نوشته شده توسط : vakiel

با شنیدن خیانت در امانت چه چیزی در ذهنتان نقش می‌بندد؟ این جرم یکی از رایج‌ترین جرایم در داسرا‌ها می‌باشد. معمولا در این زمانه افراد کمی پیدا می‌شوند که به فرد دیگری اعتماد کنند و بخواهند مال یا پول خود را نزد آن‌ها به امانت بگذارند. اما عده کمی هم هستند که اعتماد می‌کنند که گاهی این اعتماد موجب پشیمانی آن‌ها می‌گردد. در این موقعیت باید بدانیم که چه کاری باید انجام دهیم تا به حق خود برسیم و ما در ادامه به این مطلب می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : خیانت در امانت | مجازات جرم خیانت در امانت

 

جرم خیانت در امانت

این جرم در زمره جرایمی قرار دارد که هم در قرآن و آیات و روایات و هم در قانون برای آن مجازات قرار داده‌اند.

خیانت به معنای پیمان‌شکنی و نقض عهد امانت‌داری می‌باشد و امانت در اصطلاح عبارت از مالی است که به وسیله مالک یا قائم مقام یا وکیل وی به شخص دیگری سپرده می‌شود.

خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده و برای مجرم مجازات تعیین شده (حبس از شش ماه تا سه سال) مجرم خسارت زیان دیده را هم باید جبران نماید.

خیانت در امانت عبارت است از انجام اعمالی توسط امین بر روی مالی که به وی سپرده شده که اگر با سوء‌نیت امین همراه باشد برای وی مجازات در پی دارد. از مصادیق این اعمال که موجب مجازات امین می‌گردد می‌توان استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود نمودن را نام برد.

استعمال

به معنای استفاده کردن می‌باشد. فرض کنید کسی جواهراتش را به دوستش بسپارد تا از آن استفاده کند ولی آن دوست آن را به دیگران قرض دهد یا خودش استفاده کند.

تصاحب

امین ادعای مالکیت نماید یا با آن به مثابه مالک برخورد نماید.

اتلاف

تلف یا نابود کردن مال امانی، یکی دیگر از گونه‌های ارتکاب این جرم می‌باشد.

مفقود کردن

امین بدون این که مال امانی را تلف نماید، سبب عدم دسترسی مالک به آن مال شود.

مال در چه صورتی امانت محسوب می‌شود ؟

مهم‌ترین مسئله در ارتکاب یا عدم ارتکاب این جرم این است که ثابت شود مالی که تلف، تصاحب، استعمال یا مفقود شده است، پیش کسی به امانت گذاشته شده باشد و برای محرز شدن این عمل باید این را در نظر بگیریم که آن مال یا پول باید توسط مالک یا متصرفی که تصرفش قانونی و مشروع بوده به شخص امین سپرده باشد تا به تبع آن سپردن آن شخص نیز مشروع و قانونی بوده باشد.

هرگاه سارق، غاصب یا امثال آن مالی را به امین بسپرند و آن مال در نزد امین تلف، مفقود، استعمال و یا تلف شود، این جرم رخ نداده است.

همچنین باید در نظر داشت که برای امانت بودن مالی در نزد دیگری، اثبات سپردن مال از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و اگر نتوان وصف سپردن مال را اثبات کرد، در واقع از اساس این جرم منتفی است و نمی‌توان آن را اثبات کرد.

قیاس خیانت در امانت با جرایم مشابه

جرم خیانت در امانت از جرایم مقید است. یعنی حتما باید جرم سبب نتیجه خاصی شود تا آن جرم از نظر قانونگذار ارتکاب یافته باشد. به همین جهت متضرر شدن مالک یا متصرف بر اثر جرم، لازمه تحقق این می‌باشد. اما جرم کلاهبرداری این گونه نیست و همیشه هم معطوف به نتیجه نیست، نتیجه جرم کلاهبرداری، بردن مال غیر است و در کلاهبرداری متهم با توسل به اقدامات متقلبانه، مال غیر را به دست می‌آورد. در صورتی که در جرم خیانت در امانت زیان دیده از جرم، با میل و رضای خود مال خود را در اختیار متهم می‌گذارد. تفاوت جرم خیانت در امانت با سرقت این است که در دزدی مرتکب مال غیر را به طور مخفی می‌رباید.

مجازات جرم خیانت در امانت

مجازات مرتکب جرم بر اساس ماده ۶۷۴ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، حبس از ۶ ماه تا سه سال است. همچنین قانونگذار در ماده ۶۷۳ قانون مجازات، برای سوء‌استفاده از سفید مهر یا سفید امضا، یک تا سه سال حبس تعیین کرده است.

شرایط اثبات جرم خیانت در امانت

جرایم دو دسته هستند مشهود و غیر مشهود. جرم مشهود یعنی در منظر عمومی یا در حضور مأمور اتفاق افتد پس به راحتی قابل تشخیص و اثبات است است. اما جرم غیر‌مشهود همچون خیانت در امانت کار را سخت می‌کند و حتی در مواردی در دادگاه هم نمی‌شود آن را اثبات کرد.

این موارد باید برای دادگاه محرز شود تا حکم به مجازات امین دهد:

1- مورد جرم خیانت در امانت مال باشد.

2- سپردن مال به امین: مال مورد امانت باید به وسیله مالک به امین سپرده بشود.
اثبات این جرم به اصل مال محدود نمی‌شود. بلکه حتی اگر وجه به دست آمده از فروش مال نیز به شخص امین تسلیم شود و نسبت به آن تصرفی انجام پذیرد نیز جرم محقق می‌شود.

3– سپرده شدن مال از طریق قانونی: منظور از متصرف شخصی است که مال را به شکلی در تصرف داشته باشد که بسته به شرایط تصرف، ید وی قانونی شناخته می‌شود.

4- تعلق مال به غیر: بدیهتا فرد نمی‌تواند در خصوص اموال خود مرتکب چنین جرمی شود. همانطور که می‌دانیم مالک حتی مختار است مال خودش را ویران کند.

 

نحوه تنظیم شکایت از جرم خیانت در امانت

ابتدا مالک باید اظهار‌نامه‌ای تنظیم نماید و امانت خود را در آن مطالبه کند. اگر امین خواسته وی را نپذیرفت و امانت را پس نداد می‌توان از طریق دادسرای صالح نسبت به شکایت از این جرم اقدام کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیانت در امانت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیانت در امانت پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : خیانت در امانت | مجازات جرم خیانت در امانت



:: برچسب‌ها: خیانت در امانت | مجازات جرم خیانت در امانت ,
:: بازدید از این مطلب : 574
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم تا به بحث پیرامون وکیل پایه یک دادگستری بپردازیم. پیش از بیان هر مطلبی باید به معنای وکیل در لغت رجوع کنیم؛ وکیل شخصی است که توسط شخص حقیقی و یا حقوقی دیگری بعد از انعقاد عقد وکالت مأمور می‌شود تا کاری را انجام دهد. به عبارت دیگر وکیل بعد از انعقاد عقد وکالت به نمایندگی و به نیابت از اشخاص حقیقی و حقوقی در امور حقوقی از آن‌ها دفاع می‌کند.
مطابق اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران طرفین دعوا در تمامی دادگاه‌ها از حق انتخاب وکیل برخوردار می‌باشند. همچنین این فرض نیز در نظر گرفته شده است که آن‌ها توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند که در این صورت امکانات تعیین وکیل برای آن‌ها فراهم می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : وکیل پایه یک دادگستری

 

به چه شخصی وکیل پایه یک دادگستری می‌گویند؟

فارغ‌التحصیلان رشته حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی و یا هم تراز آن در حوزه علمیه این فرصت را دارند که در آزمون کانون وکلای دادگستری شرکت کنند و در صورتی که در این آزمون پذیرفته شوند باید به مدت ۱۸ ماه دوره کارآموزی خود را سپری کنند و در آخر بعد از قبولی در آزمون اختبار که شامل دو مرحله کتبی و مصاحبه علمی شفاهی می‌باشد می‌توانند در مراسم تحلیف حضور پیدا کنند و بعد از اتیان سوگند به عنوان وکیل پایه یک دادگستری در نظر گرفته می‌شوند. لازم به ذکر است که این رقابت میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مذکور رقابت بسیار سختی می‌باشد. در ادامه به بیان انواع وکالت و اقسام مختلف آن می‌پردازیم.

انواع وکلای پایه یک دادگستری

وکیل انتخابی

همان طور که پیش‌تر اشاره شد در قانون اساسی بیان شده است که اشخاص در تمامی دادگاه‌ها حق انتخاب وکیل خود را دارند. به همین ترتیب وکیل انتخابی وکیلی است که شخص حقیقی و یا حقوقی او را انتخاب می‌کند تا به نیابت و نمایندگی از طرف آن‌ها در مراجع قضایی از حقوقشان دفاع کند.

وکیل تسخیری

موقعیتی را تصور کنید که یک دعوای کیفری در جریان می‌باشد و متهم این دعوا به دلایلی از جمله عدم استطاعت مالی و یا موارد دیگر نتواند برای خودش وکیل انتخاب کند. با توجه به اصل ۳۵ قانون اساسی حضور وکیل در فرایند رسیدگی و دادرسی ضروری می‌باشد بنابراین در صورت تحقق چنین موقعیتی بعد از اینکه دادگاه تشکیل جلسه دهد، از میان وکلای دادگستری به طور رایگان وکیلی برای متهم در نظر گرفته می‌شود به نام وکیل تسخیری تا بتواند در فرایند دادرسی از متهم دفاع کند.

وکیل معاضدتی | وکیل پایه یک

پیش‌تر اشاره کردیم که در دعاوی کیفری اشخاص در صورت عدم استطاعت مالی و یا امتناع از انتخاب وکیل با تشخیص دادگاه از وکیل تسخیری برای دفاع از حقوقشان بهره‌مند می‌شوند. راجع به وکیل معاضدتی باید اشاره کنیم که در صورت تحقق موقعیت مشابه در شرایطی که دعوای در حال رسیدگی یک دعوای حقوقی باشد و دادگاه تشخیص دهد که شخص در عسر و حرج قرار دارد و یا اینکه کمیسیون معاضدت کانون وکلا این تشخیص را دهد برای شخص وکیل معاضدتی تعیین می‌شود.

وکیل اتفاقی وکیل پایه یک است یا خیر؟

در خصوص این عنوان باید به این نکته اشاره کرد که بر خلاف سایر موارد که شخص، وکیل پایه یک دادگستری بود در اینجا با اشخاص تحصیل کرده در رشته حقوق رو به رو هستیم.
به عبارت دیگر اشخاصی که در این رشته تحصیل کرده‌اند در مواردی ممکن است پرونده یکی از نزدیکان را به دست بگیرند. در این صورت می‌توانند از کانون مزبور برای رسیدگی به آن مورد خاص پروانه وکالت موردی بگیرند و در این صورت به آن‌ها وکیل اتفاقی می‌گویند. در واقع این افراد در رشته حقوق تحصیل کرده‌اند ولی شغلشان وکالت نیست یا هنوز وکیل نشده‌اند.

قرارداد وکالت

همان طور که می‌دانید وکالت یک قرارداد است و برای اینکه این قرارداد بتواند اجرا شود باید شرایط اساسی صحت معاملات و قراردادها به طور کامل رعایت گردد که در ادامه به بررسی مواردی که باید به آن‌ها توجه شود می‌پردازیم.
هر دو طرف قرارداد باید با رضایت و قصد این قرارداد را امضا کنند ضمن اینکه اهلیت آن دو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.
با انعقاد عقد وکالت، وکیل به نیابت از موکل خود به امور حقوقی او رسیدگی می‌کند. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که این اعمال باید نیابت پذیر باشند.
زمانی که یک وکیل مجوز وکالت خود را دریافت می‌کند در تمام امور می‌تواند وکالت کند منظور از تمام امور امور حقوقی و کیفری می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل پایه یک دادگستری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل پایه یک دادگستری پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : وکیل پایه یک دادگستری



:: برچسب‌ها: وکیل پایه یک دادگستری ,
:: بازدید از این مطلب : 539
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دعاوی ملکی دعاوی هستند نظیر دعوای الزام به تنظیم سند، دعوای الزام به ایفای تعهد، دعوای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی، رفع مزاحمت، تخلیه و مواردی از این قبیل. وکیلی که به این دعاوی رسیدگی می‌کند لازم است وکیل ملکی باشد به عبارت دیگر منشاء این گونه دعواها ارتباطی است که میان اموال غیرمنقول و انسان می‌باشد که هر کدام از آن‌ها روند قانونی مربوط به خودشان را دارند آن چیزی که اهمیت دارد دانش و تجربه وکیلی است که این پرونده را به دست می‌گیرد چرا که این دانش و تجربه سرنوشت پرونده را مشخص می‌کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : وکیل ملکی و اراضی | مشاوره با بهترین وکیل مکلی و ارضای

 

 



:: برچسب‌ها: وکیل ملکی و اراضی ,
:: بازدید از این مطلب : 565
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از مباحث مهم حقوقی که موضوع بسیاری از پرونده‌های حقوقی می‌باشد مالکیت است. در بیشتر اوقات مالک کسی است که سند به نام او در دفتر املاک به ثبت رسیده است. مالکیت به رابطه میان شخص و مال گفته می‌شود که به موجب آن سایر افراد نمی‌توانند مال موردنظر را تصرف کرده و از آن استفاده کنند و در مقابل هم مالک می‌تواند بر اساس این رابطه، هر تصرف و هر کاری که خواست نسبت مال خود انجام دهد. در ادامه به بررسی اثبات مالکیت و روش‌های آن و هم چنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

منبع : اثبات مالکیت

 



:: برچسب‌ها: اثبات مالکیت ,
:: بازدید از این مطلب : 554
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از میان دعاوی تصرف، دعوای تصرف عدوانی از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد و مقررات در این خصوص، مقررات ویژه‌ای می‌باشد. در ادامه ابتدا دعوای تصرف عدوانی را مطابق قانون تعریف می‌کنیم و سپس این دعوا را با دعوای خلع ید و تخلیه ید مقایسه می‌کنیم. در تعریف اجمالی دعوای تصرف باید بیان کرد که دعوایی دعوای تصرف محسوب می‌شود که موضوع حق تصرفات قبلی‌ای باشد که خواهان انجام داده است. به زبان ساده‌تر تصرف عبارت است از این که مالی در اختیار شخصی باشد و او بتواند در مورد آن مال هر تصمیمی که بخواهد بگیرد.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

منبع :‌ دعوای تصرف عدوانی

 



:: برچسب‌ها: دعوای تصرف عدوانی ,
:: بازدید از این مطلب : 509
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی عنوان وکیل مالیاتی بپردازیم؛ وقتی از چنین وکیلی صحبت می‌کنیم شخصی مورد نظر ما است که در هر دو حوزه مالی، حسابداری و حقوق تحصیل کرده و صاحب تجربه می‌باشد و منظور از حقوق به طور خاص قوانین مالیاتی می‌باشد. از نظر مالی و حسابداری این وکیل باید موجب شود تا سود به حداکثر برسد و در مقابل هزینه‌ها کاهش پیدا کند. از نظر حقوقی وکیل مالیاتی باید تمام تلاش خود را بکند تا دسترسی به این سود در مدت کوتاهی انجام شود. به عبارت دیگر سود در مدت کوتاه به حداکثر برسد. بنابراین کار چنین وکیلی بسیار پیچیده‌تر از یک وکیل حقوقی است.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

منبع : وکیل مالیاتی

 

 



:: برچسب‌ها: وکیل مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 489
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از جمله مسائل مهمی که طرفین بعد از طلاق با آن رو‌به‌رو می‌شوند، مسئله حضانت فرزندان و ملاقات با آنان می‌باشد. مسئله طلاق نباید موجب شود که پدر یا مادر از حق ملاقات با فرزند خود محروم شوند. پس پدر یا مادر می‌توانند بعد از طلاق با فرزند خود ملاقات داشته باشند. در ادامه به بررسی موضوع ملاقات با فرزند و هم چنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم. توصیه می کنیم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نمایید.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

منبع « ملاقات فرزند پس از طلاق

 

 



:: برچسب‌ها: ملاقات فرزند پس از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 687
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

چه این جنایت منجر به قتل شود چه منجر به آسیب یکی از اعضای بدن شود دیه در بر خواهد داشت. کسی که مرتکب انواع جنایت علیه جسم افراد گردد به موجب قانون موظف به پرداخت دیه است. دیه هم مجازات و هم جبران خسارت وارده به افراد است.

اعضای مختلف بدن مقدار دیه‌های گوناگونی حسب اهمیت هر یک دارند. در برخی موارد دیه اعضای گوناگون به دقت و کامل نوشته شده در برخی موارد هم در قانون نوشته نشده اما نباید تصور کرد که آسیب به چنین اعضایی بدون عقوبت و پرداخت خسارت خواهد بود بلکه تعیین میزان آن بر عهده قاضی است که با نظر کارشناس آن را تعیین می‌کند.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

 

منبع : دیه اعضای بدن

 

 

 



:: برچسب‌ها: دیه اعضای بدن ,
:: بازدید از این مطلب : 521
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شهرداری طرح‌های اجرایی مختلفی در سطح شهر پیاده می‌کند که طبعا نخستین نیاز آن ملک و زمین است. اما بعضی مواقع املاک در اختیارش، پاسخگوی اجرای تمامی طرح نیست. در این موارد شهرداری به تملک املاک شهروندان روی می‌آورد. قانونگذار هم برای جلوگیری از سوء استفاده خودسرانه شهرداری نسبت به تملک املاک خصوصی، بدون پرداخت حقوق مالکین راه شکایت را باز گذاشته است. در این صورت مالکین می‌توانند در مراجع صالح اقامه دعوا نمایند. در ادامه به بررسی تصرف زمین توسط شهرداری و مطالب مرتبط با آن و همچنین به بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

 

منبع «  قرار گرفتن ملک در طرح شهرداری

 

 



:: برچسب‌ها: قرار گرفتن ملک در طرح شهرداری ,
:: بازدید از این مطلب : 573
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم به بحث احضار متهم بپردازیم و نکات و مطالب مهمی را در این خصوص بیان کنیم. در واقع این اولین اقدامی است که بازپرس نسبت به متهم انجام می‌دهد. هدف از احضار کردن متهم انجام تحقیقات راجع به او می‌باشد. همان طور که در ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است برای اینکه رسیدگی آغاز شود کافی از شاکی از حق شکایت خود استفاده کند اما صرفاً شکایت شاکی نمی تواند منجر به احضار گردد که در ادامه به بررسی بیشتر و دقیق‌تر این موضوع می‌پردازیم.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

منبع : احضار متهم

 



:: برچسب‌ها: احضار متهم ,
:: بازدید از این مطلب : 555
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همواره آگاهی از مسائل حقوقی در هر معامله‌ای، موجب می‌شود که پس از انجام معامله برای هر دو طرف ( طرفین معامله ) مشکلات حقوقی دست و پاگیر که همواره حل و فصل آن‌ها نیاز به مراجعه به دادگاه و رفت و آمدهای بسیار دارد، از بین برود. آیا می‌دانید حق مالکانه به چه معناست؟ و حق مالکانه سر قفلی به چه صورت است؟ در ادامه به بررسی حق سرقفلی و همچنین اشاره به مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حق مالکیت کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

منبع : حق سرقفلی

 



:: برچسب‌ها: حق سرقفلی ,
:: بازدید از این مطلب : 605
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله سعی داریم تا مبحث حق ارتفاق را مورد بررسی قرار دهیم. پیش از بیان هر نکته باید اشاره کنیم که در ماده ۹۳ قانون مدنی به تعریف این حق پرداخته شده است. اگر بخواهیم مطابق این ماده تعریفی را بیان کنیم باید بگویم که حق ارتفاق حقی است که برای یک شخص در ملک شخص دیگری ایجاد می‌شود. باید توجه کنیم که این تعریف علی رغم این که تعریف جامعی به شمار می‌رود شامل حق انتفاع حق شفعه و … نیز می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که این تعریف جامع است ولی مانع نیست و از این حیث باید به تعریفی که جامع و مانع است اشاره کنیم. در ادامه به بررسی تمام نکات حق ارتفاق و همچنین بیان تعریف صحیح آن می‌پردازیم. برای آشنایی با مفهوم کلاهبرداری و مجازات آن کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

منبع : حق ارتفاع چیست 

 


 

 



:: برچسب‌ها: حق ارتفاع چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 491
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مبحثی که می‌خواهیم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم بررسی نکات حق مالکیت می‌باشد. مالکیت حقی رایج و شناخته شده در جامعه است که مورد حمایت قانونگذار و شرع می‌باشد. این حق بیانگر رابطه حقوقی خاصی میان انسان و اشیاء است. در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشند.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

منبع : حق مالکیت

 



:: برچسب‌ها: حق مالکیت ,
:: بازدید از این مطلب : 508
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قرارداد اجاره یکی از انواع قراردادی است که امروزه نقش پر رنگی در جامعه دارد. گاهی اوقات پیش می‌آید که به علت بروز دلایلی مستاجر و یا موجر قبل از موعد بخواهند قرارداد را فسخ نمایند. اساسا اجاره کردن به معنای این است که شخصی منافع یک ملک خاصی را از فرد دیگر بخرد و در مقابل برای این تملک و بهره برداری مبلغی را به عنوان اجاره‌بها به آن فرد بپردازد. در ادامه به بررسی چگونگی فسخ قرارداد اجاره و شرایط آن و همچنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم. 

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

منبع : فسخ اجاره

 



:: برچسب‌ها: فسخ اجاره ,
:: بازدید از این مطلب : 661
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید فرار از دین و معامله به قصد فرار از دین به چه معناست؟ نحوه احراز انگیزه در این معاملات به چه صورت است و این معامله چه تفاوتی با معامله صوری دارد؟ در ادامه به بررسی معامله به قصد فرار از دیون می‌پردازیم. برای اطلاع از شرایط معامله صحیح کلیک کنید.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

منبع « فرار از دین و معامله

 



:: برچسب‌ها: فرار از دین و معامله ,
:: بازدید از این مطلب : 828
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در برخی موارد ممکن است مخاطب دعوا و یا به اصطلاح خوانده غایب باشد و در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور پیدا نکند. این وضعیت پیش آمده باعث می‌شود دادگاه برای احقاق حق افراد اقدام به صدور رای غیابی کند. سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر شخص غایب از حکم صادره مطلع شود در این صورت چه اقدامی می‌تواند انجام بدهد؟ در این مورد شخص می‌تواند از حکم صادر شده در مهلت مقرر واخواهی کند که از انواع مختلف دعوا محسوب می‌گردد. در این مطلب سعی در توضیح دادن این احکام داریم.

[box type=”shadow”]
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.[/box]

منبع : واخواهی چیست

 



:: برچسب‌ها: واخواهی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 555
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 این جمله که سکوت علامت رضا است را شنیده باشیم. در مواقعی که افراد در حال معامله یا در مقابل در‌خواست دیگران سکوت اختیار می‌کنند، می‌گوییم پس شخص برای انجام اینکار و یا برای این درخواست رضایت دارد زیرا از قدیم می‌گفتند سکوت علامت رضا است. اما در قانون خلاف این اصل را مطرح کرده است و قانون مخالف عرف سخن می‌گوید، و در بسیاری از موارد سکوت را علامت رضا نمی‌داند و به آن ترتیب اثر نمی‌دهد. به راستی سکوت در حقوق چه معنا و ارزشی دارد؟ 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : سکوت در حقوق ایران 

 



:: برچسب‌ها: سکوت در حقوق ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 550
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ممکن است این سوال ذهن ما را مشغول کند که اگر شخصی دعوایی را بدون اینکه واقعیت داشته باشد علیه ما طرح کند ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم!؟ آیا باید وقت و هزینه خود را بابت یک دعوای واهی صرف کنیم بدون اینکه نتیجه‌ای داشته باشد!؟ قانونگذار برای این دست از دعاویی که واهی هستند راهکاری ارائه داده است و آن گرفتن تامین از خواهانی است که علیه شما طرح دعوا کرده‌است. در این صورت اگر خواهان در این دعوا شکست بخورد شما می‌توانید خسارت خود را از او بگیرید که در ادامه این مقاله به آن پرداخته‌ایم. آیا با فواید مشاوره تلفنی حقوقی در خصوص پاسخ به سئوالات حقوقی خود آشنایی دارید؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : تامین دعوای واهی

 

تامین دعوای واهی

تامینی است که از خواهان یک دعوای واهی به نحو امانت دریافت می‌شود تا در صورت شکست او در دعوا، خسارت دادرسی وارده به خوانده مانند حق‌الوکاله وکیل، هزینه ایاب و ذهاب و غیره، از محل آن جبران شود.

 

استثنائات قرار تامین دعوای واهی

در موارد ذیل چنین تامینی راه ندارد:

۱-دعاوی مستند به اسناد تجاری ( چک، سفته‌، برات ): قانونگذار در این خصوص از واخواست شدن و یا نشدن این اسناد سخن نگفته است پس در دعاویی مستند به اسناد واخواست نشده‌ فوق‌الذکر نیز این تامین راه ندارد.

۲- دعاویی مستند به اسناد رسمی.

۳- دعاویی علیه تاجر ورشکسته.

۴- مواردی که قانون امور حسبی مراجعه به دادگاه را مقرر داشته است. مانند درخواست صدور گواهی حصر وراثت، درخواست تحریر ترکه و…

 

پیشگیری از دعاویی ابتدایی

قانونگذار برای پیشگیری از دعاوی ایذایی، تدبیری اندیشیده که در رویه قضایی چندان استفاده نمی‌شود این تدابیر آن است که:

۱-اگر بر دادگاه محرز شود که منظور از اقامه دعوا، تاخیر در انجام تعهد یا ایذای طرف یا غرض‌ورزی بوده، دادگاه مکلف است در ضمن صدور حکم یا قرار، خواهان را به تادیه‌ سه برابر هزینه‌ دادرسی، به نفع دولت محکوم نماید.

۲- اجرای این مقرره مستلزم آن نیست که خوانده قبلا ایراد دعوای واهی کرده باشد چه خوانده ایراد دعوای واهی کرده‌ باشد و چه ایراد نکرده باشد دادگاه می‌تواند این مقرره را اعمال کند.

 

ذکر چند نکته در خصوص تامین دعوای واهی

۱- صدور این قرار منوط به ایراد دعوای واهی از جانب خوانده است.

۲- تامین دعوای واهی در خصوص دادخواست ضرر و زیانی که توسط شاکی کیفری برای جبران خسارت ناشی از جرم داده شده نیز، قابل اخذ است.

۳- این تامین در درخواست‌های مربوط به امور حسبی هم قابل اخذ است‌.

۴- مهلت این ایراد تا پایان جلسه اول دادرسی است.

۵- پذیرش این ایراد بستگی به نظر قاضی دارد.

۶- در صورت پذیرش این ایراد قرار تامین دعوای واهی صادر می‌شود.

۷- این قرار، قابل اعتراض و شکایت نیست.

۸- این تامین می‌تواند نقد و یا غیرنقد باشد.

۹- مهلت سپردن تامین بستگی به نظر قاضی دارد.

۱۰- در مهلت سپردن تامین، رسیدگی به دعوا، به موجب قرار توقیف دادرسی، متوقف می‌شود.

۱۱- در صورت عدم سپردن تامین در مهلت مقرر، به درخواست خوانده، قرار رد دادخواست صادر می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در تامین دعوای واهی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تامین دعوای واهی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : تامین دعوای واهی



:: برچسب‌ها: تامین دعوای واهی ,
:: بازدید از این مطلب : 591
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در صورتی که شخص از پرداخت هزینه‌های دادرسی ناتوان باشد در این‌صورت می‌تواند از دادگاه درخواست اعسار کند. زمانی که حکم دادگاه مبنی بر معسر بودن فرد صادر شود، از پرداخت هزینه‌های دادرسی معاف است و می‌تواند به حکم معسر بودن خود استناد کند. اما اعسار در برخی موارد استثنائاتی را شامل می‌شو‌د و همه اشخاص را در‌برنمی‌گیرد، در ادامه به آن می‌پردازیم. با مشاوره تلفنی حقوقی می‌توانید از جزئیات مسائل حقوقی خود آگاه شوید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : اعسار | انواع اعسار و آثار و اوصاف

 

تعریف

اعسار به معنای عدم تمکن مالی، عدم ملائت و عدم ایسار است.

 

اقسام اعسار

۱- اعسار از تادیه هزینه‌دادرسی: بدین معنی است که شخص دادخواست‌دهنده ادعا کند که از تادیه هزینه دادرسی دعوایی که طرح کرده است عاجز است، این دادخواست ممکن است دادخواست بدوی، واخواهی، تجدیدنظر یا … باشد.

۲- اعسار از تادیه محکوم‌به: بدین معنی است که شخصی که به تادیه وجه یا مالی محکوم شده، ادعا کند که از تادیه آن وجه یا مال عاجز است و تقاضای مهلت یا تقسیط کند.

 

اوصاف اعسار از هزینه دادرسی

۱-اثبات اعسار نیازمند طرح دعوا است این دعوا غیرمالی است.

۲- این دعوا قائم به شخص است.

۳- اعسار نهادی موقت است پس اگر مدعی معسر بودن محکوم‌له واقع شود و محکوم‌به وصول شود هزینه دادرسی از او دریافت می‌شود.

۴- معسر بودن ممکن است کلی یا جزئی باشد یعنی ممکن است شخص نسبت به تادیه بخشی از هزینه دادرسی یا محکوم‌به معاف شود.

۵- ملاک تشخیص، عدم کفایت دارایی برای پرداخت مبلغ (هزینه دادرسی یا محکوم‌به) یا عدم دسترسی به اموال است.

 

احکام طرح دعوای اعسار از هزینه دادرسی

۱- دعوای اعسار از هزینه‌دادرسی، می‌تواند به موجب دادخواست جداگانه یا همراه با دادخواست اصل دعوا، طرح شود.

۲- باتوجه به غیرمالی بودن دعاویی مبنی بر معسر بودن شخص، برای طرح دعوا باید هزینه دادرسی غیرمالی پرداخت شود‌.

۳- آرای صادره در خصوص معسر بودن با توجه به غیر‌مالی بودن، قابل تجدیدنظر است.

۴- آرای صادره در خصوص معسر بودن، قابل فرجام نیست.

۵- آرای صادره در خصوص اعسار از هزینه‌دادرسی، به تعبیر قانون همیشه حضوری است و در نتیجه قابل واخواهی نیست.

۶- خوانده این دعوا نیز، همان شخصی است که دعوای اصلی به طرفیت او طرح شده است.

۷- دلیل اثبات معسر بودن محدود به شهادت شهود نیست و می‌توان از سایر ادله مانند فیش حقوقی بهره برد اما اگر مدعی معسر بودن بخواهد این امر را با شهادت شهود اثبات کند به دو شاهد نیاز دارد‌.

۸- اگر دلیل اثبات هر دو نوع اعسار شهادت شهود باشد برخلاف سایر دعاویی ضمیمه کردن استشهادیه الزامی است.

۹- اعسار از هزینه‌دادرسی از تاجر پذیرفته نیست همچینین از اشخاص حقوقی ادعای معسر بودن مسموع نیست.

۱۰- نسبت به تاجر و اشخاص حقوقی، ورشکستگی جاری است و ورشکستگی جایگزین اعسار می‌شود.

 

آثاری که بر فرد معسر از پرداخت هزینه دادرسی بار می‌گردد

۱-شخص معسر از پرداخت هزینه دادرسی معاف است.

۲- شخص معسر می‌تواند از وکیل معاضدتی استفاده کند.

۳- شخص معسر از پرداخت هزینه‌ نشر آگهی برای ابلاغ اخطاریه‌ها به خوانده مجهول‌المکان، معاف است و این هزینه بر عهده دولت است.

۴- شخص معسر ممکن است به تشخیص دادگاه به طور کلی یا جزئی از پرداخت حق‌الزحمه کارشناس دادگستری معاف می‌شود، این معافیت قطعی نیست.

۵- شخص معسر از تودیع خسارت احتمالی برای صدور قرار تامین خواسته یا دستور موقت و همچینین از سپردن تامین دعوای واهی یا تامین اتباع بیگانه معاف نیست.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در اعسار ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعسار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اعسار | انواع اعسار و آثار و اوصاف



:: برچسب‌ها: اعسار | انواع اعسار و آثار و اوصاف ,
:: بازدید از این مطلب : 566
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در صورتی که شخص از پرداخت هزینه‌های دادرسی ناتوان باشد در این‌صورت می‌تواند از دادگاه درخواست اعسار کند. زمانی که حکم دادگاه مبنی بر معسر بودن فرد صادر شود، از پرداخت هزینه‌های دادرسی معاف است و می‌تواند به حکم معسر بودن خود استناد کند. اما اعسار در برخی موارد استثنائاتی را شامل می‌شو‌د و همه اشخاص را در‌برنمی‌گیرد، در ادامه به آن می‌پردازیم. با مشاوره تلفنی حقوقی می‌توانید از جزئیات مسائل حقوقی خود آگاه شوید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : اعسار | انواع اعسار و آثار و اوصاف

 

تعریف

اعسار به معنای عدم تمکن مالی، عدم ملائت و عدم ایسار است.

 

اقسام اعسار

۱- اعسار از تادیه هزینه‌دادرسی: بدین معنی است که شخص دادخواست‌دهنده ادعا کند که از تادیه هزینه دادرسی دعوایی که طرح کرده است عاجز است، این دادخواست ممکن است دادخواست بدوی، واخواهی، تجدیدنظر یا … باشد.

۲- اعسار از تادیه محکوم‌به: بدین معنی است که شخصی که به تادیه وجه یا مالی محکوم شده، ادعا کند که از تادیه آن وجه یا مال عاجز است و تقاضای مهلت یا تقسیط کند.

 

اوصاف اعسار از هزینه دادرسی

۱-اثبات اعسار نیازمند طرح دعوا است این دعوا غیرمالی است.

۲- این دعوا قائم به شخص است.

۳- اعسار نهادی موقت است پس اگر مدعی معسر بودن محکوم‌له واقع شود و محکوم‌به وصول شود هزینه دادرسی از او دریافت می‌شود.

۴- معسر بودن ممکن است کلی یا جزئی باشد یعنی ممکن است شخص نسبت به تادیه بخشی از هزینه دادرسی یا محکوم‌به معاف شود.

۵- ملاک تشخیص، عدم کفایت دارایی برای پرداخت مبلغ (هزینه دادرسی یا محکوم‌به) یا عدم دسترسی به اموال است.

 

احکام طرح دعوای اعسار از هزینه دادرسی

۱- دعوای اعسار از هزینه‌دادرسی، می‌تواند به موجب دادخواست جداگانه یا همراه با دادخواست اصل دعوا، طرح شود.

۲- باتوجه به غیرمالی بودن دعاویی مبنی بر معسر بودن شخص، برای طرح دعوا باید هزینه دادرسی غیرمالی پرداخت شود‌.

۳- آرای صادره در خصوص معسر بودن با توجه به غیر‌مالی بودن، قابل تجدیدنظر است.

۴- آرای صادره در خصوص معسر بودن، قابل فرجام نیست.

۵- آرای صادره در خصوص اعسار از هزینه‌دادرسی، به تعبیر قانون همیشه حضوری است و در نتیجه قابل واخواهی نیست.

۶- خوانده این دعوا نیز، همان شخصی است که دعوای اصلی به طرفیت او طرح شده است.

۷- دلیل اثبات معسر بودن محدود به شهادت شهود نیست و می‌توان از سایر ادله مانند فیش حقوقی بهره برد اما اگر مدعی معسر بودن بخواهد این امر را با شهادت شهود اثبات کند به دو شاهد نیاز دارد‌.

۸- اگر دلیل اثبات هر دو نوع اعسار شهادت شهود باشد برخلاف سایر دعاویی ضمیمه کردن استشهادیه الزامی است.

۹- اعسار از هزینه‌دادرسی از تاجر پذیرفته نیست همچینین از اشخاص حقوقی ادعای معسر بودن مسموع نیست.

۱۰- نسبت به تاجر و اشخاص حقوقی، ورشکستگی جاری است و ورشکستگی جایگزین اعسار می‌شود.

 

آثاری که بر فرد معسر از پرداخت هزینه دادرسی بار می‌گردد

۱-شخص معسر از پرداخت هزینه دادرسی معاف است.

۲- شخص معسر می‌تواند از وکیل معاضدتی استفاده کند.

۳- شخص معسر از پرداخت هزینه‌ نشر آگهی برای ابلاغ اخطاریه‌ها به خوانده مجهول‌المکان، معاف است و این هزینه بر عهده دولت است.

۴- شخص معسر ممکن است به تشخیص دادگاه به طور کلی یا جزئی از پرداخت حق‌الزحمه کارشناس دادگستری معاف می‌شود، این معافیت قطعی نیست.

۵- شخص معسر از تودیع خسارت احتمالی برای صدور قرار تامین خواسته یا دستور موقت و همچینین از سپردن تامین دعوای واهی یا تامین اتباع بیگانه معاف نیست.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در اعسار ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعسار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اعسار | انواع اعسار و آثار و اوصاف



:: برچسب‌ها: اعسار | انواع اعسار و آثار و اوصاف ,
:: بازدید از این مطلب : 559
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آرایی که از دادگاه‌ها صادر می‌شود، حکم و قرار هستند ماهیت هر حکم دادگاه متفاوت از دیگری است و به تبع آن آثار متفاوتی نیز در پی خواهد داشت که در سرنوشت پرونده ما موثر خواهد بود. در ادامه به انواع احکام دادگاه‌‌ها می‌پردازیم و از اهمیت آن‌ها سخن خواهیم گفت.‌

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : حکم دادگاه

 

حکم دادگاه چیست

از نظر حقوقی به تصمیم قضایی دادگاه درخصوص یک پرونده که در قالب حکم یا قرار صادر می‌شود رای می‌گویند. پس حکم یک تصمیم قضایی محسوب می‌شود که در خصوص پرونده جاری در دادگاه صادر شده است و لازم‌الاجراست. حکم همیشه از مراجع دادگستری صادر می‌شود مثل دادگاه انقلاب و…

حکم دو ویژگی اساسی دارد:

۱.در ماهیت دعواست: یعنی قاضی به‌موجب صدور آن وارد ماهیت پرونده شده و در خصوص ماهیت پرونده نظر داده است.

۲.قاطع دعواست: یعنی باعث می‌شود که رسیدگی به پرونده در آن مرحله خاتمه پیدا کند.

با توجه به این دو ویژگی پس می‌توان گفت تصمیمات دیوان عالی کشور حکم نیست چون رسیدگی به ماهیت اختلاف صورت نمی‌گیرد.

 

اوصاف و آثار حکم دادگاه

۱.دارای قدرت اثباتی.

۲.موجب فراغ قاضی از رسیدگی می‌شود: با صدور حکم قاضی از رسیدگی به پرونده فارغ می‌شود چون رسیدگی ماهوی صورت گرفته و حکم صادر شده است.

۳.دارای اعتبار امر قضاوت شده است: یعنی بعد از صدور حکم قطعی، اقامه مجدد دعوا بین همان اصحاب ممنوع است.

۴.اصل نسبی بودن آرای محاکم: احکام صادره از دادگاه‌ها فقط می‌تواند طرفین پرونده را متعهد کند و نمی‌تواند برای اشخاص ثالث ایجاد تعهد کند.

۵.اصل قابل استناد بودن آرای محاکم: اثری که بواسطه یک حکم ایجاد می‌شود در برابر همه قابل استناد است. یعنی اشخاص ثالث هم مانند طرفین پرونده باید حکم صادره را به رسمیت شناخته و به آن احترام بگذارند.

۶.احکام صادره از دادگاه‌ها قابل اعتراض هستند.

۷.احکام قابل ابطال نیست: یعنی اعتراض و شکایت از احکام محدود به روش‌های مندرج در قانون است و نمی‌توان در هر زمانی درخواست ابطال رای دادگاه یا اعلام بطلان آن را مطرح کرد.

۸.احکام فصل خصومت می‌کنند: یعنی قاضی با ورود در ماهیت دعوا، مشخص می‌کند که آیا حق با خواهان هست یا خیر.

 

دسته‌بندی احکام دادگاه

احکامی که از دادگاه‌ها صادر می‌شود را می‌توان به چند دسته تقسیم نمود:

حکم حضوری و غیابی | حکم دادگاه

طبق قانون حکم دادگاه حضوری است مگر اینکه خوانده دعوا یا وکیل او یا قائم مقام او یا نماینده قانونی او در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نباشند و به‌طور کتبی دفاع نکرده باشد و یا اخطاریه، ابلاغ واقعی نشده باشد. بحثی که در اینجا مطرح می‌شود این است که باید بین فرضی که دعوا یک خوانده دارد با فرضی که دعوا چند خوانده دارد تفکیک قائل شد.

وقتی دعوا یک خوانده دارد انچه که معیار قرار گرفته به سادگی قابل تشخیص است چون خوانده دعوا یک نفر است اگر او در یکی از جلسات رسیدگی حاضر شود یا دفاع کتبی بکند یا اینکه ابلاغ واقعی صورت گیرد، حکم دادگاه حضوری است.

اما وقتی دعوا چند خوانده دارد این معیار به سادگی قابل تشخیص نیست چون با دو حالت مواجه می‌شویم:

حالت اول زمانی است که هریک از خواندگان یا در یک جلسه دادگاه حاضر شده یا یک لایحه برای دفاع از خود می‌فرستند و یا حتی دادخواست به آن‌ها ابلاغ واقعی شده است. در این صورت حکم نسبت به همه آن‌ها حضوری است.

حالت دوم زمانی است که فقط یکی از خواندگان در جلسه دادرسی حاضر شود یا لایحه‌ای برای دفاع از خود بفرستد یا اینکه دادخواست به او ابلاغ واقعی شده باشد. در این حالت حکم دادگاه نسبت به این خوانده حضوری و نسبت به سایر خواندگان غیابی محسوب می‌شود.

حکم قطعی و حکم غیر قطعی

اگر حکم صادره قابل هیچ یک از طرق عادی شکایت نباشد طبق قانون حکم قطعی محسوب می‌شود. وگرنه حکم صادره غیرقطعی است.

طبق معیاری که قانون مشخص کرده همه احکام حضوری که از دادگاه عمومی یا انقلاب در دعاوی مالی با خواسته زیر۳میلیون ریال صادر می‌شود قطعی است چون غیر قابل واخواهی و تجدیدنظر است.

اگر حکم غیرقطعی بوده اما محکوم‌علیه در مهلت مقرر نسبت به آن واخواهی و یا تجدیدنظر نکرد حکم قطعیت می‌یابد.

حکم نهایی و حکم غیر نهایی

حکمی که قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور نباشد، نهایی محسوب می‌شود وگرنه حکم صادره غیر‌نهایی است.

با توجه به معیاری که قانون مشخص کرده حکمی که در دیوان عالی کشور ابرام شده و همچنین حکمی که از دادگاه تالی صادر شده (قابل فرجام خواهی نیست) نهایی است.

اگر حکم قابل فرجام باشد اما محکوم‌علیه در مهلت مقرر نسبت به آن درخواست فرجام نکند حکم نهایی می‌شود.

حکم لازم‌الاجرا و حکم غیر‌لازم‌الاجرا

حکم لازم‌الاجرا حکمی است که اگر محکوم‌علیه به مفاد آن عمل نکرد به درخواست محکوم‌له، مامورین اجرای احکام دادگستری درصورت لزوم با بکارگیری قوه قهریه مفاد آن را به محکوم‌علیه تحمیل می‌کنند. حکم غیرلازم‌الاجرا مقابل آن است. احکام قطعی، لازم‌الاجرا محسوب می‌شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در حکم دادگاه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم دادگاه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : حکم دادگاه



:: برچسب‌ها: حکم دادگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 503
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ممکن است دعوایی در دادگاه اقامه شده باشد و نسبت به آن رای صادر شود منتهی اجرای حکم، باعث تضییع حق شخص ثالثی که جزء اصحاب دعوا نبوده بشود. قانونگذار از طریق پیش بینی اعتراض شخص ثالث سعی کرده از این تضییع حق جلوگیری کند. این اعتراض تشریفات قانونی خودش را دارد که به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : اعتراض ثالث

 

آرای قابل اعتراض ثالث

۱.آرای حقوقی دادگاه‌های عمومی، انقلاب و تجدیدنظر.

۲.آرای دیوان عدالت اداری.

۳.آرای داوری.

۴.تمام احکام و قرار‌ها.

 

اصحاب دعوای اعتراض ثالث

 دو طرف دارد.

معترض

الف. معترض باید خارج دعوا باشد.

قانون مقرر کرده که اگر درخصوص دعوایی رای صادر شود که به حقوق شخصی خارج دعوا خللی وارد کند و آن شخص یا نماینده او در دادرسی‌ای که منتهی به رای شده است به عنوان اصحاب دعوا دخالت نداشته باشد، حق اعتراض دارد.

دخالت اشخاص در دادرسی ممکن است اصالتا و یا توسط نمایندگان قانونی آن‌ها، به مفهوم اعم واژه باشد. پس اگر در دادرسی منتهی به صدور رای یکی از اصحاب دعوا از طریق وکیلش دخالت کرده، اصیل نمی‌تواند نسبت به آن رای اعتراض ثالث کند.

همچنین در مواردی که اشخاص حقوقی توسط نماینده خود در دادرسی دخالت داشته‌اند نمی‌توانند خود شخصا یا توسط نماینده به رای‌ای که در آن دادرسی صادر می‌شود اعتراض نمایند.

درعین حال دخالت شخص در دادرسی منتهی به صدور رای مانع اعتراض قائم مقام آن‌ها به رای مزبور می‌شود.

ب.معترض باید ذینفع باشد.

معترض باید در دعوای اعتراض شخص ثالث ذینفع باشد منتهی لازم نیست امکان زیان برای معترض قطعی و منجز باشد.

معترض‌علیه

طبق قانون، اعتراض باید به طرفیت محکوم‌له و محکوم‌علیه رای مورد اعتراض باشد. اشخاصی که در دعوای اصلی خواهان و خوانده بودند در دعوای اعتراض شخص ثالث بعنوان معترض‌علیه پرونده معرفی می‌شوند.

 

اقسام اعتراض

طبق قانون اعتراض شخص ثالث به دو قسم اصلی و طاری تقسیم می‌شود.

اعتراض ثالث اصلی

اگر شخص خارج دعوا رای‌ای را که در دعوای قبل صادر شده خلاف حقوق خود بداند می‌تواند به آن اعتراض بکند. این اعتراض به موجب دادخواستی که تقدیم دادگاه صادر کننده حکم قطعی می‌شود به عمل می‌آید.

اگر رای دارای چند جزء باشد و شخص خارج دعوا به یک جزء آن معترض باشد باید نام محکوم‌له و محکوم‌علیه همان قسمت از رای را بنویسد و درج نام محکوم‌له و محکوم‌علیه سایر قسمت‌های رای لازم نیست.

اعتراض ثالث طاری

اعتراض طاری (غیر اصلی) عبارت است از اعتراض یکی از طرفین دعوا به رایی که در دعوایی صادر شده و یکی از طرفین بدان استناد کرده است.

اعتراض ثالث طاری بدون تقدیم دادخواست و به موجب درخواست در دادگاه رسیدگی کننده به دعوای فعلی مطرح می‌شود.

این اعتراض محدودیت زمانی ندارد و ممکن است تا قبل از ختم رسیدگی به دعوای فعلی، صورت بگیرد. رسیدگی بدین اعتراض به این شکل صورت می‌گیرد که اگر دادگاه رسیدگی کننده به دعوای فعلی از دادگاه صادر کننده رای معترض‌عنه پایین‌تر نباشد، همین دادگاه به اعتراض هم رسیدگی می‌کند. البته به شرط آنکه صلاحیت ذاتی رسیدگی به این دعوا را داشته باشد.

اما اگر دادگاه فعلی از دادگاه صادر کننده رای معترض‌عنه پایین‌تر باشد در این صورت به معترض خارج دعوا ۲۰روز مهلت داده می‌شود تا دادخواست اعتراض خود را به دادگاه صادر کننده رای مورد اعتراض ثالث تقدیم کند و اگر دادگاه رسیدگی کننده به دعوای فعلی نتیجه آن اعتراض ثالث را در رای خود موثر بداند تا تعیین نتیجه اعتراض، رسیدگی خود را متوقف می‌کند. ( توجه داشته باشید که در این حالت، اعتراض ثالث طاری، نیازمند دادخواست و رعایت تشریفات و پرداخت هزینه دادرسی است. )

 

شرایط دادخواست اعتراض ثالث

در دادخواست اعتراض باید مفاد و شرایط زیر رعایت شود.

۱.درج نام و نام خانوادگی و محل اقامت معترض و نماینده او.

۲.درج نام و نام خانوادگی و محل اقامت معترض‌علیه.

۳.درج مشخصات رای مورد اعتراض.

۴.درج مشخصات دادگاه صادر کننده رای مورد اعتراض.

۵.درج سایر مشخصات دادخواست مثل هزینه دادرسی و…

 

ضمانت اجرای شرایط دادخواست اعتراض

اگر در دادخواست اعتراض شرایطی که گفتیم رعایت نشود با دو حالت مواجه‌ایم:

حالت اول

 اگر نام، نام خانوادگی و اقامتگاه معترض یا نماینده او در دادخواست درج نشود قرار رد دادخواست توسط مدیر دفتر همان شعبه بدوی یا تجدیدنظر که اعتراض به آنجا تقدیم شده صادر می‌شود.

حالت دوم

اگر سایر شرایط اعتراض ثالث رعایت نشود مدیر دفتر دادگاه بدوی یا تجدیدنظر که اعتراض به آن جا تقدیم شده خطاب به معترض ثالث اخطار رفع نقص صادر و به او مهلت ۱۰روزه برای رفع نقص می‌دهد درصورت انقضای مهلت ۱۰روز و عدم رفع نقص مدیر دفتر قرار رد دادخواست اعتراض را صادر می‌کند. این قرار ظرف ۱۰روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض است.

 

آثار اعتراض شخص ثالث

دارای دو اثر است:

۱.اثر تعلیقی

طبق قانون اعتراض ثالث موجب تاخیر در اجرای حکم قطعی نمی‌شود پس اثر تعلیقی ندارد اما در مواردی که جبران ضرر و زیان ناشی از اجرای حکم ممکن نباشد دادگاه به درخواست معترض ثالث پس از گرفتن تامین مناسب، قرار تاخیر اجرای حکم را برای مدت معین صادر می‌کند. این قرار قابل اعتراض نیست.

۲.اثر انتقالی

اثر انتقالی یعنی دعوا با تمام جوانب حکمی و موضوعی خود مورد رسیدگی مجدد قرار بگیرد. اثر انتقالی این اعتراض به همان قسمت و جهتی محدود است که شخص معترض آن را خلاف حقوق خود دانسته است پس سایر قسمت‌ها و جهات رای بازبینی نمی‌شود.

 

رسیدگی و صدور رای

رسیدگی به اعتراض ثالث مثل رسیدگی در دادگاه بدوی است چه این اعتراض در دادگاه بدوی رسیدگی شود چه در دادگاه تجدیدنظر. در رسیدگی به این اعتراض تشکیل جلسه دادرسی و دعوت از طرفین الزامی است. اگر اعتراض پس از تشکیل جلسه وارد تشخیص داده شود، دادگاه حکم را نقض و حکم مقتضی صادر می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در اعتراض ثالث، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتراض ثالث پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : اعتراض ثالث



:: برچسب‌ها: اعتراض ثالث ,
:: بازدید از این مطلب : 509
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله می‌خواهیم به جرایم تعزیری درجه هفت و هشت بپردازیم. در خصوص جرایم تعزیری درجه هفت و هشت باید بیان کنیم که اگر این دسته از جرائم تعزیری را از حیث شدت و میزان مجازات مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که این درجه از جرائم به نسبت سایر جرائم کم‌اهمیت در نظر گرفته می‌شوند. در طبقه‌بندی‌ای که از مجازات‌های تعزیری صورت گرفته است، جرائم تعزیری درجه هفت و هشت در پایین‌ترین رده واقع می‌شوند. در ادامه به بیان نکاتی در این خصوص می‌پردازیم و به نگاه جامعی از این موضوع دست پیدا می‌کنیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : جرایم تعزیری درجه هفت و هشت

 



:: برچسب‌ها: جرایم تعزیری درجه هفت و هشت ,
:: بازدید از این مطلب : 577
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

انبار عمومی موسسه‌ای است بازرگانی که برای ارائه خدمات و قبول امانت و نگهداری مواد اولیه و تولیدات صنعتی و کشاورزی و کالا‌های صاحبان صنایع و کشاورزان و بازرگانان، با موافقت هیئت نظارت بر انبار‌‌های عمومی و با رعایت مقررات این قانون و آیین‌نامه‌های مربوط به صورت شرکت سهامی، تاسیس و بر طبق مقررات ایران به ثبت رسیده باشد. انبارهای عمومی در مقابل به امانت گرفتن کالا‌ها، سندی صادر می‌کنند که از دو قسمت قبض رسید و برگ وثیقه تشکیل شده که به قبض انبار موسوم است. در ادامه به بررسی دقیق آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : قبض انبار

 

قبض انبار

قبض انبار سندی است مشابه سفته که با امضای آن، بازرگان متعهد می‌گردد، مبلغی را در زمان معین به دارنده پرداخت کند. تفاوت این سند با سفته در آن می‌باشد که با امضای آن، متعهد به دارنده حق و اجازه می‌دهد در صورت عدم پرداخت به موقع مبلغ مندرج در آن، کالا‌های مندرج در سند را که در انبار عمومی یا نزد خود تاجر موجود می‌باشد، از طریق ثبت محل به نفع خود به فروش برساند و از حاصل آن، طلب خود را برداشت نماید.
در واقع قبض انبار وسیله ایجاد وثیقه به نفع دارنده سند است تا در صورت عدم پرداخت مبلغ تعهد شده بتواند بدهی خود را از محل آن وصول کند و همچنین برای اخذ وام توسط صاحب کالا به کار می‌رود.

پرداخت قبض

برگ‌ وثیقه متضمن موجودی است که با رسیدن آن، مبلغ مندرج در برگ باید پرداخت شود. اما دارنده قبض رسید می‌تواند تمام مبلغ مذکور در پشت برگ وثیقه را قبل از انقضای سر رسید وام پرداخت و عندالاقتضا در صندوق انبار عمومی تودیع و کالای خود را مسترد دارد.
وجود صندوق انبار عمومی باعث می‌شود که پرداخت مبلغ مندرج در قطع‌نامه آسان شود و در نتیجه، مالک کالا بتواند با پرداخت مبلغ مذکور کالا را آزاد کند و آن را به فروش برساند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قبض انبار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قبض انبار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : قبض انبار



:: برچسب‌ها: قبض انبار ,
:: بازدید از این مطلب : 534
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در جوامع امروز وجود افرادی که علم و مهارت لازم برای حل مشکلات قضایی و حقوقی را دارند لازم است. به همین دلیل در دانشگاه‌ها رشته‌ای به نام حقوق تعریف شده است و علاقه‌مندان می‌توانند در این رشته به تحصیل بپردازند. وکالت و وکیل دادگستری‌شدن امری ساده نیست بلکه شرایط و محدودیت‌های خاص خود را دارد. وکلا معمولا حوزه‌های تخصصی خود را دارند از جمله وکیل خانواده، وکیل جزایی و کیفری، وکیل تجارت داخلی و خارجی، وکیل مالکیت فکری و … . در ادامه وکیل دادگستری را بهتر می‌شناسیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : وکیل دادگستری

 

 

وکیل

کسی است که از طرف شخص دیگری اعم از حقیقی و حقوقی به موجب عقد وکالت و در محدوده اختیاراتش قادر به دخالت در امور مالی و غیر‌مالی فرد موکل می‌شود.

وکالت

وکالت به معنی واگذار کردن اختیارات و در اصطلاح حقوقی مأمور کردن شخصی به عنوان نائب برای انجام امور موکل است.

محدوده وکالت

وکالت مطلق: یعنی ما شخصی را برای تمام امور خود اعم از مالی، غیر‌مالی، اداری وکیل خود نماییم و در این نوع وکالت، وکیل اختیار تام در خصوص امور موکل دارد.
وکالت مقید: مورد وکالت مشخص است و وکیل باید فقط در همان حوزه مشخص شده فعالیت کند مثل وکالت در طلاق.

وکالت در دعاوی

به موجب ماده 656 قانون مدنی: وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نماینده خود قرار می‌دهد مثل وکالت در فروش ماشین. اما هر شخصی نمی‌تواند به عنوان وکیل دادگستری در دعاوی حضور یابد.
قانون اساسی، انتخاب وکیل را به عنوان حق طرفین دعوا در همه دادگاه‌ها، مورد تایید قرار داده است. حق انتخاب وکیل در دادگاه‌ها و شیوه اعمال آن، شرایط وکیل، قرارداد وکالت، و انقضای وکالت به ترتیب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حق و تکلیف داشتن وکیل دادگستری و انتخاب آن

به موجب اصل 35 قانون اساسی طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی و استطاعت انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات مناسب جهت تعیین وکیل مهیا گردد.
بنابراین، دارا بودن وکیل و انتخاب آن، در تمام دعاوی اعم از حقوقی و کیفری و در تمام دادگاه‌ها اعم از حقوقی و کیفری حق اصحاب دعواست و نه تنها ممانعت از اعمال این حق، بلکه عدم حمایت در اعمال آن، مخالف قانون اساسی است. اشخاص، معمولا وکیل خود را شخصاً انتخاب می‌نمایند. چنین وکیلی را می توان وکیل قراردادی نامید.

وکیل معاضدتی | وکیل دادگستری

این تفکر که استفاده از خدمات وکیل، حتی‌الامکان با انتخاب اصحاب دعوا، حق آن‌ها در همه دادگاه‌هاست، موجب گردیده که ماده 31 قانون آیین دادرسی حق طرفین دعوا را در انتخاب و معرفی حداکثر دو نفر وکیل پیش‌بینی نماید.

اما چون ممکن است اشخاص ذی‌حقی، به علت عدم‌تمکن مالی نتوانند این حق را اعمال نمایند، به موجب ماده 24 قانون وکالت مصوب 1315 شمسی ((به کسانی که قدرت تأدیه حق الوکاله ندارند…))حق داده است که از کانون وکلا در این خصوص تقاضای معاضدت نمایند، که در این صورت با احراز این شرط و اینکه دعوا مربوط به شخص تقاضا‌کننده باشد، کانون مکلف به معرفی وکیل معاضدتی است.

به منظور فراهم‌آوردن این امکان که ماده 23 قانون مزبور، وکلای دادگستری را مکلف نموده که همه ساله در سه دعوای حقوقی به عنوان معاضدت قبول وکالت نمایند. به موجب ماده 513 قانون جدید معسر پس از اثبات اعسار، موقتا از پرداخت حق‌الوکاله معاف می‌شود.

وکیل تسخیری | وکیل دادگستری

در جرایم سنگینی چون اعدام قصاص رجم و حبس ابد چنانچه متهم قادر به اختیار وکیل نباشد دادگاه موظف است برای وی وکیل تسخیری بگیرد.

شرایط وکیل

شرایط وکیل را می‌توان به دو دسته شرایط عمومی و شرایط اختصاصی تقسیم کرد.
شرایط عمومی: شرایطی که به موجب قانون مدنی هر وکیلی باید دارا باشد و اختصاص به وکیل دعاوی ندارد.
شرایط اختصاصی: وکلای طرفین،افزون بر شرایط عمومی باید دارای شرایطی باشند که قانون‌گذار برای وکالت در دادگاه‌ها مقرر نموده که همان شرایط اختصاصی است.
وکلای اصحاب دعوا باید از بین وکلای کانون وکلای دادگستری یا وکلای مرکز مشاوران قوه قضاییه انتخاب گردند و استفاده از نمایندگان حقوقی نیز در محدوده مشخص مجاز است.

احراز وکالت

وکالت وکیل از موکل می‌بایست در نظر دادگاه محرز باشد. چون تمام اعمال و دفاعیات وکیل در حق موکل انجام می‌شود، وکالت وکیل باید اثبات شود.

معمولا وکلا فرم‌هایی از پیش تهیه‌شده دارند که موکل با امضای آن فرد را به وکالت خود بر می‌گزیند.
اگر وکالت در جلسه دادرسی داده شود، در این صورت مراتب در صورت جلسه قید و به امضای موکل می‌رسد. در این وکالت نیز، چنانچه موکل مایل باشد می‌تواند اختیاراتی را به وکیل خود بدهد. باید از دادگاه تقاضا نماید در صورت‌جلسه نوشته شود.
اگر وکالت‌نامه غیر‌رسمی در ایران تنظیم شده باشد صحت امضای موکل در وکالت نامه، ممکن است توسط خود وکیل دادگستری در همان وکالت‌نامه تایید شود.

چنانچه موکل در زندان باشد رییس زندان یا معاون وی باید امضاء، مهر یا اثر انگشت موکل را در وکالت‌نامه تصدیق نماید. سایر مراجع و مقامات رسمی مانند دفتر دادگاه، اداره ثبت، دفتر اسناد رسمی و…نیز در سایر موارد می‌توانند امضای موکل را تصدیق نمایند.
در صورتی که وکالت در خارج از ایران داده شده باشد باید به گواهی یکی از مامورین سیاسی یا کنسولی جمهوری اسلامی ایران برسد. البته در صورتی که وکالت‌نامه به وسیله مامورین کشور‌های خارجی تنظیم شده باشد، در محاکم ایران معتبر خواهد بود.

حدود اختیارات وکیل دادگستری

به موجب قانون وکالت در دادگاه‌ها شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی جز آنچه را که موکل صراحتا از حدود اختیارات وی خارج کرده می‌شود. به موجب قانون: (( سوگند، شهادت، اقرار، لعان و ایلاء قابل توکیل به دیگری نمی‌باشد.))

امور زیر در خصوص اختیارات وکیل باید در وکالت‌نامه تصریح شود:
1)وکالت راجع به اعتراض به رای، تجدید نظر، فرجام‌خواهی و اعاده دادرسی
2)وکالت در مصالحه و سازش
3)وکالت در ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند
4)وکالت در تعیین جاعل
5)وکالت در ارجاع دعوا به داوری و تعیین داور
6)وکالت در توکیل
7)وکالت در دعوای خسارت
8)وکالت در جلب شخص ثالث و دفاع از دعوای ثالث
9)وکالت در ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث
10)وکالت در ادعای اعسار

پایان وکالت

برابر ماده 678 قانون مدنی وکالت به عزل موکل، استعفای وکیل، فوت یا جنون وکیل یا موکل زایل می‌شود .این حکم، وکالت در دعاوی را نیز در بر می‌گیرد. البته افزون بر راه های یاد‌شده، وکالت در دعاوی به راه های دیگر نیز ممکن است منتفی شود.

عزل وکیل

اگر موکل به دلیل عدم‌رضایت از وکیل خود، وی را عزل نماید، مکلف است مراتب را به دادگاه و وکیل معزول اطلاع دهد.
دادگاه پس از آگاهی از عزل وکیل، دیگر او را در امور راجع به دادرسی، وکیل نخواهد شناخت ولی تا قبل از آن اقدامات وکیل در حق موکل موثر خواهد بود.

استعفای وکیل

استعفای وکیل از راه‌های دیگر پایان وکالت است. استعفای وکیل موجب تأخیر دادرسی نخواهد شد، مگر اینکه دادگاه نیاز به توضیح وکیل داشته باشد.
در صورتی که وکیل استعفای خود را به آگاهی دادگاه برساند دادگاه به موکل اخطار می‌کند که شخصا یا توسط وکیل جدید، دادرسی را تعقیب نماید و دادرسی تا مراجعه موکل یا وکیل جدید حداکثر به مدت یک ماه متوقف می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل دادگستری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل دادگستری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : وکیل دادگستری



:: برچسب‌ها: وکیل دادگستری ,
:: بازدید از این مطلب : 598
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه بازار بورس بسیار داغ است و افراد زیادی به فعالیت‌های بورسی علاقه‌مند شده‌اند و سعی در سرمایه‌گذاری در این شرکت‌های موجود در بورس کرده‌اند. همانطور که می‌دانیم شرکت‌های مختلفی وجود دارند از جمله شرکت‌های تضامنی، با مسئولیت محدود و شرکت سهامی و…که هرکدام از آنان شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارند که می‌تواند در سود و ضرر شما بسیار تاثیر‌گذار باشد. در این مطلب ما به شرکت‌ سهامی عام‌ پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : شرکت سهامی عام

 

شرکت سهامی

شرکتی است که سرمایه آن به قطعات مساوی به نام سهم تقسیم گشته و مسئولیت صاحبان سهام در قبال بدهی‌های شرکت به اندازه مبلغ اسمی سهام آن‌ها است. شرکت سهامی طبق قانون تجارت شرکت بازرگانی محسوب می‌شود، هرچند موضوع آن بازرگانی نباشد.

 

شرکت سهامی عام

یکی از اقسام شرکت‌های سهامی است که قسمتی از سرمایه اولیه آن توسط موسسین این شرکت تامین می‌شود و قسمت دیگر به عرضه عمومی گذاشته می‌شود تا توسط مردم تامین بشود. مردمی که سهام شرکت را خریداری می‌کنند در اصطلاح تجارتی پذیره‌نویس نام دارند و این عمل خرید سهام، پذیره‌نویسی نام دارد.

 

اوصاف اساسی شرکت سهامی عام

۱_ مسئولیت سهام‌داران در این شرکت به میزان سهامشان است.

۲_ در تصمیم‌گیری برای اداره این شرکت اکثریت آراء ملاک است منتهی منظور اکثریت سرمایه‌ای است. یعنی عده‌ایی از شرکا که بیش از نصف سرمایه شرکت را دارا هستند.

۳_ نقل و انتقال این نوع سهام بسیار ساده است.

۴_ برای تاسیس آن حداقل سرمایه تعیین شده ۵ میلیون ریال است.

 

آثار شخصیت حقوقی شرکت‌های سهامی

 شرکت‌های سهامی شخصیتی مستقل از شرکا دارند آن‌ها خود دارای شخصیت حقوقی هستند. بنابراین آثاری بر این شخصیت حقوقی بار می‌شود که عبارتند از:

۱_ شرکت باید نام داشته باشد. عبارت (شرکت سهامی عام ) حتما باید قبل یا بعد از شرکت بیاید. وگرنه شرکت دیگر سهامی عام نخواهد بود و شرکت تضامنی محسوب خواهد شد.

۲_اقامتگاه شرکت که مرکز اصلی شرکت است در اساسنامه تعیین می‌شود و تغییر اقامتگاه چون به معنای تغییر اساسنامه است در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده است.

۳_ تابعیت شرکت بستگی به اقامتگاه دارد، تابعیت تغییر نخواهد کرد مگر با رضایت همه.

۴_ سرمایه شرکت مستقل از سرمایه شرکا است و مخصوص خود شرکت است.

 

تشکیل شرکت سهامی عام

برای تشکیل شرکت ابتدا موسسین شرکت باید حداقل ۲۰٪ سرمایه شرکت را تعهد کرده و لااقل ۳۵٪ مبلغی که تعهد کرده‌اند را در حساب بانکی به نام شرکت در شرف تاسیس بسپارند. سپس مدارکی که باید به امضای همه آنها رسیده باشد به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم کنند.

پس از اینکه اداره ثبت شرکت‌ها اجازه پذیره‌نویسی داد و آن را مطابق با قانون دانست موسسین می‌توانند اعلامیه پذیره‌نویسی را در روزنامه‌ها و بانکی که تعهد سهام در آن است در معرض دید همگان قرار دهند. پس از آن افراد علاقه‌مند به بانک مراجعه کردند تعداد سهم مورد نظر را می‌خرند و برگه تعهد سهم را امضا می‌کنند و به هر میزان که سهام خریدند ۳۵٪ آن را همان لحظه پرداخت می‌کنند و ما‌بقی را متعهد می‌شوند.

امضای ورقه تعهد سهم در بانک به خودی خود مستلزم قبول اساسنامه و تصمیمات مجمع عمومی شرکت است.

 

ارکان تشکیل دهنده شرکت سهامی عام

۱-رکن تصمیم‌گیرنده (مجمع).

۲- رکن اداره‌کننده (هیات مدیره).

۳- رکن نظارت‌کننده (بازرسان).

 

انواع مجمع

 

۱-مجمع موسس

ترکیب مجمع عمومی موسس بدین صورت است که باید حداقل کسانی که نصف سرمایه را تعهد کرده‌اند اعم از پذیره‌نویسان و موسسان حاضر شوند.

اگر در اولین جلسه این حدنصاب برای تشکیل مجمع حاضر نشدند  مجددا باید آگهی شود و در جلسه دوم باید حداقل یک سوم دارندگان سرمایه حاضر شوند‌.

حد نصاب تصمیم گیری دو سوم آرای حاضرین است اگر مجمع موسس بازهم به حدنصاب نرسید و تشکیل نشد شرکت منحل می‌شود چون اساس شرکت سهامی، مجمع موسس است.

 

صلاحیت و وظایف مجمع عمومی موسس

 

۱-احراز پذیره‌نویسی کلیه سهام شرکت.

۲- تصویب آورده غیرنقد موسسین.

۳- تصویب اساسنامه شرکت.

۴- انتخاب یک روزنامه کثیر‌الانتشار برای درج آگهی‌های شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی.

۵- انتخاب اولین مدیران و بازرسان: آن‌ها باید کتبا قبول سمت کنند از تاریخ قبول کتبی سمت توسط آنان شرکت تشکیل شده محسوب می‌شود.

 

۲-مجمع عمومی عادی

مجمع عادی سالی یکبار تشکیل می‌شود و زمانیکه حداقل بیش از نصف سرمایه در جلسه حاضر شوند جلسه رسمیت می‌یابد و اگر جلسه اول به حد نصاب نرسید. جلسه دوم با حضور هر تعداد از سهامداران تشکیل می‌شود.

 

صلاحیت و وظایف مجمع عمومی عادی

 

۱-رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت.

۲- تصویب تقسیم سود و اندوخته بین سهام داران.

۳- تعیین مدیران و بازرسان.

۴-تعیین حق‌الزحمه اعضای هیات مدیره و پاداش آنها.

 

۳-مجمع عمومی فوق‌العاده

این مجمع به موارد خاص رسیدگی می‌کند و جلسات این مجمع با حد نصاب حضور ٪۵۰+۱ نفر رسمیت می‌یابد.

اگر جلسه اول به حدنصاب نرسید جلسه دوم با حضور بیش از یک سوم رسمیت می‌یابد.

صلاحیت و وظایف

۱-تغییر در موارد اساسنامه.

۲-تغییر در سرمایه شرکت.

۳-انحلال شرکت قبل از موعد.

۴-ترتیب دادن سهام ممتاز.

۵-تغییر در امتیازات وابسته به سهام ممتاز.

۶-تصمیم راجع به انتشار اوراق قرضه. (امروزه انتشار اوراق قرضه به علت ربوی بودن ممنوع است.)

۷-تصمیم در خصوص تبدیل سهام بی‌نام به با نام و برعکس.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرکت سهامی عام، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرکت سهامی عام پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : شرکت سهامی عام



:: برچسب‌ها: شرکت سهامی عام ,
:: بازدید از این مطلب : 643
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه اگر پرونده‌ای در دادگاه بدوی در جریان باشد و نسبت به آن حکمی صادر شود این حکم در مهلت مقرر قابل تجدید نظر‌ خواهی است. و خوانده اگر نسبت به آن حکم معترض باشد و ادعا کند به‌ هر دلیلی حکم صادره خلاف عدالت است می‌تواند از طریق تجدید نظر خواهی ادعای خود را اثبات کند. درواقع تجدیدنظرخواهی یعنی اعتراض به رای صادره از دادگاه بدوی و درخواست رسیدگی مجدد به تمام یا بخشی از دعوا.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : تجدید نظر خواهی از حکم

 



:: برچسب‌ها: تجدید نظر خواهی از حکم ,
:: بازدید از این مطلب : 518
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از مهم‌ترین بخش‌های حقوق مدنی با توجه به کاربرد امروزی آن در عرصه دعاوی، مسئولیت مدنی یا جبران خسارت می‌باشد. مسئولیت مدنی به این معناست که شخصی به دیگری ضرر و زیانی وارد آورد که رابطه قراردادی با او ندارد. به طور کلی در هر موردی که شخص موظف به جبران ضرر دیگری باشد می‌گویند در برابر او مسئولیت مدنی دارد یا ضامن است. اگر کسی به شما ضرر مالی وارد کند می‌توانید علیه او دعوای مسئولیت مدنی اقامه نمایید. در ادامه به بررسی مسئولیت مدنی و بررسی مبنای آن و همچنین ارکان مسئولیت مدنی مطابق قانون می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : ارکان جبران خسارت یا مسئولیت مدنی

 

مبنای مسئولیت مدنی

در اکثر کشور‌ها نظریه تقصیر مبنای اصلی مسئولیت مدنی است، اگر چه در مواردی بر اساس نیاز‌ها و مصالح اجتماعی نظریه خطر یا مسئولیت بدون تقصیر مورد قبول قانون گذار واقع شده است.
در این جا به تفسیر دو نظریه تقصیر و خطر می‌پردازیم.

نظریه تقصیر

طبق این نظریه مسئولیت مدنی مبتنی بر تقصیر (اعم از عمدی یا غیر‌عمدی) است و فقط کسی را می‌توان مسئول شناخت که مرتکب تقصیر شده باشد و اثبات آن اصولا بر عهده زیان دیده است.
طرفداران این نظریه آن را با مفاهیم اخلاقی توجیه می‌کنند و می‌گویند محکوم کردن شخص، بی آن که تقصیری از او سر زده باشد، محکوم کردن بی‌گناه است که اخلاق آن را نمی‌پذیرد.

نظریه خطر

نظریه خطر دارای شکل‌ها و گونه‌های مختلف است:
۱ – برخی بر این نظرند که شخصی که از فعالیتی سود می‌برد، باید ضرر‌های ناشی از آن را هم تحمل کند و این امری طبیعی و موافق با اخلاق و عدالت است. این نطریه به نظریه خطر، معروف است.
مقصود از نفع، سود مالی و اقتصادی است و فعالیت اقتصادی سود آور موجب مسئولیت است، هر چند که تقصیری در میان نباشد.

بنابراین برای مطالبه خسارت اثبات تقصیر یا حتی فرض تقصیر لازم نیست و زیان دیده فقط باید ثابت کند که ضرر ناشی از فعالیت سود آور خوانده بوده است.

۲ – از آن جا که فعالیت انسان منحصر به فعالیت انتفاعی نیست و چه بسا ممکن است خسارت ناشی از فعالیت غیر‌انتفاعی (مانند رانندگی برای تفریح) باشد نظریه خطر، دارای قلمروی گسترده شد. این نظریه معروف به نظریه خطر مطلق یا خطر فعالیت است. طبق این نظریه، نفع اعم از نفع مادی یا معنوی است. بنابراین، راننده اتومبیل چه نفع مالی داشته باشد و چه برای تفریح رانندگی کند، در صورت ایراد خسارت به دیگری مسئول است، هرچند که مرتکب تقصیری نشده باشد یا تقصیر او را نتوان اثبات کرد.

ارکان جبران خسارت

ارکان جبران خسارت به معنای آن شرایط عمومی لازم برای به وجود آمدن مسئولیت برای جبران ضرر می‌باشد.
برای تحقق مسئولیت مدنی سه شرط لازم است که باید وجود داشته باشد:

۱ – ضرری که به خواهان وارد شده است 

در این جا به تعریف ضرر و شرایط ضرر قابل جبران می‌پردازیم.
همان طور که در بالا گفتیم ضرر، نخستین رکن تحقق جبران خسارت است. منظور از ضرر در معنای عرفی هر گونه صدمه مادی یا معنوی وارد به شخص می‌باشد.
نکته: هر ضرری موجب به وجود آمدن مسئولیت مدنی نمی‌شود، زیرا ضرر قابل جبران شرایطی دارد که آن شرایط عبارتند از:
1. مسلم باشد، نه احتمالی.
2. مستقیم باشد. 
3. شخصی باشد. 
4. ناشی از لطمه‌ای باشد که به حق شخص یا نفع مشروع او وارد شده است. 
5. قبلا جبران نشده باشد.
6. قابل پیش بینی باشد.

۲ – تقصیر | جبران خسارت

تعاریف متعددی از تقصیر وجود دارد که بهترین آن می‌تواند این باشد: تقصیر عبارت است از، تجاوز رفتار انسان از مقدار و میزان متعارف.
طبق ماده ۹۵۳ قانون مدنی تقصیر اعم است از تفریط و تعدی.
ماده ۹۵۱ قانون مدنی هم به تعریف تعدی و ماده ۹۵۲ قانون مدنی به تعریف تفریط پرداخته است.
تعدی به معنای تجاوز نمودن از حدود اذن یا متعارف نسبت به مال یا حق دیگری می‌باشد و تفریط به معنای ترک عملی است که به موجب قرارداد یا متعارف برای حفظ مال غیر لازم است.
به عبارت دیگر و با توجه به این تعاریفی که گفته شد تقصیر عبارت است از انجام دادن عملی که شخص نباید مرتکب شود یا ترک عملی که شخص باید انجام دهد.

۳ – رابطه سببیت | جبران خسارت

رابطه سببیت به این معنا می‌باشد که تنها وجود خسارت و تقصیر برای تحقق مسئولیت مدنی کافی نیست بلکه باید رابطه سببیت بین خسارت یا ضرر وارده و تقصیر یا فعل زیانبار وجود داشته باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارکان جبران خسارت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جبران خسارت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : ارکان جبران خسارت یا مسئولیت مدنی



:: برچسب‌ها: ارکان جبران خسارت یا مسئولیت مدنی ,
:: بازدید از این مطلب : 589
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مبحثی که در این مقاله قصد داریم آن را مورد بررسی قرار بدهیم مبحث وصیت می‌باشد که قانون مدنی به طور صریح از آن نام برده است. اگر بخواهیم این عمل حقوقی را تعریف کنیم باید به چند نکته اشاره کنیم. نکته اول اینکه موضوع بحث ما یک واقعه حقوقی نمی‌باشد و یک عمل حقوقی است. این عمل حقوقی نیز به نوعی دارای آثار می‌باشد. اما نکته حائز اهمیت این است که آثار آن معلق می‌باشد به فوت شخصی که آن را تنظیم کرده است. دانستن نکات و مطالب مربوط به آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما در ادامه به بررسی این مباحث می‌پردازیم و در این راستا به مواد قانون مدنی استناد می‌کنیم. برای بهره‌مندی از مشاوره حقوقی با مشاوران حقوقی تلفنی ما تماس حاصل نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : وصیت چیست



:: برچسب‌ها: وصیت چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 701
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نمی‌توان با قطعیت گفت آرائی که از دادگاه‌ها صادر می‌شود مطلقا صحیح و مطابق قانون و شرع هستند بلکه قضاتی وجود دارند که از روی غرض ورزی و یا بدون سوء‌نیت آرایی صادر می‌کنند که خلاف قانون و یا شرع است. بنابراین قانون برای حل مشکلاتی از این دست راه حل مخصوص به خود را قرار داده است. در صورت بروز چنین مشکلی اشخاص با فرجام خواهی از رای خود، خواستار بررسی مجدد رای و انطباق دادن رای با قانون و شرع هستند، دادگاه نیز موظف است به این امر ترتیب اثر دهد. فرجام خواهی خود از مبحث‌های پیچیده در قانون است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : فرجام خواهی 

 

فرجام

از نظر حقوقی، تشخیص انطباق یا عدم انطباق رای مورد درخواست فرجام با شرع و قانون تعریف شده است. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت از رای‌ای که صادر شده در دیوان عالی کشور به این دلیل که با موازین شرعی یا مقررات قانونی مخالف است شکایت می‌شود.

با توجه به آن چه گفته شد فرجام‌خواهی رسیدگی شکلی است نه ماهوی چون دیوان وارد ماهیت دعوا نمی‌شود و فقط رای صادره را بررسی می‌کند در صورتی که رای صادره ایراد داشته باشد دیوان فقط رای را نقض می‌کند و رسیدگی مجدد را به دادگاه بدوی یا تجدیدنظر واگذار می‌کند.

 

آرای قابل فرجام

آرای قابل فرجام صادره از دادگاه تجدیدنظر

۱.احکام راجع به ازدواج و فسخ آن، طلاق، نسب، حجر و وقف.

۲.قرار‌های ابطال دادخواست، رد دادخواست، عدم اهلیت یکی از طرفین، سقوط، رد و عدم استماع دعوا.

آرای قابل فرجام صادره از دادگاه بدوی

علاوه بر موارد گفته شده در بند قبلی:

۱.دعاوی که خواسته آن‌ها بیش از ۲۰میلیون ریال باشد.

۲. دعاوی راجع به ثلث، حبس و تولیت.

آرای صادره از دادگاه کیفری

طبق قانون آیین دادرسی کیفری در مواردی که رای دادگاه توام با محکومیت به پرداخت دیه، ارش یا ضرر و زیان است هرگاه یکی از جنبه‌های مزبور قابل‌فرجام باشد جنبه‌های دیگر رای نیز به تبع آن حسب مورد قابل‌فرجام است.

 

آرای غیر قابل فرجام

در برخی موارد حکم یا قراری که در شمار آرای قابل‌فرجام محسوب شده در یک پرونده قابلیت فرجام‌خواهی خود را از دست می‌دهد.

این موارد عبارتند از:

۱.آرای مستند به اقرار قاطع دعوا.

۲.آرای مستند به نظر یک یا چند کارشناس که طرفین کتبا رای ایشان را قاطع دعوا دانسته‌اند.

۳.آرای مستند به سوگند قاطع دعوا.

۴.آرایی که طرفین حق فرجام‌خواهی خود را نسبت به آن ساقط کرده باشند.

۵.آرایی که به موجب قوانین خاص غیرقابل‌فرجام می‌باشند.

 

جهات فرجام خواهی

۱.دادگاه صادر کننده رای صلاحیت ذاتی رسیدگی به موضوع را نداشته باشد.

۲.رای خلاف شرع و قانون صادر شده است.

۳.عدم رعایت اصول دادرسی و قواعد آمره و حقوق اصحاب دعوا اگر انقدر مهم باشد که رای را از اعتبار قانونی بیندازد.

۴.آرای مغایر با یکدیگر، بدون سبب قانونی در یک موضوع و بین همان اصحاب دعوا صادر شده باشد.

۵.تحقیقات انجام شده ناقص بوده و یا به دلایل و دفاعیات طرفین توجه نشده باشد.

۶.تعارض بین اسباب موجهه رای و منطوق رای.

۷.قاضی تفسیر نادرستی از قرارداد ارائه کرده باشد.

۸.عدم صحت مدارک و اسنادی که مبنای رای قرار گرفته ثابت شود.

 

مهلت فرجام خواهی

مهلت درخواست فرجام خواهی برای ساکنان ایران ۲۰ روز و برای اشخاص مقیم خارج ۲ماه است.

 

شرایط دادخواست فرجام

شرایطی که در دادخواست فرجام باید رعایت شود از قرار ذیل است:

۱.ذکر نام و نام خانوادگی و اقامتگاه فرجام خواه و وکیل او.

۲.ذکر نام و نام خانوادگی و اقامتگاه فرجام خوانده.

۳.ذکر شماره رای مورد فرجام.

۴.ذکر شماره شعبه و نام دادگاه صادر کننده رای.

۵.ذکر تاریخ ابلاغ رای.

۶.ذکر ادله و منضمات دادخواست فرجام‌خواهی.

۷.ضمیمه کردن لایحه به دادخواست فرجام الزامی است.

۸.ضمیمه کردن تصویر دادنامه مورد اعتراض به دادخواست فرجام الزامی است.

۹.اکر دادخواست فرجام توسط نماینده محکوم‌علیه تقدیم شود نماینده باید تصویر سندی که سمت او را اثبات می‌کند به دادخواست فرجام منضم کند.

 

ضمانت اجرای شرایط دادخواست فرجام

۱.اگر نقص دادخواست فرجام ناشی از عدم درج نام یا اقامتگاه فرجام خواه یا وکیل او باشد مدیر دفتر شعبه صادر کننده رای فرجام خواسته، دادخواست را تا پایان مهلت فرجام متوقف نگه می‌دارد اگر دادخواست فرجام تکمیل نشود قرار رد دادخواست فرجام صادر می‌شود. این قرار ظرف۲۰روز قابل اعتراض در دیوان عالی کشور است.

۲.اگر نقص دادخواست فرجام به دلیل عدم رعایت سایر شرایط باشد مدیر دفتر خطاب به دادخواست دهنده اخطار رفع نقص صادر و به او ۱۰روز مهلت می‌دهد. در صورت عدم رفع نقص قاضی قرار رد دادخواست را صادر می‌کند این قرار ظرف ۲۰روز قابل اعتراض در دیوان عالی کشور است.

 

رسیدگی در دیوان عالی کشور

پس از اینکه دادخواست فرجامی به دیوان عالی کشور آمد مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت یا رای صادر شده ابرام ( تایید ) می‌گردد یا اینکه نقض می‌شود.

رای ابرام

شعبه دیوان عالی کشور پس از رسیدگی با نظر اکثریت اعضا، چنانچه رای صادره را مطابق قانون و دلایل موجود در پرونده تشخیص دهد ضمن ابرام آن، پرونده را به دادگاه صادر کننده رای اعاده می‌کند.

ابرام رای ممکن است به این سبب باشد که به تشخیص دیوان عالی کشور، اعتراضات فرجام خواه در محدوده هیچ یک از موارد نقض جای نمی‌گیرد و موجب نقضی نیز در رای دیده نمی‌شود.

نقض رای و اقدامات پس از آن

در صورتی که دیوان عالی کشور پس از رسیدگی یکی از موجبات نقض را در رای فرجام خواسته ببیند رای را به شرح زیر نقض و به ترتیب آتی اقدام می‌کند:

۱.نقض رای به سبب عدم صلاحیت دادگاه.

در این وضعیت پرونده برای رسیدگی به مرجع صالح ارجاع می‌گردد.

۲.نقض قرار.

در صورتی که رای فرجام خواسته به صورت قرار بوده و نقض شود پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه صادر کننده قرار اعاده می گردد.

منظور از قرار در این مورد قرارهای قاطع دعوا است مثل قرار ابطال دادخواست.

۳.نقض حکم به علت نقص تحقیقات.

در این حالت دیوان عالی کشور مکلف است نواقص تحقیقات را به صورت یکجا و مشروح بنویسد و دادگاه مرجوع‌الیه نیز باید تحقیقات موردنظر دیوان عالی کشور را انجام داده و با در نظر گرفتن آن‌ها اقدام به صدور رای شایسته کند.

۴.نقض رای به علت مغایرت با رای دیگر.

در صورتی که آرای مغایر صادر شده باشد رای جدید بی‌اعتبار بوده و به درخواست ذی نفع، بی‌اعتباری آن اعلام می‌شود. رای نخست نیز در صورت وجود هر یک از موارد نقض، نقض می‌گردد اعم از اینکه آرای مزبور از یک دادگاه یا دادگاه‌های متعدد صادر شده باشند.

۵.نقض رای به سایر جهات.

در صورتی که رای فرجام‌خواسته به عللی غیر از موارد یاد شده نقض گردد پرونده به شعبه دیگر از همان حوزه دادگاه صادر کننده رای نقض شده فرستاده می‌شود. اگر آن حوزه بیشتر از یک شعبه دادگاه نداشته باشد به نزدیک‌ترین دادگاه حوزه دیگر فرستاده می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرجام خواهی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فرجام خواهی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : فرجام خواهی 



:: برچسب‌ها: فرجام خواهی ,
:: بازدید از این مطلب : 553
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوعی که در این مقاله مورد نظر ما قرار گرفته است بررسی عقد وکالت می‌باشد. به همین منظور در ابتدا تعریف جامعی را که مطابق مواد قانون مدنی است در خصوص وکالت بیان می‌کنیم. مطابق ماده ۶۵۶ قانون مدنی وکالت یک عقد می‌باشد و هنگامی که منعقد می‌شود یکی از طرفین برای انجام امری طرف دیگر عقد را به عنوان نایب خود تعیین می‌کند. باید توجه کنیم که منظور از انجام یک امر انجام دادن یک عمل حقوقی می‌باشد. منظور از عمل حقوقی عقد است یا ایقاع. در ادامه به بررسی نکات و مطالب بیشتری در خصوص عقد وکالت می‌پردازیم. در صورت نیاز به مشاوره تلفنی حقوقی با مشاوران متخصص ما تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : وکالت



:: برچسب‌ها: وکالت ,
:: بازدید از این مطلب : 817
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید شخصی که مرتکب عمل اجاره دوباره ملک بدون اجازه مالک شود چه مجازاتی دارد؟ آیا چنین قراردادی صحیح می‌باشد؟ برای مثال شخصی که ملکی را از دیگری اجاره کرده برود و آن ملک را به دیگری اجاره دهد، در این صورت آیا این قرارداد صحیح بوده و یا باطل است؟ در ادامه به بررسی موضوعات اجاره ملک بدون اجازه مالک پرداخته و همچنین به بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : اجاره دوباره ملک

 



:: برچسب‌ها: اجاره دوباره ملک ,
:: بازدید از این مطلب : 547
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در گذشته از چک به جای پرداخت وجه به صورت نقد استفاده می‌شده است. اما امروزه چون تاریخ صدور و پرداخت آن متفاوت هست همین باعث شده که مسئله‌ای به نام چک برگشتی به وجود بیاید. چک بلامحل به چکی گفته می‌شود که صدور آن به گونه‌ای که بانک به یکی از علل قانونی از پرداخت وجه چک خودداری کند و یا عبارت است از این که دارنده چک هنگامی که آن را نزد بانک می‌برد تا آن را وصول کند با حساب خالی شخص صادر کننده رو به رو می‌شود، که در این حالت بانک گواهی عدم پرداخت صادر می‌کند. در ادامه به بررسی شیوه‌های وصول چک برگشتی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : چک برگشتی

 



:: برچسب‌ها: چک برگشتی ,
:: بازدید از این مطلب : 606
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

خداوند زنان را خیلی دوست داشته است که موهبت الهی همچون مادر شدن را برای آن‌ها قرار داده است و بعضی‌ها خود را برای آن آماده می‌کنند. بحث ما این جا در رابطه با سقط جنین است. سقط جنین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله توسط خود مادر،در اثر تصادف یا ضرب و شتم،بر اثر مصرف داروی اشتباه و… در قانون سقط جنین جرم انگاری شده است و برای آن دیه قرار داده شده است. در ادامه با موارد آن بهتر آشنا می‌شویم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : دیه سقط جنین

 



:: برچسب‌ها: دیه سقط جنین ,
:: بازدید از این مطلب : 632
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید استیفا به چه معناست؟ استیفا کلمه‌ای هم خانواده استفاده است اما در عالم حقوق چه معنایی دارد؟ برای تحقق آن چه شرایطی لازم است؟ در ادامه به بررسی مفهوم استیفا و شرایط مربوط به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : استیفا از کار یا مال دیگری

 



:: برچسب‌ها: استیفا از کار یا مال دیگری ,
:: بازدید از این مطلب : 562
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جرم توهین در حقوق جزا از طریق کوچک کردن شخص با استفاده از کلمات و رفتاری که سوء ادب است محقق می‌شود. اگر بخواهیم مفهوم لغوی این کلمه را بررسی کنیم باید به واژه‌هایی مانند خوار کردن، ضعیف کردن و خفیف شمردن اشاره کنیم. در این مقاله، ما قصد داریم تا مطالب و نکاتی را در این خصوص بیان کنیم که دانستن آن‌ها موجب می‌شود تا عناصر این جرم و همچنین ضمانت اجراهای مربوط به آن را بشناسید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : توهین چیست

 



:: برچسب‌ها: توهین چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 557
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوعی که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم بحث جلب متهم می‌باشد. در ماده ۱۷۹ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است در صورت عدم حضور متهم، وی را جلب می‌کنند. همچنین ماده دیگری که می‌توان در این راستا به آن استناد کرد ماده ۱۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری می‌باشد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که اصطلاح حقوقی جلب متهم از سایر اصطلاحات حقوقی مانند بازداشت متهم متفاوت می‌باشد. منظور قانون از جلب این است که متهم برای پاره‌ای توضیحات دستگیر شود. به عبارت دیگر زمانی که متهم جلب شود آزادی رفت و آمد از او سلب می‌گردد. در ادامه به بررسی مطالب و نکات بیشتری در این خصوص می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : جلب متهم

 



:: برچسب‌ها: جلب متهم ,
:: بازدید از این مطلب : 1106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوع مورد بحث ما در این مقاله غایب مفقودالاثر می‌باشد. برای اینکه از این عبارت رفع ابهام کنیم باید بیان کنیم که منظور از غایب مفقودالاثر شخصی است که در یک مدت طولانی از محل اقامت خود و یا همچنین محل سکونتش دور شده است و هیچ کس از او خبری در دست ندارد. در واقع می‌توان این طور بیان کرد که هیچ اثر و نشانه‌ای از آن شخص باقی نمانده است. در حالی که این امکان وجود دارد که او همسر و فرزند و اموال داشته باشد. پس بدیهی است که غیبت او آثاری را به دنبال خواهد داشت. در ادامه عناصر تعریف غایب مفقودالاثر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » غایب مفقودالاثر

 



:: برچسب‌ها: غایب مفقودالاثر ,
:: بازدید از این مطلب : 623
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه بازار گرفتن سفته برای استخدام شدن توسط کارفرمایان بسیار داغ است. وقتی به شرکت‌های مختلف مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم اکثر آن‌ها درخواست گرفتن سفته با مبالغ بالایی را دارند و این سفته متاسفانه باید تمام ویژگی‌های خواسته شده توسط کارفرما را دارا باشد به طور مثال قید نکردن عبارت برای ضمانت و حسن کار!! وارد نکردن این عبارت به این معنی است که شاید کارفرمای شما بخواهد از سفته شما سوءاستفاده کند و آن را به اجرا بگذارد و یا آن را به شخص دیگری از بابت پرداخت بدهد زیرا سفته همانند چک عمل می‌کند. قانون سفته در این باره چه می‌گوید؟ سفته دادن به کارفرما در صورت رعایت کردن شرایطی که توضیح خواهیم داد نگرانی را به وجود نخواهد آورد و شما با خیال آسوده می‌توانید سفته بدهید. همچنین در مقاله‌ای جداگانه به سایر راه‌های شکایت از کارفرما پرداخته‌ایم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی وکیل دات کام می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع » قانون سفته

 



:: برچسب‌ها: قانون سفته ,
:: بازدید از این مطلب : 693
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

با توجه به دغدغه افراد در پیدا کردن مشاور حقوقی و زمان کافی و مناسب نداشتن برای پاسخ به مسئله‌های موجود در زمینه پرونده‌های حقوقی خود، جامعه امروزی به این نیاز پاسخ داده است. یکی از این پاسخ‌ها بهره‌مندی از مشاوره حقوقی تلفنی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع » مشاوره حقوقی تلفنی با موبایل

 



:: برچسب‌ها: مشاوره حقوقی تلفنی با موبایل ,
:: بازدید از این مطلب : 605
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 مرداد 1399 | نظرات ()