نوشته شده توسط : vakiel

دادگاه‌ها در سراسر کشور مسئولیت رسیدگی به شکایات مردم را بر عهده دارند. هر دادگاه می‌بایست پس از طرح دعوا توسط خواهان به پرونده رسیدگی نماید. قاضی دادگاه با کمک کارشناسان و مشاوران قضایی به تحقیق در خصوص دعوا و جمع آوری مدارک می‌پردازد. سپس رسیدگی به دعوا ادامه می‌یابد و حکمی در خصوص پرونده صادر می‌شود. اما گاهی ممکن است پرونده‌ای در دادگاهی تشکیل شود و آن مرجع قضایی از یک دادگاه دیگر بخواهد که به نیابت از او به پرونده رسیدگی کند. در این مورد استفاده از نیابت قضایی برای دادگاه‌ها کارآمد خواهد بود که شرایط خاص خود را دارد‌. نیابت قضایی به صورت داخلی و بین المللی انجام می‌گیرد‌. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص نیابت قضایی داخلی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نیابت قضایی داخلی از دیدگاه قانون

دادگاه‌ها وظیفه دارند که در خصوص ادله و دعاوی مختلف تحقیق و سپس حکم مناسب را صادر نمایند. اما گاهی پیش می‌آید که دادگاه نمی‌تواند به پرونده رسیدگی کند، زیرا رسیدگی باید خارج از محدوده دادگاه انجام گیرد‌. در این صورت دادگاه از نیابت قضایی استفاده می‌کند. یعنی از دادگاه صلاحیت دار محلی که امکان رسیدگی به پرونده در آن وجود دارد می‌خواهد که رسیدگی به پرونده را به انجام برساند‌. برای مثال گاهی ممکن است در یک پرونده نیاز به معاینه محلی و تحقیقات این چنینی در شهر‌های دیگر باشد.

در این صورت دادگاه نیابت دهنده از مرجع قضایی دیگر می‌خواهد که به نیابت از او معاینه محلی را به انجام برساند‌. به این کار نیابت دا‌خلی گفته می‌شود. منظور از نیابت دا‌خلی، اهدای نیابت به مراجع قضایی در داخل کشور می‌باشد. البته استفاده از نیابت قضایی دا‌خلی مستلزم وجود برخی شرایط نیز می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله نیابت قضایی را مطالعه نمایید.

شرایط استفاده از نیابت قضایی داخلی توسط دادگاه‌ها

همه دادگاه‌ها می‌توانند از نیابت قضایی دا‌خلی استفاده کنند. اما برای استفاده نمودن از این اختیار قانونی نیاز به وجود برخی شرایط می‌باشد. در زیر شرایط استفاده از نیابت قضایی دا‌خلی را شرح داده‌‌ایم:

  • برای استفاده از نیابت قضایی نباید مباشرت دادگاهی که رسیدگی را بر عهده می‌گیرد شرط دعوا باشد.
  • برای استفاده از نیابت قضایی می‌بایست شرایط به گونه‌‌ای باشد که نیاز به رسیدگی به پرونده در خارج از حوزه دادگاه باشد.

نکته: برای معتبر شناخته شدن دادگاه اجرا کننده نیابت لازم است که این اقدامات مورد وثوق دادگاهی که اقدام به اهدای نیابت نموده است واقع شوند.

نحوه اجرای نیابت قضایی داخلی

ابتدا دادگاه نیابت دهنده از دادگاه نایب می‌خواهد که رسیدگی به پرونده را بر عهده بگیرد. سپس دادگاه نیابت دهنده مدارک و مستندات پرونده را برای دادگاه نایب ارسال می‌کند. دادگاه نایب نیز رسیدگی به پرونده را آغاز می‌کند. سپس اقدام به تحقیق و جمع آوری مدارک می‌نماید و در آخر مستندات و نتیجه تحقیقات خود را برای دادگاه نیابت دهنده ارسال می‌کنند. در نتیجه نیابت قضایی دا‌خلی انجام می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نیابت قضایی داخلی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نیابت قضا‌یی داخلی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

نیابت قضایی دا‌خلی و بین المللی چه تفاوتی با یکدیگر دارند‌‌‌‌ ؟

نیابت قضایی دا‌خلی در داخل کشور و نیابت قضایی بین المللی در کشور‌های دیگر انجام می‌گیرد.

اگر مباشرت دادگاه رسیدگی کننده شرط دعوا باشد امکان استفاده از نیابت قضایی وجود دارد‌‌‌‌ ؟

خیر در این صورت نمی‌توان از قرار نیابت قضایی استفاده نمود.



:: برچسب‌ها: نیابت قضایی داخلی ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طلاق نوعی ایقاع، با تشریفات خاص به شمار می‌رود که برای پایان دادن به زندگی مشترک و از بین بردن آثار ازدواج انجام می‌گیرد. با توجه به این که درخواست طلاق از سوی مرد، زن یا به صورت توافقی مطرح می‌گردد روند خاصی طی می‌شود. حین بررسی دعوای طلاق، ممکن است دادگاه گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق صادر کند. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چه زمانی گواهی عدم امکان سازش و چه زمانی حکم طلاق صادر می‌شود و تفاوت این دو در چیست؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع:‌ تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق

گواهی عدم امکان سازش و مراحل دریافت

گواهی عدم امکان سازش، نشان دهنده این است که زوجین با یکدیگر سازش و همکاری ندارند و امکان زندگی مشترک آن‌ها وجود ندارد و مجوز طلاق را به طرفین می‌دهد. در سه صورت دادگاه به صدور گواهی عدم سازش، اقدام می‌کند.

۱) طلاق از طرف مرد درخواست شده باشد. هنگامی که مرد تصمیم به جدا شدن از همسر خود و طلاق از او می‌گیرد، نخست باید با مراجعه به دادگاه گواهی عدم امکان سازش دریافت کند و سپس با ارائه این گواهی به دفتر ثبت ازدواج و طلاق اقدام به طلاق کند.

۲) طلاق، توافقی و با رضایت طرفین درخواست شده باشد هنگامی که زن و مرد، هر دو بر جدایی و طلاق رضایت داشته باشند با مراجعه به دادگاه و بررسی مرکز مشاوره، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌گردد.

۳) طلاق از طرف زن درخواست شده باشد؛ البته زمانی که حق طلاق برای زن، در ضمن عقد نکاح درج شده باشد.

جهت اخذ گواهی عدم سازش پس از درخواست طلاق، دادگاه پس از بررسی پرونده، زوجین را به مراکز مشاوره خانواده می‌فرستد. مشاوران و داوران دادگاه خانواده (که معمولا افراد نزدیک و آشنای زوجین هستند) در صورت تایید حل نشدن اختلاف میان زوجین و امکان پذیر نبودن سازش آن دو، گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کنند؛ البته داوران باید حداقل دو بار در مدتی که دادگاه تعیین می‌کند طرفین را احضار کرده و با آن‌ها در مورد اختلافشان صحبت کنند.

حکم طلاق چیست ؟

حکم طلاق هنگامی صادر می‌شود که زن بدون داشتن حق طلاق که در ضمن عقد ثبت می‌شود، درخواست طلاق داده باشد. یعنی زوجه در هنگام ازدواج، وکالت در طلاق را از شوهرش دریافت نکرده باشد و این حق به زن داده نشده باشد. برای گرفتن طلاق از سوی زن، زوجه باید یکی از مواردی را که در قانون به آن‌ها اشاره شده است را به اثبات برساند: مانند تخلف زوج از شروط درج شده در ضمن عقد نکاح، استنکاف و عجز شوهر در پرداخت نفقه و یا همراه شدن زندگی مشترک با عسر و حرج برای زن.

با اثبات موارد فوق، دادگاه پس از بررسی‌های لازم و قبول اظهارات زوجه، حکم طلاق را صادر می‌کند. برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای دادگاه طلاق کلیک کنید.

تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق

۱) مدت اعتبار گواهی عدم سازش سه ماه از تاریخ ابلاغ آن است و در صورت ارائه ندادن آن به دفتر ثبت ازدواج و طلاق، از اعتبار ساقط می‌شود. اما مدت اعتبار حکم طلاق شش ماه از تاریخ ابلاغ رای نهایی است.

۲) در صورت صدور گواهی عدم سازش، طلاق صورت نمی‌گیرد و زوجین در مدت سه ماهه اعتبار این گواهی، می‌توانند آن را به دفترخانه تحویل دهند و طلاق بگیرند و در صورت انصراف به زندگی خود ادامه دهند. اما حکم طلاق به منزله دستور دادگاه به جداشدن زوجین از یکدیگر است.

۳) در صدور گواهی عدم امکان سازش، دادگاه دخالتی در ماهیت دعوا نمی‌کند و با ارجاع زوجین به داوری، تنها قصد دارد تصمیم زوجین به طلاق را تایید کند اما هنگام صدور حکم طلاق با بررسی همه جانبه موضوع طلاق و رسیدگی به پرونده و ماهیت دعوا در نهایت حکم طلاق را صادر می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مشاوره مالیاتی چیست؟ یک مشاور مالیاتی هم در حوزه حسابداری و هم در حوزه مالیاتی دارای تخصص، مهارت، دانش و تجربه است. همچنین مشاوره رسمی مالیاتی به طور کامل با قوانین و حقوق مالیاتی آشناست. در ادامه به معرفی مشاور رسمی مالیاتی و برخی از وظایف آن می‌پردازیم. اگر در این زمینه دچار مشکل شده اید می‌توانید از خدمات وکیل مالیاتی استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: مشاوره مالیاتی

مشاوره رسمی مالیاتی

مشاوران مالیاتی افرادی هستند که وظیفه اصلی ایشان اداره اموری است که مربوط به منابع شرکت و همچنین مصارف شرکت می‌شود. به عبارتی مشاور مالیاتی هزینه‌ها و مصارف مالی مورد نیاز شرکت را رصد و بررسی می‌کنند. و بهترین راه‌حل را پیش روی مدیران مالی شرکت می‌گذارند. نام دیگر مشاوران مالیاتی وکیل مالیاتی است.

قابل توجه است که مشاوران مالیاتی معمولاً افراد آموزش دیده، تحصیل کرده و باتجربه در حوزه مالیاتی و حسابداری هستند. این افراد علاوه بر تسلط به دانش حسابداری، به قوانین و حقوق مالیاتی نیز آگاهی کامل دارد. علاوه بر تسلط و دانش مشاوران مالیاتی در حوزه حسابداری و حقوق مالیاتی نکته مهم تجربه این افراد در اداره پرونده‌های مالیاتی و همچنین پیگیری در مراجع قضایی است. بنابراین با این اوصاف یک مشاوره رسمی مالیاتی باید به قوانین، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مالیاتی تسلط کامل داشته باشد. تا بدین طریق بتواند شرکت یا سازمان مورد نظر جهت پرداخت مالیات کمتر راهنمایی کند.

خدمات مشاوران مالیاتی

شرکت‌های مالیاتی یا مشاوران مالیاتی به طور کلی خدمات خود را با سه روش به متقاضیان ارائه می‌دهند. این سه روش شامل مشاوره مقطعی، مشاوره همراه و مشاوره موردی می‌شود.

در مشاوره مقطعی مشاور مالیاتی در یک مدت زمان مشخص که از پیش تعیین شده است. به متقاضی خدمات مشاوره مالیاتی‌اش را ارائه می‌کند.

نوع دوم یعنی مشاوره همراه برای شرکت‌های بزرگ کسب و کارهای بزرگ قابل استفاده است. در این روش ارائه خدمات مشاوره  مالیاتی با مطالعه نمودن پرونده‌های مالی شرکت و به صورت تلفنی یا به صورت حضوری انجام می‌گیرد. برای بهره‌گیری از روش مشاوره همراه مسئولین شرکت‌ها با مشاوران مالیاتی یک قرارداد می‌بندند. بدین ترتیب مسئول شرکت در هر ساعت از روز به مشاور دسترسی دارد.

روش سوم یا همان مشاوره موردی زمانی به کار می‌آید افراد و متقاضیان به صورت خاص و به صورت موردی نیازمند استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی هستند. به عنوان مثال برای انجام کارهایی مانند تنظیم صورت‌های مالی اصلاح آن‌ها و یا تهیه و تنظیم اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش‌افزوده می‌توان از خدمات مشاوره موردی مشاوران مالیاتی بهره برد. مشاوره موردی به صورت تلفنی هم انجام می‌گیرد.

برای دریافت خدمات مشاوره درباره اظهارنامه مالیاتی کلیک کنید.

روش‌های پیشنهادی مشاوره مالیاتی در کاهش هزینه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم یکی از وظایف مهم مشاوران مالیاتی راهنمایی شرکت‌ها و یا مودیان پرداخت مالیات جهت کاهش هزینه مالیاتی است. مشاوران رسمی مالیاتی برای کاهش هزینه مالیاتی دو راهکار دارند. این دو راهکار شامل پشتیبانی مالیاتی و دادرسی مالیاتی می‌شود.

روش اول، پشتیبانی مالیاتی

در این روش مشاور مالیاتی به مدیران شرکت و یا مودیان پرداخت مالیات کمک می‌کند تا با قوانین مالیاتی و تمام پیچیدگی آن آشنا گردند. مشاور مالیاتی صورت‌های مالی شرکت را به صورت شفاف تنظیم می‌نماید. و بدین ترتیب به دنبال روش‌های پرداخت مالیات کمتر می‌گردد. علاوه بر این‌ها مشاور مالیاتی در قراردادهای منعقد شده در شرکت و شیوه پرداخت و دریافت شرکت در فعالیت‌های خود نظارت می‌کند. همچنین راه‌های استفاده کردن از معافیت‌های مالیاتی را به مدیران شرکت و مودیان مالیاتی می‌آموزد.

روش دوم، دادرسی مالیاتی

از وظایف مشاوران مالیاتی می‌توان حل مشکلات ایجاد شده در پرونده‌های مالیاتی موسسه‌ها و یا شرکت‌ها اشاره نمود. پرونده‌ها و مشکلات مالی شرکت‌ها که در هیئت حل اختلاف و یا سایر مراجع قانونی ایجاد می‌شود توسط مشاوران مالیاتی قابل رسیدگی و حل است.

به‌عنوان مثال ممکن است صاحبان یک شرکت در پایان سال مالی اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان مالیات ارائه دهند. ممکن است بعد از دریافت برگ تشخیص به مالیاتی که به آن‌ها تعلق گرفته است اعتراض داشته باشند. در اینجا شرکت و یا موسسه به مشاوران مالیاتی نیازمند است. به این جهت که مشاوران مالیاتی در مراجع قضایی حضور یابند و از اظهارنامه مالیاتی شرکت دفاع کنند. تا بدین صورت مالیات اضافه به شرکت و موسسه تحمیل نگردد.

مزیت بهره‌گیری از مشاوره مالیاتی

بهره‌گیری از مشاوره مالیاتی مزیت بسیار خوبی برای شرکت‌ها و کسب و کارها دارد. یکی از مزیت‌های مشاوران مالیاتی حفظ سرمایه مالی شرکت است. چرا که مشاوران مالیاتی با دانش و تخصصی که دارند از پرداخت مالیات‌های سنگین جلوگیری می‌کنند. از دیگر مزیت‌های مشاوران مالیاتی می‌توان به مدیریت سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی برای کسب و کارها همچنین مشخص نمودن زمان بازنشستگی اشاره نمود. حتی می‌توان گفت افزایش سرمایه اقداماتی مانند خرید ملک با حداقل مبلغ پرداختی با استفاده از مشاوره مالیاتی امکان‌پذیر خواهد بود.

تفاوت مشاور مالیاتی و حسابدار چیست ؟

باید گفت که حسابداران تنها ثبت و محاسبات صورت‌های مالی شرکت را انجام می‌دهند. از طرفی انجام فعالیت‌های مالی روزمره شرکت بر عهده حسابداران شرکت می‌باشد. به عبارتی حسابدار وظیفه دارد تا میزان درآمد شرکت و هزینه‌های دارایی و فروش را محاسبه نماید و در دفاتر مربوطه ثبت نماید. سپس با محاسبه مالیات حقوق کارکنان شرکت را پرداخت کند.

بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که حسابدار در حوزه اصلاح هزینه‌ها و یا مصرف اشتباه درآمدها هیچ‌گونه مسئولیتی نخواهد داشت. تفاوت اصلی یک مشاور مالیاتی با یک حسابدار در همین مورد مذکور است. یعنی یک مشاور مالیاتی ضامن سلامت مالی شرکت است برخلاف حسابدار که مسئولیتی در این حوزه ندارد. مشاوران مالیاتی موظف هستند در زمان درست راه‌حل‌ها و تصمیماتی در حوزه گسترش و رشد شرکت ارائه نمایند. بدین ترتیب شرکت و یا موسسه را از پرداخت مالیات‌های سنگین نجات دهند. و یا راه‌های استفاده از تخلفات مالیاتی را برای شرکت ایجاد کنند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مشاوران مالیاتی چه اشخاصی هستند ؟

مشاور مالیاتی هزینه‌ها و مصارف مالی موردنیاز شرکت را رصد و بررسی می‌کنند. و بهترین راه‌حل را پیش روی مدیران مالی شرکت می‌گذارند. نام دیگر مشاوران مالیاتی وکیل مالیاتی است.

تفاوت مشاوره مالیاتی با حسابداری در چیست ؟

حسابدار در حوزه اصلاح هزینه‌ها و یا مصرف اشتباه درآمدها هیچ‌گونه مسئولیتی نخواهد داشت. اما یک مشاور مالیاتی ضامن سلامت مالی شرکت است.



:: برچسب‌ها: مشاوره مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

نفقه در دوران عقد بر عهده شوهر است؟ در ایران بر خلاف بسیاری از کشورها میان عقد ازدواج و زندگی مشترک فاصله وجود دارد. در اکثر کشورهای مسلمان بعد از عقد نکاح طرفین زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند. اما در ایران در بیشتر مواقع طرفین عقد می‌کنند اما بعد از مدتی و گاهی حتی بعد از چند سال زندگی مشترک را با هم شروع می‌کنند. در این مدت زن و شوهر هر کدام جدا از هم زندگی می‌کنند. اما این جدا بودن سبب نمی‌شود تا تکلیف و وظائف خود را در مقابل یکدیگر انجام ندهند. همانطور که زن باید از شوهر خود تمکین کند حتی اگر به سبب رسوم با شوهر خود در یک مسکن نباشد شوهر هم باید تکالیف خود در برابر زن را انجام دهد. در این جا به یکی از وظائف مالی شوهر یعنی نفقه در دوران عقد می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نفقه در دوران عقد

نفقه زوجه در دوران عقد

با توجه به ماده 1102 قانون مدنی به محض وقوع صحیح عقد نکاح رابطه زوجیت بین طرفین ایجاد می‌شود و طرفین باید وظائف و تکالیف خود را انجام دهند. در نتیجه مرد موظف است تا نفقه همسر خود را حتی اگر در ایام عقد باشد بپردازد. یعنی نفقه در دوران عقد بر عهده مرد بوده و خانم می‌تواند قانونا آن را طلب کند. اما میزان آن با توجه به نظر کارشناس تعیین می شود که در ادامه تمامی جوانب آن را توضیح داده ایم. برای اشنایی بیشتر با قوانین مربوط به نفقه زن کلیک کنید.

حق حبس و نفقه

زوجه که در دوران عقد است و زندگی مشترک را با شوهر خود شروع نکرده است در صورتی که با مرد رابطه زناشویی برقرار نکرده باشد می‌تواند از حق حبس خود استفاده نماید. یعنی اعلام نماید که تا مهریه خود را دریافت نکرده است از شوهر تمکین نمی‌کند و رابطه برقرار نمی‌کند. در این صورت باز هم به زن نفقه تعلق می‌گیرد. یعنی مرد باید مهریه و نفقه زن را بدهد و زن هم می‌تواند تمکین نکند البته مشروط به اینکه قبلا رابطه جنسی با شوهر نداشته باشد.

میزان نفقه زن در دوران عقد

اگر چه اینکه زن با همسر خود مشترکا زندگی می‌کند یا نه تاثیری در اصل پرداخت نفقه ندارد اما در تعیین میزان آن تاثیر دارد. کارشناس در کنار بررسی تمام مسائل از جمله موقعیت خانوادگی و اجتماعی زوجه، اینکه طرفین در دوران عقد هستند را هم در نظر می‌گیرد.

عدم استحقاق نفقه در دوران عقد

در دو صورت است که به زن نفقه تعلق نمی‌گیرد و اینکه در دوران عقد باشند یا زندگی مشترک تفاوتی ایجاد نمی‌کند. از جمله:

1/ در عقد موقت: نفقه فقط مخصوص عقد دائم است. در عقد موقت شوهر هیچ وظیفه‌ای برای پرداخت نفقه ندارد مگر اینکه بر خلاف این امر با یکدیگر توافق کرده باشند.

2/ عدم تمکین و نشوز زن: با توجه به ماده 1102 قانون مدنی با صحت عقد نکاح طرفین باید وظائف خود را کامل انجام دهند. همانطور که مرد باید نفقه بدهد زن هم باید در مقابل شوهر خود تمکین کند. حتی اگر در زندگی مشترک با هم نباشند ولی زن ملزم است در صورت مهیا بودن شرایط از شوهر تمکین کند.

زن فقط در صورتی که حق حبس داشته باشد می‌تواند هم نفقه بگیرد و هم تمکین نکند ولی در غیر این صورت ملزم به تمکین است.

برای آشنایی با نحوه مطالبه نفقه کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه در ایام عقد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه د‌ر ایام عقد پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

نفقه زن دوران عقد با چه کسی است ؟

شوهر زن باید مخارج او را بدهد.

میزان نفقه زن در دوران عقد چه قدر است ؟

نفقه هر زن با توجه به موقعیت خانوادگی و اجتماعی او فرق دارد و بسته به نظر کارشناس میزان آن تعیین می‌شود.



:: برچسب‌ها: نفقه در دوران عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه برای طرح دعوا علیه افراد دیگر در مراجع قضایی نیاز به انجام برخی تشریفات می‌باشد. در مرحله اول خواهان می‌بایست دادخواستی بر این مبنی تنظیم و به دادگاه ارائه دهد. دادگاه پس از دریافت دادخواست آن را ‌‌بررسی کرده و پرونده مورد ‌‌مطالعه کامل قرار می‌گیرد. اما گاهی ممکن است دادخواست ارائه شده توسط خواهان در دادگاه باطل شود. در این صورت قراری مبنی بر ابطال دادخواست از طرف دادگاه مربوطه صادر می‌شود. در ادامه قصد داریم در خصوص اعتراض به قرار ابطال دادخواست و روش‌های آن توضیحات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: اعتراض به قرار ابطال دادخواست

صدور قرار ابطال دادخواست در دادگاه

قرا‌ر ابطال دادخواست یکی قرا‌ر‌های قاطع صادره از طرف دادگاه‌ها می‌باشد. هرگاه خواهان یک دعوا دادخواست خود را برای طرح دعوا به دادگاه ارائه می‌کند، نیاز است که برای ادامه رسیدگی به پرونده اموری را به انجام برساند. چنانچه برای ادامه جریان رسیدگی به پرونده نیاز به انجام اموری توسط خواهان باشد و او از این کار امتناع نماید، دادگاه قرا‌ر ابطال دادخواست را صادر می‌نماید.

صدور این قرا‌ر به معنای باطل شدن دادخواست می‌باشد و خواهان باید دادخواست جدیدی تنظیم نماید. برای مثال وقتی خواهان موضوع دعوا را در دادگاه مطرح می‌کند، قاضی جلسه‌‌ای را تعیین می‌کند و از خواهان می‌خواهد که برای ارائه توضیحات در آن حضور یابد. حال اگر خواهان در این جلسه حضور نیابد دادگاه امکان ادامه رسیدگی به پرونده را ندارد و قرا‌ر ابطال دادخواست را صادر خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله قرار ابطال دادخواست را مطالعه نمایید.

اعتراض به قرار ابطال دادخواست

پس از صدور قرا‌ر ابطال دادخواست، خواهان می‌بایست برای طرح دعوا مجددا دادخواست جدیدی را تنظیم نماید. اما قانونگذار امکان اعتراض به قرا‌ر ابطال دادخواست را نیز برای خواهان در نظر گرفته است. قرا‌ر ابطال دادخواست قابل اعتراض بوده و خواهان می‌تواند اعتراض خود را با روش‌های مختلف بیان نماید.

اولین روش اعتراض به این قرا‌ر درخواست تجدید نظر خواهی می‌باشد. در روش دوم نیز فرد می‌تواند با فرجام خواهی از قرا‌ر صادره نسبت به آن اعتراض نماید. در این صورت دادگاه اعتراض او را ‌‌بررسی می‌کند و به پرونده رسیدگی خواهد شد.

توصیه می‌کنیم مقاله رای قابل تجدید نظر را مطالعه فرمایید.

 

شرایط درخواست اعتراض و تجدید نظر نسبت به قرار ابطال دادخواست

همانطور که در بالا گفتیم یکی از روش‌های اعتراض به قرا‌ر ابطال دادخواست درخواست تجدید نظر می‌باشد. برای ارائه این درخواست می‌بایست برخی شرایط را در نظر گرفت. در زیر شرایط درخواست تجدید نظر نسبت قرا‌ر ابطال دادخواست را ذکر نموده‌ایم:

  • در مرحله اول برای درخواست تجدید نظر می‌بایست اصل دعوا قابل تجدید نظر خواهی باشد.
  • از دیگر شرایط درخواست تجدید نظر نیز می‌توان به اعتراض در مدت زمان قانونی اشاره کرد. مهلت تجدید نظر خواهی نسبت به قرا‌ر ابطال دادخواست برای افراد مقیم در ایران بیست روز می‌باشد. افراد خارج ایران نیز تا دو ماه فرصت دارند که درخواست تجدید نظر خود را اعلام نمایند. پس از گذشت این مهلت امکان تجدید نظر خواهی از قرا‌ر ابطال دادخواست وجود ندارد.

توصیه می‌کنیم مقاله فرجام خواهی را مطالعه فرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرار ابطال دادخواست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرار ابطال دادخواست پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا امکان اعتراض به قرا‌ر ابطال دادخواست وجود دارد‌‌‌ ؟

بله اعتراض به قرا‌ر ابطال دادخواست به دو شیوه فرجام خواهی و درخواست تجدید نظر امکانپذیر است.

مهلت تجدید نظر خواهی از قرا‌ر ابطال دادخواست برای افراد مقیم ایران چقدر است‌‌‌ ؟

مهلت تجدید نظر خواهی از قرا‌ر ابطال دادخواست برای افراد مقیم ایران بیست روز می‌باشد.



:: برچسب‌ها: اعتراض به قرار ابطال دادخواست ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا نفقه به زن شاغل تعلق می گیرد؟ با گذشت زمان سبک زندگی انسان تغییر کرد. در گذشته فعالیت زنان فقط محدود به کارهای مربوط به خانه داری میشد. اما امروزه نقش اجتماعی زنان پررنگ‌تر شده است. در قدیم اینکه یک زن شغلی به غیر انجام دادن کارهای خانه داشته باشد اصلا معنا نداشت اما اکنون شاهد آن هستیم که بانوان در کارهای مختلف ورود کرده‌اند و در عرصه سیاسی و اجتماعی توانسته‌اند جایگاه خوبی پیدا کنند. اینکه یک زن شاغل باشد باعث استقلال مالی او می‌گردد. این استقلال مالی اما تعارضی با حقوق او در زندگی زناشویی ندارد. آنچه در این مطلب بررسی می‌کنیم حقوق مالی زن و به طور خاص نفقه او در صورت شاغل بودن است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نفقه زن شاغل | میزان نفقه زن شاغل – مخالفت مرد با شاغل بودن زن

 نفقه زن شاغل

در قانون مدنی ماده 1106 به طور کلی اعلام کرده است که مرد موظف است در عقد دائم به همسر خود نفقه بدهد. هیچ قانونی وجود ندارد که در صورت شاغل بودن زن نفقه به او تعلق نمی‌گیرد. درآمد زن برای خود اوست و از هر راهی که بخواهد می‌تواند آن را خرج کند و این موضوع سبب نمی‌شود که مرد نفقه ندهد. پس به زن شاغل هم باید نفقه پرداخت. حتی اگر زن به سبب شغل دارای تمکن مالی باشد باز هم نفقه به او تعلق می‌گیرد زیرا نفقه به سبب نیاز زوجه نیست بلکه وظیفه مرد است که باید مخارج زن را تامین کند.

برای آشنایی بیشتر درباره قوانین مربوط به نفقه زن کلیک کنید.

میزان نفقه زن شاغل

در اینکه زن شاغل باشد و یا نباشد هیچ تفاوتی وجود ندارد. همان معیارهایی که در رابطه با محاسبه نفقه زن خانه دار در نظر گرفته می‌شود در مورد خانم شاغل کاربرد دارد.

در اینجا به موقعیت اجتماعی و شأن خانوادگی زوجه توجه می‌کنند و با توجه به آن میزان نفقه را تعیین می‌کنند. البته قطعا این که شغل خانم چیست و چه درآمدی دارد در نظر کارشناسی برای تعیین میزان نفقه تاثیر می‌گذارد ولی در اصل پرداخت نفقه اثری ندارد و مرد در هر صورت نفقه را باید بپردازد.

برای آشنایی با نحوه محاسبه نفقه زن کلیک کنید.

مخالفت شوهر با شاغل بودن زن

اگر چه در قانون ایران هیچ محدودیت و تبعیضی در رابطه با کار کردن زن و مرد وجود ندارد اما در ماده 1117 قانون مدنی به مرد این اجازه داده شده است که در شرایط خاصی زن را از اشتغال منع کند.

در صورتی که شغل زن خلاف مصالح خانوادگی یا حیثیت زن یا شوهر باشد مرد می‌تواند مانع اشتغال زن شود. البته تشخیص این موضوع با دادگاه است. دادگاه بعد از بررسی در مورد شغل و موقعیت خانوادگی زوجین و همین طور عرف جامعه در مورد اینکه آیا این شغل خلاف مصالح و حیثیت خانوادگی است نظر خود را ارائه می‌دهد.

اما اینکه زن شغلی داشته باشد که شوهر با آن مخالف است تعارضی با دادن نفقه ندارد. حتی اگر زن شغلی خلاف مصالح خانوادگی یا حیثیت خودش و شوهرش داشته باشد باز هم به او نفقه تعلق می‌گیرد. اگر شوهر مشکلی در رابطه با شغل زن دارد در یک دعوای جدا می‌تواند از زوجه بخواهد که این کار را انجام ندهد و او را از اشتغال به این حرفه منع کند. ولی صرف اینکه مرد مخالف کار کردن باشد مانع تعلق گرفتن نفقه به زن نیست.

پس از صدور رای دادگاه به نفع مرد در خصوص منع زن از اشتغال، اگر بازهم زوجه به شغلش ادامه دهد و به مخالفت مرد گوش نکند در اینجا شوهر می‌تواند با استناد به این که زن از او تمکین عام نمی‌کند و وظائف زناشویی خود را انجام نمی‌دهد نفقه زوجه را پرداخت نکند.

آیا در دوران عقد نفقه زن شاغل بر عهده شوهر است؟

خیلی اوقات می‌بینیم خانم های شاغلی که عقد کرده اند اما هنوز به منزل شوهر نرفته اند، در مورد این که نفقه و یا به نحوی کمک خرج شان بر عهده پدر یا همسر است، دچار مشکل می‌شوند. از نظر قانون زن شوهر دار، چه در منزل پدر و چه در منزل همسر زندگی کند، پرداخت نفقه او بر عهده شوهر است. حتی اگر خانم شاغل باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه زن شاغل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه زن شاغل پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا به زن شاغل هم نفقه تعلق می‌گیرد ؟

بله اشتغال مانع گرفتن نفقه نیست.

آیا اشتغال زن در نفقه تاثیر دارد ؟

بله در تعیین میزان آن تاثیر دارد ولی در اصل پرداخت کردن نفقه اثری ندارد.



:: برچسب‌ها: نفقه زن شاغل | میزان نفقه زن شاغل – مخالفت مرد با شاغل بودن زن ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

کدام زنان عده طلاق ندارند ؟ پس از انجام مراحل طلاق و جدا شدن زوجین از یکدیگر، زن موظف است مدت زمانی را که در قانون تعیین شده است صبر کند و سپس برای ازدواج مجدد اقدام نماید. به این مدت که زن اجازه ازدواج مجدد ندارد عده گویند؛ که در قانون برای پیشگیری از اختلاط نسل، زمان خاصی برای آن در نظر گرفته شده است و ممکن است برای هر یک از انواع طلاق متفاوت باشد. حال به توضیح اینکه عده چیست و چه زمانی رعایت آن لازم نیست و همچنین به بررسی زنانی که عده طلاق ندارند می‌پردازیم. برای دریافت خدمات مشاوره طلاق کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: زنانی که عده طلاق ندارند – زنان بدون عده

عده چیست ؟

بر اساس ماده ۱۱۵۰ ق.م، عده عبارت از مدتیست که زن تا پایان آن، پس از منحل شدن عقد نکاح خود ( به دلایل مختلف )، نمی‌تواند مجددا ازدواج کند. انواع عده عبارتند از: عده طلاق، عده فسخ نکاح، عده بذل و انقضای مدت و عده وفات.

بنابراین نگه داشتن عده الزامی است و عدم رعایت آن جرم محسوب شده و ضمانت اجرا و مجازات‌هایی را به دنبال دارد از جمله:

۱- باطل شدن نکاح و حرمت ابدی در صورت آگاه بودن زوج به در عده بودن زن.

۲- محکومیت عاقد و زن و مرد آگاه از حرمت نکاح در زمان عده به حبس تعزیری یا جزای نقدی یا شلاق، در صورتی که نکاح به رابطه زناشویی منجر نشده باشد.

۳- محکومیت زن و مرد، در حالی که به حرمت نکاح در ایام عده آگاهند به سنگسار یا اعدام یا ۱۰۰ ضربه شلاق،‌ در صورتی که این نکاح به رابطه زناشویی منجر شده باشد.

۴- در صورت اطلاع نداشتن طرفین از حرمت نکاح و برقرار نشدن رابطه زناشویی، عقد باطل ولی موجب حرمت ابدی میان آن دو نمی‌شود.

۵- در صورت اطلاع نداشتن طرفین از حرمت نکاح و برقرار شدن رابطه زناشویی، عقد باطل و موجب حرمت ابدی میان آن دو می‌شود.

عده طلاق چیست ؟

پس از منحل شدن نکاح به وسیله طلاق، زن باید برای پیشگیری از اختلاط نسل مدت زمانی را تحت عنوان عده صبر کند و پس از پایان یافتن زمان عده می‌تواند مجددا ازدواج کند. طلاق می‌تواند رجعی یا بائن باشد که در طلاق رجعی نگه داشتن زمان عده الزامی است؛ اما طلاق بائن مانند طلاق یائسه و طلاق قبل از نزدیکی، از احکام خاصی برخوردارند که موجب می‌شوند این نوع طلاق عده نداشته باشد.

برای آشنایی با مدت زمان عده طلاق در شرایط مختلف کلیک کنید.

نکته: طلاق رجعی طلاقی است که مرد طی مدت خاصی بعد از طلاق حق بازگشت به زندگی مشترک را دارد اما در طلاق بائن مرد چنین حقی را ندارد.

نکته: عده وفات چهار ماه و ده روز و عده طلاق سه ماه است.

زنانی که عده طلاق ندارند

مطابق ماده ۱۱۵۵ ق.م، دختر باکره و زن یائسه عده طلاق و همچنین عده فسخ نکاح ندارند؛ اما هر دو موظف به نگه داشتن عده وفات در صورت فوت همسر خود هستند.

۱- زنان یائسه عده طلاق ندارند

زنان یائسه، سن باردار شدن را گذرانده و امکان بارداری ندارند؛ بنابراین قانون و شرع در این مورد نگران اختلاط نسل نیست و عده طلاق برای زنان یائسه مشخص نکرده است. زن یائسه تنها عده وفات دارد. عده و طی به شبهه و عده طلاق موقت نیز در خصوص ایشان منتفی است.

بنابراین تنها زمانی که زن یائسه موظف به نگه داشتن عده است، هنگام مرگ شوهرش می‌باشد. در صورت مرگ شوهر زن باید عده مرگ شوهر را رعایت نماید.

۲- دختر باکره عده طلاق ندارد

چنانچه رابطه زناشویی میان زوجین صورت نگرفته باشد امکان بارداری و اختلاط نسل نیز وجود ندارد؛ بنابراین طلاق دختر دوشیزه و باکره نیز عده ندارد. طلاق در دوران عقد نیز در صورت عدم ایجاد رابطه زناشویی، عده نخواهد داشت. دوشیزه عده وفات دارد.

۳- زوجه صغیره

مطابق شرع و نظر فقهای امامیه و نه قانون، طلاق دختر نابالغ و دختری که به دلیل داشتن سن کم احتمال بارداری نداشته باشد، از نوع بائن و بدون عده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زنانی که عده طلاق ندارند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زنانی که عده طلاق ندارند پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

کدام زنان عده طلاق ندارند؟

زنان باکره و زنان یائسه عده طلاق ندارند. برخی از زنان که شرایط بارداری را ندارند و با شوهر خود رابطه جنسی نداشته اند …. (ادامه داخل متن توضیح داده شده)

چرا برخی زنان عده طلاق ندارند؟

قانون برای جلوگیری از اختلاط نسل زنان را موظف کرده تا بعد از جدایی مدتی را الزاما برای ازدواج مجدد صبر کنند تا اگر بارداری از ازدواج قبلی رخ داده باشد بارز گردد.
منبع: زنانی که عده طلاق ندارند – زنان بدون عده



:: برچسب‌ها: زنانی که عده طلاق ندارند – زنان بدون عده ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دادگاه‌ها در حوزه‌های خاصی دارای صلاحیت می‌باشند. برای مثال دادگاه خانواده در حوزه دعاوی خانوادگی و دادگاه کیفری در حوزه جرائم کیفری دارای تخصص و صلاحیت است. قاضی دادگاه‌ها با توجه به تخصص و اطلاعاتی که دارند در مورد پرونده‌های مختلف حکم صادر می‌کنند. قاضیان و مشاوران قضایی و کلیه کارکنان دادگاه‌ها دارای تخصص‌های مختلفی می‌باشند. اما گاهی ممکن است با وجود اینکه قاضی اطلاعات و تخصص زیادی دارد، نتواند در خصوص پرونده‌‌ای اظهار نظر کند و برای صدور رای خود بخواهد از دیگر افراد نیز کمک دریافت کند. در این مواقع قرار‌های مختلفی ممکن است از سوی دادگاه صادر گردد. یکی از این قرار‌ها، قرار کارشناسی می‌باشد. در ادامه قصد داریم در خصوص قرار کارشناسی دادگاه توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: قرار کارشناسی دادگاه

قرار کارشناسی دادگاه چیست‌‌‌‌ ؟

قرار کارشناسی یکی از انواع قرار‌هایی است، که در جریان رسیدگی به برخی پرونده‌ها از سوی دادگاه صادر می‌شود. همانطور که گفتیم قاضیان و دادرسین دادگاه در زمینه حقوقی و قضایی اطلاعات داشته و می‌توانند تنها در همین حوزه اظهار نظر نمایند. اما گاهی ممکن است پرونده‌‌ای دارای جنبه تخصصی و فنی باشد. یعنی رسیدگی به آن پرونده در تخصص و مهارت قاضی نباشد. در این صورت دادگاه قرار کارشناسی صادر می‌کند.

به این ترتیب دادگاه از یک کارشناس دادگستری می‌خواهد که در خصوص قسمت فنی و تخصصی پرونده تحقیق و اظهار نظر نماید. برای مثال وقتی فردی در یک تصادف رانندگی آسیب جسمانی می‌بیند، تعیین میزان دیه و آسیب او بر عهده پزشکی قانونی است، زیرا قاضی در حوزه پزشکی دارای علم نیست. به همین دلیل در این موارد دادگاه برای دریافت کمک از پزشکی قانونی قرار کارشناسی صادر می‌کند. در چنین پرونده‌هایی پزشکی که از سوی پزشکی قانونی عمل کارشناسی پرونده را به انجام می‌رساند به عنوان کارشناس دادگاه به حساب می‌آید.

برای اطلاع از تعرفه کارشناس رسمی دادگستری کلیک کنید.

انتخاب کارشناس برای اجرای قرار کارشناسی دادگاه

برای اینکه قرار کارشناسی صادره از طرف دادگاه به مرحله اجرا برسد، دادگاه می‌بایست بر حسب استاندارد‌هایی کارشناس مورد نظر خود را انتخاب نماید. دادگاه کارشناس مورد نظرش را از میان افرادی که صلاحیت مورد نیاز برای انجام کارشناسی در حوزه مورد نظر را دارند انتخاب می‌کند.

اگر تعداد کارشناسان دارای صلاحیت متعدد باشد، دادگاه به قید قرعه یکی از آن‌ها را انتخاب خواهد کرد. کارشناس انتخاب شده می‌بایست دارای پروانه کارشناسی باشد. نکته حائز اهمیت این است که طرفین دعاوی نیز می‌توانند توافق کنند که یک فرد خاص کارشناسی پرونده را بر عهده بگیرد. اما فردی که طرفین بر کارشناسی او توافق می‌کنند می‌بایست صلاحیت‌های لازم را دارا باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله رد کارشناس را مطالعه نمایید.

نحوه اجرای قرار کارشناسی دادگاه

پس از صدور قرار کارشناسی از سوی دادگاه اقداماتی برای به اجرا در آمدن این قرار صورت می‌گیرد. ابتدا دادگاه کارشناسی فنی و تخصصی پرونده را به کارشناس دادگستری محول می‌کند.

کارشناس نیز می‌بایست با دقت عمل کارشناسی را به انجام برساند، زیرا حکمی ‌که در آینده صادر می‌شود بستگی به کارشناسی او خواهد داشت. کارشناس پس از انجام وظایف خود نظریه‌‌‌‌اش را به دادگاه اعلام می‌نماید. سپس دادگاه بر اساس نظریه او و اطلاعاتی که ارائه نموده است در خصوص پرونده تصمیم گیری خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله نظر کارشناس رسمی دادگستری را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرار کار‌شناسی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قر‌ار کارشناسی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا طرفین دعوا می‌توانند کارشناس پرونده خود را انتخاب کنند‌‌‌‌ ؟

بله اما باید طرفین بر کارشناسی توافق نمایند که صلاحیت انجام عمل کارشناسی را دارا باشد.

قرار کارشناسی به چه منظور صادر می‌شود‌‌‌‌ ؟

قرار کارشناسی به منظور ‌‌‌‌بررسی جوانب فنی و تخصصی پرونده و کسب اطلاعات بیشتر صادر می‌شود.



:: برچسب‌ها: قرار کارشناسی دادگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مسئولیت مدیران پس از خروج از شرکت چیست؟ حقوق تجارت برای مدیران شرکت‌های تجاری وظائف و مسئولیت‌هایی تعیین کرده است. که در صورت عدم انجام این وظائف توسط مدیران، مجازات‌هایی شامل حال مدیران می‌شود. مجازات‌هایی نظیر مجازات نقدی، زندان، عزل از سمت و مسئولیت‌های تضامنی و مدنی در برابر اشخاص ثالث. سؤال اینجاست که این مسئولیت‌ها تا کجا ادامه دارد؟ آیا مدیران پس از خروج شرکت نیز مسئول می‌باشند؟ برای آشنایی با نحوه اعمال تغییرات شرکت کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مسئولیت مدیران پس از خروج از شرکت

مسئولیت مدیران پس از خروج از شرکت

مدیران یک شرکت به طور کلی به اعضای هیئت‌مدیره و به طور خاص به مدیرعامل شرکت می‌گویند. برای هریک از این‌ها در قانون تجارت و لایحه اصلاحی قانون تجارت مسئولیت‌هایی تعیین شده است. اما اگر مدیرعامل یا یکی از اعضای هیئت‌مدیره از سمت خود برکنار شود و از شرکت خارج گردد چه می‌شود؟ طبیعی است کسی که از یک شرکت خارج می‌شود دیگر مسئول وقایع و اتفاقات پیش آمده در آن شرکت نباشد. مسئولیت مدیران و مدیرعامل شرکت نیز پس از کناره‌گیری و خروج از شرکت به پایان می‌رسد.

البته مدیران شرکت حتی با خروج از شرکت مسئول وقایعی هستند که در دوران مدیریت ایشان اتفاق افتاده است. یعنی اگر به مدت سه سال در سمت مدیریت یک شرکت بوده‌اند و در همان سه سال مالیاتی تعیین شود یا توسط ایشان تخلفی صورتی گیرد این مدیر با وجود خروج از شرکت مسئول است. بنابراین نمی‌توان با خروج از شرکت از مسئولیت وقایع دوران مدیریت خود شانه خالی کرد.

توجه: در اساسنامه میزان و حدود اختیارات و مسئولیت اعضا مشخص شده است. پس در تنظیم این سند باید دقت کافی صورت بگیرد. برای اطلاع از نحوه تنظیم اساسنامه شرکت کلیک کنید.

مسئولیت مدیران در شرکت ها پس از خروج چگونه است ؟

مسئولیت اشخاص به طور کلی در قانون تجارت به دو دسته تقسیم می‌شود که شامل مسئولیت فردی و مسئولیت جمعی می‌شود. در مسئولیت فردی شخصی که خسارت وارد کرده یک نفر است و به تنهایی مسئول جبران خسارت می‌باشد. اما در مسئولیت جمعی اشخاصی که موجب ایجاد خسارت می‌شوند متعدد هستند. البته در مسئولیت جمعی نیز هر شخص به همان میزان که در ایجاد خسارت نقش داشته مسئول می‌باشد. مسئولیت جمعی با توجه به مسئولیت هر کس به اندازه نقش وی در ورود زیان، به سه بحث مسئولیت به تساوی، مسئولیت نسبی و مسئولیت تضامنی تقسیم می‌شود.

حال پرسش این است که مسئولیت مدیران شرکت‌های تجاری به چه صورت است؟ آیا مدیران مسئولیت فردی دارند یا مسئولیت‌شان جمعی است؟ حقوق تجارت به این پرسش پاسخ می‌دهد. بر اساس قانون تجارت اصل بر مسئولیت جمعی مدیران شرکت‌ها است. که این مسئولیت جمعی یا به تساوی است یا نسبی و یا تضامنی است. اما در مواردی و با حکم دادگاه مسئولیت فردی نیز متوجه برخی مدیران می‌گردد.

ماده 142 قانون تجارت می‌گوید: « مدیران و مدیرعامل شرکت در مقابل شرکت و اشخاص ثالث نسبت به تخلف از مقررات قانونی یا اساسنامه شرکت و یا مصوبات‌ مجمع عمومی برحسب مورد منفرداً یا مشترکاً مسئول می‌باشند و دادگاه حدود مسئولیت هر یک را برای جبران خسارت تعیین خواهد نمود.»

مسئولیت فردی و جمعی مدیران شرکت‌ها چه زمانی ایجاد می‌شود ؟

هنگامی که ورود خسارت توسط دو یا چند مدیر اتفاق بیافتد بعد از بررسی موضوع توسط دادگاه، هر مدیر به اندازه مسئولیت خود محکوم به جبران خسارت خواهد شد. و در مواردی که همه مدیران شرکت به اندازه مساوی در موجب ورود خسارت شوند، در این حالت همه مدیران مسئولیت به تساوی دارند. البته اگر وضعیت به شکلی باشد که نتوان مسئولیت هر یک از مدیران را به صورت مجزا تعیین نمود نیز جبران خسارت به صورت تساوی میان مدیران خواهد بود.

بنابراین همان‌طور که اشاره کردیم قانون‌گذار مسئولیت جمعی مدیران را پذیرفته است. اما ممکن است ورود خسارت به علت عمل یکی از مدیران باشد. در این صورت پس از اثبات این فرضیه در دادگاه مدیر مذکور مسئولیت فردی خواهد داشت. یعنی دادگاه این مدیر را مسئول جبران تمامی خسارات وارده معرفی می‌کند.

مسئولیت مدیران شرکت‌ها در برابر شرکا و اشخاص ثالث

مدیران شرکت توسط تمامی یا اکثریت شرکا انتخاب می‌گردند. لذا این مدیران در حکم وکیل شرکت می‌باشند. بنابراین مدیران در صورتی که در امر مدیریت و انجام وظایف خود کوتاهی یا تقصیری مرتکب نشوند مسئولیتی ندارند. اما در صورتی که به دلیل تقصیر مدیر خسارتی در شرکت ایجاد شود مدیر در برابر شرکت و در برابر شرکا مسئولیت مدنی خواهد داشت.

مدیر در مقابل اشخاص ثالث نماینده شرکت محسوب می‌شود. یعنی به نمایندگی از شرکت با اشخاص ثالث در ارتباط است و تعهداتی را به عهده دارد. بنابراین در صورت ورود خسارت به شخص ثالث به دلیل عدم انجام تعهدات، با توجه به این‌که مدیر نماینده شرکت است مسئولیت مدنی ندارد. و شرکت مسئول جبران خسارت به شخص ثالث خواهد بود. البته در صورتی که مدیر خارج از حدود مسئولیت و اختیارات خود به عنوان نماینده در شرکت عمل کند و تخلف از جانب مدیر باشد، مسئولیت تنها برعهده خود مدیر است.

مسئولیت مدیران بعد از ورشکستگی و مسئولیت کیفری مدیران

بعد از ورشکستگی یک شرکت ممکن است اموال شرکت برای بازپرداخت بدهی‌ها و دیون کافی نباشد. طلبکار می‌تواند از دادگاه محکومیت مدیران متخلف شرکت که موجب ورشکستگی شرکت شدند را تقاضا نماید. دادگاه نیز بعد از رسیدگی مدیر یا مدیران مسئول را به صورت انفرادی یا تضامنی محکوم به پرداخت دیون می‌نماید. برای آشنایی با انواع شرکت ها کلیک کنید.

قانون تجارت در زمینه مسئولیت کیفری مدیران مقرراتی تعیین نکرده است. اما مدیران شرکت‌ها در صورت انجام جرائم عمومی و جرائمی که هنگام انجام وظیفه مدیریتی خود در شرکت مرتکب گردند مورد تعقیب جزایی قرار گرفته و مسئولیت کیفری خواهند داشت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا مدیران پس از خروج از شرکت نسبت به وقایع اتفاقی در شرکت مسئول‌اند ؟

خیر مدیران با خروج از شرکت تنها مسئول وقایعی هستند که در دوران مدیریت ایشان اتفاق افتاده است.

مسئولیت مدیران شرکت جمعی است یا فردی ؟

بر اساس قانون تجارت اصل بر مسئولیت جمعی مدیران شرکت‌ها است اما در مواردی و با حکم دادگاه مسئولیت فردی نیز متوجه برخی مدیران می‌گردد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مسئولیت مدیران پس از خروج از شرکت



:: برچسب‌ها: مسئولیت مدیران پس از خروج از شرکت ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

طلاق به خاطر خیانت چه آسیب هایی در پی دارد؟ وقتی زن و شوهر با یکدیگر پیمان ازدواج می‌بندند در برابر یکدیگر متعهد هستند و می‌بایست برخی قوانین را رعایت کنند.‌ یکی از این قوانین خیانت نکردن به همسر و عدم ایجاد رابطه نامشروع می‌باشد. امروزه بسیار دیده می‌شود که زوجین به دلیل برقراری رابطه نامشروع توسط طرف مقابل به دادگاه مراجعه نموده و درخواست طلاق دارند. اما طلاق به خاطر خیانت زن و ‌مرد چگونه است و چه قوانینی دارد؟ در ادامه توضیحات مفصلی را در این باره بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

طلاق به خاطر خیانت

موارد زیادی وجود دارند که از نظر قانون مدنی رابطه نامشروع بوده و فرد می‌تواند به این دلیل از همسرش جدا شود. مواردی که به فرد حق طلاق می‌دهند در ادامه توضیح داده شده است. اما قبل از قطعی کردن تصمیم به طلاق به خاطر خیانت حتما درباره حق وحقوق خود و همسرتان با کارشناسان حقوقی مشورت نمایید. برای آشنایی بیشتر با سایر راهکارهای حقوقی مواجهه با خیانت همسر کلیک کنید.

خیانت مرد

چنانچه مرد با وجود همسر اقدام به عقد دائم با یک زن دیگر کند و یا او را صیغه کند بدون اینکه از همسرش اجازه بگیرد و یا اذن دادگاه را دریافت نماید، کار او تخلف محسوب شده و زن می‌تواند با ارائه دادخواستی خواهان طلاق خود شود.

البته این در صورتی است که زن بتواند خیانت مرد را با ارائه مدارک منطقی به دادگاه اثبات کند و در غیر این صورت با درخواست طلاق او موافقت نخواهد شد.

خیانت زن

چنانچه زن با فرد دیگری به جز شوهر اقدام‌ به برقراری رابطه نامشروع کند خیانت کرده است و مرد می‌تواند اقدام به طلاق به خاطر خیانت نماید‌.

توجه نمایید که در قانون ما طلاق حق یکجانبه مرد بوده و اصولا مرد با مراجعه به دادگاه می‌تواند طلاق بگیرد. اما اگر این طلاق به دلیل سوء رفتار زن نباشد مرد باید تمام حق و حقوق قانونی او را ادا کند.

اثبات خیانت و گرفتن حق طلاق به خاطر خیانت همسر

برای اثبات خیانت می‌بایست مدارکی در دست داشت تا بتوان با ارائه آن‌ها به دادگاه طلاق گرفت. برای مثال اگر مرد زنی را به عقد دائم خود در آورد می‌توان با رجوع به دفتری که ازدواج او در آن ثبت شده است خیانت را اثبات کرد.

اگر عقد موقت باشد نیز با رجوع با دفاتری که عقد نکاح در آنجا صورت گرفته است خیانت اثبات می‌شود. برای اثبات خیانت زن و مرد همچنین می‌توان با استفاده از مدارکی مثل عکس، پرینت تلفن و یا چت و ارائه آن‌ها به دادگاه خیانت را اثبات نموده و طلاق گرفت. برای آشنایی بیشتر با راه های اثبات خیانت همسر کلیک کنید.

تکلیف مهریه در طلاق به علت خیانت چگونه است ؟

مهریه حقی است که در حین عقد نکاح به زن تعلق خواهد گرفت و خیانت باعث از بین رفتن آن نمی‌شود، در این صورت مرد موظف است مهریه را با وجود خیانت به طور کامل به همسر خود پرداخت نماید.

برای دریافت مشاوره طلاق به سایت وکیل دات کام مراجعه نموده و با دریافت مشاوره از نتیجه پرونده حقوقی خود مطلع شوید. مرکز وکیل دات کام خدمات حقوقی زیادی را از جمله ارائه مشاوره تلفنی حقوقی و حل انواع پرونده به مشتریان ارائه می‌نماید و کمک می‌کند تا پرونده شما نتیجه دلخواه را داشته باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق به خاطر خیانت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق به خاطر خیانت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: طلاق به خاطر خیانت ,
:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در مورد ثبت ازدواج چقدر اطلاعات دارید ؟ اولین گام برای شروع زندگی مشترک بین زن و مرد ازدواج است. نکاح امری می‌باشد که با آداب و رسوم بسیاری آمیخته گشته است. ازدواج از لحظه برقرار شدن عقد بین زن و مرد اتفاق می‌افتد که عقدی لازم بین زن و مرد است. قواعدی که بر سایر عقود حاکم است در مواردی در خصوص عقد نکاح نیز اجرا می‌شود. در ادامه به بررسی ثبت ازدواج دائم و موقت می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد وکالت در ازدواج کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ثبت ازدواج | اقسام عقد نکاح
منبع: ثبت ازدواج

از نظر قانون ایران که برگرفته از قواعد فقه امامیه است عقد ازدواج دو نوع می‌باشد:

1/ ازدواج دائم.

2/ ازدواج موقت.

1/ ازدواج دائم: هنگامی که کلمه عقد نکاح به کار برده می‌شود اولین مفهومی که به ذهن تبادر می‌کند ازدواج دائم است. در ازدواج دائم زن و مرد برای همیشه با یکدیگر پیوند نکاح می‌بندند. در صیغه عقد دائم فرض بر دائمی و ابدی بودن این پیوند است. از جمله آثار این نوع ازدواج می‌توان به وظیفه شوهر به پرداخت نفقه و ارث بردن زوجین از یکدیگر اشاره نمود.

بیشتر بخوانید : ثبت ازدواج دائم

2/ ازدواج موقت: نام دیگر ازدواج موقت، نکاح منقطع است. همان طور که از اسم این نوع ازدواج مشخص است نکاح موقت به معنای عقد ازدواجی است با داشتن محدوده زمانی معین. حتی این امر در صیغه عقد هم ذکر می‌گردد و طرفین برای مدت زمان مشخصی به طور مثال یک ماه یا شش ماه با هم ازدواج می‌کنند. در ازدواج موقت پس از تمام شدن مدت، عقد نیز باطل می‌گردد و در طول نکاح حتی ممکن است رابطه جنسی هم اتفاق نیفتد. عقد موقت از بسیاری جهات به طور مثال عدم تکلیف به پرداخت نفقه و عدم ارث بری طرفین از هم با عقد دائم تفاوت دارد. برای آشنایی با بایدهای و نبایدهای ثبت صیغه کلیک کنید.

ثبت نکاح و ضمانت اجرای عدم ثبت

اگر چه به محض اینکه صیغه عربی چه از سوی طرفین چه از سوی وکیل آن‌ها جاری گردد زن و مرد به هم محرم می‌شوند اما از نظر قانونی دو طرف ملزم به ثبت واقعه ازدواج خود هستند. بر اساس ماده 20 قانون حمایت از خانوداه ازدواج دائم باید در دفاتر اسناد ازدواج ثبت گردد و اگر زوجین در جایی نکاح را جاری سازند که دفتری موجود نباشد به آن‌ها 20 روز مهلت داده شده است تا نزد اولین دفتر اسناد ازدواج عقد نکاح خود را ثبت کنند.

بر اساس قانون عدم ثبت واقعه نکاح دارای مجازات است. برای مردی که ازدواج دائم خود را ثبت نکند تا یک سال حبس در نظر گرفته شده است.

قوانینی که به ثبت‌ازدواج دائم الزام کرده‌اند در واقع این امر را برای عقد دائم ضروری و لازم می‌دانند نه برای عقد موقت. در نتیجه مرد الزامی برای ثبت عقد موقت ندارد و همین که صیغه عقد موقت بین طرفین جاری گردد برای صحت ازدواج موقت کافی است. اما در برخی از موارد به طور خاص قانون زوج را ملزم می‌کند تا ازدواج موقت را نیز ثبت کند مانند موردی که زوجه باردار شود.

مقدمات و بایدهای ثبت ازدواج

برای ثبت واقعه ازدواج زن و مرد با مدارک شناسایی خود و همچنین مدارک پزشکی اعم از گواهی عدم اعتیاد مرد و عدم ابتلا به بیماری‌های موضوع ماده 23 قانون حمایت از خانواده و اجازه ولی دختر در مواردی که اجازه وی لازم است به دفاتر ثبت‌ازدواج مراجعه می‌نمایند. برای آشنایی با مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

بعد از احراز هویت طرفین از طریق تایید و معرفی دو شخص معتمد، سردفتر به ثبت نکاح در دفاتر مخصوص می‌پردازد. سردفتر سپس سند ازدواج را به رویت طرفین می‌رساند و هر دو طرف آن را امضا می‌کنند. سند ازدواج در دو نسخه تهیه شده و به زوجین تحویل داده می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.


:: برچسب‌ها: ثبت ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از رسوم دیرینه ازدواج ایرانیان مهریه زوجه است. خانواده‌ها پیش از ازدواج در مورد مهریه با هم توافقاتی می‌کنند. قانون از توافقات زوجین در مورد میزان و نحوه پرداخت مهریه حمایت می‌کند. مهریه بر اساس نحوه پرداخت انواع مختلفی دارد از جمله مهریه عندالمطالبه، عندالاستطاعه و…. در این مقاله به یکی از انواع مهریه به نام مهریه عندالاستطاعه می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهریه عندالمطالبه کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مهریه و انواع آن

مهریه مالی است که در مقابل اجازه زوجه برای تمتع جنسی، شوهر به او پرداخت می‌کند. مهریه باید مالیت داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مهریه کلیک کنید.

مهریه از لحاظ زمان وصول به نوع تقسیم می‌شود:

1/ مهریه عندالمطالبه: همانطور که از نام این مهریه مشخص است هر زمان که زن مهریه را طلب کند شوهر ملزم به پرداخت مهریه است.

2/ مهریه عندالاستطاعه: در این نوع از مهریه هر زمان که شوهر توان مالی داشته باشد مهریه به زن پرداخت می‌شود.

برای زوجین این امکان وجود دارد که حتی بعد از عقد نوع مهریه خود را تغییر دهند. به فرض مثال اگر مهریه عندالمطالبه است با هم توافق می‌کنند و مهریه را را عندالاستطاعه قرار می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید.

مهریه عندالاستطاعه

هنگامی که مهریه عندالاستطاعه باشد پرداخت مهریه زمانی صورت می‌گیرد که شوهر توان مالی برای پرداخت آن داشته باشد. طلب کردن مهریه از سوی زن تاثیری ندارد بلکه آنچه در پرداخت مهریه مهم است استطاعت مالی شوهر است. به طور مثال مهریه در عقد نامه 100 سکه تعیین می‌شود. زوجین با هم توافق می‌کنند که مهریه عندالاستطاعه باشد. زوجه فقط زمانی که شوهر توان مالی پرداخت 100 سکه را داشته باشد می‌تواند مهریه خود را بگیرد.

ثبت مهریه عندالاستطاعه

بر اساس بخشنامه صادره از سوی ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون رئیس قوه قضائیه در صورت عندالاستطاعه بودن مهریه سردفتران موظف هستند در موقع ثبت واقعه ازدواج، عندالاستطاعه بودن مهر را به صورت شرط ضمن عقد ثبت کنند.

قبلا در عقدنامه دو بند «الف » و «ب» بود اما بر اساس این بخشنامه بند «ج» نیز به عقدنامه اضافه می‌شود. بند « ج» به صورت زیر نوشته می‌شود:

نحوه پرداخت صداق:

  1. میزان………………………………………… بر عهده شوهر است که عندالمطالبه به زن پرداخت نماید. امضا زوج:…………. امضا زوجه:………….
  2. میزان………………………………………………………بر عهده شوهر است که در صورت بهره‌مندی از توان مالی به زن پرداخت بنماید. امضا زوج:………..امضا زوجه:………….

بدیهی است که زوجین بر اساس توافق خود یکی از این دو را امضا می‌کنند مگر اینکه با هم توافق کرده باشند که بخشی از مهریه عندالاستطاعه و بخشی عندالمطالبه باشد. در این صورت هر دو بخش به میزان توافق شده امضا می‌گردد.

نحوه وصول مهریه عندالاستطاعه

در مورد وصول مهریه عندالاستطاعه باید همان روند همیشگی را طی کرد. یعنی از طریق دادگاه و یا اداره ثبت که شرح راه‌های مطالبه مهریه در مقاله‌ای جداگانه آمده است.

البته در این جا یک مرحله دیگر هم باید اضافه کرد. اگر شوهر بپذیرد که توان مالی برای پرداخت مهریه را دارد که مشکلی ایجاد نمی‌شود. اما اگر شوهر اعلام نماید که مالی برای پرداخت مهریه ندارد و عمدتا هم به این صورت است در این جا زن باید استطاعت مالی شوهر را اثبات نماید. زن باید مدارکی را به دادگاه ارائه دهد مبنی بر اینکه شوهر دارای اموال و املاک است و مشکلی در پرداخت مهریه ندارد. از طریق استعلام به دستور دادگاه یا استعلام اداره ثبت به راحتی لیست اموال شوهر معلوم می‌گردد. البته زمانی که زن مدارک و اسناد دارایی شوهر را داشته باشد همین مدارک کفایت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اجرا مهریه کلیک کنید.

گاهی پیش می‌آید که شوهر توان مالی دارد اما اموال خود را برای فرار از پرداخت مهریه از دسترس خارج می‌کند و یا حتی اموال را به نام دیگری می‌کند. در این صورت بار اثبات این امر که معاملات شوهر برای فرار از پرداخت مهریه بوده نیز بر دوش زن می‌افتد.

برای حل پیچیدگی‌های وصول مطالبه مهریه عند‌الاستطاعه کمک گرفتن از وکیل می‌تواند یک امتیاز محسوب شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست مهریه کیلیک کنید.

سوالات متداول

چه زمانی می‌توان مهریه عند‌الاستطاعه را گرفت ؟

دریافت مهریه عند‌الاستطاعه منوط به توان مالی شوهر است. یعنی زمانی می‌توان مهریه را گرفت که شوهر توان مالی دارد.

چگونه مهریه عند‌الاستطاعه را بگیریم ؟

از طریق اداره ثبت یا دادگاه خانواده می‌توانید اقدام کنید.

گروه وکیل دات کام پاسخگوی سوالات شما در رابطه با مهریه عند‌الاستطاعه می‌باشد. می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی یا آنلاین وکیل دات کام در خصوص وصول مهریه عند‌الاستطاعه بهره بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه عند‌الاستطاعه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه عند‌الاستطاعه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: مهریه عندالاستطاعه ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ادله اثبات دعوا چیست؟ قانون‌گذار در روابط اجتماعی و اقتصادی در زندگی روزمره افراد اصل را بر صحت می‌گذارد. به این معنی که اعمال اجتماعی و اقتصادی افراد با یکدیگر درست است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. بنابراین اگر کسی مدعی باشد که فرد دیگری مرتکب تخلفی شده باشد، باید ادعای خود را ثابت کند. اما اثبات یک ادعا در دادگاه تنها با روش‌ها و دلایل که در قانون مشخص‌شده است امکان‌پذیر است. در ادامه به این ادله اثبات دعوا در دادگاه می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: ادله اثبات دعوا

ادله اثبات دعوا

ادله اثبات دعوا یعنی آن دسته از دلایلی که در قانون مشخص‌شده و طرفین دعوا می‌توانند برای اثبات ادعای خود آن را برای دفاع از خود به دادگاه ارائه کنند. در بیان ساده‌تر اشخاصی که به دادگاه مراجعه می‌کنند و دعوا یا شکایتی را مطرح می‌کنند می‌توانند با به‌کارگیری روش‌های مشخص‌شده در قانون ادعای خود را ثابت کنند و یا از حق خود دفاع کنند.

یعنی شاکی نمی‌تواند برای اثبات ادعای خود در دادگاه از هر دلیلی استفاده کند و تنها می‌تواند از دلایل و مدارکی که قانون مشخص نموده برای اثبات دعا بهره ببرد. در مقابل کسی که از او شکایت شده نیز می‌تواند مدعی ارائه مدارکی شود و دلایل و مدارکی را مطابق قانون به دادگاه ارائه کند که ادله مدعی را بی‌اثر نماید.

تفاوت ادله اثبات دعوا در امور حقوقی و کیفری

لازم به ذکر است که با توجه به این مسئله که موضوع مورد شکایت حقوقی باشد یا کیفری، ادله اثبات متفاوتی برای این دو در قانون تعریف‌شده است. یعنی با توجه به این‌که رسیدگی به شکایت شاکی در صلاحیت دادسرای کیفری باشد و یا شاکی دادخواست حقوقی داشته و به دادگاه عمومی مراجعه نماید؛ قانون ادله‌اثبات متفاوتی را پیش‌بینی کرده است.

بنابراین با توجه به مطالب بیان‌شده طرفین دعوا می‌توانند مطابق با آیین دادرسی مراجع دادگستری و استفاده از ادله‌اثبات دعوا مرتبط با امور حقوقی یا امور کیفری اقدام به احقاق حق، اثبات ادعا و یا دفاع بپردازند. در ادامه راه‌ها و ادله اثبات که در دعاوی کیفری و حقوقی تا حدی باهم متفاوت هستند را معرفی می‌کنیم.

ادله اثبات دعوا مربوط به دعاوی حقوقی

دعاوی حقوقی آن دسته از دعاوی است که در دادگاه عمومی مطرح می‌گردد.‌ این دعاوی معمولاً شامل خسارت‌های وارد شده و جبران آن خسارت می‌شود. به‌عبارت‌دیگر در دادگاه‌های حقوقی شکایات مربوط به جرائم و مجازات‌های آن‌ها بررسی نمی‌شود. همان‌طور که در مطالب بالا اشاره کردیم افراد برای اثبات ادعای خود باید از ادله اثبات دعوا که در قانون مشخص‌شده است استفاده کنند. و این ادله اثبات دعوا در امور حقوقی و کیفری تفاوت دارند.

موارد ادله اثبات‌دعوا در امور حقوقی

  • اقرار: به این معنی که شخص که از او شکایت شده است موضوعی که پسرش می‌باشد را به نفع دیگری اقرار یا بیان نماید. با اقرار یکی از طرفین دعوا به زیان خودش دیگر نیازی به ارائه سایر دلایل به دادگاه برای اثبات ادعا نمی‌باشد.
  • سند: مهم‌ترین دلیل در شمار ادله اثبات دعوا در دعاوی حقوقی، می‌توان از سند نام برد. هر نوشته‌ای که در دادگاه قابل استناد باشد یعنی دادگاه آن نوشته را به‌عنوان دلیلی برای اثبات ادعا بپذیرد را سند می‌گوییم.
  • شهادت: اگر طرفین دعوا نتوانند با استفاده از اقرار و صنعت ادعای خود را ثابت کنند می‌توانند افرادی را به‌عنوان شاهد به دادگاه معرفی کنند. در دعاوی حقوقی شهادت دادن توسط کسی انجام می‌گیرد که به صورت تصادفی یا غیرتصادفی در مورد موضوع دعوای حقوقی مطلع باشد. شاهد در دادگاه حاضر می‌شود و آنچه که دیده یا شنیده بیان می‌کند.
  • قسم: یکی از کم کاربردترین ادله اثبات دعوا قسم یا سوگند می‌باشد. این دلیل زمانی به کار می‌رود که معمولاً هیچ راهی برای اثبات ادعا وجود نداشته باشد. و جهت پایان دادن به اختلاف از این دلیل استفاده می‌شود. قسم به این ترتیب است که با نبود دلایل کافی از طرف مدعی برای اثبات ادعایش و همچنین انکار طرف مقابل نسبت به ادعای مطرح شده، مدعی از دادگاه تقاضای سوگند شخص منکر را می‌کند.
  • امارات قضایی: امارت قضایی جزئی از ادله اثبات دعوا در دعاوی حقوقی به حساب نمی‌آید. اما وجود امارات به قاضی کمک می‌کند که موضوع مورد شکایت را بهتر بفهمد و بر تصمیم‌گیری و صدور رای قاضی تأثیرگذار است. امارات قضایی شامل مواردی مانند نظر کارشناس یا تحقیق معاینه محلی و… می‌شود.

ادله اثبات دعوا مربوط به دعاوی کیفری

مقصود از دعوای کیفری آن دسته از دعاوی هستند که علت وقوع جرم ایجاد شده‌اند. این دعاوی در دادسراها یا دادگاه‌های کیفری طرح می‌گردند. ادله اثبات دعوا در دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری باهم متفاوت هستند. روش‌هایی که به واسطه آن اثبات جرم انجام می‌گیرد و یا روش‌های مورداستفاده متهم برای دفاع از خود در دعاوی کیفری، همه در قانون آیین دادرسی کیفری شرح داده‌شده است.

برای آشنایی با شرایط حضور در دادگاه کیفری کلیک کنید.

موارد ادله‌اثبات جرم و ادله اثبات دعوا در دعاوی کیفری

  • اقرار: ازجمله ادله اثبات دعوا که در دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری مشترک می‌باشد اقرار است. بدین ترتیب که متهم یا مرتکب جرم با خواست خودش ارتکاب به جرم را اعلام و اقرار می‌کند.
  • شهادت: کسانی به غیر از طرفین دعوا که شاهد رخ دادن یا ندادن جرم توسط متهم بوده‌اند و یا اینکه از هر موضوع دیگری که مرتبط با جرم باشد مطلع هستند. این افراد می‌توانند به عنوان شاهد در دعاوی کیفری به حضور در دادگاه برسند و اطلاعات خود را بیان نمایند. شهادت نیز در دعاوی کیفری و در دعاوی حقوقی مشترک می‌باشد.
  • سوگند: قسم یا سوگند در دعاوی کیفری به این منظور انجام می‌گیرد که فرد قسم بخورد (بسته به دین خودش) که حقیقت را بیان کند. ادای قسم در دادگاه‌های کیفری دارای شرایط خاصی می‌باشد.
  • علم قاضی: قاضی دادگاه با توجه به مستندات و مدارکی که به وی ارائه شده است در مورد نحوه رخ دادن جرم و دعوای مطرح‌شده به یقین برسد. بدین ترتیب قاضی می‌تواند بر اساس یقین خود حکم صادر نماید. مواردی که می‌تواند به قاضی در یقین یافتن کمک کند نظر کارشناسان، تحقیقات محلی، اظهارات مطلع، گزارش ضابطان دادگستری مثل پلیس و غیره می‌باشد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

ادله اثبات دعوا چیست ؟

ادله اثبات دعوا یعنی آن دسته از دلایلی که در قانون مشخص‌شده و طرفین دعوا می‌توانند برای اثبات ادعای خود آیا دفاع از خود به دادگاه ارائه کنند.

آیا ادله اثبات دعوا در امور حقوقی و امور کیفری مشابه‌اند ؟

خیر با توجه به این مسئله که موضوع مورد شکایت حقوقی باشد یا کیفری باشد ادله اثبات متفاوتی برای این دو در قانون تعریف‌شده است.



:: برچسب‌ها: ادله اثبات دعوا ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

حق حبس چیست ؟ در طول سال افراد زیادی با یکدیگر پیمان ازدواج می‌بندند و در حین عقد نکاح خود شروطی را برای یکدیگر وضع می‌نمایند. طبق این قوانین هر حقوقی را که زوج و زوجه در حین عقد نکاح به طرف دیگر بدهد موظف است که به آن عمل کند و وظایف خود را در قبال طرف مقابل به خوبی انجام دهد. یکی از این حقوق مهریه می‌باشد، برای دریافت مهریه زن دارای این حق خواهد بود و قانون او را در این زمینه حمایت خواهد کرد‌. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره طلاق و شرایط استفاده از حق حبس کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: حق حبس چیست

حق حبس

هر گاه زن و شوهر با یکدیگر عقد می‌کنند مرد موظف می‌شود که مبلغی را به عنوان مهریه به زن پرداخت کند. زن نیز این حق را خواهد داشت که برای دریافت مهریه خود اقدام نماید. بر اساس ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی چنانچه مرد از پرداخت مهریه زن خودداری ورزد زن نیز می‌تواند از برقراری رابطه زناشویی سر باز زند و این یعنی از شوهر تمکین نکند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست حق حبس کلیک کنید.

بدیهی است چنانچه مرد مهریه را به زن پرداخت کند زن نیز موظف است که وظایف خود را از جمله تمکین و برقراری رابطه زناشویی به خوبی انجام دهد.

بیشتر بخوانید : حق حبس در عقد نکاح

آیا اعمال حق حبس در عقد نکاح می‌تواند از دریافت نفقه جلوگیری کند ؟

در صورتی که زن از این حق خود استفاده کند به هیچ عنوان حق نفقه خود را از دست نخواهد داد. زن می‌تواند پس اعمال این حق خود با مراجعه به دادگاه دادخواستی را مبنی بر الزام مرد به پرداخت نفقه ارائه نماید و نفقه را به طور کامل دریافت کند.

بیشتر بخوانید : نفقه زن در حق حبس /box]

در چه مواردی حق حبس زوجه در ازدواج از بین می‌رود ؟

این موارد به شرح زیر می‌باشد:

توافق

اگر زن و شوهر در حین عقد با یکدیگر توافق کنند که از این حق استفاده نشود در واقع این حق را از زن سلب کرده‌اند و با توجه به این مورد زوجه در صورت توافق دیگر مجاز به استفاده از این حق خود نخواهد بود.

انجام تعهد

زوجه در حین عقد تعهد می‌دهد که در منزل همسر خود حضور یابد و وظایف خود را در برقراری رابطه زناشویی انجام دهد. چنانچه زن به اختیار و رضایت خود رابطه زناشویی برقرار کند و به تعهد خود عمل نماید، این حق از وی سلب خواهد شد.

مهریه مدت دار

اگر زوجه در حین عقد تاریخی را برای دریافت مهریه خود تعیین کند به این معناست که مرد مهلت دارد تا آن تاریخ مهریه را پرداخت نماید. در این صورت نیز حق حبس از زن سلب می‌شود و زن با قبول مهریه تاریخ دار این حق را از خود سلب نموده است.

اگر زوجه بخواهد مهریه خود را با وجود حق حبس دریافت کند می‌بایست در زمان عقد مدت پرداخت مهریه را زمان حال ثبت کند تا بتواند برای اعمال این حق خود اقدام نماید و این حق را از خود سلب نکند.

بیشتر بخوانید : سقوط حق حبس زوجه

برای بهره‌مندی از حق حبس در ازدواج اثبات باکره بودن زوجه الزامیست ؟

همانطور که در بالا گفته شد برای دارا بودن حق حبس زن می‌بایست از برقراری رابطه زناشویی با شوهر خودداری کند و در صورتی که با اختیار خود رابطه برقرار کند این حق را از خود سلب نموده است.

اثبات باکرگی می‌تواند نشانه‌ای بر عدم تمکین باشد و در صورت باکره بودن زوجه وی می‌تواند با اثبات آن عدم تمکین را اثبات کند اما چنانچه زن در ازدواج دوم خود اعمال حق حبس نماید بدیهی است که باکره نبوده و اصولا الزامی برای اثبات آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : حق حبس در ازدواج دوم

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق‌حبس زوجه در ازدواج، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون این موضوع پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حق حبس چیست



:: برچسب‌ها: حق حبس چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مرجع صادر کننده پروانه کسب فرش فروشی در هر شهر متفاوت است. برای ورود به عرصه تولید فرش و عرضه آن علاوه بر داشتن مهارت تولید و فروش باید مجوزهای لازمه را از مراجع ذی صلاح کسب نمود. تمام کسانی که تمایل دارند تا واحد فروش خود را داشته باشند باید در ابتدای امر پروانه کسب بگیرند. در این مطلب به پاسخ این سوال که چگونه باید جواز کسب فرش فروشی را گرفت می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر درباره قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: پروانه کسب فرش فروشی

پروانه کسب فرش فروشی

پروانه کسب سندی است که نشان می‌دهد فرد صلاحیت فرش فروشی را دارد. برای هر شخصی ‌که بخواهد به صورت قانونی فعالیت فروش انجام دهد گرفتن پروانه کسب الزامی است. این مجوز نشان دهنده قانونی بودن فعالیت فروشنده است و مرجع صادرکننده آن در تهران اتحادیه صنف فرش دستباف می‌باشد. به موجب این جواز می‌توانید از امتیازات مربوط به اتحادیه مربوطه بهره مند شده و از حمایت های اتحادیه شامل حالتان شود. برای اطلاع از نحوه تمدید جواز کسب کلیک کنید.

مساحت مورد نیاز برای گرفتن پروانه کسب فرش فروشی چقدر است؟

چه متقاضی بخواهد ملکی را خریداری کند و چه بخواهد اجاره کند باید واحدی مطابق با مساحت 12 تصویب شده توسط کمیسیون نظارت شهرستان مهیا نماید. اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران مجوز لازم برای 3 رسته زیر را صادر می‌‍کند.

1 – فرش فروش

2 – گليم، زيلو فروش و جاجيم

3 – لكه گير، رفوگر و پرداخت كار فرش

شرایط دریافت پروانه یا جواز کسب فرش فروشی

الف: شرایط عمومی

۱- گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی

۲- سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا هر قراردادی که از منظر قانونی معتبر باشد؛ اعم از رسمی و عادی. در روستاها احراز مالکیت براساس عرف محل می‌باشد. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه دهند.

۳- گواهی مالیاتی از اداره مالیات ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تصفیه حساب

۴- شناسنامه و کارت ملی برای ایرانیان و گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی

۵- گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی

۶- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال

ب: شرایط اختصاصی

۴- داشتن محلی با کاربری تجاری و اداری که از نظر متراژ مطابق با قانون باشد و از نظر موقعیت مکانی مورد تایید اماکن قرار گیرد.

۵- انتخاب نام متناسب با عفت عمومی

۶- داشتن وسايل و تجهیزات متناسب و لازم

مدارک لازم برای راه اندازی و دریافت پروانه کسب واحد فرش فروشی

۱) اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی

2) عکس سه در چهار متقاضی

3) شماره تلفن همراه به نام متقاضی

۴) سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی

5) گواهی عدم سوپیشینه

6) کارت بهداشت

7) فیش واریزی مبلغ عضویت به اتحادیه

جهت کسب اطلاع بیشتر درباره مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.

مراحل گرفتن مجوز فرش فروشی

هر خانم و آقایی برای گرفتن جواز فرش فروشی باید مراحل زیر را طی نماید:

۱/ ارسال درخواست جواز فرش فروشی از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir. این درخواست می‌تواند به صورت کتبی به اتحادیه‌‌ صنف فروشندگان فرش دستباف تهران تحویل گردد. برای ورود به سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

۲/ تکمیل فرم‌های اداری مربوطه و تحویل کلیه مدارک لازم کمیسیون بازرسی اتحادیه‌‌ از محل فروش دیدن می‌کنند و سپس در خصوص موقعیت مکانی و محیطی و مطابقت آن با قوانین گزارش تهیه می‌کنند.

۳/ هیئت مدیره جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و درخواست متقاضی را در این جلسه بررسی می‌نماید. در صورت وجود تمام شرایط تاییده پروانه فروش مایحتاج روزانه مصرف کننده برای فرد صادر می‌شود.

۴/ فرد حق عضویت خود را پرداخت نموده و پروانه را دریافت می‌کند. جواز کسب هر متقاضی برای یکسال صادر می‌شود در مراحل بعدی این جواز برای پنج سال یا ده سال تمدید می‌شود.

گرفتن مجوز فرش فروشی چه قدر هزینه دارد؟

برای دریافت مجوز باید مبالغ زیر پرداخت شود :

هزینه صدور پروانه 2.000.000 ریال

هزینه آموزش های مربوط به کسب و کار و تجارت به مبلغ 800.000 ریال

هزینه صدور کارت اصناف 200.000 ریال

حق عضویت سالیانه اتحادیه 3.000.000 ریال

حق ورودی سال اول به مبلغ 8.000.000 ریال

راه اندازی فرش فروشی چقدر زمان میبرد؟

از ابتدای شروع درخواست تا دریافت جواز یا پروانه کسب فرش فروشی در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک ۳۰ روز زمان خواهد برد، زیرا براساس قانون اتاق اصناف اتحادیه موظف است ظرف مدت ۱۵ روز در خصوص قبول یا رد درخواست متقاضی اعلام نظر کند و در صورت عدم ارائه هیچ پاسخی به منزله تایید درخواست خواهد بود.

در صورت تایید نیز مرجع صدور پروانه کسب باید طی مدت ۱۵ روز پروانه کسب را صادر کند. اما اگر مدارک شخص حاضر نباشد فرد مدت زمان ۳ ماه وقت دارد تا مدارک خود را تکمیل نموده و تحویل دهد. در خصوص استعلامات از ادارات مربوطه نیز هر مرجع حداکثر ۱۵روز زمان برای پاسخگویی دارد. درضمن پاسخ منفی بعد از پایان زمان قانونی قائل پذیرش نیست. برای آشنایی کامل با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: پروانه کسب فرش فروشی



:: برچسب‌ها: پروانه کسب فرش فروشی ,
:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

وقتی کانون خانواده از هم پاشیده می‌شود این فرزندان هستند که آسیب اصلی را می‌بینند. برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر باید بعد از جدایی یک سرپرست مناسب که شایستگی و شرایط لازم نگهداری از فرزندان را دارد انتخاب شود. اگر زوجین نتوانند بر سر این موضوع توافق کنند، قانون در این باره تصمیم می‌گیرد. قانون معیارهای مختلفی را در نظر می‌گیرد سپس بهترین سرپرست را برای فرزندان انتخاب می‌کند. اما ممکن است والدی که حضانت را بر عهده می‌گیرد استحقاق نگهداری از کودک را نداشته باشد. در این مقاله به بررسی موانع حضانت می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: موانع حضانت

موانع حضانت

از منظر قانونی مواردی وجود دارد که هر یک از طرفین اگر این موانع را داشته باشند نمی‌توانند حضانت فرزند را به عهده بگیرند. در ماده 1157 قانون مدنی به وضوح گفته شده است فرزند را از شخصی که حضانت با اوست نمی‌توان گرفت مگر به علتی قانونی. در صورت عدم صلاحیت سرپرست، دادگاه حضانت را از او می‌گیرد و به فردی که شرایط لازم را دارد می‌دهد. گاهی شخص از همان ابتدا شرایط لازم برای حضانت را ندارد و گاهی هم بعد از اینکه حضانت فرزند به فرد داده شد بعد از گذشت زمان فرد صلاحیت خود را برای حضانت از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید : حضانت فرزند بعد از طلاق

مصادیق موانع حضانت والدین

از منظر قانونی هر زمان که تخشیص داده شود که سلامت جسمی و روانی کودک به خطر افتاده است حضانت از شخص گرفته می‌شود.

برخی از موانع حضانت مشترک بین والدین است از جمله:

1/ انحطاط اخلاقی: در ادامه و ذیل تیتری جداگانه به انحطاط اخلاقی می‌پردازیم.

2/ جنون: اگر چه در ماده 1170 قانون مدنی فقط به جنون مادر اشاره شده است اما کاملا واضح است که جنون از موانع اهلیت است. در نتیجه فرد مجنون صلاحیت حضانت کودک را ندارد.

3/ کفر والدین: در قانون مدنی به وضوح گفته نشده است که به سبب کفر حضانت از فرد سلب می‌شود اما با توجه به ماده 1192 قانون مدنی و اصل 167 قانون اساسی به طور غیر مستقیم می‌توان نتیجه گرفت شخصی که مسلمان نیست نمی‌تواند حضانت کودک مسلمان را به عهده بگیرد. در نتیجه وقتی که فرزند مسلمان است کفر والدین از موانع حضانت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید : حضانت پدر معتاد

انحطاط اخلاقی

در ماده 1173 قانون مدنی گفته شده است در صورتی که هر یک از والدین به دلیل انحطاط اخلاقی یا عدم مراقبت از فرزند، سلامت جسمانی و یا تربیت اخلاقی فرزند را به خطر بیاندازند صلاحیت داشتن حضانت او را ندارند. در این ماده به مصادیق انحطاط اخلاقی اشاره شده است از جمله موارد زیر:

1) اعتیاد سرپرست. چنانچه مراقب طفل معتاد به مواد مخدر یا الکل یا قمار باشد.

2) شهرت داشتن سرپرست به فساد اخلاقی. به طور مثال زمانی که مادر یا پدر روابط آزاد و غیر شرعی با جنس مخالف دارند حق حضانت از آن‌ها گرفته می‌شود.

3) بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی. هر گاه والدین به بیماری روانی یا جنون دچار باشند به دلیل اینکه اهلیت خود را از دست می‌دهند حضانت از آن‌ها گرفته می‌شود. قطعا زمانی که پزشکی قانونی برای هر یک از والدین گواهی عدم سلامت روانی صادر کند دیگر حق حضانت به فرد تعلق نمی‌گیرد.

4) سوء استفاده کردن از کودک برای امور غیر اخلاقی و یا اجبار کودک به انجام شغل‌های غیر قانونی مانند تکدی گری، قاچاق و فساد و فحشا. حتی اگر خود والدین مشغول امور غیر قانونی و غیر اخلاقی نباشند اما همین که کودک را مجبور به چنین کارهایی کنند برای سلب حضانت از ایشان کافی است.

5) تکرار ضرب و جرح غیر متعارف. اگرچه در ماده 1179 قانون این اجازه به والدین داده شده است که برای تربیت کودک او را تنبیه کنند اما هرگز حق ندارند تا به بهانه تربیت کودک از حد متعارف خارج شوند و سلامتی کودک را به خطر بیندازند. اگر دادگاه تشخیص دهد که تنبیه کودک بیش از حد بوده و طبق نظر پزشکی قانونی به سلامت جسمی کودک آسیب وارد شده است می‌تواند حضانت را از فرد بگیرد.

موانع حضانت مادر

این مانع حضانت مختص مادر است. در ماده 1170 قانون مدنی گفته شده است که اگر مادر مجددا ازدواج کند حضانت از او گرفته می‌شود. البته در صورتی که پدر اجازه بدهد بعد از ازدواج هنوز مادر می‌تواند حضانت فرزند را بر عهده داشته باشد. اما اگر پدر اجازه ندهد یا ازدواج مجدد سبب آسیب به فرزند شود به طور مثال ناپدری کودک او را کتک بزند حضانت از مادر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید : سلب حضانت از مادر

به غیر از مواردی که در قانون به طور خاص به آن اشاره شده است هر گاه برای دادگاه محرز شود که به نحوی سلامت جسمی و روانی کودک در خطر است حضانت از شخصی که فاقد شرایط است گرفته می‌شود. به طور مثال در صورتی که والدین کار غیر قانونی انجام دهند و به دلیل ارتکاب جرم محکوم به حبس یا مجازاتی شوند که سبب آسیب به فرزند می‌شود.

بیشتر بخوانید : دادخواست سلب حضانت از مادر

مراحل سلب حضانت فرزند

برای استفاده از موانع حضانت ، در ابتدای امر طرف مدعی باید با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی دادخواستی مبنی بر عدم صلاحیت حضانت فرزند تنظیم کند. خواهان در ضمن دادخواست مدارک خود را باید ارائه دهد. سپس با تعیین شعبه، این موضوع در دادگاه خانواده بررسی می‌شود. شخص مدعی دلایل خود را مبنی بر عدم صلاحیت ارائه می‌دهد. در صورتی که مستندات کافی باشد حضانت از فرد گرفته می‌شود و به شخص صالح داده می‌شود. این رای قابل اعتراض است.

دعوای سلب حضانت

دعوای عدم صلاحیت برای حضانت فرزند از سوی یکی از والدین علیه والدی که شرایط حضانت فرزند را ندارد اقامه می‌شود. در این صورت طرفی که مدعی عدم صلاحیت طرف مقابل است باید ادعای خود را اثبات کند و صرف ادعا کردن کافی نیست. او باید ثابت کند که از نظر قانونی برای ادامه حضانت فرد مقابل موانعی وجود دارد. مدعی برای اثبات عدم استحقاق طرف دیگر می‌تواند از نظر کارشناس، شهود و سایر ادله استفاده نماید. به طور مثال در خصوص ضرب و جرح می‌تواند از نظر پزشکی قانونی استفاده کند. در این صورت کودک برای معاینه با دستور دادگاه به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند.

اگر یکی از والدین دچار فساد اخلاقی است مدعی می‌تواند از شهود برای شهادت دادن به فساد طرف مقابل یا جمع کردن استشهادیه محلی استفاده کند. حتی اگر دادگاه لازم بداند از نیروی انتظامی و مددکاران اجتماعی برای انجام دادن تحقیقات محلی راجع به وضعیت کودک و سرپرست کمک می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : پایان حضانت فرزند

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موانع حضانت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موانع حضانت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا ازدواج مجدد مادر مانع حضانت است ؟

بله ازدواج مجدد سبب سلب حضانت از مادر می‌شود اما در برخی از موارد باز هم مادر می‌تواند حضانت فرزند را داشته باشد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای موانع حضانت کجاست ؟

دادگاه خانواده به دعوا رسیدگی می‌کند. بعد از ارائه دادخواست شعبه دادگاهی که باید به آن رجوع کنید به شما اطلاع داده می‌شود.

چگونه باید وجود موانع حضانت فرزند را اثبات کرد ؟

از طریق نظر کارشناس، شاهد و هر ادله دیگری که قابلیت استناد در دادگاه را داشته باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: موانع حضانت



:: برچسب‌ها: موانع حضانت ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اجاره بستر رودخانه و دیوارکشی حریم رودخانه در برخی از مناطق بدون دریافت جواز اتفاق افتاده است. بستر و حریم رودخانه در عرف به مسیر گذر آب و نهر‌های طبیعی رودخانه و اراضی اطراف آن گفته می‌‌شود. اما تعریف این دو اصطلاح در حقوق متفاوت از تعریف عرفی آن‌ها است. در تعریف حقوقی بستر رودخانه همان پهنه سیلابی رود است و حریم رودخانه اراضی دو طرف بستر رودخانه که عرض قابل محاسبه‌ای دارد؛ می‌باشد. بستر و حریم رودخانه‌ها جزء اموال عمومی است و تحت مالکیت دولت است. لذا اشخاص خصوصی نمی‌توانند بستر یا حریم رودخانه را خرید و فروش نمایند. اما در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که آیا می‌شود اراضی حریم رودخانه را مانند سایر اراضی به اجاره داد؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اجاره بستر رودخانه و دیوارکشی حریم رودخانه

اجاره بستر رودخانه و دیوارکشی حریم رودخانه

حریم رودخانه‌ها جز اموال عمومی محسوب می‌شود و تحت مالکیت دولت است. بنابراین امکان خرید و فروش اراضی حریم و بستر رودخانه توسط اشخاص خصوصی وجود ندارد. اما با توجه به این که حریم رودخانه‌ها دارای پتانسیل‌های فراوانی در زمینه صنعتی و گردشگری و… می‌باشند، دولت می‌تواند این اراضی را به اشخاص حقیقی یا حقوقی اجاره بدهد. به عبارت دیگر با طرح درخواست از جانب اشخاص حقیقی یا حقوقی برای بهره‌برداری از حریم رودخانه با توجه به کاربری‌های ذکر شده نظیر گردشگری و صنعتی؛ دولت طبق قانون می‌تواند اراضی حریم رودخانه را به این افراد اجاره دهد.

برای اطلاع از علت فروش حریم رودخانه کلیک کنید.

طبق ماده 10 آیین‌نامه بستر و حریم رودخانه‌ها و منابع آبی سازمان‌‌های دولتی و شرکت‌های آب منطقه‌ای که بهره‌برداری از اراضی حریم رودخانه بر عهده آن‌هاست می‌توانند با احداث دیواره سازی به مجاوران رودخانه یا افراد درخواست دهنده اجاره دهند. در این ماده آمده است که:

« چنانچه امکان دیواره سازی و استفاده از اراضی مازاد بستر برای مجاوران وجود داشته باشد، شرکت آب منطقه‌ای ضمن مشخص کردن مجاوران رودخانه یا نهر یا مسیل یا مرداب یا برکه طبیعی، مشخصات دیواره و مقدار زمین‌هایی را که در اثر دیواره سازی حاصل می‌شود، معلوم و به مجاوران اعلام خواهد نمود تا در صورت تمایل به شرکت مراجعه و با قبول شرایط و مشخصات دیواره سازی برای اخذ اجازه مربوط اقدام نمایند. بستر واقع در پشت دیواره احداثی در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران است. شرکت می‌تواند پس از تأمین میزان حریم که بلافاصله بعد از دیواره احداثی شروع می‌شود، باقیمانده بستر را به سازنده دیوار یا در صورت عدم تمایل سازنده به دیگران اجاره دهد.»

برای آشنایی با شرایط ساخت و ساز در حریم رودخانه کلیک کنید.

آیا اشخاص غیردولتی امکان اجاره و دیوارکشی در بستر رودخانه ها را دارند ؟

همان‌طور که اشاره کردیم دولت می‌تواند با احداث دیواره سازی اراضی حریم رودخانه را به متقاضیان پس از بررسی اجاره دهد. اما پرسش این است که اشخاص دیگر و یا مستاجرین حریم رودخانه اجازه احداث اعیانی یا دیوارکشی در حریم رودخانه را دارند؟ اگر این اشخاص قصد ساخت و ساز در حریم رودخانه را داشته باشند از چه راهی می‌توانند اقدام نمایند؟

باید متذکر شویم که مستاجرین حریم رودخانه و سایرین اجازه احداث اعیانی یا دیوارکشی در حریم رودخانه را ندارند. به طور کلی ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ممنوع است، مگر این که متقاضی از وزارت نیرو یا سازمان‌های مرتبط مجوز لازم را دریافت نماید. قانون توزیع عادلانه آب در خصوص ساخت و ساز در حریم رودخانه می‌‌گوید که پیش از هرگونه ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه باید از وزارت نیرو اجازه کتبی دریافت شود. در صورت تخلف از این قانون متخلفین مورد مجازات قرار می‌گیرند.

برای دریافت مجوز ساخت در حریم رودخانه کلیک کنید.

تخریب با نظارت دادستان

همچنین طبق همین قانون وزارت نیرو اجازه دارد که اقدام به تخریب و تخلیه اعیانی‌های ساخته شده در بستر و حریم رودخانه نماید. البته اقدام تخلیه و تخریب با نظارت دادستان و یا نماینده‌ی او اتفاق می‌افتد. تبصره 4 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب در خصوص اختیار وزارت نیرو جهت تخریب و تخلیه اعیانی‌های غیرمجاز در حریم رودخانه آورده است که:

«تبصره ۴- وزارت نیرو در صورتی که اعیانی‌های موجود در بستر و حریم انهار و رودخانه‌ها و کانال‌های عمومی و مسیل‌ها و مرداب و برکه‌های طبیعی را برای امور مربوط به آب یا برق مزاحم تشخیص دهد به مالک یا متصرف اعلام خواهد کرد که ظرف مدت معینی در تخلیه و قلع اعیانی اقدام کند و در صورت استنکاف وزارت نیرو با اجازه و نظارت دادستان یا نماینده او اقدام به تخلیه و قلع خواهد کرد.»

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا اجاره دادن حریم رودخانه امکان‌پذیر است ؟

بله با طرح درخواست از جانب اشخاص حقیقی یا حقوقی برای بهره‌برداری از حریم رودخانه با توجه به کاربری‌های نظیر گردشگری و صنعتی؛ دولت طبق قانون می‌تواند اراضی حریم رودخانه را به این افراد اجاره دهد.

اشخاص غیردولتی چگونه می‌توانند در حریم رودخانه‌ها ساخت و ساز انجام دهند ؟

به طور کلی ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ممنوع است مگر این که متقاضی از وزارت نیرو یا سازمان‌های مرتبط مجوز لازم را دریافت نماید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اجاره بستر رودخانه و دیوارکشی حریم رودخانه



:: برچسب‌ها: اجاره بستر رودخانه و دیوارکشی حریم رودخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از اهداف ازدواج دائم، دوام زندگی مشترک زوجین و پایداری آن است اما گاهی در زندگی مشترک شرایطی پدید می‌آید که ادامه زندگی مشترک را سخت و راهی جز برهم زدن و منحل کردن ازدواج باقی نمی‌گذارد. برای منحل کردن و از بین بردن نکاح راه حل‌هایی در قانون مدنی آمده است مانند طلاق، فسخ نکاح، بذل مدت و… که در این مقاله به توضیح تفاوت طلاق با فسخ نکاح و همچنین بررسی موشکافانه شباهت‌ها و وجه تمایز این دو می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تفاوت فسخ نکاح با طلاق

تعریف فسخ نکاح و طلاق

طلاق و فسخ نکاح مطابق ماده ۱۱۲۰ ق.م دو راه متفاوت منحل کردن نکاح و از بین بردن آثار آن هستند که طلاق به درخواست زن، مرد و یا به صورت توافقی انجام می‌گیرد. سه نوع طلاق وجود دارند که عبارتند از: طلاق رجعی، طلاق بائن و طلاق خلع و مبارات.

فسخ نکاح روش دیگری برای منحل کردن نکاح به شمار می‌رود که به صورت یک طرفه و تنها با اراده یکی از طرفین قابل انجام است و بر اثر وجود دلایلی مانند عیوب، تدلیس و تخلف از شرط صفت صورت می‌گیرد. فسخ نکاح محدود به موارد مذکور در قانون است و ما در مقاله‌ای جداگانه به موارد فسخ نکاح پرداخته‌ایم.

تفاوت فسخ نکاح با طلاق

۱- طلاق عمل حقوقی تشریفاتی به شمار می‌رود و انجام آن به آداب و مراحل خاصی مانند خواندن صیغه طلاق، حضور دو شاهد عادل و… نیاز دارد؛ در حالیکه فسخ نکاح تنها با اراده صاحب حق فسخ، به طور یک طرفه و بدون نیاز به تشریفات خاصی انجام پذیر است.

۲- برای طلاق، فرد متقاضی به اجازه و حکم دادگاه نیاز دارد و قاضی دادگاه برای داوری و اصلاح زوجین تلاش و تا حد امکان از بروز این واقعه جلوگیری می‌کند؛ اما فسخ نکاح بدون نیاز به مجوز از سوی دادگاه و دخالت قاضی انجام می‌گیرد.

۳- با اینکه مدت عده طلاق و فسخ نکاح یکسان است اما در طلاق رجعی، زوج می‌تواند در زمان عده به نکاح برگردد اما فسخ نکاح این اجازه را به مرد نمی‌دهد و برگشت او به ازدواج نیازمند بسته شدن مجدد عقد نکاح خواهد بود.

۴- وجود شرایطی خاص در زوجه، مانند به سر بردن در ایام عادت ماهانه، طلاق را به عقب می‌اندازد و طلاق در این ایام صحیح نیست؛ در صورتی که وجود این شرایط در فسخ نکاح ممنوعیت ایجاد نمی‌کنند.

۵- طلاق مخصوص ازدواج دائم است، ‌اما فسخ نکاح هم برای ازدواج دائم و هم منقطع کاربرد دارد.

شباهت های طلاق با فسخ نکاح

۱- هر دو از عوامل بر هم زدن و منحل کردن نکاح به شمار می‌روند و آثار نکاح را از بین می‌برند.

۲- یکسان بودن مدت زمان عده در طلاق و فسخ نکاح.

۳- یکسان بودن مهریه و احکام آن در طلاق و فسخ نکاح.

تفاوت در شرایط فسخ نکاح با طلاق

برای آن که فسخ نکاح انجام گیرد زن یا مرد باید شرایط خاصی را داشته باشند که در مقاله فسخ نکاح می‌توانید در این باره بخوانید. برای طلاق نیز شرایط خاصی وجود دارد که برخی از آن ها با شرایط فسخ نکاح مشترک هستند. با این حال شرط های لازم برای موافقت دادگاه با دادخواست طلاق خانم ها متفاوت از دادخواست طلاق مردان است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید جهت حل پرونده‌های حقوقی خود، دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و کسب اطلاعات حقوقی از کارشناسان و مشاوران مرکز حقوقی وکیل دات کام کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا در فسخ نکاح مهریه به زوجه تعلق می‌گیرد ؟

بله، احکام مهریه در فسخ نکاح همانند طلاق است و مهریه باید پرداخت شود.

آیا می‌توانم در زمان عده فسخ نکاح به خانواده و زندگی مشترک خود برگردم ؟

خیر،‌ تا پایان یافتن مدت عده حق بازگشت به نکاح را ندارید و بعد از پایان این زمان، باید مجددا عقد نکاح میان شما و همسرتان بسته شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تفاوت فسخ نکاح با طلاق



:: برچسب‌ها: تفاوت فسخ نکاح با طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 13 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مدارک لازم برای ثبت ازدواج کدامند ؟ هدف از ازدواج و تشکیل خانواده رسیدن به پایداری و ثبات است که این امر آثار حقوقی مهمی را در زندگی زوجین ایجاد می‌کند. بر اساس قانون مدنی پس از عقد نکاح حقوق و تکالیفی برای زوجین ایجاد می‌شود که با ثبت ازدواج مسلم و قطعی می‌شود. موارد درج شده در سند ازدواج با ثبت آن اعتبار می‌یابد و از بروز اختلافات جلوگیری می‌کند و اثبات حقوق زوجین را سهولت می‌بخشد. ثبت ازدواج در دفاتر رسمی ثبت طلاق و ازدواج صورت می‌گیرد و حضور زن و مرد برای ثبت آن الزامی است. در این مقاله به الزامی بودن ثبت عقد نکاح دائم و همچنین مدارک لازم برای ثبت نکاح دائم و موقت می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم و موقت

ثبت ازدواج دائم و موقت

ثبت ازدواج دائم الزامیست همانطور که در ماده ۱۱۲۰ ق.م چنین بیان شده است که ثبت ازدواج دائم برای حفظ بنیان و کیان خانواده الزامی است و اگر مردی اقدام به ازدواج دائم بدون ثبت رسمی آن کند، به مجازات حبس تعزیری تا یک سال محکوم می‌گردد. همچنین در قانون حمایت از خانواده آمده است که مردی که ازدواج دائم را ثبت نکند، علاوه بر اجبار او به ثبت واقعه به صورت رسمی، به جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت نیز محکوم می‌گردد.

بیشتر بخوانید : ثبت ازدواج دائم

همانطور که در بالا اشاره شد قانونگذار تنها ثبت ازدواج دائمی را الزامی دانسته است و برای عدم ثبت آن مجازات در نظر گرفته است. بنابراین ثبت ازدواج موقت لزومی ندارد و تنها خواندن صیغه محرمیت و ایجاب و قبول طرفین برای بسته شدن این عقد کافی است. اما گاهی زن و مردی که قصد ازدواج موقت دارند بنا به دلایلی چون مطمئن شدن از صحت ازدواج، پیشگیری از بروز اختلافات ناشی از عدم ثبت نکاح و همچنین آسان‌تر شدن اثبات حقوق زوجین تصمیم می‌گیرند که ازدواجشان را در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق ثبت کنند. البته باید توجه داشت ازدواج موقت در شاسنامه ثبت نمی‌گردد.

بیشتر بخوانید : ثبت ازدواج موقت

برای ثبت ازدواج دائم و موقت، علاوه بر حضور زن و مرد و شاهدان آن‌ها در محضر، به یک سری مدارک نیز نیاز است که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواج دائم

ثبت ازدواج دائم الزامی است و وجود افراد و مدارک زیر برای ثبت آن در دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق نیاز است:

۱- شناسنامه عکس دار و کپی از صفحات اول و دوم آن‌ها.

۲- کارت ملی زوجین و کپی آن‌ها.

۳- جواب آزمایش ازدواجی که از صدور آن بیش از یک ماه نگذشته باشد.

آزمایش ازدواج برای اطمینان یافتن از سلامتی طرفین است و مواردی مانند آزمایش تالاسمی، هموفیلی، اعتیاد و بیماری‌های مقاربتی، واکسن کزاز و… را در بر می‌گیرد.

۴- حضور پدر و جد پدری و یا وکیل آنان، همچنین شناسنامه و کارت ملی آنان در صورتی که زن دوشیزه باشد الزامی است. اگر پدر زوجه فوت کرده باشد گواهی فوت او و حضور جد پدری یا وکیل او لازم است.

۵- طلاق نامه و یا گوهی فوت شوهر در صورتی که زن دوشیزه نباشد. در این صورت حضور پدر و جد پدری و رضایت آنان نیاز نیست.

۶- حضور سه شاهد عاقل و بالغ جهت امضای سند ازدواج.

مدارک لازم برای ثبت ازدواج موقت

ثبت ازدواج موقت الزامی نیست اما در صورت تصمیم گیری زوجین مبنی بر ثبت آن در دفاتر رسمی ثبت ازدواج یا همچنین در موارد الزامی ثبت نکاح موقت وجود مدارک زیر نیاز است:

۱- شناسنامه عکس دار و کپی از صفحات اول و دوم آن‌ها.

۲- کارت ملی و کپی آن‌ها.

۳- در صورت دوشیزه بودن زن به حضور پدر یا جد پدری یا وکیل آن‌ها همراه شناسنامه یا کارت ملی آن‌ها نیاز است و در صورت فوت پدر زوجه گواهی فوت ایشان باید آورده شود.

۴- در صورت باکره نبودن زوجه نیازی به حضور پدر و جد پدری و همچنین رضایت آن‌ها نیست.

بیشتر بخوانید : وکالت در ازدواج

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم و موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم و موقت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم و موقت



:: برچسب‌ها: مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم و موقت ,
:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

معمولا افرادی که از کشور‌های دیگر وارد ایران می‌شوند، برای هرگونه فعالیتی نیاز به رعایت برخی قوانین دارند. در واقع افراد خارجی برای فعالیت‌های اداری، تجاری و‌‌‌‌‌… مستلزم به رعایت اصول و قوانین ایران می‌باشند. یکی از قوانینی که برای افراد خارجی جهت فعالیت کاری در ایران وضع گردیده است، دریافت کد فراگیر شرکتی می‌باشد. این کد کاربرد‌های فراوانی داشته و به فرد اجازه برخی فعالیت‌ها در ایران را می‌دهد. در ادامه قصد داریم در خصوص کد فراگیر شرکت و نحوه دریافت آن توضیحات مفید و مفصلی را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: کد فراگیر شرکت

کد فراگیر شرکت

همانطور که می‌دانید همه ما ایرانی‌ها دارای یک کد ملی هستیم، که برای احراز هویت خود از آن استفاده می‌کنیم. در واقع این کد مختص ما بوده و تنها می‌تواند هویت شخص ما را احراز کند. کد فر‌‌اگیر شرکتی نیز مانند کد ملی می‌باشد، که افراد خارجی برای انجام فعالیت‌هایی مانند، امور مالیاتی، امور بانکی، دریافت ویزا، شرکت در آزمون‌های سراسری، استفاده از بیمه و‌‌‌‌‌….باید آن‌ را دریافت کنند.

اما یکی از اصلی‌‌‌‌‌ترین کاربرد‌های این کد عضویت فرد خارجی در شرکت ایرانی به عنوان یک کارمند یا عضو اصلی می‌باشد. برای مثال فرض کنید که شما در ایران دارای یک شرکت هستید. حال اگر یک شخص خارجی بخواهد در شرکت شما به عنوان یک کارمند یا یک عضو اصلی، مشغول به فعالیت شود، مستلزم دریافت کد فر‌‌اگیر شرکتی می‌باشد. در نتیجه باید گفت کد فر‌‌اگیر شرکتی مختص افراد خارجی بوده، و مانند یک کد ملی می‌توانند از آن برای انجام فعالیت‌های مختلف استفاده کنند.

نحوه دریافت کد فراگیر شرکت و مدارک مورد نیاز آن

افراد خارجی برای دریافت کد فر‌‌اگیر شرکتی می‌بایست برخی مراحل را انجام دهند. اما قبل از انجام این مراحل نیاز به ارائه مدارک مورد نیاز، برای دریافت این کد می‌باشد. مدارک مورد نیاز برای دریافت این کد برای اشخاص حقیقی و حقوقی، به شرح زیر می‌باشند:

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی

  • آدرس و کد پستی شرکت
  • نام شرکت به انگلیسی و فارسی
  • موضوع فعالیت شرکت
  • شهر محل تاسیس شرکت
  • نوع شرکت
  • شماره ثبت
  • مدارک‌ شخصی، کد ملی، شناسنامه و‌‌‌‌‌…

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی

  • اسکن عکس‌های پرسنلی متقاضی
  • تصاویر گذرنامه متقاضی
  • مدارک‌ شخصی

برای دریافت کد فر‌‌اگیر شرکتی نیز می‌بایست مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا به سایت اداره ثبت شرکت‌ها رجوع کنید، نشانی این سایت sherkat.ssaa.ir می‌باشد. سپس در صفحه‌‌ای که باز می‌شود، یک منو مشاهده می‌کنید که باید در بش میز خدمات الکترونیک بر روی درخواست کد فر‌‌اگیر کلیک کنید‌.عکس
  • در مرحله دوم از شما اطلاعاتی درخواست می‌شود، که می‌بایست درون سایت وارد کنید. سپس سایت برای شما یک کد پیگیری ارسال می‌کند‌.عکس
  • صدور این کد ممکن است تا سه روز به طول بینجامد. در این بازه زمانی سه روز شما می‌توانید با استفاده از کد پیگیری خود، و رجوع به قسمت درخواست کد فر‌‌اگیر شرکتی، از روند و وضعیت صدور این کد مطلع شوید.عکس

برای انجام امور ثبت شرکت ها کلیک کنید.

مزایای دریافت کد فراگیر شرکت برای اشخاص خارجی

دریافت کد فر‌‌اگیر شرکتی برای اشخاص خارجی مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. به این علت که این اشخاص با دریافت این کد می‌توانند فعالیت‌های زیادی را بدون هیچ مشکلی در ایران انجام دهند. در زیر مزایای دریافت کد فر‌‌اگیر برای افراد خارجی را نام برده‌‌ایم:

  • افراد با دریافت کد فر‌‌اگیر می‌توانند برای اخذ گواهینامه رانندگی اقدام‌ نمایند.
  • با اخذ کد فر‌‌اگیر افراد خارجی می‌توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.
  • با اخذ این کد همه افراد خارجی می‌توانند در شرکت‌هایی که از قبل به ثبت رسیده‌‌‌اند، به عنوان یک‌ شریک‌ و یا عضو رسمی شروع به فعالیت کنند.
  • افراد با دارا بودن این ‌کد می‌توانند در آزمون‌های علمی یا کنکور در ایران شرکت کنند.
  • با دریافت کد فر‌‌اگیر شرکتی افراد خارجی می‌توانند شرکت نیز در ایران ثبت و تاسیس کنند.
  • افراد دارای این کد می‌توانند امورات اداری خود را نیز در ایران، به راحتی به انجام برسانند.
  • با دریافت این کد همه اشخاص خارجی قادر خواهند بود، که برای افتتاح حساب بانکی خود در ایران اقدام کنند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا با اخذ کد فر‌‌اگیر شرکتی می‌توان در ایران یک شرکت تاسیس نمود‌‌‌ ؟

بله با اخذ این کد علاوه بر ثبت و تاسیس شرکت، افراد خارجی می‌توانند به عنوان یک کارمند در شرکت‌های ایرانی مشغول به کار شوند.

آیا کد فر‌‌اگیر شرکتی شخصی است‌‌‌ ؟

بله کد فر‌‌اگیر شرکتی مانند کد‌ ملی ایرانیان کاملا شخصی بوده، و منحصر به فرد می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کد فراگیر شرکتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کد فراگیر شرکتی پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: کد فراگیر شرکت



:: برچسب‌ها: کد فراگیر شرکت ,
:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا شما اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه تهران را می‌شناسید؟ اتحادیه از افراد صنفی تشکیل می‌شود که جهت حفظ حقوق پیشه و حرفه مورد نظر خود در راستای اهداف مشترکی گام برمی‌دارند. اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران نیز یکی از اتحادیه‌های فعال و معتبر در این شهر محسوب می‌گردد. در ادامه مقاله قصد داریم که اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه تهران را معرفی نماییم.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه تهران

اتحادیه دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه تهران

اتحادیه‌های اصناف از افراد خوشنام همان صنف و آگاهی از چند صنف مرتبط با هم تشکیل می‌گردند. اعضای صنف دستگاه مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی شهر تهران نیز با زیرپوشش دادن برخی از رسته‌های مرتبط اقدام به تشکیل یک اتحادیه در شهر تهران نمودند. این اتحادیه باهدف احقاق حقوق افراد صنف و همچنین ایجاد یک همکاری مناسب در میان خود تشکیل‌ شده است. هدف دیگر ایجاد اتحادیه بهبود بخشیدن خدمات ارائه شده به مصرف‌کنندگان و اجرای قوانین نظام صنفی می‌باشد.

اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی شهر تهران توسط اعضای هیئت‌مدیره اداره می‌شود. اعضای هیئت‌مدیره هر چهار سال یک‌بار با برگزاری انتخابات و رای شاغلین در صنف برگزیده می‌گردند. هیئت‌مدیره فعلی اتحادیه‌صنف دستگاه‌های مخابراتی‌و ارتباطی و لوازم جانبی شهر تهران شامل افراد زیر می‌باشد:

  • مهدی محبی در سمت رئیس اتحادیه
  • فرید خلیلی در سمت نائب رئیس اول
  • علیرضا صمیمی در سمت نائب رئیس دوم
  • جواد نیکبخت در سمت دبیر هیئت‌مدیره
  • سید حسین سادات حسینی در سمت خزانه‌دار اتحادیه
  • آقایان تقی ظرافت جو و محمد درودیان به عنوان اعضای معمولی هیئت‌مدیره
  • مسعود بابایی در سمت بازرس اتحادیه

جهت شرکت در این انتخابات وارد سامانه ساران بشوید.

رسته‌های وابسته به اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران

اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران شامل ۱۰ رسته وابسته به خود می‌باشد. که این رسته‌ها عبارت‌اند از:

  • فروش، تعمیر و خدمات پس از فروش انواع گوشی
  • تعمیر قطعات و فروش وسایل و لوازم‌یدکی تلفن وسایل مخابراتی
  • نصب، تعمیر و راه‌اندازی دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی
  • فروش، تعمیر، نصب، راه‌اندازی، برنامه‌ریزی و نگهداری پروژه مخابراتی
  • تولید قطعات گوشی تلفن، تلفن سانترال الکترونیکی و دیجیتالی
  • توزیع و تولید کارت‌های ارتباطی و اینترنتی با کاربری دیجیتالی
  • تهیه و مونتاژ شبکه‌های مخابراتی mdf کابل شهری و فیبر نوری
  • دفتر کار رسته‌های ۳ و ۴ و ۵ و ۶
  • فروش، نصب، راه‌اندازی و خدمات پس از فروش مراکز ارتباطی تحت شبکه voip
  • تعمیر و خدمات پس از فروش گوشی تلفن همراه

برای دریافت جواز تعمیر موبایل کلیک کنید.

وظایف و خدمات اتحادیه

وظایف و خدمات اتحادیه‌ها در قانون نظام صنفی تعریف شده است. این قانون در ماده ۳۰ خود به شرح کامل وظایف اتحادیه‌های اصناف می‌پردازد. یکی از وظایف بارز اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران صدور و تمدید جواز کسب و نظارت بر فعالیت اعضای اتحادیه می‌باشد. علاوه بر این موارد وظایف و اختیارات دیگری نیز بر عهده اتحادیه هست. نظیر تشکیل کمیسیون رسیدگی به شکایت حل اختلاف، وصول مالیات عوارض و هزینه خدمات به نمایندگی از سازمان‌های دیگر، برگزاری دوره‌های آموزشی برای افراد صنفی و… .

برای آشنایی کلی با مراحل دریافت جواز کسب از این اتحادیه کلیک کنید.

دوره‌های آموزشی و آزمون اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی تهران

این اتحادیه پیش از صدور جواز کسب جهت کسب آمادگی و افزایش سطح مهارت و دانش افراد صنفی خود گذراندن دوره آموزشی و قبولی در آزمون نهایی آن را الزامی کرده است. دوره آموزشی ممکن است به صورت داخلی و توسط اتحادیه و یا به صورت برون‌سپاری از طریق عقد قرارداد با مراکز آموزشی ارائه شود. همچنین دوره‌های آموزشی به صورت حضوری یا غیرحضوری قابل ارائه می‌باشد. متقاضی برای شرکت در دوره‌های آموزشی و آزمون نهایی آن احتیاج به یک معرفی‌نامه از جانب اتحادیه و همچنین پرداخت هزینه آموزش و ارائه فیش آن دارند.

در پایان دوره‌های آموزشی آزمون برگزار می‌گردد. این آزمون برای افراد باسواد به صورت کتبی و سؤالات چهارگزینه‌ای است. و برای افراد بی‌سواد به صورت شفاهی ارائه می‌شود. اگر متقاضیان ناموفق به کسب نمره قبولی در اولین آزمون نشدند می‌توانند با پرداخت ۲۰ درصد هزینه آموزش مجدد در آزمون شرکت نمایند. متقاضیان با کسب موفقیت در آزمون دوره آموزشی یک گواهینامه پایان دوره دریافت می‌نمایند. این گواهینامه به مدت ۵ سال اعتبار دارد. گواهی پایان دوره در سراسر کشور و برای تمامی اتحادیه‌ها معتبر است. همچنین اگر متقاضی قصد داشته باشد که رسته واحد صنفی خود را تغییر دهد یا جابجا نماید. نیاز به گذراندن مجدد دوره آموزش و آزمون نخواهد داشت.

برای شرکت در آزمون و امتحان کسب و کار، وارد سامانه آموزش اصناف بشوید.

آدرس و تلفن اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران

اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران در خیابان جمهوری، خیابان حافظ، جنب سازمان بورس، کوچه حسنی (سام)، پلاک ۱۸ واقع‌شده است. شماره‌های تماس تلفن این اتحادیه عبارت‌اند از:

۶۶۷۶۳۰۲۴_۰۲۱
۶۶۷۶۳۰۷۴_۰۲۱
۶۶۷۶۳۰۴۲_۰۲۱

اگر در مورد هزینه های پرداختی مساله ای برایتان پیش امده می توانید از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات یا اتاق اصناف تهران یا شهرستان مربوطه اقدام کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران چگونه انتخاب می‌شوند ؟
اعضای هیئت‌مدیره هر چهار سال یک‌بار با برگزاری انتخابات و رای شاغلین در صنف برگزیده می‌گردند.

ساختمان اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران در کجا واقع‌شده است ؟
این اتحادیه در خیابان جمهوری، خیابان حافظ، جنب سازمان بورس، کوچه حسنی (سام)، پلاک ۱۸ واقع‌شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه تهران



:: برچسب‌ها: اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تلفن همراه تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج و برقراری پیوند نکاح میان زن و مرد از اهداف خلقت و یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی افراد است. هدف از ازدواج به آرامش رسیدن زن و مرد و رشد و شکوفایی آنان در قالب خانواده است. با وجود تبلیغ و تاکید فراوان درباره ازدواج و تشکیل خانواده، قانون و شرع عقد نکاح و ازدواج را در شرایط خاصی یا با برخی افراد خاص ممنوع دانسته‌اند که ما آن‌ها را تحت عنوان موانع نکاح می‌شناسیم. حال می‌خواهیم بدانیم این موانع چیست و تحت چه شرایطی ایجاد می‌شود. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج و مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: موانع نکاح

موانع نکاح

منظور از موانع نکاح مواردی هستند که در صورت موجود بودن مانع از بسته شدن صحیح عقد نکاح می‌شوند که به شرح زیر است. برای آشنایی بیشتر با قانون ازدواج در ایران کلیک کنید.

1. قرابت از موانع نکاح

قرابت و خویشاوندی در مواردی که قانون اشاره کرده است: قرابت به معنای رابطه خویشاوندی به صورت نسبی، سببی و رضایی است که در موارد خاص زیر مانع بسته شدن عقد نکاح می‌گردند.

الف) قرابت نسبی

هم خونی و داشتن جد مشترک، موجد این نوع قرابت است که مطابق ماده ۱۰۴۵ ق.م ازدواج با این اقارب ولو نسبت حاصل شبهه و زنا باشد منع شده است:

۱- ازدواج با پدر، مادر و اجداد آن‌ها مانند پدربزرگ، مادربزرگ و… تا هر قدر که بالا رود.

۲- ازدواج با فرزندان و فرزندان آن‌ها تا هر قدر که نسل پائین رود.

۳- نکاح با برادر، خواهر و فرزندان ایشان هر چقدر که نسل ادامه یابد و زاد و ولد صورت گیرد.

۴- ازدواج با عمه و خاله خود و والدین.

برای آشنایی با شرایط ازدواج با دو خواهر کلیک کنید.

ب) قرابت رضاعی

این نوع قرابت در اثر نوشیدن شیر زنی غیر از مادر خود، با آن زن و بستگان او ایجاد می‌شود که به آن قرابت شیری نیز گویند و از حیث ممنوعیت و حرمت ازدواج همانند اقارب نسبی است.

ج) قرابت سببی

قرابت سببی بر اثر ازدواج پدید می‌آید و در موارد زیر برای مرد ممنوع است:

۱- ازدواج با مادر و اجداد زن چه نسبی باشند و چه رضاعی.

۲- ازدواج با زنی که قبلا زن پدر و یا زن یکی از اجداد او و یا زن پسر و یا یکی از اجداد او باشد حتی در صورت رضاعی بودن قرابت.

۳- ازدواج با دختر زن (ولو قرابت رضاعی) به شرطی که میان زن و شوهر رابطه زناشویی برقرار شده باشد.

۴- ازدواج با خواهر زن مگر بعد از انحلال نکاح. (چه دائمی و چه منقطع باشد)

۵- ازدواج با دختر برادر زن یا دختر خواهر زن مگر با اجازه از همسر خود.

2. شوهر داشتن و در عده بودن زن از موانع نکاح در حقوق ایران

ازدواج با زن شوهردار موجب اختلاط نسل شده و در قانون ما ممنوع می‌باشد و ضمانت اجرای قانونی در پی دارد. مطابق ماده ۱۰۵۰ ق.م چنانچه مردی بداند زن شوهر دارد و ازدواج با او حرام است اما با او عقد کند این عقد باطل بوده و زن تا ابد بر او حرام می‌شود.

حکم در عده بودن زن نیز در این ماده همانند حکم ازدواج با زن شوهردار است. چنانچه مرد با زنی که در عده طلاق یا عده وفات باشد ازدواج کند آن عقد باطل و زن تا ابد بر او حرام خواهد شد. البته در ماده بعدی (ماده ۱۰۵۱ ق.م) بیان شده است که چنانچه زوج از متاهل یا در عده بودن زن آگاه نباشد، عقد باطل شده ولی حرمت ابدی ایجاد نمی‌شود.

3. لعان | موانع نکاح

ماده ۱۰۵۲ ق.م به لعان اشاره می‌کند و بیان می‌کند بعد از لعان زن و مرد تا ابد به یکدیگر حرام خواهند شد. لعان عبارت است از مراسمی که طی آن زوجین لعن می‌فرستند. مرد زن را زناکار می‌داند و زن نیز ادعای شوهرش را کذب و دروغ می‌خواند. پس از پایان لعان، زوجین از یکدیگر جدا شده و تا ابد بر یکدیگر حرام می‌شوند.

4. چهار زن دائمی

در قانون و شرع ما داشتن ۴ زن دائمی برای مرد در صورت وجود شرایطی مانند تمکن مالی و… مجاز می‌باشد اما تجاوز از این تعداد ممنوع است و ضمانت اجرای قانونی به دنبال خواهد داشت.

5. کافر بودن مرد

مطابق ماده ۱۰۵۹ ق.م ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان و کافر جایز نمی‌باشد. در این ماده سخنی از ازدواج مرد مسلمان با زن کافر به میان نیامده است و سکوت قانون در این مورد، نشان دهنده اجازه نکاح مرد مسلمان با زن غیرمسلمان است.

6. مطلقه بودن به ۳ و ۹ طلاق

بر اساس ماده ۱۰۵۷ و ۱۰۵۸ ق.م هر گاه زنی ۳ بار متوالی از مردی طلاق بگیرد بر او حرام می‌شود مگر زمانی که پس از ۳ مرتبه طلاق به نکاح دائمی مردی دیگر درآید و پس از نزدیکی به دلایلی چون طلاق، فسخ نکاح یا فوت زوج از زوجیت او خارج شود. هرگاه زنی ۹ بار از مردی طلاق بگیرد که ۶ تای آن‌ها عدی باشد بر او تا ابد حرام می‌شود.

7. احرام

احرام به نخستین عمل در مناسک عمره و حج گویند؛ اگر زن و مردی که در احرام هستند ازدواج کنند عقد آنان باطل و تا ابد بر یکدیگر حرام می‌گردند.

8. زنا از موانع نکاح در حقوق ایران

زنا یکی دیگر از مواردی است که در قانون مدنی در رابطه با موانع نکاح به آن اشاره شده است. در ماده ۱۰۵۴ ق.م آمده است که زنا با زن متاهل یا زنی که در ایام عده رجعیه است حرمت ابدی ایجاد می‌کند.

در ماده ۱۰۵۵ق.م نیز آمده است که چنانچه مردی با شبهه و یا زنا با زنی نزدیکی کند حکم مانعیت ازدواج او با اقارب سببی ایجاد شده از طریق زنا همانند حکم مانعیت ایجاد شده با ازدواج و نکاح صحیح است. به عنوان مثال مرد دیگر نمی‌تواند با مادر زنی که با او زنا نموده، ازدواج نماید.

در ماده بعدی نیز قانون بیان می‌کند که چنانچه مردی با پسری عمل شنیع انجام دهد دیگر اجازه ازدواج با مادر، خواهر و یا دختر او را ندارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موانع نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موانع نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: موانع نکاح



:: برچسب‌ها: موانع نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قوانین مربوط به صحت ازدواج به طور کامل مشخص و تعریف شده است. بر مبنای این قانون عقد زوج و زوجه می‌بایست صحیح باشد و تمامی شرایط قانونی در آن رعایت شده‌ باشد، در غیر این صورت عقد نکاح باطل خواهد بود. بررسی و مشخص کردن این موضوع بر عهده قانون است و در موارد مختلف ممکن است شما نیاز به اثبات صحت ازدواج که در ادامه به طور کامل آن را شرح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج و مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: صحت ازدواج

صحت ازدواج

برای آن که یک ازدواج به رسمیت شناخته شود باید با قانون و عرف هر کشوری مطابقت داشته باشد. طبق قوانین کشورمان ایران، تحت شرایطی ازدواج به رسمیت شناخته می‌شود. در صورت عدم رعایت این قوانین با فرد مطابق قانون برخورد خواهد شد.

شرایط صحت ازدواج چه می‌باشد ؟

همانطور که در بالا گفته شد اگر زن و شوهر با یکدیگر عقد کنند می‌بایست برخی شرایط لازم را داشته باشند تا از نظر شرعی و قانونی عقد آن‌ها صحیح و حلال باشد و چنانچه این شرایط در عقد نکاح آن‌ها موجود نباشد عقد باطل خواهد بود. شرایط عقد صحیح به شرح زیر می‌باشد:

اثر قصد و رضای طرفین در صحت ازدواج

مطابق ماده ۱۰۷۰ قانون مدنی برای صحیح بودن عقد نکاح می‌بایست زن و شوهر هر دو به ازدواج راضی باشند و از این امر رضایت کامل را داشته باشند. چنانچه یکی از طرفین به هر دلیلی به عقد نکاح رضایت نداشته باشد عقد باطل خواهد شد.

زوج و زوجه می‌بایست قصد ازدواج داشته باشند و نیت و قصد آن‌ها از عقد نکاح فقط ازدواج با یکدیگر باشد. برای مثال اگر فرد بیهوش یا مست باشد و در حین بیهوشی او را به عقد نکاح کسی درآورند در صورتی که او رضایت نداشته باشد عقد باطل خواهد بود.

اهلیت زن و شوهر

یکی دیگر از شرایط صحت عقد نکاح اهلیت زن و شوهر می‌باشد. طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی زوج و زوجه می‌بایست در هنگام عقد نکاح بالغ و عاقل باشند و به سن بلوغ رسیده باشند. مطابق با این ماده سن دختران ۱۳ سال و سن پسران ۱۵ سال در نظر گرفته شده است.

مجنون بودن

چنانچه یکی از طرفین دارای جنون باشد نیز عقد باطل می‌شود. طبق نظر قانونگذار فردی که دارای جنون است هیچ گونه هدفی برای ازدواج نداشته و در واقع قصد و نیتی ندارد، پس با توجه به این قانون عقد نکاح افراد دارای جنون نیز باطل می‌باشد.

مشخص بودن زوج و زوجه

طبق ماده ۱۰۶۷ قانون اساسی برای صحت عقد نکاح می‌بایست زوج و زوجه یکدیگر را بشناسند و مشخصا بدانند که با چه کسی عقد نکاح یا پیوند ازدواج می‌بندند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط صحت عقد نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط صحت عقد نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: صحت ازدواج



:: برچسب‌ها: صحت ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شرایط بازماندگان برای دریافت مستمری متوفی شامل چه چیزهایی است؟ هنگامی که شخصی فوت کند اگر دارای مستمری و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار داشته باشد، تحت شرایطی برخی از بازماندگان متوفی می‌‌توانند مستمری وی را دریافت نمایند. گاهی ممکن است متوفی، چند بازمانده واجد شرایط برای دریافت مستمری داشته باشد. در این صورت نیز مطابق قانون مستمری در میان آن‌ها تقسیم می‌شود. در ادامه این مطلب به شرایط بازماندگان متوفی و نحوه دریافت و تقسیم مستمری میان بازماندگان وی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: شرایط بازماندگان برای دریافت مستمری متوفی

شرایط بازماندگان برای دریافت مستمری متوفی مطابق قانون تامین اجتماعی

قانون تأمین اجتماعی برای برخی بازماندگان متوفیان که مستمری‌بگیر و بیمه‌شده این سازمان هستند، حمایت‌ها و خدماتی در نظر گرفته است. یکی از این حمایت‌ها پرداخت مستمری به بازماندگان متوفی بیمه‌شده این سازمان می‌باشد. البته حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی از بازماندگان تنها محدود به پرداخت مستمری نمی‌شود. سایر خدمات نظیر، خدمات بهداشتی و درمانی، ارائه کالابرگ، کمک‌هزینه مسکن، عیدی و… می‌باشد.

بازماندگان متوفی که شرایط قانونی داشته باشند مطابق قانون بخشی از مستمری متوفی را دریافت می‌کنند. شرایط قانونی برای پرداخت مستمری به بازماندگان متوفی به دو دسته تقسیم می‌شود. که شامل شرایط شخص بیمه‌شده یا همان متوفی و شرایط بازمانده بیمه‌شده و متوفی می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با تکلیف حقوق مستمری بگیران بعد فوت کلیک کنید.

شرایط متوفی مستمری بگیر از تامین اجتماعی

همان‌طور که اشاره کردیم پرداخت مستمری به بازماندگان بیمه‌شده تحت شرایطی امکان‌پذیر است که بخشی از این شرایط مربوط به خود بیمه‌شده می‌شود. این شرایط عبارت‌اند از:

  • متوفی یا بیمه‌شده پس از بازنشسته شدن فوت کند.
  • بیمه‌شده از کار افتاده کلی و مستمری‌بگیر، فوت نماید.
  • در صورتی که بیمه‌شده، طی ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار را پرداخت کرده باشد. البته مشروط بر اینکه در آخرین سال حیات خود حق بیمه 90 روز کار پرداخت شده باشد. لازم به ذکر است اگر بیمه‌شده فاقد شرط مذکور باشد، اما بین یک تا 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه پیش از فوت خود را داشته باشد مشمول در نظر گرفته می‌شود.
  • اگر بیمه‌شده به علت حادثه ناشی از کار و یا به علت بیماری‌های مربوط به حرفه و شغل خود فوت نماید.

چه کسانی جزو بازماندگان متوفی در تامین اجتماعی هستند؟

بازماندگان بیمه‌شده متوفی در سازمان تأمین اجتماعی با داشتن شرایط قانونی قادر به دریافت مستمری متوفی خواهند بود. این شرایط در قانون تأمین اجتماعی عبارت‌اند از:

  • همسر (زن) دائمی متوفی بیمه‌شده باشید.
  • شوهر متوفی بیمه‌شده باشید. با دو شرط؛ اول آن که شوهر تحت تکفل زن باشد. و دوم اینکه سن شوهر از 60 سال بیشتر باشد یا طبق نظر کمیسیون پزشک از کار افتاده محسوب و خودش از سازمان مستمری دریافت نمی‌کند.
  • فرزندان پسر متوفی؛ در صورتی که پسران متوفی زیر 18 سال سن داشته باشند. همچنین اگر منحصراً به تحصیل اشتغال دارند یا با نظر کمیسیون پزشکی و با توجه به بیماری یا نقص عضو قادر به کار کردن نباشند.
  • دختران متوفی؛ در صورتی که شاغل نباشند و متأهل نباشند.
  • فرزندخوانده؛ همچنین با توجه به قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست، فرزندخوانده نیز در حکم فرزند حقیقی خواهد بود و از حقوق و مزایای قانونی بهره‌مند می‌شود.
  • مادر و پدر متوفی؛ اگر پدر و مادر تحت تکفل متوفی باشند و سن پدر بیش از 60 و مادر بیش از 55 باشد و یا با نظر کمیسیون پزشکی از کار افتاده محسوب شوند.

محاسبه مستمری بازماندگان متوفی بیمه‌شده در تامین اجتماعی

بازماندگان واجد شرایط متوفی حدود یک سی‌ام از حقوق متوسط بیمه‌شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه را به عنوان مستمری دریافت خواهند کرد. البته به شرط آن‌که مبلغ در نهایت از 50 درصد حقوق متوسط ماهانه متوفی کمتر بوده و از صد در صد حقوق تجاوز نکند. در تعریف حقوق متوسط نیز می‌توان گفت جمع کل مزد یا حقوق متوفی بیمه‌شده، که با توجه به آن حق بیمه دریافت گشته است.

این مقدار از هفتصد و بیست روز قبل از فوت بیمه‌شده بر روزهای کاری وی تقسیم می‌گردد و در عدد 30 ضرب می‌شود. همچنین حداقل مستمری برای بازماندگان آن دسته از افرادی که با توجه به مطالب قبل دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین یک سال تا بیست سال هستند با ضرب حداقل دستمزد سال فوت در سنوات پرداخت حق بیمه، تقسیم بر 30 محاسبه می‌شود. پس از تعیین حداقل مستمری پرداختی به بازماندگان این مبلغ میان بازماندگان واجد شرایط تقسیم و سهمیه‌بندی می‌شود.

سهمیه‌بندی مستمری

همسر متوفی بیمه‌شده 50 درصد از کل مستمری را دریافت می‌نماید. اگر بیمه‌شده آقا چند همسر دائمی داشته باشد در این صورت همین 50 درصد میان آن‌ها تقسیم می‌گردد. هر یک از فرزندان متوفی نیز 25 درصد از مستمری را دریافت می‌کنند. اگر فرزندان هم پدر و هم مادر خود را از دست داده باشند در آن صورت سهم ایشان دو برابر می‌گردد. پدر و مادر متوفی نیز هر یک 20 درصد مستمری را دریافت می‌کنند.

برای کسب اطلاع بیشتر درباره سهم دختر از حقوق پدر فوت شده کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا اگر بیمه‌شده تأمین اجتماعی فوت کند به بازماندگان وی مستمری پرداخت می‌شود ؟

یکی از حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی پرداخت مستمری به بازماندگان متوفی بیمه‌شده این سازمان می‌باشد.

آیا برای دریافت مستمری متوفی بیمه‌شده در سازمان تأمین اجتماعی شرایط خاصی وجود دارد ؟

بله، شرایط قانونی برای پرداخت مستمری به بازماندگان متوفی به دو دسته تقسیم می‌شود. که شامل شرایط شخص بیمه‌شده یا همان متوفی و شرایط بازمانده بیمه‌شده و متوفی می‌شود. که در این مطلب به تفصیل بیان شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: شرایط بازماندگان برای دریافت مستمری متوفی



:: برچسب‌ها: شرایط بازماندگان برای دریافت مستمری متوفی ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

زنان و مردان پس از رسیدن به سن بلوغ نیازهایی دارند که می‌بایست برای رفع این نیازها و آرامش در زندگی به نکاح قانونی جنس مخالف خود در بیایند. ازدواج زنان و مردان در دو نوع مختلف در قانون مدنی کشور ذکر شده است و در هر نوع نکاح حقوق زنان و مردان متفاوت خواهد بود. در ادامه این مطلب قصد داریم انواع نکاح از دیدگاه قانون مدنی و تفاوت‌های آن‌ها را برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: انواع نکاح در قانون مدنی

انواع نکاح مندرج در قانون مدنی

در قانون مدنی کشور ما دو نوع نکاح ذکر شده است. این دو نوع شامل نکاح موقت و دائم می‌باشند. نکاح موقت مدت دار و نکاح دائم همیشگی است. همانطور که در بالا خدمتتان گفته شد این دو نوع نکاح با یکدیگر کاملا متفاوت هستند.

برای آشنایی با مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

تفاوت‌های انواع نکاح چیست؟

نکاح دائم و موقت تفاوت‌های زیادی دارند، تفاوت این دو نوع نکاح به شرح زیر می‌باشد:

ارث بردن

در عقد دائم زن و شوهر می‌توانند اموال یکدیگر را به ارث ببرند. برای مثال اگر زن فوت شود قسمتی از اموالش به همسر او تعلق پیدا می‌کند و اگر مرد فوت گردد نیز زن بخشی از اموال او را به ارث خواهد برد. اما در عقد موقت یا همان صیغه، زن و شوهر از اموال یکدیگر ارث نمی‌برند و چنانچه هر یک از آن‌ها فوت نماید دیگری نمی‌تواند برای دریافت ارث طرف مقابل اقدام کند. حتی شرط ارث بری هم باطل است و سبب ارث بری طرفین از یکدیگر نمی‌گردد.

نفقه

در عقد دائم طبق قانون مدنی مرد موظف است که تمام مخارج زندگی زن را به عهده بگیرد و برای تامین زندگی او هزینه‌هایی بپردازد که به این کار پرداخت نفقه گفته می‌شود. اما در عقد موقت هیچ نفقه‌ای برای زن در نظر گرفته نشده است و قانونگذار در عقد موقت مرد را ملزم به پرداخت نفقه نکرده است اما می‌توان خلاف آن شرط نمود. یعنی طرفین می‌توانند ضمن ازدواج موقت شرط پرداخت نفقه کنند.

طلاق

در عقد دائم چنانچه به هر دلیلی زن و شوهر بخواهند از یکدیگر طلاق بگیرند می‌بایست با مراجعه به دادگاه و گذراندن تمام مراحل قانونی برای طلاق خود اقدام نمایند.

اما در عقد موقت قانونگذار هیچ گونه دادگاهی را برای طلاق در نظر نگرفته است و طبق قانون مدنی اگر زن و مرد بخواهند در عقد موقت از یکدیگر جدا شوند می‌بایست صبر کنند تا مدت زمان صیغه آن‌ها تمام شود یا اینکه بذل مدت کنند. در صورتی که مدت زمان صیغه تمام شود یا مرد بقیه مدت نکاح را به زن ببخشد (بذل مدت کند) زن و شوهر دیگر به هم محرم نخواهند بود و ازدواجشان پایان می‌یابد.

مهریه

در عقد دائم زن و شوهر می‌توانند مبلغی را به عنوان مهریه ذکر نمایند و هر دو به آن مبلغ توافق کنند. در عقد دائم تعیین مهریه الزامی نخواهد بود و چنانچه زن رضایت دهد می‌تواند بدون تعیین مهریه با مرد عقد نماید. البته در چنین حالتی زن بعدا می‌تواند از دادگاه تقاضای تعیین مهر المثل نماید.

اما در عقد موقت مطابق با ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی تعیین مهریه الزامی می‌باشد و چنانچه مهریه تعیین نگردد عقد نکاح موقت آن‌ها باطل خواهد بود.

برای آشنایی با آثار عدم ثبت نکاح موقت کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع نکاح در قانون مدنی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع نکاح در قانون مدنی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: انواع نکاح در قانون مدنی



:: برچسب‌ها: انواع نکاح در قانون مدنی ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه بخش اعظمی‌ از دعاوی ملکی مربوط به تصرف غیر قانونی املاک افراد می‌باشد. برای مثال در اکثر این دعاوی تصرف عدوانی رخ می‌دهد. تصرف عدوانی به معنای ایجاد سلطه و تصرف ملک دیگری به زور و بدون اجازه گرفتن از وی می‌باشد. برای مثال فردی بدون اینکه از شما اجازه بگیرد در آپارتمان شما ساکن می‌شود. در این صورت تصرف عدوانی رخ داده است. اما نوع دیگری از تصرف نیز وجود دارد که به آن تصرف امانی گفته می‌شود. تصرف امانی شرایط و قوانین جداگانه‌‌ای نسبت به تصرف عدوانی دارد. در ادامه قصد داریم در خصوص تصرف امانی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تصرف امانی چیست ؟

تصرف امانی چیست‌‌‌‌ ؟

در بالا گفتیم که تصرف عدوانی به معنای ایجاد تصرف در ملک دیگری به واسطه زور و بدون کسب اجازه از او می‌باشد. برای مثال فردی در ملک دیگری بدون اجازه ساکن ‌می‌شود و ملک را تخلیه نمی‌کند. اما گاهی ممکن است فردی با کسب اجازه از فرد به عنوان امین یا خادم در ملک او ساکن شود و در آن تصرف ایجاد کند.

برای مثال فردی که یک ویلای بزرگ‌ دارد برای آن یک سرایدار استخدام می‌کند و از سرایدار خود می‌خواهد که برای حفاظت از ویلا در آن ساکن شود. حال اگر صاحب ویلا بخواهد که سرایدار ملک را تخلیه و از آن خارج شود، سرایدار می‌بایست این کار را انجام دهد. اما در صورتی که از تخلیه ملک خودداری کند مرتکب تصرف عدوانی شده است.

بنابراین تصرف امانی قانونی و صحیح است مشروط بر اینکه به محض مطالبه مالک پایان یابد وگرنه غیر قانونی می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله تصرف عدوانی را مطالعه نمایید.

تبدیل تصرف امانی به تصرف عدوانی

مطابق قانون در صورتی که صاحب ملک از امین، سرایدار و… خود درخواست تخلیه ملک را داشته باشد، فرد امین می‌بایست ملک را تخلیه کند‌. در غیر این صورت مرتکب تصرف عدوانی می‌شود. در این صورت صاحب ملک می‌تواند اظهار نامه‌‌ای را برای شخص متصرف ارسال کند و از او به صورت قانونی خواستار تخلیه ملک شود.

فرد متصرف از زمانی که این ابلاغیه را دریافت می‌کند ده روز فرصت دارد تا ملک را تخلیه نماید. اما در صورتی که پس از ده روز از رفع تصرف خود داری نماید، تصرف امانی او به تصرف عدوانی تبدیل خواهد شد. در این صورت نحوه طرح دعوا علیه او تفاوت دارد و مالک می‌تواند از این موضوع به عنوان مستندی در دادگاه بر علیه متصرف استفاده کند.

نحوه اقامه دعوای تصرف امانی

پس از اینکه مهلت ده روزه رفع تصرف پس از دریافت اظهار نامه توسط فرد امین سپری شد، در صورت عدم تخلیه ملک توسط او تصرف امانی به تصرف عدوانی تبدیل می‌گردد. در این صورت مالک می‌تواند علیه او در دادگاه طرح دعوا نماید. مالک موظف است که دادخواستی را مبنی بر رفع تصرف عدوانی به دادگاه صلاحیت دار ارائه دهد و خواستار رسیدگی به دعوا در دادگاه شود.

نکته حائز اهمیت این است که مالک پس از گذشت مهلت ده روزه تنها یک ماه فرصت دارید که دعوای رفع تصرف عدوانی ملک خود را در دادگاه طرح نماید. در صورتی که این یک ماه سپری شود مالک امکان شکایت با موضوع رفع تصرف عدوانی ملک خود را ندارد. اما می‌تواند با طرح دعوای خلع ید ملک خود را از تصرف شخص امین خارج نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

پس از ارسال اظهار نامه توسط مالک امین تا چه مدت زمانی موظف به تخلیه ملک است‌‌‌‌ ؟

امین تا ده روز پس از دریافت اظهار نامه موظف به تخلیه ملک می‌باشد.

تصرف امانی چگونه به تصرف عدوانی تبدیل می‌شود‌‌‌‌ ؟

در صورتی که امین پس از گذشت ده روز از دریافت اظهارنامه اقدام به تخلیه ملک ننماید، تصرف امانی او به تصرف عدوانی تبدیل می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تصرف ا‌مانی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تصرف ا‌مانی پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تصرف امانی چیست ؟



:: برچسب‌ها: تصرف امانی چیست ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ایا تا به حال نمونه دادخواست فسخ نکاح را دیده اید؟ برای اتمام عقد نکاح مانند سایر عقود راه‌های مختلفی وجود دارد. گاهی ازدواج با طلاق خاتمه می‌یابد، گاهی با فسخ عقد نکاح. چنانچه شرایط قانونی فسخ فراهم باشد هر یک از زوجین می‌تواند دادخواستی تنظیم و از دادگاه فسخ نکاح را تقاضا نماید. در این مقاله همچنین به ارائه نمونه دادخواست فسخ نکاح می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: نمونه دادخواست فسخ نکاح

فسخ نکاح

یکی از روش‌های بر هم زدن ازدواج فسخ کردن عقد است. هنگامی که بنا به دلایلی ازدواج سبب ضرر فاحش یکی از طرفین باشد برای مصلحت شخص با رعایت شرایطی امکان فسخ عقد نکاح وجود دارد. اگر چه فسخ نکاح دشواری‌ها و محدودیت‌های طلاق را ندارد اما قطعا باید شرایطی در آن رعایت شود. به طور مثال طلاق باید با جاری شدن صیغه طلاق و حضور دو شاهد صورت بگیرد اما در مورد فسخ بر اساس ماده 1123 قانون مدنی طرف صاحب حق فسخ می‌تواند به تنهایی از حق فسخ خود استفاده کند و فقط کافی است که به اطلاع شخص مقابل برسد. البته حق فسخ نکاح فوری است که بلافاصله بعد از ایجاد شدن برای فرد، باید آن را اجرا کند. برای اشنایی بیشتر با قوانین مربوط به فسخ نکاح کلیک کنید.

عیوب زن که سبب فسخ نکاح می‌شود

در صورتی که زن در هنگام عقد نکاح این عیوب را داشته باشد و مرد بدون آگاهی از آن عقد کند حق فسخ برای مرد وجود دارد.

  • قرن: استخوانی در فرج که مانع نزدیکی با زوجه است.
  • جذام: بیماری خوره.
  • برص: نوعی بیماری پوستی که سبب لکه‌های سیاه و سفید روی پوست می‌شود.
  • افضا: مجرای ادرار و عادت ماهانه یکی گردد.
  • زمین گیر بودن زوجه.
  • نابینایی کامل.

برای آشنایی بیشتر با شرایط فسخ نکاح از جانب مرد کلیک کنید.

عیوب مرد که سبب فسخ نکاح می‌شود

اگر عیوب زیر در مرد باشد و سبب ناتوانی در برقراری رابطه جنسی شود زن حق فسخ یک طرفه نکاح را دارد:

  • عنن: ناتوانی مرد در نعوذ به شرط آنکه این مشکل با گذشت یکسال از رجوع زوجه به دادگاه خانواده باز هم برطرف نشود.
  • خصاء: اخته شدن مرد.
  • مقطوع بودن آلت تناسلی.

برای آشنایی با عیوب مردان در فسخ نکاح کلیک کنید.

عیوب مشترک سبب فسخ نکاح | نمونه دادخواست فسخ نکاح

اولین مورد مشترک که سبب فسخ می‌گردد جنون هر یک از طرفین است. بر اساس ماده 1121 قانون مدنی، جنون هر یک از زوجین چه ادواری باشد چه دائمی در صورتی که مستقر شود برای طرف مقابل حق فسخ نکاح می‌آورد. می‌توانید برای مشاهده جزئیات نکاح مجنون به حکم نکاح مجنون رجوع نمایید.

فسخ به دلیل تخلف و تدلیس در نکاح

یکی از مواردی که سبب ایجاد حق فسخ برای هر دو طرف می‌گردد تدلیس یا فریب در ازدواج است. اگر پیش از نکاح یکی از طرفین صفتی را به خود نسبت دهد در حالی که فاقد این صفات باشد یا اینکه طرف مقابل را به هر طریقی فریب دهد در صورتی که بعد از عقد حقیقت آشکار شود برای هر یک از زوجین که متضرر شده حق فسخ ایجاد می‌گردد.

یکی دیگر از حالاتی که این حق را به زوجین می‌دهد تا نکاح را فسخ کنند تخلف از شرط صفت می‌باشد. بر اساس ماده 1128 قانون مدنی هر گاه طرفین وجود صفتی را برای هم شرط کرده باشند ولی بعد از عقد معلوم شود که فرد فاقد این صفت است با استناد به تخلف از شرط صفت برای طرف مقابل حق فسخ ایجاد می‌گردد.

تفاوت تدلیس با تخلف از شرط صفت این است که در تدلیس شخص قصد فریب دارد ولی در تخلف از شرط صفت اثبات سوء نیت و فریب لزومی ندارد.

نمونه دادخواست فسخ نکاح

با سلام خدمت ریاست محترم دادگاه ………………..

احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب همسر دائمی خوانده بوده که این ازدواج به شماره عقدنامه…….. مورخ …… دفترخانه شماره ……. شهرستان …….. ثبت گردیده است. با توجه به اینکه اینجانب پیش از عقد به صراحت شرط کرده بودم که همسرم باید دارای تحصیلات عالی و دانشگاهی باشد ایشان نیز خود را دارای مدرک فوق لیسانس معرفی کرده‌اند. اکنون متوجه شدم که همسر من اصلا تحصیلات دانشگاهی ندارد و فقط تا مقطع ابتدایی تحصیل کرده‌اند. حتی مدرکی که به من نشان داده‌اند جعلی می‌باشد. لذا با عنایت به مدارک و ادله اینجانب و با استناد به ماده ۱۱۲۰، ۱۱۲۸ و ۱۱۳۱ قانون مدنی، فسخ ازدواج را به دلیل تدلیس و تخلف از شرط صفت از دادگاه تقاضا می‌نمایم.

شما می‌توانید برای آگاهی از روند فسخ نکاح و اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارائه دادخواست فسخ نکاح با وکلای وکیل دات کام در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره تلفنی و اینترنتی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه دادخواست فسخ نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست فسخ نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: نمونه دادخواست فسخ نکاح



:: برچسب‌ها: نمونه دادخواست فسخ نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا سهم دختر از حقوق پدر فوت شده را می‌دانید؟ هنگامی که یک شخص فوت می‌کند، یکی از مهم‌ترین مسائلی که ایجاد می‌شود تعیین تکلیف حقوق مالی متوفی است. حقوق بازنشستگی متوفی که بیمه‌شده و یا بازنشسته تأمین اجتماعی باشد یکی از حقوق مالی متوفی محسوب می‌شود. این حقوق نیز مانند سایر حقوق مالی به ورثه متوفی تعلق می‌گیرد. یکی از کسانی که از حقوق بازنشستگی متوفی برخوردار می‌گردد، دختر شخص فوت شده است. در ادامه این مطلب به سهم دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با آثار فوت در حقوق کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: سهم دختر از حقوق پدر فوت شده

میزان سهم دختر از حقوق پدر فوت شده

پس از فوت بیمه‌شدگان یا بازنشستگان تأمین اجتماعی، حقوق ایشان به ورثه واجد شرایط متوفی خواهد رسید. دختر متوفی تحت شرایطی یکی از افرادی است که از حقوق پدر فوت شده خود سهم می‌برد. اما باید دید که سهم دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش چه قدر است. چند درصد از حقوق متوفی به دخترش تعلق می‌گیرد؟

برای آشنایی با قوانین مربوط به حقوق مستمری بگیران بعد از فوت کلیک کنید.

سهم دختر در قانون تأمین اجتماعی

قانون تأمین اجتماعی در بند 2 ماده 83 سهم دختر از مستمری پدر فوت شده‌اش را مشخص کرده است. در این قانون ، سهم فرزند دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش، 25 درصد مستمری می‌باشد. البته با نظر قانون سهم دختر در دو صورت بیش از 25 درصد می‌شود. حالت اول زمانی است که دختر هم پدر و هم مادر خود را از دست داده باشد. در این صورت سهم 25 درصد دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش به دو برابر یعنی 50 درصد از مستمری پدر فوت شده‌اش افزایش می‌یابد. حالت دوم زمانی است که یکی از وراث نیز فوت کند و یا شرایط لازم جهت دریافت مستمری متوفی را از دست بدهد. در این صورت نیز سهم این ورثه میان سایر وراث از جمله فرزند دختر تقسیم می‌گردد. بنابراین سهم دختر در این حالت نیز بیشتر از 25 درصد حقوق متوفی می‌شود.

سهم دختر در قانون استخدام کشوری

تقسیم حقوق متوفی در قانون استخدام کشوری کاملاً با قانون تأمین اجتماعی متفاوت است. یکی از تفاوت‌های اساسی تقسیم مستمری با قانون تأمین اجتماعی این است که مطابق با قانون استخدام کشوری تنها نیمی از حقوق متوفی میان وراث تقسیم می‌شود. همچنین در استخدام کشوری، مستمری متوفی به صورت مساوی میان ورثه واجد شرایط تقسیم می‌شود. بنابراین سهم دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش تفاوتی با سهم سایر وراث ندارد. این موضوع در ماده 87 قانون استخدام کشوری ذکر شده که حقوق وظیفه بازنشسته به طور مساوی میان وراث متوفی تقسیم می‌شود.

علاوه بر آن مطابق قانون استخدام کشوری اگر یکی از وراث فوت کند یا شرایط دریافت حقوق متوفی را از دست بدهد، سهم وی از مستمری بازنشسته به نفع صندوق کشوری ضبط می‌شود. بنابراین سهم وارث فوت شده، یا وارثی که شرایط لازم را از دست داده از مستمری میان سایر وراث تقسیم نمی‌شود.

قانون جدید سهم مستمری دختران از حقوق پدر فوت شده

تا پیش از این، قانون تأمین اجتماعی برای دختران متوفی فقط تا سن 18 سالگی دختر، حق استفاده از حقوق پدر را قائل بود. و پس از سن 18 سالگی دختر، در صورتی می‌توانست از حقوق پدر فوت شده‌اش استفاده کند که به تحصیل اشتغال داشته باشد و یا به علت بیماری خاص توان کار کردن نداشته باشد. همچنین در قانون استخدام کشوری دختران تا سن 20 سالگی و به شرط عدم ازدواج می‌توانستند از مستمری پدر فوت شده‌شان بهره‌مند شوند. و بعد از سن 20 سالگی نیز با شرط مجرد بودن و اشتغال به تحصیل حداکثر تا 25 سالگی از حقوق بهره‌مند می‌شدند.

در حال حاضر با توجه به تصویب قانون جدید مستمری بگیران دختر، اختلافات قانونی پایان یافت و سهم دختر از پدر فوت شده دارای شرایط یکسانی هم در قانون تأمین اجتماعی و هم در قانون استخدام کشوری است. قانون جدید مستمری بگیران با نام قانون حمایت خانواده در سال 1391 تصویب شد. در ماده 48 این قانون در مورد دختران مستمری بگیر صحبت شده است. مطابق این ماده دختران مستمری بگیر بدون محدودیت سنی از مستمری پدر فوت شده خود بهره‌مند خواهند شد. و قطع حقوق دختران تنها در دو صورت امکان‌پذیر است که شامل شوهر داشتن و اشتغال دختر می‌شود. اگر دختری طلاق بگیرد مجدداً می‌تواند از حقوق پدر بهره‌مند شود. در صورت صوری بودن طلاق و احراز آن حقوق دختر قطع می‌شود.

خوب است بدانید طبق این قانون فرزند پسر حداکثر تا 20 سالگی حق استفاده از حقوق پدر فوت شده‌اش را دارد. و بعد از بیست سالگی تنها در صورت اشتغال به تحصیل و یا ناتوانی جسمی امکان استفاده از حقوق پدر فوت شده برای فرزندان پسر وجود دارد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

سهم دختران از حقوق پدر فوت شده در قانون تأمین اجتماعی و استخدام کشوری چه قدر است ؟

در قانون تأمین اجتماعی سهم فرزند دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش، 25 درصد مستمری می‌باشد اما در قانون استخدام کشوری سهم دختر از حقوق پدر فوت شده‌اش تفاوتی با سهم سایر وراث ندارد.

دختران مستمری بگیر طبق قانون جدید تا چه سنی می‌توانند مستمری دریافت کنند ؟

مطابق قانون جدید دختران مستمری بگیر بدون محدودیت سنی از مستمری پدر فوت شده خود بهره‌مند خواهند شد.

در چه صورتی مستمری دختران از حقوق پدر فوت شده قطع می‌شود ؟

قطع حقوق دختران تنها در دو صورت امکان‌پذیر است که شامل شوهر داشتن و اشتغال دختر می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: سهم دختر از حقوق پدر فوت شده



:: برچسب‌ها: سهم دختر از حقوق پدر فوت شده ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 آبان 1401 | نظرات ()