نوشته شده توسط : vakiel

آیا امکان امتناع موجر از دریافت مال الاجاره وجود دارد؟ قرارداد اجاره یک قرارداد مرسوم میان افراد جامعه است. به واسطه این قرارداد مالک طی مدت زمان مشخصی ملک خود را در اختیار مستأجر می‌گذارد. و مستأجر تا زمانی که قرارداد پابرجاست می‌تواند از منافع ملک بهره ببرد. روابط موجر و مستأجر همواره با چالش‌هایی روبه‌رو است. یکی از مشکلاتی که ممکن است میان موجر و مستأجر ایجاد شود خودداری مالک از تحویل گرفتن مالی است که آن را اجاره داده است. در ادامه مقاله به مسئله امتناع موجر از دریافت مال‌الاجاره می‌پردازیم. برای آشنایی با نحوه نگارش اجاره نامه دستی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع: امتناع موجر از دریافت مال الاجاره | اقدامات لازم از طرف مستاجر

امتناع موجر از دریافت مال الاجاره

در روابط موجر و مستأجر یکی از مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید امتناع مالک از تحویل‌گرفتن کلید ملک خودش است. وقتی زمان قرارداد اجاره تمام شود، قرارداد نیز خودبه خود به پایان می‌رسد. اگر بعد از پایان قرارداد کلید ملک در دست مستأجر باشد، گویی ملک همچنان در تصرف مستأجر است. در این شرایط گاهی ممکن است موجر به دلایلی از تحویل گرفتن کلید ملک امتناع کند. تصرف ملک پس از پایان قرارداد اجاره برای مستأجر مسئولیت‌هایی ایجاد می‌کند. بنابراین مستأجر برای جلوگیری از این مشکلات باید حتماً کلید ملک را به موجر برگرداند. در صورتی که پس از پایان قرارداد اجاره ملک همچنان در اختیار مستأجر باشد دو فرض ایجاد می‌شود.

فرض اول در امتناع موجر از دریافت مال الاجاره

در فرض اول مستأجر بعد از پایان قرارداد اجاره ملک را با اجازه و رضایت موجر در تصرف دارد. در این صورت مستأجر باید در ازای استفاده‌ای که از ملک می‌برد باید هزینه و اجرت‌المثل آن را بپردازد. این اجرت‌المثل ممکن است با اجاره‌بهای تعیین شده در قرارداد متفاوت باشد. زیرا قرارداد اجاره به پایان رسیده است. و معمولاً اجرت‌المثل بر اساس شرایط عرفی تعیین می‌شود. البته معمولاً مستأجر همان مبلغ اجاره‌بها را به عنوان اجرت‌المثل می‌پردازد. مستأجر در این شرایط این امتیاز را دارد که در صورتی که با وجود تصرف ملک از آن استفاده‌ای نکرده هزینه‌ای نپردازد.

فرض دوم در امتناع موجر از دریافت مال الاجاره

در فرض دوم مستأجر بعد از اتمام مدت قرارداد اجاره بدون اجازه مالک به تصرف ملک ادامه می‌دهد. در این حالت از نظر قانون مستأجر غاصب خواهد بود. غصب کننده مسئول تمامی عیب‌ها و نقص‌های ایجاد شده در ملک است. حتی اگر این نقص ناشی از عمل مستأجر و یا ناشی از تعدی و تفریط وی نباشد. بنابراین اگر ایراد وارد بر ملک عامل خارجی داشته باشد مسئولیت آن با غاصب است.

اقدامات مستأجر پس از پایان قرارداد اجاره

بهتراست مستأجر بعد از آن که قرارداد اجاره به پایان رسید اقدام به تعیین تکلیف قرارداد اجاره نماید. در صورتی که دو طرف تمایل به ادامه قرارداد باشند قرارداد اجاره تمدید می‌شود. اما ممکن است موجر قرارداد اجاره را تمدید نکند. و با این وجود کلید ملک را نیز تحویل نگیرد. در این صورت مستأجر در زمره یکی از دو فرض مذکور قرار می‌گیرد. قانون روابط موجر و مستأجر مشکل امتناع موجر از تحویل گرفتن کلید ملک را پیش‌بینی کرده است. ماده 13 این قانون اقدامات لازم مستأجر را در این شرایط به ‌تفصیل بیان می‌کند. مستأجر می‌تواند جهت تحویل دادن کلید قانوناً مراحل تأمین دلیل را انجام دهد.

ماده 13 قانون روابط موجر و مستأجر

قانون روابط موجر و مستأجر در ماده 13 اقدامات مستأجر را در شرایط امتناع موجر از تحویل کلید ملک را این‌گونه تعیین می‌نماید:

« هر‌گاه مستأجر به علت انقضاء مدت اجاره یا در مواردی که به تقاضای او حکم فسخ اجاره صادر شده مورد اجاره را تخلیه کند و موجر از‌ تحویل گرفتن آن امتناع کند مستأجر مکلف است به وسیله اظهارنامه از موجر یا نماینده قانونی او تقاضا کند که برای تحویل مورد اجاره حاضر شود. ‌در صورتی که موجر ظرف پنج روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه حاضر نگردد مستأجر باید به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه و تخلیه کامل مورد اجاره را‌ تأمین دلیل نماید و کلید آن را به دفتر دادگاه تسلیم کند. ‌از این تاریخ رابطه استیجاری قطع می‌شود و دفتر دادگاه ظرف ۲۴ ساعت به موجر یا نماینده قانونی او اخطار می‌کند که برای تحویل گرفتن مورد اجاره‌ و دریافت کلید حاضر شود تا زمانی که مستأجر به ترتیب فوق عمل نکرده باشد تعهدات او به موجب مقررات این قانون و شرایط اجاره‌نامه برقرار است.»

تأمین دلیل در زمان امتناع موجر دریافت مال الاجاره

زمانی که افراد تشخیص بدهند در حال حاضر دلیلی جهت اثبات حقشان در دعوای آینده وجود دارد تقاضای تأمین دلیل می‌دهند. همچنین اگر این احتمال وجود داشته باشد که دلایل موجود تا شروع دادگاه از بین برود یا قابل استفاده نباشد تقاضای تأمین دلیل می‌دهند. فرض کنید افرادی وجود دارند که می‌توانند به نفع شما در دادگاه شهادت دهند. حال ممکن است تا زمان شروع دادگاه این شاهدان منصرف شوند و یا دیگر در دسترس نباشند. در چنین شرایطی با تأمین دلیل از بروز این مشکل جلوگیری می‌شود. درخواست تأمین دلیل در شورای حل اختلاف مطرح می‌شود. شورای حل اختلاف صالح آن شورایی است که دلایل مورد درخواست تأمین دلیل قرار می‌گیرند در حوزه آن وجود داشته باشند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

در صورت امتناع مالک از دریافت مال‌الاجاره مستأجر چه اقدامی انجام دهد ؟

مستأجر می‌تواند طبق ماده 13 قانون روابط موجر و مستأجر عمل کند و جهت تحویل دادن کلید قانوناً مراحل تأمین دلیل را انجام دهد.

اجرت‌المثل استفاده از ملک بعد از پایان قرارداد اجاره چگونه تعیین می‌شود ؟

از آنجایی که قرارداد اجاره به پایان رسیده است و معمولاً اجرت‌المثل بر اساس شرایط عرفی تعیین می‌شود. البته معمولاً مستأجر همان مبلغ اجاره‌بها را به عنوان اجرت‌المثل می‌پردازد.

در چه صورتی مستأجر به عنوان غاصب شناخته می‌شود ؟

در صورتی که مستأجر بعد از اتمام مدت قرارداد اجاره بدون اجازه مالک به تصرف ملک ادامه می‌دهد از نظر قانون مستأجر غاصب خواهد بود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: امتناع موجر از دریافت مال الاجاره | اقدامات لازم از طرف مستاجر



:: برچسب‌ها: امتناع موجر از دریافت مال الاجاره | اقدامات لازم از طرف مستاجر ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ابطال ضمانت نامه بانکی چگونه انجام می‌شود؟‌ یکی از خدمات مهم و کاربردی بانک‌‌‌‌ها برای مشتریانشان ضمانت نامه‌‌‌‌های بانکی است. بانک به عنوان یک پشتوانه مالی قوی و سرمایه دار بزرگ می‌تواند در صورت وجود شرایط لازم به درخواست مشتری ضمانت نامه بانکی صادر کند‌‌. بر این اساس هر گاه که مشتری نتواند تعهد مالی خود را انجام دهد بانک به عنوان ضامن به درخواست ذینفع پول را پرداخت می‌کند. در ادامه توضیحاتی را در خصوص خاتمه بخشیدن به ضمانت نامه بانکی و نحوه ابطال آن خدمتتان ارائه خواهیم نمود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ابطال ضمانت نامه بانکی | ضوابط ابطال و خاتمه – نحوه ابطال و تمدید

ابطال و خاتمه ضمانت نامه بانکی

با توجه به این که ضمانت نامه‌‌‌‌های بانکی دارای استحکام هستند برای بانک این امکان وجود ندارد که بعد از ضمانت کردن از انجام تعهد خود سرباز زند. اما بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در موارد زیر امکان ابطال ضمانت نامه بانکی وجود دارد.

1. سررسید مدت اعتبار ضمانت نامه

بدیهی است در صورتی تاریخ پایان اعتبار ضمانت نامه برسد این ضمانت نامه باطل می‌شود. حتی اگر ذینفع درخواست وصول ضمانت نامه را نداده باشد. به طور مثال اگر اعتبار ضمانت نامه شش ماه باشد بعد از گذشت شش ماه این ضمانت نامه باطل می‌گردد و ذینفع نمی‌تواند از آن استفاده نماید.

البته بر اساس دستورالعمل نظارت بر ضمانت نامه‌‌‌‌های بانکی امکان تمدید آن‌‌‌ها وجود دارد.

2. درخواست مبنی بر ابطال ضمانت نامه بانکی

با توجه به این که شخص ذینفع حق استفاده از ضمانت نامه را دارد خود او هم می‌تواند این حق را از خودش سلب کند.

اما حق ابطال برای بانک صادر کننده ضمانت نیز وجود دارد. عمدتا این بانک‌‌‌‌ها هستند که درخواست ابطال ضمانت نامه را می‌دهند. در مواردی که برای بانک محرز گردد علیرغم اینکه ضمانت خواه صلاحیت و شرایط لازم برای دریافت ضمانت نامه را نداشته است برای او ضمانت نامه بانکی صادر شده است می‌تواند آن را ابطال نماید. به طور مثال ضمانت نامه بر خلاف شرایط و نرخ سود اعلامی‌بانک مرکزی بوده است.

همچنین در صورتی که مشتری مدارک و اسناد جعلی به بانک ارائه داده باشد این حق برای بانک ایجاد می‌شود تا علاوه بر ارائه درخواست ابطال ضمانت نامه بانکی در دادسرای ویژه جرایم اقتصادی نیز شکایت نماید.

3. ارائه سند یا اسنادی مبنی بر حصول شرایط خاص مندرج در ضمانت نامه بانکی

در صورتی که ضمانت نامه برای شرایط خاصی صادر شده باشد اگر آن شرط خاصی که در ضمانت نامه قید شده است اتفاق بیفتد ضمانت نامه خاتمه می‌گردد.

4. به صفر رسیدن وجه ضمانت نامه

در دو صورت وجه الضمان به صفر می‌رسد: اولا وقتی که تمام آن یک جا به ذینفع پرداخت شود دوما از طریق تقلیل وجه الضمان.

گاهی تمام وجه به یکباره به ذینفع پرداخت نمی‌شود بلکه در طی مراحلی این وجه تقلیل پیدا می‌کند تا جایی که به صفر می‌رسد. تقلیل وجه فقط از سوی ذینفع امکان دارد. شخص ذینفع می‌تواند در طی یک درخواست کتبی از بانک ضامن بخواهد تا مبلغی را از کل وجه الضمان کسر نماید. بانک موظف است نسبت به صدور اسناد مبنی بر تقلیل و ارسال آن‌‌‌ها جهت اطلاع ذینفع و مشتری اقدام نماید.

در صورتی که این تقلیل تا چند مرتبه ادامه پیدا کند و در نتیجه آن مبلغ ضمانت نامه به صفر برسد خود ضمانت نامه نیز ابطال می‌گردد.

نحوه ابطال ضمانت نامه بانکی

در صورت هر یک شرایط ذکر شده در بالا این امکان وجود دارد که ضمانت نامه باطل شود‌‌. بعد از ابطال بانک مراتب را به ذینفع و مشتری اعلام می‌دارد و وثایق و سپرده نقدی دریافتی از مشتری به وی بازگردانده می‌شود.

نحوه تمدید ضمانت نامه بانکی

مدت زمان هر ضمانت نامه حداکثر یک سال است. در صورتی که بیش از یک سال ضمانت نیاز باشد این امکان وجود دارد که بعد از پایان مدت اعتبار ضمانت نامه تمدید گردد. به این صورت که ضمانت نامه یک ساله صادر می‌شود و پس از آن شخص ذینفع درخواست کتبی خود را مبنی بر تمدید مهلت به بانک ارائه می‌دهد. هر ضمانت نامه حداکثر به مدت یکسال قابل تمدید است‌‌.

بانک موافقت کتبی ضمانت خواه و ذینفع را مبنی بر تمدید مهلت ضمانت نامه دریافت می‌کند به دنبال آن مدارک پرداخت کارمزد تمدید و در صورت تغییر وثائق مورد نظر بانک، تامین وثائق جدید نیز لازم می‌باشد. بانک می‌تواند با این درخواست تمدید موافقت یا مخالفت نماید.

مهلت تمدید ضمانت نامه بانکی تا پایان ساعت اداری تاریخ اعتبار ضمانت نامه است و بعد از آن درخواست تمدید دیگر پذیرفته نمی‌شود‌‌.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ابطال ضمانت نامه بانکی از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ابطال ضمانت نامه بانکی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ابطال ضمانت نامه بانکی پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا امکان ابطال ضمانت نامه بانکی وجود دارد ؟

بله‌‌‌، اگر چه ضمانت نامه یک سند قطعی است و بانک باید به تعهد خود برای ضمانت مشتری عمل کند اما با حصول شرایطی امکان ابطال وجود دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا امکان تمدید مدت ضمانتنامه وجود دارد ؟

بله ضمانت نامه می‌تواند به درخواست ذینفع تمدید گردد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

تا چه زمانی مهلت تمدید ضمانت نامه وجود دارد ؟

تا پایان وقت اداری تاریخ خاتمه اعتبار ضمانت نامه مهلت دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ابطال ضمانت نامه بانکی | ضوابط ابطال و خاتمه – نحوه ابطال و تمدید



:: برچسب‌ها: ابطال ضمانت نامه بانکی | ضوابط ابطال و خاتمه – نحوه ابطال و تمدید ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ابطال ضمانت نامه بانکی چگونه انجام می‌شود؟‌ یکی از خدمات مهم و کاربردی بانک‌‌‌‌ها برای مشتریانشان ضمانت نامه‌‌‌‌های بانکی است. بانک به عنوان یک پشتوانه مالی قوی و سرمایه دار بزرگ می‌تواند در صورت وجود شرایط لازم به درخواست مشتری ضمانت نامه بانکی صادر کند‌‌. بر این اساس هر گاه که مشتری نتواند تعهد مالی خود را انجام دهد بانک به عنوان ضامن به درخواست ذینفع پول را پرداخت می‌کند. در ادامه توضیحاتی را در خصوص خاتمه بخشیدن به ضمانت نامه بانکی و نحوه ابطال آن خدمتتان ارائه خواهیم نمود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ابطال ضمانت نامه بانکی | ضوابط ابطال و خاتمه – نحوه ابطال و تمدید

ابطال و خاتمه ضمانت نامه بانکی

با توجه به این که ضمانت نامه‌‌‌‌های بانکی دارای استحکام هستند برای بانک این امکان وجود ندارد که بعد از ضمانت کردن از انجام تعهد خود سرباز زند. اما بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در موارد زیر امکان ابطال ضمانت نامه بانکی وجود دارد.

1. سررسید مدت اعتبار ضمانت نامه

بدیهی است در صورتی تاریخ پایان اعتبار ضمانت نامه برسد این ضمانت نامه باطل می‌شود. حتی اگر ذینفع درخواست وصول ضمانت نامه را نداده باشد. به طور مثال اگر اعتبار ضمانت نامه شش ماه باشد بعد از گذشت شش ماه این ضمانت نامه باطل می‌گردد و ذینفع نمی‌تواند از آن استفاده نماید.

البته بر اساس دستورالعمل نظارت بر ضمانت نامه‌‌‌‌های بانکی امکان تمدید آن‌‌‌ها وجود دارد.

2. درخواست مبنی بر ابطال ضمانت نامه بانکی

با توجه به این که شخص ذینفع حق استفاده از ضمانت نامه را دارد خود او هم می‌تواند این حق را از خودش سلب کند.

اما حق ابطال برای بانک صادر کننده ضمانت نیز وجود دارد. عمدتا این بانک‌‌‌‌ها هستند که درخواست ابطال ضمانت نامه را می‌دهند. در مواردی که برای بانک محرز گردد علیرغم اینکه ضمانت خواه صلاحیت و شرایط لازم برای دریافت ضمانت نامه را نداشته است برای او ضمانت نامه بانکی صادر شده است می‌تواند آن را ابطال نماید. به طور مثال ضمانت نامه بر خلاف شرایط و نرخ سود اعلامی‌بانک مرکزی بوده است.

همچنین در صورتی که مشتری مدارک و اسناد جعلی به بانک ارائه داده باشد این حق برای بانک ایجاد می‌شود تا علاوه بر ارائه درخواست ابطال ضمانت نامه بانکی در دادسرای ویژه جرایم اقتصادی نیز شکایت نماید.

3. ارائه سند یا اسنادی مبنی بر حصول شرایط خاص مندرج در ضمانت نامه بانکی

در صورتی که ضمانت نامه برای شرایط خاصی صادر شده باشد اگر آن شرط خاصی که در ضمانت نامه قید شده است اتفاق بیفتد ضمانت نامه خاتمه می‌گردد.

4. به صفر رسیدن وجه ضمانت نامه

در دو صورت وجه الضمان به صفر می‌رسد: اولا وقتی که تمام آن یک جا به ذینفع پرداخت شود دوما از طریق تقلیل وجه الضمان.

گاهی تمام وجه به یکباره به ذینفع پرداخت نمی‌شود بلکه در طی مراحلی این وجه تقلیل پیدا می‌کند تا جایی که به صفر می‌رسد. تقلیل وجه فقط از سوی ذینفع امکان دارد. شخص ذینفع می‌تواند در طی یک درخواست کتبی از بانک ضامن بخواهد تا مبلغی را از کل وجه الضمان کسر نماید. بانک موظف است نسبت به صدور اسناد مبنی بر تقلیل و ارسال آن‌‌‌ها جهت اطلاع ذینفع و مشتری اقدام نماید.

در صورتی که این تقلیل تا چند مرتبه ادامه پیدا کند و در نتیجه آن مبلغ ضمانت نامه به صفر برسد خود ضمانت نامه نیز ابطال می‌گردد.

نحوه ابطال ضمانت نامه بانکی

در صورت هر یک شرایط ذکر شده در بالا این امکان وجود دارد که ضمانت نامه باطل شود‌‌. بعد از ابطال بانک مراتب را به ذینفع و مشتری اعلام می‌دارد و وثایق و سپرده نقدی دریافتی از مشتری به وی بازگردانده می‌شود.

نحوه تمدید ضمانت نامه بانکی

مدت زمان هر ضمانت نامه حداکثر یک سال است. در صورتی که بیش از یک سال ضمانت نیاز باشد این امکان وجود دارد که بعد از پایان مدت اعتبار ضمانت نامه تمدید گردد. به این صورت که ضمانت نامه یک ساله صادر می‌شود و پس از آن شخص ذینفع درخواست کتبی خود را مبنی بر تمدید مهلت به بانک ارائه می‌دهد. هر ضمانت نامه حداکثر به مدت یکسال قابل تمدید است‌‌.

بانک موافقت کتبی ضمانت خواه و ذینفع را مبنی بر تمدید مهلت ضمانت نامه دریافت می‌کند به دنبال آن مدارک پرداخت کارمزد تمدید و در صورت تغییر وثائق مورد نظر بانک، تامین وثائق جدید نیز لازم می‌باشد. بانک می‌تواند با این درخواست تمدید موافقت یا مخالفت نماید.

مهلت تمدید ضمانت نامه بانکی تا پایان ساعت اداری تاریخ اعتبار ضمانت نامه است و بعد از آن درخواست تمدید دیگر پذیرفته نمی‌شود‌‌.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ابطال ضمانت نامه بانکی از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ابطال ضمانت نامه بانکی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ابطال ضمانت نامه بانکی پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا امکان ابطال ضمانت نامه بانکی وجود دارد ؟

بله‌‌‌، اگر چه ضمانت نامه یک سند قطعی است و بانک باید به تعهد خود برای ضمانت مشتری عمل کند اما با حصول شرایطی امکان ابطال وجود دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا امکان تمدید مدت ضمانتنامه وجود دارد ؟

بله ضمانت نامه می‌تواند به درخواست ذینفع تمدید گردد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

تا چه زمانی مهلت تمدید ضمانت نامه وجود دارد ؟

تا پایان وقت اداری تاریخ خاتمه اعتبار ضمانت نامه مهلت دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ابطال ضمانت نامه بانکی | ضوابط ابطال و خاتمه – نحوه ابطال و تمدید



:: برچسب‌ها: ابطال ضمانت نامه بانکی | ضوابط ابطال و خاتمه – نحوه ابطال و تمدید ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

ارث عبارت است از حقوق و اموالی که پس از مرگ مورث به ورثه تعلق می‌گیرند. بر اساس ماده ۸۶۴ ق.م یکی از اشخاصی که ارث به او تعلق می‌گیرد هر یک از زوجین است. البته به شرطی که هنگام فوت دیگری زنده باشد. موت و مرگ ممکن است حقیقی یا فرضی باشد که در هر صورت، موجب تقسیم اموال و ارث می‌شود. در این نوشته به بررسی این سوال می‌پردازیم که در چه صورت به زن از شوهرش ارث می‌رسد؟ آیا در عقد موقت یا به زبان عامیانه همان صیغه نیز به زوجه ارث می‌رسد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ارث صیغه | ارث عقد موقت – ارث بردن زن و فرزند در ازدواج موقت

ارث در عقد موقت

عقد موقت یا منقطعه عبارت است از عقدی که تنها با خواندن صیغه عقد و با مدت و مهریه معلومی برقرار می‌شود. در قانون مدنی نیز در ماده ۹۴۰، تنها از ارث بردن زوجینی که در عقد دائم یکدیگر هستند صحبت شده است؛ بنابراین زنی که در عقد موقت مردی قرار دارد، از او ارث نمی‌برد. از نظر اغلب حقوقدانان و طبق قانون مدنی شرط ارث بری هم در عقد موقت باطل است و این امر نشدنی است چرا که قوانین راجع به ارث، از قوانین آمره و غیر قابل تغییر هستند و نمی‌توان برخلاف آن‌ها عمل کرد.

ارث زوجه در صیغه یا همان ازدواج موقت

بر اساس ماده ۹۴۶ ق.م زن در صورت فرزند داشتن همسرش، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول شوهرش را به ارث می‌برد و در صورت فرزند نداشتن زوج، یک چهارم از کل اموال مرد به او تعلق می‌گیرد. حال می‌خواهیم بدانیم که این مقدار به زنی که در عقد موقت است هم تعلق خواهد گرفت یا خیر؟

مطابق فقه و قانون و بر اساس مواد ق.م تنها زوجینی که در عقد دائمی یکدیگر قرار دارند از یکدیگر ارث می‌برند، البته در صورتی که از دریافت ارث محروم نباشند.

پس زن در هیچ صورتی در ازدواج موقت ارث نمی‌برد مگر اینکه با مرد ازدواج دائم نماید.

ارث فرزند از ازدواج موقت

فرزند مشروع مرد در هر حال مستحق ارث است. حال این فرزند می‌تواند حاصل عقد موقت باشد یا دائم. این امر تفاوتی در تعلق ارث یا میزان آن ایجاد نمی‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث صیغه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث صیغه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ارث صیغه | ارث عقد موقت – ارث بردن زن و فرزند در ازدواج موقت



:: برچسب‌ها: ارث صیغه | ارث عقد موقت – ارث بردن زن و فرزند در ازدواج موقت ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از برقراری عقد نکاح میان زن و مرد و شروع زندگی مشترک آن‌ها، مطابق قانون برای هر یک حقوق و مسئولیت‌هایی در مقابل یکدیگر ایجاد می‌شود. به عنوان مثال زن ملزم به سکونت گزیدن در منزل و اقامتگاه شوهر و مرد نیز در مقابل ملزم به پرداخت نفقه و همچنین ریاست و سرپرستی خانواده است. عدم انجام این وظایف توسط زوجین گاهی جرم شناخته شده و مجازات کیفری در پی دارد. در زندگی مشترک، مردان معمولا به عنوان حامی و تکیه‌گاه خانواده شناخته می‌شوند که این امر مسئولیت‌هایی برایشان به دنبال می‌آورد. در این بحث به پاسخ این سوال می‌پردازیم که حکم قانونی ترک منزل توسط مرد بدون دلیل قانع کننده و محکمه پسند چه می‌باشد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: حکم قانونی ترک منزل توسط مرد – مجازات ترک خانه از طرف شوهر

ترک منزل توسط مرد

گاهی اوقات مردان از مسئولیت‌ها و وظایف خود در زندگی مشترک و در قبال خانواده شانه خالی می‌کنند و محل زندگی را بی‌هیچ دلیل موجه و قابل قبولی ترک می‌کنند. چنانچه این ترک منزل به مدت حداقل ۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه به طور متناوب رخ دهد، به طوری که زندگی خانواده با عسر و حرج و مشقت همراه گردد، این رفتار مطابق قانون قابل مجازات است. حال به بررسی انواع ضمانت اجراها و مجازات‌های عدم انجام وظایف ناشی از ترک خانه می‌پردازیم.

حکم قانونی ترک منزل توسط مرد

ایجاد حق طلاق برای زن: در صورت ترک منزل توسط مرد زن در دو حال حق طلاق دارد:

۱- ترک منزل مذکور در شروط عقدنامه و سند ازدواج:

یکی از شروط دوازده‌گانه چاپ شده در سند ازدواج بند ۸ است که بیان می‌کند: چنانچه زوج بدون دلیل و عذر موجه زندگی مشترک را ترک کند، زوجه می‌تواند از دادگاه خانواده تقاضای طلاق کند. البته تشخیص دلیل و عذر و همچنین تشخیص ترک منزل به عهده دادگاه است و به نظر و رای محکمه بستگی دارد. پس مطابق این بند ضمانت اجرای ترک خانه توسط زوج، استحقاق یافتن زن برای درخواست طلاق است.

۲- ترک منزل مذکور در ماده ۱۱۳۰ ق.م و به عسر و حرج افتادن زوجه:

مطابق این ماده، ترک منزل توسط مرد به مدت حداقل ۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه به طور متناوب و به سختی و عسر و حرج افتادن زوجه به طوری که ادامه زوجیت و زندگی وی را با مشکل و مشقت همراه کند، حق طلاق را برای زوجه فراهم می‌آورد. بنابر این ماده اگر مرد بدون دلیل خانه را ترک کند، پس از ۶ ماه متوالی و یا تکرار متناوب ترک منزل به مدت ۹ ماه، زوجه می‌تواند با مراجعه به حاکم شرع، درخواست طلاق کند و اگر عسر و حرج و سختی زندگی زوجه به اثبات برسد، دادگاه زوج را مجبور به طلاق می‌کند و در صورتی که محل زندگی مرد مشخص و امکان اجبار میسر نباشد، زوجه یکطرفه و با اجازه حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

حبس تعزیری مجازات ترک منزل و عدم پرداخت نفقه

حبس، توقیف اموال و ممنوع الخروج شدن ضمانت اجراهای عدم انجام تکالیف مرد است.

مطابق ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده هرگاه زوج استطاعت مالی و توان پرداخت نفقه را داشته باشد اما از تمکین و پرداخت آن خودداری نماید، در صورت شکایت زوجه و اثبات دلایل او به حبس تعزیری درجه ۶ محکوم می‌گردد. حبس تعزیری درجه ۶ شامل حبس بیش از ۶ ماه تا دو سال، پرداخت جزای نقدی و… است.

می‌دانیم که پرداخت نفقه به زن یکی از موارد تمکین برای مرد معرفی شده است. چنانچه مرد با استطاعت مالی، پس از ترک منزل، نفقه زوجه را نیز نپردازد علاوه بر موارد اشاره شده حبس تعزیری نیز برای وی تعیین می‌گردد. در صورت نامعلوم بودن اقامتگاه زوج، زن می‌تواند با مراجه به دادگاه و با داشتن حق توکیل ضمن عقد نکاح، نفقه و مهریه را مطالبه کند. در صورتی که زوج از قدرت و استطاعت مالی برای پرداخت مهریه برخوردار نبود وی به حکم دادگاه تا زمان پرداخت مهریه ممنوع الخروج می‌گردد و در صورتی که مرد توان مالی داشته باشد اموال او از طرف دادگاه توقیف شده و از محل آن مهریه زوجه پرداخت می‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم قانونی ترک منزل توسط مرد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم قانونی ترک منزل توسط مرد پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حکم قانونی ترک منزل توسط مرد – مجازات ترک خانه از طرف شوهر



:: برچسب‌ها: حکم قانونی ترک منزل توسط مرد – مجازات ترک خانه از طرف شوهر ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

امروزه دادگاه‌های زیادی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. این دادگاه‌ها مطابق قانون موظف به اجرای قوانین و دفاع از حقوق افراد می‌باشند. معمولا هر فردی که احساس کند حقوقش تضییع گردیده، سعی می‌کند با رجوع به دادگاه حق خود را مطالبه کند. برای رسیدگی به دعاوی مختلف در دادگاه و دفاع از حقوق خود، اشخاص می‌بایست دادخواست تنظیم نمایند. اما در برخی موارد دادخواست توسط شخص ابطال و استرداد می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد استرداد دادخواست و مهلت تعیین شده برای آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: استرداد دادخواست و مهلت آن | لایحه استرداد دادخواست توسط خواهان

دادخواست چیست‌ ؟

در ماده دوم قانون آیین دادرسی بیان شده است که هیچ دادگاهی بدون درخواست خواهان، وکیل او، اشخاص ذی نفع، قائم مقام و… دعوا نمی‌تواند به پرونده‌ای رسیدگی کند‌. در واقع هر فردی که خواهان رسیدگی به پرونده و دعوایی باشد می‌بایست این موضوع را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند.

حال برای اینکه بتوان دعوایی را در دادگاه طرح نمود می‌بایست قبل از هرکاری اقدام به تنظیم دادخواست نمود. دادخواست برگه مخصوصی می‌باشد که از قبل چاپ می‌شود. افراد با پر کردن برگه دادخواست و تحویل آن به دادگاه می‌توانند دعوای خود را طرح نمایند. اگر دادخواستی به دادگاه ارائه شود، آن دادگاه موظف به رسیدگی به موضوع پرونده خواهد بود.

استرداد دادخواست به چه معناست‌ ؟

‌‌استر‌داد دادخواست در مفهوم عامیانه به معنای پس گرفتن دادخواست و ابطال آن می‌باشد. گاهی ممکن است افرادی که به دادگاه دادخواستی را برای طرح دعوا ارائه نموده‌‌اند، قصد ادامه دعوا را نداشته باشند و بخواهند دادخواست خود را مسترد نمایند. در این صورت مطابق ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی مدنی خواهان می‌تواند دادخواست ارائه شده از طرف خود را مسترد نماید. در صورتی که خواهان با رعایت برخی قوانین خواستار ‌‌استر‌داد دادخواست شود، دادگاه دادخواست را باطل خواهد کرد.

دادگاه در این مواقع قرار ابطال دادخواست صادر می‌کند و این قرار باعث زوال دعوا می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که قانونگذار برای ‌‌استر‌داد دادخواست رضایت خوانده را به عنوان شرط تعیین نکرده است. یعنی اگر خوانده نیز به این امر رضایت نداشته باشد، خواهان می‌تواند دادخواست خود را ‌‌استر‌داد نماید.

مهلت تعیین شده برای استرداد دادخواست

قانونگذار برای ‌‌استر‌داد و پس گرفتن دادخواست مهلت مشخصی را تعیین نموده است. به بیان ساده‌تر اگر افراد در این مدت زمان مشخص شده اقدام به ‌‌استر‌داد دادخواست نکنند، دیگر امکان باطل نمودن دادخواست وجود نداشته و برخی آثار حقوقی دیگر پدید می‌آیند. حال سوال اینجاست که مهلت تعیین شده برای ‌‌استر‌داد دادخواست چقدر است؟ در پاسخ به این سوال می‌بایست بگوییم مهلت ‌‌استر‌داد دادخواست تا اولین جلسه دادرسی می‌باشد. یعنی افراد می‌توانند تا اولین جلسه دادرسی به دادگاه رجوع نموده و دادخواست خود را مسترد نمایند

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استرداد دادخواست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استرداد دادخواست پاسخ دهند.

سوالات متداول

دادخواست باید توسط چه کسی تنظیم شود‌ ؟

دادخواست می‌بایست توسط خواهان، وکیل او، ذی نفع دعوا و… تنظیم گردد.

آیا برای ‌‌استر‌داد دادخواست نیاز به جلب رضایت خوانده می‌باشد‌ ؟

خیر، مطابق قانون جلب رضایت خوانده از شروط ‌‌استر‌داد دادخواست نیست.

مهلت پس گرفتن دادخواست چقدر است‌ ؟

مهلت پس گرفتن دادخواست تا اولین جلسه دادرسی می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: استرداد دادخواست و مهلت آن | لایحه استرداد دادخواست توسط خواهان



:: برچسب‌ها: استرداد دادخواست و مهلت آن | لایحه استرداد دادخواست توسط خواهان ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قرار‌ها بخش بسیار زیادی از آرای صادره توسط محاکم قضایی را تشکیل می‌دهند و می‌توانند تعیین کننده نتیجه دعاوی مختلف باشند. وقتی قاضی یک قرار صادر می‌کند در واقع نظر و رای خود را در خصوص پرونده مورد نظر اعلام کرده است. برخی از قرار‌ها قابل اعتراض می‌باشند و به برخی دیگر نیز نمی‌توان اعتراض نمود. قرار‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند و هرکدام با توجه به نوع پرونده و موضوع آن صادر می‌شوند. یکی از انواع قرار‌هایی که امروزه در دادگاه‌ها صادر می‌شود قرار عدم استماع دعوا می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص قرار عدم استماع دعوی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عدم استماع دعوی | قرار و آثار حقوقی عدم استماع دعوی

قرار عدم استماع دعوی چیست‌ ؟

قرار عدم استماع دعوا یکی از انواع قرار‌هایی است که در خصوص پرونده‌های مختلف در مراکز قضایی صادر می‌گردد. این قرار در مواقعی صادر می‌گردد که قاضی به طور قانونی، رسیدگی به اصل و ماهیت دعوا را مجاز نداند یا این کار را بیهوده تلقی کند. در قانون مواردی پیش بینی شده‌اند که در صورت وجود آن‌ها رسیدگی به اصل دعوا مجاز نیست یا بیهوده خواهد بود.

برای مثال فردی ادعا می‌کند که از شخص دیگری پول و طلبی دارد و برای دریافت طلب خود علیه او در دادگاه طرح دعوا می‌نماید. حال اگر در دادگاه ثابت شود که خواهان پولی را که به خوانده قرض داده است از طریق فروش مواد مخدر به دست آورده است، قاضی قرار عدم استماع دعوا صادر می‌کند. این به این دلیل است که افراد نمی‌توانند در خصوص پولی که از راه‌های نامشروع به دست آورده‌اند در دادگاه علیه دیگری طرح دعوا نمایند و در اینجا قرار عدم استماع دعوا صادر می‌شود. این قرار آثار حقوقی مختلفی را برای پرونده به دنبال خواهد داشت.

نکته: قرار عدم استماع دعوا قابل تجدید نظر خواهی می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله سقوط دعوا را مطالعه فرمایید.

آثار حقوقی قرار عدم استماع دعوی

قرار عدم استماع دعوا یکی از قرار‌هایی است که در مواقعی که رسیدگی به دعوایی مجاز نیست یا بیهوده است صادر می‌گردد. این قرار می‌تواند آثار حقوقی بسیار زیادی برای پرونده داشته باشد. در زیر برخی از آثار حقوقی این نوع قرار را ذکر کرده‌‌ایم:

  • این قرار هیچگونه آسیبی به حق و حقوق افراد وارد نخواهد کرد.
  • در صورتی که این قرار صادر شود هزینه دادرسی پرداخت شده توسط طرفین دعوا قابل بازگشت نخواهد بود.
  • قرار عدم استماع دعوا دارای اعتبار امر مختومه نخواهد بود.

اقامه مجدد دعوا پس از صدور قرار عدم استماع دعوی

یکی از سوالاتی که اغلب در ذهن افراد مطرح می‌شود این است که، آیا پس از صدور قرار عدم استماع دعوا می‌توان دعوا را مجدد اقامه نمود‌ ؟ که پاسخ این سوال بسیار ساده می‌باشد. قرار عدم استماع دعوا مطابق قانون دارای اعتبار امر مختومه نبوده و پس از صدور نمی‌توان موضوع پرونده را مختومه اعلام نمود. همچنین این قرار باعث از بین رفتن حقوق طرفین دعوا نیز نمی‌شود. از این رو خوانده دعوا می‌تواند هر زمان که بخواهد دوباره دعوا را در دادگاه طرح نماید و خواهان رسیدگی به آن شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم استماع دعوی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم استماع دعوی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اگر فردی برای مطالبه پولی که از راه نامشروع به دست آمده علیه کسی طرح دعوا نماید چه قراری صادر می‌شود‌ ؟

در این صورت قرار عدم استماع دعوا صادر می‌شود.

آیا می‌توان نسبت به قرار عدم استماع دعوا درخواست تجدید نظر نمود‌ ؟

بله این نوع قرار از جمله مواردی است، که قابل تجدید نظر خواهی می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عدم استماع دعوی | قرار و آثار حقوقی عدم استماع دعوی



:: برچسب‌ها: عدم استماع دعوی | قرار و آثار حقوقی عدم استماع دعوی ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از اصطلاحات رایج در مبحث بیع که ممکن است بارها شنیده باشید «خیار یا خیار فسخ» است. اشخاصی که معاملات بزرگ و مهم انجام می‌دهند با این کلمه بسیار آشنا هستند. خیار به معنی توانایی فسخ است. از منظر حقوقی «خیار» به معنای اختیار در برهم زدن معامله به صورت یک جانبه است. در شرایط خاصی قانونگذار این اجازه را به طرفین معامله داده است که یک جانبه معامله را برهم بزنند. به این اختیار در فسخ یک جانبه اصطلاحا خیار یا خیار فسخ گویند. خیارات دارای انواع مختلفی هستند در این مبحث به خیار تبعض صفقه می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: خیار تبعض صفقه | مفهوم و تعریف – نحوه اعمال – محاسبه میزان ثمن

تعریف خیار تبعضه صفقه

تبعض در لغت به معنای تجزیه گشتن و صفقه نیز اصطلاحا معادل معامله می‌باشد.

ماده 441 قانون مدنی به طور کامل این خیار را تعریف کرده است. به عبارتی وقتی که بیع به دو قسم تقسیم و تجزیه می‌شود که یک قسمت صحیح است اما قسمت دیگر به دلایلی باطل است. در اینجا برای شخصی که این تجزیه شدن به ضرر او باشد این حق وجود دارد که کلا معامله را یک طرفه فسخ کند.

چگونگی اعمال خیار تبعض صفقه

بر اساس ماده 441 قانون مدنی در صورتی که مبیع یا ثمن هر کدام تجزیه شوند شخصی که متضرر شده است می‌تواند یک جانبه معامله را فسخ نماید. این خیار هم برای مبیع یعنی آنچه که مورد معامله قرار می‌گیرد مثلا خانه و ماشین قابل اعمال است و هم برای ثمن یعنی عوض معامله که در مقابل مبیع، خریدار به فروشنده می‌دهد مثلا پول یا طلا.

در این صورت شخص می‌تواند یا کلا معامله را فسخ کند یا اینکه بخشی از معامله که باطل است را بهم بزند ثمن خود را پس بگیرد و قسمت دیگر که صحیح است را بپذیرد. اختیار این موضوع با کسی است که حق خیار دارد.

قبول بخشی از معامله

همان طور که در ماده 441 قانون مدنی گفته شده است صاحب خیار این حق را دارد که با استناد به خیار تبعض صفقه کلا معامله را برهم بزند یا اینکه بخش صحیح را قبول کند و ثمن قسمت باطل را بگیرد. به طور مثال شخص الف خانه‌ای را به شخص ب می‌فروشد. بعدا معلوم می‌شود که 2 دنگ از این خانه متعلق به شخص ج بوده است. در این صورت شخص ب این حق را دارد که یا کلا معامله را برهم بزند یا اینکه آن بخشی را که متعلق به شخص الف بوده قبول کند و پولی را که برای بخش شخص ج پرداخت کرده است پس بگیرد.

شرایط اعمال خیار تبعض صفقه

برای اینکه شخص بتواند از خیار تبعض صفقه استفاده نماید یک شرط در ماده 443 قانون مدنی مطرح شده است. زمانی شخص می‌تواند از خیار خود استفاده کند که مشتری در هنگام معامله نسبت به این مشکل آگاه نباشد. یعنی در مثال قبلی که مطرح شد، زمانی ب که خریدار است می‌تواند از خیار تبعض صفقه استفاده کند که در هنگام خرید عالم به این موضوع نبوده که دو دانگ متعلق به شخص ج است. اما اگر می‌دانسته و باز هم معامله را انجام داده در این صورت نمی‌تواند معامله را برهم بزند. در این حالت پولی که خریدار در برابر بخش باطل داده است به او برمی‌گردد اما معامله را نمی‌تواند برهم بزند.

اما اگر بخواهد بخشی را بپذیرد و بخش دیگر را رد کند علاوه بر شرط بالا باید شرایط دیگری رعایت گردد از جمله:

1/ مورد معامله قابل تجزیه باشد. یعنی بتوان آن بخشی از معامله را که باطل است جدا کرد و بخش دیگر را که نسبت به آن معامله درست است نگه داشت.

2/ بخشی که باطل شده است از عناصر اصلی معامله نباشد. یعنی به نحوی نباشد که اگر آن بخش حذف شود باعث تغییر ماهیت و اقتضای معامله گردد.

محاسبه میزان ثمن در خیار تبعض صفقه

ماده 442 قانون نحوه تقسیط ثمن معامله را به طور کامل توضیح داده است. در ابتدا باید قیمت مجموع مبیع را محاسبه کرد سپس قیمت قسمتی را هم که در مالکیت مشتری قرار گرفته است محاسبه می‌کنند. در انتها هر نسبتی که بین قسمت کل مبیع و قسمتی که در اختیار مشتری است ایجاد شد همان میزان از ثمن را بایع نگه می‌دارد و مابقی را به مشتری برمی‌گرداند.

آنچه مهم می‌باشد قیمت کل و قیمت بخش صحیح معامله است که مشتری مالک آن شده است. به طور مثال قسمتی که مشتری صاحب آن شده است 1 میلیون تومان ارزش دارد و کل مال 3 میلیون می‌ارزد. مشتری همه سه میلیون تومان را پرداخت کرده است. در اینجا ارزش قسمت مشتری به کل مبیع یک سوم است در این صورت بایع فقط می‌تواند یک سوم یا همان یک میلیون تومان را بردارد و مابقی را باید به مشتری پس بدهد. چون قطعا معامله نسبت به یک سوم از مبیع انجام شده و نسبت به دو میلیون دیگر باطل است.

مالیت نداشتن قسمت باطل

در صورتی که بعد از تجزیه مشخص شود قسمتی که باطل شده است اصلا ارزش و مالیت ندارد تقسیط ثمن صورت نمی‌گیرد. به طور مثال دو نفر با هم چیزی را به مبلغ 6 میلیون معامله کرده‌اند. بعد از مدتی معلوم می‌شود که بخشی از این مبیع غیر قابل معامله بوده است، معامله نسبت به آن باطل بوده و اصلا ارزش و مالیتی ندارد. در این صورت نیازی نیست که 6 میلیون تقسیط شود. زیرا مشتری این 6 میلیون را در واقع در برابر بخشی که ارزش دارد پرداخت کرده و تمام آن بخش هم اکنون در دست او است و بخشی که باطل شده اصلا ارزش نداشته است.

هنگامی که در معاملات دچار مشکل می‌شوید بهترین و مطمئن‌ترین راه مشورت کردن با یک وکیل مجرب است. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین وکیل دات کام برای دریافت پاسخ سوالات خود در خصوص معاملات و خیار تبعض صفقه استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیار تبعض صفقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیار تبعض صفقه پاسخ دهند.

سوالات متداول

خیار تبعض صفقه چیست ؟

اختیار برهم زدن یک جانبه معامله به دلیل تجزیه معامله به بخش صحیح و بخش باطل که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

آیا می‌توان بخشی از معامله را قبول و بخشی دیگر را رد کرد ؟

بله با استفاده از خیار تبعض صفقه این امکان وجود دارد که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

نحوه محاسبه ثمن در خیار تبعض صفقه چگونه است ؟

بر اساس نسبت قسمت صحیح بر کل مبیع محاسبه می‌شود که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: خیار تبعض صفقه | مفهوم و تعریف – نحوه اعمال – محاسبه میزان ثمن



:: برچسب‌ها: خیار تبعض صفقه | مفهوم و تعریف – نحوه اعمال – محاسبه میزان ثمن ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قطعا وقف ثوابی کثیر برای واقف به همراه دارد. در این ثواب شخصی که متولی مال موقوفه است نیز شریک است. شخصی که وظیفه نگهداری از مال وقفی را بر عهده می‌گیرد از این جهت که عهده‌دار کاری نیکو در راه خدا است مستحق پاداش و ثواب الهی است. البته گاهی پیش می‌آید که به برخی دلایل شخص متولی از این کار عزل می‌شود. در ادامه به بررسی موارد عز‌ل متو‌لی وقف می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عزل متولی | موارد عزل متولی مال موقوفه – نحوه عزل متولی در وقف عام و خاص

متولی مال موقوفه

شخصی که برای انجام دادن امور مال وقفی انتخاب می‌شود متولی مال وقفی است. بر اساس ماده 75 قانون مدنی شخصی که تولیت مال وقفی را عهده‎دار می‌باشد و کارها و اداره کردن مال موقوفه را انجام می‌دهد متولی موقوفه نام دارد.

خود واقف یا شخص دیگری می‌توانند متولی باشند. حتی این امکان وجود دارد که خود واقف به همراه شخص دیگری مشترکا با هم تولیت مال وقفی را بر عهده بگیرند. واقف می‌تواند هر شرطی را در مورد متولی قرار دهد مثلا شرط کند که متولی مرد باشد یا سید باشد.

متولی می‌تواند یک نفر یا چند نفر به صورت مستقلا یا منضما باشد که مال موقوفه را اداره می‌کنند. به طور مثال واقف معین می‌کند که شخص الف و ب و ج با هم وظیفه اداره کردن مال وقفی را دارند. گاهی هم ممکن است واقف معین کند که شخص الف مسئول مخارج مال وقفی، شخص ب مسئول تعمیرات و شخص ج مسئول نظافت مال وقفی است.

مشخص نکردن متولی موقوفه

در صورتی که واقف به هر دلیلی متولی تعیین نکند دو حالت دارد یا وقف خاص است که در این صورت متولی مال موقوفه همان موقوف علیهم است. یا وقف برای عام است که در این صورت بر اساس ماده 81 قانون مدنی حاکم شرع متولی مال وقفی است. در زمان حاضر این وظیفه به اداره اوقاف سپرده شده است.

برای آشنایی بیشتر با انواع وقف کلیک کنید.

موارد عزل متولی موقوفه

با توجه 79 قانون مدنی زمانی که واقف شخصی را به عنوان متولی انتخاب می‌کند و در همان ابتدا متولی این امر را قبول کرد امکان عزل وجود ندارد. اما با اینکه اولا و به‌ذات عزل متولی امکان ندارد اما در چند مورد قانون گذار اجازه عزل متولی را داده است.

عدم رعایت مصلحت موقوفه

عدم رعایت مصلحت مال موقوفه موجب عز‌ل متولیست. به طور مثال متولی باغ وقفی از سم پاشی برای درختان باغ استفاده نکند. قطعا متولی انتخاب شده است برای اینکه مال موقوفه به درستی اداره شود و اگر شخص مصلحت مال وقفی را در نظر نگیرد این حق وجود دارد که عزل شود.

برای عز‌ل متو‌لی در اولین مرحله به متو‌لی تذکر داده می‌شود در صورتی که وقف عام باشد اداره اوقاف این تذکر را می‌دهد. در صورتی که باز متولی گوش نکند عزل خواهد شد.

عزل متولی از راه عدم رعایت مفاد وقف‌نامه

در صورتی که متولی طبق آنچه در وقف نامه آمده است عمل نکند عزل خواهد شد. شخص واقف این حق را دارد که برای استفاده از موقوفه شرایط و مراتبی قرار دهد حالا اگر متولی به دلیل ناتوانی یا از روی عمد بر طبق مفاد وقف‌نامه اقدام ننماید می‌توان او را عزل کرد.

به طور مثال واقف می‌خواهد تا خانه او برای دانشجویان دختر فقط استفاده شود ولی متولی خیانت کند و علاوه بر دانشجویان اشخاصی را که دانشجو نیستند هم در خانه جای دهد.

یا اینکه واقف بخواهد که در باغ 100 عدد درخت سیب کاشته شود اما متولی توانایی انجام این کار را ندارد.

در این صورت در ابتدا تذکر داده می‌شود و در صورتی که متولی بر اساس وقف‌نامه عمل نکند عزل می‌شود.

از دست دادن شرایط مدنظر واقف

بر اساس ماده 75 قانون مدنی واقف می‌تواند خود متولی وقف را انتخاب کند و برای او ویژگی‌ها و شرایطی که می‌خواهد را قرار دهد. در صورتی که شخص از ابتدا این ویژگی‌ها را نداشته باشد مثلا شرط شده که سید باشد بعدا معلوم شود متولی اصلا سید نبوده است یا اینکه شرایط را در ابتدا داشته است اما سپس با گذشت زمان یا به هر دلیلی دیگر آن ویژگی را از دست دهد امکان عزل متولی وجود دارد. به طور مثال واقف شرط کرده است که متولی کمتر از 40 سال داشته باشد در این صورت بعد از گذشت 40 سال می‌توان او را عزل کرد.

نحوه عزل متولی

در صورتی که مشخص شود هر یک از شرایط بالا به وجود آمده است در اولین گام به متولی تذکر داده می‌شود. در صورتی که متولی به تذکرات گوش ندهد عزل خواهد شد. این عزل عمدتا از طرف خود واقف یا حاکم شرع است که در زمان حاضر اداره اوقاف به عنوان نماینده حاکم شرع این کار را می‌کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره در خصوص عزل متولی وقف از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عز‌ل متو‌لی وقف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عز‌ل متو‌لی وقف پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

متولی وقف کیست ؟

شخص یا اشخاصی که وظیفه اداره کردن مال موقوفه را دارند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا امکان عزل متولی وقف وجود دارد ؟

خیر در اصل این امکان وجود ندارد مگر در موارد استثنایی که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عزل متولی | موارد عزل متولی مال موقوفه – نحوه عزل متولی در وقف عام و خاص



:: برچسب‌ها: عزل متولی | موارد عزل متولی مال موقوفه – نحوه عزل متولی در وقف عام و خاص ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قطعا وقف ثوابی کثیر برای واقف به همراه دارد. در این ثواب شخصی که متولی مال موقوفه است نیز شریک است. شخصی که وظیفه نگهداری از مال وقفی را بر عهده می‌گیرد از این جهت که عهده‌دار کاری نیکو در راه خدا است مستحق پاداش و ثواب الهی است. البته گاهی پیش می‌آید که به برخی دلایل شخص متولی از این کار عزل می‌شود. در ادامه به بررسی موارد عز‌ل متو‌لی وقف می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عزل متولی | موارد عزل متولی مال موقوفه – نحوه عزل متولی در وقف عام و خاص

متولی مال موقوفه

شخصی که برای انجام دادن امور مال وقفی انتخاب می‌شود متولی مال وقفی است. بر اساس ماده 75 قانون مدنی شخصی که تولیت مال وقفی را عهده‎دار می‌باشد و کارها و اداره کردن مال موقوفه را انجام می‌دهد متولی موقوفه نام دارد.

خود واقف یا شخص دیگری می‌توانند متولی باشند. حتی این امکان وجود دارد که خود واقف به همراه شخص دیگری مشترکا با هم تولیت مال وقفی را بر عهده بگیرند. واقف می‌تواند هر شرطی را در مورد متولی قرار دهد مثلا شرط کند که متولی مرد باشد یا سید باشد.

متولی می‌تواند یک نفر یا چند نفر به صورت مستقلا یا منضما باشد که مال موقوفه را اداره می‌کنند. به طور مثال واقف معین می‌کند که شخص الف و ب و ج با هم وظیفه اداره کردن مال وقفی را دارند. گاهی هم ممکن است واقف معین کند که شخص الف مسئول مخارج مال وقفی، شخص ب مسئول تعمیرات و شخص ج مسئول نظافت مال وقفی است.

مشخص نکردن متولی موقوفه

در صورتی که واقف به هر دلیلی متولی تعیین نکند دو حالت دارد یا وقف خاص است که در این صورت متولی مال موقوفه همان موقوف علیهم است. یا وقف برای عام است که در این صورت بر اساس ماده 81 قانون مدنی حاکم شرع متولی مال وقفی است. در زمان حاضر این وظیفه به اداره اوقاف سپرده شده است.

برای آشنایی بیشتر با انواع وقف کلیک کنید.

موارد عزل متولی موقوفه

با توجه 79 قانون مدنی زمانی که واقف شخصی را به عنوان متولی انتخاب می‌کند و در همان ابتدا متولی این امر را قبول کرد امکان عزل وجود ندارد. اما با اینکه اولا و به‌ذات عزل متولی امکان ندارد اما در چند مورد قانون گذار اجازه عزل متولی را داده است.

عدم رعایت مصلحت موقوفه

عدم رعایت مصلحت مال موقوفه موجب عز‌ل متولیست. به طور مثال متولی باغ وقفی از سم پاشی برای درختان باغ استفاده نکند. قطعا متولی انتخاب شده است برای اینکه مال موقوفه به درستی اداره شود و اگر شخص مصلحت مال وقفی را در نظر نگیرد این حق وجود دارد که عزل شود.

برای عز‌ل متو‌لی در اولین مرحله به متو‌لی تذکر داده می‌شود در صورتی که وقف عام باشد اداره اوقاف این تذکر را می‌دهد. در صورتی که باز متولی گوش نکند عزل خواهد شد.

عزل متولی از راه عدم رعایت مفاد وقف‌نامه

در صورتی که متولی طبق آنچه در وقف نامه آمده است عمل نکند عزل خواهد شد. شخص واقف این حق را دارد که برای استفاده از موقوفه شرایط و مراتبی قرار دهد حالا اگر متولی به دلیل ناتوانی یا از روی عمد بر طبق مفاد وقف‌نامه اقدام ننماید می‌توان او را عزل کرد.

به طور مثال واقف می‌خواهد تا خانه او برای دانشجویان دختر فقط استفاده شود ولی متولی خیانت کند و علاوه بر دانشجویان اشخاصی را که دانشجو نیستند هم در خانه جای دهد.

یا اینکه واقف بخواهد که در باغ 100 عدد درخت سیب کاشته شود اما متولی توانایی انجام این کار را ندارد.

در این صورت در ابتدا تذکر داده می‌شود و در صورتی که متولی بر اساس وقف‌نامه عمل نکند عزل می‌شود.

از دست دادن شرایط مدنظر واقف

بر اساس ماده 75 قانون مدنی واقف می‌تواند خود متولی وقف را انتخاب کند و برای او ویژگی‌ها و شرایطی که می‌خواهد را قرار دهد. در صورتی که شخص از ابتدا این ویژگی‌ها را نداشته باشد مثلا شرط شده که سید باشد بعدا معلوم شود متولی اصلا سید نبوده است یا اینکه شرایط را در ابتدا داشته است اما سپس با گذشت زمان یا به هر دلیلی دیگر آن ویژگی را از دست دهد امکان عزل متولی وجود دارد. به طور مثال واقف شرط کرده است که متولی کمتر از 40 سال داشته باشد در این صورت بعد از گذشت 40 سال می‌توان او را عزل کرد.

نحوه عزل متولی

در صورتی که مشخص شود هر یک از شرایط بالا به وجود آمده است در اولین گام به متولی تذکر داده می‌شود. در صورتی که متولی به تذکرات گوش ندهد عزل خواهد شد. این عزل عمدتا از طرف خود واقف یا حاکم شرع است که در زمان حاضر اداره اوقاف به عنوان نماینده حاکم شرع این کار را می‌کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره در خصوص عزل متولی وقف از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عز‌ل متو‌لی وقف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عز‌ل متو‌لی وقف پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

متولی وقف کیست ؟

شخص یا اشخاصی که وظیفه اداره کردن مال موقوفه را دارند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا امکان عزل متولی وقف وجود دارد ؟

خیر در اصل این امکان وجود ندارد مگر در موارد استثنایی که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عزل متولی | موارد عزل متولی مال موقوفه – نحوه عزل متولی در وقف عام و خاص



:: برچسب‌ها: عزل متولی | موارد عزل متولی مال موقوفه – نحوه عزل متولی در وقف عام و خاص ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

جرم فساد و فحشا به معنای اعمالی است که ارتکاب آن‌ها زشت و قبیح باشد. متاسفانه امروزه در موارد زیادی دیده می‌شود که مردم مرتکب این نوع جرائم می‌شوند. برای مثال زنا یکی از مصادیق فساد و فحشا می‌باشد که مجرمین مرتکب آن می‌شوند. جرائم فساد و فحشا در قانون مجازات مشخصی دارند و گاهی شدید‌‌‌ترین مجازات برای مجرم در نظر گرفته می‌شود. اما نکته مهم این است که، تنها ارتکاب فساد و فحشا جرم نبوده و در صورتی که فردی مردم را تشویق به ارتکاب این نوع جرائم نماید نیز، به عنوان مجرم شناخته می‌شود. جرم اشاعه فساد و فحشا در واقع‌‌‌ ترغیب و تشویق مردم به ارتکاب فساد و فحشا می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص جرم اشاعه فساد و فحشا توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: فساد و فحشا | مجازات و عناصر جرم فساد و فحشا چیست

جرم اشاعه فساد و فحشا چیست‌ ؟

جرم اشاعه ‌فسا‌د و فحشا یکی از جرائم قبیح و زشت می‌باشد که قانونگذار به تعریف آن پرداخته است. مطابق قانون اشاعه ‌فسا‌د و فحشا به معنای تشویق و ترغیب مردم به انجام فحشا و ‌فسا‌د، و یا تاسیس مراکز انجام ‌فسا‌د و فحشا می‌باشد. در این مراکز جرم ‌فسا‌د و فحشا صورت می‌گیرد.

برای مثال برخی از مجرمین مراکزی را تاسیس می‌کنند که در آن‌ها زنان و مردان مجرم به ارتکاب زنا می‌پردازند. در این صورت فرد تاسیس کننده آن مرکز به جرم اشاعه ‌فسا‌د و فحشا محکوم گردیده، و مجازات تعیین شده در قانون شامل حال او خواهد شد.

مجازات تعیین شده در قانون برای جرم اشاعه فساد و فحشا

قانونگذار برای ارتکاب جرم ‌فسا‌د و فحشا مجازات نسبتا شدیدی را در نظر گرفته است. اعمال این نوع مجازات می‌تواند از تکرار دوباره این جرائم توسط متهم جلوگیری نماید. مجازات این جرم به قرار زیر است:

  • مطابق قانون چنانچه فردی مردم را به انجام ‌فسا‌د و فحشا ترغیب نماید و یا محلی را برای انجام این جرم تاسیس و اداره کند، به حبس از یک تا ده سال محکوم خواهد شد. علاوه بر این محلی که برای انجام این جرم تاسیس شده است نیز بسته خواهد شد.

عناصر تشکیل دهنده جرم اشاعه فساد و فحشا

جرم اشاعه ‌فسا‌د و فحشا نیز مانند اکثر جرائم دارای سه عنصر مادی، معنوی و قانونی می‌باشد. این عناصر در واقع جرم اشاعه ‌فسا‌د و فحشا را تشکیل می‌دهند، و در صورت عدم وجود آن‌ها می‌توان گفت که جرم صورت نگرفته است. سه عنصر تشکیل دهنده این جرم به قرار زیر می‌باشند:

  • عنصر مادی

عنصر مادی تاسیس محل وقوع جرم ‌فسا‌د و فحشا یا ترغیب مردم به این جرم می‌باشد، که اگر توسط شخصی انجام بگیرد عنصر مادی جرم پدید می‌آید.

  • عنصر معنوی

عنصرمعنوی این جرم یعنی فرد با نیت قبلی و از روی عمد مرتکب آن شده باشد.

  • عنصر قانونی

عنصر قانونی نیز به این معناست که عمل ارتکابی در قانون جرم بر شمرده شده باشد که، در قانون اشاعه ‌فسا‌د و فحشا جرم تلقی می‌شود.

مصادیق جرم اشاعه فسا‌د و فحشا کدامند‌ ؟

ارتکاب اعمال بسیار زیادی می‌توانند جزو مصادیق جرم ‌فسا‌د و فحشا در جامعه به حساب بیایند. در زیر دو مورد از مصادیق این نوع جرم را بیام نموده‌‌ایم:

  • انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن حاوی آمیزش جنسی زن و مرد یا برهنه بودن آن‌ها در فضای مجازی
  • بد حجابی و برهنگی زنان در ملا عام
  • تاسیس مکانی برای قمار
  • و…

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اشاعه فسا‌د و فحشا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اشاعه فسا‌د و فحشا پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا ترغیب افراد به فساد و فحشا جرم است‌ ؟

بله این عمل جرم تلقی شده و با عنوان اشاعه ‌فسا‌د و فحشا شناخته می‌شود.

عنصر معنوی جرم اشاعه فساد و فحشا چیست‌ ؟

عنصر معنوی ‌فسا‌د و فحشا به این معناست که فرد با نیت خود و از روی عمد این عمل را مرتکب شده باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: فساد و فحشا | مجازات و عناصر جرم فساد و فحشا چیست



:: برچسب‌ها: فساد و فحشا | مجازات و عناصر جرم فساد و فحشا چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از طلاق دادگاه یکی از والدین را مکلف خواهد کرد که حضانت فرزند خود را به عهده بگیرد و از او به خوبی مراقبت نماید. حضانت فرزند در واقع یکی از تکالیف پدر و مادر می‌باشد که بعد از طلاق می‌بایست به آن عمل شود. پس از طلاق دادگاه صالح‌ترین فرد را برای حضانت فرزند انتخاب می‌کند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص حضانت فرزند دختر در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حضانت دائم کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: حضانت دختر بعد از طلاق

حضانت چیست ؟

حضانت در واقع به معنی نگهداری از فرزند و رسیدگی به او می‌باشد. برای مثال وقتی حضانت فرزند به مادر سپرده می‌شود او موظف است که از فرزند خود به خوبی مراقبت نماید و در راستای برطرف نمودن نیازهای او تلاش کند.

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق

وقتی زوج و زوجه از یکدیگر طلاق می‌گیرند حضانت فرزند د‌ختر طبق قانون با مادر خواهد بود. مادر موظف است که دختر را تا رسیدن به سن هفت سالگی تحت حضانت خود قرار دهد. البته این در صورتی است که مادر صالح باشد و صلاح کودک را بخواهد و در غیر این صورت حضانت دختر با پدرش خواهد بود.

در صورتی که مادر حضانت فرزند دختر را نپذیرد تکلیف چیست ؟

در برخی موارد دیده می‌شود که با وجود اینکه دادگاه حضانت د‌ختر را تا هفت سالگی به مادر می‌دهد مادر حضانت فرزند را نپذیرفته و از دادگاه می‌خواهد که حضانت را به فرد دیگری واگذار کند. برای مثال اگر مادر از لحاظ مالی در شرایط خوبی نباشد و به همین دلیل از حضانت د‌ختر خودداری کند دادگاه حضانت د‌ختر را به پدر واگذار خواهد کرد.

حضانت فرزند دختر در صورت ازدواج مادر

طبق قانون یکی از مواردی که حضانت فرزند د‌ختر را از مادر سلب می‌کند ازدواج مجدد او می‌باشد. اگر مادر پس از طلاق با شخص دیگری ازدواج کند دادگاه حضانت د‌ختر را از او سلب نموده و به پدر او واگذار خواهد کرد.

حضانت فرزند دختر در سنین مختلف با چه کسی است ؟

حضانت فرزند د‌ختر در سنین مختلف با یکی از والدین نخواهد بود و در هر سن یکی از والدین می‌تواند حضانت او را به عهده بگیرد. در ادامه حضانت د‌ختر را در سنین مختلف شرح داده‌ایم:

حضانت دختر تا هفت سالگی

همان طور که در بالا گفته شد حضانت د‌ختر از زمان تولد تا زمانی که به سن هفت سالگی برسد با مادرش خواهد بود. این به این دلیل است که مادر در این سن بهتر قادر است که نیازهای عاطفی دختر را برطرف کند و وابستگی زیادی به او دارد.

نکته: این حق حضانت بیانگر حق تقدم مادر است. یعنی چنانچه بین زن و مرد بعد از طلاق بر سر حضانت د‌ختر اختلافی ایجاد شود تا هفت سالگی مادر مقدم خواهد بود. وگرنه اگر مادر صلاحیت نداشته باشد یا از حضانت سر باز زند حضانت د‌ختر به پدرش می‌رسد.

حضانت دختر از هفت سالگی تا نه سالگی

پس از رسیدن د‌ختر به سن هفت سالگی دادگاه حضانت او را به پدرش واگذار خواهد کرد. پدر نیز موظف است د‌ختر را تا سن نه سالگی در حضانت خود قرار دهد.

نکته: این حق نیز بیانگر حق تقدم است. یعنی چنانچه بعد از طلاق بر سر حضانت د‌ختر هفت تا نه ساله اختلاف باشد پدر مقدم است اما چنانچه پدر صلاحیت نداشته باشد بازهم حضانت د‌ختر به مادر می‌رسد.

حضانت دختر پس از نه سالگی

مطابق قانون وقتی دختر به سن نه سالگی می‌رسد کاملا بالغ شده است و می‌تواند سرپرست خود را شخصا انتخاب نماید. پس با این وجود می‌توان گفت که پس از سن نه سالگی دختر با هر کدام از والدین که بخواهد می‌تواند زندگی کند.

آیا سرپرست دختر می‌تواند او را به شهر یا کشور دیگری ببرد ؟

والد سرپرست دختر برای بردن دختر به یک شهر دیگر و تغییر مکان زندگی او می‌بایست رضایت والد دیگر را نیز دریافت کند. در برخی موارد که سرپرست مجبور به بردن دختر به شهری دیگر باشد قانون او را ملزم به دریافت اجازه از والد دیگر نخواهد کرد.

اما برای خروج از کشور اجازه والد دیگر کاملا الزامی خواهد بود و چنانچه سرپرست دختر را بدون اجازه والد دیگرش به کشوری دیگر ببرد والد دیگر این امکان را خواهد داشت که با شکایت از شخص سرپرست، خواهان ممنوع الخروجی دخترش شود.

آیا می‌توان حضانت دختر را از پدر و یا مادرش سلب نمود ؟

بله چنانچه پدر یا مادر دارای خصوصیات منفی خاصی باشند که در قانون برشمرده شده، دادگاه حضانت د‌ختر را از آن‌ها سلب خواهد کرد. ‌برای مثال اگر پدر اعتیاد داشته باشد و یا به بیماری روانی مبتلا باشد و بیماری او به د‌ختر آسیب وارد کند دادگاه حضانت را از او سلب خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت دختر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت د‌ختر پاسخ دهند.

سوالات متداول

حضانت دختر تا سن هفت سالگی با چه کسی است ؟

با مادرش.

حضانت دختر پس از سن نه سالگی با چه کسی خواهد بود ؟

پس از سن نه سالگی دختر می‌تواند سرپرستش را خودش انتخاب نماید.

در صورتی که مادر حضانت دختر را نپذیرد تکلیف چه خواهد بود ؟

حضانت او با پدرش خواهد بود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حضانت دختر بعد از طلاق



:: برچسب‌ها: حضانت دختر بعد از طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا امکان برگشت زدن چک تاریخ گذشته وجود دارد؟ گاهی دارنده چک، پس از موعد مقرر در چک اقدام به وصول آن می‌کند. حال پرسش این است آیا دارنده چک امکان وصول چکی که تاریخ آن گذشته است را دارد؟ یا اینکه آیا امکان تعقیب کیفری علیه صادرکننده چک تاریخ گذشته را دارد یا خیر؟ در ادامه این مطلب به مسئله برگشت چک تاریخ گذشته و تعقیب کیفری این چک‌ها می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: برگشت زدن چک تاریخ گذشته | چک تاریخ گذشته را چه زمانی برگشت بزنیم ؟

برگشت زدن چک تاریخ گذشته

چک تاریخ گذشته به چکی گفته می‌شود؛ که از موعد پرداخت مبلغ آن گذشته باشد. به عبارتی اگر 6 ماه از تاریخ چک گذشته باشد؛ و طی این 6 ماه دارنده چک اقدامی به وصول یا برگشت چک نکند. در این صورت به این چک، چک تاریخ گذشته گفته می‌شود. دارنده چک تاریخ گذشته همواره حق دریافت مبلغ چک را خواهد داشت. و حتی بعد از گذشت تاریخ چک، حق مالی دارنده چک از بین نمی‌رود. اما با گذشت مدت زمان پرداخت، پیگیری کیفری از صادرکننده محدود خواهد شد. با این وجود دارنده چک می‌توانند در همه حال از طریق دادگاه حقوقی اقدام به شکایت و وصول مبلغ چک نماید.

بنابراین اگر چکی مدت‌ها از تاریخش گذشته باشد را هم می‌توانیم برگشت بزنیم. همان‌طور که گفتیم دارنده چک همواره می‌تواند وجه چک را مطالبه کند. یعنی عدم پرداخت مبلغ چک، هرگز امکان‌پذیر نیست. تنها در فرض اینکه چک سرقت شود، یا چک جعلی باشد، به صورت قانونی می‌شود از دادگاه حکم عدم پرداخت موقت دریافت کرد. تا پرونده ادعای جعل یا سرقت چک بررسی شود.

برگشت زدن چک تاریخ گذشته | مهلت پیگیری کیفری علیه صادرکننده چک

پیش‌تر اشاره کردیم که 6 ماه بعد از تاریخ چک، به چک مذکور تاریخ گذشته می‌گوییم. تا پایان این مدت 6 ماهه امکان شکایت کیفری وجود دارد. بنابراین اگر دارنده چک تا حداکثر 6 ماه پس از مدت زمان پرداخت چک، به برگشت چک اقدام نماید؛ می‌تواند شکایت کیفری خود را نیز ثبت کند.

در حالت دوم، دارنده چک از تاریخ گواهی عدم پرداخت چک تا 6 ماه بعد از آن نیز، تحت شرایطی فرصت ثبت شکایت کیفری علیه صادرکننده چک دارد. توجه داشته باشید؛ اگر در این مهلت‌های ذکرشده دارنده چک اقدام به ثبت شکایت کیفری نکند. پیگیری چک از حالت کیفری خارج می‌شود. و دارنده چک همان‌طور که اشاره کردیم تنها می‌تواند اقدام به شکایت حقوقی نماید. غیر از گذشت مهلت 6 ماهه موارد دیگری نیز وجود دارد که پیگیری کیفری یک چک در آن حالات امکان‌پذیر نیست.

مواردی که امکان تعقیب کیفری صادرکننده چک وجود ندارد چیست ؟

مورد اول همان گذشت مهلت 6 ماه از تاریخ چک یا گذشت 6 ماه از صدور گواهی عدم پرداخت چک می‌باشد. که اگر در این مدت یاد شده دارنده چک برای شکایت کیفری به مراجع قضایی مراجعه نکند؛ دیگر امکان پیگیری کیفری ندارد.

هنگامی که دارنده چک فوت کند. در این حالت چک به وارثان دارنده انتقال پیدا می‌کند. و امکان پیگیری کیفری از صادرکننده چک وجود دارد.

همچنین اگر صادرکننده چک پیش از موعد پرداخت چک، مبلغ چک را به صورت نقدی به دارنده چک تحویل دهد. و یا به نحوی رضایت دارنده چک را بگیرد. در این صورت نیز امکان شکایت کیفری وجود ندارد.

گاهی، برخی از چک‌ها طبق قانون کیفری مورد طرح دعوی قرار نمی‌گیرند. این چک‌ها شامل؛ چک‌های سفید امضا. چک‌های ضمانتی یا همان چک‌هایی که ضامن انجام کاری بوده‌اند. همچنین چک‌هایی که برای تضمین معاملات صادر می‌شود. و در آخر چک‌هایی که تاریخ ندارند.

مجازات کیفری صادرکننده چک

اگر با رعایت شرایط مذکور در بالا، دارنده چک موفق به شکایت کیفری از صادرکننده چک شود. در آن صورت صادرکننده چک مشمول مجازات کیفری خواهد شد. بدین صورت که اگر صادرکننده چک در تاریخ مقرر، مبلغ چک را در حساب خود نداشته باشد. یا به هر دلیلی ناتوان در پرداخت وجه چک در موعد مقرر باشد. با بررسی دادگاه و وجود سایر شرایط مربوط به چک کیفری، به زندان محکوم می‌گردد. مجازات زندان برای صادرکننده چک بی‌محل بین 6ماه تا 2 سال می‌باشد.

آیا مبلغ چک تاریخ گذشته با تورم زمان تطبیق داده می‌شود ؟

مبلغ چک بر اساس تورم و با گذشت زمان معادل‌سازی نمی‌شود. اما دارنده چک می‌تواند؛ همان مبلغ چک را به همراه خسارات وارده در اثر تأخیر در پرداخت از صادرکننده چک دریافت کند. مثلاً دارنده می‌تواند خساراتی نظیر خسارت دادرسی و خسارت تأخیر تأدیه را از صادرکننده چک و در محضر دادگاه طلب نماید. خسارت تأخیر پرداخت وجه چک (همان تأخیر تأدیه) مطابق با نرخ تورمی اعلام شده توسط بانک مرکزی بررسی می‌شود. و با حکم دادگاه صادرکننده چک موظف است علاوه بر مبلغ چک، خسارت دارنده را نیز بپردازد. لازم به ذکراست که خسارت تأخیر زمانی بر گردن صادرکننده می‌باشد؛ که صادرکننده از پرداخت چک در مدت قانونی امتناع کند. اما اگر تأخیر در پرداخت مربوط به عمل دارنده چک باشد. در آن صورت ضرر و زیان توسط صادرکننده جبران نمی‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا می‌توانیم چک تاریخ گذشته را برگشت بزنیم ؟

بله، اگر چکی مدت‌ها از تاریخش گذشته باشد را هم می‌توانیم برگشت بزنیم اما با گذشت مدت 6 ماه از زمان پرداخت، پیگیری کیفری از صادرکننده محدود خواهد شد.

مهلت شکایت کیفری علیه صادرکننده چک چه قدر است ؟

اگر دارنده چک با گذشت مهلت 6 ماه از تاریخ چک یا گذشت 6 ماه از صدور گواهی عدم پرداخت چک، برای شکایت کیفری به مراجع قضایی مراجعه نکند؛ دیگر امکان پیگیری کیفری ندارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: برگشت زدن چک تاریخ گذشته | چک تاریخ گذشته را چه زمانی برگشت بزنیم ؟



:: برچسب‌ها: برگشت زدن چک تاریخ گذشته | چک تاریخ گذشته را چه زمانی برگشت بزنیم ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قواعد نکاح یا همان ازدواج در خصوص مهریه دقیق است. این حق مالی زن در ازدواج آثار و قواعد بسیاری دارد. یکی از این مباحث زمان تعلق مهریه به زن است و اینکه زن از چه زمانی مالک مهر می‌گردد و به تبع آن چه موقعی حق مطالبه آن را دارد؟ در ادامه توضیحات کاملی را در خصوص مهریه در دوران نامزدی در اختیارتان قرار داده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مهریه نامزدی

مهریه

پیش از عقد زن و مرد با یکدیگر توافق می‌کنند که مبلغی را به عنوان مهریه در عقدنامه ذکر نمایند و مرد موظف است که مهریه را به زن پرداخت کند. مهریه از جمله حقوقی است که زن می‌تواند بدون درخواست طلاق آن را مطالبه کند و شوهر نیز می‌بایست آن را به زن پرداخت نماید.

آیا در دوران نامزدی مهریه به زن تعلق می‌گیرد ؟

مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مهریه یکی از حقوقی است که حین خوانده شدن عقد نکاح به زن تعلق خواهد گرفت و بعد از عقد زن مالک مهریه خواهد شد. مطابق همین قانون تا زمانی که عقد نکاح میان زن و شوهر خوانده نشده باشد زن مستحق دریافت مهریه نخواهد بود. برای مثال زن در دوران نامزدی که هنوز عقد میان او و همسرش صورت نگرفته باشد مستحق دریافت مهر نیست و در صورت جدایی نیز مرد ملزم به پرداخت مهریه نخواهد بود.

در چه مواردی در دوران نامزدی به زن مهریه تعلق می‌گیرد ؟

این صحیح است که مهریه در دوران نامزدی به زن تعلق نمی‌گیرد اما در یک مورد زن مستحق دریافت مهر خواهد بود. برای مثال چنانچه در حین نامزدی میان زن و مرد صیغه محرمیت خوانده شود زن مستحق دریافت مهریه می‌شود و مرد می‌بایست به او مهریه بپردازد.

در دوران نامزدی به زن نفقه نیز تعلق نخواهد گرفت ؟

در دوران نامزدی زن و مرد در عقد یکدیگر نیستند و همان گونه که زن در این دوران موظف به تمکین از همسر خود نیست مرد نیز ملزم به پرداخت نفقه نخواهد بود. به همین دلیل در دوران نامزدی هیچ نفقه‌ای به زن تعلق نخواهد گرفت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه نامزدی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه نامزدی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سولات متداول

مبلغ مهریه چطور محاسبه می‌شود ؟

مبلغ مهریه با توافق زن و ‌شوهر معین می‌شود.

آیا در دوران نامزدی به زن مهریه تعلق می‌گیرد ؟

خیر همان طور که در متن بالا گفته شد چون زن و مرد در دوران نامزدی عقد نیستند مهریه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد.

آیا زن می‌تواند نفقه خود را در دوران نامزدی مطالبه کند ؟

خیر هیچ نفقه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مهریه نامزدی



:: برچسب‌ها: مهریه نامزدی ,
:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

تهیه مایحتاج زندگی فرزندان و فراهم کردن وسایل رفاه آنان، بر عهده پدرشان قرار دارد. بر اساس ماده ۱۲۰۴ ق.م نفقه عبارت است از فراهم کردن مسکن، پوشاک، خوراک و لوازم مورد نیاز فرزند؛ البته چنانچه تحصیل فرزند واجب و ضروری باشد، پرداخت هزینه تحصیل وی نیز نفقه محسوب می‌شود. عدم پرداخت نفقه جرم بوده و ضمانت کیفری به دنبال دارد. چنانچه پدر فوت کرده باشد یا استطاعت و قدرت مالی کافی جهت پرداخت نفقه فرزند خود را نداشته باشد، نفقه فرزند بر عهده کیست و چگونه مطالبه می‌شود؟ آیا می‌شود نفقه او را از پدربزرگ و جد پدری‌اش و یا حتی از پدربزرگ مادری‌اش مطالبه کرد؟ در این مقاله نحوه درخواست نفقه فرزند از پدربزرگ را توضیح می‌دهیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ | اخذ نفقه فرزندان از اجداد پدری و مادری

نفقه فرزند

همان طور که اشاره شد نفقه فرزند بر عهده پدر است اما بر اساس ماده ۱۱۹۹ ق.م، چنانچه پدر زنده نباشد یا توانایی و قدرت پرداخت نفقه را نداشته باشد با رعایت الاقرب فالاقرب، نفقه فرزند به ترتیب بر عهده اجداد پدری، مادر و اجداد مادری قرار می‌گیرد. بنابراین در صورتی که پدر کودک فوت کرده باشد یا بنابه دلایلی چون فقر و ناتوانی، نتواند نفقه را پرداخت کند مادر کودک می‌تواند پرداخت آن را از جد پدری کودک خود درخواست نماید. البته باید توجه داشت طی شرایطی نفقه بر عهده پدربزرگ مادری نیز قرار می‌گیرد و آن اینست که جد پدری و مادر فرزند از پرداخت نفقه عاجز باشند.

مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ

طبق مطالب گفته شده، نفقه فرزند بر اساس وجود شرایطی، گاهی بر عهده پدربزرگ پدری و گاهی بر عهده پدربزرگ مادری قرار می‌گیرد. حال می‌خواهیم بدانیم در چه صورت پرداخت نفقه فرزند از سوی آنان الزامی است و در صورت عدم پرداخت آن مجازات می‌شوند؟ و چه زمانی مادر می‌تواند نفقه فرزند خود را از پدربزرگ مطالبه کند؟ در صورت وجود تمامی شرایط زیر، پرداخت نفقه الزامی است.

۱) افرادی که ملزم به انفاق هستند، تمکن و استطاعت مالی داشته باشند. طبق ماده ۱۹۹۸ ق.م، فرد زمانی ملزم به پرداخت نفقه است که قدرت و استطاعت مالی کافی داشته باشد و با پرداخت نفقه در مضیقه و تنگنا قرار نگیرد؛ بنابراین پدربزرگ کودک باید متمکن باشد و توانایی پرداخت نفقه را داشته باشد.

۲) فرد گیرنده نفقه، فقیر و نیازمند باشد. بر اساس ماده ۱۱۹۷ ق.م، زمانی نفقه به فرزند تعلق می‌گیرد که از تهیه لوازم مورد نیاز و مایحتاج زندگی خود عاجز باشد؛ به عبارتی نیازمند دریافت نفقه باشد. بنابراین تا هنگامی که فرزند شاغل نشده است و درآمدی ندارد یا حتی هنگامی که در حال تحصیل است نفقه او بر عهده افراد ملزم به انفاق است.

۳) فرزند دختر تا هنگامی که شغل و درآمدی ندارد و مجرد است و فرزند پسر تا ۲۰ ساگی و چنانچه در حال تحصیل باشد، واجب النفقه هستند.

۴) نفقه گذشته محاسبه نمی‌گردد. چنانچه مادر و یا خود فرزند نفقه را درخواست کنند، از زمان تنظیم دادخواست و تحویل آن به دادگاه نفقه محاسبه گردیده و پرداخت می‌شود و نفقه معوقه و سال‌های سپری شده در گذشته به فرزند تعلق نمی‌گیرد.

جرم عدم پرداخت نفقه

زمانی که فرزند یا مادر او پرداخت نفقه را از پدربزرگ مطالبه می‌کند و دادخواستی مبنی بر این درخواست به دادگاه ارائه می‌دهد؛ بر اساس نظر و حکم دادگاه، پدربزرگ وی ملزم به پرداخت نفقه خواهد شد و در صورت عدم پرداخت و امتناع از آن، بر اساس ماده ۵۳ ق حمایت خانواده به حبس تعزیری درجه ۶ ( حبس از ۶ ماه تا دو سال) محکوم می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ | اخذ نفقه فرزندان از اجداد پدری و مادری



:: برچسب‌ها: مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ | اخذ نفقه فرزندان از اجداد پدری و مادری ,
:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در زندگی هر کدام از ما شرایطی وجود دارد و یا به نحوی پیش می‌آید که لازم است تا برای حل مسائل به وجود آمده، از مشاوران حقوقی استفاده نماییم. در شهر تهران نیز به دلیل جمعیت بالای ساکنین و در عین حال وجود مشکلات و مسائل حقوقی مختلف، این نیاز بیش از هر شهر دیگری به چشم می‌آید. بهره‌مندی از مشاوره حقوقی مناسب می‌تواند سرنوشت پرونده شما را تغییر دهد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مشاوره حقوقی تهران | مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری با بهترین مشاوران

مشاور حقوقی خوب در تهران کیست ؟

مشاوران حقوقی افرادی هستند که با توجه به دارا بودن دانش زیاد در زمینه قوانین و اصول حقوقی، این توانایی را دارند که کمک قابل توجهی را به شرکت‌های خصوصی، سازمان‌ها، ادارات و افراد برسانند.

لازم به ذکر است که مدیران و در حالت کلی افرادی که در آن سازمان مربوطه به عنوان صاحب نفع حضور دارند، با توجه به میزان مسئولیت‌هایی که دارا می‌باشند با کمک افراد مشاور می‌توانند تصمیماتی را بگیرند که درست‌تر، اصولی‌تر و همچنین قانون‌مندتر باشد.

لازم است این را نیز بدانید که در بسیاری از تصمیماتی که مدیران اجرایی هر مجموعه‌ای می‌گیرند، اگر به قوانین حقوقی تسلط کافی نداشته باشند، این امکان وجود دارد که ضررهای جبران ناپذیر مادی و معنوی بسیاری را بر سازمان خود تحمیل نمایند.

موردی که این روزها شاهدش می‌باشیم این است که در بسیاری از سازمان‌های کوچک و بزرگ، دفتری تحت عنوان مشاور حقوقی مجموعه وجود دارد تا بتواند امورات شرکت را با روش درست انجام داده و پیگیری نماید.

مشاوران در مورد تمامی مسائل و موارد پیش آمده برای افراد دیگر هم کارایی دارند و مردم نیز می‌توانند در خصوص تمامی مسائل پیش آمده خود به این افراد مراجعه نمایند و از آن‌ها کمک بگیرند و تقاضای دریافت مشاوره لازم در همان زمینه و مورد پیش آمده را بدهند.

وظایف مشاور حقوقی | مشاوره حقوقی تهران

مسلما هر فردی که در شرکتی و یا به طور کلی در سمتی خاص در حال فعالیت می‌باشد دارای وظایف خاصی است و مشاوران حقوقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

این مورد نیز بسته به این که در چه زمینه‌ای مشغول می‌باشند و یا این که افراد خواهان مشاوره در چه مواردی درخواست کمک دارند بستگی دارد.

شما می‌توانید در تمامی مسائل حقوقی که برایتان پیش می‌آید نیز از این مشاوران حقوقی استفاده نمایید و تمامی مشکلات و موارد را برای آن‌ها بیان نمایید و از آن‌ها در زمینه‌های گوناگون کمک بگیرید.

مشاوران حقوقی به صورت‌های گوناگون آماده خدمت رسانی به شما هستند که هم به صورت حضوری هم از طریق تلفن یا حتی به صورت آنلاین می‌توان با این مشاوران ارتباط برقرار نمود و از اطلاعاتی که آن‌ها دارند استفاده کرد.

یک مشاور حقوقی باید دارای چه مهارت‌هایی باشد ؟

فردی که به عنوان مشاور حقوقی در حال فعالیت است می‌بایست به صورت کامل بر قوانین مرتبط حقوقی تسلط کافی داشته باشد و در شرایط مهم و بسیار حساس نیز، تصمیمات درست و به موقعی بگیرد.

این فرد همچنین باید سخنور خوبی باشد و این توانایی را داشته باشد تا بتواند دیگران را به راحتی متقاعد نماید.

مشاور حقوقی در عین دارا بودن صداقت و تعهد در کار خودش باید امانت دار خوبی هم باشد زیرا اسناد و مدارکی که به وی سپرده می‌شود، برای صاحبانشان با ارزش هستند.

همچنین باید این قدرت را داشته باشد تا بتواند مسائل را به صورت مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهد.

چگونه باید یک مشاور حقوقی مناسب پیدا کنم ؟

گاهی لازم است تا از افرادی که با مسئله حقوقی مشابهی مواجه بوده‌اند کمک بگیرید و از آن‌ها بخواهید مشاورانی را که در این حوزه می‌شناسند به شما نیز پیشنهاد بدهند و یا این که به صورت آنلاین و اینترنتی به دنبال مشاورانی باشید که توانسته‌اند به خوبی مشکلات مردم را حل کنند و به این شکل معروف شده‌اند.

در حالت کلی امر واجب این است که در امورات خود از افرادی حاذق استفاده نمایید تا در نهایت مشکلات مضاعفی برایتان پیش نیاید که دیگر به هیچ شکلی نتوان ضرر و زیان‌های وارده را جبران نمود.

مشاوره حقوقی آنلاین تهران

یک نوع از مشاوره هم وجود دارد که با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی به وجود آمده است و شما در این راه با استفاده از اینترنت با مشاوران حقوقی ارتباط برقرار می‌نمایید و تمامی مواردی که به آن نیاز دارید را بازگو می‌کنید و راهکارهای متناسب را دریافت می‌کنید.

این یک راه بسیار جدید است و طرفداران زیادی نیز دارد زیرا برای افراد این امکان وجود دارد که به راحتی از هر شهری از مشاورانی که در شهرهای دیگر حضور دارند و کار آن‌ها بسیار مورد تأیید می‌باشد استفاده کنند و در زمینه‌های گوناگون نیز از آن‌ها مشاوره‌های لازم بگیرند.

بر این اساس، دیگر محدودیتی برای افراد وجود ندارد و می‌توانند هر مشاوری که کارش را می‌پسندند برای انجام امورات خود برگزینند و به این شکل، مشاوران هم شرایطی دارند که بتوانند حوزه فعالیت‌های خود را توسعه بدهند و محدود به مکانی خاص نباشند.

در تهران نیز این نوع از مشاوره کاربرد فراوانی دارد و مورد توجه اکثریت افراد نیازمند به مشاوره قرار گرفته است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مشاوره حقوقی تهران، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مشاوره حقوقی تهران پاسخ دهند.

سوالات متداول

وظیفه مشاوره حقوقی چیست؟

همان طور که می‌دانید هر فردی در مواجهه با مشکلاتی که برایش پیش می‌آید به یک مشاور نیاز دارد و این نیاز در مواجهه با پرونده‌های حقوقی بیشتر هم حس می‌گردد. بنابراین برای انجام تمامی امورات حقوقی خود می‌توانید از مشاوره‌های افراد حاذق در این کار استفاده کرده و نیاز خود را برطرف نمایید.

مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین چه مزایایی دارند ؟

در حال حاضر مشاهده می‌شود که افراد زیادی بیشتر امورات خودشان را با استفاده از تلفن و اینترنت انجام می‌دهند و این امر نیز بسیار عادی شده است. زیرا با استفاده از این روش‌ها، افراد در عین صرفه جویی در هزینه‌هایی که پیش رویشان است، در زمان خود نیز این صرفه جویی می‌کنند و دیگر نیازی نمی‌بینند تا زمان و هزینه زیادی را صرف انجام مشاوره کنند که البته دیدگاه هر فردی در این موارد متفاوت می‌باشد.

چرا باید در مسائل حقوقی خودمان از مشاوران حقوقی استفاده نماییم ؟

مسائل حقوقی مواردی هستند که بسیار حساس و پر از استرس می‌باشند و فقط یک اشتباه کوچک کافیست تا کل پرونده به نفع فرد دیگری تمام شود. بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات لازم است تا در مسائل حقوقی از افراد حاذق که تحت عنوان مشاور فعالیت دارند بهره برده شود تا تمامی مسائل به شکل درستشان حل و فصل شوند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مشاوره حقوقی تهران | مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری با بهترین مشاوران



:: برچسب‌ها: مشاوره حقوقی تهران | مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری با بهترین مشاوران ,
:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در معاملاتی که اشخاص با هم انجام می‌دهند این حق برای آن‌ها وجود دارد که به هر شکل بخواهند با هم توافق کنند. به این موضوع از نظر قانونی اصل آزادی قراردادها گفته می‌شود. در ماده 10 قانون مدنی به این اصل اشاره شده است و از آن حمایت شده است. متعاملین می‌توانند برای خود در معامله حقی را قرار دهند یا اینکه از خود حقی را سلب کنند. یکی از حقوق طرفین معامله حق برهم زدن معامله است که از نظر حقوقی « خیار» نامیده می‌شود. اما طرفین می‌توانند برخلاف این حق نیز توافق کنند. قطعا باید در هنگام اسقاط این حق دقت زیادی کرد. در ادامه به بررسی اسقاط کافه خیارات در معاملات می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اسقاط کافه خیارات | بررسی معنا – آثار حقوقی – نحوه اسقاط کافه خیارات

خیار چیست ؟

از نظر لغوی خیار اسم مصدر« خ.ی.ر» است به معنی اختیار داشتن. در اصطلاحات فقهی و حقوقی وقتی صحبت از خیار می‌شود منظور اختیار در برهم زدن یک جانبه معامله است. خیار در بیع به معنای آن است که در صورت وقوع یک سری از اتفاقات شرایطی پیش بیاید و در نتیجه آن یک طرف به تنهایی بدون اینکه طرف دیگر معامله رضایت داشته باشد معامله را بر هم بزند. برای آشنایی بیشتر با خیارات قانونی کلیک نمایید.

اسقاط کافه خیارات

اسقاط به معنای از بین بردن و نابود کردن است. کافه نیز به معنی کل و تمام می‌باشد. اسقاط کافه خیارات یعنی از بین بردن حق استفاده کردن از تمام خیارات معامله.

همان طور که گفته شده از نظر قانونی حق برهم زدن یک طرفه معامله وجود دارد اما گاهی فردی که محق است می‌تواند از این حق خود چشم پوشی کند. ماده 448 قانون مدنی در رابطه با این موضوع مقرر نموده است که اشخاص می‌توانند از حق خود مبنی بر استفاده از خیارات صرف نظر کنند.

به طور مثال شخص الف ماشینی را با شخص ب معامله می‌کند. طرفین در قرارداد، بندی را قرار می‌دهند و در آن می‌نویسند که « اسقاط کافه خیارات». این به این معنی است که شخص الف و شخص ب حق داشتن هرگونه خیار برای برهم زدن یک جانبه معامله را از خود سلب کردند.

البته از نظر قانونی این حق وجود دارد که اشخاص فقط حق استفاده از برخی از خیارات مانند خیار شرط یا خیار رویت را از خود سلب کنند و مابقی را نگه دارند.

چگونگی اسقاط کافه خیارات

اسقاط یک حق عمل حقوقی است. باید مانند سایر اعمال حقوقی به گونه‌ای مطرح گردد که نشان دهنده قصد و رضای طرفین باشد. اسقاط نیاز به انشاء دارد صرف داشتن نیت کافی نیست. اسقاط باید با هر لفظ یا عملی باشد که نشان دهنده سقوط خیارات باشد. به طور مثال در ضمن عقد نوشته شود یا اینکه در داخل یک عقد دیگر آورده شود. البته لفظ خاصی نیاز نیست همین که گفته شود این عقد بیع بدون خیار است یا هیچ خیاری در این عقد وجود ندارد کافی است.

اکنون در اکثر قراردادها به خصوص قراردادهای از پیش تعیین شده جمله «اسقاط کافه خیارات» متداول است.

اسقاط کافه خیارات ولو غبن فاحش

غبن در لغت به معنای وارد شدن زیان به کسی است. اساقط کافه خیارات ولو غبن فاحش حالتی است که در آن شخص همه خیارات را از خود سلب می‌کند حتی در صورتی که در معامله به صورت آشکارا ضرر کرده باشد باز هم اجازه برهم زدن یک جانبه معامله را ندارد. باید حتما به این نکته توجه کرد که این نوع اسقاط می‌تواند سبب ضرر شود و بهتر است در پذیرش این امر بسیار دقت کرد.

قطعا مشورت کردن با یک وکیل در مورد اسقاط خیارات معامله به شما در جلوگیری از ضرر و زیان‌های بعدی کمک می‌کند. گروه وکیل دات کام با استفاده از وکلای مجرب در زمینه خیارات و اسقاط خیارات پاسخگوی کلیه سوالات حقوقی شما است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اسقاط کافه خیارات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اسقاط کافه خیارات پاسخ دهند.

سوالات متداول

اسقاط کافه خیارات به چه معناست ؟

به معنای از بین بردن حق برهم زدن یک جانبه معامله است که در متن به تفصیل پاسخ داده شده است.

آیا اسقاط کافه خیارات صحیح است ؟

بله؛ ولی در اسقاط این حق باید بسیار دقت کرد و از مشاوره با یک وکیل مجرب استفاده نمود که در متن به تفصیل پاسخ داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اسقاط کافه خیارات | بررسی معنا – آثار حقوقی – نحوه اسقاط کافه خیارات



:: برچسب‌ها: اسقاط کافه خیارات | بررسی معنا – آثار حقوقی – نحوه اسقاط کافه خیارات ,
:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

انسانی که دارایی خود را خدا وقف می‌کند قطعا توشه‌ای ارزشمند برای سفر خود به آخرت تهیه کرده است. مالی که وقف می‌شود مانند هدیه‌ای است که در راه خدا داده می‌شود و قطعا پس گرفتن این هدیه یا تغییر دادن در آن کار درستی نیست. از نظر شرعی و قانونی نیز امکان فروش یا هر گونه تصرف در مال وقفی وجود ندارد اما همیشه یکسری استثنائات وجود دارد. در این مطلب به بررسی خرید و فروش و استثنائات فروش ملک اوقافی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ملک اوقافی | شرایط خرید و فروش موقوفه – استثنائات فروش مال وقفی

ملک اوقافی چیست ؟

مالی که واقف در راه خدا وقف می‌کند موقوفه می‌باشد. مانند اینکه شخصی باغ خود را وقف کند در اینجا باغ موقوفه است. مالی که وقف می‌شود باید عین باشد و نمی‌توان منافع را وقف کرد. همچنین وقف زمانی درست است که بعد از استفاده کردن از منافع عین باقی بماند. مثلا وقف میوه درست نیست زیرا با خوردن تمام می‌شود و نمی‌ماند.

با توجه به اینکه آنچه در راه خدا استفاده می‌شود منافع مال است در نتیجه شخص واقف هم باید مالک عین باشد و هم مالک منافع آن. بر اساس ماده 64 قانون مدنی فقط زمانی می‌توان مالی که منافع آن برای دیگری است را وقف کرد که منافعش موقتا متعلق به دیگریست ولی مالی که به طور کلی منافع آن متعلق به غیر است قابل وقف نیست.

برای آشنایی با انواع وقف کلیک کنید.

فروش ملک اوقافی و استثنائات وارده بر آن

اصل بر آن است که امکان فروش مال موقوفه وجود ندارد. اما در سه مورد است که امکان فروختن آن وجود دارد. برای فروختن مال موقوفه شرایط سختی در نظر گرفته شده است که در ادامه به سه مورد که فروش موقوفه را ممکن می‌کند می‌پردازیم.

فروش مال موقوفه در صورت خرابی

با توجه به ماده 88 قانون مدنی یکی از مواردی که اجازه فروش مال موقوفه داده شده است در هنگام خرابی مال موقوفه است. در ماده ذکر شده است در صورتی که مال موقوفه خراب گردد یا احتمال قوی برود که خراب شود به طوری که امکان استفاده از منافع موقوفه نباشد در این صورت با رعایت سه شرط زیر فروختن مال موقوفه جایز است:

1/ خرابی ایجاد شود یا اینکه در وضعیتی باشد که امکان خرابی آن زیاد باشد به حدی که مال موقوفه قابل استفاده نباشد.

2/ در صورت به وجود آمدن شرط بالا خرابی به صورتی باشد که امکان تعمیر و ترمیم آن وجود نداشته باشد.

3/ با اینکه امکان تعمیر است ولی هیچکس حاضر به تعمیر کردن آن نباشد.

خرابی بخشی از مال موقوفه

در ماده 89 قانون مدنی در مورد این موضوع توضیح داده شده است. اگر فقط بخشی از مال وقفی خراب شده باشد نه تمام آن فقط می‌توان همان بخشی را که خراب شده است فروخت و حق فروش بخش دیگر که سالم است وجود ندارد.

به طور مثال یک خانه وقف شده است و یکی از بخش‌های این خانه خراب شده با رعایت شرایط همان بخشی که خراب شده است فروخته می‌شود اما مابقی بدون تغییر می‌ماند.

مگر در یک مورد که خرابی بخشی که آسیب دیده یا در شرف خرابی شدید است به حدی باشد که نتوان از منافع قسمت‌های باقی مانده استفاده کرد. مثلا در همان مثال خانه بخشی از میان خانه خراب شده که نمی‌توان با فروش آن از مابقی استفاده کرد. در این صورت می‌توان تمام مال وقفی را فروخت.

فروش مال موقوفه در صورت اختلاف موقوف علیه

بر اساس ماده 349 قانون مدنی یک مورد دیگر که امکان فروش مال موقوفه هست زمانی می‌باشد که بین موقوف علیهم اختلاف بیفتد. این اختلاف هم در وقف عام امکان دارد و هم در وقف خاص. گاهی ممکن است شخص برای اهالی یک محل وقف کرده باشد یعنی وقف عام و بین آن‌ها اختلاف بیفتد. گاهی هم ممکن است برای فرزندان آقای الف وقف کرده باشد یعنی وقف خاص و بین آن‌ها اختلاف بیفتد.

البته هر اختلافی جواز فروش ندارد بلکه بر اساس ماده 349 قانون مدنی فقط در صورتی که 2 شرط زیر باشد با وجود اختلاف می‌توان موقوفه را فروخت:

1/ اختلاف به حدی زیاد است که ممکن باشد قتل رخ دهد. در ماده از اصطلاح « بیم سفک دماء» استفاده کرده است. این به معنی ترس از قتل نفس است. یعنی اینقدر اختلاف شدید باشد که ترس از رخ دادن قتل به وجود بیاید. ترس از ضرب و جرح مدنظر نیست بلکه فقط قتل نفس ملاک است.

2/ اختلاف بین موقوف علیهم به حدی باشد که امکان خرابی مال موقوفه پیش بیاید. یعنی اگر اختلاف باعث بشود مال موقوفه خراب گردد و به مال آسیب جدی برسد به حدی که امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد برای رفع اختلاف می‌توان مال موقوفه را فروخت.

فروش مال موقوفه بنابر مصلحت ولی فقیه

ولی فقیه در چارچوب ضوابط شرعی و قانونی زمانی که لازم باشد حق دارد مال موقوفه را بفروشد. البته امروزه نماینده ولی فقیه سازمان اوقاف است که در واقع می‌تواند در صورت لزوم مال موقوفه را بفروشد.

مصرف مال حاصل از فروش ملک اوقافی

وقتی مال موقوفه به فروش می‌رسد قطعا نمی‌توان مالی را که حاصل فروش آن است به هر نحوی خرج کرد. بر اساس ماده 90 قانون مدنی در موارد جواز فروش موقوفه، مالی که به دست می‌آید باید در اقرب به غرض واقف یعنی نزدیک‌ترین هدفی که واقف داشته است خرج شود. اگر وقف برای انتفاع عام بوده پولی که از فروش به دست می‌آید باید برای عموم مردم خرج شود یا اینکه اگر فقط برای فرزندان آقای الف وقف کرده پول هم باید برای آن‌ها خرج شود.

پس پول حاصل از فروش موقوفه باید یا در همان راه یا در نزدیک‌ترین مورد به همان هدف مدنظر واقف خرج شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در زمینه بیع مال موقوفه از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فروش مال و ملک اوقافی ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فروش مال اوقافی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا امکان فروش مال و ملک موقوفه وجود دارد ؟

خیر. در اصل امکان فروش مال موقوفه وجود ندارد مگر در سه مورد استثنا که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

در چه صورت می‌توان مال یا ملک وقفی را فروخت ؟

در سه حالت می‌توان مال وقفی را فروخت. در صورت خرابی، در صورت اختلاف بین موقوف علیهم و اجازه ولی فقیه که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

پول فروش مال وقفی باید چگونه خرج شود ؟

باید برای اقرب به غرض واقف خرج شود که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ملک اوقافی | شرایط خرید و فروش موقوفه – استثنائات فروش مال وقفی



:: برچسب‌ها: ملک اوقافی | شرایط خرید و فروش موقوفه – استثنائات فروش مال وقفی ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

داشتن وکیل خانواده مجرب و آگاه می‌تواند سرنوشت پرونده‌های خانواده را تا حدود زیادی تغییر دهد. چراکه موضوعات حقوق خانواده طیف وسیعی دارند. برای مثال می‌توان به مهریه، طلاق، حضانت فرزندان و… اشاره نمود. همچنین هنر یک وکیل خانواده خوب بر یافتن بهترین راه‌حل‌ها برای موضوعات مرتبط با روابط حقوقی متمرکز است که اغلب آن‌ها را به صورت کاملا پیچیده مشاهده می‌کنیم. در این مقاله به وکلای متخصص امور خانواده در تهران می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: وکیل خانواده تهران | بهترین وکیل خانواده در شهر تهران

وکیل خانواده کیست ؟

همان طور که مستحضر هستید، در میان تمامی وکلا که به کار وکالت مشغول هستند، وکلایی وجود دارند که ترجیح می‌دهند در حوزه کاری مشخصی فعالیت داشته باشند و پراکندگی محتوای کاری را نمی‌پسندند.

وکلای خانواده نیز از همین دسته از افراد هستند که تمایل دارند در حوزه خانواده فعالیت داشته باشند و عمده کار آن‌ها نیز با ازدواج، طلاق و فرزندان در ارتباط است.

بنابراین زمانی که شما به عنوان مثال در زندگی مشترکتان تصمیم به جدایی و طلاق می‌گیرید، این نیاز نیز در شما به وجود می‌آید تا از افراد خبره در این کار استفاده نمایید تا کمترین دغدغه را در این راه داشته باشید.

وکیل خانواده به دلیل سر و کار داشتن با مهم‌ترین بخش زندگی افراد یعنی خانواده، باید توانمندی‌های بسیاری داشته باشد تا از تضییع حقوق موکل خود جلوگیری نماید.

برای آشنایی با انواع خدمات وکیل خانواده کلیک کنید.

یک وکیل خانواده در تهران چه کارهایی انجام می‌دهد ؟

وکلای خانواده افرادی هستند که حتی می‌توانند از قبل ازدواج در کنار شما باشند و امور مربوط به اموال و دارایی‌های شما را انجام بدهند تا از منافع مالی شما محافظت نمایند.

آن‌ها می‌توانند در مورد طلاق و یا موارد مربوط به جدایی به شما مشاوره‌های بسیار خوبی ارائه بدهند و یا در این راه تمامی دادخواست‌ها را اقامه نموده و از صحت مدارک طرفین اطمینان حاصل کنند.

همچنین در این جایگاه شغلی این حق را دارند که امور مربوط به کودکان را رسیدگی کرده که شامل هر گونه تماس، اقامت و دسترسی به والدین کودکان و بسیاری موارد دیگر در این زمینه است.

وکلایی که تحت عنوان وکیل خانواده در حال فعالیت هستند به بهترین شکل ممکن آماده هستند تا با سنجیدن مصلحت پرونده درخواست‌های لازم را به دادگاه ارائه بدهند.

آیا استفاده از وکیل خانواده در طرح دعوا و یا دفاع از دعوایی که علیه ما طرح شده است لازم می‌باشد ؟

شایان ذکر است که در تمامی موارد حقوقی، قوانینی وجود دارند که به صورت رسمی از سمت قانون گذار تعیین شده‌اند و تمامی مردم این امکان را دارند تا با استفاده از آن‌ها اقداماتی را که در خصوص پرونده خود نیاز دارند انجام بدهند.

اما موضوعی که در این جا مطرح می‌شود این است که آیا تمامی افراد به این موارد و قوانین مسلط هستند تا بتوانند خودشان به تنهایی، امورات مربوط به دادگاه‌ها را انجام بدهند و مشکلی از این بابت نداشته باشند؟!

مسلما پاسخ سوال فوق منفی است و در این جا به افرادی نیاز داریم که در این کار از تسلط کافی برخوردار باشند و این توانایی را داشته باشند تا به راحتی و بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای نسبت به حل مسائل دادگاهی ما و انجام امورات مربوط به دادگاه‌ها اقدامات لازم را انجام بدهند.

پس در حالت کلی نیاز به افراد متخصص در این موارد داریم. این فرد کسی است که به قانون آگاهی لازم را دارد و حق و حقوقی را که به صورت مصرح در قانون بیان شده است می‌داند و تجارب کافی در این زمینه دارد.

بهترین وکیل خانواده در تهران

شهر تهران از جمله شهرهایی می‌باشد که بالاترین آمار مراجعه به دادگاه‌ها را دارا می‌باشد که این مورد نیز با توجه به جمعیت زیادی است که در این شهر ساکن هستند.

بنابراین بر طبق مطالب مطرح شده می‌توان بیان نمود که لازم است در دعاوی که مربوط به خانواده می‌باشد و در شهر تهران است، نسبت به مشاوره و یا کمک گرفتن از یک وکیل خوب استفاده کرد.

وکلای معروف و زبردست زیادی در تهران در حال فعالیت می‌باشند که می‌توانید آن‌ها را به راحتی پیدا کرده و در تمامی امور مربوط به خانواده از آن‌ها استفاده نمایید.

وکیل خانواده آنلاین رایگان در تهران

در حال حاضر با توجه به پیشرفتی که در علم و تکنولوژی داشته‌ایم، شرایطی فراهم شده است تا افراد بتوانند در عین این که نمی‌توانند به صورت حضوری به وکیل مربوطه مراجعه کنند، از طریق آنلاین با وی ارتباط برقرار کنند و تمامی پرسش‌ها و مسائلی را که دارند با آن‌ها در میان بگذارند و در این مسیر چاره اندیشی نمایند.

بر این اساس شما تنها نیاز دارید که از طریق اتصال به اینترنت، به صورت آنلاین با وکیل مورد نظر ارتباط برقرار نمایید و کاملا راحت و بدون دغدغه، امورات خودتان را پیگیری کنید.

وکلای خانواده چگونه حقوق خود را دریافت می‌نمایند ؟

قبل از بیان هر چیزی این موضوع را می‌بایست یادآوری نماییم که حقوق هر وکیلی با توجه به موارد ذیل تعیین می‌گردد و بر اساس آن محاسبه می‌شود:

  1. میزان شهرت، تجربه و توانایی که وکیل خانواده شما دارا می‌باشد.
  2. بر اساس مقدار زمانی که وکیل مربوطه به عنوان وکالت برای شما صرف می‌نماید.
  3. طبق میزان پیچیدگی که پرونده شما دارد.
  4. هزینه‌هایی که مربوط به پرونده شما می‌باشد که در این میان هزینه‌های وکیل خانواده هم دخیل می‌باشد.
  5. این امر در نهایت به نتیجه نهایی پرونده شما بستگی دارد که آیا همان نتیجه دلخواه شما است و یا عکس آن رخ داده است.

به دو شکل حقوق وکیل خود را می‌توانید پرداخت نمایید:

  1. پرداخت حقوق به صورت ساعتی که این شکل رایج می‌باشد اما لازم است بدانید که در هر منطقه‌ای کارایی ندارد و به منطقه و محل سکونت شما بستگی زیادی دارد.
  2. در روش بعدی شما مبلغ مورد نظر را به صورت مستقیم پرداخت می‌نمایید و این شیوه پرداخت تنها در صورتی ارائه می‌گردد که یک مورد تقریبا مشخص وجود داشته باشد مانند طلاق توافقی.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل خانواده در تهران، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل خانواده در تهران پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا مواردی همچون طلاق و حضانت فرزندان نیز در حوزه کاری وکلای خانواده می‌باشد ؟

پاسخ سوال مثبت است و وکلای خانواده در این زمینه از تبحر کافی برخوردار هستند.

وکیل خانواده چه فردی است ؟

وکیل خانواده فردی می‌باشد که در زمینه امور وکالت مربوط به خانواده از دانش کافی برخوردار است و می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی نماید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: وکیل خانواده تهران | بهترین وکیل خانواده در شهر تهران



:: برچسب‌ها: وکیل خانواده تهران | بهترین وکیل خانواده در شهر تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در شرع اسلام و قانون ایران در صورت عدم وجود موانع ارث فرزندان از والدین خود ارث می‌برند. گاهی رابطه بین والدین و فرزندان رابطه‌ای خونی برقرار است. یعنی نطفه طفل حاصل رابطه زناشویی میان زن و مرد می‌باشد. اما گاهی هم رابطه فرزند با والدین خود به دلیل یک رابطه خونی نیست مانند فرزندان رضاعی. فرزند رضاعی زمانی مطرح می‌شود که زنی به غیر از مادر خونی کودک به او شیر بدهد. اما آیا فرزند رضاعی از همان حقوق فرزندان خونی برخوردار است؟ در این مطلب می‌خواهیم به بررسی یکی از حقوق مالی فرزندان رضاعی یعنی ارث بردن بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ارث بردن فرزند رضاعی | بررسی تعلق یا عدم تعلق ارث – شرایط تحقق نسبت رضاعی

فرزند رضاعی کیست ؟

رضاع در لغت به معنای شیر دادن و شیر خوردن از پستان است. در اصطلاح فقهی و حقوقی رابطه رضاعی حاصل خوردن شیر زنی به غیر از مادر است. هرگاه یک طفل با رعایت شرایطی از شیر یک زن دیگر به غیر از مادر خونی خود تغذیه کند آن طفل فرزند رضاعی زن محسوب می‎‌شود. البته طفل با سایر اعضای خانواده مانند پدر و فرزندان دیگر خانواده حتی با اقوام نیز رابطه رضاعی دارد.

از عمده‌ترین آثار رابطه رضاعی ایجاد محرمیت و حرمت نکاح با فرزند رضاعی است.

شرایط تحقق نسبت رضایی | ارث بردن فرزند رضاعی

در قانون مدنی در بخش موانع نکاح در ماده 1046 قرابت رضاعی را از موانع نکاح دانسته و برای تحقق آن پنج شرط مطرح کرده است. در صورت رعایت این پنج شرط نسبت رضاعی ایجاد می‌شود.

1/ شیر زن حاصل بارداری فرزند مشروع باشد.

2/ فرزند شیر را مستقیم از پستان زن بمکد و اینکه شیر دوشیده شود و در شیشه شیر به کودک داده شود سبب ایجاد رابطه رضاعی نمی‌گردد.

3/ طفل یک شبانه روز کامل یا 15 دفعه متوالی شیر کامل را بخورد. کودک نباید در مابین شیردهی غذاهای دیگر یا شیر زنی دیگر را بخورد.

4/ از هنگام تولد تا قبل از تمام شدن دو سال شیر را خورده باشد.

5/ شیری که می‌خورد از یک زن و یک شوهر باشد. به طور مثال اگر مردی دو زن دارد رابطه رضاعی زمانی ایجاد می‌شود که کودک شیر یکی از آن زن‌ها را بخورد. اگر یک مقدار از شیر زن اول و یک مقدار از شیر زن دوم را بخورد با این که یک شوهر دارند اما رابطه رضاعی ایجاد نمی‌شود.

ارث بردن فرزند رضاعی

اگر چه که به سبب شیر دادن قرابت رضاعی ایجاد می‌شود اما تنها اثر آن محرمیت و در واقع حرمت در نکاح است. قرابت رضاعی باعث ارث بردن نمی‌گردد. زنی که به یک کودک شیر می‌دهد آن کودک فرزند رضاعی او است. زن مادر رضاعی و شوهر او پدر رضاعی فرزند است. اما رابطه وراثت و ارث بری میان والدین و خویشاوندان رضاعی با کودک وجود ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ارث بردن فرزند رضاعی از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث بردن فرزند رضاعی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث بردن فرزند رضاعی پاسخ دهند.

سوالات متداول

فرزند رضاعی کیست ؟

در صورتی که شخصی غیر از مادر کودک به او شیر بدهد آن زن مادر رضاعی فرزند محسوب می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا فرزند رضاعی ارث می‌برد ؟

خیر، به دلیل قرابت رضاعی اشخاص از هم ارث نمی‌برند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ارث بردن فرزند رضاعی | بررسی تعلق یا عدم تعلق ارث – شرایط تحقق نسبت رضاعی



:: برچسب‌ها: ارث بردن فرزند رضاعی | بررسی تعلق یا عدم تعلق ارث – شرایط تحقق نسبت رضاعی ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مقصود از ادغام شرکت ها چیست؟ قانون تجارت هر یک از شرکت‌های تجاری و احکام مربوطه را تشریح می‌کند. هر شرکت تجاری ازنظر فعالیت و احکام خاص قانونی با یکدیگر متفاوت‌اند. بر اساس قانون و تحت شرایطی امکان ترکیب یا ادغام‌شرکت‌های تجاری وجود دارد. ادغام شرکت ها آثار حقوقی مهمی دارد. در ادامه این مطلب پاسخ می‌دهیم. که منظور از ادغام‌شرکت چیست؟ در چه شرایطی شرکت‌های تجاری را ادغام می‌نمایند؟ و مراحل و نحوه ادغام شرکت ها چگونه است؟ برای آشنایی با انواع شرکت ها کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ادغام شرکت ها | مزایا ، معایب ، دلایل و نحوه ادغام شرکت

ادغام شرکت‌ ها

ادغام شرکت‌های تجاری، یعنی شرکت‌های ثبتی مطابق قانون تجارت با یکدیگر ترکیب شوند. باادغام دو یا چندشرکت یک شخصیت حقوقی جدید ایجاد می‌شود. قانون مالیات‌های مستقیم، در آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۱۱، انواع ادغام شرکت ها را تشریح می‌نماید.

انواع ادغام شرکت

ادغام شرکت های تجاری شامل دو نوع ساده و ترکیبی می‌شود.

_ ادغام‌ساده: در این نوع یک یا چند شرکت تجاری در یک شرکت دیگر ادغام می‌گردد. طی این نوع از ادغام شخصیت حقوقی شرکت‌های ادغام‌شده از بین می‌رود. اما شخصیت حقوقی شرکت اصلی حفظ می‌گردد. همچنین تمامی تعهدات حقوق مطالبات شرکت‌های ادغام‌شده، به شرکتی که در آن ادغام شده‌اند؛ انتقال می‌یابد.

_ ادغام‌ترکیبی: در این نا دو یا چند شرکت به نحوی باهم ترکیب می‌شوند. که درنتیجه این ترکیب یا اقدام شخصیت حقوقی همه آن‌ها از بین می‌رود. سپس شرکت جدیدی با شخصیت حقوقی جدید ایجاد می‌گردد. بدین ترتیب تمام تعهدات مطالبات حقوق و بدهی‌های شرکت‌های ادغام‌شده، به شرکت جدید انتقال می‌یابد.

ادغام شرکت ها به چه منظور انجام می‌شود ؟

انواع شرکت‌های تجاری در ماده ۲۰ قانون تجارت نام‌برده شده است. کسانی که قصد راه‌اندازی و ثبت یک شرکت را دارند. یکی از انواع شرکت‌های تجاری مذکور در ماده ۲۰ قانون تجارت را انتخاب می‌نماید. بر اساس آن اقدام به تنظیم اساسنامه شرکت می‌کنند. اساسنامه شرکت نوع، نحوه فعالیت و صلاحیت شرکت را مشخص می‌کند.
گاهی شرکت‌های ثبتی مطابق قانون تجارت، نیاز به گسترش فعالیت خود دارند. این گسترش فعالیت ممکن است در دایره احکام قانونی مربوط به شرکت نباشد. بنابراین جهت گسترش فعالیت‌ها ازلحاظ حرفه‌ای این شرکت‌ها نیاز به ترکیب یا ادغام‌با سایر شرکت‌های تجاری دارند.

شرایط ادغام شرکت ها

ادغام شرکت‌های تجاری یک شهر بسیار مهم دارد. این شرط عبارت از در نظر گرفتن میزان مسئولیت شرکت‌های ادغامی می‌باشد. یعنی گاهی بعضی از شرکت‌های تجاری ازنظر نوع شرکت امکان‌ادغام با یکدیگر را ندارند. چرا که ادغام این شرکت‌ها با احکام قانون تجارت مغایرت دارد. لذا در ادامه فعالیتشان دچار مشکلاتی می‌شوند.

مثلاً امکان ادغام‌شرکت سهامی در شرکت مسئولیت محدود وجود ندارد. زیرا طبق قانون حدود مسئولیت و ارکان تصمیم‌گیرنده، هرکدام از این شرکت‌ها متفاوت است. و این تفاوت مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. البته در عکس این ماجرا، یعنی ادغام‌شرکت مسئولیت محدود در شرکت سهامی مشکلی به وجود نمی‌آید. برای‌ادغام سایر شرکت‌ها تجاری نیز باید به احکام قانونی هر یک از آن‌ها توجه داشت.
قابل‌ذکر است که ادغام‌شرکت‌هایی از یک نوع هیچ مانعی ندارد. مثلاً ادغام شرکت‌های تعاونی با شرکت دیگری که از همان نوع باشد؛ مشکل ایجاد نمی‌کند.

مراحل و نحوه ادغام شرکت ها

ادغام شرکت‌های تجاری بر اساس قوانین و مقررات مراحل مختلفی دارد. مراحل ادغام‌در شرکت‌های تعاونی با سایر شرکت‌ها کمی متفاوت می‌باشد.

شرکت‌های تعاونی

ادغام شرکت‌های تعاونی تولید و مصرف ابتدا باید در مجمع عمومی فوق‌العاده تصویب شود. پس از آن صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده باید به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه گردد. مهلت ارائه صورت‌جلسه به اداره ثبت دو هفته می‌باشد. همچنین طی این مدت تصمیم مجمع عمومی جهت‌ادغام باید به اطلاع اعضا و بستانکاران شرکت رسانده شود.
یک نکته مهم در مورد ادغام شرکت‌های تعاونی وجود دارد. اینکه پس از تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده‌ادغام بلافاصله انجام نمی‌گیرد. بلکه جهت ادغام شرکت‌های تعاونی وزارت کار و تعاون باید تائید و تصویب نماید.

شرکت‌های سهامی و سایر شرکت‌ها

برای نحوه ادغام‌سایر شرکت‌های تجاری مثل شرکت نسبی، تضامنی و سهامی خاص و… حکم ویژه‌ای مقرر نگشته است. هرچند مطابق قانون برنامه چهارم توسعه مراحل و نحوه ادغام‌شرکت تجاری توضیح داده‌شده است. به این صورت که موضوع ادغام شرکت باید در مجمع عمومی فوق‌العاده مطرح گردد. در شرکت‌های سهامی چهارپنجم سهامداران موضوع را تصویب کنند. و در سایر شرکت‌های تجاری چهارپنجم دارندگان سرمایه باید موضوع‌ادغام را تصویب کنند. در ادامه آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۱۱ قانون مالیات‌های مستقیم نیز؛ برای نحوه و مراحل ادغام شرکت ها احکامی را مقرر کرده است.

آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۱۱ قانون مالیات‌های مستقیم

مطابق این آیین‌نامه مدیران شرکت‌های ادغام شونده؛ باید طی مدت یک ماه بعد از تصمیم به ادغام شرکت ها صورت‌جلسه مجمع را به اداره امور مالیاتی تقدیم کنند. علاوه بر صورت‌جلسه فهرست اسامی شرکا و میزان سهم الشرکه آن‌ها، صورت دارایی بدهی‌های شرکت‌ها به‌علاوه گزارش یکی از اعضای جامعه رسمی حسابداران نیز باید تقدیم شود.
سپس مدیران شرکت‌های جدید نیز طی مدت یک ماه پس از تاریخ ادغام؛ باید جزییات مربوط تغییرات شرکت یا ثبت شرکت جدید را به اداره امور مالیات تحویل دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

ادغام شرکت‌های تجاری چیست ؟

ادغام شرکت‌های تجاری، یعنی شرکت‌های ثبتی مطابق قانون تجارت با یکدیگر ترکیب شوند.

چرا شرکت‌های تجاری اقدام به ترکیب یا ادغام‌در یکدیگر می‌کنند ؟

گاهی گسترش فعالیت شرکت‌ها در دایره احکام قانونی مربوط به شرکت نیست لذا جهت گسترش فعالیت‌ها ازلحاظ حرفه‌ای شرکت‌ها نیاز به ترکیب یا ادغام‌با سایر شرکت‌های تجاری را دارند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ادغام شرکت ها | مزایا ، معایب ، دلایل و نحوه ادغام شرکت



:: برچسب‌ها: ادغام شرکت ها | مزایا ، معایب ، دلایل و نحوه ادغام شرکت ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید که ارتباط عدم تمکین زن و مهریه به چه شکل است؟ آیا عدم تمکین زن باعث می‌شود که مهریه از بین برود؟ هنگامی که زوجین با یکدیگر ازدواج می‌کنند هر کدام از آن‌ها تکالیف و وظایفی را در قبال هم بر عهده می‌گیرند. یکی از حقوق مالی زن مهریه بوده که به محض وقوع عقد زن مالک آن می‌شود و هر زمانی که خواست می‌تواند آن را مطالبه کند. در ادامه به بررسی ارتباط عدم تمکین زوجه و مهریه و پاسخ به سوال اول می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست و تمکین و نشوز را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عدم تمکین زوجه و مهریه | عدم تمکین زن و ندادن مهریه – ارتباط تمکین و مهریه

عدم تمکین

عدم تمکین به معنای انجام ندادن و عدم انجام وظایف و تکالیف هر یک از زوجین نسبت به هم می‌باشد. در اینجا راجع به عدم تمکین زن صحبت می‌کنیم. به زبان ساده عدم تمکین زن به معنای عدم اطاعت از شوهر در امور زندگی مشترک و روابط زناشویی می‌باشد. برای کسب اطلاعات دقیق از انواع تمکین کلیک نمایید.

مهریه

طبق ماده 1082 قانون مدنی، به محض وقوع عقد زن مالک مهر شده و این اختیار را دارد که هر تصرفی در آن بکند. این ماده نشان دهنده آن است که زن می‌تواند هر زمانی که خواست اقدام به مطالبه مهریه خود کند. مهریه به دو نوع مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه تقسیم می‌شود.

مهریه عندالمطالبه به این معنا می‌باشد که به محض اینکه زن مهریه خود را مطالبه کند مرد موظف است که آن را پرداخت نماید. مهریه عندالاستطاعه به این صورت می‌باشد که زن هنگامی می‌تواند مهریه خود را بگیرد که مرد توانایی مالی برای پرداخت آن به زن را داشته باشد.

عدم تمکین زوجه و مهریه

همانطور که می‌دانید پرداخت مهریه از جانب مرد یکی از وظایف او می‌باشد. در پاسخ به سوال اول اینکه آیا عدم تمکین زوجه باعث می‌شود که مهریه زن از بین برود یا خیر؟ پاسخ به این سوال نه است. زیرا عدم تمکین زوجه و مهریه هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و در هر صورت مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

بنابراین عدم تمکین زوجه تنها باعث از بین رفتن حق نفقه می‌شود و مهریه همچنان باقی می‌ماند. به زبان ساده در واقع می‌توان گفت هیچ امری نمی‌تواند ذره‌ای خلل بر مهریه زن وارد سازد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم تمکین‌ زوجه و مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم تمکین‌ زوجه و مهریه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

آیا مهریه به زنی که تمکین نمی کند تعلق می گیرد؟

بله مهریه حق زن بوده و حتی در صورت عدم تمکین مرد موظف به پرداخت آن است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عدم تمکین زوجه و مهریه | عدم تمکین زن و ندادن مهریه – ارتباط تمکین و مهریه



:: برچسب‌ها: عدم تمکین زوجه و مهریه | عدم تمکین زن و ندادن مهریه – ارتباط تمکین و مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در هنگام فسخ نکاح مهریه به زن تعلق می‌گیرد و مرد مکلف است که با توجه به میزان مهریه و شرایط زن آن را به طور کامل پرداخت کند. اما در صورتی که نکا‌ح فسخ شود شرایط پرداخت مهر‌یه نیز کمی متفاوت‌تر خواهد بود. در ادامه توضیحاتی را در خصوص مهریه فسخ نکاح بیان نموده‌ایم. برای آشنایی با نحوه مطالبه مهریه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مهریه فسخ نکاح | تکلیف مهریه در صورت فسخ – میزان مهریه زوجه در فسخ

تعریف مهریه از منظر حقوقی

مهریه یکی از حقوقی است که در حین عقد نکاح به زن تعلق گرفته و مسئولیت پرداخت آن نیز به عهده مرد می‌باشد. مهریه حق مسلم زن است و او می‌تواند هر گاه که بخواهد آن را مطالبه کند. در صورتی که زن مهریه‌اش را مطالبه کند مرد می‌بایست آن را پرداخت نماید و در غیر این صورت دادگاه حکم توقیف اموال مرد را صادر نموده و مهریه زن را وصول خواهد کرد.

آیا در فسخ نکاح نیز مهریه به زن تعلق می‌گیرد ؟

شرایط مهر‌یه در مواقعی که نکا‌ح فسخ می‌شود کمی متفاوت‌تر است. تکلیف مهریه در هنگام فسخ نکاح به شرح زیر می‌باشد:

پیش از وقوع رابطه زناشویی

چنانچه زن و شوهر بخواهند که نکاح خود را فسخ نمایند و در هنگام فسخ آن رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده باشد طبق قانون به زن هیچ مهریه‌ای تعلق نمی‌گیرد و مرد ملزم به پرداخت مهریه به او نخواهد بود.

نکته یک: چنانچه پیش از عقد مهریه تعیین شده باشد و فسخ به دلیل عنن (ناتوانی مرد در برقراری رابطه جنسی) اتفاق بیفتد زن می‌تواند نصف مهریه را بگیرد.

نکته دو: اگر طرفین حین عقد مهریه تعیین نکنند و نکاح به سبب عنن مرد فسخ شود زن مستحق نصف مهرالمثل می‌گردد.

نکته سه: در تمامی فروض فوق رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده است.

مهریه فسخ نکاح بعد از وقوع رابطه زناشویی

اگر در حین فسخ نکاح رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن مستحق دریافت تمام مهریه‌ای که در عقدنامه ذکر شده است خواهد بود و چنانچه مهریه را تعیین نکرده باشند زن مستحق دریافت مهرالمثل می‌شود.

مهرالمثل مبلغ مشخصی ندارد و مقدار آن ‌برای هر فرد متفاوت خواهد بود. مقدار مهرالمثل با توجه به سطح خانوادگی زن، تحصیلات و… محاسبه می‌شود و به وی پرداخت می‌گردد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص مهرالمثل کلیک فرمایید.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد می‌توان گفت که تعلق مهریه در هنگام فسخ نکاح به رابطه زناشویی میان زوجین و تعیین یا عدم تعیین مهریه بستگی دارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهر‌یه فسخ نکا‌ح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهر‌یه فسخ نکا‌ح پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا زن می‌تواند در هنگام فسخ نکا‌ح پیش ازانجام رابطه زناشویی مهریه دریافت کند ؟

خیر هیچ مهریه‌ای به او تعلق نخواهد گرفت مگر در صورت فسخ به علت عنن مرد که شرح آن در مقاله آمده است.

اگر رابطه زناشویی صورت گرفته باشد در هنگام فسخ نکا‌ح به زن مهریه تعلق می‌گیرد ؟

بله تمام مهریه به او پرداخت می‌شود و در صورت عدم تعیین مهریه مهرالمثل به او تعلق می‌گیرد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مهریه فسخ نکاح | تکلیف مهریه در صورت فسخ – میزان مهریه زوجه در فسخ



:: برچسب‌ها: مهریه فسخ نکاح | تکلیف مهریه در صورت فسخ – میزان مهریه زوجه در فسخ ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا برای جرم ضبط صدا مجازاتی هم در نظر گرفته شده است؟ ضبط صدا از دیرباز تا کنون به وسیله دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است. برای مثال صدای خبرنگاران ضبط می‌شود تا از آن استفاده شود‌. اما بعضی از ضبط صداها جرم محسوب می‌شوند. در ادامه قصد داریم جرم ضبط صدا و مجازات آن را به طور کلی برایتان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جرم ضبط صدا | مجازات ضبط صدای مخفیانه – ارزش ضبط صدا در دادگاه

جرم ضبط صدا به صورت مخفیانه

در برخی موارد دیده شده است که افراد مکالمه تلفنی خود را با شخصی دیگر ضبط می‌کنند و‌ یا وقتی در جمعی نشسته‌اند صدای افراد را با دستگاه‌های مختلف ضبط نموده و از آن صدای ضبط شده سوء استفاده می‌کنند.

طبق قانون ضبط صدا بدون اجازه گرفتن از افراد جرم محسوب می‌شود و فرقی نمی‌کند که از صدای ضبط شده سوء استفاده شود یا خیر. در صورتی که صدای فردی بدون اجازه‌اش ضبط شود او می‌تواند با مراجعه به دادگاه خواهان مجازات فرد ضبط کننده شود.

ضبط صدا برای اثبات جرم

در برخی موارد دیده شده است افراد صدای دیگری را ضبط می‌کنند تا به عنوان مدرک در دادگاه بر علیه او استفاده کنند و یا به این وسیله بتوانند جرم فرد را در دادگاه اثبات نمایند. در این باره باید بگوییم که مکالمه تلفنی ضبط شده و‌ یا هر صدای دیگری که افراد برای اثبات جرم آن را ضبط می‌کنند در دادگاه ادله محکمه پسندی محسوب نمی‌شود و سنجیدن اعتبار آن به نظر قاضی بستگی دارد.

بعضی از افراد تصور می‌کنند که اگر فردی به صورت تلفنی آن‌ها را تهدید کرد و یا فحاشی نمود می‌توانند با ضبط صدای او جرمش را اثبات کنند که در این خصوص باید بگوییم اثبات فحاشی و تهدید نیز از این طریق امکان پذیر نیست و می‌بایست برای اثبات آن‌ها دو نفر شاهد به دادگاه ارائه نمود.

قانون گذار چه مجازاتی را برای ضبط کننده صدا بدون اجازه افراد در نظر گرفته است ؟

طبق قانون کسی که صدای دیگران را بدون رضایت آن‌ها ضبط می‌کند مستحق مجازات است و مجازات او بر حسب میزان جرمی که مرتکب شده است اعمال می‌شود. مجازات فرد ضبط کننده صدا به شرح زیر می‌باشد:

مجازات فرد ضبط کننده بدون سوء استفاده از صدا

چنانچه فردی مرتکب جرم ضبط صدا بدون اجازه افراد شود اما از آن صدای ضبط شده هیچ گونه سوء استفاده‌ای نکند قانون او را به تحمل ۳ تا ۱۶ ماه حبس محکوم می‌کند. البته این مجازات در صورتی اجرا می‌شود که فرد شاکی خصوصی داشته باشد و همچنین مجازات او نیز قابل جایگزینی بوده و می‌تواند با پرداخت جریمه نقدی مجازات خود را تبدیل کند.

مجازات ضبط کننده صدا به همراه سوء استفاده از آن

چنانچه فردی صدای دیگری را بدون رضای او ضبط کند و سپس با آن صدا اقدام به تهدید طرف مقابل نماید و یا این که صدا را پخش کند تا به فرد آسیب بزند و یا آبروی او را ببرد مجازات سنگین‌تری نسبت به فردی دارد که فقط صدا را ضبط کرده است. مجازات این گونه مجرمین تحمل ۱۶ ماه تا دو سال حبس می‌باشد و ممکن است قانون گذار مجرم را جریمه نقدی نیز کند که جریمه نقدی او تا چهل میلیون ریال می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ضبط صدا و مجازات آن به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره‌مند گردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم ضبط صدا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم ضبط صدا پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا می‌توان از فرد ضبط کننده صدا بدون اجازه شکایت نمود ؟

بله ضبط صدا بدون اجازه جرم است و مجرم طبق قانون مجازات می‌شود.

آیا مجرمین ضبط صدا بدون اجازه می‌توانند مجازات خود را تبدیل و یا جایگزین کنند ؟

بله مجازات آن‌ها قابل تبدیل می‌باشد.

آیا می‌توان از ضبط صدا برای اثبات جرم استفاده کرد ؟

خیر ضبط صدا اعتبار قانونی صد در صدی در دادگاه ندارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم ضبط صدا | مجازات ضبط صدای مخفیانه – ارزش ضبط صدا در دادگاه



:: برچسب‌ها: جرم ضبط صدا | مجازات ضبط صدای مخفیانه – ارزش ضبط صدا در دادگاه ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

همه ما بسیار شنیده‌ایم که شخصی مالی را وقف کرده است. مثلا می‌شنویم شخصی برای ثواب خانه‌اش را وقف بچه‌های یتیم کرده است یا اینکه دیگری باغ خود را برای مردم وقف کرده است. اینکه مال برای چه کسی وقف می‌شود دارای اهمیت است زیرا وقتی فرد می‌خواهد مال او برای بچه‌های یتیم استفاده شود قطعا باید در همان راه استفاده گردد. در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم که انواع وقف چیست و چه آثاری بر هر نوع مترتب می‌گردد.

منبع: انواع وقف | تعریف وقف عام و وقف خاص – مقایسه – تفاوت‌ها و شباهت‌ها

وقف و ارکان آن

یک مبحث کامل در قانون مدنی به وقف پرداخته است. در قانون مدنی وقف این گونه تعریف شده است که شخص عین مال خود را در راه خدا ببخشد در حالی که اصل باقی می‌ماند.

وقف دارای سه رکن اساسی است:

1/ واقف: شخصی که مال خود را در راه خدا وقف می‌کند.

2/ موقوفه: مالی که در راه خدا وقف می‌شود.

3/ موقوف علیه: اشخاصی که مال به نفع آن‌ها وقف می‌شود.

انواع وقف

بر اساس اینکه مال برای چه شخصی وقف می‌شود می‌توان وقف را به دو نوع عام و خاص تقسیم کرد. از نظر شرعی و قانونی این امکان وجود دارد که موقوف علیهم یک گروه خاص و مشخص باشد یا اینکه برای عموم وقف شود. در ادامه به بررسی وقف عام و خاص می‌پردازیم.

وقف عام

وقف عام عبارت است از بخشیدن عین مال برای بهره برداری از منافع آن برای عموم یا گروهی خاص که افراد آن معین نیست. وقتی موقوف علیهم که می‌توانند از منافع مال بهره ببرند عموم مردم باشند یا حتی گروه خاص اما با افراد غیر معین، این نوع وقف عام است. به طور مثال شخصی خانه خود را وقف بیمارستان می‌کند. در اینجا موقوف علیه عموم هستند. یا اینکه فرد باغ خود را وقف فقرا می‌کند در اینجا اگر چه گروه فقرا مدنظر واقف است اما شخص خاصی مدنظر نیست و فقرا به طور کلی می‌توانند از منافع استفاده نمایند.

وقف خاص

در وقف خاص شخص موقوف علیه کاملا مشخص است حتی اگر تعداد آن زیاد باشد. وقف خاص عبارت است بخشیدن منافع مال برای اشخاص یا شخص خاصی در حالی که عین مال باقی می‌ماند. مثلا شخص اعلام می‌دارد که مغازه خود را وقف سه فرزند آقای الف می‌کند. یا اینکه حتی بگوید این خانه را وقف می‌کنم برای تمام اقوام و خویشاوندان درجه یک و درجه دو آقای الف. در این مورد با اینکه تعداد زیاد است اما مشخص است که موقوف علیه چه کسانی هستند. در نتیجه تعداد مهم نیست این مهم است که محصور و مشخص باشند.

تفاوت انواع وقف عام و خاص

با توجه به آنچه در تعریف وقف عام و خاص مطرح شده است در واقع این دو نوع از وقف در سه مورد با هم تفاوت دارند:

1/ تفاوت در موقوف علیهم: قطعا اولین چیزی که باعث دسته بندی وقف به عام و خاص می‌شود موقوف علیهم است. در وقف عام موقوف علیه عام و نامشخص است ولی در وقف خاص موقوف علیهم مشخص و معین هستند.

2/ تفاوت در هدف: در وقف عام واقف مال را برای عموم وقف می‌کند و هدف او بهره بردن عموم از مال است. اما در وقف خاص هدف واقف بهره برداری یک شخص خاص از مال وقفی است.

3/ تفاوت در تعیین متولی: برای تعیین متولی اول از همه این حق واقف است که متولی را مشخص کند ولی اگر به هردلیلی واقف برای موقوفه متولی تعیین نکند در صورتی که مال وقف عام باشد حاکم شرعی که در زمان حاضر همان اداره اوقاف است متولی موقوفه می‌شود. اما اگر مال وقف خاص باشد همان افرادی که موقوف علیهم هستند خود موقوفه را اداره می‌کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و همچنین مشاوره حقوقی در خصوص وقف عام و خاص از خدمات مشاوره حقوقی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع وقف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع وقف پاسخ دهند.

سوالات متداول

انواع وقف چیست ؟

وقف دو نوع است وقف عام و وقف خاص که در مطلب به تفصیل بیان شده است.

وقف عام چیست ؟

وقف کردن منافع مال برای مصالح عمومی که در مطلب به تفصیل بیان شده است.

وقف خاص چیست ؟

وقفی که درآن موقوف علیه شخص خاصی است که در مطلب به تفصیل بیان شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: انواع وقف | تعریف وقف عام و وقف خاص – مقایسه – تفاوت‌ها و شباهت‌ها



:: برچسب‌ها: انواع وقف | تعریف وقف عام و وقف خاص – مقایسه – تفاوت‌ها و شباهت‌ها ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در حال حاضر در سراسر کشور مراجع قضایی مختلفی تاسیس گردیده‌‌اند، که هرکدام دارای صلاحیت‌های مشخصی می‌باشند. هرکدام از دادگاه‌ها و مراجع قضایی تاسیس شده در کشور به منظور رسیدگی به پرونده‌های به خصوصی تاسیس گردیده‌‌اند. برای مثال دادگاه خانواده یک مرجع قضایی است که تنها به پرونده‌های مربوط به خانواده رسیدگی می‌کند و در خصوص آن‌ها رای قطعی صادر می‌نماید. دادگاه انقلاب نیز یکی از همین مراجع قضایی تاسیس شده در کشور می‌باشد که دارای صلاحیت‌های مختلفی می‌باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص دادگاه انقلاب تهران و اختیارات و صلاحیت‌های آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

منبع: دادگاه انقلاب تهران

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دادگاه انقلاب چیست و توسط چه کسی تاسیس گردید ؟

دادگاه انقلاب یکی از انواع مراجع قضایی در کشور می‌باشد که معمولا در مراکز استان‌ها تشکیل می‌گردد. این دادگاه تحت نظر قوه قضائیه فعالیت کرده و در صورتی که این نهاد صلاح بداند، دادگاه انقلاب در شهرستان‌ها نیز تشکیل خواهد شد. دادگاه انقلاب برای اولین بار در سال ۵۷ توسط امام خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران تاسیس گردید.

این دادگاه به منظور رسیدگی به جرایم برخی متهمان انقلاب ۵۷ تاسیس شد. صادق خلخالی اولین فردی بود که مسئولیت تشکیل این دادگاه را بر عهده گرفت. دادگاه‌های انقلاب دارای صلاحیت مشخص شده‌‌ای در قانون می‌باشند و اختیارات به خصوصی دارند.

صلاحیت دادگاه انقلاب تهران و شهرستان‌ها

دادگاه انقلاب مطابق قانون دارای صلاحیت‌های مشخصی است. این صلاحیت‌ها به دادگاه انقلاب این امکان را می‌دهند که در خصوص پرونده‌های مختلف رای صادر نماید. در زیر تمامی‌ موارد تحت صلاحیت دادگاه انقلاب ذکر گردیده است:

  • تمامی امور مربوط به امنیت داخل و خارج از کشور
  • توهین به مقامات و رهبران کشور
  • تمامی جرائم مربوط به قاچاق اسلحه و مهمات
  • محاربه
  • بغی

دادگاه انقلاب تهران حقوقی است یا کیفری ؟

یکی از سوالاتی که در ذهن افراد ایجاد می‌شود این است که دادگاه انقلاب جزو دادگاه‌های حقوقی است یا کیفری؟ که در پاسخ می‌بایست بگوییم ماهیت این دادگاه کیفری است.

یعنی دادگاه انقلاب در واقع یک دادگاه کیفری است و در خصوص جرائمی حکم صادر می‌کند، که قانونگذار برای آن‌ها مجازات مشخصی را در نظر گرفته است. اما نکته حائز اهمیت این که دادگاه انقلاب در برخی موارد خاص در خصوص پرونده‌های حقوقی نیز حکم صادر می‌کند و این کار کاملا با توجه به نظر و صلاحدید رئیس این نوع دادگاه انجام می‌گیرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه انقلاب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه انقلاب پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

دادگاه انقلاب برای اولین بار در چه سالی تاسیس شد ؟

دادگاه انقلاب برای اولین بار در سال ۱۳۵۷ تاسیس گردید.

دادگاه انقلاب به دستور چه کسی تاسیس شد ؟

دادگاه انقلاب به دستور امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی تاسیس شد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دادگاه انقلاب تهران



:: برچسب‌ها: دادگاه انقلاب تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل چطور پرداخت می شود؟ در حال حاضر قرارداد اجاره یکی از پرکاربردترین قراردادهایی است که افراد گوناگون با آن به نوعی سر و کار دارند و در قرارداد اجاره موضوعات مختلفی وجود دارند که سبب ایجاد چالش­‌هایی میان موجر و مستأجر می­‌گردند. در این میان گاهی مواردی پیش می­‌آید که موجب می­‌گردد تا یک سری مشکلات برای مستأجر به‌­وجود بیاید و بنا­براین، در قانون مواردی پیش بینی شده است تا مستأجر این توانایی را داشته باشد که قرارداد اجاره را قبل از تحویل مورد فسخ قرار بدهد. در این مقاله علاوه بر بررسی موضوعات فوق به کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل نیز می‌پردازیم.

منبع: کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل | مسئولیت خسارت بر هم خوردن قرارداد پیش از تحویل

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل

برای اینکه مستأجر بتواند قرارداد اجاره را بعد از بستن قرارداد و قبل از اینکه عین مال ­را تحویل بگیرد فسخ کند، باید یکی از موارد فسخ مانند وجود عیب در عین مستأجره، وجود حق فسخ یا عدم تحویل عین مستأجره وجود داشته باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

وجود عیب در عین مستأجره

یکی از مواردی که به موجب آن فرد مستأجر این توانایی را دارد تا قرارداد اجاره را قبل از تحویل مورد فسخ قرار دهد، وجود عیب در عین مستأجره می‌باشد که در ماده 487 قانون مدنی به­‌طور کامل آن را بیان نموده‌­اند.

از زمانی که قرارداد اجاره منعقد می­‌گردد تا زمان تحویل ملک مورد نظر، در صورتی­‌که هر نوع عیب و نقصی در عین مستأجره به وجود بیاید، مستأجر این توانایی را دارد تا قرارداد اجاره را فسخ بنماید.

منظور ما از عیب عبارت است از هر گونه مشکلی در ملک مورد نظر و یا تفاوتی میان عین مستأجره با مندرجاتی که در قرارداد ذکر شده است.

موضوعی که بیان نمودیم هیچ­گونه محدودیتی از نظر زمان ندارد، یعنی چه یک هفته از عقد قرارداد بگذرد و یا این­که یک ماه بگذرد، وجود عیب در عین مستأجره امکان فسخ قرارداد را برای فرد به وجود می­‌آورد.

در چنین حالتی تمامی اجاره‌بها و پول پیش و یا ودیعه‌ای که فرد پرداخت نموده است، می‌بایست به صورت تمام و کمال به وی برگردانده شود اما اگر در این میان موجر این توانایی را داشته باشد که عیب مورد نظر را رفع کند، بدون آن­که هیچ نوع ضرری به مستأجر برسد، دیگر حق فسخ قرارداد اجاره را نخواهد داشت.

وجود حق فسخ

این نکته را بسیار توجه فرمایید که در تمامی قراردادها می‌توان مواردی را ذکر نمود و شروطی را بیان کرد که بر اساس آن­‌ها بتوان قرارداد مذکور را فسخ کرد و به این شرط، شرط فسخ گفته می­‌شود.

در قرارداد اجاره، در صورت وجود شرط حق فسخ، به موجر و مستأجر این اجازه داده می­‌شود که قرارداد اجاره نیز مورد فسخ قرار بگیرد.

البته این نیز می­‌تواند مهم باشد که اگر در این میان، بابت فسخ قرارداد مذکور، خسارتی به هر یک از متعاملین وارد شود باید پرداخت گردد.

عدم تحویل عین مستأجره | کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل

موجر و یا همان اجاره دهنده موظف است تا عین مستأجره را به مستأجر تحویل بدهد، حال اگر از این کار امتناع نماید فرد موجر اجبار به این کار می‌شود و در حالت تعذر اجبار، این امکان برای مستأجر وجود دارد که از حق فسخ خودش استفاده نماید.

بنابراین در حالتی که موجر ملک را به مستأجر تحویل ندهد، ابتدا می‌بایست شکایت کرد و دادخواستی را ارائه داد تا وی مجبور شود این کار را انجام بدهد اما اگر این اجبار میسر و ممکن نبود، مستأجر می‌تواند با دریافت و پس گرفتن تمام مبالغی که به موجر پرداخت کرده است، قرارداد اجاره را فسخ نماید.

کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل

لازم به ذکر است که کمیسیون همان مبلغی می­‌باشد که طرفین معامله بابت حق الزحمه به بنگاه‌های مشاور املاک پرداخت می­‌نمایند.

امروزه قانونی رسمی در این مورد به وجود آمده است که بر اساس آن میزان حق کمیسیون و شرایط دریافت آن را بیان نموده­‌اند.

در قراردادهای اجاره‌ای که مورد فسخ قرار می­‌گیرند، پرداخت ضرر و زیان‌های ناشی از آن به علت فسخ آن­‌ها بستگی دارد.

به عنوان مثال می­‌توان گفت که اگر مستأجر، اجاره‌بها را پرداخت نکند و به عبارتی مورد فسخ به علت تخلف مستأجر باشد، این فرد مستأجر است که باید ضرر و زیا‌‌‌ن‌ها را پرداخت نماید و مبلغ آن نیز توسط کارشناس تعیین می‌شود.

در خصوص حق کمیسیون مشاوران املاک لازم است بدانید که وظیفه آن­‌ها این است که ملک را به مستأجر معرفی کنند و پس از انعقاد قرارداد اجاره، کار آن­‌ها به پایان می­‌رسد و نیازی به بازگرداندن کمیسیون پرداختی نیست مگر این­که بنگاه مقصر شناخته شود که در این صورت، می‌بایست خسارت پرداخت نمایند.

همچنین اگر در قرارداد ذکر شده باشد که در صورت فسخ توسط هر یک از طرفین، فرد فسخ کننده موظف است تا کمیسیون پرداختی را به طرف دیگر معامله پرداخت نماید، این کار نیز باید صورت بگیرد، در صورتی هم که چنین شرطی در قرارداد ذکر نشده باشد، فرد موظف به این کار نیست.

اگر در ضمن قرارداد منعقد شده هم حق فسخ برایتان در نظر گرفته شده باشد، دیگر نیازی به پرداخت کمیسیون به طرف مقابل قرارداد نیست و هیچ فردی هم نمی­‌تواند شما را به این کار مجبور نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا این امکان وجود دارد که قرارداد اجاره را قبل از تحویل مال مورد اجاره، فسخ نمود ؟

پاسخ این سوال مثبت است و امکان فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل عین وجود دارد و به طور کامل در مقاله توضیح داده شده است.

وجود چه مواردی در قرارداد، به مستأجر حق فسخ می­‌دهد ؟

وجود مواردی همچون عیب در عین مستأجره، وجود حق فسخ و عدم تحویل عین مستأجره از طرف موجر.

در صورتی که قرارداد اجاره قبل از تحویل عین به مستأجر فسخ شود، املاک باید کمیسیون را برگرداند و یا خسارت آن را پرداخت نماید ؟

خیر فقط در صورت تقصیر موظف به جبران خسارت است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل | مسئولیت خسارت بر هم خوردن قرارداد پیش از تحویل



:: برچسب‌ها: کمیسیون فسخ اجاره قبل از تحویل | مسئولیت خسارت بر هم خوردن قرارداد پیش از تحویل ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

آیا طلاق بدون مهریه امکان پذیر است؟ در هنگام عقد نکاح زن و مرد، طبق قانون حق و حقوقی به آن‌ها تعلق می‌گیرد که هر دو باید مسئولیت خود را در قبال این مسائل به عهده بگیرند. برای مثال در عقد نکاح قانون‌گذار زن را موظف می‌کند که از همسر خود تمکین کند و در برقراری رابطه زناشویی با او کوتاهی نکند و در مقابل مرد نیز موظف می‌شود به زن مهریه بپردازد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص طلاق بدون مهریه و مواقعی که مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

منبع: طلاق بدون مهریه | زنان بدون مهریه – در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مهریه چیست ؟

مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مهریه حقی است که قانون‌گذار برای زن تعیین کرده است و میزان مهریه نیز با توافق طرفین معین می‌شود. بعد از عقد نکاح میان زن و مرد قانون‌گذار زن را مالک مهریه می‌داند و زن می‌تواند هر گونه تصرفی در مهریه خود داشته باشد. طبق ماده ۱۰۸۲ مرد موظف است که بعد از عقد نکاح هرگاه که زن مهریه‌اش را مطالبه کند آن را به طور کامل به او بپردازد.

طلاق بدون مهریه چگونه است و در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد ؟

در برخی موارد نیز ممکن است مهریه به زن تعلق نگیرد و زن مستحق دریافت مهریه نشود. مواردی که زن را از دریافت مهریه محروم می‌کنند به شرح زیر می‌باشند.

باطل بودن عقد

برای اینکه عقد میان زن و مرد باطل نباشد می‌بایست برخی قواعد آن را رعایت کنند. چنانچه عقد میان زن و مرد باطل باشد مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد و چون عقد به درستی انجام نگرفته و باطل است مهریه زن نیز از بین رفته و زن حق مطالبه آن را نخواهد داشت.

نکته: اگر رابطه جنسی در نکاح باطل صورت بگیرد و زن از باطل بودن آن اطلاع نداشته باشد زن مستحق مهرالمثل می‌شود.

فسخ عقد نکاح

چنانچه یکی از طرفین عقد نکاح را به هر دلیلی فسخ نماید و قبل از فسخ آن رابطه زناشویی صورت نگرفته باشد به زن مهریه تعلق نخواهد گرفت. اما اگر فسخ نکاح به علت ناتوان بودن مرد در برقراری رابطه جنسی صورت گرفته باشد طبق قانون زن می‌تواند نصف مهریه خود را دریافت کند.

فوت زن

چنانچه زن و مرد هیچ گونه مهریه‌ای تعیین نکرده باشند و زن پیش از وقوع رابطه زناشویی فوت کند مهریه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد و قانون‌گذار مرد را ملزم به پرداخت مهریه نمی‌کند. اما اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد و زن فوت کند قانون زن را مستحق دریافت مهرالمثل می‌داند (مهرالمثل حقی هست که به زنانی که مهریه‌ای تعیین نکرده‌اند تعلق می‌گیرد). در این صورت خانواده زن می‌تواند طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهرالمثل زن را از شوهر او بگیرد.

نصف شدن مهریه زن | طلاق بدون مهریه

در صورتی که زن در دوران عقد و پیش از وقوع رابطه زناشویی از شوهرش جدا شود مهریه او نصف خواهد شد. دلیل این امر آن است که زن باکره است و مستحق دریافت نصف مهریه می‌باشد.

آیا ناشزه بودن زن و عدم تمکین او از همسر می‌تواند باعث عدم تعلق مهریه به او باشد ؟

با وجود اینکه ناشزه بودن زن و عدم تمکین از همسر عملی غیرقانونی است و زن موظف به تمکین از همسر خود می‌باشد اما عدم تمکین او نیز نمی‌تواند مهریه‌اش را از بین ببرد و طبق قانون مهریه به طور کامل به او تعلق خواهد گرفت.

عدم تعلق مهریه به زن به دلیل نازایی | طلاق بدون مهریه

برخی از افراد تصور می‌کنند که زنان نازا مستحق دریافت مهریه نیستند و چنانچه مرد بخواهد زن نازا را طلاق دهد قانون او را ملزم به پرداخت مهریه نمی‌کند که در این خصوص باید بگوییم از نظر قانون نازا بودن هیچ گونه عیبی ندارد و مرد نمی‌تواند به علت نازا بودن زن به او مهریه‌ای پرداخت نکند. در صورتی که مرد بخواهد زن نازا را طلاق دهد قانون او را مکلف می‌کند که تمام مهریه را به زن بپردازد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید. از جمله خدمات این مرکز می‌توان به مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری و حل انواع پرونده‌های حقوقی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق بدون مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق بدون مهریه پاسخ دهند.

سولات متدوال

در صورت باکره بودن زن مهریه به او تعلق نمی‌گیرد ؟

خیر نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت.

آیا مرد می‌تواند به علت ناشزه بودن زن به او مهریه‌ای پرداخت نکند ؟

خیر مهریه به طور کامل به زن ناشزه پرداخت خواهد شد.

نازا بودن زن او را از دریافت مهریه محروم می‌کند ؟

خیر نازا بودن عیب نیست و تمام مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: طلاق بدون مهریه | زنان بدون مهریه – در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد



:: برچسب‌ها: طلاق بدون مهریه | زنان بدون مهریه – در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مرجع صادر کننده جواز کسب کافی شاپ در هر شهر متفاوت است. برای ورود به عرصه خدمات کافی شاپ به صورت سالنی و بیرون بر علاوه بر داشتن مهارت فنی باید مجوزهای لازمه را از مراجع ذی صلاح کسب نمود. تمام کسانی که تمایل دارند تا واحد فروش خود را داشته باشند باید در ابتدای امر پروانه کسب بگیرند. در این مطلب به پاسخ این سوال که چگونه باید پروانه کسب کافی شاپ را گرفت می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر درباره قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی کسب و کارها می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جواز کسب کافی شاپ

آیا گرفتن جواز کسب کافی شاپ الزامی است؟

پروانه کسب سندی است که نشان می‌دهد فرد صلاحیت ارائه خدمات و پذیرایی از مهمانان را دارد. برای هر شخصی ‌که بخواهد به صورت قانونی فعالیت فروش انجام دهد گرفتن پروانه کسب الزامی است. این مجوز نشان دهنده قانونی بودن فعالیت فروشنده است و مرجع صادرکننده آن در شهر تهران اتحادیه بستنی و کافی شاپ تهران می‌باشد. به موجب این جواز می‌توانید از امتیازات مربوط به اتحادیه مربوطه بهره مند شده و از حمایت های اتحادیه شامل حالتان شود. برای اطلاع از نحوه تمدید جواز کسب کلیک کنید.

مساحت مورد نیاز برای گرفتن جواز کسب کافی شاپ چقدر است؟

چه متقاضی بخواهد ملکی را خریداری کند و چه بخواهد اجاره کند باید واحدی مطابق با مساحت تصویب شده توسط کمیسیون نظارت شهرستان مهیا نماید. اتحادیه مربوط به آبمیوه و بستنی و نوشابه فروش در تهران مجوز لازم برای 12 رسته زیر را با مساحت های اعلام شده در زیر صادر می‌‍کند.

1 – بستنی، آبمیوه و فالوده فروش (14متر)

2 – بستنی و فالوده فروش (12 متر)

3 – آبمیوه فروش (12 متر)

4 – نان بستنی پزی (12 متر)

5 – تهيه كننده رشته نشاسته ای جهت فالوده (12 متر)

6 – فروشندگی مواد و لوازم بستنی (12 متر)

7 – كافی شاپ (15 متر)

شرایط دریافت پروانه کسب کافی شاپ

الف: شرایط عمومی

۱- گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی

۲- سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا هر قراردادی که از منظر قانونی معتبر باشد؛ اعم از رسمی و عادی. در روستاها احراز مالکیت براساس عرف محل می‌باشد. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه دهند.

۳- گواهی مالیاتی از اداره مالیات ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تصفیه حساب برای اطلاع از آدرس اتحادیه کافی شاپ تهران کلیک کنید.

۴- شناسنامه و کارت ملی برای ایرانیان و گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی

۵- گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی

۶- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال

ب: شرایط اختصاصی

۴- داشتن محلی با کاربری تجاری و اداری که از نظر متراژ مطابق با قانون باشد و از نظر موقعیت مکانی مورد تایید اماکن قرار گیرد.

۵- انتخاب نام متناسب با عفت عمومی

۶- داشتن وسايل و تجهیزات متناسب و لازم

مدارک لازم برای راه اندازی کافی شاپ

۱) اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی

2) عکس سه در چهار متقاضی

3) شماره تلفن همراه به نام متقاضی

۴) سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی

5) گواهی عدم سوپیشینه

6) کارت بهداشت

7) فیش واریزی مبلغ عضویت به اتحادیه

مراحل گرفتن مجوز کافی شاپ

هر خانم و آقایی برای گرفتن جواز کسب کافی شاپ باید مراحل زیر را طی نماید:

۱/ ارسال درخواست جواز کسب کافی شاپ از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir. این درخواست می‌تواند به صورت کتبی به اتحادیه‌‌ خواربارفروشان تهران تحویل گردد. برای ثبت نام در سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

۲/ تکمیل فرم‌های اداری مربوطه و تحویل کلیه مدارک لازم کمیسیون بازرسی اتحادیه‌‌ از محل فروش دیدن می‌کنند و سپس در خصوص موقعیت مکانی و محیطی و مطابقت آن با قوانین گزارش تهیه می‌کنند.

۳/ هیئت مدیره جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و درخواست متقاضی را در این جلسه بررسی می‌نماید. در صورت وجود تمام شرایط تاییده پروانه فروش مایحتاج روزانه مصرف کننده برای فرد صادر می‌شود.

۴/ فرد حق عضویت خود را پرداخت نموده و پروانه را دریافت می‌کند. جواز کسب هر متقاضی برای یکسال صادر می‌شود در مراحل بعدی این جواز برای پنج سال یا ده سال تمدید می‌شود.

گرفتن مجوز کافی شاپچه قدر هزینه دارد؟

برای دریافت مجوز باید مبالغ زیر پرداخت شود :

هزینه صدور پروانه 2.030.000 ریال

هزینه آموزش های مربوط به کسب و کار و تجارت به مبلغ 800.000 ریال

هزینه صدور کارت اصناف 200.000 ریال

حق عضویت سالیانه اتحادیه 2.000.000 ریال

حق ورودی سال اول به مبلغ 8.000.000 ریال

راه اندازی جواز کسب کافی شاپ چه قدر زمان میبرد؟

از ابتدای شروع درخواست تا دریافت جواز یا پروانه کسب کافی شاپ در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک ۳۰ روز زمان خواهد برد، زیرا براساس قانون اتاق اصناف اتحادیه موظف است ظرف مدت ۱۵ روز در خصوص قبول یا رد درخواست متقاضی اعلام نظر کند و در صورت عدم ارائه هیچ پاسخی به منزله تایید درخواست خواهد بود.

در صورت تایید نیز مرجع صدور پروانه کسب باید طی مدت ۱۵ روز پروانه کسب را صادر کند. اما اگر مدارک شخص حاضر نباشد فرد مدت زمان ۳ ماه وقت دارد تا مدارک خود را تکمیل نموده و تحویل دهد. در خصوص استعلامات از ادارات مربوطه نیز هر مرجع حداکثر ۱۵روز زمان برای پاسخگویی دارد. درضمن پاسخ منفی بعد از پایان زمان قانونی قائل پذیرش نیست. برای آشنایی کامل با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی کسب و کارها می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جواز کسب کافی شاپ



:: برچسب‌ها: جواز کسب کافی شاپ ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

پس از عقد نکاح ممکن است زن و شوهر دچار مشکلاتی شوند که تنها راه چاره را طلاق از یکدیگر ببینند. طلاق زن و شوهر دارای قوانینی است که می‌بایست به آن‌ها توجه نمود. یکی از قوانینی که قانون‌گذاران حین طلاق برای زوجین وضع نموده‌اند مهریه می‌باشد. در ادامه توضیحاتی در رابطه با وصول مهریه از طریق اجرای ثبت و فرم درخواست آن ارائه نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت – نمونه فرم درخواست صدور اجرائیه از دفترخانه

مهریه چیست و چرا مرد موظف به پرداخت آن می‌باشد ؟

در حین عقد نکاح حقی به زن تعلق می‌گیرد که مهریه نام دارد. مهریه پیش از عقد با توافق طرفین معین می‌شود و مرد موظف است که بعد از عقد هرگاه که زن مهریه‌اش را مطالبه کند مهریه را به طور کلی به او پرداخت نماید. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص مهریه کلیک کنید.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت چگونه امکان پذیر است ؟

مهریه از دو طریق قابل وصول می‌باشد، زن می‌تواند از طریق دفاتر ثبت اسناد و یا دادگاه برای وصول مهریه خود اقدام کند. برای وصول مهریه از طریق اجرای ثبت زن موظف است که فرمی را مبنی بر مطالبه مهریه خود به دفتری که نکاح خود را در آن ثبت کرده است ارائه نماید. این فرم می‌بایست توسط خود زن و یا وکیل او به دفتر ثبت اسناد تحویل داده شود. زن این فرم را به دفترخانه ارائه می‌کند و درخواست صدور اجرائیه از دفترخانه می‌کند. پس از صدور آن زن با ارائه اجرائیه به اداره ثبت و معرفی اموال مرد مهریه خود را از محل آن برداشت می‌کند.

مشخصات مورد نیاز فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت

برای تنظیم این فرم می‌بایست زن مشخصات کلی خود را در فرم بنویسد. این مشخصات شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، نام پدر و شماره شناسنامه می‌باشند. زن می‌بایست در فرم مخصوص مشخصات خود را به طور کامل نوشته و از دفتردار بخواهد که مهریه او را وصول نماید.

وصول مهریه از طریق اجرای ثبت پس از ارائه فرم مطالبه مهریه

همان طور که گفته شد دفتردار پس از دریافت فرم وصول مهریه، اجرائیه صادر می‌کند و زن با ارائه آن به اداره ثبت مهریه خود را دریافت خواهد کرد. اداره ثبت نیم عشر دولتی از زن دریافت می‌کند.

برای آشنایی با شرایط و مراحل بخشیدن مهریه کلیک کنید.

نمونه فرم و‌صول مهریه از طریق اجرا‌ی ثبت

با سلام و احترام خدمت جناب دفتردار

اینجانب…..فرزند…به شماره شناسنامه…..شماره ملی…..صادره…..ساکن….در تاریخ….در قبال مبلغ مهریه…..به عقد دائم آقای….فرزند…..شماره شناسنامه…..شماره ملی…صادره….ساکن….در آمده‌ام. از آنجا که مهریه حق مسلم بنده می‌باشد و همسرم از پرداخت آن به صورت عمدی امتناع نموده است از دفتردار محترم خواهشمندم که مبلغ مهریه اینجانب را وصول نماید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرم و‌صول مهریه ا‌ز طریق اجرای ثبت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فرم و‌صول مهریه ا‌ز طریق اجرای ثبت پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت – نمونه فرم درخواست صدور اجرائیه از دفترخانه



:: برچسب‌ها: فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت – نمونه فرم درخواست صدور اجرائیه از دفترخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در سال هزاران مورد عقد نکاح در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می‌رسد. عقد نکاح یک امر مقدس است که دین اسلام آن را بسیار توصیه نموده است. عقد نکاح نیز دارای قوانینی می‌باشد و زن و مرد را ملزم به پذیرفتن مسئولیت‌هایی می‌کند که طبق قانون بر عهده‌شان قرار گرفته است. ‌یکی از مسئولیت‌های مرد مهریه است. در ادامه توضیحات کامل‌تری در رابطه با حق مهریه و مالکیت زن‌ بر آن برایتان شرح داده شده است، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: حق مهریه | مالکیت زن بر مهریه – آثار این مالکیت – حق مهریه در عقد موقت

حق مهریه زن

مهریه یکی از حقوق زن در هنگام عقد نکاح می‌باشد و طبق قانون مرد موظف است که آن را پرداخت کند. میزان مهریه در عقدنامه ذکر می‌شود و زن می‌تواند هرگاه که بخواهد آن را مطالبه کند.

حق زن بر مهریه و مالکیتش بر آن

وقتی خطبه عقد نکاح میان زن و مرد خوانده می‌شود زن مالک مهریه خواهد شد و هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را از شوهر خود مطالبه کند. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی در هنگام عقد نکاح زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند آن را تصرف کند یا به عبارت ساده آن را از شوهر دریافت نماید.

برای آشنایی با شرایط مهریه زن خیانتکار کلیک کنید.

با وجود اینکه زن مالک مهریه است در صورت عدم پرداخت آن تکلیف چیست ؟

همان طور که در بالا گفته شد مهریه به زن تعلق دارد و مرد موظف به پرداخت آن خواهد بود. چنانچه زن مهریه خود را مطالبه کند و مرد از پرداخت آن خودداری نماید زن این حق را خواهد داشت که با مراجعه به دادگاه مهریه خود را وصول کند. در این صورت زن می‌تواند طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهریه‌اش را از شوهر او مطالبه نماید. دادگاه نیز حکم توقیف اموال مرد را صادر می‌نماید و مهریه زن را از محل آن پرداخت خواهد کرد.

پرداختن مهریه به چه شکل خواهد بود ؟

پرداختن مهریه با توجه به شرایط مرد متفاوت خواهد بود. برای مثال در صورتی که مرد در وضعیت مالی بسیار خوبی به سر برد دادگاه او را مکلف می‌کند که مهریه همسرش را به طور کامل به او پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت دادگاه حکم توقیف اموال را صادر می‌کند.

اما اگر مرد شرایط مالی خوبی نداشته باشد دادگاه مهریه زن را قسط بندی نموده و مرد را موظف می‌کند که در زمان معین شده قسط مهریه زن را به او پرداخت نماید. در صورتی که مرد در پرداخت قسط کوتاهی کند زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و بیان این موضوع خواهان رسیدگی به آن شود.

برای آشنایی با انواع مهریه کلیک کنید.

بخشش حق مهریه توسط زن

همان طور که گفته شد زن مالک مهریه است و می‌تواند هر تصرفی در آن ایجاد کند. برای مثال زن می‌تواند مهریه خود را به مرد ببخشد و از دریافت آن صرف نظر کند. برای بخشش مهریه زن می‌تواند با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد اقرار نماید که مهریه را دریافت کرده است و یا آن را بخشیده است. برای آشنایی با نحوه و شرایط بخشیدن مهریه کلیک کنید.

آیا در عقد موقت نیز زن مالک مهریه است ؟

در عقد موقت چنانچه مهریه‌ای تعیین نشود عقد باطل‌ خواهد بود و به همین دلیل در عقد موقت نیز زن مالک مهریه است و مرد موظف است آن را پرداخت کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق مهریه پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

تعریف مهریه چیست ؟

حقی مالی که در عقد نکاح زوجین به زن تعلق خواهد داشت.

آیا زن مالک مهریه است ؟

بله طبق ماده ۱۰۸۲ قانون‌ مدنی زن در حین عقد مالک مهریه می‌شود.

در عقد موقت نیز زن مالک مهریه است ؟

بله.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حق مهریه | مالکیت زن بر مهریه – آثار این مالکیت – حق مهریه در عقد موقت



:: برچسب‌ها: حق مهریه | مالکیت زن بر مهریه – آثار این مالکیت – حق مهریه در عقد موقت ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 | نظرات ()