نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج و برقراری پیوند نکاح میان زن و مرد از اهداف خلقت و یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی افراد است. هدف از ازدواج به آرامش رسیدن زن و مرد و رشد و شکوفایی آنان در قالب خانواده است. با وجود تبلیغ و تاکید فراوان درباره ازدواج و تشکیل خانواده، قانون و شرع عقد نکاح و ازدواج را در شرایط خاصی یا با برخی افراد خاص ممنوع دانسته‌اند که ما آن‌ها را تحت عنوان موانع نکاح می‌شناسیم. حال می‌خواهیم بدانیم این موانع چیست و تحت چه شرایطی ایجاد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

موانع نکاح

موانع دائمی و موقت حقوقی نکاح

موانع دائمی حقوقی نکاح

موانع موقت حقوقی نکاح

 

 

 

 

 

 

موانع نکاح

منظور از موانع نکاح مواردی هستند که در صورت موجود بودن مانع از بسته شدن صحیح عقد نکاح می‌شوند که عبارتند از:

1. قرابت | موانع نکاح

قرابت و خویشاوندی در مواردی که قانون اشاره کرده است: قرابت به معنای رابطه خویشاوندی به صورت نسبی، سببی و رضایی است که در موارد خاص زیر مانع بسته شدن عقد نکاح می‌گردند.

الف) قرابت نسبی

هم خونی و داشتن جد مشترک، موجد این نوع قرابت است که مطابق ماده ۱۰۴۵ ق.م ازدواج با این اقارب ولو نسبت حاصل شبهه و زنا باشد منع شده است:

۱- ازدواج با پدر، مادر و اجداد آن‌ها مانند پدربزرگ، مادربزرگ و… تا هر قدر که بالا رود.

۲- ازدواج با فرزندان و فرزندان آن‌ها تا هر قدر که نسل پائین رود.

۳- نکاح با برادر، خواهر و فرزندان ایشان هر چقدر که نسل ادامه یابد و زاد و ولد صورت گیرد.

۴- ازدواج با عمه و خاله خود و والدین.

ب) قرابت رضاعی

این نوع قرابت در اثر نوشیدن شیر زنی غیر از مادر خود، با آن زن و بستگان او ایجاد می‌شود که به آن قرابت شیری نیز گویند و از حیث ممنوعیت و حرمت ازدواج همانند اقارب نسبی است.

ج) قرابت سببی

قرابت سببی بر اثر ازدواج پدید می‌آید و در موارد زیر برای مرد ممنوع است:

۱- ازدواج با مادر و اجداد زن چه نسبی باشند و چه رضاعی.

۲- ازدواج با زنی که قبلا زن پدر و یا زن یکی از اجداد او و یا زن پسر و یا یکی از اجداد او باشد حتی در صورت رضاعی بودن قرابت.

۳- ازدواج با دختر زن (ولو قرابت رضاعی) به شرطی که میان زن و شوهر رابطه زناشویی برقرار شده باشد.

۴- ازدواج با خواهر زن مگر بعد از انحلال نکاح. (چه دائمی و چه منقطع باشد)

۵- ازدواج با دختر برادر زن یا دختر خواهر زن مگر با اجازه از همسر خود.

2. شوهر داشتن و در عده بودن زن

ازدواج با زن شوهردار موجب اختلاط نسل شده و در قانون ما ممنوع می‌باشد و ضمانت اجرای قانونی در پی دارد. مطابق ماده ۱۰۵۰ ق.م چنانچه مردی بداند زن شوهر دارد و ازدواج با او حرام است اما با او عقد کند این عقد باطل بوده و زن تا ابد بر او حرام می‌شود.

حکم در عده بودن زن نیز در این ماده همانند حکم ازدواج با زن شوهردار است. چنانچه مرد با زنی که در عده طلاق یا عده وفات باشد ازدواج کند آن عقد باطل و زن تا ابد بر او حرام خواهد شد. البته در ماده بعدی (ماده ۱۰۵۱ ق.م) بیان شده است که چنانچه زوج از متاهل یا در عده بودن زن آگاه نباشد، عقد باطل شده ولی حرمت ابدی ایجاد نمی‌شود.

3. لعان | موانع نکاح

ماده ۱۰۵۲ ق.م به لعان اشاره می‌کند و بیان می‌کند بعد از لعان زن و مرد تا ابد به یکدیگر حرام خواهند شد. لعان عبارت است از مراسمی که طی آن زوجین لعن می‌فرستند. مرد زن را زناکار می‌داند و زن نیز ادعای شوهرش را کذب و دروغ می‌خواند. پس از پایان لعان، زوجین از یکدیگر جدا شده و تا ابد بر یکدیگر حرام می‌شوند.

4. چهار زن دائمی

در قانون و شرع ما داشتن ۴ زن دائمی برای مرد در صورت وجود شرایطی مانند تمکن مالی و… مجاز می‌باشد اما تجاوز از این تعداد ممنوع است و ضمانت اجرای قانونی به دنبال خواهد داشت.

5. کافر بودن مرد

مطابق ماده ۱۰۵۹ ق.م ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان و کافر جایز نمی‌باشد. در این ماده سخنی از ازدواج مرد مسلمان با زن کافر به میان نیامده است و سکوت قانون در این مورد، نشان دهنده اجازه نکاح مرد مسلمان با زن غیرمسلمان است.

6. مطلقه بودن به ۳ و ۹ طلاق

بر اساس ماده ۱۰۵۷ و ۱۰۵۸ ق.م هر گاه زنی ۳ بار متوالی از مردی طلاق بگیرد بر او حرام می‌شود مگر زمانی که پس از ۳ مرتبه طلاق به نکاح دائمی مردی دیگر درآید و پس از نزدیکی به دلایلی چون طلاق، فسخ نکاح یا فوت زوج از زوجیت او خارج شود. هرگاه زنی ۹ بار از مردی طلاق بگیرد که ۶ تای آن‌ها عدی باشد بر او تا ابد حرام می‌شود.

7. احرام

احرام به نخستین عمل در مناسک عمره و حج گویند؛ اگر زن و مردی که در احرام هستند ازدواج کنند عقد آنان باطل و تا ابد بر یکدیگر حرام می‌گردند.

8. زنا | موانع نکاح

زنا یکی دیگر از مواردی است که در قانون مدنی در رابطه با موانع نکاح به آن اشاره شده است. در ماده ۱۰۵۴ ق.م آمده است که زنا با زن متاهل یا زنی که در ایام عده رجعیه است حرمت ابدی ایجاد می‌کند.

در ماده ۱۰۵۵ق.م نیز آمده است که چنانچه مردی با شبهه و یا زنا با زنی نزدیکی کند حکم مانعیت ازدواج او با اقارب سببی ایجاد شده از طریق زنا همانند حکم مانعیت ایجاد شده با ازدواج و نکاح صحیح است. به عنوان مثال مرد دیگر نمی‌تواند با مادر زنی که با او زنا نموده، ازدواج نماید.

در ماده بعدی نیز قانون بیان می‌کند که چنانچه مردی با پسری عمل شنیع انجام دهد دیگر اجازه ازدواج با مادر، خواهر و یا دختر او را ندارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موانع نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موانع نکاح پاسخ دهند.

 

مبنع : موانع نکاح



:: برچسب‌ها: موانع نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 530
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

می‌دانیم که عقد نکاح یک عقد لازم است و اصل دوام ازدواج مانع از انحلال و از بین رفتن آن می‌شود. اما در مواردی با مجوزی که قانونگذار می‌دهد می‌توان عقد نکاح را منحل کرد و اثر آن را از میان برد. بر اساس ماده ۱۱۲۰ ق.م یکی از این موارد که موجب انحلال نکاح می‌شود فسخ نکاح نام دارد؛ در صورتی که ازدواج برای یکی از زوجین زیان قابل توجهی به وجود آورد قانونگذار به او اجازه فسخ نکاح را به طور یک طرفه می‌دهد. حال می‌خواهیم بدانیم فسخ نکاح از جانب مرد مستلزم چه شروط و مواردی است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

فسخ نکاح از جانب مرد

موارد عیوب زن

موارد حق فسخ مرد

شرایط اعمال حق فسخ مرد

 

 

 

چه زمانی می‌توان از جانب مرد اعمال حق فسخ نکاح نمود ؟

زمانی زوجین حق بر هم زدن ازدواج و فسخ آن را می‌یابند که یکی از موارد زیر در میان باشد:

۱- عیوب: هرگونه نقص و ناتوانی موجود در زن یا مرد که در قانون نام برده شده باشد.

۲- تدلیس: کتمان کردن عیوب و فریفتن طرف مقابل برای برقراری عقد.

۳- تخلف از شرط صفت: یعنی فرد بعد از عقد و بدون داشتن قصد فریب، فاقد صفاتی باشد که در ضمن عقد شرط شده بودند.

فسخ نکاح از جانب مرد

همانطور که اشاره شد طرفین عقد می‌توانند نکاح را بر اثر وجود دلائلی چون عیوب، تدلیس و تخلف از شرط صفت فسخ کنند و از بین ببرند. این مجوز وقتی به مرد داده می‌شود که در هنگام بسته شدن عقد نکاح، این عیوب در زن وجود داشته باشد در صورتی که مرد از وجود آن اطلاع نداشته باشد. پس اگر عیوب نام برده شده پس از بسته شدن عقد به وجود آیند حق فسخی برای مرد ایجاد نخواهند کرد.

عیوبی که در زن برای مرد حق فسخ ایجاد می‌کنند عبارتند از:

۱- جنون

جنون یا دیوانگی از جمله مواردی است که وجود آن چه در زن و چه در مرد برای طرف مقابل حق فسخ به وجود می‌آورد حال چه جنون ادواری باشد و چه دائمی.

۲- قرن

یک ناهنجاری است به طوری که انجام عمل زناشویی را دشوار می‌سازد. قرن گوشت یا استخوان اضافه در اندام جنسی زنانه می‌باشد که مانع رابطه جنسی زوجین است.

۳- جذام

یک بیماری شدید عفونی است که بر پوست و اعصاب اثر می‌گذارد و آسیب‌دیدگی و سوختگی در پوست ایجاد می‌کند.

۴- برص

بیماری پوستی که سبب ایجاد لکه‌های سفید روی پوست می‌گردد.

۵- افضاء

یکی گشتن مجاری اداری و خروج عادت ماهیانه.

۶- زمین‌گیری | فسخ نکاح از جانب مرد

۷- نابینائی کامل هر دو چشمان

لازم به ذکر است که مطابق ماده ۱۱۳۱ ق.م فسخ فورا اعمال می‌گردد و اگر کسی از حق فسخ برخوردار باشد و به فوریت آن آگاه باشد و از حق خود استفاده نکند، خیار او سقوط می‌کند و دیگر استحقاق بهره‌مندی از آن را نخواهد داشت. مدتی که برای استفاده از خیار فسخ در نظر گرفته می‌شود برای همه یکسان نیست و به نظر عرف و عادت بستگی دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فسخ نکاح از جانب مرد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فسخ نکاح از جانب مرد پاسخ دهند.

 

منبع : فسخ نکاح از جانب مرد



:: برچسب‌ها: فسخ نکاح از جانب مرد ,
:: بازدید از این مطلب : 506
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زنان و مردان پس از رسیدن به سن بلوغ نیازهایی دارند که می‌بایست برای رفع این نیازها و آرامش در زندگی به نکاح قانونی جنس مخالف خود در بیایند. ازدواج زنان و مردان در دو نوع مختلف در قانون مدنی کشور ذکر شده است و در هر نوع نکاح حقوق زنان و مردان متفاوت خواهد بود. در ادامه این مطلب قصد داریم انواع نکاح از دیدگاه قانون مدنی و تفاوت‌های آن‌ها را برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

انواع نکاح در قانون مدنی

نکاح در قانون مدنی

انواع نکاح قانون مدنی

 

 

 

 

 

انواع نکاح مندرج در قانون مدنی

در قانون مدنی کشور ما دو نوع نکاح ذکر شده است. این دو نوع شامل نکاح موقت و دائم می‌باشند. نکاح موقت مدت دار و نکاح دائم همیشگی است. همانطور که در بالا خدمتتان گفته شد این دو نوع نکاح با یکدیگر کاملا متفاوت هستند.

تفاوت‌های نکاح دائم و موقت | انواع نکاح در قانون مدنی

نکاح دائم و موقت تفاوت‌های زیادی دارند، تفاوت این دو نوع نکاح به شرح زیر می‌باشد:

ارث بردن

در عقد دائم زن و شوهر می‌توانند اموال یکدیگر را به ارث ببرند. برای مثال اگر زن فوت شود قسمتی از اموالش به همسر او تعلق پیدا می‌کند و اگر مرد فوت گردد نیز زن بخشی از اموال او را به ارث خواهد برد. اما در عقد موقت یا همان صیغه، زن و شوهر از اموال یکدیگر ارث نمی‌برند و چنانچه هر یک از آن‌ها فوت نماید دیگری نمی‌تواند برای دریافت ارث طرف مقابل اقدام کند. حتی شرط ارث بری هم باطل است و سبب ارث بری طرفین از یکدیگر نمی‌گردد.

نفقه

در عقد دائم طبق قانون مدنی مرد موظف است که تمام مخارج زندگی زن را به عهده بگیرد و برای تامین زندگی او هزینه‌هایی بپردازد که به این کار پرداخت نفقه گفته می‌شود. اما در عقد موقت هیچ نفقه‌ای برای زن در نظر گرفته نشده است و قانونگذار در عقد موقت مرد را ملزم به پرداخت نفقه نکرده است اما می‌توان خلاف آن شرط نمود. یعنی طرفین می‌توانند ضمن ازدواج موقت شرط پرداخت نفقه کنند.

طلاق

در عقد دائم چنانچه به هر دلیلی زن و شوهر بخواهند از یکدیگر طلاق بگیرند می‌بایست با مراجعه به دادگاه و گذراندن تمام مراحل قانونی برای طلاق خود اقدام نمایند.

اما در عقد موقت قانونگذار هیچ گونه دادگاهی را برای طلاق در نظر نگرفته است و طبق قانون مدنی اگر زن و مرد بخواهند در عقد موقت از یکدیگر جدا شوند می‌بایست صبر کنند تا مدت زمان صیغه آن‌ها تمام شود یا اینکه بذل مدت کنند. در صورتی که مدت زمان صیغه تمام شود یا مرد بقیه مدت نکاح را به زن ببخشد (بذل مدت کند) زن و شوهر دیگر به هم محرم نخواهند بود و ازدواجشان پایان می‌یابد.

مهریه

در عقد دائم زن و شوهر می‌توانند مبلغی را به عنوان مهریه ذکر نمایند و هر دو به آن مبلغ توافق کنند. در عقد دائم تعیین مهریه الزامی نخواهد بود و چنانچه زن رضایت دهد می‌تواند بدون تعیین مهریه با مرد عقد نماید. البته در چنین حالتی زن بعدا می‌تواند از دادگاه تقاضای تعیین مهر المثل نماید.

اما در عقد موقت مطابق با ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی تعیین مهریه الزامی می‌باشد و چنانچه مهریه تعیین نگردد عقد نکاح موقت آن‌ها باطل خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع نکاح در قانون مدنی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع نکاح در قانون مدنی پاسخ دهند.

 

 

منبع : انواع نکاح در قانون مدنی



:: برچسب‌ها: انواع نکاح در قانون مدنی ,
:: بازدید از این مطلب : 480
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

برای اتمام عقد نکاح مانند سایر عقود راه‌های مختلفی وجود دارد. گاهی ازدواج با طلاق خاتمه می‌یابد، گاهی با فسخ عقد نکاح. چنانچه شرایط قانونی فسخ فراهم باشد هر یک از زوجین می‌تواند دادخواستی تنظیم و از دادگاه فسخ نکاح را تقاضا نماید. در این مقاله همچنین به ارائه نمونه دادخواست فسخ نکاح می‌پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

نمونه دادخواست فسخ نکاح

نمونه دادخواست های فسخ نکاح

 

 

 

 

 

 

فسخ نکاح

یکی از روش‌های بر هم زدن ازدواج فسخ کردن عقد است. هنگامی که بنا به دلایلی ازدواج سبب ضرر فاحش یکی از طرفین باشد برای مصلحت شخص با رعایت شرایطی امکان فسخ عقد نکاح وجود دارد. اگر چه فسخ نکاح دشواری‌ها و محدودیت‌های طلاق را ندارد اما قطعا باید شرایطی در آن رعایت شود. به طور مثال طلاق باید با جاری شدن صیغه طلاق و حضور دو شاهد صورت بگیرد اما در مورد فسخ بر اساس ماده 1123 قانون مدنی طرف صاحب حق فسخ می‌تواند به تنهایی از حق فسخ خود استفاده کند و فقط کافی است که به اطلاع شخص مقابل برسد. البته حق فسخ نکاح فوری است که بلافاصله بعد از ایجاد شدن برای فرد، باید آن را اجرا کند.

عیوب زن که سبب فسخ نکاح می‌شود

در صورتی که زن در هنگام عقد نکاح این عیوب را داشته باشد و مرد بدون آگاهی از آن عقد کند حق فسخ برای مرد وجود دارد.

  • قرن: استخوانی در فرج که مانع نزدیکی با زوجه است.
  • جذام: بیماری خوره.
  • برص: نوعی بیماری پوستی که سبب لکه‌های سیاه و سفید روی پوست می‌شود.
  • افضا: مجرای ادرار و عادت ماهانه یکی گردد.
  • زمین گیر بودن زوجه.
  • نابینایی کامل.

عیوب مرد که سبب فسخ نکاح می‌شود

اگر عیوب زیر در مرد باشد و سبب ناتوانی در برقراری رابطه جنسی شود زن حق فسخ یک طرفه نکاح را دارد:

  • عنن: ناتوانی مرد در نعوذ به شرط آنکه این مشکل با گذشت یکسال از رجوع زوجه به دادگاه خانواده باز هم برطرف نشود.
  • خصاء: اخته شدن مرد.
  • مقطوع بودن آلت تناسلی.

عیوب مشترک سبب فسخ نکاح | نمونه دادخواست فسخ نکاح

اولین مورد مشترک که سبب فسخ می‌گردد جنون هر یک از طرفین است. بر اساس ماده 1121 قانون مدنی، جنون هر یک از زوجین چه ادواری باشد چه دائمی در صورتی که مستقر شود برای طرف مقابل حق فسخ نکاح می‌آورد. می‌توانید برای مشاهده جزئیات نکاح مجنون به حکم نکاح مجنون رجوع نمایید.

فسخ به دلیل تخلف و تدلیس در نکاح

یکی از مواردی که سبب ایجاد حق فسخ برای هر دو طرف می‌گردد تدلیس یا فریب در ازدواج است. اگر پیش از نکاح یکی از طرفین صفتی را به خود نسبت دهد در حالی که فاقد این صفات باشد یا اینکه طرف مقابل را به هر طریقی فریب دهد در صورتی که بعد از عقد حقیقت آشکار شود برای هر یک از زوجین که متضرر شده حق فسخ ایجاد می‌گردد.

یکی دیگر از حالاتی که این حق را به زوجین می‌دهد تا نکاح را فسخ کنند تخلف از شرط صفت می‌باشد. بر اساس ماده 1128 قانون مدنی هر گاه طرفین وجود صفتی را برای هم شرط کرده باشند ولی بعد از عقد معلوم شود که فرد فاقد این صفت است با استناد به تخلف از شرط صفت برای طرف مقابل حق فسخ ایجاد می‌گردد.

تفاوت تدلیس با تخلف از شرط صفت این است که در تدلیس شخص قصد فریب دارد ولی در تخلف از شرط صفت اثبات سوء نیت و فریب لزومی ندارد.

نمونه دادخواست فسخ نکاح

با سلام خدمت ریاست محترم دادگاه ………………..

احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب همسر دائمی خوانده بوده که این ازدواج به شماره عقدنامه…….. مورخ …… دفترخانه شماره ……. شهرستان …….. ثبت گردیده است. با توجه به اینکه اینجانب پیش از عقد به صراحت شرط کرده بودم که همسرم باید دارای تحصیلات عالی و دانشگاهی باشد ایشان نیز خود را دارای مدرک فوق لیسانس معرفی کرده‌اند. اکنون متوجه شدم که همسر من اصلا تحصیلات دانشگاهی ندارد و فقط تا مقطع ابتدایی تحصیل کرده‌اند. حتی مدرکی که به من نشان داده‌اند جعلی می‌باشد. لذا با عنایت به مدارک و ادله اینجانب و با استناد به ماده ۱۱۲۰، ۱۱۲۸ و ۱۱۳۱ قانون مدنی، فسخ ازدواج را به دلیل تدلیس و تخلف از شرط صفت از دادگاه تقاضا می‌نمایم.

شما می‌توانید برای آگاهی از روند فسخ نکاح و اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارائه دادخواست فسخ نکاح با وکلای وکیل دات کام در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره تلفنی و اینترنتی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه دادخواست فسخ نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست فسخ نکاح پاسخ دهند.

 

منبع : نمونه دادخواست فسخ نکاح



:: برچسب‌ها: نمونه دادخواست فسخ نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 509
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از برقراری عقد نکاح میان زوجین و ازدواج برای هر یک حقوقی ایجاد می‌شود. در عوض ایشان موظف به انجام وظایف و مسئولیت‌های جدیدی می‌گردند. برخی از این مسئولیت‌ها شرعا مشخص نشده‌اند و انجامشان به تمایل طرفین بستگی دارد. اما یک سری وظایف هستند که در قانون صریحا به آن‌ها اشاره شده است و عدم اجرایشان ضمانت اجرای قانونی در پی دارد. حال می‌خواهیم بدانیم قانون چه ضمانت اجرایی برای سرپیچی زوجین و علی الخصوص زن از انجام این وظایف در نظر گرفته است؟ از آن گذشته به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم که آیا عدم تمکین جرم است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید : 

جرم عدم تمکین زن

جرم تمکین زن

جرم تمکین

 

 

 

 

 

 

تمکین چیست ؟

مطابق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی بعد از بسته شدن عقد نکاح زوجین از حقوق و تکالیفی برخوردار می‌شوند. این تکالیف تمکین نام دارند و رعایتشان الزامی است. یکی از مهم‌ترین این وظایف انجام رابطه جنسی با مرد است که زن در صورت عدم ایفای آن یا ترک منزل و… ناشزه محسوب می‌گردد. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص تمکین کلیک نمایید.

عدم تمکین

همانطور که در بالا اشاره شد انجام وظایفی که در قانون آمده‌اند اجباری است و خودداری و سرپیچی از انجام آن‌ها ضمانت اجرا به دنبال دارد. به خودداری و سرپیچی از وظایف از طرف زوجین نشوز و به مردی که تمکین نکند ناشز و نیز به زنی که عدم تمکین کند ناشزه گویند.

بررسی جرم بودن یا نبودن عدم تمکین زن

باید اظهار داشت که عدم تمکین جرم نیست و به دنبال آن مجازات ندارد. چراکه در قانون عدم ایفای وظایف زناشویی از جانب زن جرم تلقی نشده و نهایتا در صورت اثبات نشوز زن وی با ضمانت اجراهایی مواجه می‌گردد.

ضمانت اجرای عدم تمکین زن | جرم عدم تمکین

زمانی که زن به نشوز متهم گردد زوج می‌تواند یک دادخواست مبنی بر عدم تمکین همسرش به دادگاه ارسال کند. پس از تشکیل جلسه دادگاه با حضور زوجین و بررسی موضوع بحث اگر نشوز زوجه اثبات گردد وی مطابق قانون مجبور به انجام وظایف خود می‌گردد و اگر باز هم از وظایف خود سرپیچی کند ضمانت اجراهای زیر برای زن در نظر گرفته می‌شود:

۱- غیر مستحق دانستن وی به دریافت نفقه (نفقه به او تعلق نمی‌گیرد ).

۲- استحقاق دریافت اجرت‌المثل را ندارد.

۳- در شرایطی نیز با عدم تمکین طولانی زن مرد می‌تواند اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه بگیرد.

۴- مرد می‌تواند طلاق زوجه را از دادگاه درخواست کند.

۵- عدم استحقاق دریافت تصنیف دارایی: طبق قانون اگر درخواست طلاق از سوی مرد صورت گیرد نصف اموال زوج به زن تعلق می‌گیرد اما در صورتی که ناشزه بودن زن اثبات گردد او از دریافت نصف دارایی محروم می‌گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم عدم تمکین زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم عدم تمکین زن پاسخ دهند.

 

منبع : جرم عدم تمکین زن



:: برچسب‌ها: جرم عدم تمکین زن ,
:: بازدید از این مطلب : 548
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

داشتن یک زندگی آرام و تشکیل خانواده حق تمام انسان‌هاست. گاهی پیش می‌آید که افراد به دلیل وضعیت خاص جسمی یا روحی خود نمی‌توانند مانند سایرین زندگی عادی داشته باشند. یکی از حالت‌هایی که ممکن است در فرد ایجاد شود جنون است. جنون اختلالی در سلامت روان انسان است که بسیاری از فعالیت‌های فرد از جمله ازدواج و تشکیل خانواده را برای آنان مختل می‌کند. آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم حکم نکاح برای افراد مجنون می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

ازدواج مجنون

وضعیت حقوقی نکاح مجنون دائمی و ادواری

 

 

 

 

جنون چیست ؟

از نظر لغوی جنون به معنای تاریکی شب، درآمدن شب و پوشیدگی شب است. از نظر اصطلاحی جنون به معنای اختلال جدی در قوای عقلانی بشر است. وجه تسمیه جنون این است که در کسی که اختلال روانی وجود دارد عقل او پوشیده و پنهان می‌شود. از این جهت به این فرد مجنون گفته می‌شود. از نظر علم روانپزشکی تعریف دقیقی برای جنون وجود ندارد بلکه یک مفهوم عام برای اختلالات روانی است.

در فقه اسلامی تعریفی که فقها برای جنون ارائه دادند از قبیل « زوال و تباهی عقل » و « فساد و تباهی عقل » می‌باشد. در حقوق ایران اگر چه حقوقدانان تعاریفی برای جنون ارائه داده‌اند اما در متن خود قانون جنون به وضوح تعریف نشده است. قانون گذار فقط به بیان لفظ « جنون »، « اختلال شعور » و… بسنده کرده است. فقط در ماده 149 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 شخصی را که به دلیل اختلال روانی فاقد قوه تمییز یا اراده باشد، مترادف مجنون دانسته است.

از بررسی آنچه که گفته شد می‌توان گفت مجنون هر شخصی است که دچار یک اختلال ذهنی است که قوه تمییز و عقل را از او گرفته است.

انواع جنون

از نظر فقهی و حقوقی جنون دارای انواعی است از جمله:

1/ جنون دائمی: حالتی است که در آن فرد به صورت دائم و ثابت دچار به اختلال روانی است.

2/ جنون ادواری: حالتی است که درآن انسان گاهی مانند افراد عاقل رفتار می‌کند و سالم است و گاهی دارای جنون است.  

جنون از اسباب رافع مسئولیت است. شخصی که جنون دائمی دارد به طور کلی مسئولیتی ندارد. شخصی که دچار جنون ادواری است برای اینکه مسئولیت داشته باشد یا نه باید بررسی کرد که در حالت جنون عمل را انجام داده یا در حالت عاقل بودن. در حالت جنون ادواری در صورتی که فرد نتواند ثابت کند در حالت جنون مرتکب جرم شده است، مسئولیت کیفری شامل او می‌شود.

اثبات جنون

به طور کلی اصل سلامت عقل است. برای اثبات جنون شخصی این موضوع باید توسط مدعی جنون اثبات گردد. در رابطه با جنون دادگاه فقط به نظر پزشکی قانونی توجه می‌کند.

دادگاه در مورد جنون دائمی دچار مشکل نیست اما در مورد جنون ادواری کمی موضوع پیچیده‌تر می‌شود چرا که فرد گاهی عاقل است و گاهی مجنون. اینکه فرد در زمان ارتکاب عمل در چه حالتی بوده بستگی به نظر کارشناس روانپزشک دارد.

ازدواج مجنون

با توجه به اینکه مجنون فاقد قوه تمییز و عقل است اعمال حقوقی او صحیح نیست. عقد نکاح نیز از این قاعده مستثنی نیست و نکاح مجنون باطل است. نکاح یک عقد است که در اثر تراضی طرفین صورت می‌گیرد اما مجنون به دلیل نداشتن اراده حتی اگر ازدواج کند این عقد باطل و کان لم یکن است. تنفیذ و اجازه ولی یا قیم هیچ تاثیری در صحت ازدواج مجنون ندارد.

حکم ازدواج مجنون دائمی

اگرچه ازدواج مجنون باطل است اما در یک مورد یک استثنا برای ازدواج مجنون ذکر گردیده شده است. در ماده 88 قانون امور حسبی گفته شده است که اگر پزشک ازدواج مجنون را صلاح بداند قیم با اذن دادستان می‌تواند برای وی نکاح منعقد نماید. در رابطه با این ماده باید به 2 نکته مهم توجه کرد. یکی اینکه حتما باید پزشک لازم بودن ازدواج را تایید کند دوم اینکه قیم باید اول اجازه دادستان را بگیرد سپس برای مجنون عقد نکاح را ببندد.

حکم ازدواج مجنون ادواری

با توجه به اینکه فرد در این حالت فقط گاهی مجنون است و دارای دوران سلامتی نیز می‌باشد قیم یا وصی مجنون نمی‌تواند در مورد نکاح و ازدواج او تصمیم بگیرد. شخص می‌تواند زمانی که در حالت بهبود و افاقه است با قوه عقل خود تصمیم بگیرد. شخص می‌تواند وقتی عاقل است برای ازدواج بدون نیاز به دخالت وصی یا قیم تصمیم بگیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نکاح مجنون، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نکاح مجنون پاسخ دهند.

منبع : ازدواج مجنون



:: برچسب‌ها: ازدواج مجنون ,
:: بازدید از این مطلب : 522
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در قانون مدنی کشور ما برای حمایت از جنین و همچنین جلوگیری از اختلاط نسل انسان قوانینی بیان شده است. این قانون مهم برای بعد از فسخ نکاح اجرا می‌شود و زنانی که نکاحشان فسخ می‌شود می‌بایست به این قانون پایبند باشند تا بتوانند با خیال راحت با مرد دیگری ازدواج کنند. شاید برایتان سوال شود که این قانون مهم چیست و چه قواعدی دارد؟ در ادامه به تمام این پرسش‌ها تحت عنوان عده فسخ نکاح پاسخ داده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

عده فسخ نکاح بر اساس شرایط مختلف زن

عده فسخ نکاح

 

 

 

عده فسخ نکاح چیست ؟

در هر ماه تعداد زیادی مورد ازدواج در محضرها و دفاتر ثبت می‌شود اما گاهی ممکن است زن و شوهر به دلایل مختلف تصمیم به جدایی بگیرند و برای فسخ ازدواج خود اقدام نمایند. برای فسخ ازدواج توسط زوجین می‌بایست تمامی مبانی قانونی آن فراهم باشد.

طبق قانون مدنی جمهوری اسلامی پس از فسخ ازدواج زن نمی‌تواند بلافاصله به عقد مرد دیگری در بیاید و باید مدت زمانی را صبر کند تا عده فسخ او سپری گردد. مدت زمان عد‌ه فسخ ازدواج با توجه به شرایط زن تعیین می‌شود و برای هر فرد متغیر خواهد بود.

چرا در قانون مدنی به عده فسخ ازدواج بسیار توجه شده است ؟

عده فسخ ازدواج از جمله قوانینی است که به آن بسیار توجه شده است و می‌بایست همه زوجین نیز به آن توجه نمایند. مدت زمان عده فسخ نکاح فقط برای طلاق سپری نمی‌شود و اگر شوهر فوت کند زن باز هم موظف به سپری کردن این مدت زمان است تا پس از آن بتواند در صورت تمایل به عقد مرد دیگری در بیاید. فسلفه عده فسخ نکاح بر این مبنی است که در نسل افراد اختلاط به وجود نیاید و از جنین به طور کامل حمایت شود.

مدت زمان عده فسخ نکاح

همانطور که در بالا گفته شد مدت زمان عده فسخ ازدواج با توجه به شرایط هر فرد متغیر خواهد بود، در ادامه مدت زمان عده فسخ برای افراد مختلف را ذکر نموده‌ایم:

قاعده کلی

چنانچه زن باردار و یائسه نباشد می‌بایست تا سه ماه برای سپری کردن عده صبر نماید. این مورد بر این مبناست که زن از سومین عادت ماهانه خود پس از فسخ نکاح پاکیزه شده باشد.

زنان باردار

در ماده ۱۱۵۳ قانون مدنی آمده است که چنانچه زن در حین فسخ نکاح باردار باشد می‌بایست تا زمان وضع حمل خود صبر کند و پس از وضع حمل عد‌ه او به پایان رسیده است.

مدت زمان عده فسخ نکاح زنان یائسه

طبق ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی اگر زن در حین فوت همسر یائسه باشد مدت زمان عده برای او سه ماه خواهد بود و پس از سپری شدن این مدت زمان زن می‌تواند مجددا اقدام به ازدواج نماید. در قانون مدنی هیچ مدت زمانی برای عده فسخ زنان یائسه در نظر گرفته نشده است و زنان یائسه فقط در صورت فوت شوهر ملزم به سپری کردن مدت عده خواهند بود.

چه زنانی عده فسخ نکاح ندارند ؟

طبق ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی زنانی که باکره باشند و دخول در مدت زمان عقد آن‌ها انجام نشده باشد عده ندارند و قانوگذار هیچ مدت زمانی را به عنوان عده برای آن‌ها تعیین نکرده است.

این به این دلیل است که عدم وقوع رابطه زناشویی در حین عقد امکان بارداری را سلب می‌نماید و زن نیازی به سپری کردن مدت عده فسخ ازدواج نخواهد داشت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عده فسخ نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عده فسخ نکاح پاسخ دهند.

 

منبع : عده فسخ نکاح



:: برچسب‌ها: عده فسخ نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 528
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وکالت در عقد نکاح زمانی مطرح می‌گردد که فردی خودش نتواند در مجلس عقد حاضر شود و یا به هر شکلی نتواند اراده خودش را ابراز نماید. در این صورت فرد وکیل، این وظیفه را انجام داده و صیغه عقد را جاری می‌نماید. همان طور که مستحضر هستید، قانون برای تمامی مواردی که خواسته یا ناخواسته پیش می‌آید، چاره‌ای را پیش بینی نموده است تا بتوان به راحتی برای مشکل ایجاد شده، راه حلی اندیشید. به مورد یاد شده وکالت در عقد ازدواج گفته می‌شود که مسلما دارای شرایط و ویژگی‌هایی می‌باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

وکالت در ازدواج

وکالت در عقد نکاح

 انواع و شرایط وکالت در نکاح

 

 

وکالت در عقد ازدواج چیست ؟

در زمان عقد نکاح حتما لازم نیست که خود افراد و در واقع خود دو طرف عقد، رضایت و اراده خودشان را بر انجام این عقد اعلام نمایند و ابراز رضایت نماینده و یا وکیل آن‌ها کافی می‌باشد که به این موضوع، وکالت در عقد نکاح گفته می‌شود.

به عبارت دیگر می‌توانیم بگوییم وکالت در نکاح به این معنی می‌باشد که هر یک از زوجین این اختیار را دارد که برای عقد نکاح خود به شخص ثالثی، وکالت بدهد.

این فرد وکیل موظف می‌باشد تا صلاح و مصلحت موکل خودش را در نظر بگیرد و در کنار آن نیز، شرایطی را که خود موکل اعلام نموده است هم رعایت نماید و با در نظر گرفتن تمام این موارد، عقد نکاح را جاری کند.

لازم به ذکر است که در این میان ممکن است وکیل از حد و حدود خودش تجاوز کند و از موقعیتی که دارد سوءاستفاده‌هایی کند که قانون نیز برای این موارد هم چاره اندیشیده است تا حق موکل پایمال نشود.

حدود اختیارات وکیل به چه صورت است ؟

فردی که به عنوان وکیل در جهت انجام عقد نکاح تعیین می‌شود، وظیفه دارد که بر طبق اختیاراتی که موکل به وی داده است و حدودی که برای وکیل خود تعیین نموده است، رفتار کند و از آن حدود اختیارات خارج نشود و تخطی نکند.

مثالی که در این باره می‌توان بیان نمود این است که تصور کنید فردی وکیلی برای خویش انتخاب می‌نماید که خانمی در حدود بیست سال را به همسری وی دربیاورد، اما وکیل از حدود خود خارج می‌شود و خانمی سی ساله به عقد وی در می‌آورد.

در این مورد در واقع این وکیل است که از حدود اختیارات خویش خارج شده است و آن عقد غیر نافذ است.

در اصل قانون این اجازه را به موکل می‌دهد که آن عقد را تنفیذ و یا قبول نماید و یا این که به طور کلی آن را رد کند و معتبر نداند.

بنابراین اگر وکیل از اختیاراتش عدول نماید، صحت و درستی آن عقد کاملا به این بر می‌گردد که موکل آن را تأیید و تنفیذ نماید.

در غیر این صورت موکل این حق را دارد که آن را قبول نکند و درخواست لغو و رد آن عقد را بدهد.

انواع وکالت در ازدواج چیست ؟

شایان ذکر است که وکالت دادن در عقد نکاح به دو صورت انجام می‌گیرد:

  1. وکالت مطلق برای انجام نکاح.
  2. وکالت عام در نکاح.

در توضیح هر کدام از موارد فوق می‌توانیم به این صورت بیان نماییم که زمانی که موکل، وکالت مطلق به وکیل خود می‌دهد که برای نکاح، همسری برای وی تعین نماید و به عقد وی درآورد، وکیل این اجازه را ندارد که موکل را به عقد خودش در بیاورد.

تنها در صورتی این مورد امکان دارد که به صورت صریح این اجازه را به وی داده باشد و در وکالت نامه درج شده باشد.

وکالت می‌تواند به صورت عام به وکیل داده شود به این صورت که از عبارتی مانند هرکس، همه و یا عبارات مثل کلمات فوق استفاده نماید. در این حالت موکل به صورت کلی این اجازه را داده است که به عقد هر فردی می‌تواند در بیاید حتی به عقد وکیل.

در حالت کلی قانون تمایل دارد تا از موکل حمایت کرده و اصل را بر این بگذارد که وکالت به صورت مطلق داده شده است و در صورتی که وکیل، موکل را به عقد خودش در بیاورد، این اجازه را دارد که یا عقد را رد نماید و یا آن را تنفیذ و قبول کند.

بنابراین در این حالت صحت عقد را منوط بر تنفیذ و قبول خود موکل قرار می‎دهد.

وکالت در عقد نکاح چه شرایطی دارد ؟

این ویژگی‌ها عبارت هستند از:

  1. وکیل باید از نظر عقلی کامل باشد و در واقع عاقل باشد، فردی که مجنون است نمی‌تواند به عنوان وکیل معین شود.
  2. وکیل می‌بایست بالغ باشد و به بلوغ کامل رسیده باشد.
  3. فرد وکیل باید قاصد باشد و این مورد به این معنی می‌باشد که صیغه نکاح باید با قصد صریح همراه باشد. به عنوان مثال بیان عقد نکاح توسط فرد وکیل در حالت مستی و یا در شرایطی که در حال شوخی می‌باشد، سبب بطلان است.

مبحث نکاح فضولی به چه چیزی می‌پردازد ؟

در میان تمام موارد وکالت در عقد نکاح، یک مورد خاص نیز مطرح می‌گردد که در جامعه بسیار شاهد آن هستیم و آن مبحث نکاح فضولی است.

منظور از این مورد آن است که یک فرد بدون این که از سوی موکل، وکالتی داشته باشد، تعهدی برای فرد موکل بنماید.

در این حالت نکاح غیر نافذ و اثر گذاری آن بسته به قبول یا رد آن عقد توسط موکل است.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکالت در عقد نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکالت در عقد نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : وکالت در ازدواج



:: برچسب‌ها: وکالت در ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 509
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زوجین در طول زندگی مشترکشان وظایفی به عهده دارند که گاهی این وظایف شرعا و قانونی به عهده آنان بوده و عدم انجام آن‌ها پیگیری قانونی را به دنبال دارد و گاه آن‌ها انجام تکالیفی را بر عهده می‌گیرند که ملزم به انجام آن نیستند و این اعمال را گاه به قصد لطف یا تبرع و یا گاهی در برابر حقی که قانون برای آنان مشخص کرده است انجام می‌دهند. یکی از حقوقی که در قانون ما برای زن در نظر گرفته شده است اجرت المثل ایام زوجیت است. سوال ما این است که اگر زوجه دریافت این حق را درخواست کند چه مبلغی به او تعلق می‌گیرد؟ در این بحث به تعریف و شرایط استفاده از آن و همچنین به میزان و نحوه محاسبه مقدار آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعاتب ییشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

محاسبه اجرت المثل زن

 مبلغ و نحوه تعیین اجرت المثل در ایام زوجیت

نحوه تعیین اجرت المثل در ایام زوجیت

 

 

 

 

اجرت‌المثل چیست ؟

اجرت‌المثل یک اصطلاح حقوقی است به معنای محاسبه دستمزد و پاداش عمل یک شخص بر اساس دستمزدی که شخص دیگر از انجام همان کار دریافت می‌کند. شرط دریافت اجرت‌المثل اثبات غیر رایگان انجام دادن کار و همچنین غیر تبرعی بودن قصد عامل می‌باشد.

اجرت‌المثل زوجه در ایام زوجیت

درباره اجرت‌المثل زن و شرایط استفاده از آن در ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده نوشته شده است که به شرح آن می‌پردازیم: چنانچه زن وظایف و تکالیفی را که شرعی و قانونی به عهده او نیست مانند پختن غذا، شستن ظروف، نظافت منزل و… را انجام دهد مطابق قانون هر وقت که تمایل داشته باشد می‌تواند مبلغی را تحت عنوان اجرت‌المثل از همسر خود دریافت کند. همانطور که در تعریف اجرت‌المثل نیز ذکر شد در اینجا زن باید ثابت کند که کارهایی را که انجام داده است به دستور و درخواست همسرش بوده و او هیچ گونه قصد تبرع و انجام مجانی آن کارها را نداشته است. در این بحث شهادت زن کافی است مگر آنکه زوج دلایلی در رد ادعای او بیان کند دلایلی چون سوء رفتار زن، ناشزه بودن وی و…

محاسبه اجرت المثل زن

مبلغ اجرت‌المثلی که به زن‌ها تعلق می‌گیرد مبلغ مشخص و یکسانی نیست و بر اساس میزان کار انجام گرفته توسط زوجه سطح تحصیلات او نحوه اشتغال و… بستگی دارد و توسط کارشناس برای هر یک از مراجعه کنندگان به طور جداگانه محاسبه می‌شود. مواردی چون ارزش زیاد کار انجام گرفته و میزان تحصیلات باعث افزایش این مبلغ و مواردی چون اشتغال زن در بیرون از خانه معمولا باعث کاهش این مبلغ می‌شوند زیرا زن شاغل مدت کمتری را در خانه سپری کرده است و به تبع کار انجام شده توسط او کمتر از کاری است که یک زن خانه دار انجام می‌دهد. البته در این بحث باز هم نظر کارشناس مدنظر است و نمی‌توان با حدس و گمان محاسبه کرد.

برای درخواست اجرت‌المثل به طور قانونی زوجه باید دادخواستی مبنی بر درخواست اجرت‌المثل تحویل دادگاه بدهد. قاضی دادگاه برای محاسبه میزان این حق یک کارشناس رسمی دادگستری را مامور می‌کند و او نیز با توجه به ارزش کارهای زن سطح تحصیلات او و… مبلغ را تعیین می‌کند. مبلغ برای یک سال زندگی مشترک زوجین محاسبه می‌شود و در سال‌های زندگی مشترک آن دو ضرب خواهد شد.

لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر مبلغ اجرت‌المثل بین ۱ تا ۱/۵ میلیون تومان تعیین می‌شد که با توجه به افزایش روز افزون قیمت و هزینه‌ها در ماه‌های اخیر افزایش داشته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص محاسبه اجرت المثل زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون محاسبه اجرت المثل زن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.



:: برچسب‌ها: محاسبه اجرت المثل زن ,
:: بازدید از این مطلب : 564
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نکاح دوم می‌تواند هم برای مرد و هم زن اتفاق افتد. زن بعد از طی مراحل و در صورتی که خالی از موانع نکاح باشد می‌تواند مجددا ازدواج نماید. بعد از وقوع نکاح دوم زن این سوال به ذهن خواهد رسید که آیا با وقوع عقد دوم، حقوقی که زن به عنوان یک همسر دارا می‌باشد همچنان پابرجاست یا خیر؟ یکی از این حقوق، حق حبس زوجه می‌باشد. در این مقاله سعی بر آن داریم تا بتوانیم شرایط استفاده زن از این حق را در نکاح دوم بررسی نماییم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

حق حبس زن در ازدواج دوم

حق حبس زن ازدواج دوم

شرایط بهره‌مندی زن از حق حبس در نکاح دوم

 

 

 

 

 

 

حق حبس زوجه چیست ؟

زوجه در عقد نکاح دارای حق حبس می‌باشد. حق حبس یک حق عینی است و یک روش برای تضمین وصول مطالبات می‌باشد. در عقد نکاح زوجه می‌تواند به حق حبس خویش استناد کند، بدین صورت که تا زمان دریافت مهریه می‌تواند از ایفای وظایف زناشویی که در مقابل مرد دارد سر باز زده و ادای آن وظایف را به دریافت کامل مهریه موکول نماید. این اقدام زن که نشانگر دارا بودن حق حبس او می‌باشد باید شرایطی داشته باشد.

لزوم نگه داشتن عده برای ازدواح مجدد

اصولا مانعی بر سر راه ازدواج مجدد زنی که ازدواج قبلی‌اش فسخ شده، طلاق گرفته یا شوهرش فوت نموده وجود ندارد. باید توجه داشت که زوجه موظف است بعد از فسخ یا طلاق یا فوت زوجه اقدام به نگهداری عده نماید. البته ذکر این نکته مهم است که مطابق ماده 1155 زنی که باکره باشد و همچنین زن یائسه نیازی به نگهداری عده طلاق یا فسخ نداشته و تنها ملزم به نگهداری عده وفات می‌باشند.

حق حبس زن در ازدواج دوم

بعد از وقوع ازدواج دوم زوجه، این سوال مطرح می‌شود که آیا زن در این ازدواج دوم هم حق حبس دارد؟ آیا در صورتی که زن در ازدواج اول به این حق حبس استناد کرده باشد باز هم می‌تواند در ازدواج دوم به این حق متوسل شود؟ و آیا در صورتی که زن در ازدواج اول واجد شرایط برای ذی حق شدن نبوده باشد این امر خللی به حق حبس زن در ازدواج دوم وارد می‌آورد یا خیر؟

زن در نکاح دوم از حق حبس برخوردار است ولو در نکاح اول این حق را زائل نموده یا استفاده نکرده است.

این مهم را نباید از نظر دور داشت که در ازدواج دوم هم زوجه باید دارای شرایط ذکر شده برای برخورداری از حق حبس باشد و این مسئله که زوجه در ازدواج قبلی دارای شرایط بوده است، نمی‌تواند نشانگر این باشد که لزوما در ازدواج دوم هم همان شرایط را دارا می‌باشد و به حق حبسش استناد کند.

شرایط استفاده زن از حق حبس در ازدواج دوم

1) مطابق ماده 1085 در صورتی که مهریه زن حال باشد زن می‌تواند از ایفای وظایف خودداری کند و اعمال حق حبس کند. همانطور که اشاره شد اگر مهر حال باشد زوجه این حق را دارد و در صورتی که مهریه موجل باشد زوجه نمی‌تواند به حق حبس استناد کند.

2) مطابق ماده 1086 زن در صورتی می‌تواند تمکین نکند و از حق حبس برخوردار شود که قبل از اخذ مهریه از زوج، خود شخصا و به صورت ارادی اقدام به ایفای وظایف نکرده باشد.

امروزه زنان در جامعه فعلی در راستای احقاق حقوق و مطالبات خود با دشواری‌هایی روبه‌رو هستند که رسیدن به این مهم در جریان دادرسی فعلی برای آن‌ها ممکن است با سختی همراه باشد. وکلا و مشاوران حقوقی می‌توانند در هموار کردن این مسیر کمک کرده و راه را آسان‌تر نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق حبس ز‌ن در ازدواج دوم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق حبس ز‌ن در ازدواج دوم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع : حق حبس زن ازدواج دوم



:: برچسب‌ها: حق حبس زن ازدواج دوم ,
:: بازدید از این مطلب : 576
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زن و مرد زندگی مشترک خود (عقد دائم) را به قصد دوام آن شروع می‌کنند و عقد نکاح نیز عقدی لازم و غیر‌قابل فسخ است مگر در مواردی که در قانون مدنی ذکر شده است. ماده ۱۱۲۰ ق.م بیان می‌دارد: عقد نکا‌ح دائم به وسیله فسخ یا طلاق پایان می‌پذیرد و منحل می‌گردد. سوالی که مطرح می‌شود این است که فسخ نکا‌ح چیست، چه تفاوتی با طلاق دارد و در چه مواردی قانون حق فسخ نکاح را به زوجین می‌دهد؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات زیر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

فسخ نکاح

موارد فسخ نکاح برای زن و مرد

 

 

 

 

تعریف

گاه در حین زندگی مشترک شرایطی ایجاد می‌شود که یکی از زوجین را مجبور به برهم زدن عقد و از بین بردن اثر آن می‌کند. یکی از مواردی که باعث انحلال عقد و پایان یافتن آن می‌شود فسخ نکا‌ح است. حق فسخ در اثر وجود شرایطی خاص مانند عیوب، تدلیس و تخلف از شرط صفت به فرد زیان دیده تعلق خواهد گرفت. لازم به ذکر است که مراحل انجام فسخ ازدواج بسیار ساده‌تر از طلاق است زیرا قانون گذار می‌خواهد فرد متضرر به سرعت از آن شرایط خلاص شود و بیش از این ضرر نکند.

در رابطه با شرط صفت ماده ۱۱۲۸ ق.م بیان می‌کند که اگر صفت به‌خصوصی برای یکی از طرفین شرط شده باشد ( چه زمانی که آن صفت در عقد تصریح شده باشد و چه زمانی که عقد متبانیا بر آن واقع شده باشد) و فرد فاقد آن شرط باشد برای طرف مقابل حق فسخ ایجاد می‌شود.

تفاوت فسخ نکاح و طلاق

برای مثال به چند نمونه از تفاوت‌های مسیر انجام فسخ نکاح و طلاق اشاره می‌کنیم:

۱- طلاق نوعی عقد تشریفاتی است و انجام آن مشروط به رعایت آداب خاصی مانند خواندن صیغه مخصوص طلاق، حضور دو شاهد عادل و… است؛ اما فسخ نکاح تشریفات خاصی نیاز ندارد و تنها به اراده صاحب حق انجام پذیر است.

۲- برای طلاق به اخذ حکم یا اذن از دادگاه نیاز است در صورتی که فسخ نکا‌ح این مراحل را ندارد و دادگاه در رابطه با فسخ نکاح دخالتی نمی‌کند مانند داوری و اصلاح زوجین.

۳- مدت عده طلاق و فسخ نکاح یکسان است اما در عده طلاق رجعی زوج می‌تواند به نکاح رجوع کند اما این مجوز در فسخ نکا‌ح به زوج داده نشده و بازگشت به خانواده نیازمند بسته شدن مجدد عقد نکا‌ح است.

لازم به ذکر است که خیار فسخ فوری است و در صورت داشتن خیار فسخ نکا‌ح و به تعویق انداختن آن، خیار ساقط شده و دیگر قابل استفاده نیست. مدت استفاده از خیار به عرف و عادت بستگی دارد و زمان خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

فسخ نکاح به رضایت زوجین نیاز ندارد و می‌توان با داشتن حق فسخ، نکا‌ح را به صورت یک‌طرفه فسخ و منحل کرد.

 عوامل ایجاد کننده حق فسخ نکاح

مواردی در قانون مدنی اشاره شده است که امکان فسخ نکا‌ح را فراهم می‌کنند و طرفین عقد ضمن آگاهی از این عوامل می‌توانند اقدام به فسخ نکا‌ح کنند:

۱- جنون و دیوانگی مستقر هر یک از طرفین، چه دائمی و چه ادواری باشد برای طرف دیگر عقد حق فسخ ایجاد می‌کند.

۲- نقص و عیوب ذیل در مرد باعث ایجاد حق فسخ نکاح برای زوجه می‌شوند:

الف) خصاء (اخته بودن).

ب) عنن به شرطی که حتی یک بار هم رابطه زناشویی برقرار نشده باشد.

ج) مقطوع بودن آلت تناسلی به طوری که امکان رابطه زناشویی نباشد.

۳- عیوب ذیل نیز در زن، مجوز فسخ نکاح را به مرد می‌دهد:

الف) استخوان زائدی در آلت تناسلی زن که مانع انجام رابطه جنسی است.

ب) جذام.

ج) پیسی.

د) چنانچه مجرای ادرار و عادت ماهانه یکی شده باشد.

ه) زمین‌گیری.

ز) کوری از هر دو چشم.

گفتنی است که آگاه و مطلع شدن از این عیوب قبل از بسته شدن عقد نکاح، موجب سقوط این حق شده و استحقاق بهره‌مندی از آن را از بین می‌برد و تنها در صورتی این حق قابل استفاده است که فرد متضرر بعد از برقراری عقد نکاح از این عیوب آگاه شود. نکته بعدی آن است که عیوبی که برای زوجه نام بردیم تنها در صورتی موجب فسخ نکاح هستند که در حین عقد وجود داشته باشند و پس از عقد ایجاد نشده باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فسخ نکا‌ح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فسخ نکا‌ح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : فسخ نکاح



:: برچسب‌ها: فسخ نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 511
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

فسخ نکاح از جمله قوانینی است که با استفاده از آن مرد و زن می‌توانند به دلایل خاصی از یکدیگر جدا شوند. اما فسخ نکاح به راحتی صورت نمی‌گیرد و اگر زن بخواهد نکاح خود را فسخ نماید می‌بایست دلایل منطقی و قانونی برای این کار خود داشته باشد. با توجه به این توضیحات شاید پرسش‌هایی در ذهن شما مبنی بر عیوب مردان و دلایلی که باعث فسخ نکاح از طرف زن می‌شوند مطرح شود و برایتان سوال شود که در چه مواردی زن حق فسخ نکاح خود را دارد؟ در ادامه به این پرسش به طور کامل پاسخ داده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

عیوب مردان در فسخ نکاح 

عیوب مردان فسخ نکاح 

موارد فسخ نکاح از طرف زن

 

 

 

 

 

فسخ نکاح از طرف زن

طبق قانون همانطور که مردان می‌توانند با اثبات عیوب زن نکاح را فسخ کنند زنان نیز این حق را دارند که با اثبات برخی عیوب مردان اقدام به فسخ نکاح نمایند. زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده و مطرح کردن عیوب مرد و همچنین اثبات آن‌ها نکاح خود را به راحتی فسخ نماید. البته زن می‌بایست حتما عیوب مطرح شده را نزد دادگاه اثبات نماید و در صورتی که نتواند در دادگاه موارد عیوب مرد را ثابت کند حق فسخ نکاح خود را نخواهد داشت.

عیوب مردان در فسخ نکاح از طرف زن شامل چه مواردی می‌شود ؟

عیوب مردان برای فسخ نکاح شامل چندین مورد می‌باشد که حق فسخ نکاح را به زن می‌دهد. طبق ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی عیوب مردان که سبب ایجاد حق فسخ نکاح برای زن می‌گردد از قرار ذیل است:

خصا یا اخته بودن مرد

چنانچه مرد خصا یا اخته باشد زن می‌تواند با اثبات این موضوع نکاح خود را فسخ نماید. اخته بودن به این معناست که مرد در بارور کردن زن ناتوان باشد و نتواند زن را صاحب فرزند کند که در این صورت قانون به زن حق فسخ نکاح را خواهد داد. البته این در صورتی است که زن از این موضوع تا بعد از عقد اطلاعی نداشته باشد.

عنن بودن مرد

چنانچه مرد توانایی برقراری رابطه زناشویی را نداشته باشد و در ایجاد این رابطه ناتوان باشد زن حق فسخ نکاح را خواهد داشت. البته این مورد نیز شامل مواردی است که باید رعایت شود. در صورتی حق فسخ نکاح به زن داده می‌شود که مرد حتی یک بار هم قادر به انجام رابطه زناشویی نبوده باشد و در صورتی که مرد یک بار رابطه برقرار کرده باشد حق فسخ از زن سلب می‌گردد. چنانچه زن قبل از عقد از عنن مرد اطلاعی نداشته باشد یا این مشکل بعد از عقد برای مرد به وجود آمده باشد باز هم به زن حق فسخ نکاح داده خواهد شد.

قطع بودن آلت تناسلی

چنانچه آلت تناسلی مرد به هر دلیلی مقطوع شده باشد و در ایجاد رابطه زناشویی مشکل ایجاد کند یا مانع برقراری آن شود باز هم حق فسخ به زن داده خواهد شد. البته در این مورد نیز زن باید اثبات کند که قبل عقد از این موضوع اطلاعی نداشته است.

جنون | عیوب مردان در فسخ نکاح

چنانچه مرد دچار دجنون شود و یا قبل از عقد این مشکل را داشته باشد زن می‌تواند با اثبات آن نکاح را فسخ کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عیوب مردان در فسخ نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عیوب مردان در فسخ نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : عیوب مردان در فسخ نکاح



:: برچسب‌ها: عیوب مردان در فسخ نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 483
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

می‌دانیم که پس از برقراری هر نوع قراردادی طرفین عقد یا یکی از آن‌ها متعهد به انجام وظایف و تکالیفی می‌شوند. حال می‌خواهیم بدانیم آیا می‌شود یک طرف عقد به وظیفه خود عمل نکند؟ قانون تا چه زمانی به او اجازه امتناع از انجام تعهد خود می‌دهد و او را ملزم به اجرای وظایف خود نمی‌کند؟ در عقد نکاح که بین زوجین وظایف متقابلی ایجاد می‌شود نیز می‌توان از انجام آن وظایف خودداری کرد؟ اگر زن حق حبس خود را اعمال نماید آیا از مهریه و نفقه که جزو حقوق وی به شمار می‌روند بهره مند خواهد شد یا خیر؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

نفقه زن در حق حبس

وضعیت نفقه در دوران اعمال حق حبس زوجه

 

 

 

 

حق حبس چیست ؟

حق حبس یک اصطلاح فقهی و حقوقی است که عبارت است از اجازه امتناع از انجام تعهدات یکی از طرفین عقد تا موقعی که طرف دیگر به تعهداتش عمل کند. پس اگر دو شخص طی یک عقد و قرارداد ملزم به اجرای تعهداتی باشند یکی از آن دو تا زمان انجام تعهدات طرف مقابل می‌تواند از اجرای وظایف خود پرهیز کند.

حق حبس زوجه

در قانون مدنی ما آمده است که زن می‌تواند تا زمانی که مهریه را از همسرش دریافت نکرده است از تمکین در برابر او (چه تمکین عام و چه تمکین خاص) خودداری کند به شرط آن که مهریه‌اش حال باشد و برای پرداخت آن زمانی مشخص نشده باشد و به قدرت و استطاعت مرد نیز بستگی نداشته باشد. به عبارتی مهریه عندالمطالبه بوده و هر زمان که زوجه بخواهد بتواند دریافت آن را درخواست کند.

این موضوع در ماده ۱۰۸۵ ق.م بیان شده است و ماده بعد از آن بیان می‌کند که چنانچه زن پیش از دریافت مهریه به میل و اختیار خودش در برابر شوهرش تمکین کند دیگر مستحق اعمال حق حبس نخواهد بود. منظور اصلی تمکین در این دو ماده ادای وظایف زوجیت و بالاخص انجام رابطه زناشویی است. پس برقراری رابطه زناشویی حتی یک بار موجب سقوط حق حبس می‌شود و دیگر این حق به زوجه تعلق نخواهد گرفت.

نفقه زن در دوران حق حبس

سوالی که در این بحث ممکن است مطرح شود این است که آیا در زمان استفاده زوجه از حق حبس خود و عدم تمکین در مقابل شوهرش باز هم زوج ملزم به پرداخت نفقه به زن خواهد بود یا خیر؟

در ادامه ماده ۱۰۸۵ ق.م آمده است که امتناع زن از تمکین در ایام استفاده‌اش از حق حبس موجب سقوط حق دیگر او یعنی نفقه نمی‌شود. یعنی با وجود عدم تمکین او و حتی سکونت نداشتن در منزل زوج او می‌تواند در این ایام هم مهریه و هم نفقه خود را مطالبه نماید و زوج نیز موظف به پرداخت آن می‌باشد.

‍برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه زن در دوران حق حبس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه زن در دوران حق حبس پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : نفقه زن در حق حبس



:: برچسب‌ها: نفقه زن در حق حبس ,
:: بازدید از این مطلب : 549
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

بر اساس قانون مدنی طرفین هر عقدی می‌توانند در مورد شروطی با یکدیگر توافق کنند و شروط مدنظر خود را ضمن عقد بیاورند. عقد نکاح نیز از این قاعده مستثنی نیست. در عقد نکاح نیز زوجین می­‌توانند در ضمن عقد شروطی را مطرح کنند. در سند ازدواج تهیه شده در دفاتر رسمی این شروط غالبا به صورت پیش فرض وجود دارد و طرفین به دلیل احساسات و هیجانات قبل از ازدواج بدون هیچ گونه مطالعه‌ای آن را امضا می‌کنند که این امضا بدین معناست که این شروط را پذیرفته‌اند و متعهد به انجام آن‌ها هستند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

شروط ضمن عقد نکاح

شروط نکاح

شروط عقد نکاح

 

 

 

 

شروط ضمن عقد نکاح

بر اساس ماده 1119 قانون مدنی هر یک زوجین می‌توانند شروطی را که مدنظر دارند در عقد نکاح خود مطرح کنند. البته در ماده از عبارت « خلاف مقتضای عقد نباشد » استفاده کرده است. این نشان می‌دهد زوجین تا جایی مجاز هستند که این شروط بر خلاف اقتضای عقد نکاح نباشند. به طور مثال محل سکونت را شوهر تعیین می‌کند. زوجین می‌توانند بر خلاف این موضوع توافق کنند و شوهر حق انتخاب محل سکونت را به زن بدهد.

شروط باطل عقد نکاح

برخی از شروط‌ هستند که حتی اگر در عقد نکاح مطرح گردند الزامی برای طرف مقابل ایجاد نمی‌کنند. این شروط باطل هستند و نیازی به انجام دادن آن نیست. با توجه به ماده­ 232 قانون مدنی این شروط را می‌توان به 3 دسته تقسیم کرد:

1/ شروطی که انجام آن‌ها مقدور نیست: اگر هر یک از زوجین از طرف مقابل کاری را بخواهند یا شرطی را مطرح کنند که انجام دادن آن مقدور نباشد این شرط باطل است و طرف مقابل ملزم به انجام آن نیست. به طور مثال زن از مرد بخواهد که قرآن را در یک روز حفظ کند و یا اینکه مرد از زن بخواهد تا مرده‌ای را زنده کند.

2/ شروطی که در آن نفع یا فایده‌ای نباشد: اگر هر یک شرطی را مطرح کنند که در آن هیچ نفع عقلایی نباشد طرف دیگر ملزم به انجام آن نیست. به طور مثال یک طرف شرط کند که طرف دیگر 10 کیلو سیب بخورد.

3/ شروطی که نامشروع باشند: قطعا وقتی شرطی بر خلاف شرع باشد الزامی به انجام آن نیست. به طور مثال شرط شود که یک طرف بتواند رابطه آزاد با نامحرم داشته باشد. شروط نباید خلاف قانون یا شرع باشد.

شروط دوازده گانه سند ازدواج

علاوه بر شروطی که زوجین می‌توانند با هم بر سرشان توافق کنند شروطی نیز به صورت پیش فرض در عقدنامه ذکر گردیده است. از سال 1360 به بعد، در اسناد ازدواج شروطی ضمن العقد قرار گرفت که سردفتر موظف است پیش از خواندن خطبه عقد این شروط را برای زوجین مطرح کند و مفهوم هر کدام را توضیح دهد. زوجین هر شرط را که قبول داشته باشند امضا می‌کنند و هر کدام را که قبول نداشته باشند می‌توانند رد کنند. هیچ الزامی برای هیچ طرفی در امضای شروط نیست. شروط به شرح زیر است:

1/ شرط تصنیف اموال و دارایی مرد: بر این اساس هر گاه طلاق به درخواست زوجه نباشد و دادگاه تشخیص دهد که طلاق ناشی از تقصیر و تخلف زن نیست زوج موظف است تا نصف دارایی موجود را که در دوران زناشویی به دست آورده است یا معادل آن را طبق نظر دادگاه به زوجه واگذار کند.

2/ مرد به زن حق وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر می‌دهد که در صورت وجود هر یک شرایط زیر به دادگاه مراجعه نماید و پس از اخذ مجوز از دادگاه نوع طلاق خود را انتخاب کند و خود را مطلقه نماید. همچنین به زن وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر می‌دهد تا در صورت بذل از طرف او قبول نماید.

شروط دوازده گانه طلاق | شروط ضمن عقد نکاح

الف) خودداری شوهر از دادن نفقه و یا سایر حقوق واجبه زن به مدت 6 ماه و عدم امکان الزام او به ادای حق زوجه.

ب) سوء معاشرت یا بد رفتاری مرد با زن به حدی که زندگی مشترک را دشوار نماید.

ج) ابتلای زوج به بیماری صعب العلاج که ادامه زناشویی را برای زوجه خطرناک نماید.

د) جنون در مواردی که فسخ شرعی نکاح ممکن نباشد.

ه) بی‌توجهی شوهر به دستورات دادگاه مبنی بر عدم اشتغال زوج به حرفه‌ای که از نظر دادگاه خلاف مصالح و حیثیت زوجه باشد.

و) محکومیت زوج به حکم قطعی 5 سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که در نهایت منجر به 5 سال حبس یا بیشتر می‌شود. زوجه در صورتی می‌تواند درخواست طلاق بدهد که حکم قطعی شوهر صادر شده باشد و مرد در زندان باشد.

ز) هر گونه اعتیاد مضر مخل زندگی زناشویی به تشخیص محکمه.

ح) ترک زندگی زناشویی از جانب مرد و یا غیبت غیر موجه وی به مدت 6 ماه متوالی. تشخیص ترک زندگی مشترک و عذر موجه با دادگاه است.

ط) محکومیت قطعی زوج به دلیل ارتکاب جرم و اجرای هر گونه مجازات حدی یا تعزیری به دلیل ارتکاب جرمی که با حیثیت و شئون زوجه مغایرت دارد. تشخیص اینکه مجازات با شان زوجه مغایرت دارد یا خیر با دادگاه است.

ی) در صورتی که بعد از گذشت 5 سال زن از شوهر خود به دلیل عقیم بودن یا عوارض جسمی بچه‌دار نشود.

ک) مفقودالاثر بودن زوج در صورتی که تا 6 ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

چند همسری مرد

همچنین اگر زوج بدون رضایت زوجه ازدواج مجدد کند و یا به تشخیص دادگاه بین همسران خود عدالت را رعایت نکند دادگاه به زن حق طلاق می‌دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شروط ضمن عقد نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شروط ضمن عقد نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع : شروط ضمن عقد نکاح



:: برچسب‌ها: شروط ضمن عقد نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 481
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از اهداف ازدواج و تشکیل زندگی مشترک برخورداری از لذت حلال جنسی بین طرفین است. در عقد نکاح زن اجازه تمتع جنسی را به مرد می‌دهد. در مقابل مرد موظف می‌شود تا مبلغی را به عنوان مهریه به زن پرداخت کند. اما گاهی پیش می‌آید که مرد این وظیفه خود را انجام نمی‌دهد. در مقابل نیز زن نیازی نیست تا وظیفه زناشویی خود را انجام دهد و می‌تواند تا زمان دریافت مهریه به طور کامل اجازه رابطه زناشویی به همسر خود ندهد. این حق در اصطلاح حقوقی حق حبس زوجه در عقد نکاح نامیده می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

حق حبس زوجه در عقد نکاح

حق حبس زن در عقد نکاح

 

 

 

 

از عقد نکاح تا عروسی

در ایران ازدواج دارای مراحل مختلفی است که به مرور زمان از تعداد این مراسم و مراحل کاسته شده است. در گذشته از زمانی که دو طرف قصد ازدواج داشتند تا هنگامی که در منزل مشترک سکونت پیدا کنند مراسم مختلفی برگزار می‌شد. اکنون از تعداد این تشریفات کاسته شده است اما در اغلب موارد دو طرف با یکدیگر عقد می‌کنند سپس بعد از گذشت مدت زمانی زندگی مشترک خود را شروع می‌نمایند.

اما آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در واقع بلافاصله بعد از جاری شدن عقد دو طرف زن و شوهر محسوب می‌شوند و از نظر شرعی تفاوتی با زوجینی که در یک منزل زندگی می‌کنند ندارند. این تمایز قائل شدن فقط از جهت فرهنگی است. وقتی طرفین عقد می‌کنند شرع و قانون همه حقوق و وظایف زوجین و عقد نکاح را بر ایشان بار می‌کند. حتی به زن در دوران عقد نفقه نیز تعلق می‌گیرد.

حق حبس زوجه در عقد نکاح در دوران عقد و پس از عروسی

از نظر شرعی و قانونی بلافاصله بعد از جاری شدن خطبه عقد مهریه بر ذمه زوج قرار می‌گیرد. زوج باید مهریه را در صورت درخواست زن به وی پرداخت نماید. در نتیجه به تبع این وظیفه، زوجه می‌تواند از همان ابتدا و در دوران عقد از حق حبس استفاده کند و تمتع جنسی را منوط به پرداخت کامل مهریه بکند.

در واقع زندگی کردن در منزل مشترک و گرفتن مراسم ازدواج هیچ تاثیری در حق حبس زوجه ندارد. زن بلافاصله بعد از عقد می‌تواند از حق حبس استفاده کند و تنها چیزی که این حق را برای او ساقط می‌کند تمکین کردن زن است.

گاهی زوجین عقد می‌کنند و زن به برقراری رابطه جنسی رضایت می‌دهد در این صورت زوجه دیگر حق حبس ندارد. گاهی طرفین با هم عقد می‌کنند ولی رابطه جنسی ندارند. در اینجا زوجه می‌تواند از حق حبس استفاده کند. حتی بعد از برگزاری مراسم عروسی نیز طرفین اگر رابطه نداشته باشند حق حبس برای زوجه باقی می‌ماند.

پس می‌توان گفت که زن در مرحله عقد نیز می‌تواند درخواست خود مبنی بر اعمال حق حبس را به دادگاه ارائه دهد. آنچه در دادگاه برای اعمال حق حبس مدنظر قرار می‌گیرد تمکین کردن یا نکردن زوجه است. این که زوجین در چه مرحله‌ای از زندگی مشترک هستند فقط تشریفاتی است که از نظر عرف اهمیت دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق حبس زوجه در عقد نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق حبس زوجه در عقد نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : حق حبس زوجه در عقد نکاح



:: برچسب‌ها: حق حبس زوجه در عقد نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 572
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هنگامی که یک زن با مردی ازدواج می‌کند، از نظر شرعی و قانونی حقوقی به زن تعلق می‌گیرد. یکی از حقوقی که مرد باید آن را کامل ایفا نماید، حق مالی زن است. حقوق مالی که زن در زندگی مشترک از آن برخوردار است اقسام گوناگون دارد. یکی از این حقوق مالی، اجرت المثل است. در هنگام طلاق دادگاه برای زوجه میزان اجرت المثل را تعیین می‌کند. در این مقاله پس از بیان و تعریف مختصر مفاهیم بنیادین به طور خاص به بررسی مبلغ اجرت المثل زن در سال 99 پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

مبلغ اجرت المثل زن در سال 99

اجرت المثل زن در سال 99

 

 

 

 

 

اجرت المثل زن چیست؟

از نظر حقوق خانواده وقتی صحبت از اجرت المثل زن می‌شود منظور از پرداخت حق الزحمه کارهایی است که زوجه در خانه شوهر به دستور وی انجام داده و از نظر شرعی بر عهده او نبوده است. برای کسب اطلاع بیشتر از شرایط استحقاق و عدم استحقاق اجرت المثل ایام زوجیت کلیک نمایید.

محاسبه اجرت المثل زن

اجرت المثل برای زمانی است که مزد عمل از پیش تعیین نشده باشد. هنگامی که از قبل مبلغی تعیین نشده باشد برای پرداخت دستمزد عرف را ملاک قرار می‌دهند. یعنی اجرت و مزد انجام چنین کاری معمولا از نظر عرف چه میزان است.

برای کارهایی که زن در خانه شوهر انجام می‌دهد نیز دستمزدی از قبل تعیین نشده است به همین خاطر اجرت المثل به زن تعلق می‌گیرد. اجرت المثل تمام زنان یکسان نیست. برای اینکه اجرت المثل یک زن معلوم گردد کارشناس عوامل متعددی را در نظر می‌گیرد. عواملی از جمله: میزان کارهایی که زن در خانه شوهر انجام داده است، عرف منطقه، تحصیلات زوجه، تعداد فرزندان، امکانات زندگی مشترک، داشتن خادم، محل زندگی، وضعیت اشتغال و…  

هر چه موقعیت اجتماعی و تحصیلات زن بالاتر باشد اجرت المثل بیشتری به او تعلق می‌گیرد.

کارشناس با توجه به تمام فاکتورها میزان اجرت المثل ایام زوجیت سالیانه را برای زن تعیین می‌کند. قاضی دادگاه خانواده بر مبنای نظر کارشناس رای صادر می‌کند. هر یک از زوجین می‌توانند نسبت به این مبلغ اعتراض کنند.

مبلغ اجرت المثل زن در سال 99

اجرت المثل برای هر زن متفاوت است و کارشناس با توجه به معیارهای گفته شده اجرت المثل زوجه را مشخص می‌کند. در واقع می‌توان گفت که معیار ثابت و از قبل تعیین شده‌ای وجود ندارد. اجرت المثل بعد از تقدیم دادخواست زن به دادگاه با توجه به نظر کارشناس برای هر شخص به صورت انحصاری مشخص می‌گردد.

کارشناس پس از بررسی کارهای زن در طول زندگی مشترک مبلغ اجرت المثل ایام زوجیت را برای یک سال تعیین می‌کند. سپس مبلغ به دست آمده را ضرب در تعداد سال‌های زندگی مشترک می‌کند. عدد به دست آمده اجرت المثل زوجه است که شوهر ملزم به پرداخت آن است. در محاسبه اجرت المثل زن در سال 99 معیارهایی مانند شاغل بودن زن و میزان همکاری و همیاری وی در زندگی مشترک نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مبلغ اجرت المثل زن در سال 99، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مبلغ اجرت المثل زن در سال 99 پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : مبلغ اجرت المثل زن در سال 99



:: برچسب‌ها: مبلغ اجرت المثل زن در سال 99 ,
:: بازدید از این مطلب : 586
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مطابق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی پس ازدواج و برقرای عقد نکاح میان زوجین حقوق و وظایفی برای هر یک از آن‌ها در مقابل یکدیگر ایجاد می‌شود. به عنوان مثال مرد موظف به پرداخت نفقه و مهریه می‌باشد و در مقابل زوجه نیز باید به انجام مواردی که در قانون به آن‌ها اشاره شده است بپردازد. در این بحث به بررسی این سوال می‌پردازیم که آیا زوجه در هر زمان ملزم به تمکین و اجرای وظایفش می‌باشد؟ در چه صورت می‌تواند از ادای تکالیفش سرباز زند و در عین حال از حقوق خود به طور کامل بهره ببرد؟ برای پاسخ به این سوال باید با مفاهیمی چون تمکین و عدم تمکین در دوران عقد و همچنین حق حبس زن آشنا بشویم که به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

تمکین در دوران عقد

حکم عدم تمکین زن در دوران عقد

 

 

 

 

تمکین چیست ؟

همانطور که اشاره شد پس از عقد نکاح حقوق و تکالیفی برای زوجین ایجاد می‌شود که اجرای آنان الزامی است و این وظایف در مواد قانونی نیز آمده‌اند به اجرای این وظایف تمکین گویند که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- الزام به حسن معاشرت با یکدیگر (ماده ۱۱۰۲ ق.م).

۲- کمک و یاری همدیگر در محکم کردن بنیان خانواده (ماده ۱۱۰۴ ق.م).

۳- پرداخت نفقه به زن از سوی زوج (ماده ۱۱۰۶ق.م).

۴- ادای وظایف زوجیت (ماده ۱۱۰۷ق.م) که به تمکین خاص معروف است.

۵- سکنی گزیدن زوجه در منزلی که زوج معین می‌کند (ماده ۱۱۱۴ق.م).

۶- و…

سرپیچی و خودداری از انجام این وظایف عدم تمکین نام دارد و ضمانت اجرای قانونی به دنبال خواهد داشت.

به سرباز زدن از ادای این وظایف نشوز و به زنی که از تمکین خودداری کند ناشزه گویند.

ضمانت اجراهایی که برای عدم تمکین زوجه در نظر گرفته شده است مشتمل است بر:

۱- عدم استحقاق دریافت نفقه.

۲- عدم استحقاق دریافت اجرت‌المثل و نحله.

۳- دریافت دعوای الزام به تمکین.

۴- اجازه یافتن مرد برای ازدواج دوم.

۵- اجازه یافتن مرد برای طلاق زوجه.

 

بیشتر بخوانید : تمکین و نشوز

 

حق حبس

حق حبس یک اصطلاح فقهی است بدین معنا که یکی از طرفین عقد می‌تواند تا اجرای تعهد طرف مقابل از اجرای تعهد خود خودداری نماید.

بر اساس ماده ۱۰۸۵ق.م که بیان می‌دارد زوجه می‌تواند تا زمانی که مهریه را دریافت نکرده است از ادای وظایف خود در برابر شوهرش خودداری کند. البته به شرطی که مهریه او حال باشد یعنی برای پرداخت آن زمانی معین نشده باشد (موجل نباشد) همچنین حق دریافت مهریه را در هر زمان که بخواهد داشته باشد (مهریه عندالمطالبه). در صورتی که مهریه زن عندالاستطاعه باشد و همسرش استطاعت پرداخت آن را نداشته باشد حق حبس به وی تعلق نمی‌گیرد.

باید اشاره کرد که در مدت حق حبس زوج ملزم به پرداخت نفقه می‌باشد.

در ماده بعد (۱۰۸۶ ق.م) آمده است که چنانچه زوجه قبل از دریافت مهریه با اختیار و تمایل خود به وظایف خود عمل کند دیگر نمی‌تواند اعمال حق حبس نماید.

 

بیشتر بخوانید : حق حبس زن در دوران عقد 

 

 

عدم تمکین زن در دوران عقد

نکته مهم این است که زن در دوران عقد زوجه است و موظف به تمکین و انجام وظایف قانونی خود است. حال اینکه هنوز در دوران عقد باشد و عروسی نگرفته باشد تاثیری در حکم قانونی ندارد.

ملاک بهره‌مندی از حق حبس عدم انجام وظایف زوجیت و به عبارتی عدم برقراری رابطه زناشویی است و اگر زن قبل از دریافت مهریه با اختیار خود به انجام این وظایف قیام کند حتی یک بار، دیگر مستحق حق حبس نخواهد بود.

پس زوجه چه در دوران عقد باشد و چه حتی در دوران پس از مراسم عروسی به سر برد تا هنگامی که حتی یک بار هم وظیفه زناشویی خود را انجام نداده باشد می‌تواند از حق حبس خود استفاده نماید و آن را از دادگاه درخواست نماید. در این هنگام وی به دلیل عدم تمکین و انجام ندادن وظایف خود دچار نشوز نشده و ناشزه نام نمی‌گیرد و دادخواست زوج مبنی بر الزام به تمکین زن رد خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید : انواع تمکین از جمله خاص و عام  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تمکین در دوران عقد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تمکین در دوران عقد پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : تمکین در دوران عقد



:: برچسب‌ها: تمکین در دوران عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 555
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم به بحث زنای پدر با دخترش بپردازیم و همانطور که می‌دانید زنا از گناهان کبیره به شمار می‌رود به همین منظور ضمانت اجرای این عمل قبیح را از قانون استخراج می‌کنیم و در آخر به بررسی راه‌های اثبات رابطه نامشروع پدر با دختر و شکایت از آن می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

رابطه نامشروع پدر با دختر

شرایط اثبات رابطه نامشروع پدر با دختر

مجازات و ضمانت اجرا رابطه نامشروع پدر با دختر

 

 

 

 

 

نظر اسلام در خصوص رابطه نامشروع پدر با دختر

چنین رابطه‌ای علاوه بر حرمت شرعی گناه کبیره بوده و به شدت منع شده است و مجازات سختی را هم از نظر اخروی و هم دنیوی برای فرد به دنبال دارد. 

محارم نسبی

در قرآن به محارم نسبی اشاره شده است. مادر، دختر، خواهر، عمه‌ها، خاله‌ها و دختران برادر و دختران خواهر بر مرد محرمند. این افراد به موجب نسبت فامیلی بر مرد حرامند و وی حق ازدواج یا رابطه با ایشان را ندارد.

ضمانت اجرای رابطه نامشروع پدر با دختر

رابطه با دختر برای پدر حرمت ابدی دارد و زنای با محارم نسبی مجازات اعدام در پی دارد. اگر پدر با دخترش رابطه برقرار کند متحمل ضمانت اجرای سنگینی می‌شود. چنانچه رابطه جنسی با رضایت هر دو طرف باشد هر دو به اعدام و اگر انجام رابطه با زور و اجبار و اکراه پدر باشد فقط وی به اعدام محکوم می‌شود.

اثبات زنا

اثبات زنا از دو طریق صورت می‌گیرد یکی از این دو طریق عبارت است از اقرار خود فرد یعنی فردی که عاقل بالغ و اراده آزاد دارد اقرار کند که مرتکب زنا شده و ۴ بار اقرار را روبه‌روی قاضی انجام بدهد و راه دیگر اثبات این است که شهادت شهود مطرح شود. به این صورت که یا چهار مرد عادل باشند که شهادت دهند و یا شهادت سه مرد و دو زن عادل.

نکته حائز اهمیت این است که علم قاضی در تشخیص این جرائم نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. برای مثال اگر جرم با زور و اکراه اتفاق افتاده باشد گواهی پزشکی قانونی مبنی بر انجام رابطه و همچنین چنانچه آثار ضرب و جرح در بدن دختر ایجاد و توسط پزشکی قانونی ثبت شود مجموع این مدارک می‌تواند به اثبات جرم و مجازات پدر منتهی شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رابطه نامشروع پدر با دختر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رابطه نامشروع پدر با دختر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع : رابطه نامشروع پدر با دختر



:: برچسب‌ها: رابطه نامشروع پدر با دختر ,
:: بازدید از این مطلب : 522
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید تاثیر مستی در مسئولیت کیفری چیست؟ در کشور ایران و یا در کشورهایی که قوانین اسلامی دارند مصرف مواد سکر آور جرم محسوب می‌شود. حتی در کشورهایی که مصرف مشروبات الکلی آزاد است در مواردی فرد مست مجازات می‌شود. مثلا رانندگی در حال مستی در کشورهای آزاد ضمانت اجرا دارد. در قانون ایران مصرف مسکرات جرم محسوب می‌شود و مجازات آن ۸۰ ضربه شلاق حدی است. حال اگر کسی شراب یا همان مواد سکر آور را مصرف کرد و دچار مستی شد و به دنبال این مستی مرتکب جرم شد چنین فردی از نظر حقوقی چه وضعیتی دارد؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

تاثیر مستی در مسئولیت کیفری

مستی در مسئولیت کیفری

 

 

 

 

 

تاثیر مستی در مسئولیت کیفری

صرف مصرف مشروبات الکلی موجب مجازات است ولی صرف نوشیدن مقداری از این مشروبات مسئولیت کیفری را زایل نمی‌کند. بلکه مصرف باید به حدی باشد که طرف اراده و اختیار خود را از دست بدهد.

نکته مهم این است که فرد نباید به منظور انجام جرم خود را مست کرده باشد. اگر فردی عمدا خود را مست کند تا جرمی را مرتکب شود مانند افراد عادی به جرم او رسیدگی می‌شود و مستی سبب زوال مسئولیت کیفری او نمی‌شود.

مصرف باید اختیاری باشد تا موجب زوال مسئولیت کیفری گردد اگر به کسی اجبارا مشروبات الکلی خورانده شود مسئولیت چنین فردی ذیل مباحث دیگری بررسی می‌شود.

قرص‌های روان گردان هم جزو مواد سکرآور هستند.

بررسی حالات مختلف

اصل بر این است که مستی مانع مجازات نیست. یعنی فرد یک جرم شرب خمر انجام داده و جرم دیگری را هم انجام داده است و در این حال مجازات هر دو جرم جداگانه بر مرتکب بار می‌شود. مثلا گاهی اوقات فرد مرتکب جرم شرب خمر می‌شود اما مست نمی‌شود و اینجا مرتکب جرم دیگری هم می‌شود مثلا سرقت، در این جا مرتکب مجازات هر دو جرم را می‌بیند.

در مورد بعدی فرد مرتکب جرم شرب خمر شده و مست هم شده است اما اراده و اختیار خود را از دست نداده و نسبت به وقایع آگاه است و بعد هم مرتکب جرم دیگری هم شده است. در این جا هم به مجازات هر دو جرم محکوم می‌گردد.

در مورد سوم فرد مرتکب جرم شرب خمر شده و اراده خود را به طور کلی از دست داده است و مرتکب جرمی هم شده است. این جا فقط فرد به مجازات جرم شرب خمر می‌رسد و این بی‌اختیاری و بی‌ارادگی مانع از اعمال مجازات جرم دوم می‌گردد.

در مورد چهارم فرد مرتکب جرم شرب خمر شده است و به طور کل اختیار و اراده خود را از دست داده است اما مست شدن با عمد فرد مرتکب صورت گرفته است چون می‌داند که با شرب خمر جرات و جسارت برای انجام دادن جرم پیدا می‌کند. در این مورد فرد بابت هر دو جرم مجازات می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تاثیر مستی در مسئولیت کیفری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تاثیر مستی در مسئولیت کیفری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : مستی در مسئولیت کیفری



:: برچسب‌ها: تاثیر مستی در مسئولیت کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 553
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در عقد نکاح اساس بر این است که زوجین حق تمتع جنسی از یکدیگر را دارا شوند و در مقابل مرد به زن مهریه پرداخت کند. شرع برای زن این حق را ایجاد کرده است که در صورتی که مهریه به او پرداخت نشود به وظیفه زناشویی عمل نکند. زوجه می‌تواند از حق حبس خود استفاده نماید و اعلام نماید که فقط در صورتی تمکین می‌کند که مهریه کامل پرداخت شود. در ماده 1085 قانون مدنی نیز این حق مورد تایید قرار گرفته است. اما چه مواردی سبب سقوط حق حبس زوجه می‌گردد؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

سقوط حق حبس زوجه

موارد از بین رفتن حق حبس زن

موارد از بین رفتن حق حبس

 

 

 

 

 

موارد سقوط حق حبس زوجه

در برخی موارد خاص، حق حبس زوجه ساقط می‌گردد. بر اساس ماده 1086 قانون مدنی در دو مورد حق حبس از زوجه ساقط می‌شود.

1/ موجل بودن مهریه.

2/ تمکین زوجه از شوهر.

1/ موجل بودن مهریه: از نظر شرعی مهریه، دین حال است. شوهر باید بعد از عقد هر گاه زن تقاضا نمود به وی مهر را پرداخت نماید. اما گاهی طرفین با یکدیگر توافق می‌کنند که مهریه در یک زمان خاص پرداخت شود یا در صورت توان مالی مرد پرداخت شود. به طور مثال در عقد گفته می‌شود که زمان پرداخت مهریه موکول می‌شود به دو سال یا سه سال دیگر. در این صورت زن دیگر دارای حق حبس نیست. اگر بخشی از مهریه حال و بخش دیگری موجل باشد زن این حق را دارد که نسبت به آن بخشی که حال است حق حبس را اعمال کند.

برخی در استدلال این امر گفته‌اند که علت سقوط حق حبس برای زوجه آن است که وقتی زن با موجل بودن مهر موافقت می‌نماید در واقع به صورت ضمنی حق حبس را از خود ساقط کرده است. زیرا بعد از وقوع عقد نکاح حق تمتع جنسی از زن برای شوهر ایجاد می‌شود و زن در صورتی که امتناع کند ناشزه است و وقتی که زن قبول می‌کند که مهریه موجل باشد به این معنی است که تمکین از شوهر را پذیرفته است.  

 2/ تمکین زوجه از شوهر: در صورتی که زن به میل خود از شوهر خود تمکین کند دیگر نمی‌تواند از حق حبس خود استفاده نماید.

عدم اسقاط حق حبس با مهریه موجل

از سوی دیگر برخی از حقوقدانان معتقد هستند که در یک صورت حتی اگر مهریه موجل باشد باز هم زن حق حبس دارد. این گروه معقتفدند اگر مهر موجل باشد و در مقابل هم زمان تا سررسید مهر شوهر درخواست رابطه زناشویی نکند به محض رسیدن زمان پرداخت مهریه برای زن حق حبس باقی می‌ماند. به طور مثال در حین عقد زوجین توافق می‌کنند که مهریه بعد از یک سال پرداخت شود. در مدت این یک سال مرد درخواست برقراری رابطه جنسی از زن نمی‌کند. بعد از پایان یکسال به نظر این گروه هنوز حق حبس برای زن وجود دارد.

نتیجه: با توجه به نص صریح ماده 1085 قانون مدنی و عدم جواز تفسیر موسع نمی‌توان نظر این گروه را قبول کرد و موجل بودن مهریه در هر صورت مسقط حق حبس است.

تقابل تمکین با حق حبس زوجه

فلسفه حق حبس برای زوجه آن است که اول مهریه خود را دریافت کند و وقتی که حق خود را گرفت، تمکین نماید. وقتی که خود زوجه به رابطه زناشویی پیش از دریافت مهریه رضایت دهد مانند آن است که زن به طور ضمنی این حق را از خود ساقط کرده است.

ماده 1086 قانون مدنی نیز به این موضوع را تصریح نموده است. اما آنچه که باید در این ماده مدنظر قرار بگیرد قید « به اختیار خود » است. در واقع اگر زن با میل و اختیار از شوهر تمکین کند این حق از او سلب می‌شود. در صورتی که زن در حالت بیهوشی و عدم اختیار و یا به اجبار رابطه زناشویی را بپزیرد حق حبس کماکان برای او باقی می‌ماند.

البته توجه به این نکته ضروری است که اگر چه با تمکین حق حبس ساقط می‌شود ولی حق مطالبه مهریه همچنان باقی است. زن هر زمان که بخواهد حتی بعد از تمکین می‌تواند مهریه خود را دریافت نماید فقط نمی‌تواند از حق حبس استفاده کند.

انواع تمکین و سقوط حق حبس زوجه

همانطور که پیش از این گفته شده بود تمکین دو نوع است یکی تمکین خاص و دیگری تمکین عام. در مسئله حق حبس زوجه این سوال پیش می‌آید که منظور از این تمکین که مسقط حق حبس است چیست؟ آیا فقط تمکین خاص مدنظر است؟ یا تمکین عام از سوی زوجه نیز مسقط حق حبس است؟

در ماده 1086 قانون مدنی از عبارت « وظائفی که در مقابل شوهر دارد » استفاده شده است. به نظر اکثریت منظور از این بخش فقط تمکین به معنای خاص آن بوده و تمکین عام را شامل نمی‌شود.

در نتیجه رضایت زن به برقراری رابطه جنسی حق حبس او را ساقط می‌کند. اما اینکه زن با شوهر در یک منزل زندگی کند و به تبع آن وظائف خود را به عنوان خانم خانه انجام دهد یا اینکه با شوهر حسن معاشرت داشته باشد و به طور کلی تمکین کند سبب نمی‌شود تا حق حبس او ساقط گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سقوط حق حبس زوجه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سقوط حق حبس زوجه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : سقوط حق حبس زوجه

 


:: برچسب‌ها: سقوط حق حبس زوجه ,
:: بازدید از این مطلب : 536
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هنگامی که صحبت ازدواج و نکاح به میان می‌آید اولین مفهومی که به ذهن همه تبادر می‌نماید ازدواج دائم است. در عقد دائم زن و مرد برای همیشه و تا ابد متعهد می‌شوند تا پیوند زناشویی خود را حفظ کنند. بر خلاف ازدواج موقت در صیغه عقد دائم زمان مطرح نمی‌شود و تنها مهریه‌ای که تعیین شده بیان می‌گردد. قانونگذار برای پیشگیری از ایجاد مشکلات آتی ثبت ازدواج دائم را الزامی کرده است. در این مقاله به ارائه نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم

درخواست ثبت نکاح دائم

 

 

 

 

ثبت نکاح دائم

ثبت نکاح یکی از مسائل مهم در امر ازدواج است و ثبت این قراداد از شرایط صحت عقد نکاح محسوب می‌شود. اگر زوجین دچار اختلاف و مشکل شوند قطعا طرح مشکل و حل آن در مراجع قانونی پیش از هر چیز نیازمند اثبات رابطه زوجیت است. به طور مثال در خصوص دعوای نفقه زن ابتدا باید اثبات نماید که رابطه زوجیت وجود دارد که به تبع آن مرد ملزم به پرداخت نفقه باشد. یا در دعوای تمکین ابتدا شوهر باید اثبات نماید که عقد نکاحی بوده و زن ملزم به تمکین است. قانون گذار برای حل آسان‌تر و پرهیز از هرج و مرج در روابط، زوجین را ملزم به ثبت واقعه زوجیت کرده است.

امروزه در تمام نقاط حتی در مناطق روستایی و دور افتاده امکان ثبت ازدواج در دفاتر رسمی وجود دارد. از این رو ثبت ازدواج برای زوج راحت‌تر شده است.

وظیفه ثبت ازدواج بر دوش زوج می‌باشد. ماده 645 قانون مجازات اسلامی و ماده 49 قانون حمایت از خانواده در صورتی که زوج این وظیفه خود را انجام ندهد علاوه بر اینکه او را الزام به ثبت ازدواج می‌نماید برای شوهر مجازات نیز تعیین کرده است.

دادخواست ثبت ازدواج دائم

پس از آنچه که در قانون مطرح شده است می‌توان به این نتیجه رسید که ثبت ازدواج امری الزامی است. گاهی طرفین از همان ابتدا عقد ازدواج را در دفتر ثبت ازدواج برگزار می‌کنند. گاهی عقد به صورت غیر رسمی منعقد می‌گردد که در این صورت شوهر 20 روز مهلت دارد ازدواج خود را در دفاتر رسمی ثبت نماید.

اگر چه باید نکاح ثبت گردد اما گاهی پیش می‌آید که زوج از ثبت کردن عقد نکاح امتناع می‌کند. در این صورت زن می‌تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی از مراجع قانونی درخواست نماید تا شوهر را ملزم به ثبت ازدواج نمایند. پیش از هر چیز زن دادخواستی با عنوان الزام مرد به ثبت نکاح دائم ارائه می‌دهد. مرجع صالح در این مورد دادگاه خانواده است. برای دادخواست تعیین شعبه و وقت می‌شود.

در این اختلاف قاضی پرونده به بررسی می‌پردازد و در صورتی که وجود رابطه زوجیت برای قاضی محرز شود با توجه به ماده 49 قانون حمایت از خانواده شوهر را ملزم به ثبت واقع ازدواج می‌کند. به علاوه به خاطر اینکه شوهر از انجام وظیفه ثبت نکاح سر باز زده است به جریمه و زندان بر اساس آنچه در ماده 49 قانون حمایت از خانواده مطرح شده است محکوم می‌گردد. البته برای اینکه شوهر مجازات شود زن باید به دادسرا مراجعه نموده و تحت عنوان جرم عدم ثبت واقعه ازدواج از شوهر شکایت نماید.

ادله اثبات عقد نکاح | نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم

به منظور اینکه قاضی بتواند حکم به الزام ثبت نکاح بدهد باید برای وی وجود عقد نکاح محرز شود. این امر از دو طریق امکان دارد.

1/ اقرار زوج: در این صورت خود مرد می‌پذیرد که عقد نکاح میانشان وجود داشته است. در صورتی که مرد اقرار کند که خانم … با این مشخصات همسر او است و بین آن‌ها رابطه زوجیت برقرار است، دادگاه به آسانی و سریع حکم به ثبت نکاح می‌دهد.

2/ شهادت شهود: اگر مرد اقرار نکند زن می‌تواند از شاهد استفاده نماید. از نظر شرعی و قانونی برای اینکه عقد نکاح به درستی منعقد شود نیازی به حضور شاهد نیست اما در اغلب موارد ازدواج با حضور دیگران صورت می‌گیرد. زن می‌تواند از شهادت افرادی که هنگام عقد حضور داشتند برای اثبات رابطه زوجیت استفاده نماید. در این مورد شاهدان در دادگاه حضور می‌یابند و شهادت می‌دهند که خانم … به عقد زوجیت آقای …. درآمده است. بر اساس این شهادت قاضی حکم به ثبت ازدواج می‌دهد.

نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم

احتراما به استحضار عالی می‌رساند:

اینجانب …………… به موجب عقدنامه مورخ ……………. با آقای ………………. عقد نکاح دائم منعقد نموده‌ایم که ثمره این ازدواج تعداد ………… فرزند دختر / پسر به نام‌های …………….. می‌باشد. با توجه به مستندات ارائه شده اینجانب و خوانده محترم از مورخ …………… به عقد نکاح یکدیگر درآمده‌ایم. متاسفانه تاکنون خوانده اقدام به ثبت واقعه ازدواج ننموده‌اند. مستندا به ماده 220 قانون مدنی، ماده 49 قانون حمایت از خانواده و ماده 31 قانون ثبت احوال خواستار صدور حکم محکومیت خوانده مبنی بر ثبت واقعه ازدواج با کلیه شرایط ضمن عقد و مندرج در عقدنامه و همچنین پرداخت کلیه خسارات و هزینه دادرسی را خواستارم. 

با تشکر و تجدید احترام؛

نام و نام خانوادگی 

امضاء

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادخواست ثبت ازدواج دائم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست ثبت ازدواج دائم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم



:: برچسب‌ها: درخواست ثبت نکاح دائم ,
:: بازدید از این مطلب : 510
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هنگامی که صحبت ازدواج و نکاح به میان می‌آید اولین مفهومی که به ذهن همه تبادر می‌نماید ازدواج دائم است. در عقد دائم زن و مرد برای همیشه و تا ابد متعهد می‌شوند تا پیوند زناشویی خود را حفظ کنند. بر خلاف ازدواج موقت در صیغه عقد دائم زمان مطرح نمی‌شود و تنها مهریه‌ای که تعیین شده بیان می‌گردد. قانونگذار برای پیشگیری از ایجاد مشکلات آتی ثبت ازدواج دائم را الزامی کرده است. در این مقاله به ارائه نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم

درخواست ثبت نکاح دائم

 

 

 

 

ثبت نکاح دائم

ثبت نکاح یکی از مسائل مهم در امر ازدواج است و ثبت این قراداد از شرایط صحت عقد نکاح محسوب می‌شود. اگر زوجین دچار اختلاف و مشکل شوند قطعا طرح مشکل و حل آن در مراجع قانونی پیش از هر چیز نیازمند اثبات رابطه زوجیت است. به طور مثال در خصوص دعوای نفقه زن ابتدا باید اثبات نماید که رابطه زوجیت وجود دارد که به تبع آن مرد ملزم به پرداخت نفقه باشد. یا در دعوای تمکین ابتدا شوهر باید اثبات نماید که عقد نکاحی بوده و زن ملزم به تمکین است. قانون گذار برای حل آسان‌تر و پرهیز از هرج و مرج در روابط، زوجین را ملزم به ثبت واقعه زوجیت کرده است.

امروزه در تمام نقاط حتی در مناطق روستایی و دور افتاده امکان ثبت ازدواج در دفاتر رسمی وجود دارد. از این رو ثبت ازدواج برای زوج راحت‌تر شده است.

وظیفه ثبت ازدواج بر دوش زوج می‌باشد. ماده 645 قانون مجازات اسلامی و ماده 49 قانون حمایت از خانواده در صورتی که زوج این وظیفه خود را انجام ندهد علاوه بر اینکه او را الزام به ثبت ازدواج می‌نماید برای شوهر مجازات نیز تعیین کرده است.

دادخواست ثبت ازدواج دائم

پس از آنچه که در قانون مطرح شده است می‌توان به این نتیجه رسید که ثبت ازدواج امری الزامی است. گاهی طرفین از همان ابتدا عقد ازدواج را در دفتر ثبت ازدواج برگزار می‌کنند. گاهی عقد به صورت غیر رسمی منعقد می‌گردد که در این صورت شوهر 20 روز مهلت دارد ازدواج خود را در دفاتر رسمی ثبت نماید.

اگر چه باید نکاح ثبت گردد اما گاهی پیش می‌آید که زوج از ثبت کردن عقد نکاح امتناع می‌کند. در این صورت زن می‌تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی از مراجع قانونی درخواست نماید تا شوهر را ملزم به ثبت ازدواج نمایند. پیش از هر چیز زن دادخواستی با عنوان الزام مرد به ثبت نکاح دائم ارائه می‌دهد. مرجع صالح در این مورد دادگاه خانواده است. برای دادخواست تعیین شعبه و وقت می‌شود.

در این اختلاف قاضی پرونده به بررسی می‌پردازد و در صورتی که وجود رابطه زوجیت برای قاضی محرز شود با توجه به ماده 49 قانون حمایت از خانواده شوهر را ملزم به ثبت واقع ازدواج می‌کند. به علاوه به خاطر اینکه شوهر از انجام وظیفه ثبت نکاح سر باز زده است به جریمه و زندان بر اساس آنچه در ماده 49 قانون حمایت از خانواده مطرح شده است محکوم می‌گردد. البته برای اینکه شوهر مجازات شود زن باید به دادسرا مراجعه نموده و تحت عنوان جرم عدم ثبت واقعه ازدواج از شوهر شکایت نماید.

ادله اثبات عقد نکاح | نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم

به منظور اینکه قاضی بتواند حکم به الزام ثبت نکاح بدهد باید برای وی وجود عقد نکاح محرز شود. این امر از دو طریق امکان دارد.

1/ اقرار زوج: در این صورت خود مرد می‌پذیرد که عقد نکاح میانشان وجود داشته است. در صورتی که مرد اقرار کند که خانم … با این مشخصات همسر او است و بین آن‌ها رابطه زوجیت برقرار است، دادگاه به آسانی و سریع حکم به ثبت نکاح می‌دهد.

2/ شهادت شهود: اگر مرد اقرار نکند زن می‌تواند از شاهد استفاده نماید. از نظر شرعی و قانونی برای اینکه عقد نکاح به درستی منعقد شود نیازی به حضور شاهد نیست اما در اغلب موارد ازدواج با حضور دیگران صورت می‌گیرد. زن می‌تواند از شهادت افرادی که هنگام عقد حضور داشتند برای اثبات رابطه زوجیت استفاده نماید. در این مورد شاهدان در دادگاه حضور می‌یابند و شهادت می‌دهند که خانم … به عقد زوجیت آقای …. درآمده است. بر اساس این شهادت قاضی حکم به ثبت ازدواج می‌دهد.

نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم

احتراما به استحضار عالی می‌رساند:

اینجانب …………… به موجب عقدنامه مورخ ……………. با آقای ………………. عقد نکاح دائم منعقد نموده‌ایم که ثمره این ازدواج تعداد ………… فرزند دختر / پسر به نام‌های …………….. می‌باشد. با توجه به مستندات ارائه شده اینجانب و خوانده محترم از مورخ …………… به عقد نکاح یکدیگر درآمده‌ایم. متاسفانه تاکنون خوانده اقدام به ثبت واقعه ازدواج ننموده‌اند. مستندا به ماده 220 قانون مدنی، ماده 49 قانون حمایت از خانواده و ماده 31 قانون ثبت احوال خواستار صدور حکم محکومیت خوانده مبنی بر ثبت واقعه ازدواج با کلیه شرایط ضمن عقد و مندرج در عقدنامه و همچنین پرداخت کلیه خسارات و هزینه دادرسی را خواستارم. 

با تشکر و تجدید احترام؛

نام و نام خانوادگی 

امضاء

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادخواست ثبت ازدواج دائم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست ثبت ازدواج دائم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم



:: برچسب‌ها: درخواست ثبت نکاح دائم ,
:: بازدید از این مطلب : 514
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طبق ماده ۱۱۰۲ پس از بسته شدن عقد نکاح بین زن و مرد حقوق و تعهداتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود که هر دو موظف به ایفای آن هستند و سرپیچی از آن‌ها ضمانت اجرای قانونی به دنبال دارد. به عنوان مثال مرد موظف به پرداخت نفقه و مهریه به زن می‌باشد و زن نیز باید در مواردی که در قانون مشخص شده از همسرش تمکین کند. حال می‌خواهیم بدانیم اگر یکی از طرفین از ایفای نقش خود خودداری کند طرف دیگر نیز می‌تواند وظیفه خود را انجام ندهد؟ در چه صورتی زن می‌تواند از ایفای وظایف زوجیت مطابق قانون سرباز زند؟ در این مقاله به بررسی اختصاصی حق حبس زوجه می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات زیر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

حق حبس زوجه در دوران عقد

شرایط اعمال حق حبس در دوران عقد

 

 

 

 

 

 

حق حبس چیست ؟

حق حبس یک اصطلاح فقهی و حقوقی می‌باشد بدین معنا که یک طرف می‌تواند تا اجرای تعهد طرف مقابل از اجرای تعهد خود امتناع ورزد.

بر اساس ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی زوجه می‌تواند تا زمانی که مهریه‌اش را دریافت نکرده است از ادای وظایف زوجیت و تمکین در مقابل شوهرش خودداری و امتناع ورزد و زوج نیز تا زمانی که مهریه زن را نپردازد نمی‌تواند زن را وادار به تمکین کند و دادخواست عدم تمکین وی نیز رد خواهد شد. این حق را که قانون به زوجه می‌دهد حق حبس گویند. البته یکی از شروط بهره‌مندی زوجه از این حق آن است که مهریه وی حال باشد یعنی برای دریافت آن زمان و مهلتی مشخص نشده باشد ( موجل نباشد) و زن هر زمان که بخواهد بتواند دریافت آن را درخواست کند ( مهریه‌اش عندالمطالبه باشد). مطابق رای وحدت رویه دیوان عالی کشور اگر مهریه زن عنداالاستطاعه و منوط به توانایی و قدرت مالی مرد باشد حق حبس به زن تعلق نمی‌گیرد.

حق حبس زوجه در دوران عقد

آیا زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند از حق حبس خود بهره ببرد؟

برای پاسخ به این سوال به ماده ۱۰۸۶ قاون مدنی رجوع می‌کنیم مطابق این ماده چنانچه زوجه قبل از دریافت مهریه با تمایل و اختیار خود وظایفش را در مقابل شوهر ایفا کند دیگر نمی‌تواند از حق حبس خود استفاده نماید.

آیا استفاده از حق حبس فقط در دوران عقد امکان پذیر می‌باشد؟

ملاک در این ماده تمکین زن از همسرش و ادای وظایف زوجیت است (حتی یک بار). پس تا زمانی که میان زوجین رابطه زناشویی برقرار نشده باشد زن اختیار دارد تا دریافت کامل مهریه از حق حبس خود بهره ببرد. حال چه در دوران عقد به سر برند چه پس از برگزاری مراسم عروسی و مرد در این مدت موظف به پرداخت نفقه به زوجه می‌باشد. برای بهره مندی از حق حبس زوجه می‌تواند دادخواستی مبنی بر اعمال حق حبس خود به دادگاه ارائه دهد و زوج را به پرداخت مهریه ملزم بنماید. ‎‌

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق حبس زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق حبس زن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.



:: برچسب‌ها: حق حبس زوجه در دوران عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 560
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از انواع ازدواج که تنها در فقه امامیه رواج دارد ازدواج موقت یا عقد منقطع است. در این نوع از نکاح که از نام آن مشخص است طرفین عقد برای مدت زمان محدود و مشخصی با یکدیگر پیوند می‌بندند. حتی تعیین زمان از شرایط صحت این عقد است. در ضمن صیغه عقد موقت طرفین عقد با یکدیگر توافق می‌کنند در مدت زمان معین مثلا ۶ ماه یا یک سال و یا حتی یک ساعت در برابر میزان مهریه‌ای مشخص با یکدیگر ازدواج کنند و به تبع آن رابطه زناشویی داشته باشند. در مواردی مرد مجبور به ثبت ازدواج موقت است که در ادامه به نحوه ثبت و پروسه رسیدگی به شکایت از عدم ثبت نکاح موقت می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات زیر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

عدم ثبت نکاح موقت و ضمانت اجرای آن

عدم ثبت نکاح موقت

ضمانت اجرای عدم ثبت نکاح موقت

موارد اجباری ثبت ازدواج موقت

 

 

 

آثار عقد موقت

در عقد موقت شوهر بار مسئولیت کمتری را دارد. به طور مثال شوهر وظیفه‌ای برای پرداخت نفقه به زوجه ندارد. در صورت فوت هر یک از زوجین، دیگری از او ارثی نمی‌برد. البته فرزندی که حاصل این ازدواج است از والدین خود ارث می‌برد.

در ازدواج موقت مرد نمی‌تواند زن را از اشتغال محروم نماید. مرد حق تعیین محل سکونت را ندارد. البته بر خلاف تمام این موارد می‌توان در عقد موقت به توافق رسید.

ثبت ازدواج موقت

ماهیت عقد موقت عموما برای برطرف کردن نیاز جنسی است همچنین در برخی خانواده‌ها برای آشنایی بیشتر زوجین و شرعی بودن وقت گذرانی ایشان با هم صیغه جاری می‌گردد. هدف از ازدواج موقت بر خلاف ازدواج دائم تمتع جنسی یا آشنایی بیشتر است نه الزاما تشکیل خانواده و ادامه نسل بشر. شاید بر اساس این ماهیت نکاح موقت است که لزومی برای ثبت ازدواج موقت وجود ندارد.

در قانون فقط مرد ملزم به ثبت ازدواج دائم شده است و در مورد ثبت ازدواج موقت هیچ اجبار قانونی وجود ندارد. البته در برخی از موارد خاص است که باید ازدواج موقت ثبت گردد. از جمله : 1/ باردار بودن زوجه 2/ توافق طرفین 3/ شرط ضمن عقد.

بدیهی است هنگامی که زوجه باردار باشد برای حفظ و صیانت حریم خانواده باید واقعه ازدواج ثبت گردد. همچنین همانطور که پیش از این گفته شد مانند سایر عقود طرفین می‌توانند بر سر برخی مسائل با یکدیگر توافق کنند. در عقد موقت هم این امکان وجود دارد که طرفین در ضمن عقد با یکدیگر توافق نمایند و ثبت ازدواج را در قالب یک شرط در عقد قرار بدهند.

دادخواست ثبت ازدواج موقت | شکایت از عدم ثبت نکاح موقت

مراحل ثبت ازدواج موقت با مراحل ثبت ازدواج دائم یکسان است. همان مراحل برای ثبت دادخواست طی می‌شود. برای کسب اطلاعات کامل در خصوص روند رسیدگی و ادله اثبات دعوای ثبت ازدواج کلیک نمایید.

البته در این جا یک مرحله دیگر اضافه می‌شود و آن این که باید اثبات گردد که لزوم ثبت واقعه ازدواج موقت وجود دارد. به طور مثال آزمایش مثبت بارداری زوجه و یا اقرار شوهر مبنی بر اینکه با زن برای ثبت ازدواج توافق کرده است موجود باشد.

زن می‌تواند دادخواست خود را در دادگاه خانواده پیگیری نماید یا از طریق دادسرا اقدام کند.

ضمانت اجرای عدم ثبت نکاح موقت

در صورتی که مرد ملزم به ثبت واقعه عقد موقت باشد و از این کار امتناع کند قانون با او برخورد می‌کند. بر اساس ماده 49 قانون حمایت از خانواده اگر مرد در موارد الزامی ثبت نکاح موقت از ثبت آن امتناع کند علاوه بر اینکه ملزم به ثبت واقعه می‌شود به جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود. جزای نقدی درجه پنج معادل هشتاد میلیون (80000000) ریال تا یکصد و هشتاد میلیون (180000000) ریال و حبس تعزیری درجه هفت معادل نود و یک روز تا شش ماه است.

همچنین در قانون مجازات اسلامی ماده 645 عدم ثبت واقعه ازدواج جرم انگاری شده است و در صورتی که مرد ازدواج را ثبت نکند زن می‌تواند از او در دادگاه کیفری شکایت کند. بر اساس این ماده مجازات عدم ثبت نکاح مجازات حبس تعزیری تا یک سال را به همراه دارد. البته باید توجه داشت که این قانون مربوط به سال 1375 است و اکنون نسخ گردیده است. همچنین با تصویب قانون خانواده مصوب 1391 بر اساس این قانون عمل می‌شود و مجازات مرد بر اساس این قانون صورت می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضمانت اجرای عدم ثبت ازدواج موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ضمانت اجرای عدم ثبت ازدواج موقت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : عدم ثبت نکاح موقت



:: برچسب‌ها: عدم ثبت نکاح موقت ,
:: بازدید از این مطلب : 516
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عقد موقت که به صیغه معروف است یک نوع عقد نکاح شرعی در مذهب شیعه می‌باشد که فقط در صورتی از صحت کامل برخوردار می‌شود که مدت و مهریه آن به طور دقیق مشخص شود. پس ازدواجی مدت دار است و پس از تمام شدن مهلت آن رابطه زوجیت پایان می‌یابد. در ادامه به بررسی عقدنامه ازدواج موقت و مندرجات آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

مندرجات سند صیغه و نکاح موقتی – مدارک الزامی

عقدنامه ازدواج موقت

مدارک الزامی عقدنامه ازدواج موقت

 

 

 

 

چگونگی صحت عقد موقت

مطابق ماده ۱۰۶۲ قانون مدنی با ایجاب و قبول طرفین، عقد نکاح با الفاظی که به وضوح نشان دهنده قصد ازدواجشان با یکدیگر است به طور صحیح بسته می‌شود.

برای صحت عقد نکاح شرایط زیر الزامی است:

۱- قصد و رضای طرفین: بدین معنا که زن و مرد علاوه بر داشتن قصد انشاء رضایت نیز داشته باشند و به اکراه و اجبار این عقد بسته نشده باشد. در غیر این صورت عقد صحت نداشته و باطل می‌باشد.

۲- استفاده از الفاظ درست هنگام عقد: زوجین در هنگام بسته شدن عقد موقت باید از الفاظ درست استفاده کنند که دلالت بر عقد موقت دارد به صورتی که لفظ عقد موقت به درستی گفته شود.

۳- ایجاب و قبول طرفین یا ولی بر حق آن‌ها: در این مورد زن و مرد یا ولی قانونی آن‌ها باید ایجاب و قبول را جاری سازند.

ثبت عقد موقت در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق

همانطور که گفتیم عقد موقت تنها با لفظ ایجاب و قبول و داشتن قصد انشاء به طور صحیح بسته می‌شود و ثبت آن ضرورتی ندارد. اما گاهی اوقات طرفین عقد به دلایلی به ثبت ازدواج موقت در دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق روی می‌آورند. البته این کار فوایدی نیز دارد که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- اطمینان یافتن از صحت نکاح.

۲- جلوگیری از ایجاد اختلاف ناشی از عدم ثبت عقد.

۳- آسان‌تر شدن اثبات حقوق زوجین.

۴- و…

مدارک مورد نیاز برای ثبت عقدنامه ازدواج موقت

۱- شناسنامه عکس دار و کپی آن.

۲- کارت ملی و کپی آن.

۳- در صورتی که زن باکره باشد حضور پدر یا جد پدری با شناسنامه یا کارت ملی در دفترخانه الزامی است.

مندرجات عقدنامه ازدواج موقت

عقدنامه ازدواج موقت شامل مواردی است که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

الف) ابتدا تاریخ عقد و همچنین تاریخ ثبت آن نوشته می‌شود و سپس مشخصات زوجین که شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، کد ملی و همچنین آدرس و نشانی آن‌ها درج می‌شود.

ب) در صفحات دیگر شرایط و تبصره‌هایی بیان شده است:

۱- در رابطه با عده: عده طلاق در زن‌هایی که به سن یائسگی نرسیده‌اند سه طهر و عده زن‌هایی که به سن یائسگی نرسیده‌اند ولی عادت ماهیانه هم ندارند سه ماه است. عده منقطعه دو طهر می‌باشد (چه پس از اتمام عقد چه پس از بذل مدت عقد) و عده منقطعه برای زنانی که عادت ماهیانه ندارند ۴۵ روز است. عده زنانی که شوهرشان فوت کرده است در هر صورت چهار ماه و ده روز ‌می‌باشد.

۲- در رابطه با صیغه بذل: زوجه هر زمان که بخواهد با وکالت بلاعزلی که از سمت زوج در اختیار دارد و با داشتن حق توکیل به غیر می‌تواند به عاقد رجوع کند و با خواندن صیغه بذل زمان عقد را به خود ببخشد و ازدواج را به پایان برساند.

ج) در صفحات بعدی عقدنامه نوع عقد تاریخ وقوع و ثبت آن همچنین مدت و مهریه به طور دقیق درج می‌شود که باید به امضای زوجین برسد.

در صفحات آخر نیز شرایط ضمن عقد طرفین درج می‌گردد و مشخصات شاهدان (۲ شاهد) که شامل کدملی و نشانی آنهاست نوشته خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقدنامه ازدواج موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقدنامه ازدواج موقت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : عقدنامه ازدواج موقت



:: برچسب‌ها: عقدنامه ازدواج موقت ,
:: بازدید از این مطلب : 829
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عقد نکاح مانند تمام عقدهای معوض دارای دو طرف است که یک طرف متعهد می‌شود در برابر خدمات و اقدامات دیگری به او عوضی را پرداخت کند. وقتی که عقد نکاح منعقد می‌شود مرد متعهد می‌گردد تا در برابر بهره‌مندی از تمتعات جنسی به زن عوضی پرداخت نماید. این عوض همان مهریه است. اما اگر مرد مهریه‌ای را که از قبل توافق شده است پرداخت نکند زن از چه راهکاری می‌تواند بهره ببرد؟ یکی ار این راهکارها حق حبس است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات زیر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

حق حبس زن و نحوه اعمال آن

حق حبس زن 

نحوه اعمال حق حبس زن

 

 

 

 

حق حبس

از نظر حقوقی، حق حبس به معنای آن است که در عقد معوض هر گاه یک طرف عقد از انجام تعهدات خود امتناع کند طرف دیگر اختیار دارد تا به طور متقابل از تسلیم آنچه که موضوع عقد بوده خودداری نماید.

اما برای فهمیدن مفهوم حق حبس در رابطه زناشویی می‌توان به ماده 1085 قانون مدنی رجوع نمود. در این ماده به وضوح گفته شده است که زن می‌تواند مادامی که مهریه خود را از مرد نگرفته است تمکین خاص نکند. یعنی از رابطه زناشویی امتناع نماید. در واقع حق تمتع جنسی از خودش را حبس کند و این حق را تا زمانی که مرد به او مهریه را نپرداخته است ادا نکند.

شرایط اعمال حق حبس زن

برای اینکه زن بتواند از حق حبس خود استفاده نماید باید سه شرط رعایت شود:

1/ مهریه معین و مشخص باشد: قطعا برای اینکه مهریه به زن تعلق بگیرد باید مهریه مشخص باشد. پس زن زمانی می‌تواند از حق حبس استفاده کند که مهریه به او تعلق گرفته باشد. البته برخی معتقد هستند که حتی مشخص نبودن مهریه مانع اعمال حق حبس نیست. اما نظر اکثریت لزوم مشخص بودن مهریه در اعمال حق حبس از سوی زوجه است.

2/ مهر حال باشد: اگر مهر موجل باشد به طور ضمنی دلالت بر اسقاط حق حبس از سوی زوجه دارد. در این صورت اگر از شوهر تمکین نکند ناشزه محسوب می‌شود. بر اساس ماده 1083 قانون مدنی اگر زوجین توافق کنند که قسمتی از مهر حال و قسمتی موجل باشد زن می‌تواند نسبت به آن بخش که حال است حق حبس خود را اعمال نماید.

3/ زن قبل از اخذ مهر به اراده خود تمکین نکرده باشد: بر اساس ماده 1086 قانون مدنی در صورتی که زوجه از شوهر تمکین چه خاص و چه عام کرده باشد دیگر نمی‌تواند از حق حبس خود در برابر شوهر استفاده نماید.

نحوه اعمال حق حبس زن

با توجه به اینکه پرداخت مهریه بلافاصله بعد از عقد بر ذمه زوج است، زن می‌تواند به محض وقوع عقد از این حق استفاده کند و تمتع جنسی را مشروط به پرداخت مهریه نماید. البته این حق حبس مسقط نفقه زوجه نیست.

پس از عقد زن می‌تواند دادخواستی را در دفاتر خدمات قضایی ثبت و در ضمن دادخواست اعلام نماید که تمکین او منوط به دریافت مهریه است. دادگاه خانواده مرجع صالح به رسیدگی دعوا است. دادگاه با بررسی‌های لازمه به زوجه این حق را می‌دهد که تمکین نکند و شوهر باید مهریه را پرداخت نماید. حتی اگر شوهر اعلام نماید که توانایی پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد و درخواست تقسیط مهریه را نماید زن می‌تواند تا هر زمان که پرداخت مهریه کامل گردد از حق حبس خود استفاده نماید.

حتی زن می‌تواند از دادگاه درخواست نماید که در منزل مشترک با شوهر زندگی نکند.

نمونه دادخواست اعمال حق حبس

ریاست محترم دادگاه
سلام علیکم؛
احتراماً به استحضار می‌رساند:
 این جانب……….. با خوانده بموجب عقد نامه‌ای به شماره ………………… مورخ …………………. که در دفتر خانه …………………. تنظیم گردیده و فتوکپی مصدق آن پیوست این دادخواست می‌باشد، عقد ازدواج دائم با مهریه‌ای به مبلغ ……………… ریال منعقد کرده‌ایم. اکنون  با استناد به ماده 1085 قانون مدنی خواستار استفاده از حق حبس خویش تا زمان دریافت کامل مهریه به شرح فوق می‌باشم. از این رو از دادگاه محترم درخواست دارم تا حکم به الزام خوانده مبنی بر تادیه مهرالمسمی به میزان ………………… ریال به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی را صادر نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق حبس زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق حبس زن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : نحوه اعمال حق حبس زن



:: برچسب‌ها: حق حبس زن و نحوه اعمال آن ,
:: بازدید از این مطلب : 499
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج امری است که مطابق با آداب و رسوم هر جامعه‌ای صورت می‌پذیرد و هر اجتماعی مطابق با فرهنگ خود قواعد آن را بنیان می‌نهد. در کشور ما هم مطابق با احکام و قوانین تصویب شده، زوجین به نسبت مسئولیت‌هایی که به یکدیگر دارند متعهد گشته‌اند. همانطور که گفته شد تمکین یکی از این مسئولیت‌هاست. بنابراین زوج و زوجه باید نسبت به این مسئولیت وفادار بوده و از انجام آن سر باز نزنند. حال اگر زوجه بنا به دلایلی از تمکین خودداری کند زوج می‌تواند اظهارنامه‌ای تنظیم کند و در مقابل زوجه هم می‌تواند به اظهارنامه پاسخ دهد، در ادامه به بررسی شرایط و چگونگی روند پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات زیر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین

نحوه جواب دادن به اظهارنامه عدم تمکین

ملزومات مندرج در پاسخ نامه به اظهارنامه عدم تمکین

 

 

 

پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین

همان‌طور که می‌دانیم در قانون مدنی تمکین از تعهدات مهمی است که زن نسبت به شوهر خویش دارد و زوجه حتماً باید در منزلی که زوج اختیار کرده سکونت داشته باشد و ترک منزل توسط زن عدم تمکین تلقی می‌شود و زوج می‌تواند با تنظیم یک اظهارنامه درخواست بازگشت زوجه را بدهد.

اما گاهی مرد خانواده با انجام اعمالی شرایط زندگی مطلوب را برای همسر خویش مهیا نمی‌کند و زن مجبور به ترک منزل می‌شود و زوجه می‌تواند با اشاره به این اعمال به اظهارنامه عدم تمکین پاسخ بدهد.

از مواردی که می‌توان در پاسخ به اظهارنامه نوشت اشاره به عسر و حرج است.

عسر و حرج چیست ؟

طبق توضیح و اصلاح ماده 1130 قانون مدنی عسر و حرج به وضعیت نامطلوبی که زندگی مشترک را برای زوجه دشوار و غیر قابل تحمل می‌کند گویند.

نمونه شرایطی که زن را مجبور به عدم تمکین می‌نماید را در ذیل ذکر می‌نماییم:

1- نپذیرفتن مسئولیت خانواده توسط زوج. یعنی اگر مرد به مدت زمان 6 ماه متوالی یا 9 ماه به‌طور متناوب در یک سال زندگی را ترک کند و در خانواده حضور نداشته باشد.

2- داشتن اعتیاد زوج به مواد مخدر و یا مشروبات الکلی که باعث به وجود آمدن اختلال در زندگی شده و ادامه زندگی مشترک برای زن با دشواری بسیار همراه باشد.

گاهی مرد تصمیم به ترک اعتیاد می‌گیرد اما مسیر ترک را ادامه نمی‌دهد و مجدداً به اعتیاد روی می‌آورد. این مسئله می‌تواند عدم تمکین را موجه نماید.

3- حکم حبس زوج به مدت 5 سال یا بیشتر.

4- نداشتن امنیت زوجه در منزل مانند ضرب و شتم و واردکردن آسیب روحی و جسمانی توسط زوج که ادامه زندگی را برای زن دشوار کند.

5- مبتلا بودن مرد به امراض جنسی، بیماری‌های صعب‌العلاج، بیماری‌های روانی یا مسری که سلامت زن را با خطر روبه‌رو می‌سازد.

از دیگر موارد عدم تمکین مجاز زن می‌توان به بیماری زوجه و دریافت کامل مهریه اشاره کرد که در صورت وجود شرایطی زن می‌تواند تمکین نکند و ناشزه هم نباشد که در اصطلاح به آن حق حبس زوجه می‌گویند. 

در بعضی موارد زن انتخاب منزل به سلیقه خویش را از شروط عقد عنوان می‌کند و اگر اقامتگاه طبق نظر زوجه اختیار نشود زوجه حق عدم تمکین را داراست.

نکته: در ادامه باید توجه داشته باشیم که پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین الزامی نیست و در این شرایط طرفین می‌توانند رسیدگی به پرونده را از دادگاه تقاضا کنند.

چگونگی پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین 

امروزه با توجه به وجود دفاتر خدمات الکترونیک قضایی زوجه می‌تواند با حضور به چنین دفاتری و با در اختیار گذاشتن تمامی مشخصات خود به مسئول دفتر به‌صورت الکترونیک پاسخی به اظهارنامه شوهر خویش بدهد.

این نکته تکرار می‌گردد که پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین الزامی نیست اما گاهی اوقات زوج با اقداماتی همچون ترک منزل، ضرب و شتم، مجبور کردن زوجه به ترک منزل، مهیا ننمودن امکانات رفاهی لازم و… عدم تمایل خود را به ادامه زندگی نشان می‌دهد و سعی می‌کند تا با تنظیم اظهارنامه عدم تمکین همسرش را از حق نفقه محروم سازد که در این موارد پاسخ به اظهارنامه به مراتب بهتر از پاسخ ندادن به آن است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین



:: برچسب‌ها: پاسخ به اظهارنامه عدم تمکین ,
:: بازدید از این مطلب : 585
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در یک روند معمولی فرایند دادرسی پس از آغاز و ادامه یافتن با صادر شدن حکم به پایان می‌رسد اما امکان دارد پس از اینکه دعوا اقامه شود وقایعی موجب توقیف فرآیند دادرسی بشوند. به این ترتیب که فرایند دادرسی از ادامه یافتن بازداشته می‌شود. در ادامه به بررسی موارد توقیف دادرسی و آثار توقیف دادرسی به طور مفصل می‌پردازیم. قبل از هر صحبتی باید بیان کنیم که موارد توقیف دادرسی دو دسته هستند: دسته اول مربوط به وضعیت اصحاب دعوا یعنی خواهان و خوانده و نمایندگان قانونی آنان می‌باشد و در دسته دوم با مواردی روبه‌رو هستیم که به طور صریح در قانون پیش‌بینی شده‌اند در ادامه این دو دسته را بررسی می‌کنیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

موارد توقیف دادرسی

توقیف دادرسی

شرایط و اقسام توقیف دادرسی

آثار توقیف دادرسی

 

 

 

 

 

موارد توقیف ناشی از وضعیت اصحاب دعوا یا نمایندگان آن‌ها

اگر یکی از اصحاب دعوا محجور گردد یا اینکه فوت کند و سمتی که به واسطه آن وارد فرآیند دادرسی شده‌اند زائل گردد دادگاه رسیدگی کننده به فرآیند دادرسی به طور موقت متوقف می‌شود مگر اینکه موارد ذکر شده یعنی فوت و حجر و زایل شدن سمت یکی از اصحاب دعوا در فرآیند دادرسی تاثیری نسبت به سایرین نداشته باشد که در این صورت فرآیند دادرسی نسبت به سایرین ادامه خواهد یافت.

این نکته بیان شد که دعوا به طور موقت در صورت فوت یکی از اصحاب دعوا متوقف خواهد شد بنابراین باید توجه داشت که توقف زمانی ممکن خواهد بود که دعوا قابل انتقال باشد و اگر دعوا غیرقابل انتقال باشد فرایند دادرسی به جای متوقف شدن به طور موقت زائل می‌شود. برای نمونه می‌توان به چند دعوای غیرقابل انتقال اشاره کرد به عنوان مثال دعوای تمکین یا طلاق غیر قابل انتقال به شمار می‌روند.

همچنین قانون بیان کرده است که فوت و حجر و زوال سمتی که اصحاب دعوا به موجب آن سمت داخل فرایند دادرسی شده‌اند زمانی موجب توقیف دادرسی است که دادرسی نسبت به دیگران دارای تاثیر باشد. در غیر این صورت اگر موارد ذکر شده تاثیری در دادرسی نسبت به دیگران نداشته باشد دادرسی نسبت به آن ادامه می‌یابد و تنها نسبت به شخصی که فوت کرده یا محجور شده یا سمتش زائل شده متوقف می‌شود و نسبت به دیگران دادرسی ادامه می‌یابد.

زندانی شدن، اعزام به ماموریت دولتی یا نظامی سبب توقیف دادرسی نیست بلکه به ایشان مهلت داده خواهد شد.

امور غایب مفقودالاثر

در خصوص غیبت غائب مفقودالاثر باید بیان کرد که تا زمانی که حکم قطعی موت فرضی او صادر نشده است دعوا نسبت به او متوقف نخواهد شد. اگر بخواهیم در خصوص زائل شدن سمت شخصی که به واسطه آن سمت وارد فرآیند دادرسی شده صحبت کنیم ابتدا باید بیان کنیم این سمت‌ها عبارتند از ولایت، قیمومت یا وصایت صغیر، غیر رشید و مجنون و سمت نمایندگی اداره تصفیه ورشکسته.

تجزیه دعوا

می‌توان به یک نکته کلی اشاره کرد که اگر دعوا قابل تجزیه باشد و خوانندگان و خواهان‌ها متعدد باشند فوت و حجر و زوال سمت یکی از خواهان‌ها و خوانندگان تنها فرایند دادرسی را نسبت به آن خوانده و خواهان متوقف می‌کند و همچنین در صورتی که دعوا غیر قابل تجزیه باشد فوت و حجر و زوال سمت هر یک از خواهان‌ها و خواندگان متعدد موجب می‌شود تا فرآیند دادرسی نسبت به تمام افراد متوقف شود.

شرایط توقیف دادرسی

هنگامی که فرایند دادرسی متوقف می‌شود این الزام وجود دارد که دادگاه این توقف را اعلام نماید. به عبارت دیگر قرار توقیف دادرسی توسط دادگاه باید اعلام گردد شکل این قرار به شکل دادنامه است و به همین دلیل قابل شکایت نمی‌باشد و طبیعتاً ابلاغ آن ضروری نیست اما به صورت اخطاریه به طرف مقابل دعوا ابلاغ می‌شود.

به موجب این اخطاریه باید مطابق مورد قائم مقام یا نماینده قانونی معرفی شود جز در مواردی که سمت شخص به علت بلوغ و رشد و عاقل شدن مولی‌علیه زائل شده باشد.

همچنین این نکته بسیار اهمیت دارد که زمانی می‌توان فرآیند دادرسی را به علت فوت حجر و زوال سمت متوقف کرد که فرایند دادرسی شروع شده باشد ولی به مرحله صدور رای قاطع نرسیده باشد. بنابراین نتیجه می‌گیریم که اگر دادرسی در مرحله صدور حکم قرار داشته و در آن زمان علت توقیف دادرسی به دادگاه اظهار گردد دادگاه باید رای را صادر نماید زیرا در این صورت فرآیند دادرسی در جریان نیست که بتواند متوقف شود و امر در مرحله صدور حکم می‌باشد.

آثار توقیف دادرسی

این نکته سابقاً مطرح شد که دعوا به طور موقت متوقف می‌شود و تا زمانی که توقیف رفع شود دادگاه مشغول می‌ماند و این امر یکی از تفاوت‌های زوال دادرسی با توقیف دادرسی می‌باشد.
تفاوتی نمی‌کند که دعوا در مرحله نخستین باشد یا در مرحله تجدیدنظر و یا اینکه فرایند دادرسی در پی اعتراض ثالث انجام بشود و یا درخواست اعاده دادرسی شده باشد. در هر کدام از این شرایط قرار توقیف دادرسی می‌تواند صادر بشود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص توقیف دادرسی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون توقیف دادرسی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : توقیف دادرسی



:: برچسب‌ها: موارد توقیف دادرسی ,
:: بازدید از این مطلب : 558
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زمانی که یک شخص مرتکب جرم می‌شود به تبع ارتکاب آن جرم آثاری ایجاد می‌شود. یکی از این آثار می‌تواند بر هم خوردن نظم عمومی باشد. همچنین ارتکاب یک جرم ممکن است سبب متضرر شدن شخص یا اشخاص معینی باشد که در صورت تحقق چنین وضعیتی این اشخاص می‌توانند از شخصی که مرتکب جرم شده است بخواهند تا ضر‌ر و زیان ایجاد شده را جبران کند. در این مقاله به بررسی دقیق و جزئی دعوی ضرر و زیان می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

ضرر و زیان ناشی از جرم

زیان ناشی از جرم

ضرر ناشی از جرم

 

 

 

دعوی خصوصی

دعوی خصوصی جبران خسارت تقسیم می‌شود به دو شاخه عام و خاص. هزینه‌هایی که در دعوی خصوصی خاص مطالبه می‌شود مربوط است به ضرر و زیان وارده اما هزینه‌هایی که در دعوی خصوصی عام مطالبه می‌شود هزینه‌هایی بیش از هزینه‌های مربوط به ضر‌ر و زیان را شامل می‌شود. به عنوان مثال باید هزینه‌های مربوط به احضار شهود، ایاب و ذهاب، استرداد اموال و اعاده وضع سابق نیز مطالبه شود. نکته فرعی ولی مهم این قسمت تفاوت استرداد اموال با اعاده وضع سابق می‌باشد. در شرح این تفاوت باید بیان کرد که استرداد اموال بدون درخواست شاکی در هر حال صورت می‌گیرد و این در حالی است که اعاده وضع سابق باید توسط شاکی درخواست شود در غیر این صورت انجام نمی‌شود.

ضرر و زیان در معنای خاص

ضر‌ر و زیان در معنای خاص شامل سه نوع از ضر‌ر و زیان می‌شود. نوع اول ضر‌ر و زیان مادی است که مفهوم روشنی دارد و نوع دوم و سوم ضرر و زیان معنوی و منافع ممکن الحصول می‌باشد. منافع ممکن الحصول منافعی هستند که با ارتکاب یک جرم از شخص سلب می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ضرر و ز‌یان معنوی و منافع ممکن الحصول شامل جرائم منصوص شرعی و دیه نمی‌شود. برای رفع ابهام از عبارت جرائم منصوص شرعی باید بیان کرد که این گروه از جرائم جرائمی هستند که موجبات آن‌ها و همچنین کم و کیفشان در شرع مشخص شده است.

مدعی خصوصی

در ابتدای امر باید تفاوت بزه دیده و مدعی خصوصی و شاکی را مدنظر قرار دهیم.

بزه دیده فردی است که از وقوع جرم ضرر و زیان می‌بیند حال اگر این شخص جبران ضرر و زیان وارده را مطالبه کند مدعی خصوصی و اگر تقاضای تعقیب مرتکب را داشته باشد در مقام شاکی در نظر گرفته می‌شود.

شخصی به عنوان مدعی خصوصی در نظر گرفته می‌شود که دارای شرایط موردنظر قانون باشد. یکی از این شروط داشتن اهلیت است. به عبارت دیگر شخصی که تحت عنوان مدعی خصوصی جبران ضر‌ر و زیان وارد شده را مطالبه و درخواست می‌کند می‌بایست دارای اهلیت باشد و در بررسی اهلیت باید اشاره کنیم که اهلیت بر دو نوع است اهلیت تمتع که با زنده متولد شدن به شخص تعلق می‌گیرد و اهلیت استیفا که به معنای اهلیت اجرای حق است.

پروسه رسیدگی به دعوای ضرر و زیان

نکاتی در خصوص دادگاه کیفری باید مورد اشاره قرار بگیرد به عنوان مثال ضرر و زیان باید شرایطی را داشته باشد که بتوان آن را در دادگاه کیفری مطالبه کرد. مثلا ضرر و زیانی که از آن صحبت می‌کنیم باید تحققش توسط دادگاه محرز شده باشد یعنی دادگاه به طور قطعی به این نتیجه رسیده باشد که ضر‌ر و زیان وارد شده مسلم است.

همچنین این ضرر و زیان باید معلول جرم ارتکابی باشد. یعنی جرمی صورت گرفته باشد و معلول این جرم ارتکابی ضرر و زیانی باشد که جبران آن مطالبه شده است و به نحوی باشد که بتوان آن را مطالبه کرد.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ضرر و ز‌یان مذکور باید در خصوص شخص یا اشخاص معینی تحقق یافته باشد. تفاوتی میان اشخاص حقیقی و حقوقی در این بحث وجود ندارد و آسیب وارد شده باید مربوط به حقوق مشروع اشخاص باشد. زیرا قانون از حقوق مشروع اشخاص حمایت می‌کند و اگر ضرر و زیانی به این حقوق وارد شود احقاق حق را مورد نظر قرار می‌دهد. در صورتی که شرایط مذکور محقق شود یک شخص می‌تواند دعوی ضر‌ر و زیان را در دادگاه صالح اقامه کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعوی ضر‌ر و ز‌یان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعوی ضر‌ر و ز‌یان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : ضرر و زیان ناشی از جرم

 

 

https://vakiel.com/magazine/2751/losses-due-to-crime/



:: برچسب‌ها: ضرر و زیان ناشی از جرم ,
:: بازدید از این مطلب : 522
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

برای شروع یک زندگی مشترک علاوه بر مسکن، اسباب و لوازم زندگی نیز باید فراهم گردد. در عرف جامعه کنونی وظیفه تهیه این اسباب و لوازم که اصطلاحا به آن جهیزیه گفته می‌شود با عروس و خانواده او است. البته در برخی از مناطق این وظیفه بر دوش شوهر می‌باشد. تمام این وسایل برای زندگی مشترک است. هنگامی که یک زندگی به پایان می‌رسد قطعا زوجه این حق را دارد تا هر آنچه که برای این زندگی فراهم کرده پس بگیرد. در این مقاله به روش‌های استرداد جهیزیه می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

استرداد جهیزیه و روش‌های آن

ملزومات دعوای استرداد جهیزیه – ارزش سیاهه

 

 

 

 

 استرداد جهیزیه

با توجه به اینکه از نظر قانونی ( ماده 1107 قانون مدنی ) و شرعی برای شروع زندگی مشترک وظیفه تهیه اسباب و لوازم مورد نیاز با شوهر می‌باشد، زن هیچ وظیفه‌ای برای تهیه این وسایل ندارد. از این رو زن مالک جهزیه می‌باشد و هر گاه که بخواهد می‌تواند آن‌ها را پس بگیرد.

حتی اگر وسایل مستهلک و از کار افتاده باشند باز هم تاثیری در مالکیت زوجه ندارد، اما اگر یک وسیله جدید توسط مرد خریداری و جایگزین یکی از وسایل جهیزیه شود زن قطعا دیگر مالکیتی بر آن وسیله جایگزین ندارد.

دادخواست استرداد جهیزیه

زن می‌تواند برای استرداد جهزیه خود دادخواستی به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف ارائه دهد. زن باید در دادخواست خود تعیین خواسته و بهای آن را به دقت تعیین نماید چراکه قاضی به همان میزان درج شده در دادخواست ترتیب اثر می‌دهد. تقویم درست خواسته اهمیت بسیاری در تعیین مقدار هزینه دادرسی دارد. مثلا درج شود استرداد جهاز مقوم به …. ریال.

در این صورت باید پیش از هر چیز زن لیستی از جهیزیه ارائه دهد. اگر در ابتدا سیاهه‌ای تهیه شده باشد و یا اینکه فاکتوری موجود باشد قطعا روند پس گرفتن جهیزیه برای زوجه آسان‌تر خواهد شد.

البته این سیاهه قطعا باید به امضا داماد برسد و بدون امضا هیچ ارزش و اعتباری ندارد. در صورت امضا داماد یک سند عادی است اما برای اینکه تبدیل به یک سند رسمی شود باید در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم گردد. البته این رایج نیست که این سیاهه در دفترخانه تنظیم گردد و گواهی امضا داماد گرفته شود. قطعا سیاهه باید به طور دقیق و با جزئیات تهیه شود.

در صورتی که سیاهه‌ای موجود نباشد تنها راه برای زوجه استفاده کردن از شهادت شهود است. زوجه می‌تواند از شهادت اقوام و کسانی که در هنگام خرید جهیزیه حضور داشتند در دادگاه استفاده  کند. پذیرش شهادت بسته به نظر قاضی دادگاه دارد. ممکن است پذیرفته شود، ممکن است رد شود.

نتیجه دعوای استرداد

در صورت اثبات صحت سیاهه و یا پذیرش شهادت، زوجه می‌تواند جهزیه خود را از خانه بیرون ببرد. زن می‌تواند تا صدور حکم قطعی از دادگاه درخواست صدور قرار تامین خواسته پیش از ابلاغ را بدهد، در این صورت اگر شوهر اسباب را بخواهد از خانه خارج کند زن می‌تواند مانع او شود.

در صورتی که تنها چیزی که زوجه در دست داشته باشد شهادت شهود باشد ممکن است قاضی درخواست زن را نپذیرد. در این صورت رویه قضایی به این صورت است که وسایلی که استفاده مردانه دارد برای شوهر و وسایلی که کاربرد زنانه دارد برای زوجه می‌شود.

حکم از سوی هر یک از طرفین که حکم علیه او باشد قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی در مدت 20 روز پس از ابلاغ می‌باشد.

اگر بدون حکم دادگاه قصد بردن اموال خود را دارید بهتر است شاهدانی همراه داشته باشید تا مشخص باشد چه چیزهایی را از منزل مشترک خارج کردید و بعدا به دخل و تصرف در اموال مرد متهم نگردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استرداد جهیزیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استرداد جهیزیه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

منبع : استرداد جهیزیه و روش‌های آن



:: برچسب‌ها: ملزومات دعوای استرداد جهیزیه – ارزش سیاهه ,
:: بازدید از این مطلب : 581
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج یک پیوند مقدس است. برای اینکه این پیوند مقدس پایدار باشد هر یک از طرفین باید وظائف و تکالیف خود را به درستی انجام دهد و در مقابل هر یک از طرفین از حقوقی نیز برخوردارند. برای داشتن یک زندگی زیبا و آرام هر کس باید تکلیف خود را نسبت به دیگری انجام دهد. اما اگر یکی از طرفین از انجام درست تکالیف خود طفره برود و حقوق دیگری را نادیده بگیرد در این صورت طرف مقابل باید چه راهی را در پیش بگیرد؟ اگر زوجه نیازهای جنسی شوهر را برطرف نکند آیا شوهر محکوم به تحمل کردن است؟ اگر زوج نفقه همسر خود را پرداخت نکند آیا زن باید در عسر و حرج زندگی کند؟ مسلما خیر. در ادامه به بررسی نحوه پیگیری دادخواست تمکین می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

نحوه پیگیری دادخواست تمکین

پیگیری دادخواست تمکین در سامانه ثنا

 

 

 

تمکین و نشوز

تمکین همان عمل به وظایف قانونی زوجین و نشوز حالتی است که در آن طرفین یعنی زوج یا زوجه به وظائف خود عمل نمی‌کنند. در صورتی که عدم تمکین صورت بگیرد به طور مثال شوهر نیاز جنسی زن را بر طرف نکند یا زن در امور زندگی مشترک ریاست شوهر را نپذیرد و از او پیروی نکند، حق الزام به تمکین برای طرف مقابل ایجاد می‌گردد. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص تمکین و نشوز و انواع آن‌ها کلیک نمایید.

دعوای الزام به تمکین زوج | نحوه پیگیری دادخواست تمکین

اگر در دعوای تمکین زوج خواهان باشد و از زن خود شکایت داشته باشد باید دعوای خود را در قالب دادخواست مطرح کند. در اولین گام زوج به دفتر خدمات قضایی مراجعه می‌نماید و دادخواست الزام به تمکین را تهیه می‌کند. زوج باید در این مرحله تمام مستندات و دلایل خود را مبنی بر عدم تمکین زوجه مطرح نماید. به طور مثال اگر زوجه منزل را بی‌اطلاع ترک کرده زوج می‌تواند مستنداتی را که دارد مانند استشهادیه محلی و… ضمیمه دادخواست نماید. در صورت وجود شاهد می‌توان از ایشان در جلسه دادگاه استفاده نمود.

پیش از هر اقدامی بهتر است که بدانید گاهی برای عدم تمکین از سوی زوجه، از نظر قانونی دلایل موجهی وجود دارد. به طور مثال علت ترک وظائف به دلیل بیماری یا عسر و حجر و… بوده است. در این صورت درخواست الزام به تمکین رد می‌شود و قانون از زن حمایت می‌نماید. در نتیجه بهترین روش این است که پیش از مطرح کردن درخواست خود از مشاوره حقوقی استفاده نموده و دلایل و مستندات محکمی جمع آوری نمایید.

دعوای الزام به تمکین از جانب زوجه

زوجه از نظر قانونی نمی‌تواند دادخواستی با عنوان الزام به تمکین شوهر نزد دادگاه مطرح نماید. زن می‌تواند دادخواست خود را در قالب سایر عناوین مانند درخواست نفقه، عسر و حرج، طلاق و… ارائه دهد. سپس یکی از عناوین قانونی را برای دعوای خود برگزیند، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و مستندات خود را ضمیمه نماید.

اظهارنامه عدم تمکین

بر اساس ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی هر شخص می‌تواند در صورت سر رسید موعد مطالبه طلب، درخواست خود را نسبت به حقی که دارد در قالب اظهارنامه به طرف مقابل ابلاغ نماید. در اینجا توصیه می‌شود که شوهر پیش از ارائه دادخواست الزام به تمکین، اظهارنامه‌ای را مبنی بر این که خواهان تمکین و سازش از سوی زن است، به صورت رسمی برای زوجه ارسال نماید. وی می‌تواند با ارسال یک اظهارنامه زن را به بازگشت به زندگی مشترک و انجام وظایف زناشویی دعوت نماید. یکی از فواید عمده این اظهارنامه آن است که در مراحل دادرسی شوهر می‌تواند از آن به عنوان یک مدرک مبنی بر عدم تمکین زوجه استفاده نماید. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص اظهارنامه عدم تمکین زن کلیک کنید.

نحوه پیگیری دادخواست الزام به تمکین

پس از اینکه دادخواست از سوی شوهر مطرح گشت، در صورت پذیرش درخواست دادگاه صالح برای رسیدگی تعیین می‌گردد. در چنین موردی دادگاه صالح دادگاه خانواده محل سکونت زوجه می‌باشد.

مدارک مورد نیاز

1/ اصل سند ازدواج یا رونوشت.

2/ شناسنامه و کارت ملی زوج.

3/ اجاره‌نامه یا سند مالکیت منزل ( برای اینکه مشخص باشد زوج اسباب و مکان مناسب را تهیه کرده ).

4/ استشهادیه ( مبنی بر ترک منزل مشترک توسط زوجه ).

حکم صادره از دادگاه

پس از بررسی‌های کامل یا درخواست شوهر رد شده و زوجه ملزم به تمکین نیست یا اینکه حکم به الزام به تمکین صادر می‌گردد. پس از آنکه زوج اجرائیه الزام به تمکین را از دادگاه بدوی می‌گیرد زن باید تمکین نماید. ولی در این مورد هیچ قوه قاهره یا اجباری علیه زوجه اعمال نمی‌شود. اگر زن تمکین نکند در طی جلسه دادرسی و با حضور مددکار اجتماعی ناشزه بودن زن صورت جلسه می‌شود. شوهر می‌تواند از آثار نشوز زن مانند ازدواج مجدد و عدم پرداخت نفقه استفاده نماید.

هر دو طرف در صورتی که رای علیه آن‌ها باشد به مدت 20 روز پس از ابلاغ رای مهلت اعتراض و تجدیدنظرخواهی دارند.

نحوه پیگیری دادخواست تمکین از طریق سامانه ثنا

در حال حاضر شوهر می‌تواند درخواست الزام به تمکین را از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی پیگیری نماید. 

ابتدا زوج باید وارد سامانه ثنا شود و مراحل اولیه ثبت نام خود را انجام دهد، سپس با حضور در یکی از دفاتر خدمات قضایی، مراحل احراز هویت شخص انجام می‌پذیرد. در انتها رمز عبور سامانه در اختیار شخص قرار می‌گیرد.

شوهر برای پیگیری درخواست خود باید به نشانی adliran.ir رجوع و اطلاعات خود را وارد کند. پس از دریافت یک رمز عبور موقت می‌تواند تمام دادخواست‌هایی که با شماره ملی شخص متقاضی در آن ثبت گردیده ببیند.

با وارد نمودن شماره ملی خود یا شماره پرونده الزام به تمکین، تمام ابلاغیه‌ها و اطلاعات مربوط به پرونده برای شوهر قابل رویت است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه پیگیری دادخواست تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه پیگیری دادخواست تمکین پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع : نحوه پیگیری دادخواست تمکین



:: برچسب‌ها: نحوه پیگیری دادخواست تمکین ,
:: بازدید از این مطلب : 589
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از ثبت عقد نکاح به طور صحیح زوجین از حقوق و وظایفی در قبال هم برخوردار می‌شوند. گاهی این وظایف جزو وظایف و مسئولیت‌های اصلی است که در قانون به آن‌ها اشاره شده و انجام آن‌ها الزامی است و خودداری از انجام آن‌ها تخلف محسوب می‌شود (مسئولیت‌هایی که تمکین نامیده می‌شوند) و ضمانت اجرای قانونی به دنبال دارد. گاهی برخی از این وظایف خارج از مسئولیت شرعی زوجین است و انجام آن‌ها مستحق دستمزد می‌باشد. یکی از این حقوق که صرفا برای زوجه تعریف شده حق اجرت المثل است که در این مقاله به بررسی نمونه دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت

نمونه دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت زن

دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت زن

 

 

 

 

 

 

اجرت المثل چیست ؟

اجرت به معمای پاداش و حق‌الزحمه انجام کار است. اجرت المثل که یک اصطلاح فقهی است و در ماده ۳۳۶ قانون مدنی به آن اشاره شده است عبارت است از: حق‌الزحمه و دستمزد کاری که عامل بدون قصد تبرع و غیر رایگان آن را انجام داده است.

پس اگر فردی کاری را مجانی و یا به نیت تبرع و رضای خداوند انجام داده باشد اجرت المثلی به او تعلق نمی‌گیرد.

اجرت المثل زوجه

مطابق قانون مدنی اگر زوجه کارهایی را که در قانون به عنوان وظایف او شمرده نشده است و شرعا به عهده او نیست را انجام دهد مانند: پختن غذا تمیز کردن خانه و… برای او حق‌الزحمه‌ای به عنوان اجرت المثل در نظر گرفته می‌شود. زوجه هر زمان که بخواهد چه در حال زندگی مشترک با همسرش باشد و چه در حین انجام مراحل طلاق می‌تواند آن را از دادگاه مطالبه کند.

دو مورد در این خصوص باید اثبات گردد: انجام کار به دستور زوج و فقدان قصد انجام مجانی کارهای خانه. در این جا شهادت زن برای اثبات کفایت می‌کند مگر آنکه زوج (مرد) دلایل صریح و قابل قبولی در رد ادعای زن مطرح کند. دلایلی که ثابت کند زوجه ناشزه است سوء رفتار دارد و…

طریقه نوشتن دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

در جدول زیر نمونه یک دادخواست از سوی زوجه جهت مطالبه اجرت المثل را مشاهده می‌کنید.

محل اقامت    شغل   نام پدر نام خانوادگی      نام مشخصات طرفین
       

زوجه

خواهان
            زوج خوانده
          وکیل یا نماینده قانونی

مطالبه محاسبه و دریافت اجرت المثل

تعیین خواسته و بهای آن

کپی مصدق شناسنامه/ کپی مصدق عقدنامه

دلایل و منضمات دادخواست (مدارک)
شرح دادخواست

 

ریاست دادگاه

با احترام اینجانب ……. به موجب عقدنامه…….. به مدت …. سال در عقد دائم با خوانده آقای……بوده‌ام. در سال‌های زندگی مشترک انجام امور منزل و نگهداری فرزندان و… به عهده من و به دستور همسرم بوده است و من هیچ گونه قصد تبرعی از انجام آن‌ها نداشته‌ام. از شما تقاضا دارم طبق نظر کارشناس مربوطه اقدام به محاسبه اجرت المثل اینجانب از تاریخ…….. تا ……… و الزام خوانده به پرداخت آن بنمایید.

امضا

پس از ارائه برگه دادخواست دادگاه یک کارشناس رسمی دادگستری را برای محاسبه میزان اجرت المثل تعیین می‌کند. مقدار اجرت المثل همیشه یکسان نیست و عواملی نظیر میزان تحصیلات زن، نحوه اشتغال او، کارهایی که انجام داده است و… باعث کم و زیاد شدن مبلغ آن می‌شود. پس از محاسبه اجرت المثل زوج موظف می‌شود آن را پرداخت کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت



:: برچسب‌ها: دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت ,
:: بازدید از این مطلب : 535
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

عده‌ای از مردم وقتی در زندگیشان دچار مشکل یا ناراحتی می‌شوند به جای اینکه عاقلانه راجع به آن فکر کنند و تصمیم درستی بگیرند به سمت دعا نویس‌ها و رمال‌ها رفته و از آن‌ها طلب کمک می‌کنند. فالگیری و رمالی از جمله جرایمی است که در شهرهای بزرگ معمولا رواج داشته و قانون گذار هم برای آن مجازاتی در نظر گرفته است. ما در ادامه به بررسی جرم دعانویس و رمال و همچنین بررسی چگونگی شکایت از ایشان و این که قانون گذار چه مجازاتی برای آن‌ها در نظر گرفته است می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

شکایت از رمال و دعانویس

شکایت از دعانویس

مجازات رمال و دعانویس

شکایت از رمال

 

 

 

 

 

جرم رمالی و دعانویسی

چنانچه فردی با حیله و روش‌های متقلبانه ادعای داشتن اختیارات و توانایی‌های غیر واقع کند و افراد را از حوادث و اخبار واهی بترساند و از این طریق کسب مال کند کلاهبردار بوده و از یک تا هفت سال به حبس می‌افتد. چنین فردی باید هر مالی که کسب نموده به صاحبش پس دهد و علاوه بر آن، معادل همان مالی که کسب نموده باید به عنوان جزای نقدی بپردازد.

به طور کلی هر گاه کسی با تقلب و فریب مالی از کسی بگیرد کلاهبردار است که این امر غالبا شامل دعانویس و رمال هم می‌شود. 

با توجه به مطالب اظهار شده اگر قاضی عمل رمالی را کلاهبردای به حساب آورد علاوه بر رد مال مجازات فرد یک تا 7 سال حبس و پرداخت جزای نقدی می‌باشد.

همچنین در قانون گفته شده که اگر کسی مالی را از راه غیر قانونی کسب نماید این مال تحصیل شده نامشروع بوده و مجازات دریافت آن از سه ماه تا 2 سال حبس می‌باشد.

بنابراین مجازات فرد رمال بستگی به تصمیم قاضی و مستندات پرونده دارد.

در تمام این مجازات‌ها فرد رمال باید مال دریافتی را به صاحب اصلی خود برگرداند.

رمالی به عنوان کلاهبرداری

برای این که رمالی عنوان کلاهبرداری داشته باشد وجود سه شرط لازم است:

شرط اول تقلب است. مجرم باید از اعمال و وسایل متقلبانه برای وقوع جرم مدد گیرد.

شرط دوم فریب خوردن قربانی می‌باشد که خود این مورد هم نکته‌ای دارد و آن این است که از شروط تحقق کلاهبرداری عدم آگاهی فرد بزه دیده از توسل به فریب و حیله از سوی مجرم است. چراکه جایی که فرد از نیرنگ و حیله رمال آگاه باشد یکی از ارکان کلاهبرداری معدوم گشته و دیگر این جرم کلاهبرداری نخواهد بود.

شرط سوم تعلق مال برده شده به دیگری می‌باشد. یعنی نتیجه این جرم باید این باشد که منجر به کسب مال دیگری شود.

نتیجه شکایت از رمال و دعانویس

پس این فرد بسته به شرایط پرونده یا کلاهبردار شناخته و به مجازات کلاهبرداری محکوم می‌شود یا به تحصیل مال نامشروع محکوم و مجازات آن را می‌بیند.

چگونگی شکایت از رمال و دعانویس

پیگیری این جرم هم همانند دیگر جرایم از طریق ثبت شکایت در دادسرا انجام می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت ا‌ز رمال و دعانویس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ‌شکایت ا‌ز رمال و دعانویس پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع « شکایت از رمال و دعانویس



:: برچسب‌ها: شکایت از رمال و دعانویس ,
:: بازدید از این مطلب : 575
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هنگامی که زن و مرد تصمیم می‌گیرند با هم یک زندگی مشترک را آغاز کنند، این تصمیم خود را در قالب یک قرارداد یعنی عقد نکاح در می‌آورند. این قرارداد نیز مانند سایر قراردادهایی که بین دو نفر منعقد می‌شود دارای آثاری است و برای اشخاص حقوق و تکالیفی را ایجاد می‌کند. یکی از آثار مهم ازدواج الزام زوجین مبنی بر تمکین از یکدیگر است. در ادامه امکان اقامه دعوای الزام به تمکین شوهر را مطرح می‎کنیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

دعوای الزام به تمکین شوهر

تمکین مرد از زن

دعوای الزام به تمکین مرد

 

 

 

 

تمکین زوج

تمکین به معنای انجام تکالیف زناشویی در برابر طرف مقابل است. تمکین یک تکلیف متقابل است و بر خلاف آنچه که در نظر عرف است شوهر نیز ملزم به تمکین می‌باشد. البته از نظر برخی تمکین برای شوهر معنایی ندارد و فقط در برابر تمکین زن مکلف به پرداخت نفقه است. البته این که تمکین را فقط مختص به زن بدانیم خالی از اشکال نیست چرا که مرد وظایفی همچون ریاست خانواده را بر عهده دارد، قطعا در صورتی که مرد از انجام وظایف خود در مورد خانواده و حسن معاشرت با همسر و خانواده خودداری کند در زندگی زناشویی خلل ایجاد می‌شود. پس می‌توان گفت زن نیز حق دارد تا از ابزار قانونی برای ملزم نمودن شوهر به انجام وظائف زناشویی استفاده کند.

مصادیق تمکین زوج

از جمله وظائف زوج در برار زوجه به شرح زیر است:

الف) وظائف زناشویی.

ب) وظائف مالی.

الف) وظائف زناشویی: از جمله وظائفی که شوهر نسبت به زن دارد انجام تکالیف زناشویی است. در قانون در این مورد فقط به بیان عبارت حسن معاشرت در ماده 1103 بسنده شده است. این حسن معاشرت دو وجه را در بر می‌گیرد:

1/ اخلاق و رفتار درست نسبت به زن، حفظ شان و حرمت زن، توهین نکردن به زن.

2/ برقراری رابطه جنسی با زن، همبستر شدن با زوجه، برطرف کردن نیازهای جنسی زوجه.

ب) وظائف مالی: از آنجا که ریاست خانواده بر عهده شوهر است در نتیجه پرداخت هزینه زندگی با شوهر است. این هزینه‌ها در اصطلاح قانونی نفقه نامیده می‌شود. ماده 1106 به صراحت شوهر را ملزم به پرداخت نفقه می‌کند سپس در مواد بعدی مصادیق نفقه را بیان می‌دارد. بر اساس ماده 1107 زوج ملزم به برطرف کردن همه نیازهای عرفی زن از جمله مسکن، غذا، لباس، هزینه‌های درمانی و استخدام خادم به خاطر بیماری، ضعف و یا سایر دلایل است.

البته آنچه که در این ماده مطرح شده است جنبه انحصاری نداشته و ممکن است نسبت به زمان و عرف جامعه تغییر کند.

دعوای الزام به تمکین شوهر

زمانی که زوج به تکالیف قانونی خود عمل نکند ابزارهای قانونی برای زوجه وجود دارد. البته در رویه قضایی اقامه دعوای الزام به تمکین زوج از سوی زوجه خیلی معنایی ندارد و در صورت مطرح شدن رد می‌شود.

زوجه اگرچه نمی‌تواند دعوای الزام به تمکین را به طور مستقیم مطرح نماید اما راهکارهای دیگری وجود دارد. به طور مثال در خصوص عدم پرداخت نفقه زوجه می‌تواند دادخواست مطالبه نفقه به دادگاه بدهد. در صورتی که مرد، همسرش را از اقامتگاه مشترک بیرون کند و زندگی مشترک خود با همسرش را ادامه ندهد، زن می‌تواند در قالب دادخواست جرم ترک انفاق از شوهر شکایت کند.

اگر مرد زندگی مشترک را بی هیچ دلیلی ترک کند زن می‌تواند ادعای عسر و حرج خود را مطرح کند و در این صورت دادگاه حق طلاق را به او می‌دهد.

می‌توان از بررسی آرای قضایی به این نتیجه رسید که طرح دعوای الزام به تمکین شوهر از سوی زوجه امکان ندارد و برای ملزم کردن زوج باید از راهکارهای دیگر استفاده کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعوای الزام به تمکین شوهر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ‌دعوای الزام به تمکین شوهر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع  : دعوای الزام به تمکین شوهر



:: برچسب‌ها: دعوای الزام به تمکین شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 537
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه علی رغم تبلیغات گسترده و توصیه خانواده‌ها مبنی بر تشکیل خانواده و ازدواج نه تنها آمار ازدواج افزایش نیافته است بلکه با افزایش طلاق روبه‌رو هستیم. جدا شدن زوجین از یکدیگر هر چقدر با رضایت طرفین و توافق آن‌ها نیز صورت بگیرد باز هم بار منفی را بر روی روح و روان آن‌ها بر جای می‌گذارد. در اینجا قانونگذار حقوقی را برای طرفین به خصوص زن که پس از جدایی ممکن است پشتوانه مالی نداشته باشد در نظر می‌گیرد تا مشکلات اقتصادی علاوه بر فشار روانی ناشی از طلاق به او تحمیل نشود. یکی از این حقوق اجرت المثل است که در این مطلب به توضیح اجرت المثل طلاق توافقی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

اجرت المثل زن در طلاق توافقی

اجرت المثل در طلاق توافقی

نحوه محاسبه اجرت المثل در طلاق توافقی

اجرت المثل طلاق توافقی

 

 

 

 

 

 

اجرت المثل چیست ؟

اجرت المثل یعنی تعیین اجرت و دستمزد یک عمل با توجه به دستمزدی که دیگران از انجام همان کار می‌گیرند. به عنوان مثال برای تعیین مزد فردی که در روز دو وعده غذا می‌پزد همان مبلغی که یک آشپز در صورت پخت دو وعده غذا در روز می‌گیرد را در نظر می‌گیرند. اما در چه صورت اجرت المثل به انجام دهنده کار تعلق می‌گیرد؟

۱ـ آن کار را مجانی و رایگان انجام نداده باشد.

۲ـ آن کار را برای رضای خداوند و به قصد تبرع انجام نداده باشد.

اجرت المثل ایام زوجیت | اجرت المثل زن در طلاق توافقی

اجرت المثل ایام زوجیت مبلغی است که مرد به زوجه (زن) بابت کارهایی که قانونا به عهده نداشته ولی انجام داده پرداخت می‌کند. این کارها کارهایی مانند آشپزی کردن نظافت منزل و… از این قبیل هستند.

مبلغ ثابت و معینی برای اجرت المثل وجود ندارد و کارشناس دادگاه با توجه به میزان کار زوجه سطح تحصیلات او اشتغالش و… مبلغ اجرت المثل را تعیین می‌کند. البته باید توجه داشت مواردی که قانونگذار از آن‌ها به عنوان تمکین یاد کرده است جزو وظایف شرعی و اصلی زوجه هستند و مستحق دریافت اجرت المثل نمی‌باشند بلکه خودداری از انجام آن‌ها و عدم تمکین ضمانت اجرای قانونی به دنبال دارد. مواردی مانند حسن معاشرت تربیت فرزندان انجام وظایف زناشویی و… جزو وظایف اصلی زوجه محسوب می‌شوند.

نحوه دریافت اجرت المثل از دادگاه

زوجه پس از مراجعه به دادگاه و نوشتن دادخواست مبنی بر دریافت اجرت المثل باید اثبات نماید که انجام کارهای منزل به دستور و درخواست همسرش بوده است و هیچ قصد تبرعی از انجام آن‌ها نداشته است. البته در این مرحله قانونگذار سختگیر نیست و تنها شهادت زن را برای اثبات کافی می‌داند. پس از شهادت زن قاضی دادگاه یک کارشناس رسمی دادگستری را مامور محاسبه میزان اجرت المثل او تعیین می‌کند. بعد از محاسبه مبلغ اجرت المثل دادگاه زوج را مسئول پرداخت آن محسوب می‌کند و زوج موظف می‌شود آن را به طور نقد یا در مواردی با رضایت قانونگذار به صورت قسطی بپردازد.

نحوه محاسبه اجرت المثل زن در طلاق توافقی

تا چند سال پیش اجر‌ت المثل تنها زمانی به زوجه تعلق می‌گرفت که زوجین در حال جدا شدن و طلاق بودند و حتما می‌بایست این درخواست طلاق از سوی زوج می‌بود. اما با توجه به قانون جدید زن هر زمان که بخواهد چه طلاق از سوی خودش باشد چه شوهرش و حتی در ایام زندگی مشترک با شوهرش نیز می‌تواند دریافت اجرت المثل را از دادگاه بخواهد.

درباره طلاق توافقی دادگاه تعیین مبلغ اجرت المثل را به عهده طرفین و توافق آن‌ها گذاشته است و زوجین می‌توانند با موافت یکدیگر هر مبلغی را در نظر بگیرند و در اینجا قانونگذار موظف است تصمیم آن‌ها را محترم بشمارد و از آن تبعیت کند. در صورتی که زوجین در طلاق توافقی با یکدیگر اتفاق نظر نداشته باشند و یا زوج بخواهد از پرداخت اجرت المثل سرباز زند دادگاه می‌تواند با درخواست زوجه وارد عمل شده و میزان آن را تعیین کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجرت المثل زن در طلاق توافقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اجرت المثل زن در طلاق توافقی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع :‌ اجرت المثل طلاق توافقی



:: برچسب‌ها: اجرت المثل زن در طلاق توافقی ,
:: بازدید از این مطلب : 553
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از دیرباز یکی از رسوم رایج در هنگام ازدواج در بین ایرانیان دادن جهیزیه توسط دختر بوده است. در برخی از استان‌ها و شهرها جهزیه توسط پسر تهیه می‌گردد اما آنچه که عمدتا به ویژه در بین پایتخت نشینان رواج دارد دادن جهزیه از سوی خانواده دختر می‌باشد. هنگامی که زن و مرد قصد جدایی از یکدیگر را دارند یکی از مسایلی که مطرح می‌گردد مشکل جهزیه است. آنچه در اینجا بررسی می‌گردد موضوع استرداد جهزیه با داشتن سیاهه و بدون داشتن آن است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

استرداد جهیزیه با سیاهه

استرداد جهیزیه بدون سیاهه

استرداد جهیزیه و سیاهه

 

 

 

 

 

 

مالکیت جهیزیه | استرداد جهزیه با داشتن سیاهه و بدون آن

از نظر عرفی جهزیه کلیه اسباب و لوازمی است که عمدتا از سوی دختر تهیه می‌گردد و به منزل شوهر فرستاده می‌شود. نکته حائز اهمیت در اینجا این است که از نظر قانونی و شرعی تهیه لوازم زندگی مشترک با شوهر است و زن وظیفه‌ای برای تهیه لوازم ندارد. در نتیجه می‌توان گفت که زن تنها مالک وسایلی است که تهیه نموده و هر گاه که بخواهد می‌تواند آن‌ها را پس بگیرد. شوهر هیچ حق مالکیتی نسبت به جهیزیه زن ندارد و حتی مستهلک و به دنبال آن خراب شدن جهیزیه زن به مرور زمان هم خللی در مالکیت زن وارد نمی‌کند.

استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه یا فاکتور

در برخی از موارد خانواده عروس سیاهه و لیستی از وسایلی که خریداری کردند را فراهم می‌کنند. داماد لیست تهیه شده را امضا می‌کند که این نشان می‌دهد داماد پذیرفته که این وسایل از سوی عروس تهیه شده است. قطعا لیست جهیزیه بدون امضای مرد اعتباری ندارد و فقط هنگامی که مرد آن را امضا کند مانند هر سند عادی دیگری قابل استناد خواهد بود. همچنین برای اینکه این سند اعتبار بیشتری داشته باشد بهتر است دو نفر از اقوام و ترجیحا از اقوام داماد به عنوان شاهد آن را امضا کنند. دقت نمایید در هنگام تهیه سیاهه جزئیات دقیق وسایل قید گردد تا بعدا در هنگام استرداد مشکلی ایجاد نشود. به طور مثال یک تخته فرش دستبافت 9 متری زمینه سرمه‌ای.

گاهی سیاهه‌ای برای جهزیه وجود ندارد و تنها مدرک قابل استناد فاکتور خرید لوازم است که در این صورت به مراتب اثبات محق بودن عروس سخت‌تر می‌شود.

در صورت وجود سیاهه و یا فاکتور زوجه می‌تواند نزد دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف طرح دعوا و حق خود را دریافت کند.

 استرداد جهیزیه بدون سیاهه

اگر از همان ابتدا سیاهه‌ای تهیه نشده باشد یا اینکه به مرور زمان معدوم شده باشد زن می‌تواند برای استرداد جهاز خود از شهادت شهود استفاده نماید. اینکه شهادت شهود مورد پذیرش قرار بگیرد یا خیر بستگی به نظر قاضی دارد. گاهی قاضی شهادت را می‌پذیرد و به نفع زوجه حکم به استرداد جهیزیه صادر می‌نماید. گاهی هم شهادت را کافی نمی‌داند که در نتیجه زن حقی برای استرداد تمام جهیزیه نخواهد داشت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استرداد جهیزیه با سیاهه یا بدون آن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استرداد جهیزیه با سیاهه یا بدون آن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع : استرداد جهیزیه با سیاهه



:: برچسب‌ها: استرداد جهیزیه با سیاهه ,
:: بازدید از این مطلب : 569
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

برای اینکه یک عمل حقوقی به درستی واقع شود و دارای اثر گردد سه وصف در متعاملین آن باید موجود باشد: بلوغ، عقل و رشد. به طور کلی اهلیت در حقوق به معنای توانایی قانونی شخص برای دارا شدن و اعمال حق است. در مقابل مفهوم اهلیت حجر قرار دارد یعنی فردی که اعمال حقوقی‌اش واجد اثر نیست. اهلیت خود به اقسام مختلفی تقسیم می‌شود مانند اهلیت تمتع و اهلیت استیفا و هر کدام معنای خاص خود را دارد. در این مقاله به بررسی جامع حجر و آثار آن پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

حجر در قانون مدنی

محجور و انواع آن

 

 

 

بلوغ

در قانون فعلی ایران پسران بعد از پانزده سال تمام قمری و دختران پس از نه سال تمام قمری بالغ تلقی می‌شوند.

دختر و پسر وقتی که کوچکتر از سن تعیین شده باشند صغیر محسوب می‌شوند. صغیر به دو دسته صغیر ممیز و صغیر غیرممیز تقسیم می‌شود.

صغیر غیرممیز توانایی تشخیص سود و زیان را ندارد و مفهوم اعمال حقوقی و نتایج آن را درک نمی‌کند. اما صغیر ممیز کسی است که قوه تمییز دارد و با این وصف قانون‌گذار لازم دیده است که در مواردی از او حمایت کند.

عدم اهلیت صغیر

عدم اهلیت صغیر، عام است یعنی اعمال و گفته‌های او باطل است مگر در مواردی که قانون صراحتا عمل صغیر را نافذ تشخیص داده باشد.

صغیر غیرممیز چون از نظر طبیعی فاقد قصد است نمی‌تواند اعمال ارادی را به‌درستی انجام بدهد ولی صغیر ممیز در پاره‌ای از عقود می‌تواند به استقلال یا با اجازه ولی خود شرکت کند که عبارتند از:

۱. صغیر ممیز می‌تواند تملیک رایگان را که به نفع اوست و تعهدی به بار نمی‌آورد قبول نماید.

۲. صغیر ممیز می‌تواند برای قبول عقود مجانی به دیگران اعطای وکالت نماید یا وکالتی که به او داده شده را بپذیرد.

 

رشد

رشید کسی است که سود و زیان معاملات را درک می‌کند و معامله غیر عقلایی انجام نمی‌دهد. در اینجا رویه معاملاتی که فرد انجام می‌دهد سنجیده می‌شود. چنانچه این رویه عقلایی و معقول باشد فرد رشید و در غیر این صورت غیر رشید یا سفیه تلقی می‌شود.

در قانون جدید مقرر شده رشد بالغ باید احراز شود ولی در عمل هنوز هم مردم و بانک‌ها و دفاتر، ۱۸ سالگی را معیار رسیدن به رشد می‌دانند.

عدم رشد ممکن است در اثر صغر سن یا نقص شعور در اشخاص کبیر باشد که چنین شخصی در اصطلاح حقوقی سفیه نام دارد.

حدود حجر سفیه

سفیه به طور مستقیم حق مداخله در امور مالی خود را ندارد و با دخالت قیم می‌تواند امور مالی خود را به نحو موثری منعقد بنماید. اما وی در امور غیر مالی اختیار مطلق دارد مثلا می‌تواند بدون دخالت هیچ کسی ازدواج نماید اما برای تعیین مهریه نیاز به مداخله قیم دارد. سفیه همچنین می‌تواند تملیک رایگان را بپذیرد چراکه ضرر مالی در این صورت برای وی متصور نیست.

 

جنون و حدود حجر

جنون سبب زوال عقل است پس از اسباب حجر است. در قانون ما انواع جنون مشمول قواعد حجر می‌گردد.

جنون یا دائمی ( مجنون همیشه در حالت جنون است ) و یا ادواری ( شخص گاهی در حالت جنون قرار دارد و گاهی خیر ) است.

اعمال مجنون دائمی کلا باطل است اما آیا اعمال مجنون ادواری هم باطل است؟ اگر مجنون در حال افاقه معامله کرده صحیح است اما اگر در حالت جنون معامله کرده باطل است.

در قانون اصل بر این است که شخص مجنون در حالت جنون معامله می‌کند پس معامله وی اصولا باطل است. کسی که ادعای افاقه دارد باید ثابت کند مجنون در سلامت قوای عقلانی اقدام به انعقاد معامله نموده و معامله وی صحیح است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حجر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حجر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع » حجر در قانون مدنی



:: برچسب‌ها: حجر در قانون مدنی ,
:: بازدید از این مطلب : 808
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

برای اینکه یک عمل حقوقی به درستی واقع شود و دارای اثر گردد سه وصف در متعاملین آن باید موجود باشد: بلوغ، عقل و رشد. به طور کلی اهلیت در حقوق به معنای توانایی قانونی شخص برای دارا شدن و اعمال حق است. در مقابل مفهوم اهلیت حجر قرار دارد یعنی فردی که اعمال حقوقی‌اش واجد اثر نیست. اهلیت خود به اقسام مختلفی تقسیم می‌شود مانند اهلیت تمتع و اهلیت استیفا و هر کدام معنای خاص خود را دارد. در این مقاله به بررسی جامع حجر و آثار آن پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

حجر در قانون مدنی

محجور و انواع آن

 

 

 

بلوغ

در قانون فعلی ایران پسران بعد از پانزده سال تمام قمری و دختران پس از نه سال تمام قمری بالغ تلقی می‌شوند.

دختر و پسر وقتی که کوچکتر از سن تعیین شده باشند صغیر محسوب می‌شوند. صغیر به دو دسته صغیر ممیز و صغیر غیرممیز تقسیم می‌شود.

صغیر غیرممیز توانایی تشخیص سود و زیان را ندارد و مفهوم اعمال حقوقی و نتایج آن را درک نمی‌کند. اما صغیر ممیز کسی است که قوه تمییز دارد و با این وصف قانون‌گذار لازم دیده است که در مواردی از او حمایت کند.

عدم اهلیت صغیر

عدم اهلیت صغیر، عام است یعنی اعمال و گفته‌های او باطل است مگر در مواردی که قانون صراحتا عمل صغیر را نافذ تشخیص داده باشد.

صغیر غیرممیز چون از نظر طبیعی فاقد قصد است نمی‌تواند اعمال ارادی را به‌درستی انجام بدهد ولی صغیر ممیز در پاره‌ای از عقود می‌تواند به استقلال یا با اجازه ولی خود شرکت کند که عبارتند از:

۱. صغیر ممیز می‌تواند تملیک رایگان را که به نفع اوست و تعهدی به بار نمی‌آورد قبول نماید.

۲. صغیر ممیز می‌تواند برای قبول عقود مجانی به دیگران اعطای وکالت نماید یا وکالتی که به او داده شده را بپذیرد.

 

رشد

رشید کسی است که سود و زیان معاملات را درک می‌کند و معامله غیر عقلایی انجام نمی‌دهد. در اینجا رویه معاملاتی که فرد انجام می‌دهد سنجیده می‌شود. چنانچه این رویه عقلایی و معقول باشد فرد رشید و در غیر این صورت غیر رشید یا سفیه تلقی می‌شود.

در قانون جدید مقرر شده رشد بالغ باید احراز شود ولی در عمل هنوز هم مردم و بانک‌ها و دفاتر، ۱۸ سالگی را معیار رسیدن به رشد می‌دانند.

عدم رشد ممکن است در اثر صغر سن یا نقص شعور در اشخاص کبیر باشد که چنین شخصی در اصطلاح حقوقی سفیه نام دارد.

حدود حجر سفیه

سفیه به طور مستقیم حق مداخله در امور مالی خود را ندارد و با دخالت قیم می‌تواند امور مالی خود را به نحو موثری منعقد بنماید. اما وی در امور غیر مالی اختیار مطلق دارد مثلا می‌تواند بدون دخالت هیچ کسی ازدواج نماید اما برای تعیین مهریه نیاز به مداخله قیم دارد. سفیه همچنین می‌تواند تملیک رایگان را بپذیرد چراکه ضرر مالی در این صورت برای وی متصور نیست.

 

جنون و حدود حجر

جنون سبب زوال عقل است پس از اسباب حجر است. در قانون ما انواع جنون مشمول قواعد حجر می‌گردد.

جنون یا دائمی ( مجنون همیشه در حالت جنون است ) و یا ادواری ( شخص گاهی در حالت جنون قرار دارد و گاهی خیر ) است.

اعمال مجنون دائمی کلا باطل است اما آیا اعمال مجنون ادواری هم باطل است؟ اگر مجنون در حال افاقه معامله کرده صحیح است اما اگر در حالت جنون معامله کرده باطل است.

در قانون اصل بر این است که شخص مجنون در حالت جنون معامله می‌کند پس معامله وی اصولا باطل است. کسی که ادعای افاقه دارد باید ثابت کند مجنون در سلامت قوای عقلانی اقدام به انعقاد معامله نموده و معامله وی صحیح است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حجر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حجر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع » حجر در قانون مدنی



:: برچسب‌ها: حجر در قانون مدنی ,
:: بازدید از این مطلب : 523
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در جامعه امروزی نگهداری از حیوانات توسط افراد امری رایج است. آیا می‌دانید مسئولیت ناشی از مالکیت و مراقبت حیوان چیست؟ یعنی اگر حیوان به کسی یا چیزی آسیب بزند، چه کسی مسئول شناخته می‌شود؟ آیا از مواد قانونی مربوط به آن آگاه هستید؟ در ادامه به بررسی مسئولیت ناشی از مالکیت و نگاهداری حیوانات و همچنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

مسئولیت مراقبت از حیوانات

بررسی نقش مالک حیوان در جبران خسارت

مراقبت از حیوانات

 

 

 

 

 

ضمان مالک و متصرف حیوان | مسئولیت مراقبت از حیوانات

ماده 334 قانون مدنی به این نکته اشاره کرده است که مسئولیت مالک یا متصرف حیوان محدود به مواردی است که در حفظ حیوان تقصیر کرده و احتیاط‌های لازم را به کار نبرده باشد.

این ماده مربوط و محدود به حیواناتی است که عرفا نگهداری می‌شوند مثل سگ و گربه وگرنه چنانچه فردی حیوانات خطرناکی مانند شیر و ببر را نگه دارد بدیهی است که جای چنین حیواناتی در محیط شهری نیست و باید مراقب و مالک را مسئول هر گونه ایجاد ضرر و زیان دانست.

نکته بعدی که در ضمن این ماده آمده است این می‌باشد که اگر حیوان به وسیله عمل شخصی تحریک شده و ضرر و آسیبی به بار آورده باشد، در این صورت شخصی که حیوان را تحریک کرده مسئول می‌باشد زیرا آن ضرری که به وجود آمده مستند به تقصیر آن شخص در تحریک حیوان است.

تقصیر در نگهداری حیوان سبب ایجاد مسئولیت قضایی

هر کس حیوانی را نگهداری می‌کند که احتمال حمله او می‌رود و همچنین فرد نگهدارنده توان مهار و حفظ او را ندارد، در صورت صدمه زدن حیوان به دیگری مسئول است. اما چنانچه مرتکب تقصیری نشده باشد مسئول نخواهد بود.

برای روشن شدن این مبحث مثالی می‌آوریم. برای مثال کسی که از سگ بزرگی که امکان حمله کردن او به دیگران می‌رود نگهداری می‌نماید نمی‌تواند به بهانه این که به طور متعارف خطر حمله حیوان آشکار بوده از مسئولیت شانه خالی کند و بگوید که من مسئولیتی ندارم. او همچنین نمی‌تواند به بهانه قدرت زیاد سگ و این که تمام تلاش خود را برای مهار حیوان کرده است از مسئولیت رهایی یابد چون همان طور که توضیح دادیم، صرف نگهداری از حیوان غیر متعارف تقصیر شمرده می‌شود.

وارد کردن صدمه توسط حیوان در منزل صاحب آن

فرض کنید فردی با کسب اجازه از صاحب ملکی یا هر کسی که حق تصرف ملک را دارد وارد آن ملک بشود. در این موقعیت اگر این فرد به وسیله حمله حیوانی که از قبل در ملک بوده یا بعدا آورده شده آسیب ببیند اجازه دهنده مسئول جبران خسارت است. البته اگر خود فرد مصدوم از خطرناکی حیوان آگاه باشد و اجازه دهنده آگاه نباشد یا توان دفع خطر را نداشته باشد اجازه دهنده بری می‌شود.

مسئولیت سوار حیوان | مسئولیت مراقبت از حیوانات

اگر کسی بر حیوانی سوار شود و آن را در معابر عمومی یا اماکن غیر مجازی متوقف کند در صورت تقصیر، مسئول جبران خسارت‌های وارده توسط حیوان است ولی اگر عنان حیوان در دست فرد دیگری باشد وی مسئول است.

این ماده با مبنای تقصیر سازگار است زیرا در ماده گفته شده که اگر حیوان در جای مجاز متوقف شده و بی‌احتیاطی به سوار حیوان منسوب نباشد، فرد دیگر ضامن نیست. این ماده با توجه به فقه تدوین شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئولیت مراقبت از حیوان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئولیت مراقبت از حیوان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع : مسئولیت مراقبت از حیوانات



:: برچسب‌ها: مسئولیت مراقبت از حیوانات ,
:: بازدید از این مطلب : 570
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همواره دادگاه‌های خانواده مملوء از زوجینی است که اختلافات کوچک و بزرگ زندگی آن‌ها را به آن جا کشانده است. اختلافات ناشی از شانه خالی کردن از انجام وظایف و مسئولیت‌ها بیشتر از همه به چشم می‌خورد. در این موارد قانون حقوقی را برای طرفین دعوی پیش‌بینی نموده که در جلسه دادگاه به آن رسیدگی می‌شود. حال می‌خواهیم بدانیم اگر این اختلاف به دلیل انجام ندادن وظایف و عدم تمکین زن باشد قانون چه ضمانت اجرایی در برابر او دارد و حتی چه حقوقی برایش در نظر گرفته است؟ آیا اجرت المثل که امروزه تقریبا حق هر زنی است به او تعلق می‌گیرد یا خیر؟ در ابتدا لازم است با مفهوم اجرت المثل آشنا شویم و سپس به این بپردازیم که به چه زنی ناشزه می‌گویند؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

اجرت المثل زن ناشزه

 بررسی امکان تعلق در صورت عدم تمکین

 

 

 

اجرت المثل چیست ؟

اجرت المثل یعنی پرداخت وجه در ازای انجام کاری که در عرف دارای مزد است و مقدار آن از ابتدا تعیین نشده است. برای کسب اطلاع از شرایط دقیق تعلق اجرت‌المثل به زوجه کلیک نمایید.

اجرت المثل در قانون ما برای زنان نیز به کار می‌رود. در ایام زوجیت و زندگی مشترک زوجین زوجه می‌تواند بابت انجام کارهایی که شرعا به عهده او نبوده است مانند نظافت خانه پختن غذا و… دستمزد دریافت کند که پرداخت این مزد به عهده زوج می‌باشد. البته زوجه در صورتی می‌تواند اجرت‌المثل را درخواست کند که بتواند ثابت کند که انجام این کارها به دستور (درخواست) شوهر و بدون قصد تبرع بوده است. مقدار اجرت المثل همیشه یکسان نیست و شرایطی مانند میزان تحصیلات زوجه شاغل بودن یا نبودن وی و… سبب تنوع این اجرت می‌شود.

آیا اجرت المثل به زن ناشزه تعلق می‌گیرد ؟

ابتدا باید بدانیم زن ناشزه به چه زنی می‌گویند؟ در حقوق مدنی ما مواردی عنوان شده است که تمکین و انجام آن‌ها پس از برقرار شدن عقد نکاح به طور صحیح لازم و ضروری است که اصطلاحا به انجام این وظایف تمکین و به سرپیچی و خودداری از انجام آن‌ها عدم تمکین گویند. در صورت عدم تمکین نشوز صورت می‌گیرد و در صورت عدم انجام این مسئولیت‌ها از جانب زن وی ناشزه نام می‌گیرد. برای اطلاع دقیق از موارد تمکین و عواقب عدم تمکین کلیک نمایید.

گفتیم که هر زنی در هر زمان ( در ایام زوجیت یا در حین انجام مراحل طلاق ) می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده دریافت اجرت المثل را درخواست کند. اما فقط هنگامی این اجرت به او تعلق می‌گیرد که وی به عدم تمکین متهم نشده باشد و ناشزه بودن وی اثبات نشود. زیرا ضمانت اجرای عدم تمکین زن تعلق نگرفتن اجرت المثل و حتی نفقه به اوست. البته باز هم قانون گذار در این بحث برای حمایت از زوجه می‌تواند مبلغی را به عنوان نحله (هدیه) برای او در نظر بگیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجرت المثل زن ناشزه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌جرت المثل زن ناشزه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع : اجرت المثل زن ناشزه



:: برچسب‌ها: اجرت المثل زن ناشزه ,
:: بازدید از این مطلب : 577
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1399 | نظرات ()