آخر هم وفات در شناسنامه اشخاص ذکر ‌‌می‌گردد. وظیفه ثبت تمام این موارد با ادار‌‌‌ه ثبت احوال ‌‌می‌‌باشد. ادار‌‌‌ه ثبت احوال در سراسر ایران دارای دفاتری است که به عنوان نماینده آن به ثبت اطلاعات و احوال شخصی ‌‌می‌‌پردازند. اما وظیفه ثبت احوال فقط به تنظیم شناسنامه ختم ‌‌نمی‌‌شود بلکه اسناد مختلفی وجود دارد که وظیفه تنظیم آن‌‌‌ها بر عهد‌‌‌ه ادار‌‌‌ه ثبت احوال است. در این مطلب به بررسی ا‌سناد ثبت احوال و انواع آن ‌‌می‌‌پردازیم. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: اسناد ثبت احوال | تعریف ماهیت – اسناد و مدارک – انواع

اسناد ثبت احوال

ادار‌‌‌ه ثبت احوال از ادارات دولتی است و همان طور که از نام آن معلوم است مربوط به احوال شخصیه افراد ‌‌می‌‌باشد. در ابتدا این اداره وظائف محدودی در رابطه با اطلاعات شخصی هر ایرانی داشت و در دفاتری دستی تمام اطلاعات ثبت ‌‌می‌‌شدند. اما در زمان حاضر با گسترش جمعیت و پیچیدگی‌های ثبت و نگهداری این اطلاعات بر تعداد اسناد ثبتی افزوده شده و دیگر به شکل دستی نیستند و همه چیز در سیستم مرکزی ثبت ‌‌می‌گردد. همچنین از نظر قانونی افراد به ملزم به ثبت تمام وقایع شخصی از جمله طلاق، ولادت و… هستند از این رو به تعداد اسناد رسمی نیز افزوده شده است.

بر اساس آنچه که در قانون ثبت احوال ذکر گردیده است سند ثبت احوال هر گونه سندی در خصوص احوال شخصی از جمله وفات، طلاق و… است که توسط ماموران رسمی تنظیم ‌‌می‌گردد.پ

انواع اسناد ثبت احوال

مجموع اسنادی که ثبت احوال آن‌‌‌ها را به ثبت ‌‌می‌‌رساند به شرح زیر است:

1/ سند ثبت ولادت.

2/ سند ثبت مرگ.

3/ دفتر کل ثبت وقایع.

4/ برگ ولادت.

5/ گواهی ولادت: برای کودکان خارجی است که بعد از ثبت ولادت یک گواهی هم مربوط به ولادت برای آن‌‌‌ها صادر ‌‌می‌‌شود.

6/ شناسنامه.

7/ کارت شناسایی.

8/ دفتر رسمی ازدواج، عقدنامه‌ها و قباله نکاح.

9/ دفتر رسمی طلاق.

10/ دفتر نام خانوادگی.

11/ رونوشت شناسنامه: دفتری که تقدم اشخاص نسبت به نام خانوادگی را نشان ‌‌می‌‌دهد. به طور مثال نام خانوادگی کریمی که در این دفتر ثبت ‌‌می‌‌شود نشان می‌دهد که این نام برای اولین بار توسط چه شخصی ثبت شده است و برای فرد نسبت به سایرین در خصوص این فا‌‌میلی حق تقدم وجود دارد.

12/ سایر اسناد سجلی.

بر اساس ماد‌‌‌ه 8 قانون ثبت اسناد تمام موارد بالا جزو اسناد رسمی غیر قابل انکار و تردید است. این اسناد تا زمانی که به موجب تصمیم هیات اختلاف یا رای دادگاه باطل نشوند دارای اعتبار ‌‌می‌‌باشند. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما ‌‌می‌‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اسناد ثبت احوال از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌سناد ثبت احوال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌سناد ثبت احوال پاسخ دهند.

سوالات متداول

اسناد ثبت احوال چیست ؟

هر گونه سند مربوط به احوال شخصی که توسط ماموران رسمی ثبت ‌‌می‌‌گردد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.



:: برچسب‌ها: اسناد ثبت احوال | تعریف ماهیت – اسناد و مدارک – انواع ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا با قوانین و قانون مهریه آشنا هستید ؟ در حین ازدواج قانون زنان و مردان را ملزم می‌داند که تکالیف خود را پس از عقد به خوبی انجام دهند و از انجام آن‌ها خودداری نکنند. برای مثال مرد می‌بایست هر مقدار مهریه‌‌ای را که در حین عقد برای زن تعیین شده است به طور کامل به او پرداخت نماید. در ادامه قصد داریم تمام قوانین مربوط به قانون مهریه را برای شما عزیزان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه قانون مهریه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: قانون مهریه

مهریه چیست‌‌ ؟

مهریه یکی از حقوقی است مرد در حین عقد موظف به پرداخت آن می‌شود. مبلغ مهریه را زن و شوهر معین نموده و پس از عقد زن می‌تواند مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند. بر اساس قانون مهریه می‌بایست با توجه به شرایط زن به او پرداخت شود و مرد نمی‌تواند از پرداخت آن اجتناب نماید.

مطالبه مهریه | قانون مهریه

بر اساس قانون مهریه زن می‌تواند برای مطالبه مهریه خود به دادگاه یا دفتر ثبت ازدواج مراجعه نماید و طی دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهریه را برای او وصول نماید. دادگاه نیز مدتی به مرد مهلت می‌دهد که برای پرداخت یا قسط بندی مهریه اقدام کند و سپس مهریه زن به صورت یکجا یا قسط بندی شده به او پرداخت خواهد شد.

نحوه پیگیری دادخواست مهریه در قانون مهریه

برای پیگیری دادخواست مهریه و مشاهده روند رسیدگی به آن می‌بایست وارد سامانه ثنا شد. برای ورود به‌‌‌ این سامانه نیازمند یک رمز عبور می‌باشید که با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توانید آن را دریافت کنید. پس از دریافت رمز وارد سامانه ثنا شده و اطلاعات پرونده خود را نیز در فرم‌های مربوطه وارد نمایید تا از حکم صادره دادگاه مطلع شده و دادخواست مهریه خود را پیگیری کنید.

در قانون مهریه چه اموالی برای وصول مهریه قابل مصادره نیستند‌‌ ؟

این صحیح است که دادگاه برای وصول مهریه اموال مرد را توقیف می‌کند اما طبق قانون مهریه برخی اموال نیز قابل توقیف نیستند. اموال غیرقابل توقیف برای وصول مهریه به شرح زیر هستند:

  • خانه‌‌ای که مرد در آن‌ سکونت دارد قابل توقیف نیست و دادگاه آن را برای وصول مهریه توقیف نمی‌کند.
  • وسیله نقلیه مانند ماشین، موتور و… نیز قابل توقیف نیستند.
  • اثاثیه زندگی مرد که با آن‌ها نیاز‌های ضروری خود را برطرف می‌نماید نیز قابل توقیف نخواهند بود.
  • آذوقه مورد نیاز زندگی نیز برای وصول مهریه توقیف نمی‌شود.
  • کتاب‌ها، وسایل انجام کار و لوازمی که فرد با آن‌ها امرار معاش می‌کند نیز قابل توقیف نخواهند بود.

مهریه زنان با شرایط مختلف | قانون مهریه

مهریه زن ناشزه

زن ناشزه به زنی گفته می‌شود که از تمکین همسر خودداری نموده است و در واقع مرتکب یک عمل غیر قانونی شده است اما‌‌‌ این عمل نمی‌تواند او را از دریافت مهریه‌‌‌اش محروم نماید و در صورت نشوز زن باز هم مهریه به او تعلق گرفته و مرد ملزم به پرداخت آن خواهد بود.

مهریه زن نازا | قانون مهریه

زنان نازا نیز می‌توانند مهریه خود را به صورت یکجا دریافت نمایند و از آن جایی که قانون نازایی را عیب نمی‌داند زن را مستحق دریافت تمام مهریه می‌داند و مرد نمی‌تواند نازایی او را بهانه کند تا از پرداخت مهریه فرار نماید.

مهریه زن قبل از وقوع رابطه زناشویی

قبل از وقوع رابطه زناشویی زن باکره است و چنانچه پیش از مواقعه طلاق بگیرد و مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند دادگاه او را مستحق دریافت نصف مهریه می‌داند و مرد موظف است که نصف مهریه ذکر شده در عقدنامه را به او بپردازد.

مهریه زن بعد از وقوع رابطه زناشویی

پس از وقوع رابطه زناشویی چنانچه زن مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند مرد موظف است که تمام مهریه را به او پرداخت کند.

مهریه زن خیانتکار | قانون مهریه

چنانچه زن اقدام به برقراری رابطه نامشروع با فردی به جز همسر خود نموده باشد باز هم مستحق دریافت مهریه است و‌ مرد می‌بایست با توجه به قانون مهریه کل مهریه را به او پرداخت کند.

انواع مهریه در قانون مهریه کدامند‌‌ ؟

مهریه نیز انواع مختلفی دارد که هر کدام با توجه به شرایط زن به او پرداخت می‌شوند. انواع مهریه به شرح زیر می‌باشند:

مهرالمسمی

در‌‌‌ این مورد زن و مرد در حین عقد مبلغی را به عنوان مهریه زن ذکر نموده و پس از عقد مرد موظف است که آن را پرداخت کند. اگر زن باکره باشد مستحق نصف مهریه و چنانچه رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن مستحق تمام مهریه است.

مهرالمثل | قانون مهریه

مهرالمثل نیز یکی از انواع مهریه می‌باشد، چنانچه در حین عقد زن و مرد مهریه‌‌ای تعیین نکرده باشند و مرد بخواهد که زن را طلاق دهد بر اساس قانون مهریه می‌بایست به او مهرالمثل پرداخت کند. مبلغ مهرالمثل با توجه به شرایط خانوادگی زن، سن او، تحصیلاتش و… محاسبه شده و به او پرداخت می‌گردد.

مهرالمتعه

چنانچه زن و شوهر مهریه را تعیین نکرده باشند و مرد بخواهد پیش از وقوع رابطه زناشویی زن را طلاق دهد می‌بایست به او مهرالمتعه پرداخت کند.‌‌‌ این نوع مهریه توسط دادگاه محاسبه می‌گردد.

اگر مرد پیش از پرداخت مهریه زن از دنیا برود تکلیف مهریه در قانون چگونه است‌‌ ؟

چنانچه مرد قبل از‌‌‌ اینکه مهریه زن را پرداخت کند فوت نماید بر اساس قانون مهریه زن می‌تواند مهریه‌‌‌اش را از اموال به جا مانده او وصول نماید. قانون نیز پس از فوت مرد اول مهریه زن را از اموال به جا مانده به او پرداخت می‌کند.

زندان به دلیل عدم پرداخت مهریه

چنانچه زن برای مطالبه مهریه به دادگاه مراجعه کند و دادگاه مدتی را به مرد مهلت دهد تا مهریه را پرداخت کند، اگر مرد هیچ اقدامی نکند و آن مدت زمان سپری گردد دادگاه حکم جلب او را صادر می‌نماید. حتی اگر مهریه زن قسط بندی شود و مرد به مدت چند ‌ماه از پرداخت قسط امتناع کند دادگاه حکم حبس را صادر می‌نماید.

مهریه زن در عقد موقت | قانون مهریه

در عقد موقت اگر مهریه معین نشود عقد باطل خواهد بود و حتما می‌بایست زن و شوهر مهریه‌‌ای را تعیین نمایند و مرد آن را پرداخت کند. در عقد موقت نیز مانند عقد دائم اگر زن باکره باشد نصف مهریه و اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد‌‌ ؟

در برخی موارد نیز مهریه‌‌ای به زن تعلق نخواهد گرفت و زن حق مطالبه مهریه خود را نخواهد داشت و اگر مهریه نیز تعیین شده باشد بر اساس قانون مهریه باز هم زن حق مطالبه هیچ مبلغی را ندارد. مواردی که مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد به شرح زیر است:

۱) چنانچه زن و مرد عقد کنند اما به دلایل مختلف عقد آن‌ها باطل باشد در صورتی که رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده باشد زن حق مطالبه مهریه را نخواهد داشت و به او مهریه تعلق نمی‌گیرد. البته اگر زن به بطلان جاهل باشد و مواقعه اتفاق افتاده باشد مهرالمثل می‌گیرد.

۲) اگر زن و مرد بخواهند که عقد نکاح را فسخ نمایند و نزدیکی میان آن دو صورت نگرفته باشد زن مستحق دریافت مهریه نخواهد بود. اما اگر فسخ نکاح به علت ناتوانی مرد در انجام رابطه زناشویی اتفاق بیفتد زن می‌تواند نصف مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون مهریه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد قانون مهریه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید

سوالات متدوال

انواع مهریه کدامند ؟

مهرالمسمی، مهری المثل و مهر المتعه

آیا مرد در صورت عدم پرداخت مهریه جلب می شود ؟

با توجه به قانون مهریه موجود به طور کلی می توان گفت بله که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: قانون مهریه



:: برچسب‌ها: قانون مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا خرید و فروش دارو‌‌های غیرمجاز در ایران جرم می‌باشد؟ آیا برای خریدوفروش داروهای غیرمجاز در ایران مجازاتی تعیین‌شده است؟ مجازات فروش و توزیع داروها به صورت غیرمجاز در قانون ایران چیست؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به مسئله خریدوفروش داروهای غیرمجاز و جرم و مجازات آن در قانون ایران بپردازیم. اگر در این خصوص دچار مشکلات حقوقی شده اید حتما از خدمات وکیل پایه یک دادگستری مجموعه وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جرم خرید وفروش دارو‌های غیرمجاز و مجازات آن

جرم خرید وفروش داروهای غیرمجاز

خرید و فروش و توزیع داروها در ایران باید با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش انجام گیرد. اگر دارویی بدون مجوز رسمی از این نهاد خریداری شود و در ایران به فروش برسد غیرمجاز و غیرقانونی است. به عبارتی دیگر واردات و صادرات داروهای بدون مجوز از وزارت بهداشت غیرقانونی و جرم است. برای خرید و فروش داروهای غیرمجاز مطابق قانون ایران مجازات نیز تعیین‌شده است.

در زمان کشف محموله‌های دارویی غیرمجاز، جهت تعیین و تکلیف قابلیت مصرف آن‌ها به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود. و داروها به نفع وزارت بهداشت ضبط می‌شوند.

موضوع جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز چیست ؟

موضوع جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز همان‌طور که از عنوان آن مشخص است؛ دارو و مواد دارویی است. همان‌طور که گفتیم خریدوفروش دارو باید با مجوز وزارت بهداشت انجام گیرد. و آن دسته از داروها که بدون مجوز صادر و وارد می‌شوند. و در ایران به فروش می‌رسند داروهای غیرمجاز هستند.

اسامی و مشخصات این داروها توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود. لازم به ذکر است تمامی فراورده‌هایی که با عنوان تقویتی و تحریک‌کننده و ویتامین‌ها و … نیز جز اقلام دارویی محسوب می‌گردند. لذا آن دسته از فراورده‌هایی که اسامی آن‌ها توسط وزارت بهداشت اعلام شود؛ به عنوان داروی غیرمجاز محسوب و خریدوفروش آن ممنوع است.

جرم خرید و فروش غیرمجاز دارو توسط چه کسانی انجام ‌می‌شود؟

دامنه افرادی که مشمول جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز می‌شوند گسترده است. به عبارتی برای این جرم مصادیق وسیعی از مرتکبین به جرم وجود دارد. و ویژگی یا صفت خاصی در قانون برای مرتکبین به جرم خرید و فروش دارو غیرمجاز نیامده است. اما به طور کلی و از جهت تعیین مجازات می‌توانیم مرتکبین به جرم خرید و فروش داروی غیرمجاز را به دو دسته تقسیم کنیم. که این دو دسته شامل: الف؛ افراد عادی جامعه. ب؛مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات پزشکی و مسئولین مراکز ساخت و تهیه و توزیع دارو می‌شوند.

مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات پزشکی و مسئولین ساخت و تهیه و توزیع دارو

اگر افرادی که مرتکب جرم خرید و فروش دارو غیرمجاز می‌شوند. از مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات امور پزشکی و دارویی خوردنی و آشامیدنی باشند. و یا از مسئولین مراکز ساخت و تهیه و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی باشند. در این صورت طبق قانون مجازات آن‌ها تشدید خواهد شد. و برای ارتکاب به جرم خریدوفروش داروی غیرمجاز، متحمل مجازات سنگین‌تری می‌شوند.

بر اساس قانون اگر افراد مذکور مرتکب جرم خریدوفروش داروهای غیرمجاز شوند. یا در توزیع و ارائه خدمات درمانی کوتاهی نمایند. و اعمال ایشان موجب ایجاد اخلال در نظام توزیع دارو گردد. علاوه بر مجازات مقرر برای خریدوفروش داروهای غیرمجاز از اشتغال در حرفه خود به مدت یک تا ده سال محروم خواهند شد.

مجازات جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز چیست ؟

در قانون ایران برای جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز مجازات و جریمه نقدی پیش‌بینی شده است. اما میزان این مجازات با توجه به این که مرتکب جرم چه کسی باشد و چه ویژگی‌هایی داشته باشد؛ متغیر خواهد بود. پیش‌تر اشاره کردیم افرادی که مرتکب جرم خریدوفروش داروهای غیرمجاز می‌شوند در یک تقسیم‌بندی کلی شامل افراد عادی جامعه و مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات پزشکی و مسئولین مراکز ساخت و تهیه و توزیع دارو می‌شوند.

علاوه بر تقسیم‌بندی مذکور مسئله دفعات ارتکاب به جرم نیز در میزان مجازات تأثیرگذار است. به عبارتی این نکته که مرتکب برای اولین بار دست به ارتکاب جرم خریدوفروش دارو می‌زند. یا سابقه تکرار این جرم را دارد؛ در تعیین میزان مجازات دارای اهمیت است.

اگر مجرم یکی از مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات پزشکی و مسئولین مراکز ساخت و تهیه و توزیع دارو باشد. یا سابقه تکرار جرم خریدوفروش دارو غیرمجاز را داشته باشد. به عنوان ویژگی‌های تشدیدکننده مجازات مشمول مجازات سنگین‌تری خواهد شد. اما در مجموع می‌توانیم بگوییم که مجازات خرید و فروش داروهای غیرمجاز شامل جزای نقدی از 5 تا 100 میلیون ریال و یا دو برابر میزان قیمت داروهای کشف‌شده می‌شود. همچنین مجازات محرومیت از اشتغال به مدت 1 تا 10 سال. که برای مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات پزشکی و مسئولین مراکز ساخت و تهیه و توزیع دارو در نظر گرفته می‌شود.

دادگاه صالح جهت رسیدگی به جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز

در ایران دادگاه‌های مختلفی اعم از دادگاه‌های خانواده، عمومی کیفری و … وجود دارند. و هریک در بررسی موضوعات مشخصی از دعاوی و شکایات فعالیت می‌نمایند. بنابراین رسیدگی به هر یک از دعاوی و شکایت قانونی در ایران باید توسط دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به موضوع آن پرونده را دارد بررسی شود. پرسش این است در بررسی جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز کدام دادگاه در ایران صلاحیت رسیدگی دارد؟

بر اساس قانون تمامی جرائمی که مربوط به قانون و مقررات امور پزشکی، دارویی، خوردنی و آشامیدنی می‌شوند. که یکی از مصادیق آن خریدوفروش داروهای غیرمجاز است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز ‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص داروهای غیرمجاز، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون داروهای غیرمجاز پاسخ دهند.

سؤالات متداول

جرم خریدوفروش داروهای غیرمجاز چیست ؟

اگر دارویی بدون مجوز رسمی از وزارت بهداشت خریداری شود و در ایران به فروش برسد غیرمجاز و غیرقانونی است. به عبارتی دیگر واردات و صادرات داروهای بدون مجوز از این نهاد غیرقانونی و جرم است.

مجازات جزم خریدوفروش داروهای غیرمجاز چیست ؟

مجازات با توجه به ویژگی‌های تشدید مجازات مجرم متغیر است. اما در مجموع مجازات خریدوفروش داروهای غیرمجاز شامل جزای نقدی از 5 تا 100 میلیون ریال و یا دو برابر میزان قیمت داروهای کشف‌شده است. همچنین مجازات محرومیت از اشتغال به مدت 1 تا 10 سال. که برای مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات پزشکی و مسئولین مراکز ساخت و تهیه و توزیع دارو در نظر گرفته می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم خرید وفروش دارو‌های غیرمجاز و مجازات آن



:: برچسب‌ها: جرم خرید وفروش دارو‌های غیرمجاز و مجازات آن ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در کشور‌‌‌‌‌‌‌ ایران بر اساس آنچه در قانون کار مطرح شده است بعد از هر 6 روز کاری کارگران یک روز تعطیل هستند. اما گاهی ممکن است که قبل از فرا رسیدن روز تعطیلی‌‌‌، موقعیتی پیش بیاید و کارگر نتواند سر کار حاضر شود. او در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت ‌‌می‌تواند از حق مرخصی خود استفاده نماید. در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب به بررسی زمان و نحوه استفاده از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی توسط کارگران ‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مرخصی کارگر | زمان و نحوه استفاده از مرخصی توسط کارگران – محاسبه

مرخصی کارگر و انواع آن

یکی از حقوق اولیه کارگران که از دیرباز در قانون برای آن‌ها در نظر گرفته شده است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی ‌‌می‌باشد. بر اساس تعریف ارائه شده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی حقی است برای کارگران مبنی بر اینکه در روز کاری و خارج از زمان تعطیلی ‌‌می‌توانند سر کار حضور پیدا نکنند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی با توجه به دلیلی که از سوی کارگر مطرح ‌‌می‌شود دارای انواع مختلفی است از جمله‌‌‌:

1/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی بارداری و زایمان برای کارگران زن.

2/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی استعلاجی‌‌‌: زمانی که کارگران بیمار هستند.

3/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی تحصیلی.

4/ مرخصی استحقاقی یا سالانه‌‌‌: هر کارگر که در مشاغل عادی فعالیت می‌کند دو و نیم روز در ماه و مجموعا 26 روز در سال حق ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی گرفتن از کارفرمای خود را دارد.

5/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی حج واجب.

6/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی بدون حقوق: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌این شکل از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی بسته به توافق میان کارگر و کارفرما است.

7/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی ازدواج دایم.

8/ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی فوت نزدیکان.

زمان استفاده از مرخصی توسط کارگران

بر اساس آنچه که در ماده 69 قانون کار مطرح شده است تاریخ استفاده از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی بستگی به توافق کارگر با کارفرمای خود دارد. کارگر زمانی که نیاز به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی داشته باشد به طور مثال در هنگام فوت نزدیکان با کارفرمای خود صحبت می‌کند و با توافق در زمان دلخواه خود به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی ‌‌می‌رود.

البته اگر درباره تاریخ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی با کارفرما به توافق نرسند اختلاف با نظر اداره کار و اداره اجتماعی حل می‌گردد. قطعا نظر و خواست کارفرما نیز مدنظر قرار می‌گیرد چرا که ممکن است نبود کارگر باعث ضرر و زیان به کارفرما گردد که در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت امکان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی دادن وجود ندارد.

همچنین با توجه به تبصره‌‌‌‌‌‌‌‌ این ماده در صورتی که کار کارگران پیوسته و زنجیره‌‌‌‌‌‌‌ای بوده باشد و برای پیشبرد کار حضور حداقل یک کارگر الزا‌‌می‌ باشد کارفرما باید جدول ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی سالانه برای کارگران تنظیم نماید.

نحوه استفاده از مرخصی توسط کارگر

در صورت احتیاج به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی کارگر موظف است اگر امکان داشته باشد از 24 ساعت قبل درخواست مکتوب خود را به همراه علت به کارفرما تحویل دهد به طور مثال برای استفاده از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی زایمان با توجه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه زمان آن تا حدودی مشخص است کارگر ‌‌می‌تواند درخواست و مستندات پزشکی خود را حتی از یک ماه قبل به کارفرما ارائه دهد.

اما گاهی پیش ‌‌می‌آید که کارگر در شرایط اضطراری و غیر قابل پیش بینی است و نیاز به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی همان روز و یا به شکل ساعتی دارد که‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این نوع از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی هم باید با هماهنگی اولیه و حداقل شفاهی با کارفرما باشد و در زمان مناسب درخواست مکتوب به همراه مستندات و علت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی به کارفرما داده شود.

نحوه محاسبه مر‌خصی کارگران

قانون کار به طور کامل با توجه به نوع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی، تعداد روزها و ساعات آن را تعیین کرده است‌‌‌. به طور مثال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی بدون حقوق حداکثر تا یک ماه در سال است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مر‌خصی بارداری و زایمان 9 ماه است.

اما آنچه که مسلم است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اساس قانون کار‌‌‌، کارگر حق ندارد بیشتر از 9 روز از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی سالانه خود را نگه دارد. یعنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه کارگر می‌تواند در طول یک سال به هیچ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی نرود و تمام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی‌‌‌های خود را جمع کند و به یکباره از آن استفاده نماید اما نباید تعداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی‌‌‌هایی که می‌خواهد یک جا استفاده کند بیشتر از 9 روز باشد. اگر بیشتر از 9 روز شود اضافه آن را کارفرما محاسبه کرده و پول آن را به کارگر ‌‌می‌پردازد. اگر در محاسبه و نحوه استفاده از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی خود مشکل دارید ‌‌می‌توانید با وکلای وکیل دات کام در ارتباط باشید و سوالات خود را از ایشان بپرسید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد زمان و نحوه استفاده از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی توسط کارگران ‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرخصی کارگر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مرخصی کارگر پاسخ دهند.

سوالات متداول

چه زمانی ‌‌می‌توان از مرخصی استفاده نمود‌‌‌ ؟

کارگر و کارفرما با هم در مورد زمان و تاریخ و تعداد روزهای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی باید توافق کنند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در صورت اختلاف در مورد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی حق با چه کسی است‌‌‌ ؟

در مورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه کارگر یا کارفرما حق دارد اداره کار تصمیم می‌گیرد و دلایل هر دو طرف در نظر گرفته ‌‌می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا ‌‌می‌توان تمام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مر‌خصی‌‌‌ها را جمع کرد و به طور یکجا استفاده نمود‌‌‌ ؟

بله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این امکان وجود دارد ولی نباید از 9 روز بیشتر باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مرخصی کارگر | زمان و نحوه استفاده از مرخصی توسط کارگران – محاسبه



:: برچسب‌ها: مرخصی کارگر | زمان و نحوه استفاده از مرخصی توسط کارگران – محاسبه ,
:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مشخصات مورد معامله چطور تعیین می شود؟ امروزه یکی از راه‌های اصلی کسب درآمد معامله و خرید و فروش است. روزانه میلیون‌ها مورد معامله در ایران اتفاق می‌افتد به همین جهت معامله کردن بخش مهمی از زندگی روزمره مردم را به خود اختصاص می‌دهد. قطعا برای چنین موضوع مهمی قواعد و چارچوب‌هایی معین شده است. هر کسی نمی‌تواند هر چیزی را که می‌خواهد معامله کند. قانون‌گذار در قوانین به خوبی این چارچوب‌ها را مشخص کرده است. یکی از مسائل مهم در معاملات که در قانون نیز به آن پرداخته شده است مشخصات مورد معامله است. در این مطلب به بررسی مشخصات موضوع معامله می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مشخصات مورد معامله | بررسی ویژگی‌های موضوع معامله – ملزومات مال موضوع انتقال

مورد معامله چیست ؟

مورد معامله هر چیزی است که بین دو طرف معامله می‌شود. در ماده 214 قانون مدنی مورد معامله را مال یا یک عمل می‌دانند که طرفین معامله متعهد می‌شوند آن را تسلیم کنند یا آن کار را انجام بدهند. به طور مثال در معامله ماشین، طرفین در مقابل یک مبلغ مشخصی با هم توافق می‌کنند که شخص الف ماشین خود را به شخص ب بفروشد. در این جا ماشین مورد معامله است. یعنی چیزی که دو طرف در مورد آن توافق کرده‌اند و چیزی که مورد خرید و فروش قرار گرفته است.

مشخصات مورد معامله

در قانون مدنی مواد 214، 215 و 216 به موضوع مورد معامله پرداخته است. در این مواد مشخص شده است که هر چیزی که قرار است معامله شود باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. مال در صورت داشتن این ویژگی‌ها قابل معامله است و در غیر این صورت نمی‌توان آن را معامله کرد.

موجودیت مورد معامله

هر چیزی که مورد معامله قرار می‌گیرد باید در هنگام عقد موجود باشد. بر اساس ماده 361 قانون مدنی نمی‌توان چیزی را که موجود نیست معامله کرد و اگر چیزی را که موجود نیست معامله کنند آن معامله باطل است.

ممکن است این سوال پیش بیاید که پس قراردادهای پیش فروش چطور مورد قبول هستند. باید گفت که قراردادهای پیش فروش در واقع بیع نیستند بلکه در قالب تعهد به واگذاری هستند به همین دلیل است که مورد قبول قرار می‌گیرند. به طور مثال در پیش فروش یک آپارتمان شخص الف متعهد می‌شود که در مدت 6 ماه یک واحد آپارتمان را بسازد و به صاحب آن واگذار کند که این کار درست و مورد قبول است اما جدا از مبحث بیع است.

معلوم و معین بودن مورد معامله | مشخصات مورد معامله

منظور از معلوم بودن مال معامله در ماده 216 قانون مدنی این است که مقدار، جنس و وصف چیزی که قرار است مورد معامله باشد از قبل معلوم و مشخص باشد. به طور مثال یک عدد ماشین پراید سفید رنگ مدل سال 80 به پلاک …. مورد معامله قرار می‌گیرد.

بر اساس ماده 351 در صورتی که مورد معامله بر موارد مختلفی صدق کند در صورتی معامله صحیح است که مشخصات آن کاملا معلوم شود. مثلا اگر در یک نمایشگاه ماشین طرفین یک پراید را مورد معامله قرار دهند این معامله فقط زمانی درست است که دقیقا مشخص شود کدام پراید مدنظر است وگرنه ممکن است چندین پراید در یک نمایشگاه موجود باشد. همچنین باید معین باشد. مثلا نمی‌توان گفت آپارتمان طبقه پنجم یا ششم بلکه طرفین باید تعیین کنند که کدام آپارتمان را معامله می‌کنند.

البته در بخش پایانی ماده 216 گفته شده است که اصل معین بودن با یک مورد زیر سوال می‌رود و آن کفایت علم اجمالی بر موضوع می‌باشد. قانون گذار مصادیق این موارد را مشخص کرده است. در مواد 563 و 564 و 694 مشتمل بر مواردی هستند که علم اجمالی در آن‌ها کفایت می‌کند. مواد 564 و 563 مربوط به عقد جعاله است یعنی در جایی که شخصی در مقابل یک اجرتی دیگری را مامور به انجام کاری می‌کند.

به طور مثال شخص الف به شخص ب می‌گوید در صورتی که فلان کار را انجام دهی مبلغ یک میلیون به تو می‌دهم. در این مورد قانون گذار این اجازه را داده است که در مورد عملی که باید انجام شود و اجرتی که باید پرداخت شود علم اجمالی باشد.

ماده 694 در مورد ضمانت است که در این جا هم قانون گذار علم اجمالی به آنچه که مورد ضمانت است را کافی دانسته است.

قابل نقل و انتقال باشد | مشخصات مورد معامله

مورد معامله باید چیزی باشد که بتوان آن را به شخص دیگری منتقل کرد به طور مثال هیچ کس نمی‌تواند اموال عمومی را معامله کند زیرا چیزی نیست که قابل نقل و انتقال باشد. یا اینکه معامله مشروبات الکلی و مواد مخدر صحیح نیست زیرا از نظر قانونی قابلیت نقل و انتقال ندارند.

مالیت داشته باشد

چیزی می‌تواند مورد معامله قرار گیرد که دارای ارزش مالی باشد. چیزی که در معامله کردن آن منفعت عقلایی وجود داشته باشد. در این مورد عرف بازار ملاک قرار می‌گیرد و مورد معامله باید در بازار به عنوان یک مال ارزش داشته باشد. البته برخی اشیا که در عرف ارزش داد و ستد ندارد برای طرفین معامله دارای ارزش مالی است. اگر در معامله مالی منفعت عقلایی وجود داشته باشد از نظر قانونی اجازه معامله کردن آن وجود دارد. به طور مثال عکس‌های خانوادگی که فقط برای طرفین معامله ارزشمند است ولی در عرف بازار ارزشی ندارد.

قابلیت تسلیم داشته باشد

در معاملات چیزی که مورد معامله قرار می‌گیرد باید چیزی باشد که آن را بتوان به طرف دیگر تسلیم کرد. اگر امکان تسلیم کردن آن نباشد این معامله باطل است. به طور مثال معامله کردن ماشینی که واردات آن به کشور ممنوع است و شخص نمی‌تواند آن را به خریدار تحویل دهد سبب اشکال در معامله می‌شود.

مالکیت فروشنده بر مورد معامله

هیچ کس نمی‌تواند چیزی را که متعلق به خودش نیست مورد معامله قرار دهد. هر کسی فقط می‌تواند چیزی را معامله کند که یا متعلق به خودش باشد یا این که از نظر قانونی حق معامله آن را داشته باشد در غیر این صورت معامله مال غیر است. به طور مثال شخص الف نمی‌تواند خانه شخص ج را به دیگری بفروشد زیرا اصلا مالک آن خانه نیست.

توصیه می‌شود پیش از انجام دادن معاملات خود با یک وکیل مجرب در رابطه با معاملات مشورت انجام دهید تا از مشکلات بعدی جلوگیری گردد. گروه وکیل دات کام پاسخگوی شما در خصوص مشخصات مورد معامله در سریع‌ترین زمان هستند. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی وکیل دات کام برای دریافت پاسخ سوالات خود در خصوص مورد معامله استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مشخصات مورد معامله، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مشخصات مورد معامله پاسخ دهند

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مشخصات مورد معامله | بررسی ویژگی‌های موضوع معامله – ملزومات مال موضوع انتقال



:: برچسب‌ها: مشخصات مورد معامله | بررسی ویژگی‌های موضوع معامله – ملزومات مال موضوع انتقال ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

علاوه بر آن که هر شخص حقیقی و حقوقی برای شناخته شدن و متمایز بودن از سایرین نامی دارد باید محلی نیز به عنوان اقامتگاه و مرکز مهم امور او در نظر گرفته شود تا در آن محل شناخته شود. اقامتگاه صرفا محل حضور فیزیکی و سکونت شخص نیست؛ بلکه محلی است که از نظر قانون، شخص در آن جا حضور فرضی دارد و از نظر حقوقی به آن وابسته است. اقامتگاه تنها مختص شخص حقیقی نیست و قانونگذار برای هر شخص حقوقی نیز اقامتگاهی، ‌تحت عنوان اقامتگاه انتخابی یا قراردادی مشخص می‌کند که در این بحث به توضیح این اقامتگاه و آثار آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اقامتگاه انتخابی یا قراردادی – آثار اقامتگاه انتخابی یا قراردادی در آیین دادرسی

اقامتگاه چیست ؟

مطابق ماده ۱۰۰۲ و ۱۰۰۳ ق.م اقامتگاه هر شخص حقیقی و حقوقی، محل سکونت او یا مرکز مهم امور اوست که برای انجام هر چه سریع‌تر امور مهم و روابط حقوقی، قانونگذار تنها اجازه انتخاب یک اقامتگاه را به شخص می‌دهد و شخص نمی‌تواند بیش از یک اقامتگاه انتخاب کند. بنابراین ممکن است محل سکونت شخص و محل انجام امور مهم او متفاوت باشد که در این صورت مرکز مهم امور او به عنوان اقامتگاه در نظر گرفته می‌شود.

اقامتگاه انتخابی یا قراردادی

اقامتگاه انتخابی و قراردادی تقریبا به یک معنایند و تفاوت جزئی دارند.

در ماده ۱۰۱۰ ق.م در تعریف اقامتگاه قراردادی چنین آمده است که اگر طرفین قرارداد، محلی را برای انجام تعهدات و تکالیف معامله میان خود در نظر بگیرند برای دعاوی و امور حقوقی مربوط به آن معامله، اقامتگاه همان محل انتخاب شده محسوب می‌شود؛ بنابراین امور حقوقی مربوط به قرارداد و معامله، مانند ابلاغ اوراق دعوی و احضار و اخطار در محل اقامتگاه صورت می‌گیرد.

اقامتگاه انتخابی ممکن است تنها ناشی از قرارداد نباشد و هر یک از طرفین معامله یا وکیل ایشان به عنوان خواهان، می‌تواند خواستار ارسال اوراق ابلاغی خود که می‌تواند اوراق دعوا، اخطار و احضار باشد به محلی که خود بدون توافق طرف مقابل و به صورت یکطرفه برای اقامتگاه تعیین کرده است بشود.

البته لازم به ذکر است که طرفین می‌توانند برای هر یک از دعاوی خود اقامتگاهی جداگانه انتخاب کنند؛ به همین دلیل این اقامتگاه را اقامتگاه انتخابی طرف دعوی برای ابلاغ اوراق دادرسی نیز می‌نامند.

آثار اقامتگاه انتخابی یا قراردادی

۱- دادگاهی که در محل اقامتگاه انتخابی است واجد صلاحیت برای رسیدگی به دعاوی و اختلافات معامله می‌شود. می‌دانیم زمانی که خوانده علیه خواهان اقامه دعوی می‌کند، خواهان ملزم است به دادگاه اقامتگاه خوانده مراجعه کند؛ اما در اقامتگاه قراردادی یا انتخابی دادگاه موجود در اقامتگاه، صلاحیت لازم را جهت رسیدگی به دعاوی دارد و نیازی نیست که خواهان در دادگاه محل اقامتگاه خوانده حضور یابد.

۲- ممکن است که یکی از طرفین، به شخصی وکالت دهد که اوراق دادرسی را دریافت کند. در این صورت اقامتگاه وکیل اقامتگاه انتخابی شناخته می‌شود و در حکم اقامتگاه حقیقی طرف دعوا به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است که اقامتگاه انتخابی ممکن است یکی از آثار فوق را داشته باشد؛ که این امر به توافق و اراده طرفین بستگی دارد.

۳- در صورت تغییر یافتن اقامتگاه انتخابی و اطلاع متعهدله، همچنان اقامتگاه انتخابی قبلی معتبر است، مگر آن که اقامتگاه جدید بر اساس قانون و مقررات جدید مشخص شده باشد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اقامتگاه انتخابی یا قراردادی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اقامتگاه انتخابی یا قراردادی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

آیا اقامتگاه تنها مختص شخص حقیقی است ؟

خیر، شخص حقوقی نیز اقامتگاهی مشخص دارد.

برای پیگیری دعاوی ناشی از قرارداد چه دادگاهی واجد صلاحیت است ؟

دعاوی ناشی از قرارداد در دادگاه محل اقامتگاه انتخابی بررسی می‌شوند.

آیا خواهان می‌تواند اقامتگاه وکیل خود را به عنوان اقامتگاه انتخابی پیشنهاد کند ؟

بله در این صورت اقامتگاه وکیل خواهان، در مورد دعاوی معامله همان اقامتگاه انتخابی و اقامتگاه خواهان در نظر گرفته می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اقامتگاه انتخابی یا قراردادی – آثار اقامتگاه انتخابی یا قراردادی در آیین دادرسی



:: برچسب‌ها: اقامتگاه انتخابی یا قراردادی – آثار اقامتگاه انتخابی یا قراردادی در آیین دادرسی ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

گاهی شخص بر اثر بیماری ناشی از کار یا موارد دیگر، توانایی انجام کار و حضور در محل کار خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین قانون حمایت از کار و همچنین قانون مدیریت خدمات کشوری که به ترتیب مرجع رسیدگی به حقوق کارگران و کارمندان هستند، به کارگر یا کارمند اجازه می‌دهند تا هنگام بیماری مدت زمانی را تحت عنوان مرخصی استعلاجی جهت استراحت و پیگیری روند درمان تا بهبودی و فراغت از بیماری سپری کند. در این مقاله به توضیح اینکه مرخصی ا‌ستعلاجی چیست، مدت آن چقدر است و چه شرایطی دارد می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مرخصی استعلاجی | انواع – مدت زمان – شرایط استفاده – پرداخت دستمزد

مرخصی استعلاجی چیست ؟

استعلاج به معنای معالجه طلبیدن و تقاضای درمان است. شخص بیمار ممکن است تا زمان بهبودی توانایی کار کردن نداشته باشد و از طرفی خرج و مخارج او در این مدت کم‌تر که نشود هیچ، ممکن است افزایش هم بیابد. در این راستا قانون کار برای آن که کارگر تنها رنج بیماری را تحمل کند و رنج مضاعفی ناشی از عدم دریافت حقوق بر او تحمیل نشود، جهت حمایت از او مرخصی ا‌ستعلاجی را پیش بینی کرده است که در این مدت بر اساس قانون حقوق کارگر تا پایان بیماری پرداخته می‌شود.

استفاده از مرخصی ا‌ستعلاجی

بر اساس بند ۷ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی، بیماری عبارت است از شرایط جسمی یا روحی که شخص را از انجام کار منع و نیازمند درمان می‌کند. در ماده ۷۴ بیان شده است که برای اینکه این مدت جزو سوابق کاری و بازنشستگی کارگر محسوب شود نیاز به تاییدیه سازمان تامین اجتماعی هست. بنابر این دو ماده،‌ مرخصی ا‌ستعلاجی از موارد تعلیق کار به شمار می‌رود و کارگر پس از بهبودی از بیماری می‌تواند مجددا به کار خود برگردد.

بر اساس قانون اداره کار، تایید مرخصی ا‌ستعلاجی به عهده موارد زیر است:

۱‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- مرخصی کم تر از ۷ روز یا در تمام سال نهایتا ۱۵ روز باشد:

چنانچه مرخصی ا‌ستعلاجی کم تر از ۷ روز یا در کل سال تنها ۱۵ روز باشد، تنها ارائه گواهی تایید پزشک معالج کفایت می‌کند.

۲‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- مرخصی بین ۱۵ تا ۶۰ روز باشد:

اما چنانچه بیمار ۱۵ تا ۶۰ روز به مرخصی ا‌ستعلاجی نیاز داشته باشد، مستلزم آن است که از پزشک مورد اعتماد سازمان تامین اجتماعی گواهی تایید اخذ کند.

۳‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- مرخصی بیش از ۶۰ روز به طول انجامد:

در صورتی که شخص به بیش از ۶۰ روز استراحت تا زمان بهبودی نیاز داشته باشد نیز تایید شورای پزشکی تامین اجتماعی معتبر خواهد بود.

قابل ذکر است که مدت مرخصی ا‌ستعلاجی محدود نیست و با توجه به نوع بیماری هر شخص متفاوت است اما سقف مرخصی در سال ۴ ماه است و در صورتی که بیماری صعب‌العلاج شناخته شود، کارگر بازنشسته می‌شود.

انواع مرخصی استعلاجی

با توجه به نوع مرخصی ا‌ستعلاجی، پرداخت حقوق در این ایام متفاوت است و بر عهده سازمان تامین اجتماعی یا کارفرماست. بر اساس ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی، پرداخت غرامت دستمزد در بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که به علت کار ایجاد نشده باشند از روز چهارم آغاز می‌شود؛ بنابراین پرداخت حقوق از طرف سازمان تامین اجتماعی برای مرخصی ا‌ستعلاجی بیش از ۳ روز است. در مرخصی ا‌ستعلاجی کم‌تر از ۳ روز نیز کارفرما می‌تواند حقوق کارگر را پرداخت کند ولی قانونا ملزم به انجام این کار نیست. انواع مرخصی ا‌ستعلاجی عبارتند از:

۱‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- مرخصی ا‌ستعلاجی تا حداکثر ۳ روز:

در مرخصی ا‌ستعلاجی که کم‌تر از ۳ روز یا حداکثر ۳ روز تمام شود، پرداخت حقوق بر عهده کافرماست. ( مطابق قانون مجبور نیست و در صورت تمایل می‌تواند پرداخت کند.)

۲‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- مرخصی ا‌ستعلاجی بیش از ۳ روز:

زمانی که کارگر بیش از ۳ روز مرخصی ا‌ستعلاجی دریافت کند، پرداخت حقوق وی بر عهده سازمان تامین اجتماعی قرار دارد.

۳‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- مرخصی ا‌ستعلاجی زایمان:

زنان باردار شاغل،‌ در مدت زمان بارداری خود می‌توانند از ۶ ماه مرخصی ا‌ستعلاجی زایمان استفاده کنند که ۳ ماه آن باید پس از زایمان سپری شود. پرداخت حقوق در این ایام بر عهده سازمان تامین اجتماعی است.

میزان حقوق در مدت استفاده از مرخصی ا‌ستعلاجی

مقدار حقوق پرداخت شده در ایام استفاده از مرخصی ا‌ستعلاجی بر اساس شرایط کارگر است که مطابق ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی:

۱‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- چنانچه فرد بیمار بیمه شده، همسر یا فرزند یا پدر و مادر تحت تکفل داشته باشد، حقوق او به میزان سه چهارم آخرین دستمزد یا حقوق روزانه او پرداخت می‌شود.

۲‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- اگر شخص بیمار بیمه شده، همسر، فرزند و پدر و مادر تحت تکفل نداشته باشد، برابر دو سوم آخرین مزد یا حقوق روزانه‌اش حقوق دریافت می‌کند و در صورتی که شخص با هزینه سازمان تامین خدمات درمانی جهت معالجه بستری شود، به میزان یک دوم آخرین مزد یا حقوق روزانه‌اش، غرامت و دستمزد دریافت می‌کند.

شروط دریافت مرخصی ا‌ستعلاجی

افراد زیر می‌توانند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند:

۱‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- افرادی که به علت حادثه در کار یا بیماری مربوط به کار قادر به انجام کار نباشند.

۲‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- افرادی که به علت بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عادی بستری شده‌اند.

۳‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- افرادی که به دلیل بیماری اولا سرپایی درمان و سپس بستری شوند.

۴‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- جانبازان انقلاب اسلامی حتی بدون بستری شدن و به دلیل بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عادی.

مدارک لازم جهت اخذ دستمزد مرخصی ا‌ستعلاجی

جهت اخذ دستمزد روزهای سپری شده در مرخصی ا‌ستعلاجی، بایستی مدارک زیر به اداره تامین اجتماعی تحویل داده شوند:

۱‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- اصل گواهی استراحت پزشکی.

۲‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- تاییدیه گواهی توسط سازمان تامین اجتماعی.

۳‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌- استعلام وضعیت یا فرم کامل شده معرفی به کار توسط کارفرما.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرخصی استعلاجی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مرخصی استعلاجی پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مرخصی استعلاجی | انواع – مدت زمان – شرایط استفاده – پرداخت دستمزد



:: برچسب‌ها: مرخصی استعلاجی | انواع – مدت زمان – شرایط استفاده – پرداخت دستمزد ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حقوق مالی زن در زندگی مشترک چیست؟ هر قرارداد و عقدی مطابق قانون آثاری به دنبال دارد. عقد ازدواج نیز یکی از عقود و قراردادها است. که به دنبال خود آثار، حقوق و تکالیفی برای طرفین عقد ایجاد می‌کند. بلافاصله بعد از وقوع عقد ازدواج برای زن، حقوق مالی در نظر گرفته می‌شود. بسیاری از زنان از حقوق مالی خود که به موجب عقد ازدواج ایجاد می‌شود؛ بی‌خبر هستند. در ادامه این مطلب به معرفی حقوق مالی زن در زندگی مشترک خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: حقوق مالی زن در زندگی مشترک | سهم زن از زندگی مشترک

حقوق مالی زن در زندگی مشترک چیست ؟

عقد ازدواج همان‌طور که تکالیفی برای طرفین ازدواج به وجود می‌آورد. آثار و حقوق مالی نیز به دنبال دارد. طی عقد نکاح، یک سری حقوق مالی برای زنان در نظر گرفته می‌شود. بسیاری از زنان نسبت به حقوق مالی خود در زندگی مشترک نا‌آگاه هستند. تصور عموم مردم این است که حقوق مالی زن در عقد نکاح تنها مهریه و نفقه می‌باشد.

اما درواقع حقوق مالی زن در زندگی مشترک شامل 5 حق مختلف می‌شود. شرایط دریافت هر یک از این 5 حق مختلف است. گاهی ممکن است به علت نبود شرایط کافی برخی از این حقوق مالی به زن تعلق نگیرد. این 5 حق شامل؛ مهریه، نفقه، اجرت‌المثل، ارث و حق تصنیف اموال می‌شود.

مهریه از حقوق مالی زن در زندگی مشترک

مهریه یکی از حقوق مالی است که به موجب عقد نکاح دائم و موقت برای زن ایجاد می‌گردد. برای تعیین مهریه می‌توانیم هرآن چه که مال محسوب شود. و همچنین تعیین آن به عنوان مهریه دارای منفعت عقلانی باش؛ استفاده کنیم.

تعیین مهریه بسیار مهم است. در عقد موقت عدم تعیین مهریه موجب باطل شدن عقد ازدواج می‌شود. و در عقد ازدواج دائم با این‌که موجب بطلان عقد نمی‌شود. اما در نهایت ازنظر قانونی و توسط دادگاه با تراضی زن و مرد مهریه تعیین می‌گردد. اگر پیش از تراضی برای تعیین مهریه، نزدیکی زن و شوهر رخ دهد، مهرالمثل با نظر کارشناس دادگاه تعیین می‌شود. و رضایت مرد تأثیری در آن نخواهد داشت.

زن به محض اینکه عقد نکاح چه دائم چه موقت جاری شود؛ مالک کل مهریه خواهد شد. بنابراین زن در هر زمانی می‌تواند مهریه خود را از شوهر طلب نماید. یعنی طلب مهریه لزوماً وابسته به طلاق نمی‌باشد. همچنین تنها راه عدم برخورداری زن از مهریه این است که؛ زن مهریه‌اش را ببخشد. یعنی حتی با خیانت یا روابط نامشروع هم امکان اسقاط حق مهریه وجود ندارد.

نفقه از حقوق مالی زن در زندگی مشترک

دیگر حق مالی زن در عقد ازدواج، نفقه می‌باشد. در عقد موقت تنها در صورتی که پرداخت نفقه شرط شود، این حق به زن تعلق می‌گیرد. اما در عقد دائم به محض جاری شدن عقد و در صورت تمکین عام و خاص زن، به وی تعلق خواهد گرفت. و نیاز به قید شرط نفقه در ضمن عقد دائم نمی‌باشد.

درصورتی که مرد باوجود شرایط کافی نفقه زن را نپردازد؛ زن می‌تواند به دادگاه دادخواست مطالبه نفقه ارائه نماید. دادگاه مرد را ملزم به پرداخت نفقه می‌کند. و اگر مرد باوجود دارایی و توانایی مالی بازهم از پرداخت نفقه سر باز زند. زن می‌تواند از شوهرش شکایت کیفری کند. و مرد را به مجازات حبس محکوم نماید.

نفقه زن شامل محل سکونت یا همان مسکنی برای زندگی، اثاثیه منزل و نیازهای متعارف زن مثل خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان و.. است. در صورتی که مرد این موارد را برای زن فراهم نکند زن ملزم به تمکین از وی نخواهد بود. همچنین در این شرایط عدم تمکین موجب نمی‌شود که حق نفقه از زن سلب گردد.

اجرت‌المثل از حقوق مالی زن در زندگی مشترک

اجرت‌المثل، مزد کارهایی است که زن در خانه و طی زندگی مشترک انجام می‌دهد. اما انجام این کارها شرعاً بر عهده زن نباشد و همچنین زن نیز نیت انجام رایگان آن‌ها را نداشته باشد. اجرت‌المثل در عقد موقت نیز طی شرایطی به زن تعلق می‌گیرد. مطالبه اجرت‌المثل نیز وابسته به طلاق نمی‌باشد. پس هر زمان که زن بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند.

محاسبه میزان اجرت‌المثل توسط کارشناس دادگستری و بر اساس کارهای زن در طول زندگی و تعداد فرزند، اشتغال او و… انجام می‌شود. اگر زنی منزل را ترک کرده باشد (ناشزه شناخته شود) در ایامی که او منزل را ترک کرده اجرت المثل به او تعلق نمی‌گیرد.

ارث

ارث از جمله حقوق مالی زن در عقد دائم می‌باشد. علاوه بر زن، مرد نیز از همسرش در عقد دائم ارث می‌برد. حق ارث در عقد موقت وجود ندارد. بنابراین اگر مردی زودتر از همسرش فوت کند، زن از اموال متوفی ارث خواهد برد. و حتی می‌تواند مهریه و نفقه خود را از اموال به‌جامانده همسرش طلب کند.

سهم زن از اموال به‌جامانده از شوهرش در صورت وجود فرزند از شوهر یک‌هشتم اموال متوفی است. و در صورت عدم وجود فرزند شوهر، یک‌چهارم از اموال متوفی می‌باشد.

تصنیف اموال از حقوق مالی زن در زندگی مشترک

تصنیف اموال یعنی نصف دارایی مرد هنگام طلاق به زن تعلق می‌گیرد. این حق به عنوان سهم زن از زندگی مشترک برای او در نظر گرفته‌شده است. اما تصنیف اموال دارای شرایطی است. اول آن که مرد باید هنگام عقد این شرط را بپذیرد.

شرط دوم اینکه مرد با تمایل خودش زن را طلاق دهد. یعنی اگر زن دادخواست طلاق دهد تصنیف اموال انجام نمی‌شود. سوم اینکه اموال مورد نظر برای تقسیم را بعد از ازدواج و در طول زندگی مشترک کسب کرده باشد. بنابراین برخلاف مهریه، نفقه و اجرت‌المثل، تصنیف اموال منوط به وقوع طلاق می‌باشد.

حق بهره‌مندی از مستمری شوهر چیست ؟

علاوه بر 5 حق مالی ذکرشده در قبل، که طی اجرای عقد ازدواج ایجاد می‌گردد. یک حق مالی دیگر نیز برای همسران دائم افراد مستمری‌بگیر وجود دارد. بنابراین حق بهره‌مندی از مستمری شوهر زمانی رخ می‌دهد که ابتدا شوهر مستمری‌بگیر باشد و دوم اینکه شوهر فوت کند. می‌توانیم بگوییم که بهره‌مندی از این حق همانند بهره‌مندی از ارث است.

سهم زن از مستمری شوهرش، 50 درصد از حقوق متوفی می‌باشد. با ازدواج مجدد زن این حق از بین نمی‌رود. حال اگر متوفی چند همسر دائم داشته باشد. هر یک به صورت جداگانه 50 درصد از حقوق را دریافت نمی‌کنند. بلکه همان 50 درصد از حقوق متوفی میان همسران وی به تساوی تقسیم می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقوق مالی زن در زندگی مشترک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقوق مالی زن در زندگی مشترک پاسخ دهند.

سؤالات متداول

حقوق مالی زن در زندگی مشترک چیست ؟

حقوق مالی زن در زندگی مشترک شامل 5 حق مختلف می‌شود: مهریه، نفقه، اجرت‌المثل، تصنیف اموال و ارث. علاوه بر این 5 حق، حق بهره‌مندی از مستمری شوهر نیز برای برخی زنان وجود دارد.

حق بهره‌مندی از مستمری شوهر چه شرایطی دارد ؟

حق بهره‌مندی از مستمری شوهر زمانی رخ می‌دهد که ابتدا شوهر مستمری‌بگیر باشد و دوم اینکه شوهر فوت کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حقوق مالی زن در زندگی مشترک | سهم زن از زندگی مشترک



:: برچسب‌ها: حقوق مالی زن در زندگی مشترک | سهم زن از زندگی مشترک ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا فرار از دست پلیس و نیروی انتظامی جرم محسوب می‌شود؟ آیا در صورتی که پلیس فرمان ایست دهد و از او بگریزیم بر میزان مجازات و جرم ما افزوده خواهد شد؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا فرار از نیروی انتظامی جرم است و به مجازات فرد می‌افزاید یا خیر.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: فرار از نیروی انتظامی | جرم فرار از پلیس

آیا فرار از نیروی انتظامی جرم است ؟

شاید شما هم در اطراف خود دیده‌اید یا برای شما اتفاق بیافتد. موقعیت‌هایی که نیروی انتظامی و پلیس به سراغ جلب فرد متهم یا مجرمی می‌رود. و آن فرد برای نجات خود و عدم دستگیری توسط پلیس بدون توجه به فرمان ضابطین نیروی انتظامی، از دست آن‌ها فرار می‌کند. پرسش این است آیا فرار از پلیس یا نیروی انتظامی جرم محسوب می‌شود؟ و اگر این عمل جرم است آیا مجازاتی به دنبال دارد؟

در پاسخ باید گفت؛ بله. فرار افراد به عنوان متهم یا مجرم از دست نیروی انتظامی و عدم توجه به فرمان ضابطین قانونی جرم محسوب می‌گردد. همچنین هرگونه مقاومت در برابر پلیس و مأموران در زمان انجام وظیفه ایشان نیز جرم است.

مجازات فرار از نیروی انتظامی

با توجه به این‌که عدم توجه به فرمان ایست پلیس و فرار از نیروی انتظامی جرم است قانون برای آن مجازاتی نیز پیش‌بینی کرده است. جرم فرار از نیروی انتظامی منجر به مجازات حبس می‌شود. که با حکم قاضی و دادگاه مدت حبس برای فرار از پلیس 3 سال خواهد بود.

علاوه بر آن اگر فردی به متهم یا مجرم در فرار از دست نیروی انتظامی کمک کند. و یا متهم یا مجرم را از ضابطین قانونی پنهان کند. او هم مرتکب جرم شده است و طبق قانون ایران مجازات خواهد شد. لازم به ذکر است نوع مجازات شخص فراری دهنده را مطابق با نوع جرمی که متهم متواری انجام داده است و همچنین مقام و ارتباط فراری دهنده با متهم متواری تعیین خواهند کرد.

صدور حکم مجازات متهم متواری

همان‌طور که در متن بالا گفتیم فرار از دست نیروی انتظامی و پلیس و عدم توجه به فرمان آن‌ها جرم محسوب می‌شود. و این جرم مجازاتی نیز دارد. اما به هر صورت صدور حکم مجازات توسط دادگاه و بعد از بررسی پرونده انجام می‌شود.

هنگامی که متهم یا مجرم از دست ضابطان قانونی بگریزد. دادگاه هنگام بررسی جرم و پرونده متهم متواری این اقدام وی را نیز به عنوان جرم محکوم می‌کند. اگر فرد متواری، مجرم باشد. و حکم مجازات او توسط دادگاه صادرشده باشد. در این صورت دادگاه علاوه بر اینکه برای ارتکاب جرم حکم مجازات وی را صادر نمود؛ مجازات جرم فرار را نیز به حکم اضافه می‌نماید.

کمک به فرار یا اختفا متهم

در مطلب بالا اشاره کردیم که گاهی افراد مجرم یا متهم، به دلایلی از دستگیری توسط نیروی انتظامی و پلیس می‌گریزند. و به فرمان ضابطین نیروی انتظامی توجه نمی‌کنند. گفتیم که این عمل جرم محسوب می‌شود و دارای مجازات است. و مجرم علاوه بر مجازات برای جرمی پیشین باید مجازات حبس برای جرم فرار از نیروی انتظامی را هم تحمل نماید.

اما اگر متهم با کمک شخصی از خانواده یا با کمک یک یاز مأمورین اقدام به فرار کرده باشد. در این صورت شخص فراری دهنده نیز مرتکب جرم می‌شود. مطابق با قانون مجازات اسلامی کسی که به متهم یا مجرم کمک کند تا فرار نماید یا از نیروی انتظامی پنهان شود. مرتکب جرم می‌شود و بر اساس همین قانون مجازات می‌گردد. البته مجازات شخص فراری‌دهنده با توجه به مقام و منصبی که دارد و با توجه به جرمی که متهم مرتکب آن شده است، تعیین می‌شود.

مجازات شخص فراری دهنده متهم متواری

همان‌طور که گفتیم علاوه بر فرار از نیروی انتظامی، کمک به فرار و اختفای متهم و مجرم از پلیس نیز جرم است و مجازات دارد. مجازات فراری دهنده به طور عام در قانون مجازات اسلامی آمده است. اما در برخی قوانین خاص مثل قانون مبارزه با مواد مخدر، نیز با توجه به جرم متهم یا مجرم، مجازاتی برای فراری دهنده ذکرشده است.

مجازات مامور مراقبت از متهم

قانون مجازات اسلامی با توجه به اینکه فراری دهنده مأمور حفظ و مراقبت از متهم باشد. و همچنین با توجه به اینکه جرم متهم یا مجرم چه باشد؛ مجازات حبس با مدت زمان متفاوت تعیین نموده است. که بازه زمانی آن از 6ماه تا 10 سال حبس است. همچنین در مواردی که حکم متهم قصاص باشد حبس مأمور تا زمان تحویل فرد متواری است. و اگر دسترسی به متهم به هیچ وجه امکان نداشته باشد مأمور فراری دهنده به حبس از سه تا ده سال محکوم می‌شود. همچنین با درخواست صاحب حق قصاص موظف به پرداخت دیه خواهد بود.

مجازات افراد عادی

اگر فراری دهنده متهم جز مأمورین مراقبت از متهم نباشد. و یک فرد عادی نظیر دوست یا عضو خانواده به متهم جهت فرار یا اختفای وی، کمک کند مرتکب جرم می‌شود. مجازات فراری دهنده با توجه به جرم متهم متفاوت خواهد بود. اما درمجموع می‌توانیم بگوییم که مجازات حبس در بازه زمانی 3ماه تا دو سال است. مخفی کننده نیز به همین ترتیب از یک ماه تا دو سال حبس با توجه به جرم متهم متواری محکوم می‌شود.

قانون خاص

البته همان‌طور که گفتیم در برخی قوانین خاص نظیر قانون مبارزه با مواد مخدر برای فراری دهنده و مخفی کننده متهم یا مجرم مجازات دیگری ذکرشده است. که میزان حبس آن با قانون مجازات اسلامی تا حدی متفاوت است و یا مجازات های دیگری نظیر شلاق را نیز شامل می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص راهکار حقوقی فرار از نیروی انتظامی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون راهکار حقوقی فرار از نیروی انتظامی پاسخ دهند.

سؤالات متداول

آیا فرار از نیروی انتظامی و پلیس جرم محسوب می‌شود ؟

بله فرار افراد به عنوان متهم یا مجرم از دست نیروی انتظامی و عدم توجه به فرمان ضابطین قانونی جرم محسوب می‌گردد و مجازات به همراه دارد.

آیا کمک به افراد برای فرار یا اختفا از نیروی انتظامی و پلیس جرم است ؟

بله کسی که به متهم یا مجرم کمک کند تا فرار نماید یا از نیروی انتظامی پنهان شود. مرتکب جرم می‌شود و بر اساس همین قانون مجازات می‌گردد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: فرار از نیروی انتظامی | جرم فرار از پلیس



:: برچسب‌ها: فرار از نیروی انتظامی | جرم فرار از پلیس ,
:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر چیست؟ عقد نکاح عقدی است که طی انجام آن حق و حقوقی به زن و مرد تعلق می‌گیرد. چنانچه زوجین قصد طلاق از یکدیگر را داشته باشند و یا بعد از ازدواج با عیوب یکدیگر مواجه شوند طبق قانون دارای حق و حقوقی خواهند بود و‌‌‌ این حقوق با توجه به علت اختلاف آن‌ها معین می‌شود. در ادامه قصد داریم راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر را برایتان بیان نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر | حق و حقوق قانونی زن و مرد

مواجه شدن با خیانت همسر به صورت حقوقی

خیانت به همسر از جمله جرائمی است که طبق قانون مجازات دارد و معمولا باعث می‌شود که ازدواج زوج و زوجه به طلاق ختم شود. معمولا افراد در حین مواجه شدن با خیانت همسر بسیار احساسی و با خشم و عصبانیت عمل می‌کنند اما در آن لحظه می‌بایست خود را کنترل نمایند و با دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حق و حقوق خود در مواجهه با خیانت همسر اقدام کنند.

راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر با توجه به حقوق زن و مرد

همان طور که در بالا گفته شد چنانچه فرد متوجه خیانت همسر خود شود حقوقی به او تعلق می‌گیرد که در حالت عادی متعلق به او نیست. حقوق زن و شوهر در هنگام مواجه شدن با خیانت همسر به شرح زیر می‌باشند:

خیانت و حق طلاق

مرد در هر حال حق طلاق دارد و با اجازه دادگاه زن را طلاق می‌دهد. علی‌الخصوص اگر دلیل قانع کننده‌ای داشته باشد می‌تواند نشوز زن را اثبات کند و برخی حقوق قانونی زن مانند نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت را نپردازد. حتی اگر به زن حق طلاق داده شده باشد در این امر تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

اگر مرد خیانت کند زن می‌تواند درخواست طلاق دهد و طلاق بگیرد خصوصا وقتی مرد بدون اجازه همسر اول اقدام به عقد دائم با زن دیگری ( چه با اجازه دادگاه چه بدون آن) نماید اما اگر ازدواج موقت هم بوده باشد باز هم می‌توان طلاق گرفت.

خیانت و مهریه | راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر

مطابق ماده ۱۰۸۲ چنانچه زن به شوهر خود خیانت کرده باشد و مرد قصد طلاق او را داشته باشد می‌بایست مهریه‌اش را به طور کامل به او پرداخت کند. خیانت نمی‌تواند مهریه زن را از بین ببرد و او در صورت خیانت نیز مستحق دریافت مهریه است.

خیانت و نفقه

چون خیانت از موارد عدم تمکین عام است پس می‌توان آن را سرپیچی از شوهر تعبیر نمود و به تبع آن زن را ناشزه دانست. همانطور که می‌دانیم زن ناشزه مستحق دریافت نفقه نمی‌باشد.

خیانت و نصف شدن دارایی

اگر مردی قصد داشته باشد که همسر خود را بدون هیچگونه دلیل قانونی و موجه طلاق دهد می‌بایست نصف دارایی خود را به همراه اجرت المثل ایام زوجیت به زن پرداخت نماید، اما اگر مرد به دلیل خیانت قصد طلاق زن را داشته باشد نصف دارایی او به زن تعلق نگرفته و زن مستحق دریافت اجرت المثل نیز نخواهد بود.

خیانت و ارث | راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر

چنانچه مرد فوت کند اموال و دارایی او طبق قانون به همسرش ارث می‌رسد و حتی اگر زن به او خیانت نیز کرده باشد بازهم اموال او را به ارث خواهد برد و خیانت نمی‌تواند زن را از‌‌‌ این حق خود محروم کند.

اگر زن هم فوت کند در حالیکه از مردی که خیانت کرده طلاق نگرفته نیز همین قاعده جاریست و مرد ارث خود را می‌برد.

خیانت و ازدواج مجدد | راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر

چنانچه مردی بخواهد با وجود همسر اقدام به ازدواج مجدد نماید می‌بایست رضایت زن اول را دریافت نموده باشد اما در صورتی که زن اول به او خیانت کرده باشد دادگاه بدون کسب اذن از زن اول به او اجازه می‌دهد که اقدام به ازدواج مجدد نماید.

حضانت فرزند در صورت خیانت

چنانچه زن یا مرد به همسر خود خیانت کنند باز هم حق حضانت از هر دوی آن‌ها سلب نخواهد شد و پس از طلاق طبق قانون در سنین معین شده می‌توانند حضانت فرزند خود را به عهده بگیرند. اما اگر قانون از نظر اخلاقی آن‌ها را صالح نداند حضانت را سلب می‌کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر پاسخ دهند.

سوالات متداول

در صورت خیانت زن به او مهریه تعلق نمی‌گیرد ؟

خیر در صورت خیانت زن مهریه به او تعلق خواهد گرفت و خیانت نمی‌تواند مانع دریافت مهریه توسط زن شود.

حق حضانت در صورت خیانت زن و مرد از آن‌ها سلب می‌شود ؟

اگر به زعم دادگاه سوء اخلاق تعبیر نشود خیر.

در صورت خیانت مرد می‌تواند اقدام به ازدواج مجدد بدون اذن همسر خود نماید ؟

بله با دریافت اجازه از دادگاه می‌تواند اقدام به ازدواج مجدد نماید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر | حق و حقوق قانونی زن و مرد



:: برچسب‌ها: راهکار حقوقی مواجهه با خیانت همسر | حق و حقوق قانونی زن و مرد ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جرم عکس بی حجاب در فضای مجازی یا پروفایل چیست؟ آیا انتشار عکس بی‌حجاب در فضای مجازی جرم است؟ بر اساس قانون ایران در صورتی که افراد عکس بی حجاب خود را در فضای مجازی انتشار دهند. اگر به صورت مبتذل و مستهجن باشد. جرم محسوب می‌شود و قابل پیگیری و مجازات است. در ادامه این مطلب به جرم عکس بی حجاب و انتشار آن در فضای مجازی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جرم عکس بی حجاب در فضای مجازی و پروفایل

جرم عکس بی‌حجاب

بر اساس قانون ایران رعایت حجاب در محیط اجتماعی و فضای عمومی جامعه ضروری است. و اگر شخصی در فضای عمومی جامعه اقدام به کشف حجاب خود نماید از نظر قانونی مرتکب جرم شده است. و این جرم قابل مجازات می‌باشد. مجازات برای جرم کشف حجاب در تبصره ماده 683 قانون مجازات اسلامی آورده شده است.

مطابق این ماده افرادی که مرتکب جرم کشف حجاب در معابر عمومی شوند. مشمول مجازات حبس از ده روز تا دو ماه و یا مجازات جریمه نقدی از 50 تا 500 هزار ریال می‌گردند. البته این مجازات برای افرادی است که در فضای جامعه اقدام به کشف حجاب نمایند. پرسش این است آیا انتشار عکس بی‌حجاب در فضای مجازی نیز جرم است و مجازات دارد؟

انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی

گفتیم که کشف حجاب در فضای عمومی جامعه و معابر عمومی جرم است و مجازات دارد. اما قانون ایران انتشار عکس در فضای مجازی را جرم انگاری نکرده است. حتی اگر عکس بدون حجاب شرعی در فضای مجازی منتشر شود شامل مجازات قانون مجازات اسلامی نمی‌شود.

اما در قانون جرائم رایانه‌ای ایران مقرراتی وضع‌شده است. که به موضوع انتشار عکس بی‌حجاب در فضای مجازی می‌پردازد. در فصل چهارم این قانون آمده است که انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی به شرطی که مبتذل و مستهجن باشد جرم است. در چنین شرایطی انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی شامل حبس یا جزای نقدی می‌شود.

مجازات جرم عکس بی حجاب

در مطالب بالا ذکر کردیم که انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی به طور معمول جرم‌انگاری نشده است. اما در برخی شرایط ویژه که انتشار عکس‌های بی‌حجاب به صورت تصاویری مستهجن و مبتذل باشند. مشمول مقررات قانون جرائم قانونی می‌شود.

در ماده 14 قانون جرائم رایانه‌ای اگر فردی به نحوی که گفته شد. اقدام به انتشار تصاویر مستهجن از طریق سامانه‌های رایانه‌ای نمایند؛ مشمول مجازات حبس از 91 روز تا دو سال و جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال و یا هردوی آن‌ها می‌شوند.

همچنین اگر فردی تصویری مبتذل منتشر نماید. خواه عکس خودش باشد یا عکس دیگری، به همین ترتیب حداقل یکی از این مجازات‌ها محکوم خواهد شد. البته باید نسبت به این جرم اطلاع‌رسانی شود و شکایتی انجام گیرد. نحوه شکایت برای بی‌حجابی در فضای مجازی طرح شکایت‌نامه از طریق دفاتر خدمات قضایی است.

برخی از افراد به صورت سازمان‌یافته اقدام به انتشار تصاویر مستهجن و مبتذل می‌نمایند. چنین افرادی که انتشار تصاویر مستهجن و مبتذل را شغل خود قرار دهند. در شرایطی به عنوان جرم فساد فی‌الارض محکوم و مجازات می‌شوند. و در غیر این صورت به حداکثر هر دو مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهند شد. البته اگر تصویر بی حجاب مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال گردد. مجرم به جزای نقدی یک تا پنج میلیون ریال محکوم می‌گردد.

منظور از عکس قبیح و مستهجن چیست ؟

همان‌طور که گفتیم در قانون جرائم رایانه‌ای تنها زمانی که عکس مستهجن و مبتذل در فضای مجازی انتشار دهیم. مرتکب جرم شده و مجازات می‌شویم. اما منظور از مستهجن و مبتذل در این قانون چیست؟

مقصود از تصاویر مبتذل، عکس‌هایی است که صحنه‌ها و صورت‌های قبیحه در آن وجود داشته باشد. و منظور از تصاویر مستهجن، عکس‌هایی است که بدن کاملاً برهنه زن یا مرد، اندام خصوصی آن‌ها و یا عمل جنسی را نمایش دهد.

نحوه شکایت از جرم انتشار عکس بی حجاب

گفتیم تنها زمانی که عکس بی حجاب منتشرشده، ذیل تعاریف مستهجن و مبتذل گنجانده شود. امکان اعمال مجازات برای مرتکبان آن وجود دارد. و صرف اینکه کسی تصویر بدون حجاب شرعی خود را در فضای مجازی منتشر کند. امکان طرح شکایت علیه او را ایجاد نمی‌کند.

حال اگر تصویر منتشرشده در فضای شامل تعاریف مستهجن و مبتذل باشد. می‌توانیم با عنوان اشاعه فحشا علیه فرد شکوائیه تنظیم نماییم. برای شکایت از فردی که در فضای مجازی تصاویر بی‌حجاب مستهجن و مبتذل انتشار می‌دهد. به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماییم. و شکوائیه‌ای مبنی بر انتشار تصاویر بی‌حجاب مستهجن و مبتذل تنظیم کنیم.

خوب است بدانید که در صورتی که فرد مشمول جرم اشاعه فحشا شود. لزوماً احتیاجی به شاکی خصوصی ندارد. و به عنوان یک جرم عمومی که به وجدان عمومی ضربه می‌زند. توسط دادستان و مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه جرم انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی به سایت وکیل دات کام مراجعه نموده و از خدمات ویژه این سایت بهره‌مند گردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی پاسخ دهند.

سؤالات متداول

آیا انتشار جرم عکس بی حجاب در فضای مجازی جرم است ؟

انتشار عکس بی‌حجاب در فضای مجازی به شرطی که مبتذل و مستهجن باشد جرم است.

مجازات انتظار جرم عکس بی‌حجاب مستهجن و مبتذل در فضای مجازی چیست ؟

مشمول مجازات حبس از 91 روز تا دو سال و جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال و یا هردوی آن‌ها می‌شوند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم عکس بی حجاب در فضای مجازی و پروفایل



:: برچسب‌ها: جرم عکس بی حجاب در فضای مجازی و پروفایل ,
:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اجازه پدر برای خروج از کشور تا چه سنی برای کدام جنسیت اعمال می شود؟ وقتی زن و شوهر از یکدیگر جدا می‌شوند یکی از آن‌ها حضانت فرزند را بر عهده می‌گیرد. هر کدام از آن‌ها که حضانت فرزند را بر عهده دارند می‌توانند کودک را در محل زندگی خود ساکن کنند اما طبق قانون پدر یا مادر که حضانت به عهده آن‌ها می‌باشد قادر به انجام برخی موارد بدون اذن یکدیگر نیستند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را مبنی بر موارد الزامی کسب اجازه پدر برای خروج از کشور و خروج از کشور بدون اجازه پدر را برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اجازه پدر برای خروج از کشور | بررسی خروج فرزند از کشور بدون اجازه پدر

خروج فرزند از کشور

وقتی سرپرست فرزند بخواهد کودک را از کشور خارج نماید می‌بایست اذن طرف مقابل را برای این کار دریافت کند. برای مثال اگر مادر بخواهد فرزند را از کشور خارج کند می‌بایست از پدر او اجازه بگیرد و در صورت عدم کسب اجازه پدر می‌تواند برای ممنوع الخروج کردن فرزند اقدام نماید.

اجازه پدر برای خروج از کشور

فرزندان تا قبل از هجده سالگی برای خروج از کشور به اذن پدر نیاز دارند.

مادر چگونه می‌تواند برای خروج فرزند از کشور بدون اجازه پدر اقدام نماید ؟

در برخی موارد نیز قانون این اجازه را به مادر می‌دهد که بدون کسب اجازه فرزند را از کشور خارج کند. در ادامه مواردی که باعث می‌شوند زن بتواند بدون اذن پدر کودک را از کشور خارج نماید نام برده شده است:

صلاح فرزند

چنانچه خروج فرزند به صلاح او باشد زن می‌تواند با کسب نظر مثبت دادگاه او را از کشور خارج کند. برای مثال اگر فرزند بیمار باشد و برای درمان نیاز به خروج از کشور داشته باشد می‌تواند بدون دریافت اذن پدر از کشور خارج شود.

جنون و دیوانگی پدر

چنانچه پدر در سلامت کامل عقلانی به سر نبرد و دارای جنون باشد اذن او برای خروج فرزند از کشور نیاز نیست و زن می‌تواند فرزند را به راحتی از کشور خارج کند.

تحصیل

چنانچه فرزند بخواهد برای تحصیل به خارج از کشور برود و پدر بدون دلیل منطقی مانع از خروج او شود مادر می‌تواند با کسب نظر مثبت دادگاه فرزند را از کشور خارج نماید.

اثر اجازه پدر برای خروج از کشور پس از رسیدن به سن قانونی

اگر فرزند به سن قانونی یعنی هجده سال رسیده باشد برای خروج از کشور نیازی به اذن پدر نخواهد داشت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اذن پدر در خروج فرزند از کشور به سایت وکیل دات کام مراجعه نموده و از خدمات ویژه این سایت بهره‌مند گردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اذن پدر در خروج فرزند از کشور، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اذن پدر در خروج فرزند از کشور پاسخ دهند.

سولات متداول

آیا فرزند می‌تواند بدون اذن پدر برای تحصیل از کشور خارج شود ؟

بله در صورت وجود شرایطی که در متن گفته شد فرزند می‌تواند از کشور خارج شود.

در صورت بیمار بودن فرزند و نیاز به خروج از کشور برای درمان او اذن پدر الزامی است ؟

خیر.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اجازه پدر برای خروج از کشور | بررسی خروج فرزند از کشور بدون اجازه پدر



:: برچسب‌ها: اجازه پدر برای خروج از کشور | بررسی خروج فرزند از کشور بدون اجازه پدر ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مهریه از مهم‌ترین حقوقی مالی نکاح است که به زنان تعلق داشته و در اکثر موارد مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود. مهریه در دو صورت یکجا یا قسط بندی شده به زن پرداخت می‌شود که هر کدام با توجه به شرایطی که مرد دارد تعیین می‌شوند و قوانین مربوط به خود را دارند. در ادامه قصد داریم در مورد پیش قسط مهریه توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: پیش قسط مهریه | نحوه تعیین پیش قسط و میزان آن – عواقب عدم توانایی پرداخت

پیش قسط مهریه چیست ؟

وقتی مرد نمی‌تواند مهریه زن را به صورت یکجا به او پرداخت کند دادگاه مهریه را قسط بندی نموده و مرد موظف می‌شود که قسط‌ها را در مدت زمان تعیین شده توسط دادگاه به زن پرداخت کند. در صورت قسط بندی شدن مهر‌یه در مرحله اول مرد می‌بایست پیش قسط مهر‌‌یه را به زن بپردازد،‌ که میزان آن با توجه به مهریه و شرایط مالی مرد توسط دادگاه معین می‌شود.

در صورتی که ‌مرد توانایی پرداخت پیش قسط مهریه را نداشته باشد تکلیف چیست ؟

در برخی موارد نیز دیده شده است که مرد حتی توانایی پرداخت پیش قسط مهر‌یه را نیز نداشته است و‌‌‌ این موضوع را به دادگاه اعلام می‌نماید. در صورت اعلام‌‌‌ این موضوع به دادگاه از جانب مرد پیش قسط مهر‌یه به اندازه توانایی مالی مرد و همچنین توافق او با زن معین می‌شود.

عدم پرداخت پیش قسط مهریه

در صورتی که مرد توانایی پرداخت پیش قسط مهر‌یه را داشته باشد اما از پرداخت آن ‌خودداری کند و هیچ دلیل قانونی و منطقی برای‌‌‌ این عمل خود نداشته باشد دادگاه احکام دیگری را بر او تحمیل خواهد نمود. در‌‌‌ این‌ مورد مرد می‌بایست پیش قسط را پرداخت کند و در غیر‌‌‌ این صورت به زندان می‌رود. در‌‌‌ این موارد مرد نمی‌تواند با گذاشتن وثیقه از زندان آزاد شود و دادگاه تا زمانی که پیش قسط را پرداخت نکند اجازه آزادی او را نخواهد داد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در‌‌‌ این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه‌‌‌ این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام از معتبرترین مراکزی است که شما را در به نتیجه رساندن پرونده حقوقیتان راهنمایی می‌نماید. از خدمات ویژه‌‌‌ این سایت می‌توان به حل انواع پرونده‌های حقوقی و ارائه مشاوره حقوقی تهران اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیش قسط مهر‌یه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پیش قسط مهر‌یه پاسخ دهند.

سوالات متداول

پیش قسط مهر‌یه چیست ؟

قبل از پرداخت قسط‌های مهریه مرد می‌بایست بخشی از مهریه را به صورت یکجا به زن پرداخت کند که به آن پیش قسط مهر‌یه گفته می‌شود.

در صورت عدم پرداخت پیش قسط مهریه تکلیف چیست ؟

دادگاه مرد را مکلف به پرداخت آن می‌نماید و در صورت عدم پرداخت مرد می‌بایست به زندان برود.

اگر مرد توانایی پرداخت پیش قسط مهریه تعیین شده را نداشته باشد تکلیف چیست ؟

دادگاه با سنجش توانایی مالی او مبلغ پیش قسط را کاهش می‌دهد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: پیش قسط مهریه | نحوه تعیین پیش قسط و میزان آن – عواقب عدم توانایی پرداخت



:: برچسب‌ها: پیش قسط مهریه | نحوه تعیین پیش قسط و میزان آن – عواقب عدم توانایی پرداخت ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

خویشاوندی رضاعی یا قرابت چیست؟ قرابت یا همان خویشاوندی رضاعی یکی از انواع خویشاوندی است. خویشاوندی رضاعی را از فقه اسلامی دریافت کرده ایم. فقه اسلامی شیوه ایجاد قرابت رضاعی را تشریح می‌کند. این نوع از قرابت یا خویشاوندی دارای آثاری نیز هست. در ادامه این مطلب به موضوع خویشاوندی رضاعی و آثار آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: خویشاوندی رضاعی | خواهر و برادر رضاعی و آثار آن

خویشاوندی رضاعی چیست ؟

خویشاوندان بر اساس قانون و شرع دارای انواع مختلفی می‌شوند. یکی از انواع خویشاوندی و قرابت، خویشاوندی رضاعی می‌باشد. این نوع از خویشاوندی ریشه در فقه و شرع دارد. در توضیح خویشاوندی رضاعی باید گفت هنگامی‌که کودک شیرخواره از زنی (غیر از مادرش) شیر بخورد. با وجود شرایط مشخصی میان این کودک و زن رابطه‌ی محرمیت به وجود می‌آید. رابطه محرمیت آثاری نظیر محدودیت‌هایی در ازدواج فرد با خویشاوندان رضاعی‌اش ایجاد می‌نماید.

بنابراین قرابت رضاعی یک رابطه خویشاوندی است که بر اساس شرع اسلام تعریف می‌شود و آثاری به دنبال دارد. قرآن نیز به موضوع قرابت رضاعی اشاره می‌کند. همچنین قانون مدنی ایران خویشاوندی یا قرابت رضاعی را بر اساس شرع اسلام تعریف می‌کند.

خویشاوندی رضاعی در اسلام و قرآن

ما در لغت کلمه رضاع را شیردادن و شیرخوردن معنی می‌کنیم. همان‌طور که گفتیم هنگامی که یک کودک شیرخواره از زنی شیر بخورد. با رعایت شرایطی و از این جهت که شیر موجب رشد و نمو کودک می‌گردد. بر اساس فقه اسلام موجب ایجاد رابطه محرمیت میان کودک و مادر رضاعی وی می‌شود. هرچند که این رابطه، یک رابطه خونی یا نسبی نیست. اما از نظر فقه و قانون به همان اندازه محترم است. لذا قانون‌گذار نیز براساس شرع اسلام برای این وضعیت قاعده وضع نموده است.

قرآن کریم مسئله خویشاوندی رضاعی را در آیات خود مطرح کرده است. سوره مبارکه نسا، قسمتی از آیه 23 به خویشاوندی رضاعی اشاره می‌کند. در این آیه، آمده است: « وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ … ». به این معنی که مادرانی که شما را شیر داده‌اند و خواهران رضاعی شما… . به این ترتیب این آیه به خویشاوندی رضاعی و ایجاد رابطه محرمیت اشاره نموده است. البته ایجاد رابطه محرمیت تنها میان مادران و خواهر و برادر نمی‌شود. بلکه برخی دیگر از خویشاوندان را نیز در برمی‌گیرد.

شرایط خویشاوندی رضاعی در قانون مدنی

ماده 1046 قانون مدنی بر اساس شرع اسلامی شرایطی که باعث ایجاد خویشاوندی یا قرابت رضاعی می‌شود را تشریح کرده است. شرایطی نظیر آنکه کودک حتماً باید شیرخواره و زیر دو سال باشد. کودک حداقل یک شبانه روز باید از مادر رضاعی خود، شیر بخورد. متن ماده:

« قرابت رضاعی از حیث حرمت نکاح در حکم قرابت نسبی است مشروط بر اینکه.
اولاً) شیر زن از حمل مشروع حاصل شده باشد.
ثانیاً) شیر مستقیماً از پستان مکیده شده باشد.
ثالثاً) طفل لااقل یک شبانه روز و یا ۱۵دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد بدون اینکه در بین غذای دیگر یا شیر زن دیگر را بخورد.
رابعاً) شیر خوردن طفل قبل از تمام شدن دو سال از تولد او باشد.
خامساً) مقدار شیری که طفل خورده است از یک زن و از یک شوهر باشد. بنابراین اگر طفل در شبانه روز مقداری از شیر یک زن و مقداری از شیر زن دیگر بخورد موجب حرمت نمی‌شود. اگرچه شوهر آن دو زن یکی باشد. و همچنین اگر یک زن یک دختر و یک پسر رضاعی داشته باشد. که هر یک‌ را از شیر متعلق به شوهر دیگر شیر داده باشد آن پسر و یا آن دختر برادر و خواهر رضاعی نبوده و ازدواج بین آن‌ها از این حیث ممنوع نمی‌باشد. »

آثار خویشاوندی رضاعی

در مطالب بالا گفتیم که خویشاوندی رضاعی یکی از انواع خویشاوندی‌هاست. نحوه ایجاد آن چگونه است. و به‌اختصار اشاره کردیم که ایجاد خویشاوندی رضاعی آثاری را نیز به دنبال دارد.

قرابت یا خویشاوندی رضاعی همانند سایر اقسام خویشاوندی یعنی خویشاوندی سببی و نسبی، آثاری به دنبال دارد. پیامبر (ص در حدیثی می‌فرمایند:« یحرم من الرضاع ما یحرم من النسب » یعنی تمام افرادی که در خویشاوندی نسبی به هم حرام هستند (از جهت ازدواج) در قرابت و خویشاوندی رضاعی نیز به هم حرام‌اند (ایجاد رابطه محرمیت میان آن‌ها). این حدیث از پیامبر یک قاعده فقهی است. جمله اول ماده 1046 قانون مدنی (پیش‌تر متن آن را آورده‌ایم) ؛ نیز به این قاعده اشاره می‌کند.

مهم‌ترین آثار قرابت رضاعی چیست ؟

اول محدودیت ازدواج؛ بر اساس رابطه قرابت رضاعی، همان محدودیت‌هایی که در رابطه نسبی افراد برای ازدواج وجود دارد، ایجاد می‌گردد. به عبارتی همه افرادی که با وجود رابطه نسبی امکان ازدواج با آن‌ها وجود ندارد برای خویشاوند رضاعی نیز ممنوع است. لذا محارم رضاعی با توجه به محارم نسبی قابل تشخیص‌اند.

دوم محدودیت‌‌های بین خویشاوندان زن و شوهر؛ به این ترتیب که در رابطه زن و شوهر مرد نمی‌تواند با مادرزن خود و زن نمی‌تواند با پدرشوهر خود ازدواج کند. این قاعده در خویشاوندی رضاعی نیز صدق می‌کند. یعنی به‌عنوان مثال مرد نمی‌تواند با مادر رضاعی زن خود، ازدواج کند.

قرابت رضاعی غیر از محدودیت‌هایی که برای ازدواج کودک با مادر رضاعی و خویشاوندان مادر رضاعی و همچنین ازدواج زن با خویشاوندان کودک ایجاد می‌کند، آثار دیگری ندارد. و سایر آثار مربوط به خویشاوندی نسبی نظیر ارث، نفقه و … در قرابت رضاعی ایجاد نمی‌گردد

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد خویشاوندی رضاعی از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خویشاوندی رضاعی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خویشاوندی رضاعی پاسخ دهند.

سؤالات متداول

خویشاوندی رضاعی چیست ؟

خویشاوندی رضاعی یکی از انواع روابط خویشاوندی است که ریشه در فقه دارد. هنگامی‌که کودک شیرخواره از زنی (غیر از مادرش) شیر بخورد. با وجود شرایط مشخصی میان این کودک و زن قرابت رضاعی و رابطه محرمیت به وجود می‌آید.

آثار خویشاوندی رضاعی چیست ؟

خویشاوندی رضاعی محدودیت‌هایی برای ازدواج کودک با مادر رضاعی و خویشاوندان مادر رضاعی و همچنین ازدواج زن با خویشاوندان کودک ایجاد می‌کند. که در متن بالا به تفضیل به آن میپردازیم.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: خویشاوندی رضاعی | خواهر و برادر رضاعی و آثار آن



:: برچسب‌ها: خویشاوندی رضاعی | خواهر و برادر رضاعی و آثار آن ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در طول سال موارد زیادی از ازدواج‌ها در دفاتر رسمی ثبت می‌شوند اما برخی از این ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شوند. وقتی زن و شوهر از یکدیگر جدا می‌شوند دادگاه آن‌ها را موظف می‌کند که حضانت فرزند بعد از طلاق خود را به عهده بگیرند‌ اما برای حضانت فرزند می‌بایست برخی قوانین را رعایت کنند. در ادامه قصد داریم در رابطه با اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور توضیحاتی را بیان کنیم، با ما همراه باشید.

 


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: اجازه مادر برای خروج از کشور | بررسی خروج فرزند از کشور بدون اذن مادر

 

اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور

طبق قانون اگر پدر حضانت فرزند را به عهده داشته باشد و بخواهد که بدون دریافت اجازه از مادر او را از کشور خارج نماید چنانچه کودک زیر هجده سال داشته باشد مادر می‌تواند با‌مراجعه به دادگاه برای جلوگیری از خروج فرزند اقدام نماید. 

جلوگیری از خروج فرزند چه مراحلی دارد و چه مدارکی نیاز است ؟

برای جلوگیری از خروج فرزند توسط پدر می‌بایست مادر برخی مراحل قانونی را طی کند. در مرحله اول می‌بایست‌ شناسنامه و کارت ملی خود و فرزندش را به دادگاه ارائه نماید و از دادگاه بخواهد که طی دادخواستی مانع خروج فرزند از کشور شود یعنی فرزند را ممنوع الخروج کند. البته این در صورتی است که مادر دلایلی منطقی و قانونی برای ممنوع الخروج کردن فرزند داشته باشد و در غیر این صورت مادر قادر به ممنوع الخروج کردن فرزندش نخواهد بود.

اگر پدر فرزند را به طور غیرقانونی از کشور خارج کند مادر می‌تواند او را بازگرداند ؟

در پاسخ به این پرسش می‌بایست بگوییم در صورتی که پدر فرزند را به طور غیر قانونی و بدون اطلاع مادر از کشور خارج نماید مادر می‌تواند با مراجعه به دادگاه خواهان بازگرداندن فرزندش به کشور شود.

در چه مواردی اجازه مادر برای خروج فرزند از کشور نیاز نیست ؟

در برخی موارد نیز پدر این حق را دارد که فرزند را بدون اذن مادر از کشور خارج‌نماید. چنانچه مادر در سلامت عقلی کامل نباشد یا خروج از کشور به صلاح فرزند باشد و یا فرزند بخواهد که برای ادامه تحصیل کشور را ترک کند پدر این حق را خواهد داشت که او را از کشور خارج کند.

نکته: فرزند پس از هجده سالگی می‌تواند بدون اجازه والدین خود از کشور خارج بشود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجازه مادر برای خروج از کشور، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اجازه مادر برای خروج از کشور پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا بدون اذن مادر می‌توان فرزند را از کشور خارج کرد ؟

خیر اذن مادر برای خروج او کاملا الزامی است.

فرزند می‌تواند برای ادامه تحصیل بدون اذن مادر از کشور خارج شود ؟

بله چون تحصیل به صلاح فرزند می‌باشد.

اگر مادر در سلامت عقلی به سر نبرد پدر می‌تواند بدون اذن او برای خروج فرزند از کشور اقدام کند ؟

بله.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: اجازه مادر برای خروج از کشور | بررسی خروج فرزند از کشور بدون اذن مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ربا خواری و نزول خواری چیست؟ آیا نزول‌خواری جرم است؟ ربا در اصطلاح عامیانه به آن نزول گفته می‌شود. یک فعالیت اقتصادی مخرب و نادرست در سیستم اقتصادی جامعه محسوب می‌شود. این عمل موجب افزایش ثروت ربا دهنده و کاهش سرمایه زندگی ربا گیرنده می‌گردد. با توجه به آسیب‌های که ربا و نزول به اقتصاد جامعه وارد می‌کند. در برخی از دستگاه‌های حقوقی جهان مانند کشور ما رباخواری و نزول‌خواری جرم محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب به معرفی جرم نزول خواری یا ربا خواری می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ربا خواری یا نزول خواری | مجازات جرم رباخواری

ربا خواری یا نزول خواری چیست ؟

ربا یا نزول یک عمل اقتصادی مخرب است و در دین اسلام از گناهان کبیره محسوب می‌شود. در دین اسلام برای مذمت ربا و نزول آن را در حکم جنگ با خدا می‌نامیم. از آنجایی که قوانین در کشور ما ایران بر اساس احکام اسلامی تصویب می‌شوند. لذا نزول و ربا خواری را نیز در قانون ایران جرم انگاری کرده‌اند.

ربا یا نزول به این معنی است که دو یا چند نفر با یکدیگر قراردادی به صورت شفاهی یا کتبی منعقد نمایند. و بر اساس این قرارداد طرفین توافق نمایند که مبلغی را به‌عنوان قرض پرداخت نمایند. که در زمان بازپرداخت مبلغی اضافه به‌عنوان سود بازگردانده شود. و یا این‌که جنسی معامله نمایند در برابر جنس دیگر مشروط بر اینکه مبلغی اضافه‌تر نیز پرداخت کنند. چنین توافقی که یکی از طرفین موظف به پرداخت سود و مبلغ اضافه‌ مشخصی به قرض دهنده خود است ربا یا نزول می‌گوییم.

توجه داشته باشید که ربا و نزول خواری زمانی است. که شخصی هنگام قرض دادن مبلغی پول، شرط کند که باید با سود بازگردانده شود. یعنی از قرارداد ایشان به صورت شفاهی و کتبی مبنی بر پرداخت سودی بدون دلیل به قرض دهنده باشد. اما اگر فرد مقابل بدون قرارداد و با اختیار خود و جبران محبت قصد داشته باشد. مبلغی اضافه به قرض دهنده پول بازگرداند ربا محسوب نمی‌شود.

آیا وجه ضمانت یا چک و سفته جهت دریافت خسارت ربا است ؟

خیر، باوجود اینکه وجه ضمانت و یا چک و سفته برای خسارت نیز مبالغی اضافی است. و گاهی ممکن است شامل مبالغ سنگینی هم بشود. اما بر اساس قانون این موارد جزو ربا و نزول محسوب نمی‌شود.

ربا گیرنده و رباخوار

ربا گیرنده شخصی است که جنس یا پولی را از شخصی دریافت می‌کند و متعهد می‌شود سود آن را بپردازد.

و ربادهنده یا رباخوار که در اصطلاح عامی به آن نزول‌خوار هم گفته می‌شود. شخصی است که به سایرین پول قرض می‌دهد و سود یا بهره آن را در زمان بازپرداخت پول دریافت می‌کند.

چه زمانی جرم ربا خواری و نزول خواری رخ می‌دهد ؟

همان‌طور که گفتیم قانون ایران ربا خواری و نزول خواری را جرم‌انگاری کرده است. مطابق قانون زمانی دریافت سود مضاعف جرم است. که طرفین معامله توافق نمایند تا یک طرف بدون هیچ دلیلی، شراکت یا خدمات خاصی به طرف دیگر سود و بهره مضاعف پرداخت نماید. به عبارتی اگر پرداخت سود دلیلی داشته باشد مثلاً در برابر خدمات یا تعهدی سود پرداخته شود. در این صورت ربا یا نزول نیست و جرم محسوب نمی‌شود.

در قانون برای تشخیص ربا یا نزول سه عنصر را برای طرفین معامله ذکر می‌کند. عنصر قانونی، عنصر معنوی و عنصر مادی جرم ربا خواری که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

عنصر قانونی ربا خواری

عنصر قانونی یعنی تعریف این جرم در قانون. این عنصر از دل احکام اسلامی برداشته‌شده است. بر این اساس تنها آن چیزی را که قانون جرم محسوب می‌کند شامل مجازات می‌شود. به‌عنوان مثال در ربا خواری، کسی که اقدام به دریافت ربا می‌کند و برفرض دچار مشکل بود یا مریضی داشت. یعنی در شرایط اضطرار چنین اقدامی کند مجرم نیست.

عنصر معنوی ربا خواری

منظور از عنصر معنوی یک جرم، نیت مرتکبین آن جرم است. به عبارتی برای وقوع یک جرم انجام دهندگان آن باید قصد و نیت ارتکاب به آن جرم را داشته باشد. و اگر به صورت اتفاقی یا ناآگاهانه مرتکب عمل خلافی شوند جرم واقع نمی‌شود. در کلامی دیگر عنصر معنوی همان انگیزه طرفین است. در ربا نیز همین مسئله وجود دارد. یعنی طرفین یا یکی از آن‌ها از ربا مطلع باشد.

عنصر مادی نزول خواری

عنصر مادی یعنی علاوه بر وجود عنصر قانونی و وجود انگیزه، جرم به صورت عملی نیز انجام گیرد. به‌عنوان مثال در جرم ربا، باید تبادل پول ربایی میان طرفین قرارداد انجام گیرد. و در صورت عدم تبادل پول میان آن‌ها جرم ربا اتفاق نمی‌افتد.

انواع ربا یا نزول در قانون

در قانون ما دو نوع ربا یا نزول معرفی می‌شود. البته هر دو نوع آن‌ها ذاتاً یکسان‌اند. این دو نوع شامل ربای قرضی و ربای معاملی می‌شود. ربای قرضی به آن ربایی می‌گوییم که در آن دو نفر با یکدیگر توافق کنند و پولی تبادل نمایند. تا در زمان مشخصی علاوه بر اصل پول مبلغ اضافه‌ای نیز به‌عنوان بهره بدون هیچ دلیل و تعهد یا خدماتی بازپرداخت شود.

ربای معاملی نیز به ربایی می‌گوییم که مربوط به بعضی از اجناس با ویژگی‌های مخصوص می‌شود. به‌نحوی‌که در یک معامله، یکی از طرفین بدون هیچ دلیلی باید مقدار بیشتری از کالا را به‌طرف مقابل خود بازپس‌نماید.

مجازات ربا خواری

گفتیم ربا در احکام اسلامی حرام است. چه ربا گیرنده و چه ربادهنده از ربا منع می‌شوند. به همین ترتیب در قانون ایران نیز ربا جرم‌انگاری شده است. و هم ربا گیرنده، هم ربادهنده مجرم هستند. و مشمول مجازات قانون نظیر حبس، رد مال و شلاق می‌شوند. ماده 595 قانون مجازات اسلامی جرم ربا و مجازات آن را تشریح می‌کند.

ماده595 قانون مجازات اسلامی

در متن این ماده آمده است که: « هر نوع توافق بین دو یا چند نفر، تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن، جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید و یا زائد بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید، ربا محسوب و جرم شناخته می‌شود مرتکبین اعم از ربادهنده، ربا گیرنده و واسطه بین ‌آن‌ها علاوه بر رد اضافه به صاحب‌مال، به شش ماه تا سه سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به‌عنوان جزای نقدی محکوم ‌می‌گردند.

تبصره:

1- در صورت معلوم نبودن صاحب‌مال، مال مورد ربا از مصادیق اموال مجهول‌المالک بوده و در اختیار ولی‌فقیه قرار خواهد گرفت.

2- هرگاه ثابت شود ربادهنده در مقام پرداخت وجه یا مال اضافی مضطر بوده از مجازات مذکور در این ماده معاف خواهد شد.

۳ – هرگاه قرارداد مذکور بین پدر و فرزند یا زن و شوهر منعقد شود یا مسلمان از کافر ربا دریافت کند مشمول مقررات این ماده نخواهد بود

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

ربا و نزول چیست ؟

ربا یا نزول به این معنی است که دو یا چند نفر با یکدیگر قراردادی به صورت شفاهی یا کتبی منعقد نمایند که مبلغی را به‌عنوان قرض پرداخت نمایند و زمان بازپرداخت مبلغی اضافه به‌عنوان سود بازگردانده شود. و یا این‌که جنسی معامله نمایند در برابر جنس دیگر مشروط بر اینکه مبلغی اضافه‌تر نیز پرداخت کنند.

آیا نزول‌خواری و ربا خواری جرم است ؟

ربا در احکام اسلامی حرام است. چه ربا گیرنده و چه ربادهنده از ربا منع می‌شوند. به همین ترتیب در قانون ایران نیز ربا جرم‌انگاری شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ربا خواری یا نزول خواری | مجازات جرم رباخواری



:: برچسب‌ها: ربا خواری یا نزول خواری | مجازات جرم رباخواری ,
:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نحوه خروج مدیر عامل از شرکت دارای اصولی است. مدیرعامل کسی است که برای مدیریت و اجرای امور شرکت توسط هیئت‌مدیره انتخاب می‌شود. یکی از پرسش‌های مکرر در خصوص مسئله مدیرعامل، نحوه خروج وی از شرکت و تغییر مدیرعامل است. وقتی از خروج یا تغییر مدیرعامل حرف می‌زنیم، قواعد و قوانین بسیاری برای آن جاری است. در ادامه این مقاله به موضوع مدیرعامل و خروج وی از شرکت می‌پردازیم. برای انجام هر گونه امور ثبتی به مقاله ثبت شرکت ها مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: نحوه خروج مدیر عامل از شرکت چگونه است؟

نحوه خروج مدیرعامل از شرکت

شخصی که توسط اعضای هیئت‌مدیره برای اجرا و مدیریت امور شرکت برگزیده می‌شود مدیرعامل نام دارد. مدیرعاملی یک سمت دائمی نیست و با دلایلی امکان تغییر و خروج وی از شرکت وجود دارد. پرسش ما در این مطلب این است که نحوه تغییر یا خروج مدیرعامل از شرکت چگونه انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید بدانیم مدیرعامل کیست و جایگاه او در شرکت چیست. سپس می‌توانیم به این مهم پاسخ دهیم که چگونه خروج یک مدیرعامل از شرکت ممکن می‌شود.

مدیرعامل کیست ؟

مدیرعامل، مدیریت یک شرکت را بر عهده دارد. کسی که در سمت مدیرعاملی است بیش از سایر اعضای هیئت‌مدیره در برابر اشخاص ثالث، به عنوان مسئول نمود دارد. هیئت‌مدیره یا میان خود و یا شخصی خارج از هیئت‌مدیره، مدیرعامل را انتخاب می‌کند. همچنین مدیرعامل می‌تواند از سهامداران یا غیر سهامداران باشد. آن ها به مدیرعامل در مورد انجام امور مختلف شرکتی حق امضا می‌دهد. تا بدین ترتیب مدیرعامل تبدیل به نماینده شرکت در برابر اشخاص ثالث شود. برای انتخاب مدیرعامل در چند دوره متوالی مانعی وجود ندارد.

نکته قابل توجه این است با وجود اینکه معمولاً یک نفر توسط هیئت‌مدیره به عنوان مدیرعامل انتخاب می‌شود. ولی در برخی موارد هیئت‌مدیره می‌تواند بیش از یک نفر را به عنوان مدیرعامل برگزینند. البته مدیرعامل باید شخص حقیقی باشد. مدیرعامل نمی‌تواند هم‌زمان با سمت مدیرعاملی، به عنوان رئیس هیئت‌مدیره نیز فعالیت کند. و تنها زمانی یک فرد می‌تواند هم مدیرعامل و هم رئیس هیئت‌مدیره شود که سه چهارم مجمع عمومی شرکت به نفع او رأی دهند.

چه کسی مدیرعامل را انتخاب و برکنار می‌کند ؟

همان‌طور که گفتیم مدیرعامل توسط هیئت‌مدیره انتخاب می‌شود. و به او حق امضا می‌دهند تا در برابر اشخاص ثالث به عنوان نماینده شرکت فعالیت کند. همچنین خود هیئت‌مدیره توانایی برکناری و عزل مدیرعامل از سمتش را دارد. این مسئله یکی از نکات مهم در خصوص خروج مدیرعامل از شرکت است.

عزل مدیرعامل فعلی و انتخاب یک مدیرعامل جدید به معنی تغییر یا خروج مدیرعامل از شرکت است. و هیئت‌مدیره توانایی عزل و انتخاب مجدد مدیرعامل را در هر زمان دارد

بعد از خروج مدیر عامل از شرکت برچه اساس مدیر بعدی انتخاب شود؟

مدیرعامل باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. و در صورت عدم وجود این شرایط افراد نمی‌توانند به عنوان مدیرعامل انتخاب شوند. اگر شخصی بدون شرایط لازم به عنوان مدیرعامل منتخب شود. یا در مواردی که پس از انتخاب شرایط لازم را از دست بدهد. باید تغییر کند و از سمت مدیرعاملی برکنار شود. دومین نکته در مورد خروج مدیرعامل از شرکت در اینجاست.

ویژگی‌های مدیرعامل

این ویژگی‌های خاص مدیرعامل عبارت‌اند از:

مدیرعامل نباید محجور یا ورشکسته باشد.

در جرائمی مثل سرقت، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تدلیس، اختلاس، تصرف غیرقانونی برای شخص منتخب مدیرعاملی حکم قطعی صادر نشود.

مدیرعامل اقداماتی مرتکب نشود که در آن متوجه تقصیر و مسئولیت مدنی گردد.

بدون رعایت شرایط و چهارچوب‌های قانون و خارج از چهارچوب اختیاراتش با شرکت‌های دیگر معامله یا رقابت نکند.

اگر بنا است مدیرعامل، رئیس هیئت‌مدیره هم باشد. باید از سه چهارم اعضای مجمع شرکت مجوز دریافت کند.

شکایت و خروج مدیر عامل از شرکت با اقامه دعوا

آیا اعضا یا سهامداران شرکت امکان اقامه دعوا علیه مدیرعامل را دارند؟ بله سهامداران شرکت می‌توانند در صورت مشاهده تخلف از مدیرعامل، علیه وی اقامه دعوا نمایند. شخص یا اشخاصی که دعوای علیه مدیرعامل را اقامه می‌کنند. مسئولیت و هزینه اقامه دعوا به عهده آن‌هاست. در صورتی که در دعوا پیروز شوند شخص محکوم موظف به پرداخت هزینه‌ها به آن‌ها می‌شود.

خواهان یا همان شاکی در این دعوا شرکت است. یعنی دعوا علیه مدیرعامل توسط سهامداران باید از طرف شرکت اقامه گردد. نکته مهم در زمینه اقامه دعوا علیه مدیرعامل این است که اساسنامه و مجامع شرکت نمی‌توانند حق سهامداران برای اقامه دعوا علیه مدیرعامل را از آن‌ها سلب کنند. بنابراین با تخلف مدیرعامل و اقامه دعوا علیه وی می‌توانیم مدیرعامل را از شرکت خارج یا عزل نماییم.

ثبت و تغییر مدیرعامل

با توجه به مطالبی که ذکر کردیم یعنی عدم وجود شرایط خاص مدیرعامل، تخلف وی و یا عزل مدیرعامل توسط هیئت‌مدیره و .. امکان عزل و تغییر مدیرعامل وجود دارد. حتی بدون دلیل مثلاً در صورت پایان دوره و مدت مدیریت و یا عدم امکان ادامه همکاری، مدیرعامل تغییر می‌کند.

اما به هر طریق برای خروج و تغییر مدیرعامل از شرکت باید فرایند قانونی در شرکت انجام گیرد. در صورت خروج مدیرعامل از شرکت ابتدا باید صورت جلسات تغییرات شرکت تنظیم گردد. و سپس هیئت‌مدیره یک جلسه من‌باب بررسی این موضوع برگزار کند. در همان زمان هیئت‌مدیره باید مدیرعامل جدید را انتخاب کند. بعد از تنظیم صورت‌جلسه، آن را به اداره ثبت شرکت‌ها تقدیم نمایند. و روزنامه رسمی مربوط به انجام تغییرات در شرکت را منتشر کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عد‌م تمکین در عقد موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عد‌م تمکین در عقد موقت پاسخ دهند.

سؤالات متداول

دلایل خروج و تغییر مدیرعامل شرکت چیست ؟

عدم وجود شرایط خاص مدیرعامل، تخلف وی و یا عزل مدیرعامل توسط هیئت‌مدیره و حتی بدون دلیل مثلاً در صورت پایان دوره و مدت مدیریت مدیرعامل و یا عدم امکان ادامه همکاری مدیرعامل با شرکت، مدیرعامل تغییر می‌کند.

مدیرعامل کیست و چگونه انتخاب می‌شود ؟

مدیرعامل، مدیریت یک شرکت را بر عهده دارد. کسی که در سمت مدیرعاملی است بیش از سایر هیئت‌مدیره در برابر اشخاص ثالث، به عنوان مدیر نمود دارد. هیئت‌مدیره یا میان خود و یا شخصی خارج از هیئت‌مدیره، مدیرعامل را انتخاب می‌کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: نحوه خروج مدیر عامل از شرکت چگونه است؟



:: برچسب‌ها: نحوه خروج مدیر عامل از شرکت چگونه است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عدم تمکین درعقد موقت چه پیامدهایی دارد؟ همان طور که می‌دانیم ازدواج دو نوع موقت و دائمی‌ دارد که زن و مرد می‌توانند با توجه به شرایطی که دارند به عقد نکاح موقت یا دائم یکدیگر در بیایند. اما در حین عقد نکاح دائم‌ یا موقت زن و مرد می‌بایست قوانینی را نسبت به یکدیگر رعایت نموده و تکالیف خود را به خوبی انجام دهند. در ادامه در مورد عدم تمکین در عقد موقت توضیحاتی را ارائه نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عدم تمکین در عقد موقت | عواقب حقوقی عدم تمکین از شوهر در نکاح موقت

عقد موقت چیست ؟

عقد موقت به عقدی گفته می‌شود که طی انجام آن زن و شوهر می‌توانند تا مدت مشخص شده‌‌ای در محرمیت یکدیگر باقی بمانند.‌ این نوع عقد تفاوت‌های بسیار زیادی با عقد دائم دارد. در عقد موقت زن موظف است که از همسر خود تمکین کند و وظایف زناشویی خود را به خوبی انجام دهد.

عدم تمکین در عقد موقت به چه معناست ؟

همان طور که می‌دانید زن در حین عقد موقت موظف است که وظایف خود را در قبال مرد انجام دهد و همچنین در منزل شوهر سکونت گزیند که در غیر‌ این صورت او مرتکب عدم تمکین شده است. عدم تمکین در عقد موقت می‌تواند زن را از دریافت برخی حقوق خود بازدارد و در‌ این صورت ممکن است برخی حقوق قانونی زن به او تعلق نگیرد.

در صورت عدم تمکین در عقد موقت چه حقوقی به زن تعلق نمی‌گیرد ؟

هر گاه در عقد موقت زن از شوهر خود تمکین ننماید طبق قانون برخی حقوق از او سلب می‌شوند. حقوقی که در صورت عدم تمکین در عقد موقت به زن تعلق نمی‌گیرند به شرح زیر هستند:

عدم پرداخت نفقه

در عقد موقت اگر زن از شوهر تمکین نکند دادگاه مرد را ملزم به پرداخت نفقه به او نمی‌داند و مرد می‌تواند هیچ‌نفقه‌‌ای به زن پرداخت نکند.

به طور کلی در عقد موقت الزامی به پرداخت نفقه وجود ندارد مگر اینکه زوجین شرط نفقه نموده باشند که در این صورت مورد موظف به پرداخت آن خواهد بود.

نصف شدن مهریه

یکی از مواردی که عد‌م تمکین در عقد موقت به حساب می‌آید عد‌م برقراری رابطه زناشویی از طرف زن است. اگر زن از برقراری رابطه زناشویی با شوهر در عقد موقت خودداری کند و باکره باقی بماند طبق قانون مرد ملزم به پرداخت نصف مهریه به او خواهد بود و نصف دیگر مهریه به او تعلق نمی‌گیرد.

توجه نمایید در صورتی مهریه نصف می‌شود که رابطه زناشویی حتی یکبار هم اتفاق نیفتد وگرنه اگر زن یکبار تمکین کند و دیگر تمکین نکند باز هم مستحق تمام مهریه‌اش خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عد‌م تمکین در عقد موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عد‌م تمکین در عقد موقت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

عد‌م تمکین در عقد موقت به چه معناست ؟

عدم حضور در خانه شوهر و عدم برقراری رابطه زناشویی در مدت زمان عقد.

آیا در صورت عد‌م تمکین در عقد موقت به زن نفقه تعلق می‌گیرد ؟

خیر.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عدم تمکین در عقد موقت | عواقب حقوقی عدم تمکین از شوهر در نکاح موقت



:: برچسب‌ها: عدم تمکین در عقد موقت | عواقب حقوقی عدم تمکین از شوهر در نکاح موقت ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عدم پرداخت نفقه چه تبعاتی دارد؟ زن و شوهر پس از عقد نکاح موظف به انجام وظایف خود هستند و ‌‌‌‌می‌بایست تمام‌ تکالیفی را که در حین عقد به عهده گرفته‌اند به خوبی انجام دهند. یکی از تکالیف مرد پس از ازدواج پرداختن نفقه به زن ‌‌‌‌می‌باشد که قوانین بسیار زیادی درباره آن وضع شده است. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص عدم پرداخت نفقه در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عدم پرداخت نفقه | تکلیف قانونی مرد در پرداخت – سقوط تکلیف – مجازات

نفقه چیست ؟

نفقه حقی است که پس از عقد نکاح‌ به زن تعلق ‌‌‌‌می‌گیرد و مرد موظف است که آن را پرداخت کند. نفقه شامل مواردی مثال مخارج درمانی، خوراکی و… زن ‌‌‌‌می‌شوند که طبق قانون تامین آن‌ها بر عهده مرد ‌‌‌‌می‌باشد.

عدم پرداخت نفقه

همان طور که گفته شد پرداخت نفقه از وظایف مرد ‌‌‌‌می‌باشد و او موظف است که آن را به طور کامل پرداخت کند‌. چنانچه مرد از پرداخت نفقه خودداری کند زن ‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه از او شکایت نماید و ‌خواهان پرداخت نفقه خود شود. چنانچه زن بتواند در دادگاه عدم پرداخت نفقه را ثبات کند دادگاه مرد را به پرداخت نفقه مکلف ‌‌‌‌می‌کند و اگر باز هم از پرداخت آن خودداری کند حکم توقیف اموال وی صادر ‌‌‌‌می‌شود تا دادگاه بتواند از اموال او نفقه زن را پرداخت کند.

عدم پرداخت نفقه در صورت ناشزه بودن زن

چنانچه زن ناشزه باشد و از همسر خود تمکین نکند قانون او را مستحق دریافت نفقه نمی‌داند و او نمی‌تواند از شوهر درخواست نفقه کند. دلیل آن است که نفقه در قبال وظایف زن به او تعلق ‌‌‌‌می‌گیرد و چنانچه او از انجام وظایفش خودداری کند مرد نیز ‌‌‌‌می‌تواند به او نفقه پرداخت نکند. برای مثال زن ‌‌‌‌می‌بایست با مرد رابطه زناشویی برقرار کند و از انجام این ‌کار خودداری نکند تا مرد نیز در قبال این مورد به او نفقه پرداخت کند.

در چه مواردی از نظر قانونی مرد مکلف به پرداخت نفقه نیست ؟

تنها ناشزه بودن زن نمی‌تواند مانع دریافت نفقه توسط او شود و موارد دیگری نیز برای عدم پرداخت نفقه وجود دارد. چنانچه زن به یک بیماری صعب العلاج مبتلا شود و درمان این بیماری هزینه‌‌‌‌‌های زیادی را در بر گیرد که مرد از پرداخت هزینه‌‌‌‌‌های درمان آن‌ ناتوان باشد دادگاه او را ملزم به پرداخت نققه نمی‌داند.

آیا پرداخت نکردن نفقه بدون دلیل قانونی مجازات دارد ؟

چنانچه مرد متمول بدون‌ دلیل قانونی از پرداخت نفقه به همسرش خودداری کند طبق قانون مجازات خواهد شد. مجازات این گونه افراد مابین سه تا پنج ماه حبس خواهد بود که با توجه به مواردی همچون نیازهای زن و وضعیت مالی مرد میزان نفقه معین ‌‌‌‌می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم پرداخت نفقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم پرداخت نفقه پاسخ دهند.

سوالات متداول

نفقه چیست ؟

یکی از حقوق قانونی زنان است که در متن مقاله به آن اشاره نموده‌‌‌‌ایم.

در صورت نشوز زن ‌‌‌‌می‌توان به او نفقه پرداخت نکرد ؟

بله از نظر قانونی در صورت نشوز به زن‌ نفقه تعلق نمی‌گیرد.

مجازات عدم پرداخت نفقه بدون دلیل چیست ؟

مابین سه تا پنج ماه حبس.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عدم پرداخت نفقه | تکلیف قانونی مرد در پرداخت – سقوط تکلیف – مجازات



:: برچسب‌ها: عدم پرداخت نفقه | تکلیف قانونی مرد در پرداخت – سقوط تکلیف – مجازات ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

فرار از مهریه با روش های مختلف رخ میدهد. مهریه یکی از حقوق قانونی زن می‌باشد که مرد موظف است آن را به طور کامل به او پرداخت نماید و از پرداخت آن‌ امتناع نکند. اما در برخی موارد دیده می‌شود که مردان راه‌های زیادی را برای فرا‌ر از پرداخت مهریه امتحان می‌نمایند که در‌‌‌‌‌ این باره باید بگوییم هیچ راهی برای فرا‌ر از پرداخت آن‌ وجود ندارد و در هر صورت مرد ملزم به پرداخت مهریه است مگر اینکه بر سر عدم پرداخت آن با زن توافق کند. یکی از راه‌های رایج فرار از مهریه انتقال اموال می‌باشد که در ادامه توضیحات مختصری را در‌‌‌‌‌ این خصوص بیان نموده‌‌ایم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: فرار از مهریه | انتقال اموال برای فرار از پرداخت مهریه – مجازات

انتقال اموال برای فرار از مهریه

در برخی موارد دیده شده است که مرد برای‌‌‌‌‌ اینکه از پرداخت مهریه به صورت یکجا فرا‌ر کند اموال خود را به نام شخص دیگری می‌زند که به‌‌‌‌‌ این کار انتقال اموال گفته می‌شود.‌‌‌‌‌ معمولا‌‌‌‌‌ این معاملات دروغین بوده و مرد در واقع پس از صدور حکم دادگاه مبنی بر قسط بندی مهریه اموال خود را به طور کامل پس می‌گیرد. برای مثال مردی زمینی دارد که با فروش آن مهریه به طور کامل وصول می‌شود اما او زمین را به نام فرد دیگری انتقال می‌دهد تا دادگاه تصور کند که او توانایی مالی برای پرداخت مهریه ندارد.

اثبات انتقال اموال برای فرار از مهریه

در صورتی که مرد بعد از اعلام زن برای مطالبه مهریه‌اش اموال خود را انتقال دهد زن می‌تواند با اثبات‌‌‌‌‌ این موضوع به دادگاه خواهان توقیف اموال مرد شود. برای مثال زن می‌تواند با ارائه دو شاهد یا یک مدرک معتبر به قاضی اعلام کند که معامله مرد دروغین بوده و او می‌خواسته با‌‌‌‌‌ این عمل از پرداخت مهریه به صورت یکجا فرا‌ر کند.

اگر‌‌‌‌‌ این موضوع به دادگاه ثابت شود مرد دیگر راه فرا‌ر نخواهد داشت. دادگاه اموال او را که به نام فرد دیگر زده شده است توقیف می‌نماید و از آن اموال مهریه زن را پرداخت خواهد کرد. اما در صورت عدم اثبات صوری بودن انتقال اموال برای فرا‌ر از پرداخت مهریه، زن می‌بایست مهریه را به صورت قسط بندی شده دریافت کند.

اثبات صوری بودن معامله کاری دشوار و پیچیده است وکلای وکیل دات کام شما را در این زمینه یاری می‌نمایند.

آیا انتقال اموال برای فرا‌ر از مهریه مجازات دارد‌‌ ؟

در قوانین حقوقی کشور ما برای فرا‌ر از پرداخت مهریه با انجام انتقال اموال مجازات خاصی تعیین نشده است اما دادگاه در‌‌‌‌‌ این صورت اموال فرد را به طور کامل توقیف نموده تا مهریه وصول گردد و مرد دیگر نمی‌تواند مهریه را به صورت قسط بندی شده به زن پرداخت نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرار از مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فرار از مهریه پاسخ دهند.

سوالات متداول

انتقال اموال برای فرا‌ر از پرداخت مهریه به چه معناست‌‌ ؟

در مواردی مرد اموال خود را به نام‌ شخص دیگر می‌کند تا از پرداخت مهریه همسرش فرا‌ر کند.

چگونه می‌توان فرا‌ر از پرداخت مهریه با انجام انتقال اموال را به دادگاه ثابت نمود‌‌ ؟

با ارائه دو نفر شاهد و مدارک معتبر.

در صورت اثبات انتقال اموال برای فرا‌ر از پرداخت مهریه تکلیف چیست‌‌ ؟

دادگاه اموال را توقیف نموده و مهریه زن وصول می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: فرار از مهریه | انتقال اموال برای فرار از پرداخت مهریه – مجازات



:: برچسب‌ها: فرار از مهریه | انتقال اموال برای فرار از پرداخت مهریه – مجازات ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مرجع صادر کننده جواز کسب لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع در هر شهر متفاوت است. برای ورود به عرصه لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع علاوه بر داشتن مهارت فنی باید مجوزهای لازمه را از مراجع ذی صلاح کسب نمود. تمام کسانی که تمایل دارند تا واحد فروش خود را داشته باشند باید در ابتدای امر پروانه کسب بگیرند. در این مطلب به پاسخ این سوال که چگونه باید پروانه کسب لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع را گرفت می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جواز کسب لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع

جواز کسب لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع

پروانه کسب سندی است که نشان می‌دهد فرد صلاحیت ارائه خدمات و عرضه در فروش لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع را دارد. برای هر شخصی ‌که بخواهد به صورت قانونی فعالیت فروش انجام دهد گرفتن پروانه کسب الزامی است. این مجوز نشان دهنده قانونی بودن فعالیت فروشنده است و مرجع صادرکننده آن در تهران اتحاديه لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع شده می‌باشد. به موجب این جواز می‌توانید از امتیازات مربوط به اتحادیه مربوطه بهره مند شده و از حمایت های اتحادیه شامل حالتان شود.

مساحت مورد نیاز برای گرفتن جواز کسب لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع چقدر است؟

چه متقاضی بخواهد ملکی را خریداری کند و چه بخواهد اجاره کند باید واحدی مطابق با مساحت تصویب شده توسط کمیسیون نظارت شهرستان مهیا نماید. اتحادیه مربوطه مجوز لازم فقط برای یک رسته یعنی همان فروش انواع شوفاژ و تهویه مطبوع را ارائه می دهد. برای این رسته نیز مساحت 12 متر مربع را تعیین کرده است.

شرایط دریافت پروانه کسب شوفاژ و تهویه مطبوع

الف: شرایط عمومی

۱- گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی

۲- سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا هر قراردادی که از منظر قانونی معتبر باشد؛ اعم از رسمی و عادی. در روستاها احراز مالکیت براساس عرف محل می‌باشد. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه دهند.

۳- گواهی مالیاتی از اداره مالیات ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تصفیه حساب

۴- شناسنامه و کارت ملی برای ایرانیان و گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی

۵- گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی

۶- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال

ب: شرایط اختصاصی

۴- داشتن محلی با کاربری تجاری و اداری که از نظر متراژ مطابق با قانون باشد و از نظر موقعیت مکانی مورد تایید اماکن قرار گیرد.

۵- انتخاب نام متناسب با عفت عمومی

۶- داشتن وسايل و تجهیزات متناسب و لازم

مدارک لازم برای راه اندازی فروش لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع

۱) اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی

2) عکس سه در چهار متقاضی

3) شماره تلفن همراه به نام متقاضی

۴) سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی

5) گواهی عدم سوپیشینه

6) کارت بهداشت

7) فیش واریزی مبلغ عضویت به اتحادیه

مراحل گرفتن مجوز فروش لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع

هر خانم و آقایی برای گرفتن جواز کسب فروش لواز شوفاژ و تهویه مطبوع باید مراحل زیر را طی نماید:

۱/ ارسال درخواست جواز کسب فروش لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir. این درخواست می‌تواند به صورت کتبی به اتحاديه مربوطه در تهران تحویل گردد.

۲/ تکمیل فرم‌های اداری مربوطه و تحویل کلیه مدارک لازم کمیسیون بازرسی اتحادیه‌‌ از محل فروش دیدن می‌کنند و سپس در خصوص موقعیت مکانی و محیطی و مطابقت آن با قوانین گزارش تهیه می‌کنند.

۳/ هیئت مدیره جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و درخواست متقاضی را در این جلسه بررسی می‌نماید. در صورت وجود تمام شرایط تاییده پروانه فروش مایحتاج روزانه مصرف کننده برای فرد صادر می‌شود.

۴/ فرد حق عضویت خود را پرداخت نموده و پروانه را دریافت می‌کند. جواز کسب هر متقاضی برای یکسال صادر می‌شود در مراحل بعدی این جواز برای پنج سال یا ده سال تمدید می‌شود.

گرفتن مجوز فروش لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع چه قدر هزینه دارد؟

برای دریافت مجوز باید مبالغ زیر پرداخت شود :

هزینه صدور پروانه 3.030.000 ریال

هزینه آموزش های مربوط به کسب و کار و تجارت به مبلغ 800.000 ریال

هزینه صدور کارت اصناف 200.000 ریال

حق عضویت سالیانه اتحادیه 1.200.000 ریال

حق ورودی سال اول به مبلغ 20.000.000 ریال

راه اندازی فروش لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع چه قدر زمان میبرد؟

از ابتدای شروع درخواست تا دریافت جواز یا پروانه کسب فروش لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک ۳۰ روز زمان خواهد برد، زیرا براساس قانون اتاق اصناف اتحادیه موظف است ظرف مدت ۱۵ روز در خصوص قبول یا رد درخواست متقاضی اعلام نظر کند و در صورت عدم ارائه هیچ پاسخی به منزله تایید درخواست خواهد بود.

در صورت تایید نیز مرجع صدور پروانه کسب باید طی مدت ۱۵ روز پروانه کسب را صادر کند. اما اگر مدارک شخص حاضر نباشد فرد مدت زمان ۳ ماه وقت دارد تا مدارک خود را تکمیل نموده و تحویل دهد. در خصوص استعلامات از ادارات مربوطه نیز هر مرجع حداکثر ۱۵روز زمان برای پاسخگویی دارد. درضمن پاسخ منفی بعد از پایان زمان قانونی قائل پذیرش نیست.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جواز کسب لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع



:: برچسب‌ها: جواز کسب لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع ,
:: بازدید از این مطلب : 380
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از طلاق زن و شوهر موظف هستند که حضانت فرزندان را به عهده بگیرند و از آن‌ها به خوبی مراقبت نمایند. دادگاه حضانت فرزند را به یکی از والدین که صالح‌‌تر باشد واگذار می‌کند و او موظف است که نیاز‌های مراقبتی و عاطفی فرزندش را برطرف نماید اما نمی‌تواند مانع دیدار والد دیگر با فرزند شود. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند توسط والد دیگر خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

ملاقات والد دیگر با فرزند

همان طور که در بالا گفته شد پس از طلاق دادگاه یکی از والدین را موظف می‌نماید که حضانت فرزند را به عهده بگیرد و از او به درستی مراقبت و ‌نگهداری نماید. با وجود اینکه فرد ‌‌سرپرست در واقع وظیفه نگهداری فرزند را دارد اما طبق قانون نمی‌تواند که مانع ملاقات فرزند با‌ والد دیگرش شود.‌ برای مثال اگر دادگاه دو روز آخر هفته را برای ملاقات والد دیگر با فرزند تعیین کند والد ‌‌سرپرست نباید مانع این امر شود و در صورت امتناع، والد دیگر می‌تواند به این دلیل از او در دادگاه شکایت کند.

شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

همان طور که‌ گفته شد در هیچ صورتی نمی‌توان والد دیگر را از ملاقات با فرزند منع نمود اما در برخی موارد می‌توان با کسب اجازه از دادگاه مدت زمان ملاقات آن‌ها را کاهش داد. در صورتی که دادگاه صلاح کودک را در کم کردن مدت ملاقات او با والد دیگرش بداند این اجازه را به ‌‌سرپرست می‌دهد که زمان ملاقات را کمتر کند. شرایط کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند به شرح زیر می‌باشد:

آسیب روحی

در صورتی که ملاقات با والد دیگر برای فرزند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد والد ‌‌سرپرست می‌تواند در دادگاه خواهان کاهش مدت ملاقات او با فرزندش شود. ‌برای مثال ممکن است ملاقات فرزند با والد سلامت جسمی و روحی او را به خطر اندارد.

عدم صلاحیت اخلاقی والد دیگر | کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند

چنانچه والد دیگر دارای صلاحیت اخلاقی نباشد و رفتار‌های نامشروعی را در حین ملاقات فرزند از خود نشان بدهد ‌‌سرپرست می‌تواند با اثبات این موضوع نزد دادگاه خواهان کاهش مدت ملاقات او با فرزند شود. برای مثال ممکن است والد دیگر در حین ملاقات فرزند را وادار کند که مرتکب جرمی ‌شود یا اخلاقیات خشن و مبتذل به کودک بیاموزد که در این صورت کاهش مدت ملاقات او با فرزند به صلاح فرزند است.

توجه داشته باشید که این موارد می‌بایست حتما در دادگاه اثبات شوند و در غیر این صورت مدت زمان ملاقات کاهش پیدا نخواهد کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کاهش مدت ز‌مان ملاقات با فرزند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کاهش مدت ز‌مان ملاقات با فرزند پاسخ دهند.

سوالات متداول

‌‌والد سرپرست کودک چه وظیفه‌ای دارد‌‌ ؟

می‌بایست نیاز‌های عاطفی و پرورشی فرزند را برطرف کند.

آیا والد دیگر نیز حق ملاقات فرزند را دارد‌‌ ؟

بله این یک حق قانونی برای او به حساب می‌آید.

کاهش مدت ملاقات با فرزند امکان پذیر است‌‌ ؟

بله در صورت وجود برخی شرایط می‌توان مدت ملاقات را کاهش داد که در متن مقاله شرح داده‌ایم.

آیا می‌توان به خاطر وجود دلایل بالا والد دیگر را به طور کلی از ملاقات با فرزند محروم نمود ‌‌؟

در صورت وجود شرایط بالا باز هم نمی‌توان والد دیگر را از ملاقات با فرزندش محروم کرد زیرا این یک حق قانونی است که او بتواند فرزندش را ببیند ولی می‌توان مدت زمان ملاقات را کاهش داد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند



:: برچسب‌ها: کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طلاق بائن یعنی چی؟ طلاقی اقدا‌می است که پس از انجام آن زن و مرد دیگر به هم محرم نخواهند بود و ‌زندگی مشترکشان پایان می‌یابد. طلاق انواع مختلفی دارد که هر کدام شرایط و قوانین خاص خود را خواهند داشت. طی انجام طلاق مرد ‌می‌بایست مهریه زن را به او بپردازد تا طلاق صورت بگیرد. با توجه به اختصاص یک مبحث مهم در قانون مدنی به نوعی خاص از طلاق به نام طلاق بائن در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص این طلاق و انواع آن خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: طلاق بائن چیست | انواع طلاق

طلاق بائن چیست ؟

طلاق با‌ئن به طلاقی گفته ‌می‌شود که طی انجام آن مرد دیگر ‌‌‌نمی‌تواند در مدت زمان عده به زندگی مشترک بازگردد و برای دوباره زندگی کردن با زن ‌می‌بایست دوباره با او عقد کند. در طلاق بائن مرد در مدت زمان عده ملزم به پرداخت نفقه نخواهد بود و حتی قانون او را ملزم به فراهم کردن محل سکونت برای زن ‌‌‌نمی‌کند. در واقع در طلاق با‌ئن عده وجود ندارد و رابطه ارث بری نیز وجود ندارد.

انواع طلاق بائن

طلاق با‌ئن انواع مختلفی دارد و هر کدام شرایط و قوانین خاص خود را دارند. جدایی زن و مرد ‌می‌بایست دارای شرایطی باشد که آن را طلاق با‌ئن بنامند. مطابق ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی انواع طلاق با‌ئن به شرح زیر ‌می‌باشند:

  • چنانچه زن و شوهر پیش از وقوع رابطه زناشویی از یکدیگر طلاق بگیرند طلاق آن‌‌ها جزو طلاق‌‌های بائن به حساب ‌می‌آید.
  • اگر زن یائسه باشد و سپس از همسر خود طلاق بگیرد طلاق او از نوع با‌ئن است.
  • اگر زن برای راضی نمودن مرد به انجام طلاق به او مبلغی را پرداخت نماید طلاق آن‌ها با‌ئن خواهد بود زیرا در‌‌‌‌‌ این صورت مرد امکان رجوع به زندگی مشترک را ندارد.
  • چنانچه زن و شوهر سه بار از یکدیگر طلاق گرفته باشند در بار سوم دیگر مرد امکان رجوع نخواهد داشت و طلاق آن‌‌ها جزو طلاق‌‌های بائن به حساب ‌می‌آید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه طلاق با‌‌ئن و انواع آن ‌می‌توانید به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه‌‌‌‌‌ این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌های حقوقی خود یاری ‌می‌نماید. از خدمات‌‌‌‌‌ این مرکز ‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره حقوقی تهران اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق با‌ئن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق با‌ئن پاسخ دهند.

سوالات متدوال

طلاق بائن چیست ؟

طلاقی است که طی انجام آن مرد ‌‌‌نمی‌تواند به زندگی مشترک بازگردد و برای رجوع ‌می‌بایست دوباره با زن ازدواج کند.

آیا طلاق پیش از انجام رابطه زناشویی جزو طلاق‌‌های بائن است ؟

بله

اگر زن و شوهر سه بار از یکدیگر جدا شوند در بار سوم طلاق آن‌ها بائن است ؟

بله

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: طلاق بائن چیست | انواع طلاق



:: برچسب‌ها: طلاق بائن چیست | انواع طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 ارديبهشت 1402 | نظرات ()